eitaa logo
حامد کاشانی
46.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
205 فایل
كانال رسمى حامد كاشانى در زمينه نشر مباحث، مواضع، نقدها و سخنراني هاى ايشان مي باشد. سایت رسمی hkashani.com instagram.com/hamedkashani__ instagram.com/hkashani_com ارتباط با ادمين سایت و كانال @azimi121
مشاهده در ایتا
دانلود
یا ثامن الائمه من از کثرت گناه در بارگاه قدس تو آورده‌ام پناه یا امام رضا سرمایه‌ای جز بارگناه و روسیاهی در محضرت ندارم. @kashani1395
حامد کاشانی
☀️زيارت امام رضا عليه السلام در دوران شريف مرتضی رحمة الله عليه 🔷 ...و از جمله مواردى كه مى‌شود بر آن استدلال نمود اين است كه خداى تعالى بر تمام قلوب و دلها الهام فرموده و نهال تعظيم شأن و اجلال قدر و مرتبه‌ی اهل بیت را در جان همه - با اختلاف عقيده و كيش و مذهبشان - نشانده ، و مسلمانان با داشتن عقاید و مذاهب مختلف، بر چیزی اجماع ندارند چنانچه بر تعظيم و بزرگداشت اهل بیت متفق هستند ، زيرا بيشترين ايشان قبور مقدّس آن حضرات را زيارت مى‌كنند و از اقصى نقاط دنيا قصد مشاهد و محلّ دفن آنان را مى‌كنند ؛ حتی مواضعى كه آنها در آنجا نماز خواندند و وارد آنجا شدند را نیز زیارت می‌کنند، و در اين راه اموال بسيارى را خرج مى‌كنند ، و عمر زيادى را صرف مى‌نمايند . همچنين تعداد بسيارى كه از شمار خارجند به من خبر داده‌اند كه اهل نيشابور و اطراف آن در هر سال از شهرهاى خود به قصد شهر طوس براى زيارت حضرت علی بن موسی الرضا عليه السّلام با آنچنان كاروانهاى بزرگى خارج مى‌شوند كه جز با كاروانهاى سفر به بيت الله الحرام قابل قياس نيست ، اينها همه با توجّه به انحراف و عدولى است كه از اهل خراسان در اين جهت معروف است ، و نيست تسخير اين دلهاى سخت و عطوفت و الفت اين امّت منحرف از اهل بیت، جز خارق عادت و معجزه و امرى خارج از امور مألوف ، و گر نه چه چيز باعث می‌شود اين مخالفينى كه از اهل بیت دورى مى‌كردند، صبح و شام بدان جا روند و در آن مشاهد از خداى تعالى طلب روزى ، و حلّ مشكلات نمايند و به بركات آنجا درخواست حاجت و دفع بليّات كنند ، و دلیلی روشن بر وجوب این کار وجود ندارد ، و گر نه اين عمل را درباره‌ی معتقدات خودشان انجام می‌دادند. 💠...و مما يمكن الاستدلال به على ذلك أن الله تعالى قد ألهم جميع القلوب و غرس في كلّ النفوس تعظيم شأنهم و إجلال قدرهم على تباين مذاهبهم و اختلاف دياناتهم و نحلهم، و ما اجتمع هؤلاء المختلفون المتباينون مع تشتّت الأهواء و تشعّب الآراء على شي‏ء كإجماعهم على تعظيم من ذكرناه و إكبارهم. إنّهم‏ يزورون قبورهم و يقصدون من شاحط البلاد و شاطئها مشاهدَهم و مدافنَهم و المواضع التي وسمت‏ بصلاتهم فيها و حلولهم بها و ينفقون في ذلك الأموال و يستنفدون الأحوال، فقد أخبرني من لا أحصيه كثرة أنّ أهل نيسابور و من والاها من تلك البلدان يخرجون في كل سنة إلى طوس لزيارة الإمام أبي الحسن علي ابن موسى الرضا صلوات الله عليهما بالجمال الكثيرة و الأهبة التي لا توجد مثلها إلّا للحج الى بيت الله . و هذا مع المعروف من انحراف أهل خراسان عن هذه الجهة و أزورارهم‏ عن هذا الشعب، و ما تسخير هذه القلوب القاسية و عطف هذه الأمم البائنة إلّا كالخارق للعادات و الخارج عن الأمور المألوفات، و إلّا فما الحامل للمخالفين لهذه النحلة المنحازين عن هذه الجملة على أن يراوحوا هذه المشاهد و يغادوها و يستنزلوا عندها من الله تعالى الأرزاق و يستفتحوا الأغلال‏ و يطلبوا ببركاتها الحاجات و يستدعيه و إلّا فعلوا ذلك فيمن يعتقدونهم... 📜الاحتجاج، طبرسی، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، ص ۵۰۷_۵۰۸ ؛ الرسالة الباهرة في فضل العترة الطاهرة، (رسائل الشريف المرتضى، ج‏۲، ص: ۲۵۳ تا ۲۵۴) به نقل از احتجاج. پ.ن: نسخه‌ی مستقلی از این رساله در کتاب‌خانه ها یافت نشده است. متن کامل این رساله را مرحوم «طبرسی» در «الاحتجاج» آورده است. 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/a 🌐 www.hkashani.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎬 💢 «صفوان بن یحیی» صحابی بزرگی که حق دوستی را اداء کرد 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 10 تیر 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
«صفوان بن یحیی» صحابی بزرگی که حق دوستی را اداء کرد.mp3
655K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔈 💢 «صفوان بن یحیی» صحابی بزرگی که حق دوستی را اداء کرد 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 10 تیر 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
بارها عرض کرده‌ام: همواره برای گفت‌وگوهای علمی و چالش‌های پژوهشی در محیط حوزه، دانشگاه یا در جمع اهل تحقیق آماده ام. چون یاد می‌‌گیرم و یا یاد می‌دهم. حتی در جلسات هفتگی که نزدیک به چهارسال از آغاز آن می‌گذرد، گاهی تا سه ساعت پس از اتمام جلسه به پرسش و پاسخ، مشاوره یا نقد مباحث مشغولیم. اگر برخی برنامه‌های سیما نیز به گفت‌و‌گوی دو یا چند نفره تبدیل شود، شدیدا استقبال می‌کنم.( گرچه بنده آن‌جا تصمیم گیر نیستم) دوستان و اساتید از جریان‌های مختلف، اشتیاق حقیر را در شنیدن اشکالات و نقدها مشاهده فرموده‌اند. اما مراء، جدال یا یقه‌کشی ارزش وقت‌گذاری ندارد. اگر به مباحثی که قبلا مطرح شده ارجاع می‌دهم، از آن روست که مخاطبی که اهل فکر و دقت است در محیط آرام کلام را بشنود و اگر نپذیرفت نیز می‌تواند، ذیل آن پست یا در صفحه خود اظهار نظر کند. در مساله حکومت امیرالمومنین سلام الله علیه که بیش از ۱۵ سال از عمر ناقابلم را به پژوهش درباره‌اش پرداخته‌ام، و به زودی در قالب کرسی نقد نیز در میان تنی چند از کارشناسان مطرح خواهم نمود، کمی حساسم. مناظره وقتی ارزش دارد که دو طرف در آن مساله کارشناس باشند و در جمعی از اهل آن موضوع در محیطی آرام نظراتشان را مطرح کنند. گرنه سرانجامی بهتر از مناظرات پر حاشیه و پرگناه انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت. اصرار بر محیط علمی و در جمع اهل تحقیق از این رو است. لذا مناظره با برادرانی که باید روی مبانی، اندیشه و محصولات خود بیشتر فکر کنند، هیچ آورده‌ای ندارد. در پایان پیشنهاد دیگری مطرح می‌نمایم: اگر متخصصی از اهل تاریخ نمایندگی افکار این عزیزان را بپذیرد، برای مناظره آماده ام‌ زیرا در این صورت می‌توانیم به جای مباحث مقدماتی، روشی، اعتبار سنجی، مردم شناسی کوفه و درخواست از این شاخه به آن شاخه نرفتن و ... به مساله مورد مناقشه بپردازیم. و در آن صورت نکاتی برای انجام یک مناظره سازنده مطرح خواهم نمود. پ.ن؛ بنده در نوشته‌هایم قصدی در توهین و جدال نداشته‌ام و از آنها دفاع می‌کنم، اما اگر دل برادری را رنجانده‌ام یا در او احساس توهین پدید آورده‌ام، از صمیم قلب و در برابر دیدگان مخاطبان، در کمال تواضع از ایشان عذرخواهی می‌نمایم. @kashani1395
بعضی از سرشناسان اصحاب حضرت با دیدن مهر و عطوفت سلام الله علیه به یتیمان، آرزو می‌کردند کاش یتیم بودیم تا چنین مورد تفقّد حضرت قرار بگیریم. ابوتمّام که از اعجوبه‌های شعر عرب می‌باشد، چه زیبا این نکته را سروده است. او غدیریه‌ای دارد که به زودی چاپ منقّحی از آن را خواهیم دید. @kashani1395
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎬 💢 آماده سازی مردم کوفه برای جنگ با معاویه 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 10 تیر 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
آماده سازی مردم کوفه برای جنگ با معاویه.mp3
1.03M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔈 💢 آماده سازی مردم کوفه برای جنگ با معاویه 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 10 تیر 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
رفتار منافقانه جریر بن عبدالله.mp3
850.7K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔈 💢 رفتار منافقانه جریر بن عبدالله 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 10 تیر 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
بسته مستندات برنامه سمت خدا - 10 تیر 99.pdf
783.2K
برنامه در تاریخ سه شنبه ۱۰ تیر ماه ۹۹ در هفته های اخیر، مستندات و مصادر مباحث روزهای سه شنبه که در برنامه اقتضای ارائه و تفصیل ندارد، برای محققان و علاقمندان با فاصله یک هفته در کانال برنامه منتشر می گردد. @kashani1395
Kashani-13990417-Samte-Khoda-46-Thaqalain_IR.mp3
26.11M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📺 برنامه شبکه سه سیما 📝 جلسه چهل و ششم 🔶 موضوع این هفته: ادامه بحث «اقدامات امیرالمومنین صلوات الله علیه پیش از جنگ صفین» ✅ 🗓 سه شنبه 17 تیر 1399 ⏱ 54 دقیقه 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/a 🌐 www.hkashani.com
گاهی هر چه بگویی عده‌ای آن چه بخواهند می‌شنوند. وقتی در یک جامعه‌ای فضا، بیش از حد سیاست‌زده بشود، حق و اهل حق در آن جامعه بازنده اصلی خواهند بود. معاویه به امیرالمومنین سلام الله علیه در مکاتبات بینشان می‌گفت: برای حکومت خیلی حریصی و به سابقه خود، اتکا نکن چرا که عاقبت کار مهم است!! و مع الاسف عده‌ای حق را به معاویه می‌دادند! معاذ الله در این جور مواقع که قضاوت دیگران یا تحت تاثیر جهات خاصی است یا زمان برای روشن شدن حقیقت فرا نرسیده است، مطالعه تاریخ جوامع هم سنخ مفید و آرامش‌بخش خواهد بود. پ.ن: در برنامه سه‌شنبه اخیر مکاتبات بین حضرت و معاویه کمی توضیح داده شد. @kashani1395
عاقبت سوء جریر بن عبدالله.mp3
781.8K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔈 💢 عاقبت سوء جریر بن عبدالله 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 10 تیر 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
حامد کاشانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔈 #سخنرانی 💢 چرا امام صادق علیه السلام کتاب ننوشته اند؟ 📌 روز چهارشنبه 28 خرداد 99 #ام
آیا می‌دانید «چرا امام صادق علیه السلام کتاب ننوشتند؟» مسیرِ انتقالِ دانش در مکتبِ اهل بیت علیهم السلام از طریق عالمِ ربّانیِ ثقه ی باتقوای دین شناس است و جز این نیست. چرا؟ چون نگارش کتاب برای امام چالشها و خطرات زیادی داشت.( گرچه گاه گاهی مکتوبات مختصری از حضرت به دست اصحاب می‌رسید، اما بنای ایشان بر انتقال دانش به صورت مکتوب نبود) توضیح این که چهار مانعِ جدّی پیشا روی امام صادق علیه السلام برای تبلیغ وجود داشت: ۱. مانعِ اول حاکمیت بود. ممکن است شما بگویید که همه ی اهل بیت علیهم السلام با حاکم جائر مواجه بوده‌اند. اما این تصور کاملی نیست، مثلا معاویه که خیلی ادّعا داشت و حتی مادرِ خود، هندِ جگرخوارِ بدکار را نمادِ پاکدامنی زنان جامعه معرّفی می‌کرد، اما هیچ وقت مدعی نشد که من عالِم هستم، ولی منصورِ دوانیقی مدعی بود: اعلمِ امّت من هستم. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف آن است که امام حق نداشت با او مخالفت کند، اگر فتوای حضرت( با تسامح) با فتوای منصور اختلاف پیدا می‌کرد و اظهار می‌گردید، به سراغِ ایشان می‌رفتند یا مشکلاتی به وجود می‌آمد. (مصادیق متعددی وجود دارد) ۲‌. دومین مانع این بود که درونِ خاندانِ بنی هاشم مدّعیانِ امامت بودند که برای تثبیت جایگاه خود با حضرت درگیر می‌شدند. لذا اگر به ایشان خبر می‌رسید که امام نظر خاصی راجع به مثلا سه در طلاق در یک مجلس دارد، می‌گفتند که نستجیربالله امام صادق علیه السلام در حالِ دکّان داری هستند. ۳. گروه سوم که حضرت با این ها طرف هستند «عموم جامعه ی دیندارِ متعصّبِ به دین هستند که دین را از بنی امیّه گرفته اند». آن‌ها آنچه از بنی امیه گرفته‌ بودند را همان دین رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می‌پنداشتند، لذا مخالفت با فکرشان نیز بسیار دشوار بود. ۴. گروهِ چهارم: شیعیانِ غیر خوددار و غیر رازدار بودند. شما شبیه به این افراد را دیده اید، همینکه چیزی به آن ها می گویید سریع پُست و استوری می گذارند! صبر کن! همه چیز را نباید علنی کرد! معارفِ دین طبقه بندی است، نباید همه چیز را در همه جا بگویید، بیان بعضی از مطالب شجاعت نیست بلکه تَهَوُّر است. لذا حضرت برای ایجاد طبقه بندی معارف، حفظ جان‌ها و سالم ماندن اندیشه ها از گزند حوادث با مراعات تقیه، معارف را به شاگردان خاص از شیعیان بیان می‌فرمودند. طبعا در جلسات عمومی‌تر طبقه بندی و تقیه لحاظ می‌شد و شیعیان برای تشخیص معاریض کلام به زراره‌ها مراجعه می‌کردند. در واقع کسانی چون زراره و محمد بن مسلم که با منظومه معارفی حضرت آشنا بودند، مراد جدی و استعمالی حضرت و صدور، دلالت و جهت صدور را می‌فهمیدند. این متن گوشه ای از گفتار اخیر بنده روسیاه درباره حضرت صادق علیه السلام است که بحث را به خطرات اخباری‌گری و عالم ستیزی جامعه امروز رسانده است. اگر دوست داشتید، از صوتی که در بالای متن مشخص شده آن را دنبال بفرمائید. @kashani1395