🔴خاک حرم
📣 #علامه_مصباح_یزدی رحمت الله علیه:
💠توجّه معنوى و روحى مىتواند همه عوامل مادّى را محكوم كند. اگر آن اكسير و آن ارتباط معنوى و قلبى را بيابيم، خيلى از مشكلات حل مىشود.
🔰 آن وقت است كه انسان مىفهمد، گردوخاك زائران آستان مقدّس معصومان(عليهم السلام) كه اهل معرفت، شفاى بيمارىهايشان را در آن مىجويند، چه اكسير بزرگى است.
💢بزرگانى از مراجع عظام را ديده ام كه خاك حرم #حضرتمعصومه(عليها السلام) را با دست بر مىداشتند، بر قلبشان مىماليدند. آنان حقيقتى را مىبينند كه ما نمى بينيم. ايشان معرفتى دارند كه ما نداريم.
✳️مقصود من اين نيست كه انسانى خرافاتى شويد و هركس نقل كرد كه فلان جا تبرّك و نظر كرده است، زود باور كنيد. مؤمن زودباور نيست؛ بلكه خيلى زيرك و عميق است؛
✅امّا اگر كسى به خاكى به قصد انتساب آن به خدا و پيامبر و اهل بيت(عليهم السلام) تبرّك بجويد و بزرگترين آثار بر آن مترتّب شود، تعجّب نكنيد.
📚منبع:آفتاب ولایت/منشورمحبتومعرفت۳📚
#حضرت_معصومه
#دهه_کرامت
#انسان_شناسي
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴توصیفی شنیدنی از جایگاه دعا
📣 #علامه_حسن_زاده_آملی رحمت الله علیه:
💢دعا كاسِر قلب و جابر آن به انا عند المنكسره قلوبهم است . يعنى دل از ذكر و دعا شكسته شود و دل شكسته درست ترين و ارزنده ترين كالاى بازار هستى است كه خدا در دل شكسته است .
الهى اگر يكبار دلم را بشكنى از من چه بشكن بشكنى .
✳️دعا ياد دوست در دل راندن و نام او به زبان آوردن و در خلوت با او جشن ساختن و در وحدت با او نجوى گفتن و شيرين زبانى كردن است.
💠 دل بى دعا بها ندارد , و دل بى بها، بها ندارد.
قل ما يعبؤ بكم ربى لولا دعاؤكم
(بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگار من شما را چه وزن نهد و به شمار آورد)
📚منبع:نورعلینور در ذکر وذاکرومذکورص۱۰📚
#دعا
#انسان_شناسي
#خداشناسي
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🌺سلام علیکم
✍الحمدلله مفتخر هستیم در این کانال،
میزبان
💠اساتید معظم
💠 فضلای بزرگوار
💠 فرهیختگان دلسوز
💠 و فعالین فرهنگی باشیم.
✳️لازم است خدای منّان را سپاسگزار باشیم و از درگاه ربوبی اش توفیق خدمت گزاری به دینش و ترویج معارف اسلامی را مسئلت نماییم.انّه وَلِیُّ النِعَم
🔰شما هم با ارسال مطالب و انتشار آن، در اجر این امر مهم سهیم خواهید بود ان شاءالله.
@kashkool_marefat
🌺تقدیم به ساحت نورانی شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر
❓سوال:چرا امام خمینی رحمتاللهعلیه فرمودند:
"خرمشهر را خدا آزاد کرد" ؟
📣پاسخ:#علامه_مصباح_یزدی رحمتاللهعلیه:
💢اگر كسى به #حقيقتعرفان و #معرفتحضورى خداى متعال دست پيدا كند، حجابها بين او و خداوند برداشته مىشود و ديگر هيچ استقلالى نه براى خود و نه براى هيچ موجود ديگرى نمىبيند.
✳️چنين كسى آغاز و انجام كلامش خدا است و «من» در وجود او از بين مىرود و «خدا» جاى آن را مىگيرد.
🔰#عارفحقيقىمثلامامخمينى(رحمه الله) رفتار مىكند كه هيچگاه «من» نمىگفت. آن بزرگوار پيوسته مسايل را به خداى متعال منتسب مىكرد و مىفرمود، خدا اين ملت را پيروز كرد، خدا اين انقلاب را به پيروزى رساند، و #خداخرمشهرراآزادكرد.
✅چنين كسى را اگر بگويند بهطور دايمى توجهش به خدا است، مىتوان پذيرفت و باور كرد.
📚منبع:درجستجویعرفاناسلامی/فصلچهارم
#فتح_خرمشهر
#انسان_شناسي
#خدا_شناسی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴اهل تبعیّت با دقت بخوانند/ کم حوصله ها نخوانند
📣 #آیت_الله_جوادی حفظه الله تعالی:
❓چه كسي مي تواند بگويد:
⬅️ «من تابع امامم» ➡️
و پيروي خطّ آن حضرت به چه معناست؟
💢«تابع امام» كسي است كه بينشي چون امام راحل(قدسسره) داشته باشد، چنان كه اگر فهميد كه امروز بايد جام زهر را بنوشد، گرچه تلخ است، نكول نكند و اگر بفهمد كه روز ديگر بايد شهد را بنوشد، با شُكر و نه با فخر، شاكرانه بپذيرد.
💠«بقا بر ولايت وليّ»، به معناي داشتن پيوند تنگاتنگِ جزيي با روح وليّ و ارتباط ناگسستني غيبي با روح اوست. اينكه انسان به درستي بفهمد و تشخيص دهد كه كجا جاي فرياد است يا سكوت و دريابد كي وقت نوشيدن زهر و سمّ است يا نوشيدن شهد، كاري آسان نيست.
✳️سرّ اينكه در پيمودن اين راه اختلافها رخنه مي كند، آن است كه در خطوط جزئي، تشخيص وظيفه بسيار دشوار است، لذا اختلاف فتوا در بين سالكان كوي امامت رخ مي نمايد، زيرا تشخيص وظيفه، كار آساني نيست.
✴️گاهي اختلاف سليقه جلوه مي كند، چون نوشيدن «سمّ» كاري دشوار است، زيرا گذشته از اينكه ذائقه ها در تشخيصْ اختلاف دارند، در پذيرش بعد از تشخيص نيز مختلف اند، لذا روشن مي شود كه بقا بر «تقليد» ميّتي چون امام راحل(قدسسره) آسان؛ ولي بقاي بر "ولايت ولاي امام" كاري سخت است، چون جزيي است؛ نه كلّي، چنان كه روزانه است؛ نه سالانه، از اين رو اقتضاي آن، گاهي نوشيدن شَرنگ و زماني نوشيدن شهد است.
♨️گاهي چون پذيرش قطعنامه است كه سراسر وجود انسان را مي سوزاند و گاهي نظير شنيدن خبر #فتحخرّمشهر است كه شراشر هستي انسان را مسرور مي كند.
🔰بر اين اساس، هرگز كسي به خود اجازه ندهد كه به آساني ببافد كه «من تابع خطّ امام هستم»، مگر اينكه ولاي آن حضرت را از نزديك در جان خود حس كند؛ بدين معنا كه اگر به او بگويند كه اكنون زمان پذيرش قطعنامه و نوشيدن شرنگ است و اين زهر كُشنده را بايد بنوشي، دريغ نورزد و صابرانه بپذيرد و تحمل كند، چنان كه اگر گفتند كه #فتحخرّمشهر و جاي نوشيدن شهد است، شاكرانه قبول كند.
✅در اين صورت است كه انسان مي تواند مدّعي پيروي از خط امام باشد، بنابراين داعيه پيروي از خطّ امام و مسير امامت آن حضرت، از توان و تحمل بسياري از افراد عادي بيرون است.
📚منبع: بنيان مرصوص امام خميني (ره) صفحه 363 و 364📚
#فتح_خرمشهر
#ولایت
#تبعیت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴به بهانه شبجمعه و شب رحمت الهی
📣 #علامه_مصباح_یزدی رحمت الله علیه:
✳️انسان هر چه فقر و بيچارگى خود را بيشتر درك كند درمقابل خداوند بيشتر سر تعظيم فرود مىآورد و بيشتر مورد لطف و فضل الهى واقع مىشود.
«اِلهى اَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ بِفَقْري اِلَيْكَ»؛
خدايا، من با اعتراف به فقر و بيچاره گى ام به درگاهت متوسل مىشوم.
✅آرى، آنچه بين ما و خدا حايل است انانيّت و غرور ماست. اگر انسان اين پرده ها را بدرَد و #خودراآنگونهكههستببيند، به بيچارگى و ذلت خود واقف گردد، #مشمولرحمتواسعهالهى واقع مىشود و به نعمت هاى عظيم ترى نايل مىگردد.
📚منبع:بردرگاهدوست/بخشسوم/اعترافبهگناه
#شب_جمعه
#خودشناسي
#انسان_شناسي
#خدا_شناسی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴فرق عُجب و کِبر
📣 #امام_خمینی رحمت الله علیه:
💢شرح کبر عبارت است از یک حالت نفسانیه که انسان ترفّع کند و بزرگی کند و بزرگی فروشد بر غیر خود. و اثر آن اعمالی است که از انسان صادر می شود و آثاری است که در خارج بروز کند که گویند تکبر کرد.
🔰و این صفت غیر از عجب است.بلکه به طوری که سابق ذکر شد، این صفت زشت و این رذیله خبیثه ولیده و ثمره عجب است، زیرا که عجب خودپسندی است، و کبر بزرگی کردن بر غیر و عظمت فروشی است.
📛انسان که در خود کمالی دید، یک حالتی به او دست می دهد که آن عبارت از سرور و غنج و تدلل و غیر آن است، و آن حالت را عجب گویند، و چون غیر خود را فاقد آن کمال متوهم گمان کرد، در او حالت دیگری دست دهد که آن رؤیت تَفَوُّق و تَقدُّم است، و از این رؤیت یک حالت بزرگی فروشی و تَرفُّع و تعظُّمی دست دهد که آن را کبر گویند. و اینها تمام در قلب و باطن است و اثر آن در ظاهر، چه در هیئت بدن و چه در افعال و اقوال باشد تکبر است.
✳️و بالجمله، انسان خودبین،خودخواه شود، و چون خودخواهی افزاید، خودپسند گردد، و چون خودپسندی لبریز آید، خودفروشی کند.
🔆و بدان که صفات نفسانیه، چه در جانب نقص و رذایل و چه در جانب کمال و فضایل، بسیار دقیق و مختلط است، و از این جهت فرق بعضی با بعضی بغایت مشکل است، و چه بسا باشد که اختلاف شدید بین علماء اعلام در تحدید آنها واقع گردد، یا نشود صفت وجدانی را به طوری که خالی از خدشه باشد تعریف کرد.
✅لهذا بهتر این است که این امور را واگذار به وجدان کنیم و خود را از قید مفهوم تراشی رهایی دهیم و از اصل مقصد و مقصود باز نماییم.
📚منبع:چهلحدیث حضرت امام/حدیثچهارم📚
#انسان_شناسي
#خودشناسی
#خودسازی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴اسلام و عنايتش به امر اجتماع
📣 #علامه_طباطبایی رحمت الله علیه:
💯هيچ شكى نيست در اينكه اسلام تنها دينى است كه بنيان خود را بر اجتماع نهاده و اين معنا را به صراحت اعلام كرده و در هيچ شانى از شؤون بشرى مساله اجتماع را مهمل نگذاشته - و تو خواننده عزيز اگر بخواهى بيش از پيش نسبت به اين معنا آگاه شوى- مىتوانى از اين راه وارد شوى كه نخست اعمال انسانها را دستهبندى كنى و بفهمى كه دامنه اعمال انسان چقدر وسيع است و اعتراف كنى كه چگونه فكر آدمى از شمردن آنها و تقسيماتى كه به خود مىگيرد به اجناس و انواع و اصنافى كه منشعب مىشود، عاجز است.
✳️و از سوى ديگر در اين معنا بيانديشى كه چگونه شريعت الهيه اسلام آنها را شمرده و به همه آنها احاطه يافته و چگونه احكام خود را بطور شگفتآورى بر آن اعمال، بسط و گسترش داده (بطورى كه هيچ عمل كوچك و بزرگ آدمى را بدون حكم نگذاشته).
🔰 آن گاه در اين بيانديشى كه چگونه همه اين احكام را در قالبهاى اجتماعى ريخته، آن وقت خواهى ديد كه اسلام روح اجتماع را به نهايت درجه امكان در كالبد احكامش دميده.
💢سپس آنچه دستگيرت شده با آنچه از ساير شرايع حقه كه قرآن نيز به شان آنها اعتنا ورزيده مقايسه كنى، يعنى با شرايع و احكامى كه نوح و ابراهيم و موسى و عيسى آورده، بسنجى نسبت اسلام و آن شرايع به دستت مىآيد و در نتيجه به مقام و منزلت اسلام پى مىبرى.
🔆و اما آن شرايعى كه در ساير اديان است و اسلام اعتنايى به آنها نكرده، مانند احكامى كه در كيش بتپرستان و صائبان و پيروان مانى و مجوسيان و سايرين به آنها معتقدند وضع روشنترى دارد كه قابل مقايسه با احكام اسلام نيستند.
📚منبع: ترجمه المیزان ج 4 ص 149📚
#اجتماع
#تشکیلات
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
💠مراد از آية الكرسىّ همان يك آيه اوّل است
⁉️تلميذ: آية الكرسىّ كه عنوان عَلَم بالغلبه پيدا كرده است، آيا مراد فقط همان يك آيه است كه به
"وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ"ختم مىشود؛ يا آنكه شامل دو آيه دنبال اين آيه هم بوده و به "أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ" ختم مىگردد؟؟
✅علّامه طباطبایی: به "وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ" ختم مىشود؛ و بهمين جهت اين آيه را كه شامل لفظ كرسىّ است آية الكرسىّ نامند. و آن فقرات ديگر جزء آية الكرسىّ نيست؛ و در ادعيه و نمازهاى مستحبّه كه آية الكرسىّ يك بار يا بيشتر وارد شده است بهمين مقدار اكتفا مىشود.
📚منبع: مهر تابان ص ۱۷۸ 📚
#علامه_طباطبایی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🌺تقدیم به محبین امام رئوف 🌺
🔴حقيقت شيعه بودن در بيان امام رضا(عليه السلام)
📣 #علامه_مصباح_یزدی رحمت الله علیه:
✳️مى دانيد كه ميان تمام امامان معصوم (عليهم السلام) امام هشتم به رأفت و مهربانى معروف است. در زيارت حضرت مىخوانيم:السَّلامُ عَلَيكَ أَيُّهَا الامام الرَّئُوفُ؛ البتّه همه امامان مهربان بوده اند؛ امّا از آن جا كه ظهور رأفت در امام هشتم(عليه السلام) بيش از همه آنها بوده است، به ايشان لقب رؤوف داده اند.
💢در دورانِ ولايتِ عهدىِ آن حضرت در مرو، عدّهاى از شيعيان به سوىِ خانه امام(عليه السلام) رفتند تا به محضر حضرت رضا(عليه السلام) عليه آلاف التحية والثنا شرفياب شوند و سلامى عرض كنند. وقتى به درِ خانه امام رسيدند، از دربان اجازه ورود خواستند. دربان به محضر امام(عليه السلام) رفت و عرضه داشت: چند نفرى آمده اند كه مىگويند از شيعيان اميرالمؤمنين على(عليه السلام) هستيم و اجازه مىخواهند شما را زيارت كنند. امام(عليه السلام) فرمود: اجازه نمى دهم.
❇️شيعيان روز ديگر آمدند و باز گفتند: ما از شيعيان امام على(عليه السلام)هستيم و مىخواهيم به حضور امام رضا(عليه السلام) شرفياب شويم.
دربان دوباره آمد و به امام(عليه السلام) عرض كرد: يك عدّه از شيعيان شما مىخواهند شما را زيارت كنند؛ امّا امام باز هم اجازه نداد.
🔰اين گروه تا دو ماه پياپى براى زيارت حضرت مىآمدند، امّا حضرت هيچ گاه اجازه شرفيابى به ايشان نمى داد عاقبت از ديدار حضرت مأيوس شده و به دربان گفتند: از امام(عليه السلام) بپرسيد گناه ما چيست كه به ما اجازه ديدار نمى دهند؟ مگر چه كرده ايم؟
✴️همين هنگام حضرت اجازه فرمود تا داخل شوند. وقتى شيعيان آمدند، از خدمت حضرت، پرسيدند: اى پسر رسول خدا! چرا در طول اين مدّت اجازه ديدار نمى فرموديد؟ گناه ما چه بوده است؟ حضرت فرمود: چه گناهى از اين بالاتر كه گفته ايد ما از شيعيان اميرالمؤمنين على بن ابى طالب(عليه السلام) هستيم. شما كه شيعه او نيستيد.
✳️ شيعيان او، امام حسن و امام حسين(عليهما السلام)، و سلمانها، ابوذرها و مقدادها و عمارها بودند كه از هيچ يك از فرمانهاى او سرپيچى نكردند.
✅گفتند: اگر گفته بوديد ما از محبان و دوستداران او هستيم، از كلامتان ناراحت نمى شدم و همان روز اوّل به شما اجازه مىدادم.شما ادّعاى بزرگى كرده ايد! شيعه يعنى پيرو ما، شيعه بايد پايش را جاى پاى ما بگذارد، و شما كارهايى مىكنيد كه ما اجازه نمى دهيم؛ سخنانى مىگوييد كه ما نمى پسنديم، و به دستورهاى ما عمل نمى كنيد. با اين احوال چگونه شيعه ما هستيد؟؟!!
📚منبع: آفتاب ولایت/مهدی باوری و آثار آن📚
#ولادت_امام_رضا
#دهه_کرامت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
#روایت_نور
📚عيون أخبار الرِّضا عن إبراهيمَ بنِ العبّاسِ :
💢ما رَأيتُ أبا الحَسَنِ الرّضا عليه السلام جَفا أحَدا بِكَلِمَةٍ قَطُّ وَلا رَأيتُهُ قَطَعَ عَلى أحَدٍ كَلامَهُ حَتَّى يَفرُغَ مِنهُ ، وَمارَدَّ أحَدا عَن حاجَةٍ يَقدِرُ عَلَيها وَلا حَدَّ رِجلَهُ بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ وَلا اتَّكى بَينَ يَدَي جَليسٍ لَهُ قَطُّ ، وَلا رَأيتُهُ شَتَمَ أحَدا مِن مَواليهِ وَمَماليكِهِ قَطُّ ، وَلا رَأيتُهُ تَفَلَ وَلا رَأيتُهُ يُقَهقِهُ في ضِحكِهِ قَطُّ ، بَل كانَ ضِحكُهُ التَّبَسُّمُ ، وَكانَ إذا خَلا وَنَصَبَ مائِدَتَهُ أجلَسَ مَعَهُ عَلى مائِدَتِهِ مَماليكَهُ وَمَواليهِ حَتَّى البَوّابَ السّائِسَ .
🔰عيون أخبار الرضا ـ به نقل از ابراهيم بن العباس: هرگز نديدم كه امام رضا عليه السلام به كسى سخن تندى بگويد ، و يا پيش از آن كه كسى سخنش تمام شود سخن او را قطع كند . اگر مى توانست حاجت كسى را برآورد ، هرگز او را دست خالى برنمى گرداند ؛ هيچ گاه در برابر كسى پاى خود را دراز نمى كرد ، و چنانچه كسى در حضور او نشسته بود ، تكيه نمى كرد . هرگز نديدم كه به يكى از غلامان و خدمتكارانش ناسزا بگويد ؛ هرگز نديدم كه آب دهان بيندازد ، و يا هنگام خنديدن قهقهه سر دهد ، بلكه خنده اش تبسّم بود . هرگاه سفره اش را پهن مى كرد غلامان و خدمتكاران خود و حتى دربان [و ]مِهتر اسبان را با خود سر سفره مى نشاند .
📚منبع: عیون اخبار الرضا 7/184/2 📚
#دهه_کرامت
#ولادت_امام_رضا
#سبک_زندگی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
✍به مناسبت ایام ارتحال حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) مطالبی ناب از شخصیت بزرگ ِ این مرد الهی تقدیم می شود.
🔻امید است که رهرو راستین امام امت باشیم.
#درودبرخمینی
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat
🔴بُعد علمی حضرت امام خمینی
📣 #علامه_مصباح_یزدی رحمت الله علیه:
✳️يكى از ابعاد شخصيت امام خمينى(قدس سره) در كنار بعد اخلاقى، عرفانى، سياسى، اجتماعى، مديريت و رهبرى ـ بُعد علمى است كه از ابعاد برجسته و ممتاز ايشان بهشمار مىآيد.
🔆وى، از نظر علمى و معنوى، در افقى قرار داشت كه دست همنوعان و همگنانش به آنجا نمىرسيد. امام در چهار رشته از علوم، سرآمد اقران خويش بود و از زبدهترين صاحبنظران اين علوم (علم فقه، اصول فقه، فلسفه اسلامى و عرفان اسلامى) بود.
🔰ما كسى را نمىشناسيم كه مثل ايشان در اين چهار رشته، به حد كمال رسيده باشد. ممكن است افرادى باشند كه در بعضى از ابعاد اين علوم، همطراز يا مقدم بر امام باشند؛ چه اينكه كسانى وجود داشتند كه در عرفان، به مراتب بالايى رسيده بودند؛ ولى در فلسفه، رتبه پايينترى داشتند يا حرفى نداشتند.
💢فقيهان بسيار برجستهاى داشتهايم كه در فقه، تيزبين و موشكاف بودند؛ ولى با مباحث عقلى، آشنايىِ قابل توجّهى نداشتند. جامع بودن امام، در حد بسيار بالايى بود. او، از نادر افرادى بود كه در زمينههاى اصلى علوم اسلامى، به قلّه رسيده بود؛ هم در علوم عقلى و هم در علوم نقلى و هم در سير و سلوك معنوى.
✅در فقه، فلسفه، عرفان، ادبيات فارسى، عربى و در معارف اسلامى ديگر چنان عميق فكر مىكرد و آن قدر جامع و همهسو نگر بود كه بنده مانند او را سراغ ندارم.
❇️ما استادانى مثل علاّمه طباطبايى(قدس سره)را در تفسير و فلسفه ديديم؛
اما مانند امام جامع نبودند.
💯آن بينشى كه امام در فقه و اصول، كلام و فلسفه، عرفان و علوم اسلامى ديگر داشت، جامعيتى ويژه بود. اين جامعيّت ويژه او بود و غير از او، فردى را با چنين وصفى نيافتهام.
📚منبع: سیری در ساحل/ فصل دوم
ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی ره 📚
#سالگرد_ارتحال_امام
#الگوی_شایسته
#جامعیت
#کشکول_معرفت
@kashkool_marefat