هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
✅ اصل حرمت اذیت و توهین به مؤمنان و یکی از موارد استثناء این اصل
📚 یکی از قواعد فقهی که همۀ فقها هم آن را قبول دارند، این است که اذیت کردن مؤمنین و توهین به مؤمنین چه با گفتار و چه با رفتار، قطعاً حرام است؛ مگر اینکه خود دین در بعضی موارد به ما اجازه داده باشد که توهین کنیم؛ یکی از این موارد، در مراتب بالای امر به معروف و نهی از منکر است؛ اگر شرایط امر به معروف و نهی از منکر فراهم بود و مراتب پایینتر هیچ تأثیری نداشت و وادار کردن به معروف یا باز داشتن از منکر فقط با شیوهای امکانپذیر باشد که دربردارندۀ اهانت یا آزار مؤمن است، مثلاً با فریادی همراه باشد که نوعاً بیاحترامی محسوب میشود، این مقدار توهین و اذیت اشکالی ندارد.
⚠ باید دقت کنیم که اگر مؤمن، گناهکار باشد، ما هیچ مجوزی نداریم که به او توهین کنیم. اگر مؤمنی یکی از حدود الهی را رعایت نکرد، احترامش از بین نمیرود! این یک اصل است که البته استثنائاتی دارد و آن استثنائات را خود دین تعیین کردهاست.
📌 برگرفته از ص ۱۶۵ کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
کریمی- بیان احکام
✅ عاریه (2) 📝 اگر هنگام عاریه دادن مال، قید و شرط و توافقی برای نوع استفاده از آن ذکر نشود - مثلاً
✅ ضمان عاریهگیرنده (1)
📝 مال عاریه در مدّت عاریه، نوعی «امانت» در دست عاریهگیرنده به شمار میرود. بنابراین، اگر تلف شود یا عیب و نقصی بر آن وارد آید، در صورتی که وی در نگهداری از مال کوتاهی کرده، یا در آن تصرّف غیر مجاز نموده، ضامن است؛ در غیر این صورت ضامن نیست.
البته اگر عاریهدهنده شرط ضمان کند مثلا بگوید «اگر هرگونه آسیبی دید ضامن هستی» عاریهگیرنده ضامن است، حتی اگر کوتاهی یا زیادهروی نکرده باشد. همانطور که در عاریۀ طلا یا نقره چنانچه آن از بین برود یا نقصی بر آن وارد آید، عاریهگیرنده ضامن است، هرچند وی در نگهداری از مال کوتاهی نکرده و تصرّف غیر مجاز نیز ننموده باشد، مگر اینکه عاریهگیرنده شرط کرده باشد که ضامن نباشد..
✅ ضمان عاریهگیرنده (2)
📝 مقدار و کیفیّت استفادۀ عاریهگیرنده از مال مورد عاریه در موارد مجاز، باید بر اساس روش معمول و مرسوم در میان مردم باشد. بنابراین، مثلاً اگر ماشینی را برای حمل بار عاریه کرده، نباید بیش از مقدار باری که در آن زمان و مکان برای ماشین مورد عاریه معمول و متداول است، حمل نماید.
همچنین اگر مالی که عاریه داده میشود بهطور معمول، قابلیّت برای یک نوع خاص از بهرهبرداری دارد، باید به همان نوع اکتفا شود؛ مثلاً لباس برای پوشیدن است و اگر شخصی از شخص دیگر لباسی را عاریه بگیرد، نمیتواند از آن استفادۀ دیگری کند؛ پس از اگر با لباس عاریه شیشه را پاک کند، تخلف کرده و غاصب است.
حال اگر مال مورد عاریه بر اثر استفاده و تصرّف عاریهگیرنده از بین برود یا نقصی بر آن وارد آید، چنانچه آن تصرّف مجاز بوده - مثلاً حیوانی که برای حمل بار عاریه کرده بر اثر حمل بار بهطور متعارف و معمول تلف شود – عاریهگیرنده ضامن نیست، وگرنه ضامن است. یا مثلاً اگر موتور رفیق خود را عاریه گرفته و در اثر استفادۀ متعارف زنجیر پاره کند ضامن نیست؛ اما اگر آن را به راه خاکی کوهستانی ببرد که موتور مدام به پستی و بلندیهایی برخورد کند و فنرش خراب شود، ضامن است.
چاپ دوم کتاب «خمس» با ویرایش جدید، منتشر شد.
خوشبختانه این کتاب پس از چاپ نخست در اوایل سال 1400، مورد توجه بسیاری از از اساتید و طلاب قرار گرفت و حتی در یک کارگاه 11 جلسهای به صورت حضوری و مجازی تدریس شد. طی مباحثاتی که انجام گرفت، برخی قسمتهای کتاب اصلاح شد و نیز فروعات جدیدی به آن افزوده شد تا چاپ دوم کتاب انشاءالله صحیحتر و کاملتر از چاپ اول باشد.
در آخرین مراحل آمادهسازی کتاب برای چاپ دوم، توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی در چهار جلد منتشر شد که موضوع خمس در جلد دوم آن آمده است. بخش خمس مورد مطالعه قرار گرفت و مسائل جدیدی که مناسب کتاب حاضر است، به متن افزوده شد و نیز در مواردی که شاهد تغییر در نظر معظمله بودیم، آن موارد را در کتاب حاضر ذکر کردیم. در نتیجه، آنچه پیش روی خوانندگان است با جدیدترین فتاوای آیتالله سیستانی تطبیق داده شده است.
همچنین این کتاب قبل از چاپ دوم به نظر چند تن دیگر از کارشناسان دفتر آیتالله خامنهای نیز رسید و پس از مباحثه در مورد برخی نکات، در نهایت مورد تأیید دفتر معظمله قرار گرفت.
چاپ اول کتاب، 104 صفحه بود، اما چاپ جدید 160 صفحه است.
برخی موارد اصلاحی و تکمیلی نسبت به چاپ اول کتاب خمس.pdf
1.8M
جهت رفاه حال عزیزانی که چاپ اول کتاب خمس را خریداری کردند، در این فایل، اکثر تغییرات نسبت به چاپ اول (اصلاحات و اضافات) آمده است تا مؤمنین گرامی با تطبیق این موارد با چاپ اول کتاب، همچنان بتوانند از آن استفاده کنند.
گرچه توصیۀ ما خرید چاپ دوم کتاب است.
جهت تهیه کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی» میتوانید به فروشگاههای شرکت چاپ و نشر بینالملل در تهران و قم مراجعه نمایید:
تهران- ضلع شمال شرقی میدان فلسطین
شمارۀ تماس:
021-88912057
قم- میدان جانبازان- انتهای بلوار نیایش- جنب مصلی قدس
شماره تماس:
025-37838957
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
برای خرید اینترنتی کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی» تألیف حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی پیوند زیر را لمس کنید:
https://nashrebeynolmelal.ir/?p=8479
کریمی- بیان احکام
✅ ضمان عاریهگیرنده (2) 📝 مقدار و کیفیّت استفادۀ عاریهگیرنده از مال مورد عاریه در موارد مجاز، باید
✅ ضمان عاریه گیرنده (3)
📝 اگر عاریهگیرنده در نوع یا کیفیّت استفاده و تصرّف در مال تخلّف نموده و مال را در غیر موارد مجاز بکار گیرد، اگر به مال آسیبی برسد ضامن است و طبق نظر آیتالله سیستانی علاوه بر جبران خسارت، باید اجرتالمثل استفاده از مال (اجارهبهای معمول و بازاری مال) را نیز بپردازد؛ اما طبق نظر امامخمینی اگر در نوع استفاده تخلف کند،، باید اجرتالمثل استفاده از مال را بپردازد؛ ولی اگر در کیفیت استفاده تخلف کند، باید اجرتالمثل استفادۀ زیادتر از حد مجاز را بدهد.
برای روشن شدن مطلب دو مثال ذکر میشود:
الف. فرد ماشینی را فقط برای حمل مسافر عاریه کرده، ولی با آن بار حمل کند (تخلف در نوع استفاده)؛ در این صورت، هم طبق نظر امام خمینی و هم طبق نظر آیتالله سیستانی باید کرایۀ کامل حمل بار با ماشین را به عاریهدهنده بدهد.
ب. فرد ماشینی را برای حمل مسافر عاریه کرده، ولی به جای چهار مسافر (مقدار متعارف)، پنج یا شش مسافر را سوار میکند یا وانتی را برای حمل بار عاریه میگیرد و بیش از مقدار متعارف بار حمل میکند (تخلف در کیفیت استفاده)؛ در این صورت طبق نظر امام خمینی باید کرایۀ مسافر اضافه یا کرایۀ بار اضافی را به عاریهدهنده بپردازد، ولی طبق نظر آیتالله سیستانی باید کرایۀ تمام مسافران یا کرایۀ تمام بار را به عاریهدهنده پرداخت کند.
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
کریمی- بیان احکام
✅ ضمان عاریه گیرنده (3) 📝 اگر عاریهگیرنده در نوع یا کیفیّت استفاده و تصرّف در مال تخلّف نموده و م
اگر کسی ماشینی را برای طیّ مسافت معیّنی عاریه کرده، ولی مسافت بیشتری را با آن بپیماید، (برای تهران تا قم عاریه بگیرد ولی تا کاشان برود) در این صورت، باید کرایۀ مسافت اضافه را بپردازد؛
البتّه اگر فرد، عاریه دادن خود را مقیّد کرده که عاریهگیرنده مسافت بیشتر از مقدار تعیینشده را نپیماید (به این شرط عاریه داده که از قم آن طرف تر نرود، ولی عاریهگیرنده تا کاشان برود)، در این صورت، عاریهگیرنده باید اجرتالمثل تمام مسافت را بپردازد.
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
#گزیده_کتاب
#احکام_کاربردی
✅ نکاتی در مورد نماز آیات
1⃣ آغاز وقت نماز آیات در کسوف و خسوف، از هنگام شروع گرفتگی است و پایان آن طبق نظر امامخمینی و آیتالله خامنهای بنا بر احتیاط واجب تا زمان شروع بازشدن خورشید یا ماه است؛ اما به فتوای آیتالله سیستانی وقت نماز تا زمانی که خورشید یا ماه به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد.
2⃣ اگر بخشی از خورشید یا ماه بگیرد و شخص در آن زمان از این گرفتگی مطلع نشود، لازم نیست پس از آن نماز آیات را قضا نماید. البته اگر گرفتگی کلی باشد، حتی اگر شخص از این قضیه مطلع نشده باشد، باید بعداً قضای آن را بجا بیاورد. در این مسئله امام، حضرات آیات خامنهای و سیستانی همنظر هستند.
3⃣ طبق نظر امامخمینی «بسم الله الرحمن الرحیم» را میتوان یک قسمت از سوره حساب کرد، اما طبق نظر حضرات آیات خامنهای و سیستانی، بنابر احتیاط واجب آن را نمیتوان یک قسمت از سوره به حساب آورد و با آن رکوع کرد.
📌 برگرفته از ص 104 و 105 کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بینالملل