انا لله وانا الیه راجعون
با تاخیر خبر درگذشت استاد عزیزم حجت الاسلام والمسلمین درخشان پور (ره) را شنیدم .
استادی مهربان که چند جلسه از جلسات طبی او بهره برده ام وهنوز حلاوت تفسیر روایت (المعده بیت کل الداء) را به خاطر دازم .
استادی که بایک تماس ساده در اوایل طلبگی بنده را به محضر پذیرفتند. و قریب به دوساعت در جلسه اول با حوصله و صبر به اندوخته های طبی بنده گوش دادند . و و در نهایت چند توصیه کردند و فرمودند که در جلسات شان شرکت نمایم گرچه بنده خیلی توفیق حضور نیافتم .
از طرفی اورا یک اگاه به امور طبی یافتم که از افراط و تفریط رخت بر بسته و اعتدال علمی نیل کرده بود . و بیشتر همتش در امور تغذیه و کاربردی خلاصه میشد
خداوند به درجاتش بیفزاید .
۱۵ اکتبر، ۱۰.۳۰.mp3
18.94M
📘اصول کافی کتاب الحجه
🗒باب دوم حدیث چهارم
📌جلسه ۱۸
✅اتمام سند + مفردات
🆔 @kellasetegadi
۱۵ اکتبر، ۱۳.۳۹.mp3
12.81M
📙اشارات
🗓 نمط اول فصل ۱۵ و۱۶
📌جلسه ۱۳
🆔 @kellasetegadi
۱۵ اکتبر، ۱۷.۵۱.mp3
15.66M
صمدیه
جلسه ۱۵
ما و لای شبیه به لیس/ ورود به لای نفی جنس .
نکته : اگر( لا) نفی جنس تکرار شود در عمل کردن لا جواز وجود دارد مثل لا لغو فیها ولا تاثیم . واین حکم وجوبی نیست .
در باره احکام مفصل لای نفی جنس در جلسه اتی بحث خواهیم نمود .
مجموعه علمی،فرهنگی معارج
صمدیه جلسه ۱۵ ما و لای شبیه به لیس/ ورود به لای نفی جنس . نکته : اگر( لا) نفی جنس تکرار شود د
تذنیب بحث لای نفی جنس به علت قطعی اخر درس :
اسم لای نفی جنس اگر مضاف به #نکره باشد مثل (لا غلامَ رجل) ویا شبیه به مضاف باشد مثل( لا طالعاً جبلاً موجودٌ) منصوب است .
شبیه به مضاف ان است :
چیزی است که اتمام معنایش به وسیله غیر خودش است . مثلا طالعا معنایش تام نیست مگر به وسیله (جبلا ).
مثلا اگر گفته شود( لا طالعا) مرا داز (طالع) مشخص نیست مگر به وسیله بعدش یعنی (جبلا).
در غیر صورت مضاف یا شبه مضاف (اعم از مفرد / جمع / مثنی) مبنی بر نصب است . مثل لارجل ولا رجیلین .
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نماهنگ | خدایا به فریادمان برس
درس اخلاق ایت الله المعظم مصباح یزدی ره
حتما استماع کنید .
چرا موفق نمی شویم ؟
برای موفقیت در دانش ۲ امر اساسی نیاز است .
اولا نظم : انسان باید نظم ورود و خروج داشته باشد. و خود را در دام غیبت موجه نیندازد چون هر جلسه غیبت از چند جهت مخرب است . و مهم ترین وجه تخریبش همان باز کردن دریچه غیبت های بعدی است .شاید شخص بگوید محتوا را می اموزم و یا چنین چنان .اما فی واقع اثرات غیبت درسی انچنان است که به راحتی جبران نمی شود . علمای ما تابع درس وکلاس بودند نه درس وکلاس را تابع خود نمایند! بزرگان ما فرموده اند مداومت بر یک درس متوسط انقدر اثر دارد که درس قوی همراه با تخلل هرگز ان اثر را ندارد یک اصل اساسی در تهذیب و تحصیل مداومت است .
مطلب مهم دیگر : این است که شخص با معبود خود مرتبط باشد واز او بخواهد این دانش که وجودی خسیس دارد را در قلب شخص حلول دهد .و خود را محتاج او بداند ومابقی را صرف معد بداند نه از علل!