حقیقت دوست داشتن مولا علی
«هو»
📿جناب سهل بن حنیف (ره)، که در صفّین همراه حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بود، پس از بازگشت به کوفه، از دنیا رفت. او از محبوبترین مردم نزد امام بود؛ امام در مرگ او فرمودند:
"اگر کوهی مرا دوست بدارد ، از هم فرو ریزد"
📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۱۱، ص ۴۵۹
@RASHAHATOLBEHAR
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌
🔺 این که ما میگوییم یا مثلاً یک خبرنگاری میگوید: «بسم اللّه» و شروع به صحبت میکند، ظاهر مسئله این است که فقط یک تشریفاتی انجام میگیرد و همچنین موقع شنیدن اذان که «اللّه اکبر» گفته میشود و به همین منوال در مراسمات دینی که از طلوع آفتاب تا وقت خواب ادامه دارد، همهی اینها حقائق هستند. ولی ممکن است جامعه هنوز کودک باشد و اینها را فقط به شکل یک مراسم انجام دهند.
🔸 شاهد این مطلب این است که انسان وقتی میگوید: «به نام خدا» حواسش در آن معانی و مطالبی است که بعد از «به نام خدا» گفته میشود و بهوسیلهی لفظ او به شنونده القاء میشود، در این صورت است که برای «به نام خدا» خدایی نخواسته، ظاهراً چیزی باقی نمیماند مگر یک لفظ!.
و همینطور در حد لفظ، سورهی ناس را قرائت میکنیم و میبینیم آن نتیجه گرفته نمیشود. در حالیکه باید «ربّ النّاس» در آیهی اوّل، در ضمن لفظ مبارک «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» گفته شده باشد و تمام توجّه را او باید به خودش گرفته باشد. اگر چنین حالی در هنگام خواندن سورهی مبارکه و در نماز خواندن و عبادت کردن و یاد خدا و صحبت کردن، برای ما پیش آمد، آنوقت است که #تربیت اسلامی در ما شروع شده، حال در هر سن و سال و شغلی باشیم.
🔹 خلاصه در یک کلام منقطع شدن از حال #توجه، و خود و اشیاء را جدای از خدا و قوه و قدرتِ خدا دیدن، این همان منشأِ تمامِ مفاسد است؛ مفاسدِ عقیدتی، اخلاقی و عملی. تمام جنگها و ناامنیها برگرفتهی از این مطلب است که این هم از آثار خنّاس و شیاطین انسی و جنّی و نفس کور و کر انسان است.
و توجه به مفاد و حقیقت آیهی مبارکهی «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»، نه ذاتی برای انسان باقی میگذارد و نه صفتی و نه فعلی. توحید ذاتی و صفتی و فعلی ظاهراً در این آیهی شریفه برای کسیکه نامِ خدا را میبرد تحوّل میآورد. آنوقت است که به خدایی که دارای پناهندگی است بهوسیلهی قرائت مُعُوَّذَتَیْن پناه میبرد و او را پناهگاه مییابد و واقعیتش را میفهمد و خودش را در ذیل عنایت او، میبیند.
🔻 رسیدن به اسلام واقعی در گرو رسیدن به فَناست. بنابراین در اینصورت یک نشاط و سُروری برای اهلش پیدا میشود؛ چرا که میتوانند سوره را با واقعیتش تلاوت کنند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#انانیت
🔴 بخش دوم
✅ باید مواظب باشید که این تعین آهستهآهسته جمع شود و نباید بماند و بیزار باشی از این تعین. من اگر بفهمم مسئلهای بیماری من است و مشکل من است، چطور باید با آن رفتارکنم؟ دوست ندارم باشد. نسبت به انانیت هم باید اینگونه باشیم. نباید چنین چیزی اصلاً باشد. چه کار باید کرد و چگونه باید مبارزه کرد. چند نمونه را میخواهیم بگوییم و یاد بگیریم که چگونه با تعینات باید جنگید.
🔵 مراحل حذف انانیت
🔵 ۱. خودمان با زبان خودمان از خودمان تعریف نکنیم
✅ اینکه من بگویم اینگونه هستم و این کمالات را دارم و مثل من در کُره (زمین) نیست، اینجا باید گفت: خداوند بندگانی دارد که اگر تو ببینی میفهمی که هیچی! وقتی میبینیم که این همه خضوع و محو ذات دارد، تو در برابر آن عددی نیستی
✅ برخی تلاش میکنند که «من» زیاد نگویند! مهم من نگفتن نیست، مهم این است که هویت ستایش برای خود نباشد.
✅ اگر انانیت در درون هست، بر زبان قفل بزنیم. از همین جا باید شروع کرد، حتی زمینه برای شما فراهم شد که کسی دارد زمینهای ایجاد میکند که شما هم دو تا چیز بگویید، قفل بزنید و چیزی نگویید. نفس ستایش کردن، دمیدن در این انانیت است. و از مناشئ تحکیم انانیت است. زیاد نگو، اگر میگویی، کمش کن، تا جایی که به اینجا برسد که گویا اصلاً تویی وجود ندارد. درست مثل بیان رسولالله که فرمود: حسادت تا زمانی که به اِبراز نکشد، اشکال ندارد. به این معنا است که حضرت راه باز میکند و الا در دل بودنش مشکل خاص خودش را دارد
🔵 ۲. تلاش در اثر نکردن ستایش بر جان
✅ برخی از بزرگان اصلاً اجازه نمیدهند از آنها تعریف کنند. به گونهای که مثل اینکه به او فحش دادهای! اما برخی خُلقشان به گونهای است که نمیتوانند جلوی تعریفکردن را بگیرند؛ اینجا باید چه کرد؟ راهی هست که خود شریعت به ما یاد داده است: خدایا، تو شاهد باش اینگونه که اینها میگویند در من نیست، ولی خدایا، بهتر از این را به من بده
✅ اما اگر ستایش کردند و در ما بود، این هم از مناشئ تحکیم میشود. اینجا باید التجاء به خدا کرد: خدایا، تو خودت شاهد باش، من خیلی ضعیفالنفس هستم، نکند بیفتم، تو دست من را بگیر! من باید به هزار برابر این را هم برسم، ولی اگر هم رسیدم، چرا خیال کنم بزرگ هستم، بلکه باز هم حقیر هستم! این از مناشئ تحکیم انانیت است. هر جا با مناشئ تحکیم جنگیدید، دارید در رفع انانیت تلاش میکنید
🔵 ۳. حذف حدیث نفس
✅ ما خیلی از اوقات حدیث نفس میکنیم که من این را دارم و آن را دارم. حدیث نفس خیلی انانیت را محکم میکند. پس یکی از کارهایی که باید بکنیم این است که حدیث نفس را حذف کنیم. برخیها تا اینگونه میشود، زود میگویند: معاذ الله. نه به خود میدَمند و نه وقتی بغتة آمد، اجازه جولان میدهند. گرچه گاه از دست میرود، اما وقتی متوجه هستی، در آن نَدَم
✅ حدیث نفس خیلی کار را محکم میکند و به ما باور و توجه میدهد و آن را در حافظه نزدیک ما میآورد. حدیث نفس هم از مناشئ تحکیم انانیت است و باید جلویش را گرفت. بنده دیدهام برخی را تا دربارهاش میگویی او اینگونه است، دوست ندارد حرف او را بشنود. هر جایی که موجب میشود انانیت قوی شود، از مناشئ انانیت است، باید آن را کنار گذاشت. دیدهام خیلیها را که زیاد دمیدند، اصلاً بویی از خدا و معنویت در آنها نیست. شاید عبادت کنند و اشک هم بریزند، ولی اصلاً بویی از معنویت و توحید در آنها نیست. تا صفای دل و طهارت دل نیاید، عبادت و راه معنوی خوش جلو نمیرود. وقتی انانیت بیاید مانع میشود و جلوی سیر به سمت خدا را میگیرد. تا اینجا مناشئ انانیت را گفتیم
🔵 ۴. شکستن بت نفس
✅ ملامتیه یک راه و سبکی دارند. من همۀ آن را قبول ندارم. آنها چند دستهاند: برخی برای اینکه دیگران او را به قوت و کمال نبیند، کارهای زشتی میکنند که دیگران از او متنفر شوند. اگر زشت به معنای حرام باشد، اصلاً پذیرفتنی نیست و نباید کرد
✅ برخی دیگر از موارد هست که انجامش خوب است. یکی از آقایان میگفت دیدم کسی در حد ما غلو میکرد، این غلوش باعث میشد که او به جایی نرسد، به همین خاطر وقتی او آمد دوچرخه بچهام را سوار شدم و دور میزدم و این باعث شد که آن شخص از من جدا شود.
✅ در مواردی باید ملامتیه بود. آنجا که اگر در میدان بروی «وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ». در جایی که وظیفه است اگر بروی، دشمن پیدا میکنی و با تو میجنگد. انسان باید یاد بگیرد که اینجا هزینه دهد. آنجا که وظیفه شده است، حتی اقدام به کاری میکند که با تمام جوانب در نظر میگیرد و عقلانیت در کار داشته باشد ممکن است بیست سال از چشم مردم بیفتد. اگر کسی این کار را بکند و دو یا سه یا چهار بار بر اساس وظایف شرعی این کار را بکند، با تمام جوانب عقلانیت، این خیلی عالی است و باعث میشود که از نفس بگذرد.
استاد یزدان پناه
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌
درس اخلاق هفتگی 27-02-1402.mp3
16.72M
🎙 #درس_اخلاق_هفتگی
🔹 #شرح_حدیث_معراج #محبت(۲)
◽️ با بیان #استاد_عابدینی
🔸موضوعات مطرح شده:
محبت قوه ای فطری 3:00
محبت صرفا نباید ناظر به بدن باشد 4:00
انسان هم مرتبه محبوب خودش است 7:00
نگاه پیوسته و نگاه گسسته به عالم 9:00
محبتهای عادی مقدمه محبت به معصوم 11:00
انسان زود رنگ می گیرد 17:00
محبت ورزیدن به مومنان 26:00
🗓 چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
📍 مدرسهعلمیهثامنالائمه(ع) قم
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌
#طینت_پاک
🔹"یَعرِفُک بها مَن عَرَفَک"
هر کس که تو را بشناسد ⬅️
اسماء حسنی و آن مقامات تو را میشناسد.
بعد تعبیر میفرماید:
"لا فرقَ بینک و بینها"
بین تو و بین این ارکانِ مقامات هیچ فرقی نیست؛
یعنی این ها توانستند آن را در خودشان پیاده کنند.
❓پس چه فرقی دارد؟
"الّا انّهم عِبادُک و خلقک"
از یک طرف فرق نیست: آن فنا
از یک طرف در عین فنا، خدایی میشود.
❌خدا که نمیشود!
"الّا انّهم عبادک و خلقک"
و بعد از اینها میخواهد یاد کند.
☑️پس این ها به جایی میرسند که تمامِ مقامات حق و ارکان مقامات حق را اینها پر می کنند.
یعنی اینها شبیه خدا میشوند!
"فتقها و رتقها بیدک، بدؤها مِنک و عودها إلیک"
⬅️تمام این ارکان الهی همه به دست توست.
⬅️فتق و رتقش به دست توست.
⬅️آغاز و انتهایش به دست توست.
❓این ها که هستند؟
"أعضادٌ"
بازوان حضرت حق هستند.
"و أشهادٌ"
گواهان عالم هستند.
"و مُناةٌ"
حامیان حضرت حق هستند.
"و أذوادٌ"
مدافعان حضرت حق هستند.
"و حفظة"
حافظانِ حق و سرّ حق هستند.
"و رُوّادٌ"
مبلّغان حضرت حق هستند⬅️یعنی به مقام فنا میرسند.
مثلِ خدا میشوند⬅️ لذا می شوند بازوی خدا.
☑️از این جهت حجج الهی به مقام قطبیّت میرسند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌
الهی
عروج به ملكوت بدون خروج از ناسوت چگونه میسّر گردد؟!
یا مَن بِیدِهِ مَلَكوتُ كُلِّ شیءٍ، خُذْ بِیدی
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌
⬅️ چهار دعای بسیار مهم توصیه شده امام صادق(علیه السلام) برای منتظران آخر الزمان
1⃣ دعای عهد
🍃امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر که چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه آن هزار حسنه، او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند.
2⃣ دعای غریق
🍃امام صادق علیه السلام فرمودند: زماني ميرسد که امام هدايتگر ونشانه آشکاري نباشد ازحيرت وسرگرداني آن دوره کسي نجات پيدا نميکند مگر کسي که به خواندن دعاي غريق مداومت کند:
🍃 یا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ
📚 کمال الدین جلد ۲ ص ۳۵۱
3⃣ دعای معرفت
🍃 امام صادق علیه السلام فرمودند: بامداومت بر اين دعا معرفت امام عصر را از خداوند طلب نماييد:
🍃 اللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى
📚 اصول کافی جلد ۱ ص ۳۳۷
4⃣ صلوات همراه با عجل فرجهم
🍃 امام صادق عليه السلام فرمودند: هر کس بعد از نماز صبح و ظهر ، در روز جمعه و ديگر روزها بگويد :
🍃 أللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
نميميرد تا اين که حضرت قائم مهدي(صلوات اللَّه عليه) را درک کند.
📚 مصباح المتهجّد ص ۳۶۸
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌
مواظب این صلوات باش!
🖌آیت الحق سید احمد موسوى حائرى (کربلائی) رضوان الله علیه:
... و صلوات كبیره «أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْمُصْطَفى مُحَمَّدٍ، وَ الْمُرْتَضى عَلِىٍّ، وَ الْبَتُولِ فاطِمَةَ، وَ السِّبْطَینِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ، وَ صَلِّ عَلى زَینِ الْعِبادِ عَلِىٍّ، وَ الْباقِرِ مُحَمَّدٍ، وَ الصّادِقِ جَعْفَرٍ، وَ الْكاظِمِ مُوسى، وَ الرِّضا عَلِىٍّ، وَ التَّقِىِّ مُحَمَّدٍ، وَ النَّقِىِّ عَلِىِّ، وَ الزَّكِىِّ الْعَسْكَرىِّ الْحَسَنِ، وَ صَلِّ عَلَى الْمَهْدىِّ الْهادِى صاحِبِ الْعَصْرِ وَ الْأَمْرِ وَ الزَّمانِ وَ خَلِیفَةِ الرَّحْمانِ وَ قاطِعِ الْبُرْهانِ وَ سَیدِ الْإِنْسِ وَ الْجانِّ، صَلَواتُ اللَّهِ وَ سَلامُهُ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ أَجْمَعِینَ.» و انشاء اللّه تعالى در هر شب جمعه و عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را مواظبت نموده، و اهمّ از همه امور مزبوره اینكه در تمام اوقات «لیلا و نهارا نوما و یقظة» و در همه احوال و در جمیع حركات و سكنات، حضرت حق جلّ و علا را حاضر و ناظر دانسته، به قسمى كه اگر ممكن باشد، آنى و طرفة العینى ازحضور آن حضرت جلّ سلطانه غافل نشود.
📚ذکر محبوب، ج ۱، ص ۳۳۴.
🌹نکته:
آیت الله سید احمد کربلائی استاد آیت الله سید علی آقا قاضی طباطبائی و آیت الله آقا سید جمال الدین گلپایگانی رضوان الله علیهم بوده اند.
به روح مطهر و ملکوتی آیت الله سید احمد کربلائی ره صلواتی هدیه بفرمائید.
@salavatnameh
کشکول کریمه
@kashkoolkarime🕌