eitaa logo
کیهـــان آنلاین
25.3هزار دنبال‌کننده
36هزار عکس
7.1هزار ویدیو
285 فایل
کانال رسمی «روزنامه کیهان»
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی تاریخ سینمای پس از انقلاب -بخش صد و شش 🔰 فیلم‌های دو روز اول جشنواره سی و هفتم/حکایت سینماتوگراف ۲ 👤 🔸در روزهای اول و دوم جشنواره سی و هفتم فیلم فجر یعنی در چهلمین سالگرد انقلاب، فیلم‌های «درخونگاه»، «مرد بدون سایه»، «یلدا»، «روزهای نارنجی»، «جان دار» و «آشفتگی» به نمایش درآمد و در مجموع وجه مشترک آنها در درجه نخست این بود که با یک فیلم سینمایی و یک ساختار استاندارد، فاصله بعیدی داشتند و در اغلب آنها که بعضا ساخته کارگردانان کهنه کاری هم به شمار می‌آمدند، اولین نکات و اصول سینما در نظر گرفته نشده بود یعنی حتی از کف استاندارد یک فیلم نیز پایین‌تر بودند تا اینکه بتوان نام آنها را اساسا فیلم یا سینما گذارد! 🔸پیش از شروع جشنواره در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به این سؤال که چشم انداز این جشنواره را چه می‌بینید، آرزو کردم فیلم‌هایی را ببینیم که حداقل باعث خواب‌آلودگی و خستگی و کسالت نشوند و پرسش‌کننده که خود یکی از اعضای هیئت انتخاب بود، گفت این نوید را می‌دهم که فیلم‌های امسال خواب آور نیستند، اما متاسفانه باید گفت برخلاف مژده این دوست هیئت انتخاب حداقل در دو روز اول جشنواره، فیلم‌هایی که در کاخ دوم رسانه‌ها یعنی سالن چارسو نمایش داده شد، کسالت بار، غیر سینمایی، خسته‌کننده و بعضا خواب آور بودند و اساس حضورشان در جشنواره فیلم فجر باعث سؤال و پرسش جدی بود. 🔸در روز سوم ناگهان با صلاح‌دید دبیر جشنواره و ورای نظر هیئت انتخاب که مدت‌ها روی نظرات‌شان مانور داده شد، دو فیلم که ظاهرا درباره مقاومت در سوریه بودند، وارد فهرست نمایش‌های جشنواره شدند! پس آن همه شعاردرباره اینکه دبیر جشنواره در کار هیئت انتخاب دخالت نکرده و گرفتن قیافه‌ استقلال و آوانگاردیسم و... چه شد؟! یعنی عملکرد دو سه روز اول آن‌قدر نابهنجار و در تضاد با اهداف جشنواره فجر انقلاب اسلامی بود که تصمیم‌گرفتند با اضافه کردن این آثار بیش از این آبرو‌ریزی برای سازمان سینمایی و متولیان آن به بار نیاورند؟! 🔸اما در فیلم‌هایی که در روز چهارم جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به نمایش درآمد، گویی دیگر متولیان جشنواره و برخی به اصطلاح فیلمسازان به سیم آخر زده بودند! هم در ساختار فیلم‌ها که از پیش‌پاافتاده‌ترین آثار آماتوری هم پایین‌تر رفته و هم در طرح موضوعات غیر اخلاقی و ساختارشکنانه. https://kayhan.ir/001HIi @Kayhan_online
نادر سلیمانی: 🔰 در هوای سرد سنندج به عشق شهید صیاد کار کردیم 🔸نادر سلیمانی بازیگر فیلم «صیاد» روز گذشته در نشست خبری این فیلم در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: در هوای بسیار سرد سنندج فیلمبرداری شد و کار کردیم ولی بچه‌ها به خاطر شهید صیاد با دل کار کردند. 🔸وی افزود: صادقانه می‌گویم بچه‌ها با قلب‌شان کار کردند فقط به خاطر اسمی که روی این فیلم است؛ شهید صیاد شیرازی. 🔸ایوب آقاخانی، دیگر بازیگر فیلم «صیاد» هم در نشست خبری این فیلم گفت: ما جز هنرمند بودن مسئولیت فرهنگی داریم؛ یکی از مسئولیت‌های ما در این بزنگاه سخت ثبت تاریخ معاصرمان برای آیندگان است. https://kayhan.ir/001HJf @Kayhan_online
🔰 از ترور شخصیت دولت رئیسی تا تملقات شاعرانه در دولت جدید 🔸روزنامه وابسته به حزب کارگزاران، از سیاه‌نمایی و منفی‌بافی مطلق علیه دولت رئیسی، به سفیدشویی و تبلیغ مطلق برای برخی مدیران دولت پزشکیان روی آورده است. 🔸روزنامه سازندگی در دوران دولت شهید رئیسی از تیترهایی مانند «طغیان گوشت (گوشت چگونه از سفره طبقه متوسط و کارگر حذف شد؟)، شکست برنامه‌های اقتصادی (با تصویری از رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم)، دولت رابین هودی (با طرحی توهین‌آمیز علیه محمد مخبر معاون اول دولت رئیسی)، خالی کردن جیب مردم (کاریکاتور توهین‌آمیز علیه وزیر اقتصاد دولت رئیسی)، تکثیر تورم، چاپیدن پول، سفره دلواپسان و...» برای ترور شخصیت آن دولت استفاده می‌کرد. اما اکنون دیگر صلاح نمی‌بیند مثلاً درباره گرانی عجیب و غریب سیب زمینی موضع بگیرد و مثلاً تیتر طغیان سیب زمینی را انتخاب کند. در مقابل از تیتر‌های تبلیغاتی مانند «نجات بانک‌ها از ورشکستگی (با تصویر همتی)، سازندگی به جای پولپاشی (تصویر پزشکیان در حال بیل زدن و آجر گذاشتن)، باز شدن قفل اقتصاد (تصویر مشترک همتی و پزشکیان) و...» استفاده می‌کند. 🔸روزنامه حزب کارگزاران آخرین بار، تیتر اول خود را به عنوان «مدیریت بازار/ همتی وزیر اقتصاد و صید رئیس سازمان بورس چگونه توانستند در وضعیت نابسامان اقتصاد، التهاب را از بازار سهام دور کنند؟» اختصاص داد و نوشت: 🔻«بازار سهام دیگر مثل گذشته خسته و خموش نیست و سهامداران مدت‌هاست حال‌ و روز بهتری را تجربه می‌کنند. کسی دیگر تجمع و تحصن نمی‌کند و مدت‌هاست شعار «حیا کن، رها کن» سر داده نمی‌شود. همه اینها مدیون دولت چهاردهم و برنامه‌های اصلاحی‌ این دولت است و به طور مشخص این امتیاز را باید به نام تیم اقتصادی دولت به فرماندهی عبدالناصر همتی نوشت. آقای همتی با انتصاب‌های قابل قبول و تدوین برنامه‌های خوب موفق شد، التهاب را از بازارها دور کند و به طور مشخص، آرامش را به بازار سهام هدیه کند.» 🔸تملق‌گویی روزنامه سازندگی در حالی است که اولاً بورس در دوران حضور آقای همتی در دولت روحانی، سیاه‌ترین دوران خود طی دهه اخیر را سپری کرد. ثانیاً جهش اخیر بورس به اذعان نشریات حامی دولت، ناشی از سیاست‌های دولت در گران کردن خودرو و ارز و برخی اقلام دیگر بوده است. به بیان دیگر، نشستن لبخند بر لبان چند ده هزار سهامدار، به قیمت تحمیل تورم طاقت‌فرسا به 85 میلیون نفر و ضمناً فشار بر تولیدکنندگان در مقولاتی مانند گرانی ارز اتفاق افتاده و نه در مسیر رونق تولید و تاثیر آن در کاهش تورم. https://kayhan.ir/001HJr @Kayhan_online
🔰 بسته‌شدن پرونده سناتور ضدایرانی با زندان،‌گریه و التماس 🔸حیات سیاسی «باب منندز» سناتور ضدایرانی و حامی منافقین با‌ گریه و التماس وی به قاضی و در نهایت محکومیت به ۱۱ سال زندان به دلیل دریافت رشوه به پایان رسید. 🔸پرونده فساد «باب منندز» روز چهارشنبه به وقت محلی رسماً بسته شد و این سناتور ۷۱ ساله به دلیل دریافت رشوه به تحمل ۱۱ سال حبس (زندان) محکوم شد. 🔸منندز از مخالفین سرسخت جمهوری اسلامی و حامی پروپاقرص گرووهک تروریستی منافقین از چهره‌های قدرتمند و سرشناس دموکرات بود و بیش از ۱۸ سال به عنوان نماینده ایالت نیوجرسی در سنا فعالیت کرد. منندز در ماه ژوئیه ۲۰۲۴ (تیر 1403)در ۱۶ اتهام کیفری از جمله دریافت رشوه شامل شمش‌های طلا در ازای ارائه امتیازات به دولت مصر و برخی بازرگانان نیوجرسی در دادگاه فدرال منهتن مجرم شناخته شده بود. https://kayhan.ir/001HIz @Kayhan_online
همراه با جشنواره تئاتر فجر/نگاهی به نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» 🔰 مــاه در خــون 🔸«چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» نمایش نامه‌ای است دراماتیک با درونمایه انتقادی و اعتراضی به مقوله جنگ که این اثر را در گروه آثار «ضد جنگ» قرار می‌دهد و نویسنده نمایش نامه (رضا گشتاسب)که خود یک درام نویس نام آشنا در این حوزه است با نگارش این متن کوشیده است تا نگاه متفاوت و نوآورانه‌ای به مقوله جنگ و آثار مخرب آن داشته باشد. 🔸وجه غالب این اثر توجه به رنگها و تشخص بخشی به عناصر نمایشی از جمله نمادهای به‌کار رفته در نمایش است که کارگردان(احسان جانمی) کوشیده بود به طور خاص و خیلی برجسته کاراکترهای روی صحنه را به صورت نمادین معرفی کند و از گفت‌وگوی مستقیم وارد ارسال پیام مستقیم دوری کرده است. 🔸در تمام طول اجرا محور نمایش قصه زنی است به نام «ماه جان» که در شب عروسی او اتفاقات به وقوع می‌پیوندد و شوهر او برای انجام یک کار بزرگ که نجات دیگران است از همان شب ناپدید می‌شود و بعد از آن گفت‌وگوهای «ماه جان» با فرزند متولد نیافته‌اش و گفت‌وگوهای فرزند با عناصر تخیلی و توهمی که در فضای فانتزی و سورئال قرار دارند طول اجرای نمایش را در عمق صحنه بلند و سیاه با نورپردازی‌های متفاوت به پیش می‌برد که گاهی موسیقی نیز به کمک انتقال حس و مفاهیم انتزاعی می‌آید تا مخاطب بتواند در فضای چند لایه‌ای شکل گرفته(گذشته، حال و آینده) به مفهوم آن چیزی که در ذهن کارگردان است پی ببرد. 🔸مسلما بهره‌گیری کارگردان از فرم‌های شناور و مواج گونه کاراکترهای اجرای فرم که گاهی صحنه را زیاد از حد شلوغ می‌کردند و یا الزامی به حضورشان نبود با اهدافی بوده است که گاهی خلاقیت‌های خاصی از هماهنگی و ریتم سازی از حرکت جمعی این کاراکترها چشم و گوش مخاطب را می‌نواخت و بیش از هفتاد کاراکتر این صحنه‌های فرمیک و پیوند دهنده صحنه‌ها وابسته به هم را اجرا می‌کردند. 🔸«چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» به پشتوانه تفکر سورئالیسم کارگردان دارای طراحی صحنه و میزانسن‌های مدرنی بود که عمق صحنه و متحرک بودن بعضی از قسمت‌های آن با توجه به قابلیت‌های صحنه‌ای تالار وحدت بسیار جذاب و همراه با شگفتی برای مخاطب بود که توانست رضایت بصری را در نگاه مخاطب به وجود بیاورد. 🔸پایان نمایش همانند آغاز آن با غلبه رنگ سرخ بر صحنه و غرق شدن ماه در آن است که کودک نیز سعی دارد از دری بعد از قصه‌هایی که از ماه جان شنیده است به جهان حقیقی وارد شود و به طور کامل مخاطب تراژدی را در صحنه با حسی از لذت از باب دیدن نمایش و با حسی متأثر از وجود مفهومی به نام جنگ درک می‌کند و علاوه‌بر آنکه با جنگ قطعا مخالفت پیدا می‌کند امید به صلح را نیز با همان دیالوگ‌های پایانی کودک درک می‌کند. https://kayhan.ir/001HIk @Kayhan_online
🔰 ۳۰۰ میلیون بدهید تا شرکت اقتصادی برتر شوید(!) 🔸«برخی از رتبه‌بندی‌های شرکت‌ها و بنگاه‌ها و دریافت تندیس، بر اساس پرداخت پول انجام می‌شود»! 🔸روزنامه جوان ضمن انتشار خبر فوق و با انتشار از کارنامه‌سازی پولی نوشت: طبق روال، هر سال، سازمان مدیریت صنعتی بر اساس اعلام صورت‌های مالی شرکت‌ها به این سازمان، ۵۰۰ شرکت برتر را در فهرست‌های صدتایی ارزیابی و اعلام عمومی می‌کند. گفته می‌شود، برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از حضورشان در رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی خودداری می‌کنند و حاضر نیستند هزینه‌ای برای قرار گرفتن در این رتبه‌بندی بپردازند. خبر‌های رسیده حاکی است شرکت‌ها برای قرار گرفتن در فهرست بررسی سازمان مدیریت صنعتی باید حدود ۲۵۰‌ میلیون تومان بپردازند و برای قرار گرفتن در فهرست برترین‌ها و اخذ تندیس از دست وزیر صمت باید مبلغی حدود ۳۰۰‌میلیون تومان پرداخت کنند. 🔸آرمان خالقی، دبیرکل خانه صنعت و معدن می‌گوید: برخی از رتبه‌بندی‌هایی که با عناوین مختلف انجام می‌گیرد، ابتدا اعلام می‌شود اگر شرکتی رتبه آورد باید در هزینه‌های برگزاری همایش مشارکت کند. با توجه به اینکه قرار گرفتن در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر تخفیفات مالیاتی یا امتیازاتی برای شرکت‌ها به همراه دارد، انتظار می‌رود متولی رتبه‌بندی شرکت‌ها با شفاف‌سازی به برخی ابهامات به وجود آمده پاسخ دهد. 🔸سازمان مدیریت صنعتی وابسته به وزارت صمت از سال ۱۳۷۷ شرکت‌های برتر را رتبه‌بندی کرده و از میان ۵۰۰ شرکت از نظر شاخص فروش و کیفیت، ۱۰۰ شرکت برتر را معرفی می‌کند. 🔸انتقادی که به روش رتبه‌بندی وارد است اینکه چگونه شرکت‌ها، بانک‌ها و بنگاه‌های مختلف با یک روش سنجیده می‌شود، در حالی که نحوه عملکرد هر کدام از اینها متفاوت است و نمی‌توانند با یک روش مشابه سنجیده شوند. 🔸از همه اینها جالب‌تر اینکه سازمان مدیریت صنعتی عمدتاً به اطلاعات کدال تکیه می‌کند، این در حالی است که برای سنجش بنگاه‌های اقتصادی مانند بانک‌ها و بیمه‌ها نیازمند اطلاعات عملکردی شرکت‌هاست که باید مستقیماً از خود شرکت‌ها دریافت شود. برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از حضور در رتبه‌بندی خودداری می‌کنند و حاضر نیستند هزینه‌ای را برای قرار گرفتن در این رتبه‌بندی بپردازند. اخذ چنین مبالغی با توجه به رسالتی که این سازمان برای رتبه‌بندی، شناسایی و ارزیابی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به عهده ‌دارد، در تضاد است، از این رو ضروری است سازمان مدیریت صنعتی، ابهامات را رفع و شفاف‌سازی کند. https://kayhan.ir/001HJq @Kayhan_online
چهل و سومین جشنواره فیلم فجر -۱ 🔰 بر سر سفره تولیدات سینمایی دولت سیزدهم 👤 🔸چهل وسومین جشنواره فیلم فجر در حالی شروع شد که شاید تا ۹ ماه پیش انتظار این بود این جشنواره نیز همچنان در دولت سیزدهم برگزار شود و حتی دبیر آن نیز مشخص شده بود‌، اما شهادت آیت‌الله رئیسی و برخی یارانش در حادثه پرواز اردیبهشت، باعث انتخابات مجدد در تیرماه و روی کار آمدن دولت جدید شد و این نخستین دوره جشنواره فیلم فجر است که در دولت جدید و با مسئولیت رئیس جدید سازمان سینمایی برگزار می‌شود. 🔸جشنواره امسال، آسیب‌های دیگری نیز شامل حالش شده از جمله افزایش تعداد فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش مسابقه سودای سیمرغ که ۳۳ فیلم و با احتساب ۴ فیلم انیمیشن، بالغ بر ۳۷ فیلم است که تقریباً در دو سه دهه اخیر امری بی‌سابقه به نظر می‌رسد. یعنی تنها در سال‌هایی که اکران عمومی فیلم‌های سینمای ایران، منوط به شرکت در جشنواره فیلم فجر بود، ناگزیر همه تولیدات یکساله این سینما بایستی در این جشنواره نمایش داده و مورد داوری قرار می‌گرفتند. https://kayhan.ir/001HJl @Kayhan_online
🔰 کمبود نیروی انسانی، عامل فاجعه هواپیمایی از نگاه نیویورک‌تایمز 🔸در حالی که بحث بر سر علت سقوط هواپیمای مسافربری در آمریکا به شدت داغ است و ترامپ در اظهار نظری بایدن و اوباما را به دلیل استخدام افراد کم‌توان ذهنی در اداره هوانوردی آمریکا مقصر این فاجعه هوائی عنوان کرده است نیویورک تایمز در گزارشی تاکید می‌کند کمبود نیروی انسانی عامل این فاجعه بوده است. 🔸این مرگبارترین سانحه هوائی آمریکا در ۲۴ سال اخیر است. اما این حادثه هوائی نیز طبق معمول به دلیل تشدید فضای دو قطبی در آمریکا تنش‌های سیاسی داخلی بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را تشدید کرده و هر دو حزب تلاش دارند با مقصر جلوه دادن حزب مقابل ماهی خود را از این آب گل‌آلود صید کنند. ترامپ فعلاً در این رقابت جلو است و طی اظهارات عجیبی گفته است که دلیل سقوط این هواپیما استخدام افراد روانی و دچار ناتوانی ذهنی در برج مراقبت فرودگاه ریگان از سوی بایدن و اوباما بوده است. 🔸ترامپ مدعی شد که پیش از آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری او، اداره فدرال هوانوردی آمریکا اقدام به استخدام افراد دارای ناتوانی‌های ذهنی، مشکلات روان‌شناختی و بدنی کرده است. ترامپ گفت: «دولت من بالاترین معیارها و استانداردها را برای ایمنی هوانوردی قرار داده است. ما باید باهوش‌ترین آدم‌ها را به کار بگیریم. فرقی نمی‌کند قیافه‌شان چه شکلی است یا چطور صحبت می‌کنند.» 🔸اما در حالی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درگیر مقصریابی برای سانحه سقوط هواپیمای مسافربری فرودگاه رونالد ریگان هستند یک رسانه آمریکایی هم فاش کرد که هنگام برخورد هواپیمای مسافربری با بالگرد نظامی در عصر چهارشنبه، فرودگاه ملی رونالد ریگان واشنگتن با کمبود نیروی انسانی مواجه بود. 🔸نیویورک تایمز در گزارش خود نوشته است: تعداد کارمندان در برج مراقبت فرودگاه با توجه به زمان روز و حجم ترافیک هوائی عادی نبوده است. به عنوان مثال، فرد مسئولی که چهارشنبه شب در مجاورت فرودگاه بالگردها را هدایت می‌کرد، به هواپیماهایی که در حال فرود و خروج از باند فرودگاه بودند نیز راهنمایی می‌داد. این وظایف معمولاً به دو فرد اختصاص داده می‌شوند. نیویورک‌تایمز نوشته است: مانند بسیاری از تأسیسات کنترل ترافیک هوائی آمریکا، برج فرودگاه ریگان نیز سال‌هاست که کمبود نیرو دارد. 🔸در گزارش نیویورک تایمز آمده است: برج مراقبت فرودگاه واشنگتن تقریباً با یک‌سوم کمتر از سطح کارمندان مورد نظر فعالیت می‌کرد که این شامل ۱۹ کنترل‌کننده کاملاً تأیید شده تا سپتامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲) است. اما استانداردهای نهادهای نظارتی اعلام کرده‌اند که برای فعالیت عادی برج مراقبت به ۳۰ کارمند نیاز است. این روزنامه نوشته است: کمبود بسیاری از کارمندان، برج مراقبت را مجبور کرده است تا 6 روز در هفته و ۱۰ ساعت در روز کار کنند. https://kayhan.ir/001HJ2 @Kayhan_online
🔰 تنها راه تحول در ورزش 👤 🔸کسانی که ورزش ایران را می‌شناسند و با چم وخم و توانایی‌های مادی و غیر مادی و استعداد انسانی آن آشنا هستند‌، خوب می‌دانند جایی که ورزش ما در آن قرار گرفته با جایی که باید باشد‌، فاصله‌ای تقریبا بعید دارد. لذا اینان نمی‌توانند از وضع موجود راضی باشند و مدام خواهان تغییرات و منتظر اقدامات اصلاحی هستند. یکی از آخرین این موارد را از زبان معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی شنیدیم و خواندیم که در نشست با جمعی از اهالی ورزش و رسانه صریحا حرف از «انقلاب در حوزه ورزش» زده است. و این البته خیلی مایه امیدواری است که فکر تغییر وتحول- آن هم در حد «انقلاب»- در دیدگاه مسئولان رده بالای ورزش هم مطرح باشد. این را از آن جهت می‌نویسیم که به گمان ما چنین دیدگاهی که مبتنی بر تغییرات مثبت و ایجاد تحول باشد، نزد اکثر کسانی که در دوره‌ها و دولت‌های متفاوت ردای مسئولیت بر تن کرده‌اند، دیده نشده و اغلب این مدیران علی‌رغم شعارها و وعده‌ها، عملا به «وضع موجود» بسنده و عافیت طلبی پیشه کرده‌اند. 🔸آنها با بد و خوب و خلاصه «آنچه که هست» کنار آمده و نشان داده‌اند که حوصله یا جرات اینکه خود را به دردسر بیندازند و با زشتی‌ها و پلشتی‌ها و موانع و مانع‌سازان دربیفتند و شیوه و روش اداره ورزش و نحوه مدیریت آن را تغییر دهند، ندارند و... لذا اکنون سال‌هاست که ورزش پرظرفیت و دارای امکانات و مهم‌تر از همه‌، بهره‌مند از نیروی انسانی لایق و توانای ما به «حداقل»‌ها و «کف» توانایی‌های خود رضایت داده و به نوعی تکرار و خمودگی و بی‌نشاطی گرفتار آمده است. در این شرایط البته خوشحال و امیدوار می‌شویم که آقای معاون فرهنگی شهادت می‌دهد که مدیریت فعلی ورزش به دنبال تحول با تکیه بر دو اصل«قانونمداری» و«فسادستیزی» است که البته دو روی یک سکه هستند. وقتی جایی قانون نباشد، یا به بازی گرفته شود و رعایت نشود‌، بدون تردید فساد و تباهی از راه خواهد رسید. قانون(البته قانون مبتنی بر عدالت) و اعمال آن موجب پیشرفت جامعه و تحقق اهداف ملی و آرمان‌های اعتقادی است. به هر میزانی که قانون جدی گرفته و به آن عمل شود، عرصه بر مفسدان تنگ خواهد شد. 🔸قانون و اعمال آن یکی از رموز پیشرفت و نشانه‌های متمدن بودن جامعه است. اینکه می‌بینیم رسول ختمی مرتبت(ص)- که در ایام بعثت آن بزرگوار قرار داریم- در نخستین روزهای هجرت و اولین گام‌های ایجاد مدینه النبی و پایه‌گذاری تمدن اسلامی در کنار اصول دیگری مثل«وحدت» و «برادری» و...، «حکومت قانون» را اعلام می‌کند، بیش از هر چیز نشانه اهمیت و تاثیرگذاری قانون برای سروسامان دادن جامعه و حل مشکلات اجتماعی و فراهم آوردن بستر پیشرفت و تحقق آرمان‌های ملی و اعتقادی است. 🔸«قانونمداری» نه تنها سنت نبوی(ص) است بلکه در کوران «تجربه بشری» نیز ثابت شده و جوامع به میزان رعایت و اعمال قانون‌، از امنیت بیشتر و پیشرفت سریع‌تری برخوردار هستند. غرض اینکه اگر مسئولان ورزش در ایجاد تحول و تغییر در حوزه کاری خود جدیت دارند و می‌خواهند این دیدگاه را عملی کنند، باید به اصولی مثل قانونمداری و فسادستیزی سخت پایبند باشند و در برابر فشارها و هجمه‌ها و توصیه‌هایی بایستند که از چپ و راست وارد می‌شود و نقطه اشتراک همه آنها این است که با نادیده گرفتن خطاها و انحرافات و مفاسد احتمالی و... مصالح ورزش و منافع ملی را قربانی زید و عمر و فلان مدیرنمای نالایق کنند. 🔸بارها نوشته‌ایم و به سهم و وظیفه خود متذکر شده‌ایم که متاسفانه در اداره ورزش و مدیریت آن خیلی از اصول کارساز و تجربه شده عملا نادیده گرفته می‌شود. در شماره قبل‌، از فقدان یا کمرنگ بودن اصل نظارت سخن گفتیم و نوشتیم که از رهگذر آن سال‌هاست علی‌رغم اعتراض‌ها و پیگیری‌های اهالی ورزش‌، در بعضی از فدراسیون‌ها، هیچ برخورد قانونی و قاطعانه‌ای با مدیران مربوطه صورت نمی‌گیرد و شاهد هیچ حرکتی در جهت توقف تخلفات و انحرافات در حوزه‌های مختلف فنی و اخلاقی و فرهنگی نیستیم. این روند موجب سرخوردگی و یأس و بی‌انگیزگی دلسوزان و جری‌تر شدن ‌متخلفان و رواج نوعی خودکامگی - و حتی حاکمیت ملوک‌الطوایفی- در کار و بار بعضی از مدیران ناکارآمد اما‌ پرمدعای عرصه ورزش شده است. 🔸این حرف‌ها و آنچه به نام «واقعیت» در ورزش با آن سروکار داریم‌، ما را به این نتیجه می‌رساند که حالت رکود و کسالت‌، وقتی جای خود را به انگیزه و نشاط و حرکت و تحول می‌دهد که بدون تعارف و مصلحت‌اندیشی‌های کاسبکارانه و با قاطعیت به«اصول» کارساز مدیریتی- مثل نظارت و قانونمداری و...- عمل شود. برای ایجاد تحول و شتاب بخشیدن به حرکت ورزش در مسیر پیشرفت و ارتقای جایگاه آن‌، راهی به جز این کار وجود ندارد... @Kayhan_online
🔰 امام آمد 📝 @Kayhan_online
‍. از ترور شخصیت دولت رئیسی تا تملقات شاعرانه در دولت جدید! 🔹روزنامه حزب کارگزاران، از سیاه نمایی و منفی‌بافی مطلق علیه دولت رئیسی، به سفیدشویی و تبلیغ چاپلوسانه برای برخی مدیران دولت پزشکیان روی آورده است. 🔹روزنامه سازندگی در دوران دولت شهید رئیسی از تیترهایی مانند «طغیان گوشت، شکست برنامه‌های اقتصادی، دولت رابین هودی (با طرحی توهین‌آمیز علیه محمد مخبر)، خالی کردن جیب مردم (کاریکاتور موهن علیه وزیر اقتصاد)، بنگاه املاک دولت، چاپیدن پول، سفره دلواپسان و...» برای ترور شخصیت آن دولت استفاده می‌کرد. 🔹اما اکنون دیگر صلاح نمی‌بیند مثلاً درباره گرانی عجیب سیب زمینی موضع بگیرد. در مقابل از تیتر‌های تبلیغاتی مانند «نجات بانک‌ها از ورشکستگی (با تصویر همتی)، سازندگی به جای پولپاشی (تصویر پزشکیان در حال بیل زدن و آجر گذاشتن)، باز شدن قفل اقتصاد (تصویر مشترک همتی و پزشکیان) و...» استفاده می‌کند. 🔹روزنامه کارگزاران آخرین بار، ذیل تیتر «مدیریت بازار/ وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس چگونه توانستند در وضعیت نابسامان اقتصاد، التهاب را از بازار سهام دور کنند؟» نوشت: 🔻«بازار سهام دیگر مثل گذشته خسته و خموش نیست و سهامداران مدت‌هاست حال‌ و روز بهتری را تجربه می‌کنند. کسی دیگر تجمع و تحصن نمی‌کند و مدت‌هاست شعار «حیا کن، رها کن» سر داده نمی‌شود. همه اینها مدیون دولت چهاردهم و برنامه‌های اصلاحی‌ آن است و به طور مشخص این امتیاز را باید به نام تیم اقتصادی به فرماندهی عبدالناصر همتی نوشت. آقای همتی با انتصاب‌های قابل قبول و تدوین برنامه‌های خوب موفق شد، آرامش را به بازار سهام هدیه کند.» 🔹سازندگی در ادامه با ادبیات دیو و دلبری، و متملقانه می‌نویسد: 🔻«هیچ‌کس فکر نمی‌کرد یک نویسنده و شاعر، بتواند قواعدی بر بازار سهام حاکم کند که سهامداران شاکی نفسی به راحتی بکشند. آقای صیدی که اکنون سکاندار بورس است، هم نویسنده و شاعر است و هم دوستان زیادی در میان اهالی ادب و هنر دارد، سال‌ها در نظام بانکی به کار مشغول بوده است. 🔻با این حال او بیشتر از آنکه اهل مدیریت و اقتصاد باشد، اهل شعر و شاعری است. آقای صیدی مردی میانه‌رو با روحیه‌ای آرام است که همین آرامش توانسته توشه راه او در مسیر پرتلاطم بازار سهام باشد. او جایگزین مجید عشقی شد که بازار را عشقی اداره کرد... 🔻حجت‌الله صیدی اگرچه مدیری معروف در حوزه اقتصاد است اما دوستان زیادی در میان شاعران و نویسندگان دارد و مدیری باذوق است. جمع زیادی از مدیران، شاعران، نویسندگان و اهالی سیاست دور هم جمع شدند تا کتاب خاطرات صیدی را رونمایی کنند. حسین عبده‌ تبریزی هم در این مراسم حضور داشت و درباره کتاب صیدی سخن گفت. 🔻عبده ‌تبریزی در انتخابات امسال مشاور پزشکیان شد. بنابراین سپردن حق انتخاب مدیری برای بورس، کمترین پاسخی بود که پزشکیان می‌توانست به مشاور خود بدهد. عبده‌ تبریزی دوست قدیمی خود را فردی نوگرا می‌داند و کتاب او را با آثار ویرجینا وولف مقایسه می‌کند». 🔹تملق‌گویی روزنامه سازندگی در حالی است که اولاً بورس در دولت روحانی، سیاه‌ترین دوران خود طی دهه اخیر را سپری کرد. ثانیاً جهش اخیر بورس به اذعان نشریات حامی دولت، ناشی از سیاست‌های دولت در گران کردن خودرو و ارز و برخی اقلام دیگر بوده است. 🔹به بیان دیگر، نشستن لبخند بر لبان چند ده هزار سهامدار، به قیمت تحمیل تورم طاقت‌فرسا به 85 میلیون نفر و ضمناً فشار بر تولیدکنندگان اتفاق افتاده و نه در مسیر رونق تولید و تاثیر آن در کاهش تورم. 🔹به تحلیل‌های چند هفته اخیر نشریات حامی دولت درباره علت رونق بورس عنایت کنید: 🔻روزنامه اعتماد: «در روز ورود نرخ دلار به كانال 75هزارتوماني، بازار سرمايه از لابه‌لاي اتفاقات و حواشي عبور كرد و شاخص كل به قله‌اي رسيد كه در ارديبهشت ماه سال گذشته را از دست داده بود. از مهم‌ترين اخبار تاثيرگذار بازار طي مي‌توان به پايان ارز نيمايي و شروع سامانه ارز توافقي اشاره داشت». [نتیجه حذف ارز نیمایی، گرانی قابل توجه ارز و رسیدن آن به بالای 80 هزار تومان بود] 🔻روزنامه دنیای اقتصاد: بورس تهران مسیر افزایشی را ادامه داد. حذف دلار نیما و صعود دلار آزاد به کانال ۷۴هزار تومانی از مهم‌ترین محرک‏ها بود». 🔻با پیروزی پزشکیان‌، بسیاری از فعالان بازار سرمایه امید داشتند که رکود بازار بشکند، اما در کمال تعجب، شرایط به شکل وارونه پیش رفت. یکی از بارزترین اتفاقات، تبدیل حباب مثبت سنگین صندوق‌های اهرمی به منفی بود. 🔻زمزمه‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر رویکرد دولت نسبت به قیمت خودرو، موجب افزایش ارزش معاملات بورس شد. ابلاغ نرخ‌های جدید و حذف ارز نیمایی، به بورس رونق داد. 🔻دنیای اقتصاد: رونق بازار سرمایه ناشی از مجموعه‌‌‌ای از سیاست‌‌‌های دولت و از جمله افزایش نرخ ارز است. @Kayhan_online .
💵 امروز شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ @Kayhan_online