eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
216 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پخش انقلاب اسلامی
و به روزآوری احکام خمس مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی تعداد صفحات: 128 نوبت چاپ: پنجم قطع: رقعی قیمت: 60000 تومان 📌 ارتباط با پخش انتشارات انقلاب اسلامی 021-66405100 ارسال پیام به آیدی: @adminpub @KhameneiBookCo
تذکری در مورد طلاق و عده.mp3
4.52M
تذکری در مورد طلاق و عدۀ پس از آن @karimi_bayan_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون پدر حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی، امروز دار فانی را وداع گفت. مراسم تدفین آن مرحوم ان‌شاءالله فردا در استان اصفهان برگزار خواهد شد. از خداوند متعال آمرزش و حشر با ائمه اطهار علیهم‌السلام را برای آن مرحوم و صبر و اجر الهی را برای بازماندگان مسئلت می‌نماییم. 📌 اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد. برای شادی ارواح تمام شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام خصوصا پدر حجت‌الاسلام کریمی، فاتحه‌ای قرائت فرمایید.
کریمی- بیان احکام
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون پدر حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی، امروز دار
اطلاعیه مراسم ترحیم مرحوم حاج عبدالکریم کریمی، پدر  حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی
کریمی- بیان احکام
اطلاعیه مراسم ترحیم مرحوم حاج عبدالکریم کریمی، پدر  حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی
کیفیت و احکام نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) سزاوار است در شب اوّل قبر، دو رکعت نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) برای میّت بخوانند و کیفیّت آن این است که در رکعت اوّل بعد از حمد، یک مرتبه آیة الکرسیّ (خواندن آیة الکرسی، تا آخر آیۀ 257 (هُمْ فیها خالِدُوْنَ)، بنا بر احتیاط لازم است.) و در رکعت دوّم بعد از حمد، ده مرتبه سورۀ «إنّا أَنْزَلْناه» را بخوانند و بعد از سلام نماز بگویند: «اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلیٰ قَبْرِ فُلان» و به جای کلمۀ فُلان، اسم میّت را بگویند. شایان ذکر است، کیفیّت دیگری نیز برای نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) نقل شده است: در رکعت اوّل بعد از حمد، دو مرتبه سورۀ توحید «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَد» و در رکعت دوّم بعد از حمد، ده مرتبه سورۀ «التکاثر» را بخوانند و بعد از سلام نماز بگویند: «اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَابْعَثْ ثَوابَها إِلیٰ قَبْرِ فُلان» و به جای کلمه فلان، اسم میّت را بگویند. طبق نظر امام خمینی بهتر است نماز وحشت به هر دو کیفیت خوانده شود. نماز لیلة الدفن (نماز وحشت) را هر موقع از شب می‌توان خواند، ولی بهتر است در اوّل شب بعد از نماز عشاء خوانده شود. 📌 تحریر الوسیلة، القول فی مستحبات الدفین و مکروهاته، ختام فیه امران، مورد دوم (فی استحباب صلاة الوحشة)، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج1، م 2066 و 2068 فتاوای اختصاصی آیت‌الله سیستانی: • اگر بخواهند میّت را به شهر دوری ببرند، یا به جهت دیگر، دفن او به تأخیر بیفتد، در مورد کیفیّت اوّل خواندن نماز لیلة الدفن، باید آن نماز را تا شب اوّل قبر او به تأخیر بیندازند و امّا در مورد کیفیّت دوّم، ظاهر آن است که مستحب بودن آن اختصاص به اوّلین شب بعد از فوت دارد. • اگر انسان نماز لیلة الدفن را بخواند، ولی آیة الکرسیّ یا سورۀ «إِنّا أَنْزَلْناه» یا قسمتی از آنها را سهواً نخواند یا کمتر از مقدار معیّن شده برای آن بخواند و محلّ تدارک آن بگذرد مانند اینکه بعد از نماز متوجّه اشتباه خویش گردد، نماز خوانده شده کفایت از نماز لیلة الدفن نمی‌کند. 📌 توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج1، م 2067 و 2069
1⃣ مراسم ختم حاج عبدالکریم کریمی، پدر حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی در تهران: فردا، مسجد مروی، بعد از نماز ظهر و عصر
2⃣ مراسم ختم حاج عبدالکریم کریمی، پدر حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی در تهران: پنج‌شنبه، مسجد محمد مصطفی صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، ساعت ۱۴
بخش اول مطالب ارائه شده توسط استاد کریمی در قم 1402.docx
3.05M
چکیده‌ای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در قم، آبان 1402
کریمی- بیان احکام
2⃣ مراسم ختم حاج عبدالکریم کریمی، پدر حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا کریمی در تهران: پنج‌شنبه، مسجد م
امشب (دوم آذر) نیز پس از نماز مغرب و عشا مجلس ختمی در مسجد هدایت واقع در خیابان ری، خیابان رقیب‌دوست، خیابان هدابت برقرار است. نثار ارواح مومنان، خصوصا حاج عبدالکریم کریمی، فاتحه‌ای قرائت فرمایید.
مسح سر و پا در وضو 📝 در مسح سر و پا و در وضو باید دو نکته را توجه کرد؛ اولا اینکه مسح باید با کدام عضو انجام بگیرد. ثانیاً با کدام رطوبت باید مسح انجام شود. در مورد نکتۀ اول: طبق نظر امام خمینی مسح باید با کف دست یا پشت آن انجام بگیرد و ایشان احتیاط می‌کنند که با ساعد دست، مسح انجام نشود. آیت‌الله سیستانی مسح با کل دست از آرنج تا سر انگشتان را جایز می‌دانند. اما طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای تنها با کف دست (که شامل انگشتان هم می‌شود) می‌توان مسح کرد. در مورد نکتۀ دوم: طبق نظر امام خمینی می‌توان دست را به سایر اعضای خیس‌شده با وضو کشید و مسح کرد؛ یعنی طبق نظر ایشان، با مطلق آب وضو می‌توان مسح انجام داد و کافی است مسح با آب غیر وضو انجام نشود. اما طبق نظر حضرات آیات سیستانی و خامنه‌ای تا دست خشک نشده باشد (مقصود از دست قبلاً ذکر شد) نمی‌توان از رطوبت دیگری استفاده کرد. 📌 حال اگر کف دست خشک شود، تکلیف چیست و برای مسح سر و پا از چه رطوبتی باید استفاده کرد؟ 📝 طبق نظر امام خمینی می‌توان از رطوبت باقی‌مانده در سایر اعضای وضو استفاده کرد. 📝 طبق نظر آیت‌الله سیستانی، می‌توان از قسمتهای دیگر دست (از آرنج تا سر انگشتان) کمک گرفت؛ اما اگر تمام دست خشک شد، تنها می‌توان از رطوبت باقی‌مانده در ریش استفاده کرد و استفاده از رطوبت جاهای دیگر بنابر احتیاط واجب کافی نیست. 📝 طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای باید از ریش یا ابرو رطوبت گرفت. تحریر الوسیلة، فصل فی الوضوء، القول فی واجبات، م 14 و 16 و 17 و العروة الوثقی، کتاب الطهارة، فصل فی افعال الوضوء، م 25؛ توضیح‌المسائل جامع، ج‌1، م 274 و 277 و 283؛ اجوبة الاستفتائات، س 113.
کریمی- بیان احکام
چکیده‌ای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در قم، آبان 1402
بخش دوم مطالب ارائه شده توسط استاد کریمی در قم 1402.docx
33.8K
چکیده‌ای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در قم، آبان 1402- قسمت دوم موضوع: احکام نماز جماعت @karimi_bayan_ahkam
515.7K
✅ توضیحاتی در مورد گناه بزرگ قذف؛ یعنی نسبت زنا یا لواط دادن به کسی که پاکدامن است. 📌 نکته: فحش و نسبت‌های قبیح دیگر مثل «دیوث» تعزیر دارد نه حد @karimi_bayan_ahkam
نماز فرادا در صف جماعت.mp3
5.49M
آیا انسان می‌تواند در صف نماز جماعت بایستد، ولی نماز فرادا بخواند؟ @karimi_bayan_ahkam
بخش سوم مطالب ارائه شده توسط استاد کریمی در قم 1402.docx
309.2K
چکیده‌ای از مطالب ارائه شده در همایش پاسخگویان احکام دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در قم، آبان 1402- قسمت سوم موضوع: اموال در اختیار مسجد @karimi_bayan_ahkam
نقاشی، مجسمه‌سازی و عروسک‌سازی 📝 «تصاویر» سه نوع هستند که حکم هر یک از آنها، به شرح ذیل است: الف. اگر تصویر مربوط به موجودات بی‌روح مثل گل، بوته، درخت و... باشد، نقّاشی آن - هرچند برجسته باشد - و نیز ساختن مجسّمۀ آن، اشکال ندارد. ب. اگر تصویر موجودات روح‌دار بدون برجستگی باشد، مثل نقّاشی انسان و حیوان و طرّاحی عکس کامپیوتری، اشکال ندارد و تصاویر فتوگرافی (عکس) و تصاویر تلویزیونی معمول در زمان ما هم، همین حکم را دارد. ج. اگر تصاویر موجودات روح‌دار، به شکل مجسّم و برجسته باشد؛ مثل مجسّمۀ انسان و حیوان، جنّ و فرشتگان یا موجودات خیالی روح‌دار مثل سیمرغ و غول بین آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی اختلاف نظر وجود دارد. 📌 طبق نظر آیت‌الله سیستانی چنانچه تصویر کامل یا در حکم کامل (تصویر در حکم کامل مانند تصویر برجستۀ شخص نشسته، یا تصویر برجستۀ نیم رخ از انسان یا کسی ‌که دستش را پشت سرش قرار داده است) باشد یا تصویر ناقص از موجود روح‌دار (تصویر ناقص از حیوان روح‌دار‌، مانند مجسّمه یا تصویر برجستۀ شخص دست بریده یا پا بریده یا فردی ‌که سر ندارد و در این مورد، فرق ندارد که نقص به جهت فقدان عضوی باشد که در حیات نقشی ندارد مثل دست یا پا و یا به جهت فقدان آنچه در حیات مؤثّر است، مثل سر باشد.) به حساب آید، ساختن و اجرت ساخت آنها، بنابر احتیاط لازم، حرام است و در حرام بودن ساخت آن فرقی بین سنگ، چوب، فلز، پلاستیک، گچ، پارچه، کاموا و مانند آن نیست؛ بنابراین اشیایی مانند عروسک‌های اسباب‌بازی یا نمایشی، گچ‌بری اشکال حیوانات و مانکن‌های مخصوص نمایش لباس همگی در حکم مجسمه هستند. البته باید توجه شود که آنچه بنابر احتیاط واجب حرام است، ساختن و اجرت گرفتن برای ساختن است؛ و الا خرید و فروش و نگهداری در منزل جایز است. هرچند نگهداری مجسمه در منزل کراهت دارد. 📌 اما طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای ساخت مجسمه از موجودات روح‌دار و همچنین خرید و فروش و نگهداری و امر به ساخت مجسمه هم اشکال ندارد و بالطبع اجرت گرفتن در برابر ساخت آن هم ایراد ندارد. 📣 تذکر ۱: مرحوم امام خمینی نیز نظرشان مشابه نظر آیت‌الله سیستانی بود؛ با این تفاوت که ایشان فتوا به حرمت ساخت مجسمه موجودات روح‌دار و گرفتن اجرت از آن می‌دادند، ولی آیت‌الله سیستانی احتیاط واجب دارند. 📣 تذکر ۲: تمام مواردی که به فتوای آقایان جایز است، در صورتی است که ساخت و ترسیم نقاشی و مجسمه مصداق ترویج باطل و گمراهی و یا مستلزم مفاسد دیگری نباشد. منابع: تحریر الوسیله، المکاسب المحرمه، م ۱۲؛ توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج۲، م ۴۱۸، ۴۲۰ و ۴۲۱؛ اجوبة الاستفتائات، س ۱۱۲۲، ۱۱۲۳، ۱۱۲۵، ۱۱۲۶ و ۱۱۲۹. @karimi_bayan_ahkam
پایبندی به قراردادها (عقود) مسئلۀ اول: اگر با کسی قراردادی ببندیم (عقدی حاصل شود) باید به کلیۀ تعهداتی که در این قرارداد پذیرفته‌ایم، عمل نماییم (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُود)؛ حتی اگر طرف مقابل به تعهدات خویش عمل نکند، این مجوز برای ما ایجاد نمی‌شود که مقابله به مثل کنیم و همه یا بخشی از تعهدات خویش را اجرا نکنیم. به عبارت دیگر تا وقتی قرارداد پابرجاست و فسخ نشده است، نمی‌توانیم بر اساس آیۀ «فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُم؛ پس هر كس بر شما تعدّی كرد، همان گونه كه بر شما تعدّی كرده، بر او تعدّی كنيد‏» عمل کنیم. بله؛ اگر قرارداد به‌کلی فسخ شود، آنگاه دیگر تکلیفی برای انجام تعهدات قبلی نداریم. 📌 نکته: راه حل این است که در ضمن قرارداد شرط کنیم هر یک از طرفین در صورتی که یک طرف به تعهدش عمل نکرد، حق دارند مقابله به مثل کنند. مسئلۀ دوم: اگر یکی از طرفین به تعهدات خویش عمل نکند، آیا برای طرف دیگر حق فسخ قرارداد ایجاد می‌شود؟ در اینجا موارد مختلف است. در عقد نکاح، به مجردی که یکی از زوجین به تعهد خویش عمل نکنند، حق فسخ ایجاد نمی‌شود؛ اما در عقود دیگر مثل بیع، صلح، اجاره، معاهده با کفار و ... اگر یکی از طرفین به تعهد خویش عمل نکنند، حق فسخ برای طرف مقابل ایجاد می‌شود. @karimi_bayan_ahkam
شرب خمر.mp3
5.17M
پاسخ به دو سوال متداول در مورد کسانی که مرتکب گناه شرابخواری شده‌اند @karimi_bayan_ahkam
ازدواج مجدد قبل از طلاق.mp3
3.61M
نکته: اگر مرد در شرطِ ضمنِ عقدِ ازدواج قبلی خود تعهد داده باشد که در طول عقد، با زن دیگری ازدواج نکند، شرعاً بر او واجب است که به تعهد خود عمل کند و اگر قبل از طلاق با همسرش، با زن دیگری ازدواج کند، مرتکب گناه شده است. @karimi_bayan_ahkam
تصرفات منجزه در مرض مشرف به موت ❓اگر فردی در مرض متصل به فوت در اموال خود تصرفی کند آیا نافذ است؟ 📝 طبق نظر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای تصرفات وی مطلقا (اعم از هبه، صلح مجانی، بیع و ...) نافذ بوده و نيازى به اذن ورثه نيست هرچند بیش از ثلث مال باشد. 📝 اما طبق نظر آیت‌الله سیستانی به‌طور کلّی همۀ تصرّفاتی که باعث نقص اموال وی و وارد آمدن ضرر بر ورثه باشد، تنها به اندازۀ ثلث مالش صحیح است؛ بنابراین تصرّفات مالی وی چنانچه به‌طور مجّانی و بدون عوض باشد (مانند بخشش اموال، صلح بدون عوض، وقف، صدقه، بریء الذمّه کردن بدهکار) یا به کمتر از نرخ بازاری و معمول صورت بگیرد (مانند فروش یا اجاره دادن مال به کمتر از قیمت یا اجرت بازاری یا خرید مال به مبلغ بیشتر از معمول) از مصادیق نقص بوده و تنها در ثلث مال نافذ است. 📌 برای تشخیص مدّت زمان مذکور به عرف مراجعه می‌شود و با توجّه به استظهار عرفی بعید نیست گفته شود: تصرّف فرد مریض در مدّت 2 یا 3 ماه قبل از فوت - با شرایطی که ذکر شد - حکم تصرّفات بیماری متّصل به مرگ را دارد و نسبت به مدّت زمان 4 تا 6 ماه، مسأله محلّ اشکال است و مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود، مانند اینکه تصرّفات مذکور با موافقت ورثۀ بالغ رشید صورت گیرد و آنها نیز این تصرّفات را اجازه دهند و امّا تصرّفات او در مدّت زمان 7 ماه و بیشتر قبل از فوت، حکم تصرّفات مرض متّصل به مرگ را ندارد. 📌 منظور از «بیماری متّصل به فوت»، مرضی است که فرد همراه آن در معرض خطر و مرگ باشد؛ امّا شامل مواردی مانند تب خفیف یک روزه که اتّفاقاً و برخلاف معمول موجب مرگ فرد گردد، نمی‌شود. همچنین کسی که مریض نیست، ولی در معرض خطر مرگ است، مانند فردی که در خطّ مقدّم جبهه و در معرض اصابت تیر بوده یا در کشتی در حال غرق شدن یا هواپیمای در حالت سقوط قرار دارد، حکم بیماری که مرضش متّصل به مرگ است در مورد او جاری می‌شود. 📌 صدقه‌ای که مریض برای شفای بیماری و عافیتش می‌دهد، چنانچه مناسب «شأنش» بوده و «اسراف» شمرده نشود، هرچند به ضمیمۀ سایر تصرّفات مجّانی وی یا حتّی به تنهایی بیشتر از ثلث باشد، صحیح بوده و حکمی که گفته شد در مورد آن جاری نیست. ________ 📚 تحریر الوسیلة، کتاب الحجر، القول فی المرض؛ آیت‌الله خامنه‌ای، استفتاء خصوصی؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحين ـ الجزء الثاني، كتاب الحجر، مرض الموت، مسألة 1122، توضیح المسائل جامع، ج3، م 1688 و 1692 و 1699 و 1702. @karimi_bayan_ahkam
❓**حکم وصیت سفیه در اموالش چیست؟** 📝 طبق نظر امام خمینی وصیت سفیه در اموالش صحیح نیست؛ البته اگر شخصی بعد از رسیدن به بلوغ سفیه شده است برای حکم به ممنوعیت از تصرف در اموالش حکم حاکم لازم است (یعنی در این صورت بدون حکم حاکم بر حجرش وصیتش نافذ است). 📝 طبق نظر آیت‌الله سیستانی وصیت سفیه در اموالش صحیح نیست و این ممنوعیت در هیچ حالتی متوقف بر حکم حاکم نیست (پس در هیچ حالتی وصیت وی صحیح نیست). ✅ نکته1: وصیت سفیه در غیر اموال مانند وصیّت به دفن شدن در مکان معلوم که مستلزم صرف مال نباشد یا وصیّت به دفن در روز جمعه، مطلقا صحیح است. ✅ نکته2: وصیت شخص ورشکسته (که از مصادیق محجورین است) حتی بعد از حجر حاکم در اموال و غیر اموال صحیح است، زیرا وصیت مالی وی ضرری به طلبکارها نمی‌رساند و بعد از پرداخت بدهی‌ها نوبتِ عمل به وصیت می‌رسد. _ العروه الوثقی، کتاب الوصیه، فصل فی معنی الوصیه، شرط الرابع، م 10، تحریرالوسیله، کتاب الوصیه، م 12 و کتاب الحجر، القول فی الفلس، م 2، آیت‌الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م 1031، منهاج الصالحین، ج2، م 1084 و کتاب الحجر، م 1098 @karimi_bayan_ahkam
1.29M
اعتکاف و روزه‌داری در سفر 1⃣ در چه صورت می‌توان در سفر روزه گرفت؟ 2⃣ صیغه نذر را می‌توان در سفر خواند؟ 3⃣ برای کسی که روزه قضای ماه رمضان بر عهده‌اش هست، چه حکمی جاری است؟ @karimi_bayan_ahkam