✅ **نامگذاری (۲)**
آیتالله سیستانی:
📝 انتخاب نام نیک برای نوزاد از اموری است که انجام آن پس از تولّد فرزند مستحب است؛ مثلاً اگر پسر است با نامهای پیامبران به ویژه نام پیامبر اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم یا ائمّۀ معصومین علیهمالسلام یا نامهایی که مشتمل بر بندگی خداوند متعال باشد مانند عبداللّه و عبدالرّحمٰن نامگذاری نمایند؛ اگر دختر است، از نامهای زنان صالحه به ویژه حضرت فاطمه علیهاالسلام انتخاب نمایند و نامگذاری فرزند به اسم دشمنان اهل بیت مکروه است. (مراد از آن، اسمائی است که به مرور زمان به نام دشمنان اهل بیت معروف شده، طوری که وقتی آن اسامی بدون توضیح یا نشانهای ذکر میشوند، برداشت میشود که منظور از آن، نام آن دشمنان میباشد)
شایان ذکر است، در نامگذاری فرزند باید به دو نکته توجّه شود ...
📌 توضیح المسائل جامع، ج 4، م 368
@karimi_bayan_ahkam
✅ نامگذاری (3)
آیتالله سیستانی:
📝 در نامگذاری فرزند باید به دو نکته توجّه شود:
الف. نام گذاری فرزند به اسم ذات خداوند متعال «اللّه» و صفاتی که برای غیر خداوند متعال به کار نمیرود، مانند «رحمان» بدون ذکر کلمۀ «عبد» جایز نیست؛ بلکه نامگذاری فرزند به «إلٰه» بنابر احتیاط لازم ترک شود. (نامگذاری فرزند به «إلٰهه» اشکال ندارد.)
ب. نامگذاری فرزند به صفاتی که غالباً برای خداوند متعال به کار میرود، طوری که اگر به صورت مطلق و بدون توضیح و نشانهای ذکر شود برداشت میشود که منظور از آن خداوند متعال میباشد مانند «رَبّ»، «خالق»، «رَزّاق» بدون ذکر کلمۀ «عبد»، بنابر احتیاط لازم جایز نیست.
توضیح المسائل جامع، ج 4، م 368
@karimi_bayan_ahkam
✅ نکتهای مهم در هنگام تولد فرزند
آیتالله سیستانی:
📝 شایسته است مؤمن وقتی مژدۀ ولادت فرزندش به وی داده میشود از اینکه او پسر است یا دختر سؤال نکند، بلکه از سلامتی و کامل بودن خلقتش بپرسد و اگر وی را سالم یافت حمد خداوند متعال را کرده و بگوید: «الحَمْدُ لِلهِ الّذی لَمْ یَخْلُقْ مِنّی خَلْقاً مُشَوَّهاً» (ستایش خداوندی را که از من، انسانی را که بدقیافه و زشت (نامتناسب و ناقص الخلقه) است، نیافرید.// البتّه اگر هم خداوند حکیم به وی فرزندی ناقص الخلقه عطا فرمود، آن را امتحان الهی دانسته و صبر پیشه کند و زبان به شکوه در پیشگاه ربوبی نگشاید.) و اگر بعداً دانست که پسر است، شکر خداوند متعال را بر نعمتش به جای آورد و اگر دانست دختر است از انتخاب خداوند متعال برایش ناراحت نشود و در حدیث است که دختران «حسنات» و پسران «نعمت» هستند و به حسنات پاداش داده میشود و از نعمت سؤال میشود.
📌 توضیح المسائل جامع، ج 4، م 369
@karimi_bayan_ahkam
#گزیده_کتاب
#خمس
✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است
قسمت اول: نظرات آیتالله خامنهای
📝 پولی که بهعنوان ثبتنام پرداخت شده، اگر از درآمد باشد، سر سال خمسی مشمول خمس است؛ زیرا پول در ملک فرد باقی مانده است. حال اگر کسی تاکنون خمس مبلغ ثبتنامی را پرداخت نکرده است، برای پرداخت خمس باید تورم را در نظر بگیرد. اما سودهایی که از سوی بانک داده میشود، در صورتی که فعلاً قابل وصول نباشد، بهمحض وصولشدن، جزء درآمدهای همان سال حساب میشود و آنچه سر سال اضافه بیاید، مشمول خمس است.
📝 نکتۀ دیگر اینکه کسانی که نوبت حجشان فرا رسیده است و برای اعزام به حج، علاوه بر پول ثبتنام در سالهای پیش، پولی به سازمان حج پرداخت کردهاند، ولی به خاطر عذری مانند بیماری نتوانستهاند به سفر حج بروند، چنانچه پولی که جهت اعزام پرداخت کردهاند از درآمد بین سال بوده، مشمول خمس نیست؛ زیرا آن پول از ملک آنها خارج شده است؛ اما اگر از درآمد سالگشتشده، که خمس آن داده نشده، پرداخت شده باشد، مشمول خمس است.
📌 برگرفته از ص 28 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، چاپ چهارم، شرکت چاپ و نشر بینالملل
کریمی- بیان احکام
#گزیده_کتاب #خمس ✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است قسمت اول: نظرات آیتالله خامنها
#گزیده_کتاب
#خمس
✅ خمس مبالغی که بابت سفر حج پرداخت شده است
قسمت دوم: نظرات آیتالله سیستانی
📝 اگر با درآمد بین سال، بدون انعقاد قرارداد اجاره، برای حج یا عمره ثبتنام کند و در نوبت سازمان حجّ و زیارت قرار بگیرد و پس از رسیدن سال خمسی یا در سالهای بعد به حج مشرّف شود، در صورتی که حج یا عمرۀ واجب بوده و قبلاً با استطاعت یا نذر شرعی و مانند آن بر ذمّهاش آمده (و مستقرّ شده) باشد، در این حالت چنانچه برای تشرّف، راه دیگری جز ثبتنام و در نوبت قرارگرفتن وجود نداشته باشد و مال دیگری که خمس این پول را از آن مال پرداخت کند نداشته باشد، مبلغ مذکور خمس ندارد؛ امّا در غیر این صورت، مثل آنکه حج یا عمره مستحبی باشد یا آنکه سال اولِ استطاعتِ حجِ واجب باشد - که هنوز حج بر ذمّۀ او بهطور قطعی ثابت نشده - یا آنکه قبلاً حج بر ذمّۀ او آمده و نرفته است، ولی اکنون توانایی خرید فیش آزاد را دارد یا برای پرداخت خمس آن از اموال دیگرش تمکّن مالی دارد، در چنین حالتی پرداخت خمس پول ثبتنام، در انتهای سال خمسی واجب است
📝 و پولی که علاوه بر ثبتنام پرداخت میشود تا فیش حج داده شود، چنانچه همان شرایط مذکور را دارا باشد، خمس ندارد؛ در غیر این صورت، باید قیمت سفر حج یا عمرۀ مذکور را، که مثلاً شش ماه بعد از سال خمسی انجام میشود، و همچنین ارزش نرخ روزِ پرداخت خمس را ملاحظه کند و خمس آن را بپردازد.
📝 کسی که برای ثبتنام حج یا عمره از درآمد بین سال، مثلاً با مبلغ یک میلیون تومان، حساب پسانذار قرضالحسنه یا حساب سرمایهگذاری وکالتی به نام خودش در بانک افتتاح کرده و به لحاظ قانونی در نوبت سازمان حجّ و زیارت برای تشرّف قرار گرفته است، چنانچه بعد از گذشت چند سال متوجّه شود که لازم بوده خمس موجودی بانکیاش را بپردازد - با فرض اینکه هماکنون امتیاز فیش حج یا عمرۀ وی به استثنای مبلغ موجود در حساب بانکیاش مثلاً 20 میلیون تومان ارزشگذاری میگردد - کافی است خمس موجودی فعلی بانکی خود را که سال بر آن گذشته بپردازد.
📝 البتّه اگر امتیاز قانونی فیش حج یا عمره را در ازای دریافت مبلغی، مثلاً 20 میلیون تومان، بدون لحاظ موجودی بانکی خود، به صورت شرعی به شخص دیگری انتقال دهد، مبلغ مذکور درآمد بین سالِ انتقال محسوب میشود و چنانچه صرف در مئونه نشود، خمس دارد.
📌 برگرفته از ص 28 و 29 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، چاپ چهارم، شرکت چاپ و نشر بینالملل
رجوع از هبه.mp3
7.17M
آیا میتوانیم چیزی را که به کسی هدیه کردیم، پس بگیریم؟
@karimi_bayan_ahkam
✅ برای خرید کتاب «خمس: بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنا محور» تألیف حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی از نمایشگاه کتاب:
1- به صورت حضوری با 20 درصد تخفیف، به مصلای امام خمینی، سالن ناشران عمومی، راهروی 11/1، غرفۀ 202، انتشارات بینالملل مراجعه فرمایید.
2- به صورت مجازی با ارسال رایگان به منزل، با 10 درصد تخفیف، به این پیوند مراجعه فرمایید:
B2n.ir/s60133
📌 چاپ جدید کتاب «احکام کاربردی» که نسبت به چاپ قبلی با اصلاحات و اضافاتی همراه است، هنوز به نمایشگاه کتاب نرسیده است؛ در صورتی که این کتاب به نمایشگاه رسید، از همین طریق اطلاع خواهیم داد.
✅ آیا در قنوت میتوان به فارسی دعا کرد؟
📝 طبق نظر حضرات آیات سیستانی و خامنهای، دعا کردن در قنوت نماز، به غیر زبان عربی، اشکال ندارد و نماز را باطل نمیکند؛ اما آیتالله سیستانی میفرمایند بنابر احتیاط واجب وظیفۀ قنوت با دعا به غیر زبان عربی انجام نمیشود؛ بنابراین، اگر شخص در قنوت تنها به دعای فارسی اکتفا کند، بنابر احتیاط واجب مثل این است که قنوت را بهجا نیاورده است.
_____
📌 توضیح المسائل جامع، ج 1، م 1461؛ رسالۀ نماز و روزه، م 311.
@karimi_bayan_ahkam
✅ غلط بودن قرائت نماز و تبعات آن
📝 نمازگزار باید تکبیرة الاحرام و تمام سورهها و اذکار واجب نماز را به زبان عربی صحیح تلفظ کند و اگر عمداً چنین کاری نکند، نمازش باطل و اگر سهواً رعایت نکند، نمازش صحیح است.
❓اما سه سوال در این زمینه مطرح است:
1⃣ شخصی اصلا سراغ یادگیری تلفظ صحیح حروف و کلمات به زبان عربی نرفته و حالا متوجه شده قرائتش ایراد داشته است. آیا باید نمازهای قبلی را اعاده کند؟
2⃣ شخصی سراغ یادگیری تلفظ صحیح حروف و کلمات به زبان عربی رفته و مسئله را هم میدانسته است، ولی در بعضی موارد تلفظ را اشتباه یاد گرفته بوده و حالا متوجه شده که تلفظ برخی از حروف را درست ادا نمیکرده است؛ چنین شخصی وظیفهاش چیست؟
3⃣ آیا قرائت اذکار مستحب نماز و دعاهایی که انسان در نماز میخواند، باید به عربی صحیح باشد؟
📝 فرد جاهل، یا جاهل قاصر است یا جاهل مقصر. کسی که امکانات یادگیری برای او وجود نداشته و چیزی به او نرسیده بوده، جاهل قاصر است و کسی که امکانات یادگیری داشته، اما خودش کوتاهی کرده و یاد نگرفته، جاهل مقصر است.
یک نوع جهل دیگر هم هست که آن را «جهل مرکب» میگویند؛ «جهل مرکب»، حالتی است که فرد یقین داشته آنچه میدانسته درست بوده و در حین عمل احتمال غلط بودن را نمیداده؛ حال آنکه اتفاقاً آن مطلب غلط بوده است. در اینکه جاهل به «جهل مرکب» جاهل قاصر است یا مقصر، اختلاف نظر وجود دارد.
📝 با این مقدمه، پاسخ سوال اول و دوم این است: اگر انسان کلمهای را (از هر یک از حمد و سوره و ذکرهای واجب نماز) که یاد گرفته، صحیح بداند و در نماز همان طور بخواند و بعد بفهمد آن را غلط خوانده، لازم نیست دوباره نماز را بخواند، هرچند احتیاط مستحب است نماز را در وقت اعاده و در خارج وقت قضا نماید. در این حکم فرق ندارد نمازگزاری که معتقد به صحّت قرائت یا ذکر بوده، در یادگیری تلفّظ صحیح آن کوتاهی کرده باشد یا نه.
🔺 اما اگر بطور کلی نمیدانسته که باید حمد و سوره و اذکار واجب را به عربی صحیح قرائت کند و یا تردید داشته تلفظ او صحیح بوده یا نه و در این دو حالت قرائت نمازش ایراد داشته، اگر جاهل قاصر بوده، نمازهایی که خوانده صحیح و نیاز به اعاده ندارد و اگر جاهل مقصر بوده، نمازهایش باطل و باید آنها را اعاده نماید.
📝 اما در مورد تلفظ «تکبیرة الاحرام»، مسئله حساستر است؛ گفتن «اللّهُ أَکْبَر» در اوّل هر نماز، واجب و رکن است و انسان باید در آن موالات را رعایت نماید؛ یعنی حروف «اَللّهُ» و حروف «أَکْبَر» و دو کلمۀ «اَللّهُ» و «أَکْبَر» را پشت سر هم بگوید و نیز باید این دو کلمه به عربی صحیح گفته شود و اگر ترجمۀ آن را به غیر عربی - مثلاً به فارسی - بگوید، کافی نیست.
نمازگزاری که تکبیرة الاحرام را غلط میخوانده، در صورتی که اشتباه در مادّه و هیأت تکبیرة الاحرام باشد، مثل اینکه میگفته «اَللّهُ أَکْپَر» یا «اَللّهُ أَکْوَر» یا «اَللّحُ أَکْبَر» یا «اَللّهُ أَکْبار»، نمازش باطل است و فرقی بین جاهل قاصر و مقصّر نیست؛ امّا اگر اشتباه در إعراب کلمه باشد، مثل این که حرکت را در هاء «اَللّهُ أَکْبَر» از ضمّه به فتحه یا کسره تغییر میداده و تکبیرة الاحرام را «اَللّهَ أَکْبَر» یا «اَللّهِ أَکْبَر» تلفّظ میکرده، در صورتی که جاهل مقصّر بوده، بنابر احتیاط واجب، نمازش باطل است و اگر جاهل قاصر بوده، نمازش صحیح است.
⚠ شایان ذکر است، مراد از اعراب در اینجا، تغییر حرکت آخر کلمه است و تغییر حرکات در حروف ما قبل آخر کلمه، در حکم تغییر در مادّه و هیأت محسوب میشود مثل اینکه تکبیرة الاحرام را «اَللّهُ أَکْبُر» تلفّظ میکرده است که در این صورت، نمازش در هر حال باطل است.
🟢 اگر فرد بعد از گفتن تکبیرة الاحرام شک کند که آن را صحیح گفته یا نه، چه مشغول خواندن چیزی شده باشد یا نه، به شک خود اعتنا نکند.
📝 پاسخ سوال سوم: قرائت غلط اذکار مستحبی و دعا از نظر مادّه یا حرکات و اعراب در قنوت یا غیر از آن، در صورتی که غلط فاحش و تغییر دهندۀ معنا نباشد، به گونهای که کلمات خوانده شده از صدق عنوان ذکر یا قرآن یا دعای غلط خارج نشود، مبطل نماز محسوب نمیشود؛ به عبارت دیگر نباید غلط خواندن بهگونهای باشد که شنونده گمان کند نمازگزار در حال صحبت کردن است نه در حال نماز خواندن.
@karimi_bayan_ahkam