eitaa logo
حامد کاشانی
46.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
205 فایل
كانال رسمى حامد كاشانى در زمينه نشر مباحث، مواضع، نقدها و سخنراني هاى ايشان مي باشد. سایت رسمی hkashani.com instagram.com/hamedkashani__ instagram.com/hkashani_com ارتباط با ادمين سایت و كانال @azimi121
مشاهده در ایتا
دانلود
چه قدر خوب شد.... معرفت الهی بدون مسیر انحصاری‌اش(نبوت و امامت) وافی به مقصود و مورد پذیرش نیست. و این حقیقت با هو کردن یا تمسخر تغییر نمی‌کند. خدا را شاکرم اسامی بزرگان دینی و مراجع که چنین نظری داشتند را در برنامه ذکر نکردم، تا فحاشی‌ها به جای آنان به سوی خودم بیاید. سرباز به فدای سردار. چه قدر خوب شد.... ورنه اکنون جسارت‌ها و انتقامگیری‌ها به دامن بزرگان هم ‌می‌رسید. پ ن؛ این بحث هیچ ربطی به تکفیر یا عدم تعایش انسانی و اخلاقی ندارد، در جلسه ۵۸ نهج البلاغه، توضیح مبسوط داده‌ام. گرچه آن که حوصله یک ربع بحث را ندارد و پس از تبیین باز به اسم نقد، ناسزا می‌گوید، حال و حوصله خواندن بیست صفحه یا شنیدن ۷۰ دقیقه را قطعا نخواهد داشت. پ ن۲؛ ای کاش حالا که قلم به دست گرفته‌اند، اشکالات کلام ما را با آداب صحیح نقد (نقل دقیق کلام و منظور گوینده و بیان موارد خطا بدون کلی گویی و فرافکنی) روشن ساخته، عیوب ما را هدیه می‌دادند. برای کمک به ایشان تمام مستندات هرشب را با فاصله یک روز منتشر می‌کنیم. پ ن۳؛ مثلا یکی از طعنه‌های پرتکرار، جوانی این بنده خدا در آستانه چهل سالگی است! و لازم به توضیح نیست که این طعنه منطق چه کسانی در طول تاریخ بوده‌است. پ ن۴؛ برای همه و البته برای منتقدان یا فحاشان، بیش از دوستان و حامیان دعا می‌کنم و امیدوارم همه ما تحت لوای امیرالمؤمنین سلام الله علیه جمع شویم. ما فقط از دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام تبرّی داریم و نسبت به این مومنان چنین می‌گوییم: و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین آمنوا در دلهایمان نسبت به مومنان کینه و ... قرار مده. @kashani1395
بحث عدالت در سیره امیرالمؤمنین سلام الله علیه در سه شب مطرح گردید و بازتاب‌های مختلفی داشت، برخی نیز دچار سوء برداشت گردیدند، شاید چون ما هم آن را در سه شب و جدا از هم عرض کردیم، به این موضوع کمک کرد. لذا دیدم عزیزانی اگر جسارت نباشد، آسمان به ریسمان بافته‌اند و از مقصود ما به کلی دور افتاده اند. زین سبب متن منقح آن سه شب به زودی منتشر میگردد، تا ابهام احتمالی رفع و زمینه را برای نقد دقیق عزیزان تسهیل کند. @kashani1395
Kashani-13990230-Samte-Khoda-40-JajgeRevayatha-07-Thaqalain_IR.mp3
25.43M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📺 برنامه شبکه سه سیما 📝 جلسه چهلم 🔶 موضوع این هفته: «پایان جنگ جمل و حوادث پس از آن» ✅ 🗓 سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 ⏱ 53 دقیقه 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/a 🌐 www.hkashani.com
نمونه یک نقد منصفانه و مودبانه دو فرسته امروز از یک برادر بزرگواری که او را نمی‌شناسم، نقدی مودبانه و منصفانه به دستم رسید. ایشان درباره آن عبارت بنده که درباره رفتار حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه نسبت به مسئول بازار اهواز ( ابن هرمه) و منذر بن جارود دو گونه رفتار کرده اند ( یا دو گونه گزارش گردیده است) و باید در عدالت خواهی تک بعدی نگاه نکرد و سیره حضرت را جامع دید، نکات مفیدی مرقوم داشته اند که ذیلا خواهد آمد و از ایشان تشکر می‌کنم. شکر الله سعیه البته قبل از ارسال پیامشان در اینجا دو نکته را توجه می‌دهم: الف؛ در جلسات پژوهشی مفصلا توضیح داده‌ایم ( و در پایگاه اطلاع رسانی ما موجود است) که منابع و کتب تاریخی( غیر از احادیث معتبر )، در افتاء حجیت ندارند و از آنها مستقیما حکم شرعی نمی‌توان اخذ کرد. ب؛ هر دو مثال ابن هرمه و منذر محل بحث و کنکاش بیشتری هستند، چه این که مصدر ماجرای ابن هرمه از منفردات کتاب دعائم الاسلام است که اعتبار مستقل تاریخی آن محل مناقشه می‌باشد. و ماجرای منذر نیز تنها نمونه‌ای از باب مثال در جامع دیدن سیره حضرت ذکر گردیده و نه بیشتر یا صدور حکم شرعی و قطعی. چون فضای برنامه اقتضای تفصیل بیشتر نداشت و در کرسی فقه و صدور حکم نبودیم. @kashani1395 متن نوشته و نقد آقای محسن پورذهبی تقدیم می‌گردد.(کانال مرجع در تلگرام) 📝آیا امام علی، فساد اقتصادی منذر بن جارود را نادیده گرفتند؟ 🔹از جمله مسائلی که اخیراً محل سوال واقع شده، برخورد امام علی با منذر بن جارود است. برخی گفته‌اند هرچند امام علی با افرادی مانند ابن هرمه برخورد بسیار تندی داشتند و خواستار ریختن آبروی او به دلیل فساد مالی و مجازاتش شدند اما امام با برخی نیز مدارا کردند که نمونه آن منذر بن جارود است. حجت الاسلام کاشانی که در سحرهای ماه رمضان امسال، مباحث بسیار ارزشمندی را مطرح می‌کنند، در مقام بیان این نکته که عدالت تک بُعدی نیست، روش مواجهه امام با منذر را ذکر کردند. 🔸مطابق نقل الغارات، منذر خیانت کرد و مال هنگفتی را تصاحب کرد و امام علی وی را زندانی کرد اما با ضمانت صعصعة بن صوحان در ردّ اموال، امام علی، منذر را آزاد کرد. (كَانَ عَلِيٌّ ع وَلَّى الْمُنْذِرَ بْنَ الْجَارُودِ فَارِسَ فَاحْتَازَ مَالًا مِنَ الْخَرَاجِ قَالَ: كَانَ الْمَالُ أَرْبَعَمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ فَحَبَسَهُ عَلِيٌّ ع فَشَفَعَ فِيهِ صَعْصَعَةُ بْنُ صُوحَانَ إِلَى عَلِيٍّ ع وَ قَامَ بِأَمْرِهِ وَ خَلَّصَه‏. الغارات، ج2، ص522) این عبارت صراحتاً برای منذر اثبات جرم می‌کند اما با این حال می‌گوید امام وی را به دلیل ضمانت صعصعه آزاد کردند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا این واقعه دلیل می‌شود بر اینکه امام علی شخصی را به دلیلی مثل محذوریت‌های حکمرانی و با شفاعت یک شخص موجه، بدون مجازات رها کرده‌اند؟ 🔹قابل توجه است که این واقعه در بعضی از کتب تاریخی طور دیگری روایت شده؛ به عنوان نمونه بلاذری این واقعه را اینگونه نقل کرده گروهی از منذر بابت فساد مالی‌اش شکایت کردند، امام وی را احضار کرد. اما منذر اتهام را انکار کرد ولی با این حال حاضر به قسم خوردن نشد و امام به همین دلیل وی را حبس کردند. صعصعه به امام گفت که من ضمانت او را میکنم. امام فرمود: وقتی خودش منکر است، ضمانت چه چیزی را می‌خواهی بکنی؟! او باید قسم بخورد! صعصعه گفت: او برای رد اتهامش قسم خواهد خورد. (فقدم (المنذر) فشكاه قوم أنه أخذ ثلاثين ألفا، فسأله فجحد فاستحلفه فلم يحلف، فحبسه. و مرض صعصعة بن صوحان العبدي فعاده علي فكلمه صعصعة و قال: أنا أضمن ما على المنذر. قال علي: كيف تضمن ذلك و هو يزعم أنه لم يأخذ شيئا، فليحلف. فقال صعصعة: هو يحلف. قال علي: و أنا أظنه سيفعل. انساب الاشراف، ج2، ص163 و نک: تاریخ یعقوبی، ج2، ص204) 🔸مطابق قواعد فقهی، منذر، منکر محسوب می‌شده و با یک قسم می‌توانست خودش را تبرئه کند، هرچند اگر معلوم میشد قسمش دروغ بوده، مستحق مجازات میشد. یکی از اقوال موجود در بحث سکوت منکر، این است که اگر منکر از روی عناد (و نه مثلاً وحشت کردن) سوگند نخورد، باید وی را حبس کرد. (شهید ثانی در ذیل عبارت محقق در شرایع که گفته: «و أما السكوت: فإن اعتمده الزم الجواب. فإن عاند حبس حتى يبيّن.» اقوال این مساله را ذکر کرده است و همین نظر را اقوی دانسته است. نک: مسالک الافهام، ج13، ص466) 🔹بنابراین هرچند نقل الغارات با نقل انساب الاشراف و تاریخ یعقوبی متفاوت است، اما باید توجه داشت که اکثر متون تاریخی سالها بعد از این وقایع نوشته شده و بسیاری از آنها سند خود را درباره اینگونه وقایع نقل نمی‌کنند. مثلاً الغارات در قرن سوم نوشته شده، و طریق خود به این نقل را ذکر نکرده است. و این نکته اختصاص به الغارات ندارد و به طور کلی از یک نقل تاریخی غیر مستند، نمی‌توان اطمینان حاصل کرد مگر آنکه قرائنی بر درستی آن اقامه شود.
قسمت دوم در غیر این صورت صرفاً به عنوان شاهد یا موید می‌توان از آن بهره برد. و در این مساله نیز نقل‌های تاریخی متفاوت است و همین باعث تشکیک در صحت نقل الغارات می‌شود و همان طور که گفته شد نقل انساب الاشراف و تاریخ یعقوبی به قواعد فقه شیعه نزدیک‌تر است. @Hadith1398