eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
507 دنبال‌کننده
203 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
📒یک سئوال مهم⁉️ اگر بخواهیم فرآیند اجتهاد و استنباط احکام شرعی را در دو کلمه و کلیدواژه خلاصه کنیم اندو کلمه چیست؟⁉️ این نکته را مجتهد بهنگام افتاء باید مد نظر داشته باشد 🙏 به نظر می‌رسد این که آندو اصطلاح👇👇 موضوع شناسی و حکم شناسی هستند. ✅⬅️📜در بحث حکم شناسی یکی از مبانی اشتباه طبق نظر مرحوم مظفر ره اینست که حرمت یکی از متلازمین با حرمت دیگری ملازم است که مسلک تلازم در بحث ضد خاص بر پایه این کبری کلی مبتنی است. اما مرحوم مظفر ره با این مطلب مخالف است و می‌فرماید: 📚نهایت چیزی که می‌توان گفت آنست که دو حکم نباید متخالف باشند یعنی اینکه یکی واجب باشد و دیگری حرام ممکن نیست نتیجه= اگر دو حکم متلازم واجب + مستحب یا واجب + واجب واجب + مکروه واجب + مباح باشد اشکال ندارد و همینگونه برای حرام هم ۴ حالت مطرح است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🙏🙏🙏 😳۶۵ مهارت لازم برای اجتهاد 🌷🌷 دوستان جهت مشاهده فهرست کامل مهارتها بهمراه توضیح مختصر اینجا کلیلک کنید👇👇👇 برخی از دوستان درخواست بارگذاری مهارتها را داشتند 👌 https://masirtalabe.ir/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AF/ اگر میخواهید خدمتگذار رو خوشحال کنید حتما انتقاد کنید پیشنهاد دهید 🙏🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! 🎥 آیت الله : آنچه که در روایات ما هست که از قرآن گرفته شده است نظریه پردازی است ، هم در علوم انسانی و نقلی هم در علوم تجربی و هم در علوم تجریدی. به ما نگفتند درس بخوان، به ما گفتند صاحب نظر باش! این مقبوله عمر بن حنظله که معروف است در آن به ما فرمودند: «وَ نَظَرَ فِی حَلالِنا وَ حَرامِنا»، این نظر نگاه چشم نیست، این نظریه پردازی است؛ آنکه نظریه پرداز است مشمول مقبوله عمر بن حنظله و یا مشهوره ابی خدیجه و یا سایر روایات است. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
📒💐 یکی از مهارتهای لازم برای اجتهاد، حکم شناسی است. صاحب کفایه در بحث اجتماع امر و نهی /اضطرار بسوء اختیار/بیان قول مصنف / جلد ۲ ص ۵۱ می‌فرماید: احکام شرعی نباید دائر مدار اراده و اختیار مکلف باشد و هو کما تری و اگر چنین باشد تالی فاسد در بر خواهد داشت. 🎁🙏 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁✅برخی پس از اینکه سالها از سطح یک می گذرد به فکر مرور درسهای پایه بخصوص ادبیات می افتند اگر شما نیز بدنبال چنین برنامه ای هستید حتما میانبر زیر را از نظر بگذرانید 😊 📒هدف از خواندن ادبیات و تمامی علوم پایه اجتهاد👇👇 رسیدن به خروجی آنهاست یعنی👇👇 مهارتهایی که هر علمی به دست می دهد💐 مهارتهای مورد انتظار از علم صرف کدام است؟ این مهارتها چند عدد هستند؟ مهارتهای خروجی علم نحو چند تاست؟ مهارتهای خروجی علم بلاغت چند تاست؟ مهارتهای خروجی علم منطق کدامند؟ بسیاری از این مهارتها را در لینک معرفی مهارتهای لازم برای اجتهاد (۶۵ مهارت) ملاحظه فرمودید اما جالب است بدانید که 👇👇 مهارت یعنی "انجام هشیارانه و روشمند عمل" به تعبیر دیگر 💎*ورزیدگی در بکارگیری روش در مصادیق*💎 بنابراین مهارتها در بکارگیری قواعد هر علم است و قبل از مهارتها ما باید 🌺قواعد کاربردی هر علم🌺 را بشناسیم بزودی لیستی از قواعد کاربردی علم صرف و نحو در ✅ کانال کارورزی اجتهاد تمدنی✅ تقدیم تشنگان علم و حقیقت خواهد شد انشاالله ❤️ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
ظاهرا تا کنون کتاب چاپ شده در باب الگوریتم اجتهاد (منظور مراحل گام به گام اجتهاد است غیر از فضای روش شناسی اجتهاد) غیر از کتاب ارزشمند و دقیق و عالی استاد واسطی یا نداریم یا اگر هست از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند اما متاسفانه کتاب ایشان بلحاظ الگوریتم ادبی اجتهاد نقص دارد یعنی ایشان فقط الگوریتم و مراحل لغت شناسی را بیان کرده اند و الگوریتم صرفی و الگوریتم نحوی و الگوریتم بلاغی مغفول مانده است در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی این الگوریتم ادبی را برای اجتهاد دنبال کنید. ناگفته نماند در دوره فاز ادبی الگوریتم اجتهاد که بصورت فشرده در همین کانال و سایت مسیر طلبه ارائه و بارگذاری شده فشرده این الگوریتم ها ارائه شده است 💐🙏✅ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
‌🔶 مدل روابط عاطفی در خانواده سالم 🔹انسان موجودی است که فطرتا بر پایه محبت و مهرورزی آفریده شده است. بر پایه نیازهای غریزی کانون گرم خانواده با پیوند مقدس ازدواج شکل می­ گیرد. خانواده­ ای که در مسیر ترقی و کمال به اعضای خود انرژی می­بخشد. این ازدواج بستر تامین نیازهای گوناگون همسران از جمله نیازهای عاطفی است. در میان روابط بین همسران، این رابطه عاطفی است که طرفین را به هم گره زد است. اسلام با ویژگی­ های همه جانبه نگری خود، این حوزه را که یکی از مهم ترین ابعاد وجود آدمی نیز هست را مورد توجه قرار داده و با ارائه جایگاه و تعریف ویژه از آن، باید و نبایدهایی در خصوص آن وضع کرده است؛ بدین طریق همسران مسلمان با آشنایی و التزام به آن، ضمن پاسخگویی به نیازهای عاطفی خود، آرامش و رضایتمندی کیفیت زندگی خود را بهبود می بخشند. کلیدواژگان: اسلام، رابطه عاطفی، همسر 📚 این مطالعه در موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و توسط سید حسن رفعتی ­زاده انجام شده است. ✅سایت جامع اندیشکده ها 📃 ادامه مطلب: 🔗 iranthinktanks.com/Research291 🆔 @IranThinktanks
🎁حتما تا کنون در مدرسه که تحصیل خود را گذرانده اید از کارگاه «تجزیه ترکیب» 📝بهره برده اید البته همه می دانیم این کلاسها فقط در دو علم صرف و نحو تلاشهایی برای نزدیک شدن به فهم آیات و روایات صورت می گیرد و دو علم مهم و کاربردی دیگر ادبی مغفول هستند و آن دو علم 👇👇 ✅لغت و ✅ بلاغت هستند البته ناگفته نماند که تجزیه ترکیب متداول در بخش تجزیه و تحلیل صرفی فقط بخش کوچکی از مهارتهای صرفی را شامل می شود. آنچه در تجزیه یک کلمه هم اکنون مطرح میشود 👇👇 تجزیه اسم: در مثال: صعید یا غرر یا ضرار 1- معرب یا مبنی 2- معرفه یا نکره 3- جامد یا مشتق 4- متصرف یا غیر متصرف 5- مذکر یا مونث 6- مفرد یا تثنیه یا جمع تجزیه فعل در مثال: یطهرن 1. ماضی یا مضارع یا امر 2. معلوم یا مجهول 3. معرب یا مبنی 4. ثلاثی یا رباعی 5. متصرف یا غیر متصرف 6. لازم یا متعدی 7. صحیح یا معتل این موارد تنها به مهارت کلمه شناسی و نهایتا به مهارت تغییر شناسی نیز می پردازد . اما آنچه که باید مطرح شود و از آن ابزارها در معنایابی روایات و آیات کمک گرفت👇👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅فهرست مهارتهای پایه اجتهاد اگر کسی در مهارتهای فوق مهارت پیدا کند میتوان گفت صرف کاربردی که در فهم آیات و روایات و فرآیند فقاهت تاثیرگذار است را تحصیل کرده است.😳 هرکدام از مهارتهای مذکور نمونه های فراوانی در📚 کتب فقهی و کتب آیات الاحکام همانند زبده البیان وجود دارد که این وفور تعداد تحلیلهای صرفی در این کتابها بیانگر👇👇 اهمیت والا و تاثیر بسزای مهارتهای صرفی در فرآیند اجتهاد خواهد بود.🌺📒 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
جالب است بدانید 🤗 📒در لیست کامل مهارتهای اجتهاد که در گذشته ارائه شده است (۶۵ مهارت بود) تنها ۴ مهارت کلان ادبی فهرست شده بود اما اگر مهارتهای ادبی در ۴ علم 1⃣ لغت 2⃣صرف 3⃣ نحو 4⃣ بلاغت محاسبه شود که حدود ۳۵ مهارت هستند آمار مهارتهای لازم برای اجتهاد به ۱۰۰ مهارت می رسد.😳🌷 اما جالبتر اینکه برخی از این مهارتهای ۳۵ گانه ریزمهارت نیز دارند😭😊 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🎁💐هنوز وجود دارند طلاب یا اساتیدی که در ضرورت و صحت و نافذ بودن مباحث روش شناسی اجتهاد و الگوریتم اجتهاد تشکیک کنند😳 طلبه سنتی که طالب اجتهاد بود اما مخالف این مباحث میگفت: وقت ندارم برای این تحقیقات در صورتیکه برای کارهای دیگر وقت داشت😇 یکی از اساتید نخبگان وقتی سخن از الگوریتم اجتهاد شد، می‌فرمود: خودشو بیار اسمشو نیار😊 بحث که در اسم گذاری نیست که بجای الگوریتم بگوئید روش شناسی اجتهاد چه اشکالی دارد 😳🌷 هنوز برندگی بحث روش شناسی در اجتهاد و غیر آن بر خیلی ها پوشیده است و این در عصر سرعت و دقت و تمرکز جای بسی تاسف دارد😭 📣روش اجتهاد👇👇👇 یعنی 1⃣کاهش درصد خطا در فرآیند اجتهاد 2⃣سرعت در رسیدن به فتوا 3⃣بالا بردن دقت در بررسی آیات و روایات و ادله استنباط احکام 4⃣جامعیت در نگاه به آموزه های دینی 5⃣عمل به حدیث شریف زکاه العلم نشره و پایدار گذاردن روش اجتهادی خود برای استفاده دیگران 6⃣ پیشرفت علم و ارتقاء افق های تخصصی از طریق ضرب بعض از آراء به بعضی دیگر 7⃣حرکت به سمت استانداردسازی فرآیند استنباط احکام شرعی و خروج آن از ذوقی بودن 8⃣خودآگاه سازی مراحل اجتهاد 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅آیا مهارتهای نحوی و قواعد نحوی در فرآیند فقاهت تاثیرگذار است⁉️ ✅اگر مجتهدی در نحو تسلط لازم را نداشته باشد، در فرآیند فقاهت او اختلالی ایجاد می‌شود ⁉️ شهید ثانی: طلبه باید بکوشد تا زبان شناس باشد تا از طریق آن بتواند با متون دینی ارتباط برقرار کند. ایشان میفرماید: سید مرتضی در فقاهت دستاویزهای محکمی داشتند به جهت تخصص و مهارتی که در ادبیات داشتند و در بلاغت استاد بودند📒 🎁📚مهارتهای نحوی و الگوریتم تحلیل و ترکیب نحوی عبارتند از:👇👇👇 1. تجزیه تحلیل و تفکیک متن وتبدیل آن به بندها 2. جمله شناسی (کشف تعداد جملات در یک بند + تعیین نوع جمله) 3. کلمه شناسی (جهت تشخیص نوع جمله و پذیرش نقشها+معرب یا مبنی) 4. نقش یابی: 🙏 رکن یابی (کشف اصل جمله ) 🙏 کشف قیودات (تمییز، حال، مفاعیل و..) مانند سل تفقها لاتسئل تعنتا (مفعول له = علت غایی هدف) از روی تفقه و برای فهمیدن بپرس 🙏 شاخص شناسی هر نقش 5. رابطه یابی: 🙏عمل شناسی (عوامل + معمولات + نوع عمل) 6. محذوف‌یابی: 7. متعلق‌یابی (مذکور یا محذوف) 8. معنی یابی (ادوات حروف جر ) 9. مکان یابی = مکان هر نقش در جمله (تقدیم و تاخیرها) 10. قرینه شناسی (دلیل الحذف/مغنی ) 11. ترجمه نحوی با احتساب مهارت شاخص‌شناسی و رکن‌یابی و عمل‌شناسی مجموعا 14 مهارت نحوی خروجی علم نحو خواهد بود.👑 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad