کریمی- بیان احکام
شرایط پاککنندگی آب #احکام_طهارت
در توضیح شرط سوم باید گفت، پارچۀ رنگیای که به هنگام شستشو رنگ پس میدهد اگر با آب #کر یا #جاری تطهیر شود، در صورتی که آب، پیش از آنکه به سبب رنگ پارچه، مضاف شود به تمام آن برسد، به فتوای آیتالله #سیستانی آن پارچه پاک میشود؛ اما بنا بر نظر آیتالله #خامنهای بنا بر احتیاط واجب، برای پاک شدن پارچه، باید پارچه فشار داده شود تا آب آن (#غساله) خارج شود یا از جایش تکان بخورد و اگر این آب، مضاف نشده باشد، پارچه پاک است. همچنین اگر پارچه با آب قلیل شسته شود، چنانچه موقع فشار دادن، آب مضاف از آن بیرون نیاید پاک میشود. هرچند بعد از آن، آب، به سبب رنگ پسدادن پارچه مضاف شود و از آن بریزد. به هر حال چنانچه آب #قليل در موقع تطهير لباس مضاف گردد، آن لباس پاك نمیشود.
در مورد شرط چهارم، طبق نظر آیتالله سیستانی اگر چیزی را با آب کُر یا قلیل بشویند و فرض شود دو دفعه شستن در آن لازم باشد، در دفعۀ اوّل هرچند آب با رنگ یا بو یا مزۀ نجاست تغییر نماید چنانچه در دفعۀ دوم با آبی تطهیر کند که چنین تغییری نکند، پاک میشود؛ اما طبق نظر آیتالله خامنهای، در تمام دفعاتی که لازم است، شیء نجس شسته شود، باید آب، خواص نجاست را به خود نگیرد.
طبق شرط پنجم، اشکالی ندارد که رنگ نجاست در شیء باقی بماند. گرچه بعد از چند بار شستن یا استفاده از موادی چون پودر لباسشویی، این رنگ قابل برطرف کردن باشد، برای پاک شدن نیازی به این کارها نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور #کودکان_ممیز در #نماز_جماعت
اگر یقین به غلط بودن نماز کودکان ممیز نداشته باشیم، به نظر غالب مراجع، حضور آنها در صفوف نماز
جماعت، مانع #اتصال نیست و آنها نیز میتوانند واسطۀ اتصال باشند.
#کودک #احکام_کودک #احکام_کودکان #ممیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحت عبادات #کودکان_ممیز
عبادات بچههای ممیز صحیح است و لازم نیست حتماً #بالغ شوند تا عبادتشان صحیح شود. لذا آنها میتوانند نماز و روزۀ قضای #اموات را بجا آوردند و این #نماز و #روزه کافی و مجزی است.
اگر چیز پاکی را کنار چیز نجس بگذارند و روی هر دو آب بریزند، همین حکم جاری است؛ بنابر این اگر برای آب کشیدن انگشت نجس، روی همه انگشتان آب بریزند، طوری که آب از انگشت نجس روی انگشتان دیگر بریزد، نیاز به شستن جداگانه انگشتان دیگر نیست، بلکه با پاک شدن انگشت نجس، آنها نیز - که محل عبور آب بودهاند- پاک میشوند.
#احکام_طهارت #تبعیت
کریمی- بیان احکام
تعدد واسطهها در انتقال نجاست #احکام_طهارت
طبق نظر آیتالله #خامنهای و آیتالله #سیستانی مثلاً اگر دست راست به ادرار متنجّس شود، این دست میشود واسطۀ اول و این رطوبت با هر چیزی که برخورد کند آن را نجس میکند و آن شیء میشود واسطۀ اول. اما اگر دست راست خشک شود آنگاه پس از خشک شدن با تَری جدیدی با دست چپ برخورد كند، این برخورد موجب نجاست دست چپ خواهد بود و دست چپ میشود واسطۀ دوم و رطوبت آن با هر چیزی که برخورد کند، آن چیز هم میشود واسطۀ دوم. اگر دست چپ بعد از خشک شدن با شيء ديگری مانند لباس با تری جديدی، برخورد كند، لباس نیز نجس میشود (بنا بر نظر آیتالله خامنهای بنابراحتیاط واجب نجس میشود) و لباس، واسطۀ سوم است. اگر آن لباس خشک شود و بعد با چیز دیگری با تری جدید برخورد كند، حكم به نجاست آن چیز نمیشود. بنابراین واسطۀ سوم نجس میشود، ولی واسطۀ چهارم را نجس نمیكند.
#احکام_طهارت
تطهیر #ظرف
اگر ظرف نجس شود، باید با #آب_قلیل سه مرتبه شسته شود. اما با آب #کر و #جاری و باران طبق نظر #امام_خمینی و آیتالله #خامنهای یک بار و طبق نظر آیتالله #سیستانی به احتیاط واجب باید سه بار شسته شود. نکتۀ دیگر آنکه فتوای آیتالله سیستانی مربوط به داخل ظرف نجس است و بیرون ظرف نجس، حکم ظرف را ندارد؛ اما نظر امام و رهبری مربوط به کل ظرف است.
#احکام_طهارت