هدایت شده از کریمی- بیان احکام
4⃣1⃣ دستهبندی عذرهای شرعی برای روزه نگرفتن
📝 کسانی که به دلایل موجه شرعی روزه نگرفتهاند، دو دستهاند:
اول) کسانی که قضای روزه هم بر آنان واجب نیست.
دوم) کسانی که باید قضای روزه را بعداً بجا آورند.
دستۀ اول عبارتند از:
1⃣ بیمارانی که بیماریشان تا ماه رمضان سال آینده استمرار دارد؛
2⃣ پیرانی که قادر به روزه گرفتن نیستند یا برای آنها روزه عسر و حرج دارد؛
3⃣ کسانی که بیماریای دارند که بر اثر آن زیاد تشنه میشوند و تحمل تشنگی برای آنها عسر و حرچ دارد؛
4⃣ و کسانی که در تمام طول مدت روز عقل ندارند، یعنی دیوانگان و کسانی که بدون نیت روزه از قبل اذان صبح تا اذان مغرب بیهوش شدهاند،
⚠ البته طبق نظر امام خمینی دسته دوم و سوم اگر بتوانند بعد از ماه رمضان روزه بگیرند، بنا بر احتیاط واجب باید قضای روزه را بجا آوردند.
و باقی افراد معذور جزء دستۀ دوم هستند؛ یعنی:
زنان حامله و شیرده، (طبق نظر آیتالله خامنهای اگر زن حامله و شیرده روزه برای خودش ضرر داشته باشد و این ضرر تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، قضا از او ساقط میشود: یعنی در حکم دستۀ اولی است که در بالا ذکر شد.)
بیمارانی که بیماریشان تا ماه رمضان بعد استمرار ندارد،
مسافران،
کسانی که روزه برایشان عسر و حرج دارد (غیر از دستۀ دوم و سوم که در بالا ذکر شد)،
کسانی با حجت روزه نگرفتهاند (مثل کسی که اول رمضان را به خیال اینکه هنوز سیام شعبان است، روزه نگرفته یا کسی که سیام رمضان را به اعتقاد اینکه عید فطر فرا رسیده، افطار کرده)،
و زنان حائض و نفساء،
📌 نکته: افرادی که به واسطۀ مستی عقل خود را در طول روز از دست دادهاند، بنا بر فتوا و افرادی که بیهوشیشان در تمام مدت روز اختیاری بوده، مثل فردی که برای عمل جراحی، خود را در اختیار دکترِ بیهوشی قرار میدهد، بنا بر احتیاط واجب باید روزۀ خود را قضا نمایند.
البته اگر بیهوش در طول روز به هوش بیاید، و قبل از اذان صبح نیت روزه را داشته، بنا بر احتیاط واجب باید روزه را تمام کند و دیگر قضا لازم نیست؛ اما اگر تمام نکرد، قضا واجب است. مست نیز اگر در طول روز از مستی خارج شود، بنا بر احتیاط واجب هم باید روزه را تمام کند و هم باید قضای آن را بجا بیاورد.
#روزه
کریمی- بیان احکام
4⃣1⃣ دستهبندی عذرهای شرعی برای روزه نگرفتن 📝 کسانی که به دلایل موجه شرعی روزه نگرفتهاند، دو دسته
✅ بر کدام دسته از افرادی که با عذر شرعی روزه نگرفتهاند فدیه (کفاره) واجب است؟ (طبق نظرات آقایان سیستانی و خامنهای)
1️⃣ پیرمرد یا پیرزنی که روزه گرفتن به سبب پیری، برای وی سختی فوقالعادهای دارد که معمولاً تحمّل نمیشود، باید برای هر روز یک مُدّ طعام (تقریباً 750 گرم) گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد. اما اگر روزه گرفتن برای وی، به سبب پیری اصلاً ممکن نباشد، طبق نظر آیتالله سیستانی لازم نیست فدیه هم بدهد، ولی طبق نظر آیتالله خامنهای بنا بر احتیاط واجب فدیه بر وی واجب است.
2️⃣ اگر انسان مبتلا به بیماریای باشد که تحمل تشنگی و عطش برای او سختی فوقالعادهای دارد که معمولاً تحمّل نمیشود، باید برای هر روز یک مُدّ طعام به فقیر بدهد. اما اگر روزه گرفتن برای وی اصلاً ممکن نباشد، طبق نظر آیتالله سیستانی لازم نیست فدیه هم بدهد، ولی طبق نظر آیتالله خامنهای بنا بر احتیاط واجب فدیه بر وی واجب است.
3️⃣ اگر انسان به علّت بیماری، روزۀ ماه رمضان را نگیرد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد طول بکشد، به گونهای که در تمامی ایّام سال نتواند روزه بگیرد، قضای روزههایی را که نگرفته بر او واجب نیست؛ ولی باید برای هر روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد که آن را «فدیۀ سالانه» هم مینامند. پرداخت کفّارۀ مذکور قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بین سال - قبل از گذشتن زمان قضای روزه - صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد. مثلاً کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، میتواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارۀ پانزده روز را بپردازد، و نیز کسی که کفّارۀ ده روز به عهدۀ اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، میتواند کفّارۀ پنج روز را بپردازد.
4️⃣ زنی که وقت زایمان او نزدیک است (اصطلاحاً این زن را حامل مقرب میگویند؛ مثل زنی که وارد ماه نهم حاملگی شده است) و روزه برای خودش یا بچّهاش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست؛ بلکه در موارد ضرر حرام، نباید روزه بگیرد؛ اما باید بعداً روزه را قضا نماید و طبق نظر آیتالله سیستانی در هر دو صورت (ضرر برای خودش یا ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مُدّ طعام به فقیر بدهد؛ ولی طبق نظر آیتالله خامنهای در صورت ضرر برای جنین بايد برای هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد و در صورتی که برای خودش ضرر دارد، بنا بر احتیاط واجب باید فدیه بدهد.
5️⃣ اگر زنی زایمان او نزدیک نبود ولی روزه برای خودش یا جنینش ضرر داشت، طبق نظر آیتالله سیستانی حکم بیمار را دارد و فدیه بر او واجب نیست؛ ولی طبق نظر آیتالله خامنهای بنا بر احتیاط واجب حکم همان زنی را دارد که زایمان او نزدیک است.
6️⃣ زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دايه، با اجرت باشد يا بدون اجرت) که شیر او کم است، چنانچه روزه برای خودش یا بچّهای که شیر میدهد ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست، بلکه در موارد ضرر حرام، نباید روزه بگیرد؛ اما باید بعداً روزه را قضا نماید و طبق نظر آیتالله سیستانی در هر دو صورت (ضرر برای خودش یا ضرر برای کودک) باید برای هر روز فدیه بدهد، ولی طبق نظر آیتالله خامنهای اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنا بر احتیاط فدیه واجب است و اگر برای کودک ضرر داشته باشد، فدیه بنا بر فتوا واجب است.
نکات:
الف) اگر زن حامله یا زن شیرده به جهت عذر حیض یا سفر به حدّ مسافت شرعی واجب نباشد روزه بگیرد، پرداخت فدیه بر وی لازم نیست و فقط قضای روزه بر او واجب است.
ب) از آنچه ذکر شد، معلوم شد که تفاوت فدیۀ دستۀ سوم (فدیۀ سالانه) با فدیۀ سایر دستهها (فدیۀ روزانه) در زمان وجوب پرداخت آنهاست. فدیۀ روزانه را میتوان در بین سال هم پرداخت کرد؛ ولی پرداخت فدیۀ سالانه قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بین سال - قبل از گذشتن زمان قضای روزه - صحیح نیست؛ بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد.
ج) طبق نظر آیتالله خامنهای اگر زن حامله و شیرده، روزه برای خودش ضرر داشته باشد و این ضرر تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، در حکم همان مریضی است که بیماری او استمرار دارد و قضا از او ساقط میشود؛ اما باید برای هر روز یک فدیه (فدیۀ سالانه) بدهد و بنا بر احتیاط واجب باید فدیۀ روزانه نیز پرداخت کند؛ اما اگر روزه برای فرزندش ضرر داشته باشد، قضای روزه پابرجاست و البته فدیۀ روزانه نیز باید پرداخت شود. اما طبق نظر آیتالله سیستانی در هر صورت قضا و فدیۀ روزانه پابرجاست.
#روزه #کفاره #فدیه
_____
توضیح المسائل جامع، ج 2، مسائل 185 و 186 و 199 و 203 و 204 و 205 و 206
رسالۀ نماز و روزه، مسائل 923 و 953 و 954 و 955 و 957 و 958
هدایت شده از چاپ و نشر بینالملل
کفاره و فطریه.pdf
حجم:
216.3K
کریمی- بیان احکام
#گزیده_کتاب #احکام_کاربردی ✅ تفاوتها و اشتراکات #کفاره (فدیه) و زکات فطره (#فطریه)
📌 در کتاب #احکام_کاربردی به تفاوتها و اشتراکات #کفاره ( #فدیه) و #فطریه (#زکات_فطره) اشاره شد. اما نکتهای در این باب مغفول ماند و در کتاب ذکر نشد و آن نکته این است:
فقیری که زکات فطره یا کفاره به او پرداخت میشود، باید شرایطی داشته باشد که این شرایط تقریباً مثل هم هستند.
📝 طبق نظر امامخمینی فقیری که به وی زکات داده میشود، باید شیعۀ دوازده امامی باشد و بنا بر احتیاط واجب به شرابخوار و کسی که گناهی در حد شرابخواری را آشکارا انجام میدهد، نباید زکات داد. همچنین اگر پرداخت زکات موجب کمک به گناه یا ترغیب فرد به گناه شود، در این صورت هم نباید زکات را به آن فقیر داد. در مورد کفاره هم ایشان همین نظرات را دارند، با این تفاوت که قید ایمان (شیعۀ دوازده امامی) را بنا بر احتیاط واجب میدانند و نیز فتوا میدهند به کسی که بطور علنی جوری گناه میکند که پردههای حیا را میدَرَد، کفاره داده نشود. (۱)
📝 طبق نظر آیتالله سیستانی نیز زکات را باید به شیعیان دوازده امامی داد؛ کسی که زکات را در مسیر حرام صرف نکند؛ و بنابر احتیاط واجب پرداخت زکات به او، کمک بر گناه محسوب نشود؛ همینطور بنا بر احتیاط واجب شرابخوار و بی نماز نبوده و آشکارا معصیت نکند. طبق نظر ایشان همین شرایط برای کفاره هم برقرار است؛ با این تفاوت که قید ایمان (شیعۀ دوازده امامی) را بنا بر احتیاط واجب میدانند. البته اگر شیعه دوازده امامی یافت نشود، پرداخت کفاره به غیر شیعه که از نظر فکری مستضعف محسوب میشود، طبق نظر ایشان اشکال ندارد؛ مگر آنکه ناصبی باشد. (۲)
__
۱- تحریر الوسیله، کتاب الکفارات، القول فی احکام الکفارات، م ۱۸ و کتاب الزکاة، القول فی اوصاف المستحقین للزکاة، شرط اول و دوم
۲- توضیح المسائل جامع، ج ۲، م ۱۱۴۷ و ۱۱۵۰ و ۱۱۵۱؛ ج ۲، شروط اول تا چهارم کسانی که مستحق زکاتاند
گلدسته- 20 بهمن 1401- مشاهده محتویات فلش دیگران.mp3
زمان:
حجم:
2.75M
برنامۀ گلدسته- 20 بهمن 1401موضوع: مشاهدۀ محتویات فلش یا سیدی یا گوشی دیگران
اگر فلش یا سیدی یا گوشی کسی پیش ما جا مانده باشد، آیا مجازیم محتویات آن را بیینیم؟
📝 والدین موظّفند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و پوشش و مسائل مربوط به معاشرت با نامحرم عادت دهند و چنانچه کوتاهی آنان در این امر باعث شود فرزندشان نسبت به نامحرم بیتفاوت شود و پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایت حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهلانگار گردد، شرعاً در پیشگاه الهی مسئول هستند.
_________
توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، ج 4، م 38
گلدسته- 27 بهمن- خمس کالا برگ و بن.mp3
زمان:
حجم:
1.89M
برنامۀ گلدسته- 27 بهمن 1401
موضوع: خمس کالابرگ و بن و ...
تفصیل بحث مبانی علما در مورد اینکه آیا تنها درآمدهای کسبی مشمول خمس است یا سایر درآمدها مثل هدیه نیز مشمول خمس است، در کتاب «خمس» آمده است.
#خمس
برای خرید کتابهای #خمس و #احکام_کاربردی پژوهش حجتالاسلام علیرضا کریمی از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و بهرهمندی از تخفیف 20 درصدی، به غرفۀ شرکت چاپ و نشر بینالملل، واقع در شبستان اصلی مصلای امام خمینی (سالن ناشران عمومی)، راهروی 16، غرفۀ 13 مراجعه فرمایید.
برای خرید کتابهای #خمس و #احکام_کاربردی پژوهش حجتالاسلام علیرضا کریمی از نمایشگاه مجازی کتاب (10 درصد تحفیف به همراه ارسال رایگان کتاب)، پیوندهای زیر را لمس نمایید:
https://b2n.ir/t79136
https://b2n.ir/k98919
گلدسته- 7 اسفند- استثنائات طهارت بدن یا لباس نمازگزار.mp3
زمان:
حجم:
2.72M
برنامۀ گلدسته- 7 اسفند 1401
موضوع: مواردی که لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد
کریمی- بیان احکام
برنامۀ گلدسته- 7 اسفند 1401 موضوع: مواردی که لازم نیست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد
نکات تکمیلی:
علاوه بر موارد گفته شده در پوشۀ صوتی، اگر شیء نجس مانند دستمال، چاقو، تلفن همراه، کلید نجس همراه نمازگزار باشد، اشکال ندارد.
همچنین، اگر لباس نجسی که فرد آن را نپوشیده، همراه او باشد، طبق نظر آیتالله سیستانی ضرری به نماز نمیرساند، هرچند این لباس قابلیّت پوشاندن عورتین را داشته باشد؛ همین گونه، همراه داشتن شیء نجس (محمول نجس) در نماز که از اجزای روحدار مردار نجس تهیّه شده یا از اجزای درندگان و سایر حیوانات حرامگوشت ساخته شده است اشکال ندارد؛ البتّه در مورد اجزای درندگان و سایر حیوانات حرامگوشتی که خون جهنده دارند، نباید چیزی از آن بر بدن یا لباس نمازگزار - که قابلیّت پوشاندن عورتین را دارد – باشد؛ اما طبق نظر امام خمینی احتیاط واجب در نماز آن است که از حمل نمودن (همراه داشتن) عین نجس خصوصاً مردار و همچنین چیزی که نجس شده و پوشانندۀ عورت است اجتناب شود، ولی همراه داشتن چیز نجسی که پوشانندۀ عورت نیست مثل چاقو و پولهای خرد در نماز جایز است.
طبق نظر امام خمینی، لباس زن پرستار بچه ـ مادر باشد یا غیر او ـ در صورتی که با ادرار بچه نجس شده باشد، در نماز عفو شده است. البته این مورد تفصیلی دارد که برای آگاهی از آن باید مورد پنجم «القول فیما یعفی عنه فی الصلاة» در کتاب تحریر الوسیلة یا مسئلۀ 863 توضیح المسائل مطالعه شود.
___
برای آگاهی از تفصیل نظرات آیتالله سیستانی، ر.ک.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/6331/
برای آگاهی از تفصیل نظرات امام خمینی، ر.ک.
https://b2n.ir/p79994
گلدسته- 30 بهمن- شک در نماز.mp3
زمان:
حجم:
3.99M
برنامۀ گلدسته- 30 بهمن 1401
موضوع: مقدار مکث نمازگزار در هنگام شک