eitaa logo
💥کشکول مبلغین و مبلغات استان یزد 💥
387 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2.7هزار ویدیو
212 فایل
این کانال به منظور اطلاع رسانی و محتواسازی برای مبلغین و مبلغات راه اندازی شد هرروز تقویم نجومی ،حدیث ،احکام ، داستان، لطیفه،شعر و مطالب ارزشمند را در این کانال مطالعه فرمایید 💠امور مساجد استان یزد💠
مشاهده در ایتا
دانلود
مهم ترین اشخاص شامل علی بن ابیطالب (ع)، عبدالله بن مسعود، زید بن ثابت، معاذ بن جبل، ابی بن کعب و …  می باشد. از جمله مهمترین مزیت قرآن بر سایر کتب الهی چنین است که هیچگونه تحریف و تغییری در آیات قرآن صورت نگرفته است. قرآن معجزه پایدار و ابدی حضرت محمد (ص) می باشد. در قسمت هایی از قرآن مجید آشکارا بیان گردیده که چنانچه در آیات قرآن دچار ظن و گمان هستید چند سوره و یا حتی یک سوره کوچک متشکل از چند آیه همانند آن بیاورید، که هیچ احدی از دشمنان اسلام قادر به چنین کاری نبوده و نخواهند شد. قرآن کریم تنها از ابعاد کلام، بلاغت و شیوایی در زمره معجزات قرار نگرفته، بلکه با در نظر گرفتن مفهوم آیات و برخورداری از احکام و قوانین پایدار و همیشگی نیز اعجاز آن را نشان می دهد. به هر میزان که دانش و علوم بشر به رشد و پیشرفت رسیده و رازهای جهان خلقت بر بشریت آشکار شود، به همان نسبت اسرار سرمدی و ابدیت اسلامی و قرآن نمودار می شود تا به اکنون قرآن مجید به بیش از ۱۰۰ زبان متداول دنیا همچون بازی انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده است در قرآن مجید موضوعی که بیش از همه موارد به آن تاکید گردیده ایمان به وحدانیت خدای متعال، پرستش الله، صفات جلالیه و جمال خداوند، بزرگی لایتناهی نظام آفرینش، اندیشیدن در جهان هستی و عالم طبیعت، بررسی روزگار انسان های پیشین، اصول و احکام عبادی، اجتماعی و قضایی، روز رستاخیز، زندگی نامه پیامبران اولوالعزم الهی و عبرت گرفتن از سر گذشت طوایف پیشین بوده است. اولین قدم برای آنکه موفق شوید با کلام و لطایف ظاهری و باطنی قرآن کریم آشنا شده و به آن دست یابید، لازم است تبهدر ابتدا با گویش شیوا و رسای قرآن اشراف و توجه داشته باشید. چرا که قرآن همچون راهنمایی صادق، همیشگی و نیکوکار برای همه بشریت است. نزول قرآن: با استناد به روایات موجود قرآن کریم به دو شکل بر وجود مکرم رسول الله ص نازل گردیده که شامل نزول دفعی و نزول تدریجی میباشد. نزول دفعی قرآن بر قلب و روح رسول الله قطعاً در شب قدر که یکی از شب های ارزشمند ماه رمضان می باشد، صورت گرفته است. با توجه به بعضی از روایات و مستندات، این احتمال به یقین می رسد که شب قدر همان شب بیست و سوم ماه رمضان می باشد و نزول دفعی قرآن کریم تقریباً پس از گذشت پنجاه و شش روز از بعثت حضرت محمد انجام گرفته است. در مورد نزول تدریجی قرآن کریم نظرات متعددی دیده می شود. با نگاهی به آنها متوجه می شوید که این امر از دو جنبه دارای ارزش و اهمیت زیادی است: ۱. نزول تدریجی قرآن همزمان با آغاز بعثت نبی مکرم اسلام صورت گرفته و تا آخرین لحظات عمر ایشان ادامه داشته است. با استناد به اقوال معتبر، حضرت محمد (ص) در بیست و هفتم ماه رجب به مقام پیامبری مبعوث شدند و در بیست و هشتم صفر سال یازدهم هجرت به شهادت رسیدند. ۲. با وجودی که همزمان با آغاز بعثت، چند آیه از قرآن بر پیامبر اکرم ص وحی گردید، ولی نزول تدریجی قرآن در جایگاه یک کتاب کامل آسمانی پس از سه سال از شروع بعثت یعنی از هنگام شب قدر آغاز گردیده و در سال دهم هجری مصادف با (حجه الوداع) خاتمه یافته است. عترت یا اهل بیت: عترت یا اهل بیت پیامبر که همواره در سرتاسر زندگی، رسول الله اصحاب و یارانش را به پیروی از آنها هدایت می کردند، شامل حضرت علی (ع) و فرزندان پاک و ارزشمندشان و حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه دختر مکرمه رسول الله می باشند که از طرف پدر بزرگوارشان با لقب «ام ابیها» یعنی مادر پدرش خوانده می شدند. حضرت علی ع وصی و جانشین و امامی است که به دفعات حضرت محمد (ص) در انظار و اجتماع مختلف مسلمین، ایشان را به عنوان جانشین خود و همچون هارون نسبت به موسی اعلام نمودند. فرزندانی که از نسب امیرالمومنین (ع) و فاطمه زهرا (س) متولد شدند و نسل آنها در نهایت به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) خاتمه می یابد، همگی معصوم و عاری از هرگونه گناه و آلودگی هستند. البته فرزندان دیگر این خاندان پاک نیز در نقاط مختلف کره زمین فراوان بوده که از آنها به سید و سادات یاد شده است و در همه مکان ها و همه زمان ها منبعی از نزول خیر، برکات و نیکی این خاندان می باشند.
حضرت محمد (ص) در روایات امام صادق (ع) در در خصوص نبی مکرم اسلام فرمودند: «رسول خدا (ص) به روش بندگان طعام مى خورد، بى خوان و به روش بندگان مى نشست یعنى دو زانو و بر زمین مى خوابید، بى فراش و مى دانست که او بنده است.» در حدیث دیگر فرمودند: «بهترین نان خورش ها نزد آن حضرت سرکه و زیت (روغن) بود.» ایشان در حدیث دیگری می فرمایند: «رسول خدا ص هیچ گاه به اندازه ژرفای خرد خود با بندگان سخن نگفت. رسول خدا ص فرمود: ما جماعت پیامبران، دستور داریم که با مردم به فراخور فهم و خردهایشان سخن بگوییم.» امیرالمومنین علی (ع) در توصیف نبی اکرم (ص) بیان داشتند: «خداوند او را از شجره پیامبران و چراغدان (و جایگاه) روشنایی و بلندای پیشانی (خاندانی بلندپایه و شریف) و ناف مکه و چراغ های تاریکی و چشمه های حکمت، برگزید.» حضرت امیر در جای دیگری فرمودند: «و گواهی می دهم که محمد بنده خدا و فرستاده اوست و سرور بندگانش می باشد. هر زمان خداوند آفریدگان را به دو شاخه تقسیم کرد، او را در بهترین شاخه قرار داد، نه آلوده دامنی در وجود او سهیم شد و نه گنهکاری در وجودش شریک گشت.» ایشان در خصوص رسالت نبی مکرم اسلام فرمودند: «خداوند در روزگاری او را برانگیخت که مردم گمراه و سرگردان بودند و در فتنه و فساد دست و پا می زدند. هوسها آنان را دلباخته خود کرده و از راه به درشان برده بود.» شأن پیامبر اکرم شهید مطهری از عالمان و مفسران مشهور شیعه، با استناد به قرآن کریم سه جایگاه را برای حضرت محمد (ص) بیان می کند که از جانب پروردگار متعال به ایشان اعطا شده است و بدین ترتیب از نبی مکرم به ائمه معصومین که خلفای بر حق آن بزرگوار هستند، منتقل شده است: ۱.مقام پیغمبری یا رسالت، مقام ابلاغ احکام الهی؛ یعنی از طرف خداوند احکام و معارف الهی به او وحی می شد و او مأمور بود که آنچه را که به او ابلاغ می شد، به دیگران اعلان بکند. از این نظر، او رسول و پیغمبر بود که در آیه ای می فرماید: «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ…» ۲.مقام قضاوت: «فَلَا وَرَبِّک لَا یؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یحَکمُوک فِیمَا شَجَرَ بَینَهُمْ ثُمَّ لَا یجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَیتَ وَیسَلِّمُوا تَسْلِیمًا»؛ این آیه مربوط به مقام قضاوت رسول اکرم است نه مقام پیامبری او. معنای آیه این است که مردم باید در مقابل قضاوت تو تسلیم بشوند. ۳.مقام حکومت: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ…»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید و پیغمبر و اولی الامر از خودتان را اطاعت کنید. جایگاه حضرت محمد (ص) در عقاید شیعه بر اساس اعتقادات شیعه حضرت محمد (ص) پیامبر و فرستاده خدا می باشد. از آن جهت که ایشان آخرین پیامبر خدا بوده اند، لذا هیچ نبی و پیامبری پس از آن بزرگوار بر روی زمین مبعوث نمیشود. حضرت محمد (ص) در زمره پیامبران اولوالعزم بوده و رسالت جدیدی را از سوی خدای متعال برای بشریت به ارمغان آورده است. ایشان نخستین نفر از چهارده معصوم بر روی زمین می باشد. نبی اکرم نه فقط در امور الهی همچون دریافت و ارائه پیام ها و وحی الهی به مردم عصمت داشته‌اند، بلکه در همه امور و جنبه های زندگی معصوم هستند. در عین حال از رسول الله ص معجزات مختلفی بیان شده که ارزشمندترین آنها نزول قرآن کریم است. گواهی دادن به رسالت پیامبر: اقرار و گواهی به پیامبری حضرت محمد (ص) از اصول اسلام و نفی آن باعث کفر و بازگشت از بین می باشد. شهادت به بندگی و شریعت رسول الله (ص) همراه با اقرار به وحدانیت خداوند پاک و بلند مرتبه ارزش و برتری خاصی دارد. به‌طوری‌که امیرمومنان علی (ع) فرمودند: «و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله شهادتان ترفعان القول و تضاعفان العمل خف میزان ترفعان منه و ثقل میزان توضعان منه؛ گواهی دادن به یگانگی خداوند متعال و بندگی و رسالت محمد (ص) دو گواهی دادنی است که سخن را بالا و عمل را دو چندان میسازند ترازویی که این دو از آن برداشته شوند سبک و ترازویی که این دو در آن نهاده شوند سنگین خواهد بود.» همچنین شهادت بر بندگی و نبوت پیامبر ص و فرستادن صلوات به آن حضرت در تشهد نماز واجب میباشد. به طوری که فرستادن دعا و صلوات بر آن بزرگوار پس از دومین تکبیر نماز میت، با استناد به قول معروف واجب است.
صلوات فرستادن بر پیامبر: خداوند بلند مرتبه در آیه از قرآن کریم می فرمایند: «اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ خدا و فرشتگان بر پیامبر (ص) درود میفرستند ای کسانی که ایمان آورده اید، شما نیز بر او درود فرستید و او را کاملا فرمان برید.» در اظهار فضیلت و برتری صلوات بر رسول اکرم (ص) و خاندان پاک ایشان، احادیث و روایات بسیاری وجود دارد که به دو مورد از آنها می پردازیم. ۱. امام رضا (ع)، پیشوای هشتم شیعیان فرمودند: «من لم یقدر عن ما یکفر به ذنوبه فلیکثر من الصلاه على محمد و آله؛ کسی که نمیتواند گناهان خویش را با توبه و انابه و تحمل رنج عبادت محو کند باید بسیار بر محمد و آل او صلوات بفرستد.» ۲. در حدیث دیگری بیان شده: «ما فی المیزان شئ اثقل من علی محمد و آل محمد؛ چیزی به اندازه صلوات بر محمد و آل او در ترازوی اعمال سنگینی نمیکند.» فرستادن صلوات در چند موضوع خاص احکام ویژه ای دارد. موارد واجب: ۱. در تشهد نماز واجب میباشد. ۲. در طی دو خطبه از نماز جمعه، لازم است بر محمد و خاندان او ع درود و سلام بفرستند. در سجده سهو، که جهت این سجده چند ذکر متفاوت بیان شده که به کار بستن یکی از آنها واجب است. اغلب این اذکار دارای صلوات می باشد، همچون؛ «بسم و بالله و صلى الله علی محمد و آل محمد» و «بسم الله و بالله اللهم صل على محمد و آل محمد محمد» مستحبات: فرستادن صلوات بر رسول الله ص در زمان بیان ذکر و یا شنیدن اسم و یا کنیه ایشان با استناد به قول مشهور مستحب میباشد و عده‌ای آن را واجب بیان کرده‌اند. در روز مبعث رسول الله، یکی از قواعد و رسوم این عید بزرگ فرستادن زیاد صلوات بر ایشان می باشد. در خصوص فرستادن صلوات هنگام به گوش رسیدن نام نبی مکرم اسلام احادیث متعددی بیان شده که در این مجال به سه حدیث نبوی می پردازیم: ۱.«البخیل حقا من ذکرت عنده فلم یصل على حقیقتا؛ بخیل کسی است که مرا پیش او یاد کنند و بر من صلوات نفرستد.» ۲. «أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ؛ بر من بسیار صلوات بفرستید که صلوات بر من نوری در قبر، نوری در پل صراط و نوری در بهشت خواهد بود.» ۳. «کسی که به هنگام یاد شدن از من صلوات را فراموش کند خداوند او را در پیدا کردن راه بهشت دچار اشتباه میکند.» زیارت مرقد مطهر پیامبر: زیارت مرقد مطهر رسول الله (ص) با کمالات ترین و برترین زیارت ها می باشد. نبی مکرم اسلام خودشان فرموده اند: «کسی که بعد از رحلتم قبرم را زیارت کند مانند کسی است که به دیدار من در زمان حیاتم آمده است.» و در ادامه فرموده اند: «من شفیع او در قیامت خواهم شد.» زیارت مزار مطهر نبی مکرم اسلام به قدری دارای ارزش و کمالات می باشد که مستحب اعلام کرده‌اند که آنرا بر حج استحبابی ارجحیت دهیم. چنین زیارتی در موضوعاتی دارای استحباب مضاعف می باشد که شامل: ۱. در زمان حج زیارت مرقد شریف رسول الله ص برای اشخاصی که عازم حج شده اند، استحباب بسیاری دارد. به شکلی که اگر حجاج بیت الله الحرام از زیارت این مرقد شریف خودداری کنند، حاکم اسلامی مکلف است ایشان را به انجام آن موظف نماید. ۲. در هفدهم ماه ربیع اول، یعنی روز میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) در صورتی که امکان حضور در سر مزار شریف آن حضرت میسر نشد، میتوان از راه دور رسول الله را زیارت نمود. ۳. در بیست و هفتم ماه رجب مصادف با عید مبعث نبوی، زیارت قبر مطهر حضرت محمد (ص) مستحب میباشد. ۴. در تاریخ هفدهم ربیع الاول و بیست و هفتم ماه رجب مصادف با روز میلاد و بعثت رسول اکرم (ص)، گرفتن روزه و زیارت مزار شریف آن حضرت از هر جایی که امکان باشد راه دور و نزدیک، خصوصاً پس از خاتمه آداب حج، مستحب موکد بیان شده و به منزله تمامیت حج اعلام گردیده است. سلام کردن به پیامبر: نبی مکرم اسلام (ص) خودشان فرموده اند: «هر که در هر نقطه ای از روی زمین به من سلام کند ، سلامش به من میرسد و هر که بر سر قبرم به من سلام کند، آن را میشنوم.» همچنین در روایت دیگری بیان کرده‌اند: «اگر نمی توانید به زیارت قبر من بیایید به سویم سلام بفرستید که آن نیز به من می رسد.» روایت های بی شماری از اهل بیت و ائمه معصومین در خصوص فرستادن سلام و صلوات بر حضرت محمد در زمان ورود و خارج شدن از مسجد النبی بیان گردیده است. در عین حال دو مورد وجود دارد که در آن ها سلام کردن به رسول الله (ص) منزلت و مرتبه خاصی دارد: ۱. در نماز استحباب دارد پیش از گفتن سلام واجب در نماز ذکر «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته» بیان شود. ۲. جهت سجده سهو اذکاری بیان کرده‌اند که گفتن یکی از آنها واجب می باشد. این اذکار شامل «بسم الله و بالله السلام علیک ایهاالنبى و رحمه الله و برکاته.»
دروغ بستن بر پیامبر: خاتم المرسلین حضرت محمد (ص) در حدیثی بیان کرده‌اند: «من کذب علی متعمدا فلیتبوء مقعده من النار؛ هر کسی به عمد بر من دروغ بندد در آتش جای گیرد.» شخصی که در هنگام روزه، الفاظ کذب و نادرستی را بر پیامبر اکرم (ص) به دروغ بیان کند، بنابر قول منسوب به مشهور باعث باطل شدن روزه میشود. حکم دشنام دهنده پیامبر: همه فقها و مراجع عظام دین مبین اسلام بر این عقیده متفق القول هستند که لازم است کسی که به حضرت محمد (ص) دشنام و افترا می دهد را کشت. همچنین کشتن شخص دشنام دهنده به نبی مکرم اسلام ص، به شرط قادر بودن و نترسیدن واجب میباشد. سیره نبوی و شخصیت پیامبر در ادوار مختلف تاریخ اسلام در خصوص طریقه و منش و رفتار نبی مکرم اسلام که اصطلاحاً به آن «سیره نبوی» می گویند، کتب، مقالات و پژوهش های بسیار متعددی انجام گرفته و درج شده است. با در نظر گرفتن آیاتی که خداوند متعال در خصوص پیامبر اکرم (ص) فرمود: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست.» (سوره احزاب، آیه ۲۱) لذا لزوم آگاهی و توجه مسلمانان به رفتار و روش زندگی پیامبر در ابعاد متفاوت زندگی را خاطرنشان می‌کند. در این مجال بخش هایی از ابعاد متفاوت شخصیت وجودی حضرت محمد (ص) را بیان میکنیم. خوش نامی: حضرت محمد (ص) تا پیش از بعثت به مدت ۴۰ سال در میان مردم عرب ساکن بوده و زندگی می کردند. زندگانی ایشان همواره به دور از ریا، خصوصیات پلید و رفتارهای ناخوشایند بوده است. ایشان در مقابل دیگران همواره شخصی راستگو و امانتدار محسوب می شدند. سالها بعد هنگامی که رسول الله رسالت خود را در میان مردم بیان کردند، مشرکان و دشمنان به هیچ وجه هویت و شخصیت او را انکار نمی کردند بلکه تنها آیات خداوند را نفی می نمودند. قرآن کریم کاملاً به این موضوع اشاره داشته‌ است: «آنان تو را به دروغ‌گویی متهم نمی‌کنند بلکه [این] ستمگران آیات الاهی را انکار می‌کنند.» رسول الله در هنگام شروع رسالت خودشان به اهالی قریش گفتند: «آیا اگر به شما خبر دهم که در ورای این کوه سپاهی گرد آمده است سخن مرا می‌پذیرید؟» همگی آنها پاسخ دادند: «آری، ما هرگز از تو دروغی نشنیده‌ایم.» سپس پیامبر اکرم ص بیان کردند که از جانب خدای متعال برای آگاه کردن مردم برگزیده شده اند. مضاف بر پیشینه درخشان حضرت محمد (ص)، ارزش و جایگاه قبیله و طایفه اش، در عین حال یکرنگ و صمیمی بودن ایشان در میان اعراب، تاثیر بسزایی در مرتبه و موفقیت رسول الله داشته است. قبیله قریش از سال های پیشین در بین عربستان به عنوان قبیله ای مطرح و شناخته شده جلوه می کرد. این ارزش باعث شده بود که قبایل زیادی رجحان و فضیلت آنها را نسبت به خودشان پذیرفته و در بسیاری از موارد پیرو و تابع آنها باشند. در عین حال نیاکان حضرت محمد (ص) همچون قصی بن‌کلاب،هاشم و عبدالمطلب اشخاصی بودند که در میان عرب به اصالت، بزرگواری و نجابت شهره عام و خاص بودند. در آن برهه از تاریخ جمعیت عرب ساکن در شبه جزیره، به شکل جامعه محدود و بسته بوده و ارتباطات فرهنگی چندانی با سایر مناطق و سرزمین‌ها نداشتند. این شرایط باعث ایجاد نوعی روحیه اعراب گرایانه به شکل متعصب و قدرتمند در آنها گردیده بود. لذا موجب می شد هر مطلب و موضوعی از جانب دیگران صرفاً به آن علت که آنها «اشخاص دیگری» بودند، مقبول واقع نشده و تنها هرآنچه که از «خودشان» وجود داشته بپذیرند. گویی قرآن کریم در این آیه «اگر آن [قرآن] را بر افرادی غیرعرب نازل کرده بودیم و بر ایشان [اعراب] می‌خواندند به آن ایمان نمی‌آوردند» دقیقا همین روحیه اعراب را بیان می کند. با توجه به آنکه نخستین شنوندگان شریعت اسلام اعراب بوده‌اند، لذا برانگیختن پیامبر از میان خودشان شرایط را جهت پذیرش رسالت ایشان افزایش داد.‌ همچنان که قرآن نیز به این موضوع اشاره داشته است. اخلاق: از بهترین و برجسته ترین ویژگی نبی مکرم اسلام ص، می توان به جنبه اخلاقی ایشان اشاره کرد قرآن در این خصوص می فرماید: «تو بر اخلاقی بزرگ و گرانمایه تکیه داری» در بیان کردار و خصوصیات رسول الله گفته‌اند که در بیشتر زمان ها ایشان سکوت کرده و هرگز به قدر ضرورت صحبت نمی کردند. به هیچ وجه ایشان دهانشان را کاملاً باز نمی‌کردند. همواره لبخند بر روی لبانشان بوده و کسی ندیده که ایشان با صدای بلند خندیده و قهقهه بزنند. هنگامی که قصد داشتند روی خود را به جانب شخصی کنند، تماما جسم خودشان را به جانب و مقابل او می کردند. نسبت به نظافت و معطر بودن رغبت و تمایل زیادی داشتند. به طوری که هر زمان از محلی رد می شدند، عابران پس از ایشان عطر خوش او را احساس کرده و متوجه حضورش می شدند. در نهایت سادگی و بی آلایشی زندگی می کردند.‌ بر روی زمین نشسته و در روی زمین غذا و خوراکی می خوردند. هیچ وقت غرور و تکبر بر وجود ایشان راه نداشت.
به هیچ وجه به قدری غذا نمی خوردند که سیر شوند، در اغلب زمانها خصوصاً اوایل ورودشان به شهر مدینه گرسنه می ماندند. با همه این موارد زندگی ایشان همچون افراد راهب و پرهیز از دنیا نبود و فرموده بودند که از نعمت های دنیا به قدر نیاز خود استفاده کرده و در عین حال روزه و عبادت خود را نیز به جا می آوردند. سلوک و کردار ایشان با مسلمانان و پیروان سایر مذاهب، بر اساس مهربانی، کرامت، بخشش و محبت بوده است. روش زندگانی ایشان به قدری دلپذیر و مطلوب مسلمانان بوده که حتی موارد جزئی و ناچیز آن را دهان به دهان برای یکدیگر بیان می کردند. در دنیای معاصر امروز نیز به عنوان الگو آن را سرلوحه زندگی و خط مشی خود قرار داده اند. فروتنی ایشان به قدری بود که همچون یک خادمان غذا خورده و بر روی زمین می نشستند. به بیان امام جعفر صادق (ع): «از هنگامی که ایشان به مقام پیامبری مبعوث شدند به هیچ وجه در شرایطی که در حال تکیه باشند، غذا میل نکردند» امیر مومنان حضرت علی (ع) در وصف چهره رسول الله می فرمایند: «هر کس بدون آشنایی قبلی او را می‌دید هیبتش او را فرامی‌گرفت. هر کس با او معاشرت می‌کرد و با او آشنا می‌شد دوستدار او می‌گردید» در جایی دیگر فرمودند: «پیامبر نگاهش را میان یارانش تقسیم می‌کرد و به هر کس به‌اندازه مساوی نظر می‌افکند.» و در ادامه گفتند: «هرگز رسول خدا با کسی دست نداد که دستش را از دست او بردارد جز آنکه آن طرف ابتدا دستش را بکشد.» پیامبر اکرم (ص) با هر شخص به میزان ظرفیت وجود و عقل و منطق او سخن می گفت. گذشت و بزرگواری ایشان در مقابل هر کسی که ظلم و جوری بر ایشان انجام داده در میان همه مردم شهره عام و خاص بود. به قدری که حتی وحشی که به فرمان همسر رئیس قریش، حمزه عموی پیامبر را در جنگ احد به شهادت رسانده و جگر او را درآوردند و یا ابوسفیان دشمن کهن و قدیمی اسلام را نیز مورد عفو و بخشش قرار دادند. رسول الله پس از آنکه وحشی به اسلام گرویده و شرحی در خصوص نحوه کشتن حمزه به او دادند، او را عفو نموده و بیان کردند: «غیّبْ وجهک عنی؛ خودت را از نظرم دور بدار» یعنی در مقابل دیدگان من قرار نگیر.
تقوی: پیامبر اکرم ص در زندگی بسیار پرهیزگار و باتقوا بودند. در سرتاسر عمر پر برکت شان کوچکترین مکانی را به خود اختصاص نداده و اتاقهای کوچک گلی که در کنار مسجد وجود داشت، در اختیار همسرانش بود. آلونک‌هایی با چوب نخل درست کرده که در ازای در، پرده های بافته شده از موی بز یا پشم شتر بر در آن آویخته بودند. سرشان را بر بالشتی می گذاشتند که با برگ خرما آن را پر کرده بود. تشکی از جنس چرم و مملو از برگ خرما داشتند که در همه عمرش بر روی آن می خوابیدند. زیر پوشش از پارچه ای زبر و خشن بود که تن را آزار می داد و عبایی از پشم شتر به تن می کردند. اینها در شرایطی بود که پس از پایان جنگ حنین، تعداد چهار هزار شتر، بالغ بر چهل هزار گوسفند و مقدار بسیاری طلا و نقره را میان مردم تقسیم کردند. غذا و تغذیه ایشان حتی از اسباب منزل و لباس هایشان نیز ساده تر بود. چه بسا با گذشت چندین ماه در منزل ایشان آتشی جهت پخت غذا روش نمیشد. چرا که در اغلب موارد غذای ایشان فقط خرما و نان جو بود. به هیچ وجه برای دو روز پشت هم سیر غذا نمی خوردند. در طی یک روز ایشان برای دو بار سیر از سفره کنار نمی رفت. بسیار اتفاق می‌افتاد که رسول الله و اهل بیت شب های پشت هم را با شکم گرسنه سر بر بالش می گذاشتند. روزی حضرت فاطمه (س) نانی از جنس جو برای ایشان آورده و گفتند: «نانی پختم و دلم رضا نداد برای شما نیاورم.» رسول الله آن نان را خورده و فرمودند: «این تنها غذایی است که پدرت از سه روز پیش می‌خورد» یکی از روزها که پیامبر به شخصی از انصار در نخلستان در حال خوردن خرما بود، فرمود: «روز چهارم است که چیزی نخورده‌ام» برخی زمان‌ها از فشار گرسنگی سنگ به شکم می بستند تا از فشار گرسنگی بکاهد. در زمان مرگ، زره جنگی ایشان در ازای سی پیمانه جو نزد یک یهودی در گرو بوده است. نظم و آراستگی: خاتم المرسلین حضرت محمد (ص) در زندگی بسیار با نظم و ترتیب رفتار می کرد. پس از ساختن مسجد ایشان برای هر ستون نامی نهادند که نشان میداد در جنب هر ستون چه اعمالی انجام شود؛ ستون وفود (جایگاه هیئت‌ها)، ستون تهجد (جایگاه شب‌زنده‌داری) و…. . به شکلی صفوف نماز را مرتب و آراسته می‌کردند که به نظر می رسید، تیرهای چوبی را نظم میدهند و می فرمود: «بندگان خدا صفوف خود را منظم کنید و گرنه میان دلهایتان اختلاف خواهد افتاد» در برنامه ها و فعالیت های زندگیشان نیز بسیار منظم بودند. وقت خود را به سه بخش تقسیم می کردند؛ قسمتی را جهت انجام امور عبادی، قسمت دیگر جهت رسیدگی به خانواده و بخشی را به خود اختصاص می دادند. پس از آن زمان مربوط به خودشان را در بین خود و مردم قسمت می کردند. رسول الله (ص) به آینه نگاه می کردند. موی سرشان را آراسته و شانه زده و آن را به فقط برای خانواده، بلکه در مقابل اصحاب و یاران شان نیز کاملاً آراسته بودند. در هنگام سفر نیز ایشان کاملاً به نظافت، شکل و شمایل خود رسیدگی داشتند و همواره پنح وسیله را با خود به همراه میبردند: آیینه، سرمه ­دان، شانه، مسواک و قیچی شجاعت و قوت روحی: امیر مومنان حضرت علی ع در خصوص شجاعت و دلیری رسول الله فرموده اند: «هرگاه آتش جنگ سخت شعله ور مى‌شد، ما به رسول خدا صلى الله علیه و آله پناه مى‌بردیم. و در آن ساعت هیچ یک از ما به دشمن از او نزدیکتر نبود.» سید رضی از مفسران به نام شیعه در خصوص این کلام گفتند: «جمله «اذَا احْمَرَّ الْبَأسُ» کنایه از شدّت کارزار است و منظور این است که وقتى ترس از دشمن بزرگ مى‌نمود و جنگ به گونه‌اى مى‌شد که گویا جنگجویان را مى‌خواهد در کام خود فرو برد؛ مسلمانان به پیامبر پناهنده مى‌شدند تا رسول خدا شخصاً به نبرد پردازد و خداوند به وسیله او نصرت و پیروزى را بر آنان نازل فرماید و در سایه آن حضرت ایمن گردند.» امّی بودن: رسول اُمّی شرحی است که قرآن جهت رسول الله داده و به معنای پیامبری است که سوادی برای خواندن و نوشتن نداشته و درس نخوانده است. قرآن کریم امی بودن را در زمره ویژگی هایی قرار داده که حضرت محمد (ص) در کتاب‌های تورات و انجیل با آنها شناخته شده است. امی بودن برتری و رجحانی جهت حضرت محمد (ص) بوده، چرا که حضرت محمد با وجودی که سوادی جهت خواندن و نوشتن نداشته تا ی آیادگیریوزش علم و دانش بپردازد، ولی علم و دانش و حکمت الهی در ایشان بوده و شرایط راهنمایی و نجات و سعادت بشریت و مهیا نمودند. پژوهشگران اعتقاد دارند، ارائه معجزه قرآن که دارای دانش و عرفان متفاوتی بوده به واسطه شخصی که قادر به خواندن و نوشتن نبوده، از معجزات الهی محسوب می شود.
خشم و رضا: پیامبر اکرم ص و فقط برای دنیا و هر آنچه که به موضوعات دنیای مربوط بود دچار خشم نمی شدند و در صورتی که عصبانی می شدند، چیزی شعله های این خشم را آرام نمی کرد تا هنگامی که ایشان را در امور حق و الهی کمک و حمایت می کردند.‌ به هیچ وجه در مسائل شخصی خودشان غضبناک نمی شدند. چنین بیان شده هنگامی که پیامبر اکرم ص دچار خشم و غضب می شدند؛ در صورتی که ایستاده بودند می‌نشستند، اگر نشسته بودند به پشت می خوابیدند تا خشمشان آرام بگیرد. سپاس‌ گزاری پیامبر: از جمله خصوصیات نبی مکرم اسلام چنین بود که الطاف و موهبت های الهی را بسیار عظیم در نظر می گرفتند، اگرچه به قدر ناچیزی بود. هنگامی که در محفل و مجلسی حضور می‌یافتند، در ابتدا بیان می‌کردند: «خداوندا پاک و منزهی و ستایش تـو راست. گواهی دهم کـه معبودی جز تـو نیست. از تـو آمرزش می خواهم و بـه سوی تـو بازگشت می کنم.» شکیبایی پیامبر: حضرت محمد (ص) جهت به جا آوردن شریعت الهی و اجرای احکام اسلام، ظلم و جور های بسیاری را متحمل گردیدند. در طی جنگ احد صورت مبارکشان دچار جراحت شده و چهار دندان پیشین او شکست. اصحاب از او خواستند تا لعن و نفرین بر دشمنان نثار کند، ولی ایشان فرمودند: «لعنت کننده برانگیخته نشدم، بلکه دعوتگر و بخشایش‌گر مبعوث شدم. خداوندگارا! قوم مرا هدایت کن؛ زیرا آنان نمی فهمند.» در مقابل اشخاص ناشناس و الفاظ رکیکشات سعه صدر بسیاری به خرج می‌دادند. ایشان هنگام مواجهه با سخنان زشت، ناخوشایند و سوالات مردم صبر و شکیبایی زیادی از خود نشان می دادند. روزی هنگامی که یکی از یاران گدای ناشناسی را به جانب عقب سوق می‌دادند که باعث مزاحمت پیامبر نشوند، از این رفتار ناراحت شده و فرمودند: «چون حاجتمندی را دیدید حاجتش را روا کنید» هیچ وقت مجال نمی دادند که دیگران بسیار او را مدح و ستایش کنند. همچنین سخن کسی را قطع نمی کردند، الا هنگامی که از حدود خود فراتر می رفت. در این شرایط به پا می خواست یا او را از ادامه صحبت باز می داشتند. سکوت رسول خدا: حضرت علی (ع) فرمودند: «پیامبر در سکوت یکی از چهار حالت را داشت ۱. بردبار، ۲.حذر، ۳. تقدیر، ۴. تفکر» ولی نسبت و میزان برای نگهداری به حدی بود که نظر و توجه خود و گوش سپردن به صحبتهای آنها را به یک اندازه در میان اشخاص حاضر در مجلس تقسیم میکردند ولی افکار و اندیشه او در خصوص دنیای زوال پذیر و جهان پایدار بوده است. شکیبایی و صبر در ایشان به حد کمال بود که نه چیزی قادر بود او را به میزان زیاد خشمگین نموده و نه از شدت عصبانیت از کوره در برود. حذر و پرهیز: در رسول معظم اسلام چهار چیز انباشته شده بود: ۱. استمرار و پیگیری اعمال مطلوب و نیک به این منظور که اشخاص دیگر در این موضوعات از او پیروی کنند. ۲.اجتناب از رفتارهای زشت تا دیگران از آنها دوری کنند. ۳. سعی و تلاش در انجام اموری که باعث تزکیه و تهذیب امت اسلامی بوده است. ۴. به کار گرفتن فعالیت هایی که موجب خیر دنیا و آخرت آنها شود. پیشوای سوم شیعیان حضرت امام حسین (ع )فرمودند: «پدرم امیرمومنان علی علیه اسلام فرمود؛ رسول خدا زبان خود را نگاه می‌داشت، مگر در مواردی کـه سخن گفتن ضروری بود.» حیای پیامبر: از سایر خصوصیات رفتاری رسول الله ص آزرم و شرم ایشان بود. ابو سعید خدری چنین گفته: «رسول خدا «ص» از دختران پرده نشین با حیاتر بود، و اگر چیزی را دوست نمی داشت، از صورت مبارکش میشد فهمید.» «مکارم الاخلاق :ص۴۹» ساده زیستی پیامبر: از جمله ویژگی های اخلاقی حضرت محمد (ص) چنین بود که بر روی زمین نشسته و غذا می خوردند، همچون خدمتگزاران می نشست و با دستان خود بر پاره گی های کفش شان پینه و وصله میزدند. ایشان لباس خود را با دست دوخته و بر چهار پایی که هیچ پالان و روکشی نداشت، سوار شده و شخص دیگری را نیز بر پشت آن سوار می کرد. با اشخاص دیگر انس و الفتی برقرار کرده و در میان دیگران محبت و دوستی ایجاد می کرد. با یاران خود عطوفت و ملاطفت زیادی نشان داده و از روزگار و شرایط زندگی آنها سوال می کردند. هر مطلب و چیز خوبی را ارجمند دانسته و در جهت رشد آن تلاش می کردند،  مسائل زشت را بسیار نامناسب دانسته و آن را مذمت و توبیخ می نمودند. اعتدال پیامبر: همچنین از خصوصیات رفتاری نبی مکرم اسلام ص می‌توان به اعتدال ایشان در انجام امور اشاره کرد. لحظه ای در انجام امور سستی و غفلت نکرده که مبادا موجب اهمال و سهل انگاری دیگران نگردیده و یا اینکه از مسیر حق خارج نشده باشند. در به جا آوردن حق تمام و کمال مطلب را به جا آورده و در آن زیاده‌روی نمی کردند.
ادب ورزی پیامبر: حضرت محمد (ص) در طی نبرد بدر مسلمانان را از به کار گرفتن الفاظ زشت و رکیک به هلاک شدگان دشمن برحذر می‌داشتند و فرمودند: «بـه ایشان دشنام مدهید کـه اینکار شـما بر کشتگان تاثیری ندارد و بازماندگانشان را اذیت میدهد، آگاه باشید کـه بددهنی، فرو مایگی اسـت.» همچنین ایشان به یارانش آن توصیه می کردند: «بـه کسی دشنام مده، اگر دیگری بـه دروغ بـه تـو دشنام داد، تـو وی را بـه چیزی کـه می دانی بددهنی نکن. دراین صورت، پاداش ازآن تـو و گناه ازآن اوست.»
امانت داری پیامبر: حضرت محمد (ص) تا پیش از آغاز پیامبری و حتی پس از آن نیز در نزد مردم به «محمد امین» شهرت داشتند. خودشان می فرمودند: «سه چیز اسـت کـه آفریدگار اجازه شکستن آنها رابه کسی نداده اسـت. یکی از آنها، بازپس دادن امانت بـه صاحبش اسـت؛ چـه نیکو کار باشد چـه گنهکار» در حدیث ایشان بیان داشتند: «امانت رابه کسی که تـو را امین قرار داده اسـت، باز پس ده و بـه کسیکه بـه تـو خیانت کرد، خیانت مکن» حق گرایی پیامبر: در عین حال گرایش رسول الله به حق از خصوصیات رفتاری بارز ایشان بوده است. حضرت محمد (ص) در هنگام شادی و خشم به غیر از کلام حق به زبان نیاورده و همواره بر اساس حق رفتار می کردند، با وجودی که ظاهراً آن کردار برخلاف منافع خودشان یا دوستانشان بوده است. ایشان همواره به اصحابش سفارش می کردند: «سخن حق را از هر کـه شنیدی بپذیر؛ گرچه دشمن بیگانه باشد و ناحق را از هر کس شنیدی نپذیر؛ گر چـه دوست نزدیک تـو باشد» گویند بر دسته شمشیر آن حضرت چنین درج شده بود: «حق را بگو؛ گر چـه «در ظاهر» بـه زیان تـو باشد». گذشت پیامبر: پیامبری که مظهر بخشش و گذشت بودند، در عین حال که خودشان کاملاً به عفو مزین می کردند و مردم را نیز به بخشش توصیه می کردند: «گذشت کنید، همانا عفو، جز بر ارج بنده نمی افزاید. پس یک دیگر را عفو کنید تا خداوند ارجمندتان کند» به هیچ وجه در رفتار و خصوصیات اخلاقی رسول الله مشاهده نشد که به خاطر خودشان به خونخواهی و کینه جویی از کسی بپردازند. همیشه بخشش در درجه اول رفتار آن حضرت بوده و در همه گردهمایی و اجتماعات مسلمانان به گذشت نسبت به دیگران امر می کردند:  «مردی بخاطر خدا از ستمی کـه بر او رفته اسـت نمی‌گذرد، جز آنکه روز رستاخیز پروردگار بر ارجمندی‌اش بیفزاید» به یارانش توصیه میکرد به یکدیگر گذشت داشته باشند، تا عداوت و دشمنی از میانشان رانده شود. ایمان و دین باوری پیامبر: حضرت محمد (ص) خودشان الگو و سمبلی از ایمان کامل بوده و هدایتگر اعتقادات دینی بودند. در جایی فرمودند: «دین باور قدرتمند، نزد خداوند از مومن ضعیف بهتر و محبوب‌تر اسـت» همچنین در حدیثی از آن حضرت بیان شده: «سزاوار اسـت در دین باور هشت ویژگی باشد: ۱. آرامش در آشوب‌ها ۲.شکیبایی در ناگواری‌ها ۳.سپاس‌گزاری در آسایش ۴.قناعت بـه آنچه خدای والا روزی‌اش کرده اسـت ۵.ظلم نکردن بر دشمنان ۶.تحمیل نکردن بر دوستان ۷.پیکرش از او در رنج باشد ۸. مردم از وی در آسایش باشند.» حضرت محمد (ص) همواره در مقابل خدا احتیاط و ملاحظه زیادی داشت. در معرفت الهی از همه انسانها آگاه تر بوده و در فرمانبرداری از دستورات خداوند از همه تواناتر، در عبادت خدا صبر و شکیبایی بیشتر، مهر و محبت او به مقام حق مضاعف بر دیگران و پارسایی و تقوای او افزون بر همگان بود. به قدری به نماز می ایستاد که کف پاهایشان از زیادی نماز دچار ترک می شد. در هنگام نماز اشک از چشمانش جاری می شد، به طوری که از لحن گریه و مویه ایشان، زمینی که بر روی آن نماز به جا می آورد شروع به لرزش می کرد. حفاظت از زبان: ایمان و اعتقاد هیچ بندهای پایدار و در مسیر درست نخواهد بود الله که دلش در مسیر حق قرار بگیرد. هیچ دلیلی به راه راست هدایت نمی شود مگر آن که زبانش فقط به کلام صحیح و درست به چرخد. از جمله خصوصیات رفتاری پیامبر اکرم ص چنین بود که در همه احوال توجه و مراقبت زیادی بر گفتار و کلام خویش داشتند. ایشان می‌فرمودند: «بنده بـه اوج ایمان نمی رسد، جز آنکه زبان خویش را نگه دارد». در روایتی از رسول الله ص بیان شده: «مـن ضامن خانه ای در بالای بهشت، خانه ای در میانه بهشت و خانه ای در ورودی بهشت برای کسی هستم کـه ستیزه جویی گفتاری را رها کند؛ گرچه بر حق باشد» محرز کردن موضوعی که نتیجه خاصی در بر ندارد و امتداد دادن جنگ و جدال ها، باعث کینه و گسستن رشته دوستی و محبت می شود. هدیه: از جمله رفتارهایی که حضرت محمد (ص) بسیار به آن مبادرت می نمودند، آن حضرت نه فقط مردم را به دادن هدیه متقابل توصیه می کردند، بلکه بیان می داشتند: «بـه کسیکه بـه تـو هدیه نمی دهد نیز هدیه بده» و همچنین فرمودند: «هدیه کینه‌ها را میبرد و دوستی را تجدید و تثبیت می کند» در حدیثی از رسول الله ص بیان شده: «در هدیه دادن، میان فرزندان خویش مساوات را رعایت کنید. مـن اگر می‌ خواستم کسی را برتری دهم، زنان را برتری می‌دادم»
پیامبر و بهداشت: حضرت محمد (ص) همواره دندان هایشان را مسواک کرده و عطرهای خوشبو برای خود به کار می‌گرفتند، به شکلی که دیگران از فاصله ای نه چندان نزدیک عطر خوش ایشان را استشمام می کردند. هنگامی که کسی با ایشان مجالست و همنشینی می کرد، کاملا در میان دیگران شناخته می‌شد، چرا که عطر خوش رسول الله نیز از او به مشام مردم می رسید. مهربانی پیامبر: محبت کردن از سایر خصوصیات رسول الله بوده است که جلوه بسیاری داشت. حضرت محمد (ص) به قدری با محبت و مهربان بودند که برای اشخاص کافری که اسلام را نمی پذیرفتند، نیز دچار اندوه و غصه می شدند. به قدری که خداوند در قرآن مجید می فرماید: «مثل این کـه می خواهی خودت را برای این ها هلاک کنی» چون پیامبر در سعی و تلاش بودند که همه بشریت و عالمیان به نور دست یابند. تواضع پیامبر: حضرت محمد ص که علم شان بر گرفته از وحی الهی بود به قدری دارای روح و ظرفیت عظیمی بودند که به تنهایی بر عادات و گرایشات میلیون‌ها انسان چیره شده و بر همه عادت های دوران جاهلیت و ادعاهای دروغ پیروز شدند. پایان سلسله نبوت به وجود آن حضرت و حاکم مطلق عالم هستی و آخرت بوده و به همه عوالم اشراف داشتند. فروتنی ایشان با بندگان خدا بیش از دیگران بوده است. آن حضرت اجتناب داشتند که یارانشان به احترام او از جای برخیزند. هنگامی که به محفلی وارد می شدند، در پایین ترین نقطه می نشستند. آن‌حضرت غذای شان را بر روی زمین می خوردند و روی زمین می نشستند. ایشان همواره با دو دستشان چیزی به افراد فقیر و مستمند می دادند. حالت نشستن شان بیشتر با تواضع و فروتنی بود. به شکلی که یکی از زانوان شان را با دو دست بغل می کرد و تا آخر محفل بدین شکل می‌نشست. هیچ وقت کسی ندید که ایشان در میان اصحاب شان پاهایشان را دراز کنند و در اغلب موارد به جانب قبله می نشستند. هر کس که برای دیدن ایشان وارد می‌شد، عزیز و محترم میداشت و حتی برخی اوقات برای اشخاصی که در زمره خویشان و بستگان او نبودند، لباسش را برای مهیا کردن محل نشستن آماده می‌کردند. زیرانداز خانه اش را برای کسی پهن میکرد که به او مهمان شده بود. در صورتی که آن شخص نمی پذیرفت را به قدری پافشاری می‌کردند تا او قبول کند. از خصوصیات رفتاری پیامبر اکرم (ص) چنین بود که در انجام فعالیت های منزل با اهالی خانه همکاری می کرد. ایشان با دستان مبارک شان شیر گوسفندان را می دوشید، لباس و یا کفش پاره شان را خودشان می دوخت. با کمک خادم آسیاب نموده و خمیری تهیه می نمود. با اشخاص فقیر و مستند هم نشینی کرده و با آنها هم غذا می شد. احترام به دیگران توسط پیامبر: تکریم و احترام به دیگران از سایر خصوصیاتی بود که حضرت محمد (ص) به آن اهتمام داشتند. آن حضرت در دیدار و ملاقات با هر شخصی در سلام گفتن پیشی می گرفت. شخصی که برای انجام کاری به ایشان مراجعت می‌کرد، کاملاً صبر می کردند تا کارش انجام گرفته و جدا شود. با هر یک از اصحاب و یاران که مواجه می شدند دستشان را جهت مصافحه به سمتشان می گرفتند و پس از گرفتن دست او انگشتانش را در انگشتان او در هم آمیخته و دست دیگرش را بر روی دست او قرار می داد. هنگامی که در حال به جا آوردن نماز بوده و شخصی جهت اموری به وی مراجعت می کرد، نمازش را در زمانی کوتاه تر از معمول به اتمام رسانده و سپس روی شان را به او کرده و می فرمود: «آیا کاری دارید؟» و پس از آن که خواسته او را اجابت می کردند مجدداً به نماز ادامه میدادند. هر شخصی که در برابر پیامبر در حال گوش سپردن به صحبت های ایشان بود به این زن و گمان می رسید که خودش در نگاه رسول الله مهمترین و ارزشمندترین مردم می باشد و این امر نشأت گرفته از آن بود که رسول الله به هر شخصی که در حضور او قرار می گرفت، محبت و الطاف مبارک خود را نثار می نمودند.
گزیده سخنان حضرت محمد (ص) برخی از بیانات و توصیه های حضرت محمد (ص) بدین شرح می باشد: مؤمن نباید بدون همسایه خود سیر شود. مؤمن به کمین خون کس نریزد. ایمان بی‌عمل و عمل بی‌ایمان پذیرفته نیست. سه چیز است که در هرکه نیست کارش سرانجام نگیرد: تقوائی که وی را از گناه باز دارد و اخلاقی که با مردم مدارا کند و حلمی که با آن سبکی سبکسران دفع کند. با کسان سهل انگاری کن تا با تو سهل انگاری کنند. پاداش نیکوکاری و پیوند خویشاوندان از نیکیهای دیگر زودتر می‌رسد و کیفر ستمکاری و بریدن از خویشاوندان از بدهای دیگر سریعتر می‌رسد. آفت دین سه چیز است: دانای بدکار، پیشوای ستمکار، و تلاشگر نادان. منفورترین چیزهای حلال در پیش خدا طلاق است. با فقرا دوستی کنید زیرا در روز رستاخیز دولتی بزرگ دارند. بهترین بندگان در پیش خدا کسی است که خلقش نیکتر باشد. محبوبترین بندگان خدا نزد خدا کسی است که برای بندگان خدا سودمندتر است. بهترین شما کسانی هستند که برای زنان خود بهتر باشند. دو گروه از امّت من هستند که اگر آنها درست شوند امّتم درست شود و اگر آنها فاسد گردند امّتم فاسد گردد. عرض شد: اى رسول خدا! آن دو گروه کدامند؟ فرمود: فقیهان و زمام داران. 🍂🌺🍂
ماه صفر برفت و عزای مصطفی شد مسموم زهر کینه امام مجتبی شد مدینه شور و شین است خونین دلِ حسین است گرم عزا ملائک در سوگ مصطفایند ارض و سما به گریه از داغ مجتبایند (صل الله علیه وآله) (علیه السلام) 🏴 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاش بودی کرب و بلا کنار حرمم حرم داشتی حسن کاش بودی کرب و بلا یه ایوون طلا تو هم داشتی حسن من گنبدی دارم و گنبد بقیع گرد و غباره من یک ضریح دارم و تو سایه بونم قبرت نداره 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀قوتت همه شب 🖤خون جگر بود حسن جان 🥀گریان ز غمت 🖤چشم سحر بود حسن جان 🥀از دوست و دشمن 🖤به تو پیوسته ستم شد 🥀مظلومی تو 🖤ارث پدر بود حسن جان 🏴 شهادت امام حسن مجتبی تسلیت باد🏴 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
       🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 . 👇تقویم نجومی دوشنبه👇                (تقویم همسران)  ✴️ دوشنبه 👈12 شهریور/ سنبله 1403 👈28 صفر 1446👈2 سپتامبر 2024 🕌 مناسبت های دینی و اسلامی. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🌑شهادت جانسوز سرور کائنات عالم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و قطع شدن وحی از جانب خداوند بر بشر. 🌑شهادت سبط اکبر رسول خاتم حضرت امام حسن بن علی صلوات الله علیهم اجمعین. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🌙⭐️ امور دینی و اسلامی. 🚘 سفر: مسافرت همراه صدقه باشد. 🤕 مریض مراقبت بیشتری نیاز دارد.(منظوری مریضی است که امروز مریضیش شروع شود). 👶مناسب زایمان و نوزاد زیبا و خوشرو و محبوب است. 🔭 احکام و اختیارات نجومی. 🌓 امروز قمر در برج سنبله و از نظر نجومی  مناسب برای امور زیر است: ✳️شرکت در مجالس عزای سرور کائنات عالم و امام مجتبی و امام رضا علیهم السلام در این روزها مطلوب و سبب خوشحالی قلب محزون فاطمه زهرا سلام الله علیها است. ✳️و امور یادگیری و زراعی نیک است. ✳️ شما میتوانید باجستجوی کلمه" تقویم همسران"در تلگرام و ایتا به ما بپیوندید و تقویم هر روز را دریافت نمایید. 🟣 امور مربوط به نوشتن ادعیه و حرز و نماز و بستن آن خوب نیست. 👩‍❤️‍👨 مباشرت و مجامعت: مباشرت امشب: امکان سقط شدن چنین فرزندی می رود. 💇‍♂ اصلاح سر و صورت: طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ،خوب نیست. 🔴 حجامت: یا در این روز از ماه قمری ،باعث قوت دل می شود. 🔵ناخن گرفتن: دوشنبه برای ، روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قران گردد. 👕دوخت و دوز لباس: دوشنبه برای بریدن و دوختن روز بسیار مناسبی است و آن لباس موجب برکت میشود. ✴️️ استخاره: وقت در روز دوشنبه: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعداز ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن). ✳️ ذکر روز دوشنبه : یا قاضی الحاجات ۱۰۰ مرتبه. ✳️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۲۹ مرتبه لطیف که موجب یافتن مال کثیر میگردد. 💠 ️روز دوشنبه طبق روایات متعلق است به و . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 😴😴 تعبیر خواب. تعبیر خوابی که امشب شبِ سه شنبه دیده شود طبق ایه ی 29 سوره مبارکه "عنکبوت " است. قال رب انصرنی علی القوم المفسدین... و از معنای آن استفاده می شود که خواب بیننده مامور شود به اصلاح گروهی که اگر با انها جنگ و ستیز کند پیروز شود و همه احوالات او شاید نیک شود . و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید. @taghvimehamsaran 🌸زندگیتون مهدوی🌸 📚 منبع مطالب ما. تقویم همسران:نوشته ی حبیب الله تقیان 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
دختر بَدر الدُجی امشب سه جا دارد عزا، آه و صد واویلتا گاه می‌گوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا، آه و صد واویلتا رحلت جانسوز ختم الانبیا، فاطمه صاحب عزا کشته شد از زهر کینه مجتبی، فاطمه صاحب عزا می‌روم اما پریشان توام ای دخترم، غصه دار حیدرم می‌خوری سیلی ولی من نیستم ای کوثرم، غصه دار حیدرم می‌رود از دار دنیا رحمه للعالمین، فاطمه شد دل غمین اشک می‌ریزد از این ماتم امیرالمومنین، فاطمه شد دل غمین آسمان خون گریه کن امشب که زهرا مضطر است، ماتم پیغمبر است پیکر بی جان او بر شانه‌های حیدر است، ماتم پیغمبر است 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : ✍ ما أحَبَّنا أهلَ البَيتِ أحَدٌ فَزَلَّت بِهِ قَدَمٌ إلاّ ثَبَّتَتهُ قَدَمٌ اُخرى حَتّى يُنجِيَهُ اللّه ُ يَومَ القِيامَةِ 🖌 هیچ کس نیست که ما اهل بیت را دوست داشته باشد مگر این که هرگاه یک گامش بلغزد ، گام دیگرش او را استوار گرداند ، تا این که خداوند در روز قیامت نجاتش بخشد. 📘 درر الأحادیث النبویة ، ص۵۱ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) : ✍ العاقِلُ يَطلُبُ الكَمالَ ، الجاهِلُ يَطلُبُ المالَ 🖌 خردمند کمال و نادان مال می‌جوید. 📓 غرر الحکم ، حدیث۵۷۹ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔖 امام حسن مجتبی علیه‌السلام: با هیچ کس برادری مکن تا بدانی کجاها رفت و آمد دارد، چون از حالش به خوبی آگاه شدی و معاشرتش را پسندیدی، بر پایه گذشت از لغزشها و کمک و همیاری در سختیها، با او برادری کن. تحف العقول ۲۳۳ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🌷 امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) : ✍ هر کدام از شما باید حاجتش را کنار مزار پدر و مادرش بخواهد بعد از اینکه برای ایشان دعا کرد. 📚 کافی ، ج ۳ ، ص ۲۲۹ 🌷 رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) : ✍نسبت به پدر و مادر نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت باشد. 📚 کافی ، ج۲ ، ص ۳۴۸ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
💢 و 🧕🧑‍🦰 احکامی دارند:🔰 1⃣➖ برادر و خواهر محرمند چه از یک پدر و مادر باشند یا از یک پدر یا از یک مادر. 2⃣➖ برادر و خواهر میت در طبقه دوم ارث قرار دارند. یعنی اگر میت، فرزند و نوه و پدر و مادر ندارد نوبت به ارث بردن خواهر و برادر می رسد. (۱) 3⃣➖ با وجود خواهر و برادر پدر و مادری، ارث به خواهر و برادر پدری داده نمی شود. (۲) 4⃣➖ خواهر و برادر مادری، یکسان ارث می برند یعنی سهم زن و مرد در این مورد به طور مساوی تقسیم می شود. (۳) 5⃣➖ اگر بچه ای که دو سالش کامل نشده را به خانمی بدهند تا او شیرش دهد این بچه خواهر یا برادر فرزندان آن خانم به حساب می آید ( یعنی به آنان محرم می شود نه این که ارث ببرد ) و به او خواهر و برادر رضاعی گفته می شود به شرط این که همه شرایط شرعی شیر دادن محقق شود. (۴) 6⃣➖ با عقد اخوت در عید غدیر هیچ یک از زنهای یک طرف بر طرف دیگر محرم نمی شوند بلکه عقد اخوت یک حرکت نمادین و استحبابی است که هیچ اثر عملی فقهی بر آن مترتب نمی شود. ➖➖➖➖➖ (۱) توضیح المسائل‏ محشی، ج‏۲، ص ۷۰۶. (۲) همان ، ص۷۱۶. (۳) همان ،ص۷۱۶. (۴) توضیح المسائل محشى، ج‏۲، ص‏۵۰۳. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🖊 از مال دنیا یک خانه مسکونی و یک باب مغازه دارم که درآمد آن کمک خرجی ام می باشد می خواهم وصیت نمایم با توجه به اینکه بیش از ۳/۱ اموالم را نمی توانم وصیت کنم آیا می توانم هم اکنون که زنده هستم مغازه ام را نمایم مشروط بر اینکه بعد از مردنم اجاره آن را بین طلبه هایی که در شهر خودمان درس می خوانند، تقسیم شود و کتاب خریداری نمایند و اما منزلم را به فرزند خوانده ام ببخشم مشروط بر اینکه تا زنده هستم در آن بنشینم و بعد از مردن، مال او باشد⁉️🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: می توانید مغازه را در حال حاضر وقف و منافع آن را مادام الحیات استثناء کنید و نیز می توانید منزل را به استثنای منافع به هر فردی ببخشید البته مشروط به اینکه قبض و اقباض به نحو معتبر شرعی انجام گردد و در زمان زندگی اختیار اموالتان با خودتان است. ➖➖➖➖➖ 📗👈 برگزیده احکام وقف، ص۳۷، س۲۷. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🕊 اگه موقع ، قطراتی از آب صورت به كف دست يا روى پا بچكه، مسح‌مون درسته❓🔰 ✅👈 همه مراجع عظام تقلید: 1⃣➖ اگه رطوبت روى چکید، باید اول اون رو خشک كنید، بعد مسح بکشید، یا روی قسمتی از روی پا که مرطوب نیست مسح بکشید. 2⃣➖ اگه قطرات آب به چکید، باید با یه جای دیگه دست، مثل نوک انگشت‌ها که آب روش نچکیده مسح سر و پاها را انجام بدید. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 خامنه ای، اجوبه‌الإستفتائات، س۱۳۳؛ سیستانی، جامع، ج۱، م ۲۸۲؛ مکارم، رساله، م ۲۷۵؛ نوری، رساله، م ۲۵۷؛ وحید، رساله، م ۲۶۲؛ شبیری، رساله، م ۲۶۲. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🧐 اگر جای نجس را فقط با چيزی پاک کنند (به طريقه‌ی غير شرعی) ولی نجاستی ديگر ديده نشود، آن مکان چه حکمی دارد؟ آيا نجاست را همچنان انتقال می دهد⁉️🔰 ✅👈 در فرض سئوال، مکان مذکور نجس است و در صورت ملاقات با رطوبت موجب نجاست می گردد. ➖➖➖➖➖ 📎 توضيح المسائل ۱۲ مرجع، ج۱، م۱۷۰، ص۱۱۸ و م۱۲۵ ، ص۹۶. 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤حسن یعنی تمام هست زهرا 🖤حسن یعنی کریم هر دو دنیا 🖤حسن یعنی سکوت و رازداری 🖤حسن یعنی شب و دل بی قراری 🖤حسن یعنی غروری که شکسته 🖤حسن یعنی شهود دست بسته 🖤حسن یعنی غروب و رنگ نیلی 🖤حسن یعنی دوشنبه ضرب سیلی 🖤حسن یعنی بقیع تیره و تار 🖤حسن یعنی در وتیزیِ مِسمار 🖤حسن یعنی نه شمعی نه مزاری 🖤حسن یعنی نداری گریه داری 🖤حسن یعنی به رنگ ارغوانی 🖤حسن یعنی شکسته درجوانی 🖤حسن یعنی شهید زهر کینه 🖤حسن یعنی غریب اندر مدینه 🖤حسن یعنی تمام عشق مادر 🖤حسن یعنی عزیز قلب حیدر شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)  و شهادت  پیامبر (ص)  و شهادت امام رضا«ع» را به شما تسلیت عرض میکنم🖤 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خواهش و تمنای حجت الاسلام فرحزاد: شهادت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نه رحلت لطفا در حد توان نشر بدید تا این جفای بزرگ در حق پیامبر خدا اصلاح شود 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🏴داغی اگر نبود که گریان نمیشدیم، ▪️لطفی اگر نبود مسلمان نمیشدیم، 🏴یا ایها الرسول بدون دعای تو، ▪️از پیروان عترت و قران نمیشدیم رحلت پیامبر اکرم(ص)و شهادت اقا امام حسن مجتبی(ع) بر شما عزیزان تسلیت🖤🖤 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔴📸 مورچه ها غذاهای واقعی را بهتر از ما میشناسند. +جمع شدن مورچه دور غذاهای واقعی را مشاهده کنید. کره طبیعی و شکر واقعی از یکطرف، شیرین کننده های مصنوعی و مارگارین هم در طرف دیگر! ‌┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا