واکاوی تاریخ سینمای پس از انقلاب - حکایت سینماتوگراف۲ - بخش پنجاه و نه
🔰 سینمایی که دولت نهم به ارمغان آورد
👤 #سعید_مستغاثی
🔸اما حاصل سالهای دولت نهم برای سینمای ایران چه بود؟ نتیجه ساعتها و روزها و ماهها و سالها فعالیت کمیتههای سینمای کودک و سینمای دفاع مقدس و سینمای کمدی و سینمای اجتماعی و... در بنیاد سینمایی فارابی، چند فیلم تولیدی برای سینمای ایران به بار آورد که میتوان آنها را به عنوان آثار استاندارد به مخاطب داخلی و خارجی عرضه کرد؟ چند اثر برای کودکان (و نه به قول معروف درباره کودکان!!)، چه تعداد فیلم تاریخی و یا فرهنگی به عنوان آیینه فرهنگ و ارزشها و اسطورههای این سرزمین ساخته شد تا در مقابل هجوم خیل فیلمهای آن سوی آبها، ما هم حرفی برای گفتن داشته باشیم؟
🔸با کمال تاسف بایستی اذعان داشت که کارنامه بنیاد سینمایی فارابی در سالهای مورد بحث، حداقل در عرصههای مذکور چندان قابل دفاع نیست. پس از ساخت فیلمهایی همچون «دوئل» (که بنا به گفته تهیهکنندگان آن از کمترین حمایتهای بنیاد فارابی و معاونت سینمایی وقت برخوردار شد) بسیاری از مسئولان سینمایی بر این نکته واقف شدند تولیدات استاندارد عظیم که بتواند در سطح بینالمللی، تفکرات و آرمانهای ما را مطرح نماید، محملهای مناسبی برای اعتلای این سینما به نظر میرسند و قرار براین شد که با اختصاص بودجه مناسب و به صورت وام، حداقل 7 پروژه به همین صورت تولید شود.
🔸به نظر بسیاری از اهل سینما و فرهنگ، دور افتادگی و جدایی سینمای ایران از گنجینه ارزشمند ادبیات فارسی، از آسیبهای جدی آن بوده و هست. شاید از همین روست که اوضاع فیلمنامهنویسی در سینمای امروز ما، به روزی افتاده که شاهدش هستیم. این ضعف مثلا در جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر و در سال 85 به حدی بود که داوران آن جشنواره، تنها دو فیلمنامه را شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه دانستند!
🔸روند ساخت برخی فیلمهای استاندارد و قابل قبول (اگرچه همچنان بدون برنامه خاصی) در سال 88 نیز دنبال شد ولی در کنار ساخت خیل آثار مبتذل و سخیف در همان سال، کارنامه چندان درخشانی به حساب نیامد. چرا که در کنار آنها خیل پدیدههای سوپر مبتذلی مانند «افراطیها» (جهانگیر جهانگیری)، «ازدواج در وقت اضافه» (سعید سهیلی)، «لیمو ترش» (سید جواد رضویان)، «دستمو ول کن» (رضا قهرمانی)، «شیر و عسل» (آرش معیریان) و... از سوی مافیای حاکم بر تولید و توزیع و پخش و اکران امروز، روانه پردههای سینما و شبکههای خانگی شد!
🔸اما در سال 1388 هم فیلمهای استانداردی ساخته شدند که میتوانستند در یک ساختار و سینمای آرمانی و آیندهگرا، با همه آنچه امروز تحت عنوان هجمه سینمای هالیوود معنا میکنیم، مقابله نمایند. فیلمهایی مانند «نفوذی» (احمد کاوری و مهدی فیوضی)، «بدرود بغداد» (مهدی نادری)، و آثار تاثیرگذاری از فیلمسازان باسابقهتر همچون «کیفر» (حسن فتحی)، «طلا و مس» (همایون اسعدیان)، «شب واقعه» (شهرام اسدی)، «بیداری رویاها» (محمد علی باشه آهنگر)، «سنگ اول» (ابراهیم فروزش)، «عصر روز دهم» (مجتبی راعی) و...همچنان تماشاگر و مخاطب سینمای ایران را در اواخر سال 88 و اوایل 89 امیدوار نگاه داشت که اگر در این سینما یک مدیریت استراتژیک بنا برآرمانها و باورهای دینی و ملی مردم و در راستای سند چشمانداز ملی صورت میگرفت، قطعا امروز کارنامه قابل قبولی در انتظار این رسانه مهم در ایران بود.
#تصویر_روز
https://kayhan.ir/001EBr
@Kayhan_online
🔰ترور ناکام ترامپ مردم آمریکا را نسبت به سرویس امنیتی این کشور بیاعتمادتر کرده است
🔸مردم آمریکا پس از ماجرای ترور نافرجام دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق این کشور نسبت به توانایی سرویس مخفی برای محافظت از نامزدهای سیاسی بیاعتمادتر شدهاند.
🔸طبق نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات عمومی نورک، فقط ۳۱ درصد از شرکتکنندگان در یک نظرسنجی به طور کامل از تواناییهای سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از نامزدهای سیاسی حمایت کردند.
🔸طبق نتایج این نظرسنجی، ۷۲ درصد از شرکتکنندگان، سرویس مخفی را مسوول اصلی ماجرای سوقصد به جان ترامپ دانستهاند.
@Kayhan_online
🔰 چگونه یک شایعه شهری را در انگلیس به آتش کشید؟
🔸ماجرا از روز دوشنبه (8 مرداد) آغاز شد. در این روز یک پسر نوجوان ۱۷ ساله که مسلح به سلاح سرد بود وارد یک کلاس رقص در شهر ساحلی «ساوثپورتِ» انگلیس شد و سه دختر خردسال که ۹، ۷ و ۶ سال سن داشتند را به قتل رساند، قتلی دلخراش که خون مردم شهر را به جوش آورد. طبق قوانین انگلیس اعلام نام مجرمان زیر ۱۸ سال مجاز نیست و همین موضوع کافی بود تا عدهای از کاربران با انتشار یک نام اشتباه ادعا کنند که مظنون فردی مهاجر و مسلمان به نام «علی الشکاتی» بوده که به عنوان پناهجو اخیراً وارد انگلیس شده است.
🔸سرانجام روز پنجشنبه (11 مرداد) بود که در پی گسترش ناآرامیها، قاضی پرونده قتل تصمیم گرفت در این مورد استثنایی نام و برخی ویژگیهای مظنون به قتل را برای پایان دادن به شایعات مجازی و تبعات خشونتبار آن در کف خیابانها اعلام کند. آنطور که فارس نوشته است، طبق اعلام این قاضی، متهم پرونده «الکس روداکوبانا» نام دارد که بر خلاف شایعات در انگلیس متولد شده است و گویا هیچ ربطی به مسلمانان هم ندارد.
#سرویس_خارجی
https://kayhan.ir/001ECm
@Kayhan_online
📷 مردم اندونزی با شعار «همه ما اسماعیل هنیه هستیم» به خیابان آمدند
🔸مردم اندونزی با تجمع مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا، تصاویری از هنیه و پرچم فلسطین در دست داشتند و همچنین بنرهایی با این مضمون به زبانهای عربی و انگلیسی بالا گرفته بودند: «همه ما اسماعیل هنیه هستیم».
@Kayhan_online
🔰 تبدیل شورای موقت راهبری به معاونت راهبردی، خلاف وعده ظریف
🔸محمدجواد ظریف در حالی به عنوان معاون راهبردی رئیسجمهور منصوب شد که در چند نوبت ادعا کرده بود به دولت نمیرود و هیچ سمتی را در دولت به عهده نخواهد گرفت.
🔸در حکم پزشکیان برای ظریف آمده است: «انتظار میرود با بهرهگیری از تجربههای انباشته مدیران ارشد در دهههای گذشته و توانمندیهای گسترده علمی تخصصی و کاربردی، نخبگان اندیشکدهها و نهادهای جامعه مدنی، تحولات کلان داخلی و بینالمللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشمانداز و سیاستهای کلی مصوب مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) را رصد نموده، مستقیماً به اینجانب منعکس نمایید. به منظور جلوگیری از اضافه کردن ساختار و تشکیلات جدید و استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود، شایسته است مسئولیت مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری را برعهده گرفته و وظایف این مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاستجمهوری تبدیل کنید».
🔸ظریف در پی برخی اعتراضها به رویکرد ضد و نقیضش درباره تصدی سمت دولتی نوشت: «از تذکر مشفقانه شما سپاسگزارم. قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم. ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هممیهنان بزرگوار، به ویژه در فضای مجازی، در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته بودم در خدمت رئیسجمهور عزیز خواهم بود. پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیسجمهور بود. اما آن سمت از یکسو مسئولیتی اجرائی بود، و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارتخانههای سیاسی میشد که آن را به مصلحت ندانستم».
🔸این ادعا بر ابهامات ماجرا میافزاید چه این که معاونت راهبردی تفاوت چندانی با معاونت سیاسی ندارد و اگر آن معاونت اجرائی است که هست این معاونت هم اجرائی و فراتر از ادعای «مسئولیت مشورتی» است.
🔸بیصداقتی و مواضع متناقض ظریف موجب اعتراض گسترده برخی حامیان سیاسی شد، چنان که حسین دهباشى (تهیهکننده فیلم انتخاباتی روحانی و طراح عبارت چرخش همزمان چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد) خطاب به ظریف نوشت:
🔻با سلام و احترام. جناب ظریفِ عزیز، باوجود آنهمه تلاش مؤثر در انتخابات، تصاحب میزی مهم سهم شما و جناب جهرمی بود و در مقایسه با امثال آقای عارف نیز جوانتر و لایقتر هستید، ولی واقعاً نیازی نبود که در ایام انتخابات و برای تحبیب قلوب و تحصیل آرا- چون همیشه- وعده کذب دهید.
#خبر_ویژه
https://kayhan.ir/001ED0
@Kayhan_online