کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب 📚
کتاب:غریب قریب
نویسنده:سعید تشکری
معرفی کتاب از زبان نویسنده
خراسان و مشهد اصل حرف من است و حرم و بارگاه رضوی همه وظیفه من معرفی کتاب از زبان نویسنده در حوزه پدیدآوردن و بهروزآوری ادبیات شهری رضوی محسوب میشود.ما در داستاننویسی شهری، باید شهر را با رویکرد ملی و جهانی ببینیم و نه اینکه لهجهنویسی کنیم و آوانویسی لهجهها را گسترش دهیم و پاورقیها را در تن ِمتن، گسترش دهیم، بلکه باید بوم و زادگاه اقلیم شهری را به مثابه خُرده فرهنگ جهانی، جستجو کنیم!کوشش کردم تا برای مخاطب داستانهای فارسی، اثری به وجود بیاورم که مخاطب را غرق در گنج بهشتی که در مشهد است، کند و داستانهای مردم در یک لوکیشن قدسی بازگو شوند!من اعتقاد دارم، در پَس هر نوشتن، باید یک پیشنهاد هم برای ادبیات داشته باشیم. سهم ادبیات رضوی در میان ادبیات داستانی ما بسیار کم است و تشنگی بسیار، البته آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی همچنان به شکوفایی اینگونه آثار نیاز دارد..
«غریب قریب» سرگذشت َحرم و بارگاه قدسی امام رضا علیه السلام و تباری که با عشق و حتی دشمنی، این حَرم را آبادان و گاه ویران کردند. رمان «غریب قریب» شرح ِفضیلت و قدرت است.
#کتاب_خوب #کتابخوانی #نویسنده_ایرانی #ناشر #رمان #برشی_از_یک_کتاب
@ketabe__khoub
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب
#دخیل_عشق
#مریم_بصیری
جنگ، گزاره ای است که در تمام جوامع اثرات مثبت و منفی بسیاری بر جای گذاشته و این اثرات تا سالیان مدید بر اعضای یک جامعه باقی مانده است. دفاع مقدس یکی از مهم ترین قله های تاریخ معاصر ایران اسلامی است که تاثیرات بسیاری بر جامعه گذاشته است و با گذشت ربع قرن از پایان این جنگ نابرابر همچنان شاهد تاثیرات این جنگ هستیم.
در طول ۸ سال دفاع مقدس نیروهای بعثی علیه مردم بی دفاع شهرها و روستاهای ایران از سلاح های شیمیایی استفاده کردند و دست به کشتاری وسیع زدند که عواقب این حملات شیمیایی همچنان مشاهده می شود. فرزندانی که از پدران و مادران آلوده به عوامل شیمیایی و میکروبی متولد می شوند و از بیماری های آن رنج می برند.
از دیگر تاثیرات پنهانی که این جنگ ۸ ساله بر جامعه ایران اسلامی تحمیل کرده، کاهش تعداد مردان جامعه در برابر زنان بوده که همین موضوع سبب شد موازنه جمعیتی میان دختران و پسران به هم بریزد و آمار ازدواج در برهه ای با کاهش و نقصان روبه رو شود. پرداختن به این مسائل و بیان آنها در پوشش ادبیات یکی از رسالت های قلم های متعهد است زیرا شاید یادآوری مستقیم روز های سخت جنگ، برای عموم جامعه چندان خوشایند نباشد اما نسل های بعد باید نسبت به اثرات و تبعات این جنگ تحمیلی آگاه باشند.
مولف در «دخیل عشق»، داستانش را با سرگذشت جانبازی به نام رضا پیش می برد که پا ها و یک دست خود را در جبهه از دست داده است. جانباز شدن رضا باعث اختلاف بین پدر و مادر او می شود. پدر آن ها را ترک می کند و بعد از گذشت ده سال از پایان جنگ رضا به دلیل فوت مادر به آسایشگاه منتقل می شود. داستان از یک آسایشگاه جانبازان جنگی آغاز می شود و خواننده وارد حال و هوای رزمندگان و عوالمی که آنها این روزها در آن سیر می کنند می شود.حوریه، دختری که زندگی و جوانی خود را وقف خدمت به جانبازان کرده، نذری دارد که با یک جانباز ازدواج کند، شخصیت محوری و اصلی این داستان است که آرام آرام مخاطب با وی ارتباط برقرار می کند و در فراز و فرودهای داستان پا به پای وی پیش می رود.وی در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عنوان بهیار در جبهه ها خدمت می کرده، اکنون در آسایشگاه جانبازان جنگی به عنوان پرستار در حال فعالیت است. وی به یکی از جانبازان به نام «رضا» که یک دست و دوپای خود را از دست داده، علاقه دارد ولی حجب و حیای وی مانع از این می شود که عشق و علاقه به این جانباز را آشکار کند.بصیری در «دخیل عشق» به موضوعاتی که ناشی از افروخته شدن آتش این جنگ است پرداخته و آن را با شیوایی ادبیات برای مخاطب نقل کرده است. مجرد ماندن دختران، صدمات جسمی و روحی وارد آمده به جوانان وطن ناشی از جنگ، شیمیایی شدن فرزندان این خاک که با گذشت بیش از ۲۰ سال از جنگ نسبت به آن بی اطلاع هستند و … تمام مسائلی است که در قالب یک روایت داستانی ریخته شده و مخاطب با آن روبرو است.مخاطب «دخیل عشق» در طول داستان پیوسته با ذهنیات حوریه همراه است و راه های ابراز علاقه حوریه به رضا را می جوید که چطور علاقه خود را به رضا اعلام کند، در میانه راه در مسیر داستان اتفاقی می افتد که خواننده را غافلگیر می کند. درست در همین بخش می توان گفت گره دوم به داستان اضافه می شود و مخاطب را برای ادامه مطالعه داستان ترغیب می کند.در این رمان خواننده با این مسئله روبرو می شود که اگر فرد با یقین خواست خود را از درگاه خداوند مسئلت کند به نتیجه می رسد و این نکته در تار و پود داستان تنیده شده و مخاطب در پایان متوجه خواهد شد که پیام هایی در دل داستان نهفته بوده و این نشان از توانمندی نویسنده دارد.ادبیات «دخیل عشق» روان، خوش خوان و ساده است و نویسنده در طول داستان پرحرفی و روده درازی نمی کند و این مسئله موجب می شود تا خواننده نسبت به متن حس مثبتی داشته باشد و به سادگی از قید مطالعه آن رها نشود. همچنین شخصیت های خلق شده در این داستان به اندازه بوده و مخاطب لازم نیست برای در خاطر داشتن آنها دفترچه ای داشته باشد و اسامی کاراکترها را بنویسد. علاوه بر این شخصیت پردازی ها نیز موفق بوده و شخصیت ها باور پذیر و واقعی هستند.خط زمانی داستان در «دخیل عشق» یک زمان خطی و مستقیم است و در قسمت هایی که کاراکترهای داستان در حال بازگو کردن خاطره ای هستند زمان شکسته شده که این نیز در مسیر کلی داستان روی می دهد و خدشه ای به مجموع روایت وارد نمی کند.پایان بندی داستان و سیر منطقی آن در اتمام قصه، بسیار عقلانی و باورپذیر است و خواننده از زمانی که برای مطالعه «دخیل عشق» صرف کرده پشیمان نخواهد شد. موضوعی که دستمایه خلق این رمان شده مسئله ای است که دست نخورده و بکر بوده و نویسنده با هنرمندی و ذکاوت از آن داستانی خواندنی و لذت بخش بیرون کشیده است
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب
نویسنده:فاطمه بهبودی
《پوتین قرمزها» خاطرات مرتضی بشیری، بازجو و مدیرمسئول جنگ روانی قرارگاه خاتم الانبیا را به قلم فاطمه بهبودی روایت می کند. از جذابیت های خاطرات بشیری، روایت جلسات بازجویی از نیروهای عراقی است که گاه در خلال این خاطرات، مطالب خواندنی از اتفاقات تاریخی نقل می شود که فجایع رخ داده در جنگ تحمیلی را بیشتر نمایان می کند. از جمله این موارد، بخشی است که به بازجویی از محمد رضا جعفر عباس الجشعمی، سرهنگ دوم نیروی مخصوص، فرمانده تیپ کماندویی سپاه هفتم و حضور او در ام الرصاص اختصاص دارد. نویسنده در مقدمه این اثر به چگونگی نگارش اثر و موانع و مشکلات موجود در این زمینه اشاره کرده و می نویسد: دربارۀ بخش استنادی کتاب گفتنی است اسناد مرتبط با بازجویی ها از وزارت امور خارجه به مرکز اسناد و کتابخانۀ ملی ایران منتقل شده و این مرکز، بنا به قانونی دست و پاگیر، تا چهل سال بعد امکان بازدید، مطالعه یا هرگونه دسترسی به اسناد را از مراجعان سلب کرده است و به هنگام مکاتبه بنده این جابه جایی به تازگی انجام شده بود. همچنین از آنجا که قرارگاه خاتم الانبیا بخش اطلاعاتی سپاه محسوب می شده، عکس برداری یادگاری نیز به ندرت صورت گرفته است. «پوتین قرمزها» در ۳۶ فصل به انضمام عکس ها و اسناد تدوین شده است. بهبودی در این خاطرات ابتدا مخاطب را با اهمیت خاطرات راوی آشنا می کند. او در فصل های نخست، بخشی از بازجویی های انجام شده را ثبت می کند و پس از آن، به زندگی فردی راوی و چگونگی ورود او به جبهه و نقش او در جنگ تحمیلی می پردازد.
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب
نام کتاب:روزهای انقلاب
نویسنده:مری هگلند
مترجم:میترا دانشور
مری هگلند در تابستان 1356، بیخبر از تحولات مهمی که کل ایران را زیر و زبر میساخت، پا به روستایی کوچک در حوالی شیراز گذاشت. او 18 ماه در ایران ماند و تنها پژوهشگر آمریکاییای بود که از نزدیک انقلاب اسلامی را مشاهده کرد. روزهای انقلاب روایت تجربههای روزمرۀ هگلند در این روستاست که نشان میدهد چگونه مردمی عادی و دور از سیاست پا به جریان انقلاب اسلامی ایران گذاشتند و در خلال ماجراهای انقلاب و پس از آن متحول شدند. بخش انتهایی کتاب هگلند دربارۀ دیدار دوبارۀ او از ایران، پس از گذشت چند دهه از انقلاب، در سالهای 1384 تا 1388 است.
#رمان #کتابخوانی # ترجمان #مترجم
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب 📚
نام کتاب:خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ)
نویسنده:محسن کاظمی
نقش و تاثیر زنان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی از آن دست موضوعاتی است که شاید بیش از هر مقوله دیگری در معرض سوءبرداشت و بدفهمی واقع شده است. این بیتردید به سبب فقر آثار پژوهشی مستند و معتبر در این زمینه است که موجب میشود هر کسی از ظنّ خود یار آن شده و رای و نظر شخصی خودش را به عنوان واقعیت محرز و قطعی تاریخ اظهار کند. این آفت حتی در چند ساله اخیر نیز که کمابیش آثار پژوهشی ارزشمندی درباره میزان نقشآفرینی و حضور زنان در وقایع تاریخی بزرگی چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شده است، از میان نرفته و هنوز هم شاهد ابراز دیدگاههای غیرعلمی و نامستند کسانی در این خصوص هستیم که گاه دامنه اختلاف آنها از انکار تا احراز صد در صد در نوسان و تغییر است و این روشنترین گواه بر کمبود آثار پژوهشی روشنگر در این حوزه تلقی میشود.انتشار کتاب خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ) از جمله آثار پژوهشی کمشمار و ارزشمندی است که به تنهایی بخش گستردهای از کمبودهای پژوهشی این زمینه را مرتفع میکند و تصویر کاملا جدید و مبتنی بر منابع تاریخی قابل اعتماد و صحیحی از جغرافیای حضور و میزان نقشآفرینی زنان در حوادث تاریخی بزرگ به دست می دهد.
محسن کاظمی در این کتاب، با بهرهبرداری از تجربیات علمی-تحقیقی گذشته خودش در عرصه خلق و انتشار آثاری در حوزه تاریخ شفاهی، به واکاوی در خاطرات زندگی و مبارزه یکی از سرآمدترین زنان انقلابی کشور دست مییازد. او با رویکردی علمی و عاری از هرگونه اغراق و اغماض به گفتوگو با حدیدچی میپردازد و از این رهگذر موفق به ارائه شیوهای نو در حوزه تاریخ شفاهی میشود که مطالعه آن میتواند به عنوان یک الگوی تحقیقی کارآمد و موفق مورد استفاده سایر پژوهشگران قرار بگیرد.اما شاید عمدهترین ویژگی این اثر که موجب تمایز آن از سایر کتابهای مشابه آن میشود این باشد که «خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)» در چشماندازی قرار میگیرد که مخاطبان میتوانند در آیینه خاطرات این بانوى مبارز، سیمایی جامع از کلیه زنان حاضر در عرصه مبارزه برای انقلاب و دفاع از میهن در مبارزه با دشمنان را مشاهده کنند.
#کتاب_خوب #نویسنده_ایرانی #کتاب #کتابخوانی #رمان #ناشر #شهدا #جنگ
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب 📚
نام کتاب:شبیه مریم
نویسنده:اکرم صادقی
#رمان #تاریخی
فضّه، خدمتگزار مشهور حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و راوی حدیث از آن بانوی بزرگ است. در کتب تاریخی، برای نخستین بار در دوران اولیه بعد از هجرت رسول اکرم (ص) به مدینه، از این بانوی پرهیزکار نام برده شده است. آن ایام آیه ای نازل شد که پس از آن پیامبر اسلام فضه را برای کمک و یاری بانوی عالمین به منزل حضرت زهرا (س) فرستادند. حضرت فضه در مقام والایی از ایمان و تقوی قرار دارد. ایشان در نطق و خطابه قهرمان زبردستی بوده و علاوه بر افتخار خدمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)، سراسر زندگی این بانوی نمونه، از خلوص و معنویت موج می زند. آنطور که تاریخ گواهی می دهد، این زن والامقام در مدت بیست سال از زندگی خود حتی گفت و گو و مکالمات عرفی خود را هم با آیات قرآن کریم بیان می کرد. رمان «شبیه مریم» از انتشارات کتاب جمکران با تصویرگری «محمد صادق» درباره زندگی و زمانه حضرت فضه از زمان زندگی در نوبه (شهری در آفریقا) تا زندگی وی در فضای مدینۀ النبی است.
برای خرید این کتاب متونید به سایت ما مراجعه کنید.
http://ketab365.ir/product/194683
#کتابخوانی #کتاب_خوب #نویسنده_ایرانی #کتاب
کتاب خوب📚
#کتاب_خوب #معرفی_کتاب
برای خرید این کتاب میتونید به سایت ما مراجعه کنید.
http://ketab365.ir/product/192022
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب 📚
نام کتاب:شاه بی شین
نویسنده:محمدکاظم مزینانی
موضوع:تاریخ معاصر
روایت غالب در رمان «شاه بیشین» روایت دوم شخص است که فضای گستردهای از رمان را از آن خود کرده و به بازگویی زندگی شاهنشاه ایران میپردازد؛ از روزی که پدر با چکمههای خود پا به خانه میگذراد و خبر شاه شدن خود را میدهد تا روزی که این شاه از سر آواراگی از کشوری به کشور دیگر پناهنده میشود... این روایت که به مانند همزادی برای شاه، او و اطرافیانش را دنبال میکند صرفا در دست شاه باقی نمیماند و همسرش فرح نیز بخش اندکی از بازگویی این تاریخ را عهدهدار میشود؛ از روزهای فقر و فلاکت در پاریس تا مبدل شدن به زن اول دربار و شرکت در امور فرهنگی و... در کنار این روایت اصلی، روایت دیگری وجود دارد که به توصیف خانوادهای تهیدست در یکی از روستاهای دامغان میپردازد؛ خانوادهای کوچک در یک محیط روستایی و به دور از هیاهوی پایتخت و فضای شهری. این روایت که در تضاد با روایت اول قرار دارد تلاش میکند فاصله میان دربار پادشاه و مردم جامعه، افزایش نارضایتی و اعتراض و در ادامه انقلاب مردم ایران را به نمایش بگذارد. این رمان در 20 فصل نوشته شده و محوریت ماجراهای آن مربوط به زندگی شاه مخلوع (محمدرضا شاه پهلوی) است که از زمان تولد تا مرگ او را روایت میکند. داستان از زمان عمل جراحی شاه در مصر شروع میشود و سپس با نگاهی به گذشته، از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا از زبان او روایت میشود. محمدکاظم مزینانی برای تنوع بخشیدن به اثر خود، این زندگی به ظاهر پر طمطراق، اما کسالتآور را از زاویه دیدهای مختلف روایت کرده تا فصلهای مختلف رمان برای خواننده جذابیت لازم را داشته باشد. روایت رمان به شکل خطی نیست و بارها در طول روایت، شکست زمان در حوادث داستان اتفاق میافتد. به غیر از زندگی شاه و اطرافیانش، نویسنده شخصیتهای داستانی دیگری را هم وارد دنیای قصه کرده تا ابعاد خیالانگیز ماجرا به حاشیه رانده نشود. او با این شیوه نگارشی به استقلال شخصیتهای داستان خود تاکید دارد و نمیخواهد راوی فقط ماجراهایی تاریخی را روایت کند.
#کتاب_خوب #کتاب
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب📚
نام کتاب:لحظه های انقلاب
نویسنده:محمود گلابدره یی
موصوع: قصه های انقلاب/تاریخ معاصر
《لحظههای انقلاب» با تسلط تاریخی دقیقی نوشتهشده که در آن گرماگرم مبارزه عجیب به نظر میرسد. نویسنده از هر فرصتی برای برگشت به گذشته استفاده میکند و بارها به مسیر طولانی مبارزهء مردم ایران نظر میافکند. از تحریم تنباکو تا بیست و هشت مرداد را به دفعات مرور میکند و اشتباهات قبلی را برمیشمرد و از نهایت دل آرزو میکند که این بار آن اشتباهات تکرار نشوند. گاهی حتی به دلهره و اندوه دچار میشود و با تردید به آیندهء انقلاب نگاهمیکند. بعد به خودش دلداری میدهد که اگر خمینی رهبر این انقلاب است آن اشتباهات تکرار نمیشود و باز شروع میکند به راز و نیاز با رهبرش که حالا در نوفل لوشاتوی پاریس است. از عشقش به این مرد خدا میگوید و میگوید مبادا سرت کلاه بگذارند! بارها و بارها پیش خودش با خمینی نجوا میکند و میگوید خدا تو را از کجا برای ما رسانده؟! مبادا با وعدههایشان گولت بزنند! از امید ملت ایران به رهبرشان میگوید و از تفاوت خمینی با دیگر مراجع تقلید که یکی شاه را نصیحت کرده و دیگری گفته مردم نیایند توی خیابانها! از دیوارهای پر از اعلامیهء شهر میگوید که هر جا دیدی عدهای جمع شدهاند میفهمی دارند اعلامیهء خمینی را میخوانند و باقی اعلامیهها خریداری ندارد. جوانی که آمد و اعلامیهء یک حزب تازه تاسیس را روی اعلامیهء امام خمینی چسباند نزدیک بود در دستان مردم تکه پاره شود. «لحظههای انقلاب» انقلاب را نقطهء نهایی یک سیر تاریخی و یک مبارزهء اجتماعی طولانی مدت نشان میدهد که نه از شهریور و نه حتی از خرداد که از مشروطه آغاز شدهاست.
#کتاب_خوب #نویسنده_ایرانی #انقلاب #رمان
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب 📚
نام کتاب:"آه با شین"
نویسنده:محمدکاظم مزینانی
محمدکاظم مزینانی در کتاب آه با شین راوی داستان زوال یک خاندان قجری است. داستان در سه لایه مختلف برای خواننده تعریف میشود. لایه صفر داستان، زمان حال شازده پنجم یا تهتغاری است که تا آخر، نام دقیقش مشخص نمیشود.
شازده در زمان حال داستان بالای هفتاد سال سن دارد و بیماری قلبی و سکته او را زمینگیر کرده است. در این لایه، دست و پنجه نرم کردن او را با بیماریاش، خاطرات گذشته و پسرش«کاوه» که تنها میراث خانواده سالاری است میبینیم. کاوه معتاد است و زندگی خانوادگیاش در حال فروپاشی. در لایه دوم داستان که به صورت فلشبک ارائه میشود، داستان خاندان سالاری از نوادگان فتحعلی شاه قاجار روایت میشود. داستان در این لایه خطی تعریف میشود و رو به جلو میرود. به مرور خواننده با شخصیتهای زیاد آن آشنا میشود، زندگی هر یک را میخواند و سرنوشتشان را تا مرگ دنبال میکند. در لایه دیگری از داستان، خردهروایتهای مربوط به شخصیتها به صورت صحنهای از گذشته آنها ارائه میشود که کمک شایانی به عمقبخشی شخصیتها میکند.
کتاب آه با شین را میتوانیم داستانی تاریخی نیز بدانیم چراکه در پسزمینه داستان از فصل اول تا انتها به ترتیب برهههایی از تاریخ معاصر ایران مانند دوران رضا شاه و فرمان کشف حجاب، جنگ جهانی و سقوط رضا شاه، سر کار آمدن محمدرضا پهلوی، اصلاحات ارضی، گسترش فضای شهری و ساختوسازهای آن دوران و تخریب فضاهای روستایی و بکر، مبارزات سیاسی پیش از انقلاب و بعد از آن و حتی جنگ تحمیلی و زمان حال، دوره میشوند. آه با شین با استفاده از نثری سلیس و لحنی مناسب، همینطور استفاده از تعلیق و کشش، داستان جذابی خلق میکند تا خواننده را در مسیر یادآوری تاریخ معاصر با خود همراه سازد.
#نویسنده_ایرانی #کتاب_خوب
کتاب خوب📚
#معرفی_کتاب📚
نویسنده:سعید تشکری
مفتون و فیروزه کتابی نیست که بتوان به راحتی و مثل بیشتر کتاب های منتشرشده ی دیگر از کنار آن گذشت. می توان گفت که به طورکلی در فضای ادبیات داستانی حال حاضر کشور، اصولاً هیچ اثر ۱۱۰۰ صفحه ای را نمی شود نادیده گذاشت. در شرایطی که مؤلفین به هر دلیل حوصله ی نوشتن آثاری حجیم تر از دویست سیصد صفحه را ندارند و ترجیح می دهند هر چیزی را به موجزترین شکل ممکن (اگر بتوان میان این خلاصه نگری و ایجاز نسبتی برقرار کرد) بیان کنند، در هیاهوی این مجلدهای نحیف بسیار زیادند مفاهیمی که ناگفته باقی می مانند و محکوم به شنیده نشدن. بازار دوری از تعمق و تفکر گرم است و همچنین، منم منم های بی شمار. در شرایطی که خیلی ها برائت جستن از سنت های قدیمی را منتهی به رستگاری هنری می دانند، حتماً و بدون شک نباید خواندن رمانی مثل مفتون و فیروزه را تنها موکول به عصر دلگیر و غم انگیز جمعه کرد. چون -همان طور که خودش نیز گفته- بیشتر شبیه روزنگاری ست از ده سال فعالیت انقلابی در مشهد. شهری که در روایات انقلابی، آن قدر مشمول کم لطفی اهالی ادب و هنر شده که حالا با خواندن ۱۱۰۰ صفحه بتوان دلی از عزا درآورد.کتاب روایتگر قصه ی زندگی طیف خاصی از انقلابی های مشهد است. از این طیف بسیار بودند کسانی که در خیلی شهرهای دیگر زندگی می کردند. وقتی شروع به خواندن کنید، چون از این و آن شنیده اید که قرار است رمانی درباره ی انقلاب بخوانید، احتمالاً تعجب خواهید کرد که بیشتر اتفاقات حول محور روابط میان هنرمندان می افتد. برخلاف آنچه معمولاً می بینیم، در مفتون و فیروزه صرفاً با گروهی مبارز اسلحه به دست و سیاسیون اسلامی و توده ای طرف نیستیم. چند نفر دست اندرکار تئاتر که درگیر مبارزات انقلابی اند. اما به سبک خود. به لحن و مرام خود.این گنجاندن «انقلاب اسلامی» در فضای هنری را می توان به فال نیک گرفت. مفتون و فیروزه با ما از تئاتری حرف می زند که هنرش تنها برای هنر نیست و تعهد هم در آن از جایگاه ویژه و انکارناپذیر و حتی سرنوشت سازی برخوردار است. همان تعهدی که دمیدنش را امام خمینی لازمه ی هنر به ذات خود می داند. می بینیم که در بحبوحه ی انقلاب، به غیر از کسانی که در زندان ها و مسجدها مبارزه می کردند، هنرمندانی هم بودند که روی صحنه ی تئاتر از متون کلاسیک مفاهیم مقاومت بیرون می کشیدند و سرخاب و سفیدآب ایستادگی در مقابل طاغوت به چهره می زدند. می بینیم که «انقلاب اسلامی ایران» بزرگ تر از آن چیزی بود که فکر می کردیم. وسیع تر بود. پهناورتر بود و عمیق تر. این قصه ی بلند را سعید تشکری به شکلی خوشایند نوشته. به واسطه ی قرابت شخصی اش با تئاتر، همه چیز تصویری و چیده شده است. انگار صفحات پرده ی سینما هستند و خوانندگان، تماشاگران مبهوت و ماتی که دارند ده سال تکاپوی فراموش شده ترین انقلابی های یکی از فراموش شده ترین شهرهای مهم کشورشان را می بینند.