eitaa logo
کشکول معرفت
158 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📚فضایی آرام جهت انتشارنکات ناب و کمتر شنیده شده📚 ارتباط با مدیر: @vahid_72
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴عامل اصلی سقوط انسان (بخش اول) 📣 رحمت الله علیه: 💢از ديدگاه قرآن کريم عامل اصلي سقوط انسان ⬅️غفلت➡️ است و براي اين‌که انسان مسير تکاملي خودش را بپيمايد و به هدف مطلوبي که بايد برسد، نائل شود، بايد متوجه باشد که هدف کجاست، راه چيست، چه امکاناتي دارد، و چگونه بايد از اين امکانات استفاده کند که به آن هدف برسد. ✳️اگر انسان از اين مسايل غفلت کند، نيروهايش را صرف چيزهاي ديگري مي‌کند که تأثيري در رسيدن به آن هدف ندارند و حتي گاهي او را از هدف دور مي‌کنند، و گاهي چنان دور مي‌شود که ديگر راه را گم مي‌کند و حتي اگر هم بخواهد برگردد، نمي‌تواند. ✴️بنابراين اگر انسان بخواهد به اين بلاها مبتلا نشود، بايد بکوشد که آگاهي خودش را نسبت به اين مسايل حفظ کند. به اين مناسبت، مقداري درباره «‌غفلت‌» از ديدگاه قرآن و عواملي که موجب رفع غفلت مي‌شود، بحث کرديم و نهايتاً به اين‌جا رسيديم که در مقابل غفلت، مفاهيمي چون علم، معرفت، دانش، بينش، شعور، آگاهي و بصيرت قرار مي‌گيرند که همگي انواعي از آگاهي، شناخت و علم هستند. 🔆هم‌چنين اشاره کرديم که کليد اصلي علم، ⬅️ تفکر ➡️ است، و وقتي انسان مي‌خواهد چيزهايي را که نمي‌داند بفهمد بايد از دانسته‌هاي قبلي‌اش استفاده کند؛ در آنها تأمل کند، و ارتباط آن‌ها را با مفاهيم ديگر کشف سازد تا به نتيجه جديدي برسد. گفتيم که قرآن کريم تأکيد بسياري روي فکر دارد و حتي سفارش مي‌کند که درباره موضوعات خاصي فکر کنيد يا کساني که درباره اين مسايل فکر نمي‌کنند، را نکوهش مي‌کند. ♻️اين موضوعات همه در فرمول اصول دين خلاصه مي‌شود. اين‌که‌ انسان بايد بداند از کجا آمده، به کجا مي‌رود و چه راهي را بايد بپيمايد که به هدف برسد، اين‌گونه در اسلام جواب داده مي‌شود که ما از خداييم، به سوي آخرت مي‌رويم و در اين عالم بايد رفتار اختياري داشته باشيم و براساس معرفت، شناخت و حجت راهي را بپيماييم که ما را به قرب خداي متعال نائل مي‌کند.عنوان کلي اين راه نيز اطاعت و بندگي خداست. پس بايد درباره توحيد، نبوت، معاد و متعلقات آن فکر کنيم؛ البته اين يک‌ روي سکه است. 📚منبع: درس اخلاق مورخ ۹۴/۱/۲۶ 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(بخش دوم)👆 🔴ملازمه ميان خداشناسي و خودشناسي 📣 رحمت الله علیه: 💠روي ديگر سکه اين است که از يک نگاه، همه اين‌ها به شناخت انسان برمي‌گردد. مي‌گويد: فکر کن از کجا آمده‌اي. مي‌‌گويي من خود‌به‌خود به وجود نيامده و واجب‌‌الوجود نيز نيستم؛ پس يک موجود فقير وابسته هستم. وقتي خود را شناختي، معرفتي از خدا نيز پيدا مي‌کني. ♨️اعتقاد به معاد نيز سرنوشت نهايي انسان را نشان مي‌دهد و مي‌گويد خودت را بشناس که به کجا مي‌رسي و هدفت کجاست. شناخت هدف و غايت انسان نيز يک نوع معرفت انسان است؛ ❇️به‌‌خصوص با توجه به تعبيري که بعضي از منطقيين به کار مي‌برند و مي‌گويند تعريف کامل، تعريفي است که شامل علل چهارگانه باشد و علت فاعلي، علت غايي و احياناً ماده و صورت را بيان کند. 🔰بنابراين شناخت خدا، شناخت علت فاعلي انسان، و شناخت معاد، شناخت علت غايي انسان است، و هر دو به نوعي معرفت از انسان برمي‌گردد. ♻️روايت «‌من عرف نفسه فقد عرف ربه‌»که به سندهاي متعدد از طرق شيعه و سني نقل شده است نيز مؤيد ملازمه بين خودشناسي و خداشناسي است و البته عکس آن نيز صادق است؛نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ. وقتي خود را بشناسيد، خدا را مي‌‌شناسيد و وقتي خدا را فراموش کنيد، خودتان را هم فراموش مي‌کنيد. 📛بدترين غفلت‌ها اين است که انسان نفهمد خودش کيست، کجاست و چه کاره است. با توجه به اين مقدمات، جا دارد که درباره خودمان بيشتر فکر کنيم که چه موجودي هستيم و از جهات متعددي خودمان را بشناسيم. ✅فکر کردن در اين زمينه، از يک سو خودشناسي و از سوي ديگر خداشناسي است. در اين صورت مي‌‌توانيم بفهميم که خدا چه حکمت‌هايي به کار برده و انسان را چگونه آفريده است و مسيرش را چگونه قرار داده است. 📚منبع: درس اخلاق مورخ ۹۴/۱/۲۶📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نگاه درست به انفاق 📣 حفظه الله تعالی: ✳️"و مِمّا رَزقناهُم یُنفِقُون" یعنی چه؟ یعنی مومنین آن کسانی هستند که از آنچه ما به آنان روزی کرده‌ایم، اسم مال در آن نیست؛ از پول هایی که به آنها دادیم؟ نه؛ فرق نمی کند ◀️ از پولی که دادیم، ◀️ از عمری که دادیم، ◀️از فرزندی که دادیم، ◀️ از آبرویی که دادیم، ◀️از توان جسمی ای که دادیم، ◀️از زبانی که دادیم، ◀️از فکر و مغزی که دادیم، ◀️از همه امکاناتی که دادیم، فرمود "ما رزقناهم" از هر آنچه ما به آنها روزی داده ایم چه می کنند؟ ینفقون. انفاق می کنند. یعنی به جا خرج می‌کنند نه هر خرج کردنی. 📚منبع:طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌در‌قرآن‌ص۷۷📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴اصلاح ِ یک برداشت نادرست 📣 حفظه الله تعالی: 💢این حرفی که در بین مردم رایج شده _دارم می گویم تا همه بشنوند و همه بفهمند_ اینی که رایج میان مردم است می‌گویند: آقا، خدا خودش باید اصلاح بکند، از بنده ی خدا کاری بر نمی آید؛ این غلط است. ✳️اگر از بنده ی خدا کاری بر نمی آمد، اگر برای از بین بردن و ریشه کن کردن فساد اراده ی آدمی و نیروی آدمی به کار نمی آمد، خدا انبیا را بسیج نمی کرد. مردم را به پیروی از انبیا دعوت نمی کرد. انبیای الهی را با رسالت های سنگین به صحنه ی نبرد این جهان نمی فرستاد. ✅اینی که می بینید خدا کسانی را فرستاده برای ریشه‌کن کردن فساد و آن کسان از جنس بشرند، پس بدانید که "فساد بشری" را ⬅️بشر➡️ باید ریشه‌کن کند. 📚منبع:طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن‌ص۶۶📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺تقدیم به مُحبین کریمه اهل بیت علیهم السلام 📣 رحمت الله علیه: ✳️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالى‌تر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مى‌گرفت، آن را مى‌بوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مى‌نشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مى‌شد، بسيار مواظب بود به قفسه كتاب‌ها پشت نكند و به كتاب‌هاى روايى، كم ترين بى احترامى نشود. 💢علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم السلام) را مى‌دانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مى‌بوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. ⁉️مگر چوب درگاه (عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مى‌كند؟! چوبِ در حرم (عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران (عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مى‌فهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟! 📚منبع:آفتاب ولایت/منشورمحبت‌ومعرفت۳📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴خاک حرم 📣 رحمت الله علیه: 💠توجّه معنوى و روحى مى‌تواند همه عوامل مادّى را محكوم كند. اگر آن اكسير و آن ارتباط معنوى و قلبى را بيابيم، خيلى از مشكلات حل مى‌شود. 🔰 آن وقت است كه انسان مى‌فهمد، گردوخاك زائران آستان مقدّس معصومان(عليهم السلام) كه اهل معرفت، شفاى بيمارى‌هايشان را در آن مى‌جويند، چه اكسير بزرگى است. 💢بزرگانى از مراجع عظام را ديده ام كه خاك حرم (عليها السلام) را با دست بر مى‌داشتند، بر قلبشان مى‌ماليدند. آنان حقيقتى را مى‌بينند كه ما نمى بينيم. ايشان معرفتى دارند كه ما نداريم. ✳️مقصود من اين نيست كه انسانى خرافاتى شويد و هركس نقل كرد كه فلان جا تبرّك و نظر كرده است، زود باور كنيد. مؤمن زودباور نيست؛ بلكه خيلى زيرك و عميق است؛ ✅امّا اگر كسى به خاكى به قصد انتساب آن به خدا و پيامبر و اهل بيت(عليهم السلام) تبرّك بجويد و بزرگ‌ترين آثار بر آن مترتّب شود، تعجّب نكنيد. 📚منبع:آفتاب ولایت/منشورمحبت‌ومعرفت۳📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴توصیفی شنیدنی از جایگاه دعا 📣 رحمت الله علیه: 💢دعا كاسِر قلب و جابر آن به انا عند المنكسره قلوبهم است . يعنى دل از ذكر و دعا شكسته شود و دل شكسته درست ترين و ارزنده ترين كالاى بازار هستى است كه خدا در دل شكسته است . الهى اگر يكبار دلم را بشكنى از من چه بشكن بشكنى . ✳️دعا ياد دوست در دل راندن و نام او به زبان آوردن و در خلوت با او جشن ساختن و در وحدت با او نجوى گفتن و شيرين زبانى كردن است. 💠 دل بى دعا بها ندارد , و دل بى بها، بها ندارد. قل ما يعبؤ بكم ربى لولا دعاؤكم (بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگار من شما را چه وزن نهد و به شمار آورد) 📚منبع:نورعلی‌نور در ذکر و‌ذاکر‌ومذکورص۱۰📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سلام علیکم ✍الحمدلله مفتخر هستیم در این کانال، میزبان 💠اساتید معظم 💠 فضلای بزرگوار 💠 فرهیختگان دلسوز 💠 و فعالین فرهنگی باشیم. ✳️لازم است خدای منّان را سپاسگزار باشیم و از درگاه ربوبی اش توفیق خدمت گزاری به دینش و ترویج معارف اسلامی را مسئلت نماییم.انّه وَلِیُّ النِعَم 🔰شما هم با ارسال مطالب و انتشار آن، در اجر این امر مهم سهیم خواهید بود ان شاءالله. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺تقدیم به ساحت نورانی شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر ❓سوال:چرا امام خمینی رحمت‌الله‌علیه فرمودند: "خرمشهر را خدا آزاد کرد" ؟ 📣پاسخ: رحمت‌الله‌علیه: 💢اگر كسى به و خداى متعال دست پيدا كند، حجاب‌ها بين او و خداوند برداشته مى‌شود و ديگر هيچ استقلالى نه براى خود و نه براى هيچ موجود ديگرى نمى‌بيند. ✳️چنين كسى آغاز و انجام كلامش خدا است و «‌من‌» در وجود او از بين مى‌رود و «‌خدا‌» جاى آن را مى‌گيرد. 🔰(رحمه الله) رفتار مى‌كند كه هيچ‌گاه «‌من‌» نمى‌گفت. آن بزرگوار پيوسته مسايل را به خداى متعال منتسب مى‌كرد و مى‌فرمود، خدا اين ملت را پيروز كرد، خدا اين انقلاب را به پيروزى رساند، و .چنين كسى را اگر بگويند به‌طور دايمى توجهش به خدا است، مى‌توان پذيرفت و باور كرد. 📚منبع:درجستجوی‌عرفان‌اسلامی/فصل‌چهارم @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴اهل تبعیّت با دقت بخوانند/ کم حوصله ها نخوانند 📣 حفظه الله تعالی: ❓چه كسي مي تواند بگويد: ⬅️ «من تابع امامم» ➡️ و پيروي خطّ آن حضرت به چه معناست؟ 💢«تابع امام» كسي است كه بينشي چون امام راحل(قدس‌سره) داشته باشد، چنان كه اگر فهميد كه امروز بايد جام زهر را بنوشد، گرچه تلخ است، نكول نكند و اگر بفهمد كه روز ديگر بايد شهد را بنوشد، با شُكر و نه با فخر، شاكرانه بپذيرد.  💠«بقا بر ولايت وليّ»، به معناي داشتن پيوند تنگاتنگِ جزيي با روح وليّ و ارتباط ناگسستني غيبي با روح اوست. اينكه انسان به درستي بفهمد و تشخيص دهد كه كجا جاي فرياد است يا سكوت و دريابد كي وقت نوشيدن زهر و سمّ است يا نوشيدن شهد، كاري آسان نيست.  ✳️سرّ اينكه در پيمودن اين راه اختلافها رخنه مي كند، آن است كه در خطوط جزئي، تشخيص وظيفه بسيار دشوار است، لذا اختلاف فتوا در بين سالكان كوي امامت رخ مي نمايد، زيرا تشخيص وظيفه، كار آساني نيست.  ✴️گاهي اختلاف سليقه جلوه مي كند، چون نوشيدن «سمّ» كاري دشوار است، زيرا گذشته از اينكه ذائقه ها در تشخيصْ اختلاف دارند، در پذيرش بعد از تشخيص نيز مختلف اند، لذا روشن مي شود كه بقا بر «تقليد» ميّتي چون امام راحل(قدس‌سره) آسان؛ ولي بقاي بر "ولايت ولاي امام" كاري سخت است، چون جزيي است؛ نه كلّي، چنان كه روزانه است؛ نه سالانه، از اين رو اقتضاي آن، گاهي نوشيدن شَرنگ و زماني نوشيدن شهد است. ♨️گاهي چون پذيرش قطعنامه است كه سراسر وجود انسان را مي سوزاند و گاهي نظير شنيدن خبر  است كه شراشر هستي انسان را مسرور مي كند.   🔰بر اين اساس، هرگز كسي به خود اجازه ندهد كه به آساني ببافد كه «من تابع خطّ امام هستم»، مگر اينكه ولاي آن حضرت را از نزديك در جان خود حس كند؛ بدين معنا كه اگر به او بگويند كه اكنون زمان پذيرش قطعنامه و نوشيدن شرنگ است و اين زهر كُشنده را بايد بنوشي، دريغ نورزد و صابرانه بپذيرد و تحمل كند، چنان كه اگر گفتند كه  و جاي نوشيدن شهد است، شاكرانه قبول كند. ✅در اين صورت است كه انسان مي تواند مدّعي پيروي از خط امام باشد، بنابراين داعيه پيروي از خطّ امام و مسير امامت آن حضرت، از توان و تحمل بسياري از افراد عادي بيرون است.  📚منبع: بنيان مرصوص امام خميني (ره) صفحه 363 و 364📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴به بهانه شب‌جمعه و شب‌ رحمتالهی 📣 رحمت الله علیه: ✳️انسان هر چه فقر و بيچارگى خود را بيشتر درك كند درمقابل خداوند بيشتر سر تعظيم فرود مى‌آورد و بيشتر مورد لطف و فضل الهى واقع مى‌شود. «‌اِلهى اَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ بِفَقْري اِلَيْكَ‌»؛ خدايا، من با اعتراف به فقر و بيچاره گى ام به درگاهت متوسل مى‌شوم.  ✅آرى، آنچه بين ما و خدا حايل است انانيّت و غرور ماست. اگر انسان اين پرده ها را بدرَد و ، به بيچارگى و ذلت خود واقف گردد، واقع مى‌شود و به نعمت هاى عظيم ترى نايل مى‌گردد. 📚منبع:بر‌درگاه‌دوست/بخش‌سوم/اعتراف‌به‌گناه @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴فرق عُجب و کِبر 📣 رحمت الله علیه: 💢شرح کبر عبارت است از یک حالت نفسانیه که انسان ترفّع کند و بزرگی کند و بزرگی فروشد بر غیر خود. و اثر آن اعمالی است که از انسان صادر می شود و آثاری است که در خارج بروز کند که گویند تکبر کرد. 🔰و این صفت غیر از عجب است.بلکه به طوری که سابق ذکر شد، این صفت زشت و این رذیله خبیثه ولیده و ثمره عجب است، زیرا که عجب خودپسندی است، و کبر بزرگی کردن بر غیر و عظمت فروشی است. 📛انسان که در خود کمالی دید، یک حالتی به او دست می دهد که آن عبارت از سرور و غنج و تدلل و غیر آن است، و آن حالت را عجب گویند، و چون غیر خود را فاقد آن کمال متوهم گمان کرد، در او حالت دیگری دست دهد که آن رؤیت تَفَوُّق و تَقدُّم است، و از این رؤیت یک حالت بزرگی فروشی و تَرفُّع و تعظُّمی دست دهد که آن را کبر گویند. و اینها تمام در قلب و باطن است و اثر آن در ظاهر، چه در هیئت بدن و چه در افعال و اقوال باشد تکبر است. ✳️و بالجمله، انسان خودبین،خودخواه شود، و چون خودخواهی افزاید، خودپسند گردد، و چون خودپسندی لبریز آید، خودفروشی کند. 🔆و بدان که صفات نفسانیه، چه در جانب نقص و رذایل و چه در جانب کمال و فضایل، بسیار دقیق و مختلط است، و از این جهت فرق بعضی با بعضی بغایت مشکل است، و چه بسا باشد که اختلاف شدید بین علماء اعلام در تحدید آنها واقع گردد، یا نشود صفت وجدانی را به طوری که خالی از خدشه باشد تعریف کرد. ✅لهذا بهتر این است که این امور را واگذار به وجدان کنیم و خود را از قید مفهوم تراشی رهایی دهیم و از اصل مقصد و مقصود باز نماییم. 📚منبع:چهل‌حدیث حضرت امام/حدیث‌چهارم📚 @kashkool_marefat