g-829.mp3
11.09M
🎧گوش دهیم.
🎙رابطه خودشناسی با خداشناسی (۳)
📌شرح حدیث: أفضَلُ المَعرِفَةِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ
⏳۸ دقیقه
#شرح_پندنامه_آیتالله_سعادتپرور
#خودشناسی
#معرفت
#قطعه_صوتی
🔗پیوند دریافت👇
🌐http://dl.nedayepakefetrat.ir/GatateSouti/g-829.mp3
🆔 @nedayepakefetrat
@kashkoolkarime🕌
بسمه تعالی شانه.
: شب و روز بیستوهفتم رجب فوقالعاده عظیم است. امید که آن را غنیمت بشماریم و قدر بدانیم تا مبعث آفاقی با مبعث انفسی ما همراه شود و حقیقت مبعث، در جان ما ظهور کند و پیامبر درونی ما هم، که شعاعی است از وجود رسولالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم، مبعوث شود؛ به نحوی که بیستوهفتم ماه رجب برای ما، هم عید مبعث ظاهری و آفاقی باشد و هم عید مبعث باطنی و درونی و انفسی.
تعبير اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالتَجَلِّی الْأَعْظَمِ که در آغاز دعای شب و روز مبعث است، خيلی تعبير برجستهای است. يكی از جاهايی كه در نصوص روايی ما تعبير تجلّی وجود دارد، همين دعای شب يا روز مبعث رسول اكرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است. پیامبراکرم تجلّی اعظم خداوندند.
رساترين واژه برای تبيين عالم هستی و ماسویالله، واژهی تجلّی است كه برخی تصوّر میكنند آن را عرفا و صوفيه ساختهاند؛ در حالیکه اينگونه نيست. برخی از تعابيری كه معمولاً در ادبيّات فلاسفه و متكلّمين بيان میشود، ريشهی حديثی و روایی ندارد؛ مثل واجبالوجود، یا علّتالعلل یا محرّك اولی، كه فلاسفه آنها را دربارهی خدای متعال به كار میبرند. در بین واژههایی كه در متون دينی برای پیدایش عالم وجود دارد و منصوص است، واژهی تجلّی رساترين تعبیر است. گر چه در قرآن و احاديث تعبير خالق و خلقت وجود دارد، امّا واژهی تجلّی و اينكه عالم، جلوهی حقّ متعال است، از آن شيواتر و رساتر است.
در تجلّی، يك متجلّی، یعنی كسی كه تجلّی كرده است، وجود دارد و يك جلوه، كه در اثر تجلّی پديد آمده است. اسم اين كار هم، تجلّی است. پس سه تا شد: كسی كه تجلّی كرده یا متجلّی؛ چيزی كه در اثر تجلّی به وجود آمده یا جلوه و اين پروسه، که به آن تجلّی گفته میشود. پیامبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم تجلّی اعظم خداوندند.
تعبير تجلّی در قرآن وجود دارد. در داستان حضرت موسی عليهالسّلام، که به خدا عرض كرد: رَبِّ أَرِنِى أَنظُرْ إِلَيْكَ: خدایا خودت را به من نشان بده كه به تو بنگرم، خداوند فرمود: لَن تَرَانِی: هرگز مرا نخواهی ديد. وَلَكِنِ ٱنظُرْ إِلَى ٱلْجَبَلِ فَإِنِ ٱسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی: به آن كوه نگاه كن! اگر توانست سر جايش بايستد، بعد از آن بهزودی مرا خواهی ديد. قرآن میفرمايد: فَلَمَّا تَجَلّىٰ رَبُّهُۥ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُۥ دَكًّا وَخَرَّ مُوسىٰ صَعِقًا: پس آنگاه که پروردگاش بر جَبل تجلّی كرد، كوه را پودر كرد و موسی عليهالسّلام صعقهای زد و افتاد؛ يا بيهوش شد يا از دنيا رفت و بعداً خدا دوباره زندهاش كرد. اينكه رَبّهُ به معنای ذات احديّت است یا نه، جای تأمّل دارد. در بعضی از احاديث داريم، نور اميرالمؤمنين عليهالسّلام به آن كوه خورد و كوه را پودر كرد و موسی عليهالسّلام صعقهای زد و بيهوش شد و افتاد. حتّی داریم که نور بعضی از شیعیان امیرالمؤمنین علیهالسّلام، مثلاً نور سلمان فارسی بود که به آن کوه خورد و کوه پودر شد و موسی علیهالسّلام صعقهای زد و افتاد. همهی اینها مراتب تجلیّات حق متعالند.
غرضم این بود که تعبیر تجلّی در ادبیّات قرآنی هست. در متون ادعیه هم مکرّر واژهی تجلّی آمده است. مثلاً در دعای سَمات چندین بار تعبیر تجلّی تکرار شده است. در دعای شب و روز مبعث، از پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم تعبیر به تجلّی اعظم میکند. رسولُالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم بزرگترین تجلّی و جلوهی اعظم حقّ متعال است.
ما یک رسولُالله در هیات بشری میبینیم، که قرآن فرمود بگو: إِنَّمٰا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ. لذا منکران ایشان گفتند: مَا لِهَذَا ٱلرَّسُولِ يَأْكُلُ ٱلطَّعَامَ وَيَمْشِى فِى ٱلْأَسْوٰاقِ: این چطور پیامبری است که مثل بقیهی افراد غذا میخورد و در بازارها آمد و شد میکند! این جنبهی خَلقی پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است. ولی جنبهی نوری رسولخدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را چه کسی ظرفیت دارد ببیند!؟ در جنبهی نوری، رسولُالله و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام یکی هستند. خود پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: من و علی یک نور واحد بودیم و آن نور به این عالم هم که منتقل شد، از آدم علیهالسّلام تا عبدالمطّلب، یکی و یکپارچه بود. به آنجا که رسید، دو شاخه شد؛ یکی به صُلب عبدالله رفت و منِ رسولُالله شدم و دیگری به صُلب عِمران یا ابوطالب رفت و علی علیهالسّلام شد. پس یک نورند؛ نور واحدند
التماس دعا
صادقزاده
@kashkoolkarime🕌
#درمحضرعالم_فرزانه
💐 ... هر چه می توانید صلوات بر حضرت محمد و آل محمد ' صلوات الله علیه ' بیشتر داشته باشید ،
✨ همه اش به نفع شما خواهد بود !
به قول مرحوم علامه طباطبایی ' رضوان الله علیه ' که نکته سرّی در اینجا فرموده اند که معروف است که ؛
🌸 وقتی شما از خدا طلب رحمت خاصّه برای رسول اکرم 'صلوات الله علیه ' می کنید ، آن ها واسطه های فیض هستند ؛ خود رسول الله 'صلوات الله علیه ' در اصل ، و بعد هم ائمه و چهارده معصوم ' علیهم السلام ' ، همه واسطه فیض حق اند.
🔹️ وقتی شما برای آن ها از خدا طلب رحمت می کنید در حقیقت برای خودتان طلب رحمت می کنید ، چون هر چه رحمت به آن ها زیاد برسد فایده اش به خود شما و ماست که می رسد.
این در واقع رحمت خداست منتها از مجرایش.
💐️ اللهم صل علی محمد وآل محمد ،
از مجرایش.💐
و طوری است که ما ابتدا صلوات را برای رسول اكرم 'صلوات الله علیه ' می خواهیم ولی این دعا را خدا به واسطه رسول اکرم ' صلوات الله علیه ' و به خاطر او قبول می کند.
من می گویم به او رحمت بفرست رد نمی کند، اما به او نازل فرمود و عنایت فرمود ، عنایتش به ما هم برسد. ✨
📚منبع ؛ کتاب ضیافت حقیقی ، صفحه ٨٨ ، حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه "
@havayee_vesal
@kashkoolkarime🕌
#نکات_ناب
📝در شریعت دستور محاسبه آمده است.
⚠️امام کاظم علیه السلام میفرماید: «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم؛ کسی که هر روز محاسبه نفس نداشته باشد، از ما نیست.»
‼️ این تعبیر عجیبی است!
🔹 محاسبه کردن دو شیوه دارد:
◾️جزیی
◾️کلی
1⃣محاسبه کلی این گونه است که:
انسان مشکلات عمده خود را دایم به چشم بیاورد.
مثلا بگوید:
⬅️ در من «انانیت» هست.
⬅️ «حرص» هست.
⬅️«غفلت» هست.
و هر روز به چشم خودش بیاورد.
2⃣محاسبه جزیی:
به این صورت که از اول صبح تا پایان شب بررسی شود و انسان با خود بگوید من امروز چه کردم.
☑️ انسان اگر محاسبه جزیی میکند باز هم باید بفهمد کلیاتی که از آن بیشترین ضربه را میخورد، چیست.
یکی از مسائل کلی، «غفلت»، یعنی به یاد خدا نبودن و با خدا نبودن است.
به همین خاطر در روایت آمده که عدهای را به عنوان اهل غفلت مینویسند.
◾️در محاسبه حتما غفلت را بیاورید و بنویسید که اهل غفلت هستم. مثلا ده ساعت اصلا خبر از خدا و پیغمبر ندارم و مشغول هستم و صحبتی از خدا و پیغمبر نیست!😭
ده ساعت کم است؟!
✔️یادتان باشد غفلت را در محاسبه قراردهید.
#استاد_يزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#محاسبه
#غفلت
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
@kashkoolkarime🕌
#توحید۴
✅ انسان همانگونه که هست میمیرد
پس با مرگ کسی تغییر پیدا نمیکند...
✅ پس از مردن ، سرائر و ملکات انسان ظهور میکند.
✅ ملکات، الان برای ما مخفی است اما بعد از مرگ کمکم روشن میشود البته برای اولیای الهی الان هم روشن است اما برای خودمان آنوقت روشن میشود.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
📚 انهار اربعه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
@kashkoolkarime🕌
عشق و عرفان
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سیزدهم :#سکوت۵
ادامه...
سکوت و خلوت یکی از بهترین راههای شوراندن درون و مشاهده ملکات مکسوبه و مکتسبۀ نفسانی است :
انگاه است که تمامی صفات و ملکات نفسانی در پیشگاه انسان محشور شده و انسان شاهد تمامی اعمال خود خواهد بود که؛ (اذا زلزلت الارض زلزالها) و آن هنگام زلزله ای در درون انسان پدید بیاید که هر چه در متن ذات نفسانی او موجود است بیرون بریزد.
و مراد از آن زلزله ای که در قرآن بیان شده همین قیام ملکات انسانی است نه زلزله ای که مربوط به زمین و آسمان خارجی است.
زلزله حقیقی موجود در نظام هستی که مورد کلام حق متعال در بسیاری از آیات قرآن قرار گرفته است، مربوط به جان و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است
و آن زلزلۀ متعارف خارجی تمثیلی و اشاره ای از این حقیقت نفسانی است که فرموده اند عالم شرح عینی کتاب وجودی انسان است.
لذا اگر می خواهی معنای واقعی زلزله را بدانی در ساعتی از شب از همه کناره بگیر و در تاریکی مطلق به سکوت نشسته و پیرامون حقیقت وجودی خود به تفکر بپرداز.
یعنی در یک سکوت محض، سرت را خم کن و روی مشتت بگذار و در آن تاریکی از فکر هر چه این و آن است بیرون بیا، به طوری که هیچگونه صدایی اعم از تیک تیک ساعت و صدای جیک جیک پرندگان و غیر آن و هیچ گونه شکل و رنگ و بو و اندازه ای و حتی هیچ خاطره و حادثه ای از گذشته تو را مشغول نکند، در آن هنگام اگر خوب از هر چه بیرون ذات تو است انقطاع یافته و حتی از ظاهر اعضاء و جوارح خود نیز گذشتی و غرق در اندرون ذات خود شدی، خواهی دید معنای حقیقی زلزله چیست که قرآن کریم می فرماید: (إذا زلزلت الأرض زلزالها و أخرجت الأرض أثقالها) .
زمین در لسان قرآن آن زمین پست شوره زار نفسانی است که بالا نرفته و با دنیا و کثرات خو کرده و عمری را در ظواهر گذرانده است و جز سنگینی و اثقالِ گناهان و معاصی چیزی را برای خود جمع ننموده است.
و لذا سورۀ زلزال قرآن کریم به من و شما می فرماید اثقال پست زمین خبیث نفسانی ات را با زلزله ذکر و سکوت و اربعین و سحر از خود خارج کن تا آسمانی شوی و حقیقت انسانی خود را که در ذات و صفات و افعال به وزان حق متعال است مشاهده کنی.
دروس معرفت نفس
علامه حسن زاده املی
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
@kashkoolkarime🕌
بسمه تعالی شانه
بعثت تجلی ذات
«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ » (جمعه/۲)
«هُوَ الَّذِي بَعَثَ»؛ بعثت، ظهور و تجلی خود حضرت هو -ذات ربوبی- است. یعنی ذات به تجلی اعظم خود مبعوث شد. و آن بعثت، حقیقت محمدیه است که ازل الاباد و ابد الازال بوده و هرگز ذات حق از این تجلی خالی نخواهد بود که «الْحُجَّةُ قَبْل الْخَلْق وَ بَعدَ الخَلْق وَ مَعَ الْخَلق» (اصول کافی، ج۱. ص۱۷۷) بلکه آناً فآناً و همیشگی است.
«فِي الْأُمِّيِّينَ»؛ اعنی در متن نفوس جمیع خلایق دون صادر اول، چون او رقّ منشور است و خلایق ظهور یافته از این متناند.
«رَسُولاً مِنْهُم» اَی مِنْ أنْفُسهم. کما قال الله عزّ و جل: «وَ فِي أَنفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ»(ذاریات/۲۱)
«وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ» (حجرات/۷)
«النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» (احزاب/۶). چون او متن و لوح وجود است و غیر او شئون و کتاب مسطور در اویند و «فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ»
(دعای رجبیه).
«يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِه»؛ تلاوت آیات آفاقی در تکوین و آیات انفسی در جانشان و بیان احکام تشریعی و الفاظ فرقانی حقیقت قرآنی است. همچنین آشکار نمودن صفات حق و علنی نمودن عظمت و اسماء الهی و کشف حقیقت توحید، تلاوت آیات توسط حضرت رسول میباشد. و قوله تعالی: «رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُّطَهَّرَةً» (بینه/۲) پس آیات الهی صُحُف مطهرهای است که توسط رسول تلاوت میشود و آن صحف الواح عقول و فوق آن از علم الهی است که از آلودگی های طبیعی و کدورات عناصر نشئهی مادی و تحریف انسانی پاک شده میباشد.
تلاوت، آشکار نمودن علم ربوبی و آیات الهی است و تبعیت تامّ از احکام آیات حضرت ذات اقدس ربوبی و تدبر در آنهاست. تلاوت مخصوص صحف الهی و بیان معارف حقه و ظهور علوم ربّانی توسط رسولان حق میباشد. لذا به تعبیر راغب از قرائت، اخصّ است یعنی هر تلاوت، قرائت است ولی هر قرائت تلاوت نیست.
«وَ يُزَكِّيهِمْ»؛ لان الانسان الکامل مُبدِّل السیئات بالحسنات و طهارة لانفس الخلائق و تزکیة لهم و کفارة لذنوبهم کما قال الله عز و جل في کتابه: «كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» (بقره/۱۵۱)
«وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ تعلیم کتاب تدوینی و تکوینی و انفسی و بلکه حقیقت ولایت است. و حکمت خیر کثیر و حقیقت اشیاء کما هی میباشد.
«وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ »؛ بعثت رسول که بعثت ولایت ذات الوهی است سبب هدایت مقدرات الهی است. حال اینکه قبل از تجلّی نور ولایت رسول در انفس، خلایق و بالاخص نفس انسانی در ضلالت آشکار بودهاند. ظاهر و باطن عالم مطابق همند. کما آنکه در ظاهر بعد از بعثت رسول هدایت تشریعی مردم را از ضلالت رهانید، در باطن نیز به ولایت و بعثت و تجلی آن همه مخلوقات تقدیر شدند؛ «قَدَّرَ فَهَدَىٰ» (اعلی/۳). و این تقدیر هدایت است، چه قبل از تقدیر در قضای الهی و در صُقع علم ربوبی «لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُوراً» (انسان/۱) بوده اند. یعنی در ضلالت عدم تعیُّن به سر میبردند و به بعثت رسول بولایة علویه که انزال قرآن در لیلة القدر در صدر محمدی است، از ضلالت مکتوم بودن در کتم عدم ظهور به هدایت تقدیر و خلق و اندازه و صورت گرفتن راه یافتند.
«الّذي قَدَّرَ فَهَدَىٰ» (اعلی/۳)
«هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاء»
(آلعمران/۶)
«رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ» (طه/۵۰).
هدایت، در خلق و تقدیر و ظهور است.
علی، نقطه آغاز وجود. ص ۱۰۴
التماس دعا
صادقزاده
@kashkoolkarime🕌
📙#صدوده_ده_اشاره📙
#اشاره_ي_بيست_و_پنجم
♦️تو به اخلاص وصدق بندگي كن ، دادمتشكر ، نداد هم متشكر گرچه در مقام تأدب عرض ميكنم ، ميدهد چنين نيست كه بذري بيفشاني و سبز نشود . البته بايد بذر باشد وزمين باشد و آمادگي باشد اجمالا اين كه :
تخم هايي كه شهوتي نبرد
بر آن جز قيامتي نبود
♦️اگر افشاندي و سبز نشد خويشتن را ملامت كن راجع به آن طرف (خدا) حرفي نداشته باش آن طرف تام است ،"مفيض علي الاطلاق " است اين طرف چيزهايي بوده خيال كرده بذر افشانده و نتيجه مطلوب را نگرفته ، محال است بذر افشانده شود و نتيجه ندهد ؛ منتهي : " گندم از گندم برويد جو زجو "
📚#صد_و_ده_اشاره
#اشاره_ي_بيست_و_پنجم
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملي
@shakhehtoba
@kashkoolkarime🕌
♻️ ﺩﻧﻴﺎ ﺷﻨﺎسی ♻️
💠 انسان، موقعی به سعادت میرسد که در این دنیا تمرینات روحی کند و خود را در دنیا اصلاح کند.
پس بنابراین جایگاهی که خداوند برای دنیا به ثبت رسانده، با جایگاه دنیا در نظر مردم معمولی و تمدنها و دولتها، زمین تا آسمان فرق میکند؛ چون به آنها اگر بگویند: «فلان کارها را نکنید، وگرنه شما را تحریم اقتصادی می کنیم» اینها از وحشت میخواهند دیوانه شوند چون زندگی را همین میبینند!.
☑️ خیال میکنند: خب این زندگی چهار روزه، باید به خوبی بگذرد و به عشرت و عیش و نوش به اتمام برسد.
❕اگر بنا بشود دارو به ما نفروشند، هواپیما به ما نفروشند، تراکتور به ما نفروشند، دنیا برای ما زندان میشود. پس باید زیر بارشان برویم!، باید یا غربی باشیم، یا شرقی باشیم؛ یا آمریکایی باشیم یا اسرائیلی باشیم.
✅ اما تربیت دینی، نسل جوان را فولادین میکند. یعنی او به هیچ وجه به این چیزها اهمیت نمیدهد برای اینکه دنیا را مرکز سعادت خودش نشناخته است.
🔹این است که در حدیثی میفرمایند «و ذلک»؛ یعنی این شدت تمرینها و ریاضتها و پیشامدها که همهاش سازندگی دارد به خاطر این است که «لَم یَجعَلِ الدنیا ثَواباً لِمؤمِنٍ و لا عُقوبَةً لِکافِرٍ»؛ نه برای کافرها اینجا محل تأدیب و شکنجه و پاداش و عقوبت است - بلکه جای دیگری حسابشان را میرسند- و نه برای نیکوکاران و اهل صفا و اهل اطاعت جایگاه پاداش است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
@kashkoolkarime🕌
43.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آدابی که هنگام خوابیدن
باید انجام دهیم.
🎙حجت الاسلام سهرابی
https://eitaa.com/joinchat/1431306305C7a3999fb11
@kashkoolkarime🕌
بانو مجتهده امین رحمه الله علیه
یکی از سالکان الی الله بود که حدود ۴۰ سال قبل از دنیا رفت .اویک زن روحانی مطابق قرآن بود.
ایشان تالیفات و شاگردان بسیاری از خانم ها داشت.
او می گفت: هیچ ریاضت نفسی برای زن مانند خانه داری نیست .لذا بهترین خانه داری ها را می کرد.
دائماً می گفت: زن از خانه شوهر به بهشت می رود یا از خانه شوهر به جهنم می رود.
بانو امین چشم برزخی داشتند ، خیلی از اولیای خدا از جمله آیت الله ناصری این را گواهی دادند.
حکایت معروفی است که ایشان را در خواب در بهشت دیدند و پرسیدند:
آنجا چه چیز بیشتر به درد می خورد؟
ایشان در پاسخ گفتند:
اگر می دانستم صلوات چه گنجی ست که تمام عمر صلوات می فرستادم.
📚پاورقی کتاب بابا سعید - گروه فرهنگی ابراهیم هادی- صفحه ۹۰
هدیه به روح مطهرش فاتحه مع صلـــــــــوات🌹
#الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج
#شهدا_را_یاد_کنیم_با_صلوات
@kashkoolkarime🕌
g-830.mp3
7.17M
🎧گوش دهیم.
🎙رابطه خودشناسی با خداشناسی (۴)
📌شرح حدیث: أفضَلُ الحِكمَةِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ
⏳۵ دقیقه
#شرح_پندنامه_آیتالله_سعادتپرور
#خودشناسی
#حکمت
#قطعه_صوتی
🔗پیوند دریافت👇
🌐http://dl.nedayepakefetrat.ir/GatateSouti/g-830.mp3
🆔 @nedayepakefetrat
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖معجزه عسل در درمان بافتهای آسیب دیده
🎥حکیم خیراندیش
https://eitaa.com/joinchat/2662990103C35c584b178
@kashkoolkarime🕌
✅پوست_تخم_مرغ_ها_را_دور_نریزید😳
باعث رشد مو و استحکام استخوان میشود
پوست تخم مرغ ها را خشک کنید بعد با اسیاب برقی کاملا پودر کنید سپس با الک ، الک کنید تا تبدیل به ارد شود مثل ارد برنج که به هیچ وجه زبری نداشته باشد بعد انرا داخل ظروف ادویه قرار دهید و در هر بار که غذا درست میکنید یک قاشق مرباخوری از ان را داخل قابلمه ریخته تا همه اعضا خانواده استفاده کنند که هم رشد موهاشون بیشتر شه هم استخوانهای محکمی داشته باشند بعد از مدتی مصرف شگفت زده خواهید شد و تغییر در اسکلت بدن خود احساس میکنید و میبینین موهاتون رشدش دوبرابر شده است .
نکته" قبل ازاستفاده پوست تخم مرغها روکامل بشویید وخشک کنید
درضمن تخم مرغ محلی باشه بهتره
https://eitaa.com/joinchat/2662990103C35c584b178
@kashkoolkarime🕌
-315613437_977581299.mp3
2.73M
🔊 بشنوید| به استقبال ماه شعبان
⚡️بیانات استاد فیاضبخش در جلسه اخیر شرح حدیث معراج
▫️چنان وارد ماه شعبان بشویم که گویی در حرم نبوی(صلی الله علیه واله) بیتوته کردهایم.
▫️توصیه به صلوات در این ماه
▫️با خواندن صلوات نورانیت توحیدی کسب کنیم
▫️صلواتهای مورد توصیه در این ماه
@jelvehnooralavi
@kashkoolkarime🕌
✅نيل به درجات ساميه معارف و مقامات عاليه كشف و شهود براى صاحب عزم و همت و اهل صبر و استقامت است، نه براى كسى كه به مناسبتى حالى موقت بدو روى می آورد و زود می گذرد. در اين موضوع دقّت وتدبّر بسزا دراين كريمه قرآنى لازم است كه فرمود:انَّ الَّذِين قالوا ربُّنَا اللَّه ثُم اسْتَقامُوا تتَنَزَّلُ عَلَيْهم الْملائِكَة ...(سوره فصّلت، آيه 31).
منبع: #هزار_و_یک_کلمه
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
@kashkoolkarime🕌
711_709_531_1.mp3
705.8K
از امام صادق(علیهالسلام) روایت شده که هرکه بخواهد محمّد و آل محمّد(صلیاللهعلیهوآله) را در فرستادن صلوات بر ایشان مسرور نماید، بگوید:
اللّٰهُمَّ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطىٰ، وَيَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ، وَيَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ .
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْأَوَّلِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْآخِرِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْمَلَاَ الْأَعْلىٰ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ فِى الْمُرْسَلِينَ .
اللّٰهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّداً وَآلَهُ الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ وَالشَّرَفَ وَالرِّفْعَةَ وَالدَّرَجَةَ الْكَبِيرَةَ .
اللّٰهُمَّ إِنِّى آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ فَلا تَحْرِمْنِى فِى الْقِيامَةِ رُؤْيَتَهُ، وَارْزُقْنِى صُحْبَتَهُ، وَتَوَفَّنِى عَلَىٰ مِلَّتِهِ، وَاسْقِنِى مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَباً رَوِيّاً سائِغاً هَنِيئاً لَاأَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَداً، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ .
اللّٰهُمَّ إِنِّى آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَلَمْ أَرَهُ فَعَرِّفْنِى فِى الْجِنانِ وَجْهَهُ . اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّداً صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ مِنِّى تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَسَلاماً.
@kashkoolkarime🕌
ترجمه:
خدایا ای بخشندهترین کسی که عطا فرمود و ای بهترین کسی که درخواست شد و ای مهربانترین کسی که از او مهربانی خواسته شد، خدا درود فرست بر محمّد و آلش در بین گذشتگان و بر محمّد و خاندانش در آیندگان و بر محمّد و خاندانش در میان فرشتگان و بر محمّد و خاندانش در میان رسولان. خدایا عطا فرما به محمّد و خاندانش وسیله و فضیلت و شرف و بلندی مقام و درجه والا. خدایا ایمان آوردم به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) درحالیکه او را ندیدم، پس مرا در قیامت از دیدارش محروم مساز و همنشینی با او را نصیبم کن و مرا بر دین او بمیران و از حوضش سیرابم کن، نوشیدنی بدون تشنگی، دلنشین و گوارا که پس از آن هرگز تشنه نشوم، همانا تو بر هر کاری توانایی. خدایا ایمان آوردم به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) درحالیکه او را ندیدم، پس در بهشت چهرهاش را به من بشناسان. خدایا به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) از سوی من تحیت و سلام بسیار برسان.
@kashkoolkarime🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤ شبیه چه کسی هستی ❤
یک نفر از سپاه فرعون غرق نمیشه!! میدونید چه کسی بود و چرا غرق نشد؟؟؟* چه نکتهی زیبایی!
از بیانات استاد فرهنگ!
@kashkoolkarime🕌
عشق و عرفان
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل سیزدهم :#سکوت۶
ادامه...
یکی از مسائلی که هم در اخلاق مطرح است و هم در عرفان و هم در سیر و سلوک، مسئله ی سکوت و کم حرف زدن است، اینکه آدم اهل خلوت باشد و تا ضرورت نداشته باشد حرف نزد، در روایات فراوان داریم که می فرماید شیعتنا الخُرس، خُرس جمع اخرس به معنی لال(بی زبان) است. شیعیان ما کسانی هستند که لال و کم حرفند، فراوان داریم در روایات صمت یعنی سکوت. خیلی در روایات داریم درباره ی خموشی و حرف نزدن.
یک جاهایی واجب است انسان حرف بزند، حکم خدا را بگوید ولی همان جایی که واجب است حرف بزند، همیشه به حد اقل نه حد اکثر. احادیث اهل بیت را نگاه کنید، سخنان پیغمبر اکرم (ص) همه کوچک و بریده بریده است، کم پیدا می کنید در احادیث پیامبر حدیثی که دو سطری باشد، هر چه هست یک سطری یا نیم سطری است. در کل عمر مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله یکی دو خطبه داریم که مفصل است، و همان خطبه های مفصل را اگر عادی از رو بخوانیم 5 دقیقه طول می کشد، پس معلوم می شود رسول خدا آدمی کم حرف بود، ائمه اطهار علیهم السلام کم حرف بودند، خطبه های نهج البلاغه اگر خطبه ی قاصعه را استثنا کنیم، تمام خطبه ها را وقتی آدم بخواند 5 دقیقه بیشتر طول نمی کشد، خطبه ی قاصعه که مفصل ترین خطبه ی نهج البلاغه و امیرالمومنین علیه السلام است را 20 دقیقه ای می شود خواند یعنی مفصل ترین خطبه امام 20 دقیقه طول کشیده است. اینها شاهد این است که معصومین علیهم السلام آدم های کم حرفی بوده اند.
مجالس امام خمینی را می گفتند مجالس مساکته بود یعنی وقتی کنارش می نشستید حرف نمی زد، وقتی جواب استفتاء فقها را که نگاه کنید، می بینید که معمولا در حداقل است نه حداکثر، یعنی وقتی سوالی را مطرح می کنند به حداقل جواب می دهند، یعنی هم در نوشتن اینطور است و هم در گفتار.
یکی از چیزهایی که بر همه ما خوب است و لازم است این است که کم حرف باشیم، البته کم حرفی در جامعه و مجتمع ، اما با زن و بچه حرف زدن و هرچه بیشتر معاشرت داشتن بهتر است ، نسبت به خانواده و بچه ها، همین که آدم بنشیند با آنها حرف بزند ، گفتگو باشد، چه قصه و چه شوخی باشد، خوب است، ثواب هم دارد و ارزش دارد، ولی بیرون و با مردم، همیشه به حداقل کلام اکتفا کنیم بهتر از این است که زیاد حرف بزنیم.
در شرح حال علامه طباطبایی نوشته اند که علامه طباطبایی یکبار نشد چیزی از استاد سوال کند، همیشه سکوت می کرد.
بهرحال این گناهان کبیره ای که می گویند 75 تا است، 36 تا برای زبان است و 34 تا برای کل اعضای دیگر. یعنی بیشترین گناهان برای زبان است، حدیث است که و هل یکبّ النّاس علی مناخرهم(فی النّار) الّا حصائدالسنتهم ، آیا غیر از حرفهای زبان چیز دیگری آدم را به رو به جهنم می اندازد، یعنی آنکه آدم را با رو به چهنم می اندازد حصائد السنتهم است همین چیزهایی که با زبان درو می کنیم و بیرون می ریزیم.
شرح حال علما و بزرگان را وقتی می خوانیم، امام خمینی اینطور بود، علامه طباطبایی این طور بود، بسیار بسیار کم حرف، نمی شد چیزی را بپرسید جواب بدهد و دوباره بپرسید و جواب بدهد، اگر دوباره می پرسیدید سکوت می کرد.
یک مواقعی واجب است کسی مسئله می پرسد، یا جایی باید موعظه کنیم یا نصیحت کنیم، حرف زدن خوب است، با زن و بچه حرف زدن خوب است، پهلوی پدر و مادر نشستن و نفس اینکه در صورتشان نگاه کنیم، با آنها حرف بزنیم و شوخی کنیم، این گفتگو ثواب دارد ولی این در خانواده است و موارد دیگر سکوت کردن همیشه بهتر است از حرف زدن. و این هم در عرفان مطرح است هم در اخلاق و هم در سیر و سلوک
تعبیر های فراوانی نیز در دین داریم، خُرس ، لال بودن، صمت، ساکت بودن، خلوت، سکوت و این تعابیر در آیات و روایات خیلی بکار رفته و می خواهد بگوید انسان کم حرف باشد خیلی خوب است .
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
@kashkoolkarime🕌
23.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖انواع آسیب به استخوان
🎥 دکتر گرایلی
https://eitaa.com/joinchat/2662990103C35c584b178
@kashkoolkarime🕌
استغفار ۷۰ بندی مولا امیرالمؤمنین علی (عليه السلام) .pdf
399K
اسغفار ۷۰ بندی امیرالمومنین سلام الله علیه
@kashkoolkarime🕌
❇️ #سلسله_مباحث_معارف_الهی
💠 شناخت نفس خود با تمرکز بر آن
🔰 این محاسبه خیلی مهم است. اصلاً وقتی که انسان یک خلوتی میکند، در درون وجود خود فرو میرود، خود این آثار رشد طبیعی بسیار مؤثر دارد.
🌀 وقتی شما میخواهید یک پتوی خاکی را محکم تکان دهید، میبینید چقدر آشغالهایش، غبارهایش میریزد، تمیز میشود؛ خصوصاً اگر بشویید، چقدر خوب تمیز میشود، خصوصاً که با یک مادۀ شوینده بشویید، چقدر براق میشود؛
👈 نفس هم چنین حالتی دارد، این محاسبه را که شروع میکند، دیگر به حرکت میافتد.
📌 قرآن میفرماید: «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ، وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ.» اگر انسان تمرکز پیدا کرد و با یک حساسیتی اشتباهات خود را بررسی کند، به خوبی خود او میبیند که وضع خود چگونه است؛
✨ یعنی آنچنان که انسان روبهروی آینه میایستد، ریزترین عیبهای لباس و صورت خود را میبیند و دقت می کند، از آن بیشتر میتواند لکههای درون نفس خود را مشاهده کند.
🍀 یکی از علمهایی که بزرگان ما در مراتب علم فرمودهاند، علم انسان در نفس خود است؛ این علم خیلی قویتر از علم انسان در ذهن است؛
📍 منتها چون در عالم بیرون مشغول شده است، توجه به این علم قویتر شده و از آن علم ضعیف شده است.
📑 جزوه "سی و دو گفتار در معارف الهی" ص۴۵۱
🆔 @nedayepakefetrat
@kashkoolkarime🕌
🔸انسان بیدار همواره کشیک نفس می کشد و پاسبان حرم دل است و واردات و صادرات دهان خود را می پاید و دار هستی را کارخانه ای بزرگ می یابد که با عمّال بیشمار " و ما یعلم جنود ربک الا هو " دست هم گرفته در کارند تا انسان بسازند و از عالمی تحویل به عالم دیگر دهند و می گوید که مروت نباشد که کفران شود و جبران نشود .
🔸اما در باب شیوه پسندیده سکوت ، حق است که :
هر که را اسرار حق آموختند
مُهر کردند و دهانش دوختند
🔸هر که خاموش شد گویا شد . هر که چشم سر بست بینا شد . هر که مراقب است سرور است . چه این که کلید نیکبختی در مشت اوست و نگین پیروزی در انگشت او .
🔸قیامت با توست نه در آخر طول زمانی . رسول الله (ص) به قیس ابن عاصم فرمود : " ان مع الدنیا آخره " .
🔸از ماه شعبان که میقات شهر الله است ، غسل توبه کن و لباس وفا و ولا از دل و جان محرم شو و از صمیم قلب لبیک گو و در خویشتن سفری کن و گرد کعبه عشق طواف کن که دستی از غیب برون آید و کاری بکند.
🔸در روز، مشغله و آمد و شد و اسباب انصراف انسان بسیار زیاد است، بخلاف شب که هنگام آرامش قوله سبحانه: " انا سنلقی علیک قولا ثقیلا ان ناشئه الیل هی اشد و طئا و اقوم قیلا ان لک فی النهار سبحا طویلا". لذا اذکار و اوراد و خلوت را در شب تاثیری خاص است که در روز نیست، به خصوص در ثلث آخر لیل.
🔸اهل الله گفتند که هیچ نوع از انواع اذکار و عبادات در ترقی درجات و مقامات معنوی کلمه طیبه "لا اله الا الله" ندارد. از این روی رسول خدا (ص) فرمود: " کل حسنه یعملها الرجل توزن یوم القیامه الا شهاده لا اله الا الله فانها لا توضع فی المیزان و وضعت السماوات و الارضون السبع و ما فیهن کان لا اله الا الله ارجح من ذلک" به پارسی این که: در روز رستاخیز هر کار نیک سنجیده شود جز گواهی دادن به لا اله الا الله که آن را در ترازو ننهند چه اگر در ترازو رود، آسمان ها و زمین های هفتگانه با وی برابری نکنند. کنایه از این که ثواب این کلمه را نهایت نبود و به شمار نیاید و هیچ چیز هم سنگ او نگردد.
🔸در این اوان که بحمدالله با " لا اله الا الله" محشوری ، خوش آن که با دوست، حشر علی الدوام دارد. حبیبا همت بلند دار و از کمال اخلاص:
دوست بگو دوست بگو دوست دوست
تا نگری هر چه بود اوست اوست
📚 منبع : رساله شریف صراط سلوک
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
@kashkoolkarime🕌
❇️ #سلسله_مباحث_معارف_الهی
💠 تفاوت عذابها و لذتها در دنیا و آخرت (۲)
🔰 خب یک نفر خیلی تشنه است، در یک کاغذ عکس مثلا جوی آبی است، یک آبشاری است، شکل یک آب خوشمزه در یک لیوان بلور قشنگی است،
👈 حالا این کاغذ را بریزد که مثلا تشنه است، میخواهد رفع تشنگی کند چقدر از لیسیدن یک لیوان آب در یک عکس لذت می برد؟
🔻 حالا هزار بار آن را بلیسد، اما یک قاشق، یک استکان از این آب در عالم واقع بخورد؛ آن لذت با این لذت اصلا قابل مقایسه نیست.
🔹 در مقابل لذتهای آن عالم، امام صادق(علیهالسلام) اینطور میفرماید: اِنَّ اَدْنى اَهْلِ الْجَنَّةَ مَنْزِلاً لَو نَزلَ بِهِ الثَّقَلانِ الْجِنُّ وَ الاِْنْسُ لَوَسِعَهُم طَعاما وَ شَرابا وَ لايَنْقُصُ مِمّا عِندَهُ شَىْءٌ
🔸 بهشتی که مراتب بالا دارد؛ تا جایی که همه به مقام شهدا غبطه میخورند، تا جایی که شهدا هم به مقام امام حسین (علیه السلام)، حضرت ابوالفضل(علیه السلام) غبطه میخورند.
📍 همین طور پایینترین درجه، دون پایینترین فرد بهشت چنان است که، اگر جن و انس مهمان او شوند، همه را از خوراک و آشامیدنی پذیرایی میکند، و از آنچه دارد چیزی کم نمیشود!
📑 جزوه "سی و دو گفتار در معارف الهی" ص۴۷۱
🆔 @nedayepakefetrat
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌
g-130.mp3
2.99M
🎧گوش دهیم.
🎙ماه شعبان| اهمیت برنامه تربیتی در رشد انسان
📌شماره (۱)
⏳ ۵ دقیقه
#ماه_شعبان
#تربیت_نفس
#رشد
#قطعه_صوتی
🔗پیوند دریافت👇
🌐http://dl.nedayepakefetrat.ir/GatateSouti/g-130.mp3
🆔 @nedayepakefetrat
#کشکول_کریمه
@kashkoolkarime🕌