🔰۴ اصل مهم در آموزش کودکان زیر ۷ سال
1⃣ آموزشهای سنگین و شادابی کودک: آموزشهای رسمی و سنگین در سالهای قبل از مدرسه مناسب نیست و شادابی کودک را از بین میبرد و موجب بروز مشکلاتی در دوره نوجوانی و بزرگسالی میشود.
2⃣ عوارض آموزشهای زود هنگام: اگر چنین آموزشهایی در حوزه مسائل دینی و مذهبی باشد و کودک برای آموختن تحت فشار قرار گیرد، ممکن است در آینده دچار بی رغبتی نسبت به انجام فرائض دینی شود.
3⃣ هفت سال اول، دوره بازی: در دوره اول زندگی که کودک سالهای قبل از مدرسه را طی میکند، همهی آموزشها باید سبک و غیر رسمی و در قالب بازی، شعر، سرود، نقاشی، معما، نمایشنامه، قصه، خاطره و.... باشد.
4⃣ توجه به اقتضائات هر کودک: حتی در آموزشهای غیر رسمی قبل از هفت سالگی نیز، باید به اقتضای سن و کودک توجه کرد و تا زمانی که کودک آمادگی نیافته، از آموزش خودداری کرد.
#مشاوره_تربیتی
#تربیت_کودک
#آموزش_غیر_رسمی
✅ @keraamat_ir
🚩 مشارکت در نظرسنجی
🔰 بیتالغزل پس از نظرسنجی «معرفی وزیر آموزش و پرورش» در نظرسنجی دوم، از همه اهالی تعلیم و تربیت، فعالان و صاحبنظران آموزش و پرورش دعوت میکند افرادی را که شایسته سکانداری دیگر مسئولیتهای مهم و مرتبط با این وزارتخانه میدانند را در قالب نظرسنجی «مسئولین کلیدی آموزش و پرورش» معرفی نمایند.
✅ مسئولیتهای کلیدی مطرح شده در نظرسنجی کنونی شامل:
🔸معاون پرورشی
🔸معاون آموزش ابتدایی
🔸رئیس سازمان پژوهش
🔸معاون آموزش متوسطه
🔸رئیس دانشگاه فرهنگیان
🔸معاون برنامهریزی و توسعه منابع
🔸دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
خواهد بود که میتواند جایگاه کلیدی و بسیار بااهمیتی را برای اداره وزارت متبوع فراهم آورد.
🔻لازم بهذکر است مطابق با روند کلی بیتالغزل این نظرسنجی همانند گذشته صرفا منعکسکننده نظرات اهالی تعلیم و تربیت اولا برای اثرگذاری در حوزه حکمرانی و ثانیا توجهدهی به مسائل آموزش و پرورش از دیدگاه اهالی آن خواهد بود.
📮 شرکت در نظرسنجی:
🌐 b2n.ir/cmbq
🔗 همراه ما در شبکههای اجتماعی باشید:
🌐 zil.ink/beyt
🆔 @beytolqazal_ir
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونگی نظارت بر بازی های رایانه ای
🔻 فضای مجازی را باید کامل شناخت. مثلاً در مورد بازیهای کامپیوتری من به عنوان مشاور مدرسه، خود را موظف میدانم برای هر بازی که در بازار میآید، نیمی از روز را اختصاص دهم و بازی کنم تا ببینم چه نکاتی دارد. بعضی بازیها فقط مروج خشونت است. اثر این در بچهها کجا دیده میشود؟ مثلاً وقتی مستندی در مورد مدافعان حرم پخش میکنیم که به جنایات داعش اشاره دارد، میبینیم بعضیها سریع نگاهشان را بر میگرداند، اما بعضی بچهها برایشان جذاب است که صحنه بریده شدن سر را ببیند! یا مثلاً در بعضی بازی های دیگر که به ظاهر بازی تیراندازی است، روابط جنسی آموزش داده میشود و بچه به عنوان اول شخص بازی، هر کاری میتواند انجام دهد که ترویج روابط زناشویی است. شما به عنوان والدین اگر خودتان حال بازی کردن هم ندارید، میتوانید قبل از خرید بازی، نقد آن را در اینترنت بخوانید و سبک بازی را بررسی کنید. در این صورت بچه ها احساس می کنند شما به فضای مجازی مسلط هستید و احساس سادگی نسبت به شما ندارند. پس همیشه باید دو قدم جلوتر از بچه ها باشید.
استاد براتی. دوره تربیت جنسی
#تربیت_رسانه_ای
#استاد_براتی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پدر و مادر بداخلاق سرمایه تربیت!
🔻 خداوند که مدبر همه عالم و رب است، میفرماید، عالم را برای تربیت توی انسان خلق کردم و آنچه در زمین و آسمان است را به تسخیر شما درآوردم. این «برای تو خلق کردم» فقط برای پیامبر نیست. پیامبر اکرم این چک را نقد کرده است. خداوند این چک و دارایی را به همه داده است. نتیجه این تفکر در تربیت این است که هر آنچه در زندگی انسان است برای تربیت و تعالی انسان است. دوست و دشمن، پدر و مادر خوش اخلاق و بد اخلاق، سرمایه انسان است برای تعالی و تربیت. اما یکی ایجابی و یکی سلبی. از یکی با تبعیت و همراهی باید برای تربیت استفاده کرد و از یکی با همراهی نکردن. اما ما فکر میکنیم برای تربیت باید یک جای پاستوریزه و محیط پاک داشته باشیم. اما اگر انسان، عالم را به اراده الهی، در تسخیر خود ببیند هر اتفاقی در عالم برایش پیام تربیتی و هدایتی دارد.
دکتر علی جعفری. دوره کرامت ۳
#تربیت_انسان
#استاد_علی_جعفری
✅ @keraamat_ir
🔰 وظیفه والدین آبیاری این زمین است
🔻 تربیت، مثل کار کشاورز است اما خیلی آسانتر؛ یعنی این زمین شخم زدن، بذر پاشیدن و نشا کاشتن نمیخواهد؛ چراکه خدا همه این کارها را انجام داده است. وظیفه والدین آبیاری این زمین است. آبیاری کودک از دو طریق سمعی و بصری است...
وقتی دیدهها و شنیدههای او در یک زمینه و یا یک موضوع خاص تکرار شود، کمکم آنها به صورت ملکه نفسانی او در میآیند و شاکله وجودیاش را تشکیل میدهند؛ بنا بر این میتوان گفت: شاکله وجودی انسان، از دو راه سمعی و بصری شکل مییابند.
آیت الله مجتبی تهرانی؛ ادب الهی؛ تربیت فرزند؛ صفحه ۴۳ و ۴۴
#تربیت_فرزند
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نسخه افسردگی در قرآن
🔻 در روانشناسی غربی برای درمان افسردگی چه نسخههایی تجویز میکنند؟ خیلیها موسیقی را یکی از ابزار اصلی درمان افسردگی میدانند. بسیاری ارتباط دوستی با جنس مخالف و یا انس با سگ و یا رقص را تجویز میکنند. علاوه بر این پرهیز از شرکت در محیط های غم آلود و همچنین دیدن فیلمهای غیر اخلاقی بسیار توصیه میشود. اما در آیات و روایات چه نسخههایی وجود دارد؟ در آیه ۲۶۱ سوره بقره خداوند میفرماید کسانی که اموالشان را در راه خدا انفاق میکنند خداوند ترس و حزن را از آنها بر میدارد.
حجت الاسلام عباسی ولدی. کرامت۳
#استاد_عباسی_ولدی
#تربیت_انسان
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مامان! من چجوری به دنیا اومدم؟
🔻 وقتی سوال بچه این است که من چگونه به دنیا آمدم، یعنی از نحوه زایمان سوال دارد نه نطفه گذاری. در این حالت میتوانیم نحوه زایمان سزارین را توضیح دهیم و بگوییم وقتی بچه در دل مامان بزرگ میشود، مامان به دکتر میرود و دکتر قسمتی از بدن مامان را بی حس میکند و بچه را بیرون میآورد. در این حالت نباید بچه را از فرایند زایمان ترساند؛ که شکم من پاره شده و هنوز جایش جوش نخورده؛ چون در این صورت بچه عذاب وجدان میگیرد که من شکم مامان را پاره کردم و این شاید موجب شود که دیگر خواهر و برادر نخواهد! اما ممکن است بچه بزرگتر شود و شنیده باشد که مثلاً خاله سزارین کرده و دیگری زایمان طبیعی داشته. اینجا به دو صورت میتوان پاسخ داد. اگر زمان به دنیا آمدن بچه باشد و بچه به دنیا بیاید میگوییم زایمان طبیعی و اگر دکتر مجبور باشد زودتر از موقع طبیعی بچه را به دنیا بیاورد میگوییم زایمان سزارین. اما به صورت دیگری هم برای بچههای بزرگتر میتوان گفت. به این شکل که وقتی بچه در بدن مامان بزرگ میشوند و باید بیرون بیاید، خدا کانالی را در پایین بدن مامان قرار داده که از آنجا خارج میشود با استفاده از کلمه کانال و بدون اشاره به محل خروج، بُعد جنسی قضیه را کم کردیم.
دکتر سید کمیل حسینی. دوره تربیت جنسی
#تربیت_جنسی
#استاد_کمیل_حسینی
✅ @keraamat_ir
🔰 تربیتی که نتیجه معکوس میدهد
🔻 اگر شخصیت به درستی ارزیابی نشود، ممکن است تربیت، نتیجه معکوس بدهد. یکی از مسائلی که در ارزیابی شخصیت نقش مهمی را ایفا میکند، پر و بال دادن به شخصیت مورد تربیت است. در این مسأله که به صورت شگفت انگیزی شایع شده است که میگویند: «همواره به مورد تربیت شخصیت بدهید» باید تأمل بیشتری صورت بگیرد! اگر شخصیت به شکلی است که بزرگداشت آن باعث اشتباه و به خود بالیدن خواهد شد، اعطای مزیت نه تنها تربیت نیست، بلکه خیانت به آن شخصیت خواهد بود.
ارکان تعلیم و تربیت. علامه محمدتقی جعفری. صفحه ۲۱۳ و ۲۱۴
#تربیت_فرزند
#علامه_جعفری
✅ @keraamat_ir
🔰 در برابر ناخن جویدن کودک چه کنیم؟
1⃣ لجبازی و جلب توجه: گاهی کودک با چنین سوء رفتارهای عامدانهای به دنبال قدرت طلبی یا جلب توجه بیجاست و وارد یک فرآیند لجبازی میشود.
2⃣ امر و نهی ممنوع: کاملاً به رفتارهایی از قبیل ناخن جویدن او بیتوجه باشید و به هیچ وجه تلاش نکید با امر و نهی و بکن و نکن این رفتار را حذف کنید.
3⃣ تعامل بهتر با کودک: در مقابل تلاش کنید تعامل مثبت با کودک خود را افزایش دهید و وقت «باکیفیتتری» را به او اختصاص دهید.
4⃣ وقت اختصاصی : کودک اگر بداند مادرش روزی نیم ساعت، بدون وجود هیچ مزاحمی مانند خواهر و برادر، تلفن، تلویزیون، آشپزخانه و ... در اختیار اوست، رفتارش بسیار متفاوت خواهد شد.
5⃣ اشتیاق به همراهی با کودک: در این مدت اختصاصی فضایی را ایجاد کنید که راحت با شما حرف بزند و بازیهایی که پیشنهاد میدهد را با اشتیاق بپذیرید و با او همراه شوید.
#مشاوره_تربیتی
#تربیت_کودک
#ناخن_جویدن
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پناه بر خدا
🔻 سوره فلق زندگی ما را در بر میگیرد و خیلی منطقی است که پیامبر هر روز صبح این سوره را برای امام حسن و امام حسین علیهما السلام بخوانند. خیلی منطقی است که ما دو سوره ناس و فلق را هر روز بخوانیم. من به سوره فلق خیلی نیاز دارم و نیاز دارم هر روز در نمازهایم این سوره را بخوانم. یک روش جدیدی تربیتی استعاذه و پناه بردن است. مثلاً نوجوان به مشکلات متعدد جنسی و غیر جنسی مبتلاست و به روانشناس مذهبی مراجعه میکند و به او راهکارهای متعددی میدهند؛ مانند اینکه ورزش کن، تغذیه ات را تغییر بده و یا روزه بگیر. اما یک بار به او نمیگوییم یک توسل جدی و یک پناه بردن جدی به خدا داشته باش. به خدا پناه ببر نه اینکه «بگو پناه میبرم». حس پناه بردن را باید داشته باشیم اما معمولاً به این سمتها نمیرویم.
استاد شاه آبادی. دوره پیوند
#استاد_شاه_آبادی
#تربیت_انسان
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رعایت ادب در هفت سال دوم چگونه است؟
🔻رعایت ادب یعنی، غذا خوردن همیشه آدابی دارد. این آداب را همیشه رعایت کن. ادب یعنی محدودیت های رفتاری دائمی. مثل احترام به پدر و مادر؛ جلوی پای پدر بلند شدن و دست مادر را بوسیدن. این ها به عنوان یک ادب باید نگاه شود نه یک اتفاق هیجان انگیز! رفتار خوب هیجان انگیز زیاد مهم نیست. باید مواظب بود مدرسه را محل رفتارهای خوب هیجان انگیز قرار نداد.
حجت الاسلام پناهیان. دوره کرامت۲
🔸 دسترسی به فیلم کامل این جلسه با ۳۰٪ تخفیف به مدت یک هفته از طریق سایت کرامت
https://www.keraamat.ir/product/adab-dar-haft-sale-dovom
#تربیت_فرزند
#استاد_پناهیان
✅ @keraamat_ir
🔰 با بچه ای که از دیوار راست بالا میرود چه باید کرد؟!
🔻 بچهها توی خانه بازیگوشی و شیطنت میکردند. گاهی درمانده میشدیم. از آقای بهجت پرسیدم: «با بچهای که از دیوار راست میرود بالا و حرف گوش نمیکند، باید چه کار کرد؟» گفت: «همانطوری که توقع دارید خدا با شما رفتار کند، با این بچهها هم همانطور رفتار کنید. اینطور اگر نگاه کنید، دیگر زدن بچهها یا بداخلاقی با آنها بهخاطر اشتباه، بیمعنی میشود. بچه هم احساس نمیکند که بابایش درکش نمیکند.»
به شیوه باران؛ خاطراتی از آیت الله بهجت. ص٣٩
#تربیت_کودک
#آیت_الله_بهجت
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا نوجوان از والدین فاصله میگیرد؟
🔻 نوجوان، در دوره نوجوانی رشد ذهنی پیدا میکند و صاحب فکر میشود و میتواند فضاهای منطقی را تشخیص داده و با فکر و تحلیل خودش به نتیجه برسد. اما فرزند شما در دوره کودکی وقتی با مشکلی مواجه میشد؛ یا به شما مراجعه میکرد و میپرسید چه کار کنم؟ یا در مورد درست یا غلط بودن کاری که کرده بود، میپرسید. اما نوجوان، خودش واقعه را تحلیل میکند، نتیجه میگیرد و گاهی نتیجه را هم به شما نمیگوید چون در دفعات قبل او را دعوا یا مسخره کردهاید. رفتار درست در این حالت این است که در مواجهه با اعمال نوجوان، به جای نقد کردن، از او بپرسید چه شد که این تصمیم را گرفتی؟ یعنی در مورد پایه های فکری او حرف بزنید تا هم احساس کند به او اهمیت دادهاید و هم به این صورت به مرور بتوانید روی او اثر بگذارید .
خانم دکتر لواف. دوره تربیت دخترانه
#تربیت_نوجوان
#دکتر_لواف
✅ @keraamat_ir
🔰 راهکار تربیت دینی پایدار
🔻 در راستای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی، استفاده از راههای غیرمستقیم بهجای ارائه مستقیم مطالب اهمیت فراوانی دارد. بر این اساس نقش مربی فراهم ساختن شرایط است تا پیام موردنظر بهصورت غیرمستقیم انتقال یابد و متربی بتواند آن را اکتشاف و بازآفرینی کند. استفاده از این شیوه ظریف، در انتقال مفاهیم دینی نیز اهمیت دارد. زیرا ارائه مستقیم پیامهای دینی بدون ایجاد نیاز به کشف آن، پایداری و استحکام تربیت دینی را ازبین میبرد.
تربیت چه چیز نیست؟ دکتر عبدالعظیم کریمی، ص ۱۸۰
🔸 کرامت نوشت:
یکی از راههای ارائه غیرمستقیم مفاهیم، عمل کردن در برابر بچهها و همراه کردن آنهاست. مثلا اگر میخواهیم کودک، مهربانی و توجه به دیگران را بیاموزد، میتوانیم او را در کمک به نیازمندان همراه خود کنیم.
#تربیت_کودک
#استاد_عبدالعظیم_کریمی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چجوری تاثیرمون روی بچه ها بیشتر از رسانه باشه؟
🔻 فرمول طلایی پیام رسانی در سه چیز است. اول کاری کنید بچههایتان عاشقانه دوستتان داشته باشند. برای اینکار باید آنها را خوب بشناسید و تا ۷ سالگی خوب از آنها اطاعت کنید. لازمه این کار این است که به تمام ظرایف دوست داشتنیهای آنها توجه کنید. مثلا بعضی از بچهها از لباس یا دمپایی خیس بدشان میآید. باید به این نکات توجه کرد. شناخت و توجه به ظرایف و ویژگیهای بچهها باعث عشق ورزیدن آنها به شما میشود. دوم اینکه آن چیزی که میخواهید بچهها انجام ندهند خودتان انجام ندهید. بچه ها باید احساس کنند شما حاضرید به خاطر آنها از چیزی که خیلی دوست دارید، بگذرید. مثلا بچه باید حس کند و ببیند که بابای من از اخبار ۲۰:۳۰ یا مسابقه شهرآورد یا ... به خاطر من گذشت! این به بچه نشان میدهد تصویر جایگاه یک در زندگی نیست. نکته سوم اینکه تمام مواردی که بیان شد را انجام دهید اما در کنار همه اینها برای بچههایتان دعا کنید. اگر میخواهید الگوی بچههایتان باشید و بچهها شما را بپذیرند مِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً. مقام محمود یعنی رسانه را کنار میزنید و کسی میشوید که بچهها شما را میبینند و اطاعتتان میکنند.
استاد مجید اسماعیلی. دوره تربیت رسانه
#تربیت_رسانه_ای
#تربیت_فرزند
#استاد_اسماعیلی
✅ @keraamat_ir
🔰 رحمت خدا بر این والدین
🔻 امام صادق (ع) فرمودند: «رحمت خدا بر کسی که فرزندش را در نیکیها یاری کند.» راوی پرسید: چگونه در نیکی یاری کند؟ امام فرموند: «آنچه را در توان اوست و انجام میدهد، بپذیرد و از آنچه در توان او نیست و انجام نداده است درگذرد و او را به کارهایی که در توانش نیست وادار نسازد و بر او سخت نگیرد». اما چرا نباید بر کارهای کودکان ایراد گرفت و آنها را سرزنش کرد؟ زیرا کوتاهی و اشتباهات کودکان و نوجوانان اغلب از سر «ناتوانی»، «جهل» و «بیتجربگی» آنهاست. ایراد گرفتن و سرزنش آنها نه تنها این کمبودها را جبران نمیکند، بلکه بر ابهام آنها میافزاید و اگر سرزنش تکرار شود آثار منفی بر جای خواهد گذاشت.
سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت. دکتر سید علی حسینی زاده. صفحه ۱۶۲ و ۱۶۳
#تربیت_فرزند
#روایات
#استاد_حسینی_زاده
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بازی های آموزشی برای کودکان
🔻 بازیهای آموزشی انواع بازیهایی هستند که یک درس خاص مثل فارسی یا ریاضی به صورت اکتشافی آموزش داده یا تکمیل و ثبیت میشود. مثلا برای درس فارسی برای بچه های اول، دوم و حتی سوم ابتدایی، زیاد دیدن کلمات موضوعیت دارد. یک بازی، بازی کارت حافظه یا کارت کلمات است؛ در مرحله اول بچهها روی یک کارت اسم کلمه و روی کارت دیگر تصویر آنرا میکشند و آنها را به هم مرتبط میکنند. در مرحله بعد هر کلمه جدیدی که بچهها یاد میگیرند آن را همراه با تصویرش به صندوقچه کلماتشان اضافه میکنند. در نوع دیگر این بازی، نام هر وسیلهای در خانه روی آن نوشته میشود. مثلاً روی دیوار، پریز، کمد، یخچال و ... . یا هنگامی که بچهها را بیرون میبریم از آنها میخواهیم کلمات روی تابلوها و اسم خیابانها را بخوانند. بازی دیگر در این حیطه این است که از بچهها میخواهیم، همه درخواستهایشان را بنویسند و حتی بچههای مهد کودک و پیش دبستانی میتوانند خواستههای خود را نقاشی کنند. با این کار بچهها عادت به ثبت موارد مختلف و مستندسازی میکنند، همچنین خوب است بچهها را تشویق کنیم تا همیشه یک دفترچه کشف همراهشان باشد و هر چیزی که میبینند، بنویسند یا شکل آن را بکشند.
استاد اعلایی
#تربیت_کودک
#استاد_اعلایی
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نوع بازی را به بچه ها دیکته نکنید!
🔻 بازی چه زیرساختهایی را در بچهها شکل میدهد؟ یکی از این زیرساختها، افزایش اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس یعنی باور داشتن تواناییهای خدادادی. کار میدانی موجب آگاهی انسان به تواناییها میشود. مثلاً اینکه ببیند در حرف زدن، پریدن، دویدن یا آویزان شدن خوب عمل میکند. اینها نیاز به کار میدانی دارد و کار میدانی یعنی بازی. یک خاصیت جالب بازی در کودکان این است که معمولا کودک سراغ بازیهایی میرود که میتواند. برای همین مانند دومینو توانمندیهای بعدی او را روشن میکند. به همین دلیل نباید بازیها را به بچهها دیکته کرد، بلکه باید ببینیم خودشان سراغ چه بازیهایی میروند.
حجت الاسلام تراشیون. دوره کرامت دو
🔸 دسترسی به فیلم کامل این جلسه با ۲۰٪ تخفیف به مدت یک هفته
https://www.keraamat.ir/product/modiryate-bszy/
#تربیت_کودک
#استاد_تراشیون
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این همه درس خوندیم، کجای زندگی به درد میخوره؟!
🔻 در مواجهه با دانشآموزی که سوال میکند درسهایی که ما میخواهیم در کجای زندگی به درد میخورد، میتوان دو برخورد کرد. یا بگوییم دانش آموز تنبلی است و یا واقعا به هدفمندی میاندیشد. مثلا سوالاتی در امتحان میدهیم و بیجهت آن را پیچیده میکنیم. سوالات پیچیده به چه درد میخورد؟! در عوض میتوان کتابهای مختلف و حتی رمان به بچهها داد تا قدرت کلانخوانی پیدا کنند و سپس خلاصه نویسی انجام دهند. در مورد پسران به خصوص باید به سمت مهارتهای فنی و حرفهای پیش بروند و خوب است برای کارهای فنی و حرفهای هم مدرک ارائه دهیم. این چه تفکری است که همه باید به دانشگاه بروند و درس بخوانند؟
دکتر علی غلامی. دوره تربیت دخترانه
#تربیت_عقلانی
#دکتر_غلامی
✅ @keraamat_ir
May 11
💡 الزامات تربیتی اندیشه شهید مطهری. ترم سوم
⛔️ شروع ترم سه: ۲۱ مرداد
🔸 سرفصل ها:
۱. اسلام و نیازهای زمان
۲. نظام حقوق زن در اسلام
🔆 ۸جلسه ضبط شده و ۲ جلسه برخط طی ۱۰ هفته
📍 پشتیبانی با نام کاربری
@keraamat
🌐اطلاعات بیشتر و ثبت نام در:
https://www.keraamat.ir/product/elzamat-term-sevom/
✅ @keraamat_ir
🔰 بچه ها میپرسند، آیا مسلمان واقعی وجود دارد؟!
🔻 هر مسلمانى يك سرمايه است براى اسلام. اگر کسی يك مسلمان واقعى است، بگذار جامعه بفهمد و او را بشناسد، البته محضا للّه نه براى ريا. محضا للّه تظاهر كند به مسلمانى خودش؛ يعنى به آنچه كه «واقعا معتقد است» و «عمل مىكند»، «متظاهر هم باشد» تا جامعه بفهمد كه چنين فردى از خودش دارد. اين معنى ندارد كه مسلمانها، مسلمان باشند ولى جامعه نشناسد كه اينها مسلمانند و به عنوان يك مسلمان به آنها ارادت نداشته باشد. بعد بچهها كه چشمشان را باز مىكنند، به ظاهر قضاوت مىكنند، مىگويند آقا اين حرفها دروغ است، مسلمانى وجود ندارد. نه! مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. خدايا كارى كن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو) و در آسمان محبوب باشم، هر دو جا با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى، و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند.
مجموعه آثار شهيد مطهري (تعليم و تربيت در اسلام)، ج۲۲، ص: ۹۴۰
#تربیت_انسان
#شهید_مطهری
✅ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راهکار پیشگیری از اعتیاد فرزندان به اینترنت
🔻 دو راهکار برای درمان اعتیاد اینترنتی وجود دارد که مامان و بابا و بچهها باید با هم انجام دهند و گاهی مشکل این است که بعضی پدرها و مادرها با هم هماهنگ نیستند. یکی اشتراکی بودن است، یعنی موبایل و تبلت باید اشتراکی باشد. گوشی بابا یا مامان دست بچهها باشد، استفاده کنند و پس دهند؛ یا مثلاً گوشی و تبلت، اشتراکی بین بچهها وجود داشته باشد. حس مالکیت روی گوشی و تبلت خطرناک است! چرا که حس مالکیت، خصوصی سازی میآورد. سواد رسانهای میگوید گوشی و تبلت حریم خصوصی نیست! سیم کارت شخصی است. یعنی گوشی بابا، دست دختر است، اما دختر اجازه ندارد با «سیمکارت» پدر در جایی عضو شود و یا به کسی زنگ بزند. دومین راه، اعتمادسازی است. به این معنا که آن راکه حساب پاک است، ازمحاسبه چه باک است؟ یعنی گوشی بچهها رمز عبور ندارد، روی اسپیکر صحبت میشود، در اتاق خواب برده نمیشود، خارج از اتاق راحت و رها در شارژ است. اگر این دو شرط را رعایت کنیم از آسیب های فضای مجازی در امان میمانیم و میتوانیم از فواید آن استفاده کنیم.
دکتر عزیزی. دوره تربیت رسانه
#تربیت_رسانه_ای
#استاد_عزیزی
✅ @keraamat_ir
🔰 تغییر ذائقه کودکان به وسیله شیطان
🔻 خداوند فرمود، ما انسان را خیلی زیبا آفریدیم. این طور نبود که فقط بگوییم؛ این راه حق است و آن راه باطل. بلکه او را به گونهای آفریدیم که طبعاً به طرف خوبی مایل است و از دین خوشش میآید. یک وقت خدا عسل را خلق میکند و میگوید این عسل است و این سمّ، هر کدام را خواستی بخور! اما عسل و سمّ را خلق کرد و دستگاه ما را عسلدوست کرد. بعد فرمود هر کدام را میخواهی بگیری، بگیر! اما الآن ذائقه را عوض کردند؛ شما ببینید یک کودک، اگر مختصری غذای مسموم بخورد، بالا میآورد؛ اما در اثر اینکه جوان شد و تربیتِ بد شد، او از سمّ لذّت میبرد و میشود معتاد! شیطان گفت فطرت را نمیتوانم به هم بزنم، ولی کاری میکنم که دیگر از اطاعت و دین خوششان نمیآید.
گزیده های تربیتی تفسیر قرآن کریم. آیت الله جوادی آملی.
#تربیت_انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
✅ @keraamat_ir