eitaa logo
کشکول معرفت
158 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📚فضایی آرام جهت انتشارنکات ناب و کمتر شنیده شده📚 ارتباط با مدیر: @vahid_72
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴صدق و اخلاص‏، نتیجه خداشناسی 📣 رحمت الله علیه: 💢خداشناسی خود به خود بر روی تمام شخصیت و روحیه و اخلاق و اعمال بشر اثر می‌گذارد. اندازه این تأثیر به درجه ایمان بستگی دارد. هر اندازه ایمان انسان قوی‏تر و شدیدتر باشد، نفوذ خداشناسی در وجود انسان بیشتر می‌گردد و شخصیت آدمی را بیشتر تحت سیطره خود قرار می‌دهد. ✳️تأثیر و نفوذ خداشناسی در انسان مراتب و درجات دارد و تفاوت انسانها از نظر کمال انسانی و قرب به خداوند به این درجات بستگی دارد و همه اینها «صدق» و «اخلاص» نامیده می‌شود؛ یعنی همه این درجات، درجات صدق و اخلاص است. 💠توضیح اینکه: قبلاً گفتیم آنگاه که به خدا رو می‌آوریم و او را عبادت می‌کنیم چنین ابراز می‏داریم که تنها مستحق اطاعت، ذات احدیت است و من در مقابل او تسلیم محض هستم. 🔰این‏گونه ایستادن و ابراز داشتن، عبادت است و جز برای خدا جایز نیست؛ ولی این اظهار و ابراز ما تا چه اندازه دارای «صدق» است، یعنی ما در عمل تا چه اندازه قید تسلیم در برابر غیر خدا را رها کرده‌ایم و در مقابل ذات او تسلیم محض هستیم، این جهت به درجه ایمان ما بستگی دارد. 📚 منبع: جهان بینی توحیدی ص 77 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴مراتب صدق و اخلاص 📣 رحمت الله علیه: ✅مسلماً همه افراد از نظر صدق و اخلاص در یک درجه نیستند. برخی تا این حد پیش می‌روند که عملاً جز امر خدا بر وجود آنها حاکم نیست؛ 🔰از درون و برون، فرماندهی جز خدا ندارند؛ نه هوای نفس و تمایلات نفسانی می‌تواند آنها را از این سو به آن سو بکشاند و نه یک انسان دیگر می‌تواند آنان را مسخّر فرمان خویش‏ سازد؛ ♨️به تمایلات نفسانی آن اندازه اجازه فعالیت می‌دهند که موافق رضای خدا باشد- و البته رضای خدا همان راهی است که انسان را به کمال واقعی خود می‌رساند- و فرمان انسانهای دیگر را از قبیل پدر و مادر و معلم و غیره برای رضای خدا و در حدود اجازه خدا انجام می‌دهند. ✳️برخی از این پیشتر می‌روند و مطلوب و محبوبی جز خدا ندارند؛ خداوند محبوب و معشوق اصلی آنها قرار می‌گیرد و خلق خدا را به حکم اینکه «هر کس چیزی را دوست بدارد آثار آن چیز و نشانه‌‏ها و یادگارهای آن چیز را نیز دوست می‏دارد» از آن جهت دوست می‌‏دارند که آثار و مخلوقات الهی و آیات و نشانه‌‏ها و یادگارها و یادآورهای خدا می‌باشند. ✴️برخی پا را از این هم فراتر می‌گذارند و جز او و جلوه‏‌های او چیزی نمی‌بینند؛ یعنی او را در همه چیز می‌بینند؛ همه چیز در حکم آیینه و همه جهان یک «آیینه‌‏خانه» می‌شود که به هر سو بنگرند او را و جلوه او را می‌بینند؛ زبان حالشان این می‌شود که: به صحرا بنگرم صحرا تو بینم‏ به دریا بنگرم دریا تو بینم‏ به هر جا بنگرم کوه و در و دشت‏ نشان از روی زیبای تو بینم‏ ❇️علی علیه السلام فرمود: هیچ چیزی را ندیدم مگر آنکه قبل از او و با او خدا را دیدم‏. 📚منبع:جهان بینی توحیدی ص 77و 78 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :  فيما أوحَى اللّه ُ عَزَّوجلَّ إلى داودَ عليه السلام : يا داودُ ، كما أنَّ أقرَبَ الناسِ مِن اللّه ِ المُتَواضِعُونَ كذلكَ أبعَدُ الناسِ مِن اللّه ِ المُتَكبِّرُونَ . 🔰امام صادق عليه السلام :  از وحى هاى خداوند عز و جل به داوود عليه السلام اين بود: اى داوود! همچنان كه نزديكترين مردم به خدا فروتنانند، دورترين مردم از خدا گردن فرازانند. 📚منبع: الكافي : 2/123/11 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️الكافي عن محمّدِ بنِ عجلان : كنتُ عِند أبي عَبدِ اللّه ِ عليه السلام فَدخلَ رَجَلٌ فَسَلَّمَ، فَسألَهُ : كيفَ مَن خُلّفْتَ مِن إخوانِكَ؟ قالَ : فأحسنَ الثناءَ وزكّى وأطرى . قالَ لهُ : كيفَ عِيادَةُ أغنِيائهِم على فُقَرائهِم ؟ فقالَ : قَليلَةٌ ، قالَ : وكيفَ مُشاهَدَةُ أغنيائهِم لِفُقَرائهِم ؟ قالَ : قَليلةٌ ، قالَ : فكيفَ صِلَةُ أغنيائهِم لِفُقَرائهِم في ذاتِ أيدِيهِم ، فقالَ : إنّك لَتَذكُرُ أخلاقا قَلَّ ما هِي فِيمَن عِندَنا . قالَ : فقالَ : فكيفَ تَزعُمُ هؤلاءِ أنَّهُم شِيعَةٌ ؟!  🔰الكافى ـ به نقل از محمّد بن عجلان ـ : نزد امام صادق عليه السلام بودم كه مردى وارد شد و سلام كرد حضرت از احوال برادران [مؤمنش ]سؤال كرد ، آن مرد از آنها تعريف و تمجيد كرد . حضرت فرمود : رسيدگى ثروتمندانشان به تهيدستانشان چگونه است؟ آن مرد عرض كرد : اندك . فرمود : ديدار و سرزدن ثروتمندانشان از تهيدستانشان چگونه است؟ مرد عرض كرد : اندك . فرمود : دستگيرى و كمك مالى ثروتمندانشان به تهيدستانشان چگونه است؟ مرد عرض كرد : شما اخلاق و صفاتى را مى فرماييد كه در ميان ما كمياب است . حضرت فرمود : پس ، چگونه آنان خود را شيعه مى دانند؟ 📚منبع: الكافي : 2/173/10 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴عامل اصلی سقوط انسان (بخش اول) 📣 رحمت الله علیه: 💢از ديدگاه قرآن کريم عامل اصلي سقوط انسان ⬅️غفلت➡️ است و براي اين‌که انسان مسير تکاملي خودش را بپيمايد و به هدف مطلوبي که بايد برسد، نائل شود، بايد متوجه باشد که هدف کجاست، راه چيست، چه امکاناتي دارد، و چگونه بايد از اين امکانات استفاده کند که به آن هدف برسد. ✳️اگر انسان از اين مسايل غفلت کند، نيروهايش را صرف چيزهاي ديگري مي‌کند که تأثيري در رسيدن به آن هدف ندارند و حتي گاهي او را از هدف دور مي‌کنند، و گاهي چنان دور مي‌شود که ديگر راه را گم مي‌کند و حتي اگر هم بخواهد برگردد، نمي‌تواند. ✴️بنابراين اگر انسان بخواهد به اين بلاها مبتلا نشود، بايد بکوشد که آگاهي خودش را نسبت به اين مسايل حفظ کند. به اين مناسبت، مقداري درباره «‌غفلت‌» از ديدگاه قرآن و عواملي که موجب رفع غفلت مي‌شود، بحث کرديم و نهايتاً به اين‌جا رسيديم که در مقابل غفلت، مفاهيمي چون علم، معرفت، دانش، بينش، شعور، آگاهي و بصيرت قرار مي‌گيرند که همگي انواعي از آگاهي، شناخت و علم هستند. 🔆هم‌چنين اشاره کرديم که کليد اصلي علم، ⬅️ تفکر ➡️ است، و وقتي انسان مي‌خواهد چيزهايي را که نمي‌داند بفهمد بايد از دانسته‌هاي قبلي‌اش استفاده کند؛ در آنها تأمل کند، و ارتباط آن‌ها را با مفاهيم ديگر کشف سازد تا به نتيجه جديدي برسد. گفتيم که قرآن کريم تأکيد بسياري روي فکر دارد و حتي سفارش مي‌کند که درباره موضوعات خاصي فکر کنيد يا کساني که درباره اين مسايل فکر نمي‌کنند، را نکوهش مي‌کند. ♻️اين موضوعات همه در فرمول اصول دين خلاصه مي‌شود. اين‌که‌ انسان بايد بداند از کجا آمده، به کجا مي‌رود و چه راهي را بايد بپيمايد که به هدف برسد، اين‌گونه در اسلام جواب داده مي‌شود که ما از خداييم، به سوي آخرت مي‌رويم و در اين عالم بايد رفتار اختياري داشته باشيم و براساس معرفت، شناخت و حجت راهي را بپيماييم که ما را به قرب خداي متعال نائل مي‌کند.عنوان کلي اين راه نيز اطاعت و بندگي خداست. پس بايد درباره توحيد، نبوت، معاد و متعلقات آن فکر کنيم؛ البته اين يک‌ روي سکه است. 📚منبع: درس اخلاق مورخ ۹۴/۱/۲۶ 📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(بخش دوم)👆 🔴ملازمه ميان خداشناسي و خودشناسي 📣 رحمت الله علیه: 💠روي ديگر سکه اين است که از يک نگاه، همه اين‌ها به شناخت انسان برمي‌گردد. مي‌گويد: فکر کن از کجا آمده‌اي. مي‌‌گويي من خود‌به‌خود به وجود نيامده و واجب‌‌الوجود نيز نيستم؛ پس يک موجود فقير وابسته هستم. وقتي خود را شناختي، معرفتي از خدا نيز پيدا مي‌کني. ♨️اعتقاد به معاد نيز سرنوشت نهايي انسان را نشان مي‌دهد و مي‌گويد خودت را بشناس که به کجا مي‌رسي و هدفت کجاست. شناخت هدف و غايت انسان نيز يک نوع معرفت انسان است؛ ❇️به‌‌خصوص با توجه به تعبيري که بعضي از منطقيين به کار مي‌برند و مي‌گويند تعريف کامل، تعريفي است که شامل علل چهارگانه باشد و علت فاعلي، علت غايي و احياناً ماده و صورت را بيان کند. 🔰بنابراين شناخت خدا، شناخت علت فاعلي انسان، و شناخت معاد، شناخت علت غايي انسان است، و هر دو به نوعي معرفت از انسان برمي‌گردد. ♻️روايت «‌من عرف نفسه فقد عرف ربه‌»که به سندهاي متعدد از طرق شيعه و سني نقل شده است نيز مؤيد ملازمه بين خودشناسي و خداشناسي است و البته عکس آن نيز صادق است؛نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ. وقتي خود را بشناسيد، خدا را مي‌‌شناسيد و وقتي خدا را فراموش کنيد، خودتان را هم فراموش مي‌کنيد. 📛بدترين غفلت‌ها اين است که انسان نفهمد خودش کيست، کجاست و چه کاره است. با توجه به اين مقدمات، جا دارد که درباره خودمان بيشتر فکر کنيم که چه موجودي هستيم و از جهات متعددي خودمان را بشناسيم. ✅فکر کردن در اين زمينه، از يک سو خودشناسي و از سوي ديگر خداشناسي است. در اين صورت مي‌‌توانيم بفهميم که خدا چه حکمت‌هايي به کار برده و انسان را چگونه آفريده است و مسيرش را چگونه قرار داده است. 📚منبع: درس اخلاق مورخ ۹۴/۱/۲۶📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نگاه درست به انفاق 📣 حفظه الله تعالی: ✳️"و مِمّا رَزقناهُم یُنفِقُون" یعنی چه؟ یعنی مومنین آن کسانی هستند که از آنچه ما به آنان روزی کرده‌ایم، اسم مال در آن نیست؛ از پول هایی که به آنها دادیم؟ نه؛ فرق نمی کند ◀️ از پولی که دادیم، ◀️ از عمری که دادیم، ◀️از فرزندی که دادیم، ◀️ از آبرویی که دادیم، ◀️از توان جسمی ای که دادیم، ◀️از زبانی که دادیم، ◀️از فکر و مغزی که دادیم، ◀️از همه امکاناتی که دادیم، فرمود "ما رزقناهم" از هر آنچه ما به آنها روزی داده ایم چه می کنند؟ ینفقون. انفاق می کنند. یعنی به جا خرج می‌کنند نه هر خرج کردنی. 📚منبع:طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌در‌قرآن‌ص۷۷📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴اصلاح ِ یک برداشت نادرست 📣 حفظه الله تعالی: 💢این حرفی که در بین مردم رایج شده _دارم می گویم تا همه بشنوند و همه بفهمند_ اینی که رایج میان مردم است می‌گویند: آقا، خدا خودش باید اصلاح بکند، از بنده ی خدا کاری بر نمی آید؛ این غلط است. ✳️اگر از بنده ی خدا کاری بر نمی آمد، اگر برای از بین بردن و ریشه کن کردن فساد اراده ی آدمی و نیروی آدمی به کار نمی آمد، خدا انبیا را بسیج نمی کرد. مردم را به پیروی از انبیا دعوت نمی کرد. انبیای الهی را با رسالت های سنگین به صحنه ی نبرد این جهان نمی فرستاد. ✅اینی که می بینید خدا کسانی را فرستاده برای ریشه‌کن کردن فساد و آن کسان از جنس بشرند، پس بدانید که "فساد بشری" را ⬅️بشر➡️ باید ریشه‌کن کند. 📚منبع:طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن‌ص۶۶📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺تقدیم به مُحبین کریمه اهل بیت علیهم السلام 📣 رحمت الله علیه: ✳️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالى‌تر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مى‌گرفت، آن را مى‌بوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مى‌نشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مى‌شد، بسيار مواظب بود به قفسه كتاب‌ها پشت نكند و به كتاب‌هاى روايى، كم ترين بى احترامى نشود. 💢علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم السلام) را مى‌دانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مى‌بوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. ⁉️مگر چوب درگاه (عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مى‌كند؟! چوبِ در حرم (عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران (عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مى‌فهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟! 📚منبع:آفتاب ولایت/منشورمحبت‌ومعرفت۳📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴خاک حرم 📣 رحمت الله علیه: 💠توجّه معنوى و روحى مى‌تواند همه عوامل مادّى را محكوم كند. اگر آن اكسير و آن ارتباط معنوى و قلبى را بيابيم، خيلى از مشكلات حل مى‌شود. 🔰 آن وقت است كه انسان مى‌فهمد، گردوخاك زائران آستان مقدّس معصومان(عليهم السلام) كه اهل معرفت، شفاى بيمارى‌هايشان را در آن مى‌جويند، چه اكسير بزرگى است. 💢بزرگانى از مراجع عظام را ديده ام كه خاك حرم (عليها السلام) را با دست بر مى‌داشتند، بر قلبشان مى‌ماليدند. آنان حقيقتى را مى‌بينند كه ما نمى بينيم. ايشان معرفتى دارند كه ما نداريم. ✳️مقصود من اين نيست كه انسانى خرافاتى شويد و هركس نقل كرد كه فلان جا تبرّك و نظر كرده است، زود باور كنيد. مؤمن زودباور نيست؛ بلكه خيلى زيرك و عميق است؛ ✅امّا اگر كسى به خاكى به قصد انتساب آن به خدا و پيامبر و اهل بيت(عليهم السلام) تبرّك بجويد و بزرگ‌ترين آثار بر آن مترتّب شود، تعجّب نكنيد. 📚منبع:آفتاب ولایت/منشورمحبت‌ومعرفت۳📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴توصیفی شنیدنی از جایگاه دعا 📣 رحمت الله علیه: 💢دعا كاسِر قلب و جابر آن به انا عند المنكسره قلوبهم است . يعنى دل از ذكر و دعا شكسته شود و دل شكسته درست ترين و ارزنده ترين كالاى بازار هستى است كه خدا در دل شكسته است . الهى اگر يكبار دلم را بشكنى از من چه بشكن بشكنى . ✳️دعا ياد دوست در دل راندن و نام او به زبان آوردن و در خلوت با او جشن ساختن و در وحدت با او نجوى گفتن و شيرين زبانى كردن است. 💠 دل بى دعا بها ندارد , و دل بى بها، بها ندارد. قل ما يعبؤ بكم ربى لولا دعاؤكم (بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگار من شما را چه وزن نهد و به شمار آورد) 📚منبع:نورعلی‌نور در ذکر و‌ذاکر‌ومذکورص۱۰📚 @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سلام علیکم ✍الحمدلله مفتخر هستیم در این کانال، میزبان 💠اساتید معظم 💠 فضلای بزرگوار 💠 فرهیختگان دلسوز 💠 و فعالین فرهنگی باشیم. ✳️لازم است خدای منّان را سپاسگزار باشیم و از درگاه ربوبی اش توفیق خدمت گزاری به دینش و ترویج معارف اسلامی را مسئلت نماییم.انّه وَلِیُّ النِعَم 🔰شما هم با ارسال مطالب و انتشار آن، در اجر این امر مهم سهیم خواهید بود ان شاءالله. @kashkool_marefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا