eitaa logo
کرامت
16.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
15 فایل
﷽ ♦️ کرامت؛ کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی 🔶️ روابط عمومی @keraamat 🔶️ پیام رسان بله: https://ble.ir/keraamat_ir 🔶️ اینستاگرام: instagram.com/keraamat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‌💡 مدیریت خانواده و سبک زندگی (ترم مقدماتی) 🔸 ۳۰ ساعت آموزشی طی ۷ هفته ⛔️ شروع دوره: ۷ مهر 🔴 این دوره مبتنی بر کتاب مهارتهای زندگی دوره متوسطه، اما قابل استفاده و کاربردی برای عموم است 📌همراه با اعطای مدرک معتبر از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز تربیت مربی مجتمع امام صادق (ع) ⭕️ کد تخفیف ویژه اعضای کانال کرامت: mzksrt5 📌 اعطای کد تخفیف به مخاطبان دوره‌های گذشته کرامت 🔆 پشتیبانی با نام کاربری @keraamat_majazi 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام در www.keraamat.ir@keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راهکار کلیدی برای افزایش هوش اجتماعی بچه ها 🔻 در نسل جدید EQ یا هوش اجتماعی پایین است. یکی از علل اصلی بالا بودن هوش اجتماعی، تعداد فرزندان است. هرچه تعداد فرزندان بیشتر شود این هوش فعال‌تر می‌شود. تنها درگیری که باعث رشد و تربیت می‌شود درگیری است که درون یک خانواده اتفاق می‌افتد، چون بعد از درگیری، خواهر و برادر به دنبال راهکاری برای ایجاد محبت و عاطفه نسبت به یکدیگر هستند و این راهکارها همان افزایش هوش اجتماعی است. وقتی بچه‌ها با هم درگیر می‌شوند، مادر و پدر به هیچ عنوان نباید دخالت و بین آنها قضاوت کنند. بلکه بچه ها فقط می‌توانند راجع به درگیریشان با پدر مادر حرف بزنند و تخلیه عاطفی کنند. در درگیری بچه‌ها هیچ وقت تعیین مقصر نکنید! چون ما نصف موضوعاتی که بین بچه‌ها رخ داده است را نمی‌دانیم. بنابراین تعداد بچه ها باعث می‌شود درگیری بین بچه ها بالا برود و خودشان به دنبال راه حل مشکلات بگردند؛ آن راهکارهای محبت‌افزایی که بعد از درگیری بین بچه‌ها ایجاد می‌شود همان چیزی است که موجب تربیت و افزایش هوش اجتماعی خواهد شد. دکتر سعید عزیزی @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سه راهکار ایجاد امید در نوجوانان 🔻 انسان با امید حرکت می‌کند، امید به آینده در دوره نوجوانی بسیار مهم است. اما با چه راهکارهایی می‌توان امید به نوجوان را آموزش داد؟ سنت های الهی را برای نوجوان باید بیان کرد، مثلاً نصرت الهی که در بیانات حضرت آقا خیلی زیاد است. ذکر تجارب موفق به خصوص تجاربی که در سن و سال نوجوان باشد؛ مثلاً بیان فعالیت‌های موفقی که نواجوانان دهه ۶۰ انجام داده‌اند، ذکر تجارب امید و استقامت را زیاد می‌کند. ترسیم آینده روشن نیز برای امید آفرینی بسیار اساسی است. مفهوم انتظار که در شیعه وجود دارد آینده‌ای روشن را برای ما ترسیم می‌کند. همچنین مواجهه حضرت آقا به عنوان مربی یک جامعه در اینجا درس‌آموز است. مثلاً تصویری که درباره ۲۵ سال آینده اسرائیل ارائه می‌دهند، یا برخورد ایشان با مسئله کرونا که این موضوع روزی تمام خواهد شد و ... . همه اینها آینده‌ای روشن را ترسیم و امید را در دل زیاد می‌کند. خانم دکتر فاضل. دوره تربیت دخترانه @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 زن برتره یا مرد؟! 🔻 نگاه خدا به خلقت زن و مرد این است که ذات زن و مرد هر دو انسان و مشترک است، اما چون مسئولیت‌های متفاوتی را بر عهده هر یک گذاشته، قابلیت‌ها هم فرق دارند. اگر هر دو طرف ظریف بودند، کارهای سنگین زمین می‌ماند و اگر هر دو قوی بودن کارهای ظریف و عاطفی را چه کسی انجام می‌داد؟ می‌بینیم خداوند یکسری تفاوت‌ها را در وجود انسان قرار داده تا یکدیگر را به تکامل برسانند. بنابراین زن و مرد مشابه هم نیستند اما مساوی هم هستند؛ یعنی اگر هرکدام را در یک کفه ترازو قرار دهیم با هم برابرند. یک طرف یک کیلو عسل داریم، یک طرف یک کیلو خامه! یعنی باید به دختر گفت تو مساوی مردها هستی، اما نقش تو نقش مردانه نیست. تو عسلی و او خامه. تو قرار است شیرین و زلال و طلایی باشی و او قرار است سفید و سنگین و چرب باشد و وقتی با هم ترکیب می‌شوید، یک ترکیب مقوی و کامل هستید. خانم دکتر لواف 🔸 برشی از دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی. اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق https://www.keraamat.ir/product/khanevade-sabkezendegi/ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عاشق شدن های دوره نوجوانی! 🔻 شیفتگی همان عشقی است که در نگاه اول تجربه می‌شود. این نوع عشق به سرعت ایجاد می‌شود و چون در آن صمیمیت و تعهدی وجود ندارد به تدریج کارکرد هوسی پیدا می‌کند. به همین دلیل اگر نوجوانان در سنین ۱۴-۱۵ یا حتی تا ۲۰ سالگی می‌گویند عاشق شدیم، باید بررسی شود که آیا بر مبنای شناخت بوده یا نه؟ آیا عشق در لحظه بوده است؟ آیا نگاه ازدواج وجود دارد یا نگاه دوستی؟ چون در سنین نوجوانی هورمونهای جنسی به شدت ترشح می‌شوند، اشتیاق و هوس بر مسائل دیگر غلبه دارد. در این نوع عشق هر کسی سود خود را می‌کند و به سرانجام نیز نمی‌رسد! استاد سادات. دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی 🔸 برشی از دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی. اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق https://www.keraamat.ir/product/khanevade-sabkezendegi/ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چجوری به حرفهای خواستگارم اعتماد کنم؟ 🔻 چگونه به صحبت هایی که در جلسات خواستگاری بیان می‌شود می‌توان اطمینان کرد؟ باید به نوع سوالات دقت کرد. نوع سوالات ارزش‌هایی را که برای طرف مقابل مهم است، نشان می‌دهد. علاوه بر این، ترتیب سوالات نیز مهم است. مثلا اگر کسی از رشته تحصیلی می‌پرسد، مشخص است که فضای علمی برای او مهم است و اگر از دارایی می‌پرسد، فضای اقتصادی برای او اهمیت دارد. همچنین باید به برخوردی که نسبت به سوالات می‌شود، توجه کرد. مثلا اگر شخص از پاسخ به سوالی طفره می‌رود، باید بدانیم وارد منطقه‌ای شده‌ایم که برای او خوشایند نیست و اگر دانستن پاسخ آن سوال برای ما مهم است، باید با ادبیات و شیوه‌های دیگری سوال را طرح کنیم تا به پاسخ خود برسیم. خانم جهازی. دوره مدیریت خانواده و سبک‌زندگی 🔸 برشی از دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی. اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق https://www.keraamat.ir/product/khanevade-sabkezendegi/ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دخترمون زن زندگی هست؟! 🔻 یک ویژگی برای زن زندگی بودن این است که ببینیم دختر چقدر مسئولیتهای خانه و خانواده را می‌پذیرد؟ در این زمینه افراد روشنفکر ژست فمینیستی می‌گیرند و افراد متدین به آیات و روایات استناد می‌کنند که زن وظیفه‌ای ندارد. اما باید توجه کرد وظایف یک خانم فقط وظایف حقوقی نیست. هم زن و هم مرد بخشی از وظایفشان حقوقی و بخشی از آن، تعهدات اخلاقی و فرهنگی است. مثلاً شیر دادن به فرزندان وظیفه حقوقی یک خانم نیست، اما هر زنی از نظر اخلاقی و عاطفی این را وظیفه خود می‌داند. وظایف حقوقی به درد دادگاه می‌خورد! پیامبر در تقسیم بندی وظایف، کارهای داخل خانه را به عهده حضرت زهرا و کارهای بیرون را به عهده حضرت علی گذاشتند. چنین تقسیم‌بندی در هیچ‌یک از متون فقهی وجود ندارد، چرا که این، یک تقسیم‌بندی اخلاقی است. بنابراین باید با دختری ازدواج کرد که به تعهدات اخلاقی نیز پایبند باشد و در خانه نظم و انضباط داشته باشد. البته مرد هم باید کمک کند به خصوص اگر خانم شاغل باشد. اما سخن بر سر این است که دختران ما امروزه در دانشگاه ها و مدارس و فضاهای فرهنگی در یک فضای پسرانه تربیت می‌شوند! و درست است که در بسیاری از فعالیتهای اجتماعی موفق هستند اما ممکن است زن‌زندگی نباشند! دکتر بانکی پور. دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی 🔸 برشی از دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی. اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق https://www.keraamat.ir/product/khanevade-sabkezendegi/ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چه نوع محبتی به امام حسین (ع)، تربیت کننده است؟ 🔻 در تربیت برای ما فقط حرف گوش کردن مهم نیست. نظر ما با مکتب رفتارگرایی فرق دارد که با تشویق و تنبیه و محرک و پاسخ تلاش می‌کند، رفتارهای مورد نظر اجرا شود. ما می‌خواهیم حقیقت انسان رشد کند تا به کمال برسد. اما این از چه طریق اتفاق می‌افتد؟ هر انسانی باید بالاتر از خود را ببیند، به او محبت پیدا کند و از طریق متصل شدن به او خودش را بالا بکشد. مثلاً محبت به امام حسین (ع)، باعث می‌شود که او را الگو قرار دهیم و روح خود را شبیه او کنیم. آن وقت روح من بزرگ می شود. رفتار به شرطی ارزش دارد که باطنی در وجود ما داشته باشد. هیچ ظاهری در دین ارزش ندارد، مگر این‌که باطن آن وجود داشته باشد. این ظاهر می‌خواهد حجاب باشد یا نماز... ، به شرطی ارزش دارد که باطن آن نیز وجود داشته باشد. دکتر صداقت زاده @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تاثیر مهم ابراز محبت والدین به هم در حضور بچه ها 🔻 ما ایرانی ها معمولا دعواهایمان عیان و عشق بازی‌هایمان مخفی است. بچه ها معمولاً جنگ و دعوای پدر و مادر را می‌بیند، اما علاقه و محبت ها را نمی‌بیند. به همین دلیل می‌ترسند که اگر ازدواج کنیم مثل خروس جنگی دائما می‌خواهیم با هم بجنگیم! این ندیده‌اند که علاوه بر دعواها، پدر و مادر در زمان های زیادی با علاقه و محبت کنار هم هستند و یکدیگر را دوست دارند. یعنی لایه چالش‌های خانواده همواره عیان و لایه انعطاف‌ها مخفی و دور چشم بچه‌هاست. روابط عاشقانه دو بخش جنسی و عاطفی دارد؛ که روابط عاشقانه عاطفی باید در منظر بچه‌ها باشد. حجت الاسلام هاشمی. دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی 🔸 برشی از دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی. اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق https://www.keraamat.ir/product/khanevade-sabkezendegi/ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چهار ویژگی مشترک اینستاگرام و نوجوانان 🔻 رسانه های نوین چهار راه برای انتقال پیام به مخاطب دارند؛ کوتاه، شیرین، سریع و ساده. هر کدام از اینها یکی از ویژگی‌های نسل جدید هم است! یعنی اولا محتوای ما باید کوتاه باشد، چون نسل جدید بی‌حوصله است. حتی اگر وقت داشته باشد، حوصله ندارد! دوم اینکه همه چیز باید شیرین و جذاب باشد. سوم، چون کم حوصله هستند، باید خیلی سریع سر اصل مطلب برویم و گل طلایی را بزنیم و گرنه درگیر منابع دیگری خواهند شد و چهارم اینکه باید محتوا ساده باشد. بنابراین اگر می‌خواهیم اثر گذار باشیم، الان یک ابزار جدی اینستاگرام است. مخاطب ما آنجاست و بقیه رقبا و دشمنان ما هم آنجا هستند. آیا ما هم آنجا هستیم؟ آیا تولیدات ایجابی برای نوجوان داریم و فعال هستیم؟ آیا تولیدات ما توسط نوجوانان بازنشر داده می‌شود؟ اگر اینگونه رفتار کرده باشیم، از مقام انفعال و مصرف به مقام تولید و فعالیت رسیده‌ایم. دکتر سید بشیر حسینی. دوره مدیریت خانواده و سبک زندگی @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 به تستهای روان شناسی اعتماد دارید؟! 🔻 در مورد جامعه ایرانی یک آقایی از تلویزیون اعلام می‌کند که ۲۵ درصد مردم ایران افسردگی دارند. تستی که با آن مردم را سنجیده‌اند در سوئد ساخته شده است. سوئد را شما در نظر بگیرید و ساعت‌هایی که مردم می‌توانند در خانه و بیرون از خانه باشند. تستی که در سالهای ۱۹۷۰ در سوئد ساخته شده را می‌آوریم و با آن تشخیص می‌دهیم که جامعه ایرانی افسردگی دارد!! اینکه من مشکل داشته باشم، با اینکه افسرده باشم، متفاوت است. شما می‌توانید بگویید جامعه ما با مشکلات زیادی روبرو است. اما نمی‌توانید بگویید افسرده است، چون علی رغم تمام مشکلاتی که اگر مقداری از آن در جوامع دیگر باشد، خودکشی می‌کنند، ما داریم زندگی می‌کنیم! مثلا در همین حالت کرونا و در انبوه این مشکلات مهمانی و عروسی می‌گیریم. آیا این جامعه افسرده است؟ از روی تست‌ها این را می‌گویند، چون بی‌سواد هستند. چون نمی‌دانند این تست‌ها مربوط به یک جامعه، یک مردم و یک عملکردی است که با ما متفاوت است. مثلاً ما نمی‌دانیم برای فردای خود غذا داریم یا نه، اما عروسی می‌گیریم! اما در جامعه غربی علی رغم وجود بیمه‌های مرسوم در آنجا و شرایطی که دارند، وقتی با مشکلاتی شبیه کرونا مواجه می‌شوند، دیدیم که چه وحشی بازی‌هایی در می‌آورند! من وقتی اینها را کنار هم می‌بینیم، می‌گویم چه جامعه الهی داریم. از لحاظ اقتصادی در نهایت ناایمنی هستیم، اما به یکدیگر کمک می‌کنیم. آیا تست ها اینها را به ما می‌گویند؟!! خانم دکتر اسمعیلی. تربیت مشاور و پشتیبان تربیتی @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راهکار کلیدی برای تربیت خود 🔻 فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ ... . انسان هرچه می‌تواند باید روی خودش کار کند. اگر می‌خواهید خودتان را تربیت کنید، روی نمازتان سرمایه گذاری کنید. مُسکِّن را دیده‌اید، که هر جایی از بدن ما درد می‌کند را خوب می‌کند، چون عصب مرکزی را ضعیف می‌کند. نماز هم همین است. از همه منکرها، قدرت نهی دارد. روی نماز سرمایه‌گذاری کنید. روی «وقت نماز»، «حوصله کردن سر نماز» و ... . انگار می‌رود روی عصب مرکزی شهوات می‌نشیند. روی صبوری، سخت‌کوشی و کنترل شهوات اثر می‌گذارد. حجت الاسلام قاسمیان. دوره کرامت۱ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قرآن هم بخوانید! 🔻 در قرآن هر وقت تعلیم آمده، تزکیه هم آمده است. نکته اش هم این است که تربیت، مقدم بر تعلیم است. اما قبل از تزکیه هم مطلبی است که معمولا کسی نمی‌گوید! پیغمبر قبل از اینکه تعلیم دهد، تزکیه می‌کند و قبل از اینکه تزکیه کند، «تلاوت قرآن» می‌کند. مقدمه تزکیه، تلاوت قرآن است. ما می‌خواهیم کلاس‌هایمان آموزشی نباشد و البته تربیتی هم باشد اما نمی‌دانم چه بیماری وجود دارد که می‌ترسیم زیاد قرآن بخوانیم؟! اولین کاری که پیامبر می‌کرد «تلاوت قرآن» بود و بعد تربیت، تعلیم و حکمت. دکتر محمد حسین شاه آبادی. تربیت مشاور و پشتیبانی تربیتی @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 در انتخاب همسر چقدر میتونیم به اشتراک برسیم؟ 🔻 اگر همه الزامات شکل‌گیری یک زندگی مطلوب به طور طبیعی وجود داشته باشد و اشتراکات هم زیاد باشد، زندگی مطلوب ایجاد می‌شود. اما در همین اشتراکات، قطعاً محل درگیری و تضارب وجود دارد. مثلا آقا شبها دمر می‌خوابد و خانم صاف، آقا صبحانه غذا می‌خورد و خانم چای شیرین، آقا وقتی می‌خواهد خانم را از خواب بیدار کند با صدای بلند صدا می‌کند، اما خانم در خانواده‌ای بزرگ شده که کسی نباید آنها را صدا می‌کرد و خودشان باید از خواب بیدار می‌شدند، این تفاوت‌ها شدیداً محل تنش می‌شود. چرا اینها را به بچه‌هایمان نگوییم که با تخیل وارد خانه بخت شوند و با کوچکترین تفاوت احساس شکست کنند؟! گاهی زندگی مطلوب به خاطر اینکه طرفین باور نمی‌کنند طرف مقابل یک فرد و خانواده دیگر است به هم می‌ریزد. باید بپذیریم با همه کفویت و آموزش‌هایی که دیده‌ایم از هم زیاد فاصله داریم. حجت الاسلام گمار. مهارتهای همسرداری زن و شوهر 🔸 دسترسی به فیلم کامل این جلسه با ۳۵٪تخفیف از طریق https://www.keraamat.ir/product/hamsardary/ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راهکار ایجاد نگاه جهانی در بچه ها 🔻 اقتضای نگاه تمدنی، احساس مسئولیت نسبت به دیگران است. از کسی که می‌گوید من و لاغیر، نمی توان انتظار داشت احساس مسئولیت جهانی و تمدنی داشته باشد. اما چگونه باید این کار را ایجاد کرد؟ یکی از راهکارها اردوهای جهادی و کمک برای جمع‌آوری ارزاق است. مثلاً یک بار می‌گوییم بچه ها پول بدهید، می‌خواهیم ارزاق تهیه کنیم، این کار خوبی است، اما خوب‌تر این است که خود بچه‌ها ارزاق را بسته بندی کنند و خودشان را ببریم در پخش کردن ارزاق کمک کنند تا ببینند مردم در چه جاهایی زندگی می‌کنند! بچه‌ها باید با واقعیاتی روبه‌رو شوند و حس مسئولیت پذیریشان تحریک شود. این مهم است که توجه کنیم برای تربیت تمدنی لازم نیست این واژه را دائماً برای بچه‌ها تکرار کنیم، بلکه اگر کسی با این اقتضائات رشد کند خود به خود جهانی فکر و جهانی عمل می‌کند. دکتر علی غلامی. دوره تربیت دخترانه @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش رفتار با کودک در سیره پیامبر (ص) 🔻 مسئله محبت به کودک، مسئله مهمی است که ما معمولا از آن غافلیم و آنچه در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت وجود دارد، معمولا خلاف رفتارهای ماست. نقل است که وقت نماز شد و اصحاب دیدند که پیامبر به مسجد نیامدند. به دنبال ایشان رفتند و دیدند که پیامبر روی خاکها مشغول بازی با بچه هاست. اصحاب گفتند مردم در مسجد منتظر شما هستند. پیامبر فرمودند تا بچه ها اجازه ندهند، نمی‌آیم. باید بچه ها را راضی کنیم. با بچه ها صحبت کردند و آنها در مقابل ۱۰ گردو راضی شدند که پیامبر از پیششان برود و ایشان با تاخیر به مسجد رفتند. استاد حسن رحیم پور @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جامعه خراب است که بچه ها خراب میشوند؟! 🔻 آنهایی که اراده خود را آکبند گذاشته‌اند و نمی‌خواهند از آن استفاده کنند می‌گویند وراثت، محیط و آموزش عوامل اصلی تربیت هستند و همه گناهان را گردن این سه عامل می‌گذارند. می‌گویند: جامعه و مدرسه و پدر مادر ما خراب بودند که ما خراب شدیم و آنهایی که خوب شدند پدر و مادر و مربی خوبی داشتند. اما کسانی که از اراده‌شان خوب استفاده می‌کنند، سه عامل را عامل فرعی می‌دانند. خداوند در آیه ۱۱ و ۱۲ سوره تحریم، ضرب المثل کفار را همسر جناب نوح و لوط و ضرب المثل ایمان را همسر فرعون معرفی می‌کن. یعنی در خانه دو پیغمبر، ضرب المثل کفر و در خانه فرعون ضرب المثل ایمان رشد می‌کند. این دو آیه بیان می‌کند، زور اراده از محیط بیشتر است. یعنی آسیه در محیط کفر است اما اراده اش بر توحید است، با اراده‌اش توحیدی زندگی می‌کند، حتی نهی از منکر می‌کند و شهید می‌شود. یعنی در کاخ فرعون که بدترین محیط است می‌توانیم موحد باشیم به شرط اینکه بخواهیم! از آن طرف در محیط توحیدی خانه جناب لوط و نوح با اراده خودشان کافر شدند. بنابراین اراده می‌تواند نقش وراثت، محیط و مربی را تقویت و یا خنثی کند. حجت الاسلام ماندگاری. دوره کرامت۴ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نتیجه مهم تربیت صحیح 🔻 انسان تربیت شده باید ویژگی‌هایی داشته باشد و اگر این ویژگی‌ها در او به وجود نیامده باشد تربیت شده نیست، حال نامش را هرچه می‌خواهیم بگذاریم. یکی از این ویژگی‌ها استقلال است. مثلاً انسان از کودکی به پدر و مادر خود، وابستگی بدنی و عاطفی و فکری دارد. اما فردی که ۲۰ ساله شد، اگر همچنان وابسته باشد، انگار همچنان بچه مانده و اگر دائما حرف پدر و مادر را تکرار کند گویی هنوز تربیت نشده است. بنابراین تربیتی اگر موجب استقلال نشود، تربیت نیست حتی اگر نام دینی داشته باشد. دکتر خسرو باقری @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اشتباهی که باعث پرتوقع شدن بچه ها میشود! 🔻 اگر چند نوع غذا در یخچال داشته باشیم و آن را گرم کنیم و سر سفره بیاوریم، گُل غذا را به چه کسی باید داد؟ اگر غذایی که کمترین متقاضی را دارد، خودتان بخورید، دارید به فرزندانتان خیانت می‌کنید و آنها را متوقع، نمک نشناس و نق زن بار میاورید. وقتی چنین غذایی سر سفره می‌آید، باید آن را میان خود، همسر و بچه ها تقسیم کنید تا کسی خودخواهی نکند. پیام این کار این است که وقتی چیزی وارد خانه می‌شود همه باید با هم استفاده کنند. نه اینکه گُلش برای سوگلی و گَندش برای دور از جان کارگر خانه باشد. بچه ای که می‌گوید رویش نمی‌شود با پدر و مادرش راه برود، دلیلش این است که پدر و مادر کنار کشیده‌اند و همواره بهترین چیز را برای بچه و بدترین چیز را برای خود کنار گذاشته اند. @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اهمیت حفظ حریم خانواده در تربیت فرزند 🔻 یکی از مسائل مهم در تربیت، بحث حد و حدود خانواده است. مرزهای خانواده یعنی ما تعیین کنیم هر کدام از اعضای خانواده چه چیزهایی را می‌توانند از بیرون، وارد خانواده کرده و جز عادت و قواعد کنند و از این مهم تر، اینکه چه کسانی می‌توانند در خانواده ما دخالت کنند. مثلاً دیگران تا چه اندازه اجازه دارند راجع به همسر من با من صحبت کنند؟ اگر خانم یا آقا از حرف‌های دیگران راجع به همسر خود اثر بپذیرد و موجب بدبینی و درگیری شود، یعنی مرز خانوادگی باز است. اگر کسی جرات کند راجع به همسر من حرفی بزند یعنی ما در ساماندهی مرزهای خانواده خود ناتوانیم. مثلاً خواهر من ایرادی از همسر من بگیرد، خوب ما هم خودمان داریم این ایراد را می‌بینیم! این درست نیست که دیگران به خود اجازه دهند که ایرادات همسر ما را به ما بگویند. ما هر جایی می‌توانیم انتقاد دیگران را قبول کنیم، اما درمورد همسر نباید انتقاد دیگران را قبول کنیم. دکتر فرحبخش. رویداد تاثیر روابط زوجین بر تربیت فرزند 🔸 دسترسی به فیلم کامل با ۳۵٪ تخفیف از طریق https://www.keraamat.ir/product/rabete-zojain-bar-tarbiat/ @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگه به استعداد فرزندم توجه نکنم چی میشه؟! 🔻 وقتی می‌خواهیم انسانها را مهندسی کنیم، باید راجع به استعداد آنها صحبت کنیم. ریشه استعداد، عدد است. پس استعداد مربوط به ظرفیت انسان است. یعنی میزان باری که یک بچه ۲ ساله می‌تواند حمل کند با یک بچه ۱۵ ساله متفاوت است. اگر میزان باری که یک بچه می‌تواند تحمل کند، ۶ کیلو باشد و ما ۲ کیلو بار به او بدهیم به او ظلم کرده ایم. چون بار بیشتری می‌توانسته تحمل کند و ما او را تنبل کرده‌ایم. این باعث می‌شود به تدریج بار مسئولیتی که «می‌تواند» حمل کند را روی دیگران پخش کند. اینکه خداوند می‌فرماید لا یکلف الله نفسا الا وسعها، یعنی خدا اول استعدادیابی می‌کند بعد بار می‌گذارد. مثلاً کسی که در سلامت است باید ایستاده نماز بخواند، اگر حین نماز دچار مشکل ‌شود می‌تواند نشسته نماز بخواند و حتی اگر توانایی کمتر باشد، می‌تواند دراز کشیده بخواند. باید توجه کنیم که استعداد روند ثابت ندارد و حتی حین عمل نیز ممکن است تغییر کند. مثلا اگر با بچه چهارساله روزی یک صفحه حفظ قرآن کار می‌کنیم، اما می‌بینیم به‌تدریج بچه اذیت شده است و دوست دارد بازی کند، باید مقدار کار را کم کنیم و به او زور نگوییم. حجت الاسلام دوست محمدی @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راهکار کلیدی برای تثبیت هویت جنسی فرزند 🔻 برای هویت‌دهی به بچه‎‌ها باید چهار اتفاق بیفتد. بچه‌ها هویت خود را بشناسند، آن را بپذیرند، به لوازم آن عمل کنند و به جنس مخالف خود احترام بگذارند. توجه کنیم که تفریحات در سنین کودکی بازی و در سن نوجوانی همراهی و همکاری است. مثلاً در حین سفر می‌توان بخشی از مسئولیت‌ها به پسر سپرده شود و پسر مسئول خرید شود. پدر وقتی به بچه نقش می‌دهد، دارد هویت او را به او می شناساند. بعد از اینکه هویت خود را شناخت، باید هویتش را بپذیرد و به آن عمل کند. گاهی دخترها و پسرها هویت خود را می‌شناسند، اما آرزو دارن جنس دیگری داشته باشند. در روایت داریم اگر می‌خواهید دختر، خوب تربیت شود، مادر را تکریم کنید. اگر در خانواده، پدر با ادبیات تحقیرآمیز با مادر صحبت کند، اثر منفی بر تربیت دختر دارد و اگر مادر جلوی بچه‌ها مشکلاتش را با پدر طرح کند، پدر از وجاهت خود می‌افتد. اگر شخصیت پدر و مادر در ذهن بچه‌ها فرو بریزد، بچه نه هویت خود را می‌پذیرد و نه به جنس مخالف خود احترام می‌گذارد. البته ممکن است دچار انحراف جنسی نشود اما بعدها در زندگی مشترک با همسر خود نمی‌سازد. دکتر سجاد مهدی زاده. @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روش برخورد با سوء رفتارهای کودکان 🔻 گاهی می‌بینیم که بچه سوء رفتارهایی انجام می‌دهد که هدفش جلب توجه از مادر یا معلم است. وقتی مادر در حال صحبت با تلفن است، بچه می‌آید و یکسره مادر را صدا می‌کند. قصد بچه اینجا اذیت کردن نیست، بلکه می‌خواهد توجه مادر را جلب کند، چراکه ممکن است در جای خود، توجه درست به کودک نشده است. در مقابل چنین کودکی به جای اینکه با او برخورد کنیم که هر وقت من با تلفن صحبت می‌کنم می‌آیی و این کار را می‌کنی!!! می‌توانیم رفتارهای جایگزینی انجام دهیم. مثلا ساعت مچی دستمان را به او نشان دهیم و بگویم اگر عقربه‌ها به اینجا برسد، من می‌آیم و با هم می‌رویم کاری را انجام می‌دهیم، یا دست او را با محبت بگیریم یا در حالی که صحبت خود را ادامه می‌دهیم، او را در آغوش بگیریم و نوازش کنیم که متوجه شود حواسمان به او هست. اگر این کارها را نکنید، بچه مثلاً می‌رود در گوشه‌ای و خلوتی و ممکن است خراب کاری انجام دهد تا صدایی بلند شود، تا بالاخره گوشی را قطع کنیم و سراغ او برویم. خانم دکتر عسلی. تربیت مشاور و پشتیبان تربیتی پیوند @keraamat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چجور درس خوندنی مقدس است؟ 🔻 علم به ما هو علم مقدس نیست. تقدس علم به دو چیز است. اول به تقدس معلوم است. این که علم ما به چه چیزی تعلق می‌گیرد. اگر موضوع علم اهمیت داشته باشد و ارزشمند باشد، آن علم مقدس است. مانند علم کلام، فلسفه، احکام و ... . اما جهت دیگری که آن را مقدس می کند، هدف است. اینکه این علم برای چه وضع شده و ما برای چه به دنبال آن می‌رویم، مهم است. اگر ما غایت مدار باشیم به دنبال اهداف پسندیده می‌رویم، در غیر این صورت ممکن است اهداف غیر پسندیده داشته باشیم. ممکن است علم ما مقدس باشد، اما هدف ما مقدس نباشد! مثلا ممکن است علم دین را یاد بگیریم، اما هدف ما این باشد که بگویند فلانی عالم است یا برای مال و تعریف و تمجید دیگران علم بدست آوریم. اگر بخواهیم در علم ماندگار باشیم، باید هدف‌های مقدس داشته باشیم. آیت الله مهدوی کنی @keraamat_ir