41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ #بصیرت و #غیرت در سیستم فکری اهلبیت علیهمالسلام چگونه است؟؟
🎬 برنامه #لبیّک شبکه استانی ایلام
محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی
#پنجشنبه_های_حسینی ❤
✅ @kashfolmorad
۱۸ آبان ۱۴۰۲
💚السلام علیکم یاصاحب الزمان💚
درد را درمان توانم کرد در تنهاییم
بی کسی را رام خواهم کرد در سربازیم
عقل را همراه خواهم برد در دلواپسی
قلب را زنجیر خواهم کرد در دام کسی
صبر را زیبا کنم در خانهٔ آوازها
صوت غمگین را به ترجیع آورم در سازها
چین پیشانی کنار لرزش دستم چه زود
پرده بر میدارد از پیریْ کـِنار رازها
آنقدر گفتند رازت را مگو کزیاد رفت
آنکه با عشقش بهار آورد در گلزارها
عمر رفت و خاطرات تلخ و آه و آه ها
با که گویم عاقبتْ من ماندم و صیادها
🔺گزیده ای از اشعار استاد در رسای امام عصر(عج)
🔰@kashfolmorad
۱۹ آبان ۱۴۰۲
04-mahdaveat-ostad mafi.mp3
43.16M
📖#تدریس #مهدویَّت
🔹جلسه:چهارم
موضوع:دلائل عقلی ضرورت وجود امام(۳)
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
۲۲ آبان ۱۴۰۲
۲۴ آبان ۱۴۰۲
🌷زندگینامه مختصر مرحوم #علامه_طباطبایی
🔺ولادت ایشان در پایان سال ۱۳۲۱ هجری قمری مصادف با ۱۲۸۲ شمسی در تبریز به وقوع پیوست. #علامه در سن پنج سالگی مادر و در سن نه سالگی پدر خود را از دست داد و با برادرش #سید_محمد_حسن تنها ماند. نسب علامه از طرف پدر به امام حسن مجتبی علیه السلام و از طرف مادر به حضرت امام حسین علیه السلام می رسد.
🔺ایشان این دوره از تحصیل خود را چنین بازگو می کند:
«در اوایل تحصیل که به نحو و صرف اشتغال داشتم علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این روی هر چه می خواندم، نمی فهمیدم... پس از آن یک بار عنایت خدایی دامنگیرم شده، عوضم کرد. در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال حس نمودم؛ به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریباً هیجده سال طول کشید هرگز نسبت به #تعلیم و #تفکر، احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش کردم... در خور و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت نموده، باقی را به #مطالعه می پرداختم. بسیار می شد ـ به ویژه در بهار و تابستان ـ که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذراندم...»
🔺#علامه پس از اتمام اولین مراحل علمی در ۱۳۰۴ شمسی رهسپار #نجف_اشرف شد و ده سال در آن مرکز بزرگ تشیع به تکمیل معلومات خود در شعب مختلف علوم اسلامی پرداخت. فقه و اصول را نزد استادان معروف #نائینی و #کمپانی و فلسفه را نزد #سید_حسین_بادکویی که خود از شاگردان جلوه و آقا علی مدرس بود و ریاضیات را نزد #آقا_سید_ابوالقاسم_خوانساری و اخلاق و عرفان را در محضر #میرزا_علی_قاضی که در حکمت عملی و عرفان، مقامی بس ارجمند داشتند، تلمذ کرد. سر سلسله اساتید ایشان #مرحوم_قاضی است.
🔺مرحوم #علامه پیرامون استاد خود مرحوم #قاضی چنین می فرماید:
«ما هر چه داریم... از مرحوم قاضی داریم. چه آنچه را که در حال حیاتش از او تعلیم گرفتیم و از محضرش استفاده کردیم و چه طریقی که خودمان داریم و از مرحوم قاضی گرفته ایم».
🔺تحصیلات #علامه_طباطبائی فقط محدود به سطوح عادی فقه نبود، بلکه علاوه بر عمیق ترین تحصیلات در #صرف و #نحو و #فقه و #اصول، ایشان یک دوره کامل از ریاضیات قدیم از «اصول» اقلیدس تا «مجسطی» #بطلمیوس و نیز فلسفه و کلام و عرفان و تفسیر را فراگرفت و در این علوم به مرحله اجتهاد نائل آمد.
🔺دوران ده ساله اقامت #علامه در تبریز همراه با تدریس و تألیف سپری شد و فصلی جدید از حیات وی را فراهم کرد.
تا این که «فیض روح القدس» بار دیگر مدد فرمود و با آمدن چنین آیه ای در استخاره، #علامه راهی قم گردید: «هُنَالِک الْوَلَایةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَیرٌ ثَوَابًا وَخَیرٌ عُقْبًا»؛ در آن جا، یاری به خدای حق تعلق دارد. اوست بهترین پاداش و بهترین فرجام.
🔺آن روز حوزه علمیه قم از ضربات سهمگین رضاخان، رهایی یافته بود و با حضور آیات و مراجع بزرگواری چون #آیت_الله_بروجردی انسجام بیشتری پیدا کرده بود، فرصتی طلایی فراهم آمده بود تا #علامه_طباطبایی، نیازهای جامعه را سنجیده و بر طبق آن ها، برنامه ای منظم و کارآمد تنظیم کند. تفسیر و فلسفه درس هایی بود که ـ بر اساس احساس وظیفه علامه ـ شروع شد و تعجب بسیاری را برانگیخت چرا که تدریس تفسیر دانشی به دور از تحقیق تلقی می شد، اما پشتکار و اخلاص #علامه کار را بدان جا رساند که #المیزان حاصل سال های تلاش و تدریس گردید.
درس فلسفه نیز در آن عصر خوشنام نبود.
از این رو تلاش های بسیاری در تعطیل این درس انجام می شد، اما رفتار مؤدبانه استاد و برخورد مهربانانه آیت الله العظمی بروجردی ابرهای تیره سوء تفاهم ها را کنار زد و سعایت ها را بی اثر نمود.
به هر روی تشکیل جلسات عمومی و خصوصی این عالم فرهیخته و حضور شاگردان اندیشمندی چون #استاد_مطهری باعث نقد و بررسی فلسفه های غربی ـ مخصوصاً ماتریالیسم دیالکتیک ـ گردید و آثار و برکات جاودانه ای در تدوین کتب فلسفی به همراه خود آورد.
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
#سرگذشت
✅ @kashfolmorad
۲۴ آبان ۱۴۰۲
جلسه نود دوم کتاب کشف المراد.mp3
17.14M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و دوم
موضوع:آیا کافر و کودک هم در مقابل مصیبت ها، از طرف خداوند عِوَض دریافت می کنند؟(۱)
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
۲۴ آبان ۱۴۰۲
40.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ مراحل سیر وجودی در #زیارت_عاشورا چیست؟؟
🎬 برنامه #لبیّک شبکه استانی ایلام
محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی
#پنجشنبه_های_حسینی ❤
✅ @kashfolmorad
۲۵ آبان ۱۴۰۲
#تقریر_جلسات_مهدویت
#جلسه_اول#مهدویت
"اهمیت مباحث #مهدویت"
ما با استفاده از قرآن، روایات و عقل میتوانیم به این نتیجه برسیم که:مباحث #مهدویت از مهمترین مسائل عصر ماست. برای نمونه به یک آیه از قرآن و یک روایت از مجموعه روایات مهدوی اشاره می کنیم.
ادله ضرورت طرح مباحث #مهدویت:
📌قرآن
آیه ۲۰۰ سوره آل عمران
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
(۴) امر در آیه وجود دارد.
اصْبِرُوا [صبرکنید]
صابِرُوا [صیغه مفاعله باهم دیگر صبر کنید]
رابِطُوا [محکم کردن ارتباط با امام؛ صیغه مفاعله؛ مبالغه آمیز است]
اتَّقُوا [انجام واجبات و ترک محرمات]
🔺صیغه امر ظهور در وجوب دارد؛ مگر قرینه ای وجود داشته باشد که حمل بر غیر وجوب شود.
✅نگاه به #مهدویت وجوبی ست؛ نه استحبابی و نه جوازی
📌روایات
🔺برخی از مهمترین کتب روایی ما از این قرار است:
اولین کتاب در مورد امام زمان (عج)؛ الغیبة محمد بن ابراهیم نعمانی؛ ۴۴۵ روایت دارد. وی شاگرد کلینی بوده و کاتب کتاب کافی کلینی است.
کتب اربعه:《کافی؛ کلینی》
《من لا یحضره الفقیه؛صدوق》
《تهذیب؛ شیخ طوسی》
《استبصار؛شیخ طوسی 》
🔺در کتاب کمال الدین و تمام نعمه جلد(۱) ص ۳۱۹_۳۲۰ شیخ صدوق از امام زینالعابدین علیهالسلام روایت شده که فرمودند:
«مردم زمان #غیبت_امام #مهدی (علیهالسلام) که معتقد به امامت آن حضرت هستند و منتظر ظهورش میباشند از مردم هر زمانى برترند؛ زیرا خداى تبارک و تعالى عقل و فهم و معرفتى به آنها عطا کرده که غیبت نزد آنها مانند عیان است و آنها را در این زمان مانند مجاهد در رکاب رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) با شمشیر قرار داده است.
آنان به حقیقت شیعیان مخلص و صادق ما هستند و دعوتکنندگان به دین خداى عزوجل در پنهان و آشکار میباشند».
توضیح:
در این روایت برای شیعیانی که قائل به امامت حضرت مهدی علیهالسلام هستند و منتظر ظهور ایشان میباشند چهار فضیلت بیان شده است:
اول:بافضیلت ترین مردم کل زمانها هستند.
دوم:مانند مجاهد در رکاب رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) با شمشیر هستند.
سوم:شیعیان مخلص و صادق هستند.
چهارم:دعوتکنندگان به دین خداوند در پنهان و آشکار هستند.
🔺با توجه به این روایت، دلیل بهرهمندی آنان از این فضائل هم این است که:
با وجود اینکه امام زمان این شیعیان از چشم آنان غائب است و او را نمیبینند، ولی به وجود او اعتقاد دارند و از چنان عقل و فهمی برخوردار هستند که گویا امام زمانشان را در ظاهر میبینند.
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
۲۵ آبان ۱۴۰۲
#تقریر_جلسات_مهدویت
#جلسه_دوم_مهدویت
#دلایل_ضرورت_وجود_امام(۱)
📌#ادله_عقلی
1⃣دلیل جامعه شناختی با نگاه زمینی:
فلاسفه برای اثبات لزوم بعثت از این دلیل استفاده نموده اند. فلاسفه معتقدند انسانها برای رسیدن به سعادت و کمال به قانون صحیح و حاکم مقبول نیازمندند.
یعنی ما در جامعه نیاز به حاکمی داریم که قوانین الهی را اجرا نماید؛ حاکم به اقتضاء در هر عصری میتواند نبی، رسول، امام و ولایت فقیه باشد.
نقدی که بر این نظریه وارد شده، این است که صرفاً به جنبه اجتماعی امامت اشاره شده؛ در صورتیکه ما معتقدیم امامت هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی. با توجه به روایات اگر فقط یک نفر روی زمین باشد آن شخص یا پیغمبر است یا امام.
2⃣نیاز به مفسر داشتن کلام وحی:
کسی که تالی تلو(جانشین) قرآن است میتواند قرآن را تفسیر نماید. ما با ادله قطعی در قرآن میگوییم؛ پیغمبر اسلام خاتم الانبیاء ست یعنی بعد از او پیغمبری نیست.لیکن باید در کنار قرآن کسی باشد که تالی تلو پیغمبر باشد که آن شخص امام است.
یکی از وظایف مهم امام تفسیر کلام الله است.
پیغمبر اکرم حضرت محمد(ص) در حدیث ثقلین می فرماید:
(انِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ يَفْتَرِقا حَتى يَرِدا عَلَيَّ الحَوْضَ)
که در واقع به همین موضوع اشاره دارند و می توان گفت این حدیث بازخوانی دلیل عقلی است که اقامه شده است.
3⃣برهان هدفمندی:
انسان مرکب از جسم و روح است. روح انسان مانند جسمش در حال تکامل میباشد. اگر انسان بخواهد از نظر جسمی و روحی(علی الخصوص) به تکامل برسد نیاز به راهنما دارد.
آن راهنما عقل نیست؛ چون عقل کلیات را متوجه میشود و زندگی انسانها پُر از جزئیات است. پس لزوم و ضرورت وجود انسانی لحاظ میشود که آن موجود امام است که باعث تکامل بشر میشود.
4⃣دلیل استقرایی:
استقراء نوعی شکل استدلال است که مقدمات آن از نتیجه بصورت محتمل پشتیبانی میکند.
منطق دو بخش دارد:
🔺منطق صورت: اگر بخواهیم نتیجه معقول بگیریم باید شکل استدلال معقول باشد.
شکل جزئی به جزئی⬅️تمثیل
شکل کلی به جزئی⬅️قیاس
شکل جزئی به کلی⬅️استقراء
🔺منطق ماده
بعد از تشکیل صورت باید ماده را در آن وارد نمود و نتیجه بستگی به ماده ای دارد که در آن قرار داده شده است.
که یا برهان است یا جدل و یا خطابه
💢تمام پیغمبران از آدم تا خاتم همه برای خود جانشین منصوب کرده اند.
💢هیچ پیغمبری وجود ندارد که جانشین نداشته باشد.
✅ پس قطعا پیغمبر جانشین دارد.( دلیل استقرایی)
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
۲۵ آبان ۱۴۰۲
#تقریر_جلسات_مهدویت
#جلسه_سوم_مهدویت
#دلایل_ضرورت_وجود_امام_معصوم(۲)
5⃣ #برهان_لطف
اصطلاحاً، برهان متکلمین نامیده میشود. با این برهان پیغمبری، امامت و ولایت فقیه اثبات میشود.
لطف بر خداوند واجب است؛ یعنی باید انجام شود.
✔️وجود امام لطف است، لطف بر خدا واجب است؛ پس وجود امام در عالم واجب است.
6⃣ برهان عنایت
مربوط به دایره علم الهی است. خداوند جهان را در نهایت حُسن و اتقان آفریده است. عالم، عالم محکمی است. خللی در عالم نیست. عالم احسن ربانی ست.چون علم خداوند تام و تمام است و علمش نقصی ندارد؛ پس معلولش هم نقصی ندارد.
خداوند به همه نیازهای موجودات آگاه است و برای نیازهای موجودات تدابیری اندیشیده است و عقل این موضوع را درک میکند.( مثال: غذا و آب برای رفع نیاز گرسنگی و تشنگی)
✔️با توجه به اینکه مهمترین نیاز بشر شناسایی راه از بیراهه است؛ خداوند برای هدایت آن باید قطعا موجودی را قرار دهد که هادی بشر باشد که هادی گاهی در کسوت رسالت است و گاهی در کسوت امامت.
هدایت بشر در تمام شئونات زندگی منوط به وجود هادی ست.
7⃣ قاعده امکان اشرف
طبق قواعد ثابت شده در فلسفه، مخصوصاً اشراق، هر چه ضعیف در عالم میبینیم قبل از آن قوی در عالم خلق شده است.
اگر اخس(پست) خلق شده قبل از آن اشرف خلق شده است.
قوس نزول و قوس صعود👈عالم دایره وار است👈انا لله و انا إلیه راجعون (بقره ۱۵۶)
✔️اگر انسانی در این عالم هست که دارای کمالات ریزی است؛ پس انسانی باید در این عالم باشد که نهایت کمالات را داشته باشد.
8⃣ برهان واسطه فیض
طبق قواعد فلسفی عالم ماده نمیتواند بطور مستقیم از خداوند فیض بگیرد؛ مگر بواسطه واسطه.
✔️انسانها قابلیت دریافت مستقیم فیض را ندارند؛ عرفا به این صورت ضرورت وجود امام را ثابت میکنند.
أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ(دعای ندبه)
9⃣ برهان انسان کامل
اسماء و صفات خداوند در این عالم باید تجلی پیدا کند. ما انسانها هر کدام مظهر یکی از صفات خداوند هستیم ولی به شکل ضعیف.
✔️باید موجودی در این عالم وجود داشته باشد که تمام اسماء الهی در او ظهور کند و او انسان کامل است.
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
۲۵ آبان ۱۴۰۲
💚امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» فرمودند:
هر کس خواسته ای و حاجتی از پیشگاه خداوند متعال دارد(هر حاجتی) بعد از نیمه شب جمعه غسل کند و دو رکعت نماز امام زمان(همان نماز که در مسجد جمکران خوانده میشود ) را بخواند و بعد از نماز این دعا را قرائت کند:
«اَللَّهُمَّ إِنْ أَطَعْتُكَ فَالْمَحْمَدَةُ لَكَ
وَ إِنْ عَصَيْتُكَ فَالْحُجَّةُ لَكَ
مِنْكَ اَلرَّوْحُ وَ مِنْكَ اَلْفَرَجُ
سُبْحَانَ مَنْ أَنْعَمَ وَ شَكَرَ
سُبْحَانَ مَنْ قَدَرَ وَ غَفَرَ
اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتُ قَدْ عَصَيْتُكَ فَإِنِّي قَدْ أَطَعْتُكَ فِي أَحَبِّ اَلْأَشْيَاءِ إِلَيْكَ وَ هُوَ اَلْإِيمَانُ بِكَ
لَمْ أَتَّخِذْ لَكَ وَلَداً وَ لَمْ أَدْعُ لَكَ شَرِيكاً مَنّاً مِنْكَ بِهِ عَلَيَّ لاَ مَنّاً مِنِّي بِهِ عَلَيْكَ
وَ قَدْ عَصَيْتُكَ يَا إِلَهِي عَلَى غَيْرِ وَجْهِ اَلْمُكَابَرَةِ وَ لاَ اَلْخُرُوجِ عَنْ عُبُودِيَّتِكَ
وَ لاَ اَلْجُحُودِ بِرُبُوبِيَّتِكَ
وَ لَكِنْ أَطَعْتُ هَوَايَ وَ أَزَلَّنِي اَلشَّيْطَانُ
فَلَكَ اَلْحُجَّةُ عَلَيَّ وَ اَلْبَيَانُ
فَإِنْ تُعَذِّبْنِي فَبِذُنُوبِي غَيْرِ ظَالِمٍ
وَ إِنْ تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي فَإِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ
يَا كَرِيمُ
🔺پس از این دعا تا نفس او وفا کند «یا کریم، یا کریم» را تکرار کند، و بعد از آن بگوید:
يَا آمِناً مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنْكَ خَائِفٌ حَذِرٌ أَسْأَلُكَ بِأَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ
وَ خَوْفِ كُلِّ شَيْءٍ مِنْكَ
أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ أَنْ تُعْطِيَنِي أَمَاناً لِنَفْسِي وَ أَهْلِي وَ وُلْدِي وَ سَائِرِ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ
حَتَّى لاَ أَخَافَ أَحَداً وَ لاَ أَحْذَرَ مِنْ شَيْءٍ أَبَداً إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
وَ حَسْبُنَا اَللَّهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ
يَا كَافِيَ إِبْرَاهِيمَ نُمْرُودَ
وَ يَا كَافِيَ مُوسَى فِرْعَوْنَ
وَ يَا كَافِيَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْأَحْزَابَ
أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ أَنْ تَكْفِيَنِي شَرَّ فُلاَنِ بْنِ فُلاَنٍ
🔺به جاى «فلان بن فلان» نام شخصی را که از شرّ او میترسد و نام پدرش را بگوید و از خدا بخواهد که زیان او را دفع و وی را از او بازدارد،
سپس سجده کند و حاجتش را بخواهد.
📚:مستدرک الوسائل ج ۶، ص ۷۵
#یاصاحب_الزمان
#شب_جمعه
🔰@kashfolmorad
۲۵ آبان ۱۴۰۲
#تقریرات_مباحث_مهدویت
#جلسه_چهارم #مهدویت
#دلائل #ضرورت_وجود_امام_معصوم(۳)
💢#برهان_لطف
ما از بین ادله عقلی #برهان_لطف را انتخاب می کنیم؛ چون ما به بحث امام نگاه کلامی داریم. در بحث های کلامی برهان لطف جایگاه خاصی دارد.
#برهان_لطف: وجود امام لطف است👈 لطف بر خدا واجب است👈پس وجود امام در عالم واجب است.
#برهان_لطف زمان و مکان خاصی را مد نظر ندارد لذا وجود امام را در تمام زمان ها و مکان ها را نتیجه می دهد.
#برهان_لطف وجودِ امامِ معصوم را ثابت میکند.
اگر بگوييم وجود امام لطف است، اگر آن امام، معصوم نباشد، آن امام هم به امام نیاز دارد؛ که تسلسل پیش می آید و تسلسل باطل است.
پس وجود امامِ معصوم لطف است.
لطف، زیر مجموعه صفات فعل خداوند است که با این کار عبد نزدیک به طاعت میشود یا از معصیت دور میشود.
↩️ البته این لطف که فعل خداوند است صدور اطاعت یا دوری از معصیت را به حد اجبار و اضطرار نمیرساند، چون اگر به این حد برسد با تکلیف سازگار نیست.
انواع لطف:
1⃣ #لطف_مقرِّب:
در این مدل از لطف ممکن است فعل در خارج محقق نشود.
مثال: فرستادن پیغمبر و امام که ممکن است مردم تبعیت نکنند
2⃣ #لطف_محصِّل:
قطعا بعد از این لطف، فعل در خارج محقق میشود.(مثال:عصمت امام؛ چون معصوم حقیقت گناه را می بیند، فعل گناه از او سر نمیزند.
نکته: این مدل لطف هم به حد اجبار نمیرسد؛ یعنی معصوم اختیار گناه کردن را دارد.
#لطف_محصل نسبت به گناه، عصمت و نسبت به اطاعت توفیق نامیده می شود.
در استدلال برای امامت از #لطف_مقرب استفاده می شود؛ چون ما لطف را بعد از تکلیف می دانیم.
#برهان_لطف اقتضاء می کند در هر عصری امامی باشد، لکن زمانی میتوانیم وجود امام زمان موردِ قبول خودمان را اثبات کنیم که ادله و اقوال بقیه را ابطال کنیم.
قبل از شروع به نقد نظریات بقیه فرق اسلامی به دو مطلب اشاره می کنیم:
🔺مطلب اول: حق از امت اسلامی بیرون نیست.
دین اسلام حق است و مابقی شرایع باطل.
مابقی شرایع در زمان خودشان حق بودند ولی بعد از اسلام باطل شدند.
در واقع یک دین و یک شریعت حق است و آن هم دین اسلام و شریعت حضرت محمد(ص)
🔺مطلب دوم: اگر مذهب، دین و فرقه ای حق باشد، باید تا قیامت ماندگار باشد.
💢شبهات💢
1⃣ مسیح، مهدی موعود است؟
پاسخ: حق در اسلام است.
2⃣ تکثرگرایی(پلورالیسم،pluralism)
مثال گوهر و صدف: جان هیک میگوید: گوهر دین ثابت است و صدفها(مسیح، یهود و اسلام) باهم فرق دارند.
عرفا میگویند شریعت به مانند پوسته است، دور بریز و به حقیقت برس.
شریعت > طریقت > حقیقت(صوفیه)
3⃣ مسیحیت تبشیری(شمول گرایی)
مسیح قربانی شد تا گناهان خلق آمرزیده شود.
پاسخ: حق در اسلام است.
❌انواع دیدگاه در مورد امام❌
🔺دیدگاههایی که عصمت را برای امام شرط نمیدانند مانند: اهل سنت که در امام، عصمت را شرط نمیدانند.
❌این دیدگاه باطل است، چون اگر امام، معصوم نباشد، آن امام هم به امام معصوم نیاز دارد که به تسلسل خواهیم رسید و تسلسل باطل است.
🔺دیدگاههایی که عصمت را برای امام شرط میدانند
مانند:
کیسانیه، ناووسیه، اسماعیلیه، واقفیه
با رد این دیدگاهها نظریه شیعه در مورد امام زمان(عج) ثابت میشود.
⛔️کیسانیه
پیروان مختار بن ابوعبیده ثقفی، قائل به امامت محمد حنفیه و معتقدند ایشان مهدی موعود است.
در مورد مختار دو نظریه وجود دارد:
✖️ امامت را در محمد حنفیه میدانست.
✔️وانمود به امامت محمد حنفیه برای حفظ جان امام سجاد(ع)
نقد:این فرقه در جای خود ابطال شده است علاوه بر این که خبری از وجود این فرقه نیست.
⛔️ناووسیه
امام صادق(ع) مهدی موعود است. او زنده است و در آخرالزمان ظهور میکند.
نقد:شواهد قطعی در خصوص شهادت ایشان موجود است.
⛔️ اسماعیلیه
فرزند بزرگ امام صادق(ع) به نام اسماعیل را _ از دنیا رفته یا به خواب رفته _ مهدی موعود می دانند.
✔️با مرگ اسماعیل "بَدا" حاصل شد یعنی مردم فهمیدندکه اسماعیل امام بعد از امام صادق (ع) نیست بلکه امام موسی کاظم(ع) امام است.
🔺"بَدا": جزء اعتقادات شیعیان است، یعنی خداوند چیزی را در این عالم میداند و ما نمیدانیم، خداوند کاری کرده تا پرده ها کنار رفته و متوجه اشتباه خود شویم.
نقد:مرگ اسماعیل شواهد قطعی دارد لذا نمیتواند امام زمان باشد
⛔️ واقفیه
کسانی که قائل به امامت امام موسی کاظم(ع) بودند و در ایشان توقف کردند.
نقد:شهادت امام موسی کاظم جزء مسلمات است.
✅ با توجه به #برهان_لطف و نفی نظریات دیگر، وجود امام زمانِ مورد قبول شیعه اثبات می شود.
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
۲۶ آبان ۱۴۰۲