eitaa logo
کتاب زندگی
2.2هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.4هزار ویدیو
32 فایل
@Niloufarkalhor ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍃☘🍃☘🍃☘ 🍃☘🍃☘ ☘🍃 🌦 طلوع باران 🌦 ☘ جلسه ی دوم ماهیت مرگ ☘ تعبیر قرآن از مرگ چیست؟؟؟ 🍃☘ ورق اول ☘🍃 در قرآن از مرگ، با سه واژۀ «موت» ، «اجل» و «وفات» تعبیر شده است. ریشۀ «موت» در قرآن به پنج معنی به کار رفته است: 🍃1- مرگی که رشد نباتی را متوقف می‌کند، مثل زمینی که هیچ‌ چیز در آن نمی‌روید. سورۀ زخرف، آیۀ 11 "وَ الَّذي نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَنْشَرْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً كَذلِكَ تُخْرَجُونَ" و آن‌که آب را به اندازه از آسمان فرو می‌فرستد، پس زمین مرده را با آن زنده می‌کنیم و شما این‌گونه خارج می‌شوید. 🍃2- متوقف شدن حواس بدن سوره نمل آیه 80 "إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ" ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍنی چیزی را ﺑﻪ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺑﺸﻨﻮﺍنی 🍃3- زوال نیروی عقل و قدرت درک حقیقت سورۀ انعام، آیۀ 122 "أَوَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ..." کسی که مرده بود، پس او را زنده کردیم و برایش نوری قرار دادیم تا با آن در بین مردم برود... . 🍃 4- اندوه شدید دنیوی که انسانِ مشغولِ دنیا را همچون مرده می‌کند. سورۀ ابراهیم، آیۀ 17 "يَتَجَرَّعُهُ وَ لايَكادُ يُسيغُهُ وَ يَأْتيهِ الْمَوْتُ مِنْ كُلِّ مَكانٍ وَ ما هُوَ بِمَيِّتٍ..." آن را جرعه‌جرعه به زور می‌نوشد و مرگ از هرجا به سویش می‌آید، درحالی‌که مرده نیست! 🍃 5- و خواب که برادر مرگ است. سوره ی زُمَر ،آیه 42   «اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها وَ الَّتی‌ لَمْ تَمُتْ فی‌ مَنامِها فَیُمْسِکُ الَّتی‌ قَضی‌ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْأُخْری‌ إِلی‌ أَجَلٍ مُسَمًّی ...» ما جان افراد را می گیریم ولی گاه آن را گرفته و پس نمی دهیم و اینها کسانی هستند که محکوم به مرگ می باشند و گاه پس می دهیم و آنها کسانی هستند که به خواب رفته اند و بعد بیدار می شوند. ادامه دارد... @ketabezendagi ☘🍃 🍃☘🍃☘ ☘🍃☘🍃☘🍃☘
🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼 🍀🌼🍀🌼 🌼🍀 📚 🌼چگونگى آفرینش دستگاه صوتی 🌼 🍀 قسمت دوم 🍀 وَ الْعَضَلَاتُ الَّتِي تَقْبِضُ عَلَى الرِّئَةِ لِيَخْرُجَ الصَّوْتُ كَالْأَصَابِعِ الَّتِي تَقْبِضُ عَلَى الزِّقِّ حَتَّى تَجْرِيَ الرِّيحُ فِي الْمَزَامِيرِ وَ الشَّفَتَانِ وَ الْأَسْنَانُ الَّتِي تَصُوغُ الصَّوْتَ حُرُوفاً وَ نَغْماً كَالْأَصَابِعِ الَّتِي تَخْتَلِفُ فِي فَمِ الْمِزْمَارِ فَتَصُوغُ صَفِيرَهُ أَلْحَاناً غَيْرَ أَنَّهُ وَ إِنْ كَانَ مَخْرَجُ الصَّوْتِ يُشْبِهُ الْمِزْمَارَ بِالْآلَةِ وَ التَّعْرِيفِ فَإِنَّ الْمِزْمَارَ فِي الْحَقِيقَةِ هُوَ الْمُشَبَّهُ بِمَخْرَجِ الصَّوْت‏... 🌼 ای مفضل ! عضلاتى كه شُش را می گيرند تا صدا بيرون آيد، همچون انگشتانى است كه بر آن انبان می نهند تا باد در قره‌‏نى در جريان افتد. لب و دندانى هم كه حروف و نغمات را ادا می كنند چون انگشتانى است كه پيوسته و مرتب بر دهان قره‌‏نى می گذارند تا از دميدن در آن، صداهاى مختلف پديد آيد. اگر چه براى راهنمايى و ... دستگاه صوتى را به اين وسيله شبيه دانستيم امّا در واقع اين وسيله خود شبيه دستگاه صوتى انسان است. ادامه دارد.... @ketabezendagi 🌼🍀 🍀🌼🍀🌼 🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼
🌳🌳🌳🌳 🌳🌻🌻 🌳🌻 🌳 🌦طلوع باران 🌦 🌻جلسه ی دوم ماهیت مرگ🌻 شنیدید می‌گویند اجل فلانی فرا رسیده بود،یا فلانی مثل اجل معلق ناگهان حاضر شد؟؟ تاحال از خود پرسیده‌ایم اصلا اجل به چه معناست و اجل معلق یعنی چه؟؟ 🍃🌳 ورقی دیگر 🌳🍃 🌻معنای ریشه اجل🌻 «اجل» در قرآن به معنی سرآمدنِ مدت زندگی است. اگر انسان از تمام مهلتی که در دنیا دارد، استفاده کند و به تکامل قوای خود برسد و روحانیةالبقاء شود، اجل مسمّی دارد. اما اگر پیش از رسیدن به آنجا، در شرایطی غیر از شرایط اجل مسمّی قرار گیرد، زودتر و به اجل معلّق می‌میرد. الأنعام,آیه 2 " هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ..." ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔِﻠﻲ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﻤﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﺪتی ﻣﻘﺮّﺭ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﺍﺟﻞ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ ... 🌻معنی ریشه وفی🌻 «وفات» نیز از ریشۀ «وفی» به معنیِ تمام کردن است. در قرآن آمده که نفس انسان هنگام مرگ و نیز موقع خواب، توفّی می‌شود؛ یعنی خدا یا ملائکه، نفس انسان را می‌گیرند و نگه می‌دارند تا هنگام بعث و بیداری، به او برگردانند. الأنعام، آیه 60 "وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ ... " ﺍﻭ ﻛسی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺒﺎﻧﮕﺎﻫﺎﻥ نفس ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ. ادامه دارد.... @ketabezendagi 🌳 🌳🌻 🌳🌻🌻 🌳🌳🌳🌳
🪵🪴🪵🪴🪵🪴🪵 🪴🪵🪴🪵 🪵🪴 📚 🪴 منافع ديگر اين اعضا 🪴 یا مفضل! في الأعضاء من المآرب الأخرى‏ قَدْ أَنْبَأْتُكَ بِمَا فِي الْأَعْضَاءِ مِنَ الْغِنَاءِ فِي صَنْعَةِ الْكَلَامِ وَ إِقَامَةِ الْحُرُوفِ وَ فِيهَا مَعَ الَّذِي ذَكَرْتُ لَكَ مَآرِبُ أُخْرَى فَالْحَنْجَرَةُ لِيُسْلَكَ فِيهَا هَذَا النَّسِيمُ إِلَى الرِّئَةِ فَتَرَوَّحَ عَلَى الْفُؤَادِ بِالنَّفَسِ الدَّائِمِ الْمُتَتَابِعِ الَّذِي لَوْ حُبِسَ شَيْئاً يَسِيراً لَهَلَكَ الْإِنْسَانُ وَ بِاللِّسَانِ تُذَاقُ الطُّعُومُ فَيُمَيِّزُ بَيْنَهَا وَ يَعْرِفُ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهَا حُلْوَهَا مِنْ مُرِّهَا وَ حَامِضَهَا مِنْ مُرِّهَا وَ مَالِحَهَا مِنْ عَذْبِهَا وَ طَيِّبَهَا مِنْ خَبِيثِهَا وَ فِيهِ مَعَ ذَلِكَ مَعُونَةٌ عَلَى إِسَاغَةِ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ ... 🪵🪴 ای مفضل ! تو را از شيوه سخن گفتن با دستگاه صوتى و چگونگى اداى حروف آگاه كردم. امّا باز فوايد ديگرى در اين اعضا نهفته كه تو سخت بدانها نيازمندى. «ناى» مسير جريان مداوم هوا و وسيله خنك‏ كننده قلب است. اگر اين‏ جريان اندكى قطع گردد چه بسا آدمى در هلاكت افتد. با زبان مزه‏ ها از هم باز شناخته می شود. شيرين از تلخ، ترش از ملس، شور از شيرين، و خوشمزه از بد مزه جدا می شود. با اين همه جريان فرو بدن غذا و مايعات را آسان می گرداند.... ادامه دارد..... @ketabezendagi 🪵🪴 🪴🪵🪴🪵 🪵🪴🪵🪴🪵🪴🪵
4_532580879621464404.mp3
12.26M
فایل صوتی صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی
💐🌿💐🌿💐🌿💐 🌿💐🌿💐 💐🌿 🌦 طلوع باران 🌦 💐 جلسه ی دوم ماهیت مرگ 💐 آیا می توانیم جلوی مرگ را بگیریم ؟؟؟ آیا داشتن زندگی ابدی در این دنیا ممکن است؟؟؟ مرگ نیز امری قهری و از مقدّرات حتمی الهی برای ماست که هیچ‌چیز مانعش نمی‌شود؛ "كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ". [یعنی هر صاحب‌نفْسی که در مسیر تکاملش حرکت می‌کند، می‌میرد.] اما انسان با توجه به تعیّنی که به نفسش می‌دهد، نوع مرگ را خودش تعیین می‌کند. پس ما آن‌به‌آن مرگ و قیامت داریم؛ ولی چون آن را نمی‌شناسیم و مرگ را فقط برای کسی می‌دانیم که نَفَسش قطع می‌شود، فکر می‌کنیم امروز حیّ هستیم و وقتی اجلمان به سر رسید، تازه می‌میریم. درحالی‌که ما همواره مرگ و حیات داریم و با همین مرگ و حیات است که نَفسمان تعیّن می‌گیرد. پس هم ما که در دنیاییم و خود را زنده می‌بینیم، مرده‌ایم و هم اموات، حیات دارند؛ منتهی در شرایط دیگر یعنی در برزخ به حیات خود ادامه می‌دهند. البته درک این امر، شناخت درست و وجودی می‌خواهد. وگرنه چه بسیار که مرگ را در طول زندگی تجربه کرده‌ایم؛ اما متوجه نشده‌ایم و به راحتی از مرگ‌های آن‌به‌آنِ خود گذشته‌ایم. ادامه دارد.... @ketabezendagi 💐🌿 🌿💐🌿💐 💐🌿💐🌿💐🌿💐
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 🌼🍃🌼🍃🌼 🌼🍃🌼 📚 🍃منافع ديگر اين اعضا🍃 🌼🍃 قسمت دوم 🍃🌼 🦷 الْأَسْنَانُ لِمَضْغِ الطَّعَامِ حَتَّى يَلِينَ وَ تَسْهُلَ إِسَاغَتُهُ وَ هِيَ مَعَ ذَلِكَ كَالسَّنَدِ لِلشَّفَتَيْنِ تُمْسِكُهُمَا وَ تَدْعَمُهُمَا مِنْ دَاخِلِ الْفَمِ وَ اعْتَبِرْ ذَلِكَ فَإِنَّكَ تَرَى مَنْ سَقَطَتْ أَسْنَانُهُ مُسْتَرْخِيَ الشَّفَةِ وَ مُضْطَرِبَهَا وَ بِالشَّفَتَيْنِ يَتَرَشَّفُ الشَّرَابَ حَتَّى‏ يَكُونَ الَّذِي يَصِلُ إِلَى الْجَوْفِ مِنْهُ بِقَصْدٍ وَ قَدْرٍ لَا يَثُجُّ ثَجّاً فَيَغَصَّ بِهِ الشَّارِبُ أَوْ يَنْكَأَ فِي الْجَوْفِ ثُمَّ همى [هُمَا] بَعْدَ ذَلِكَ كَالْبَابِ الْمُطْبَقِ عَلَى الْفَمِ يَفْتَحُهَا الْإِنْسَانُ إِذَا شَاءَ وَ يُطْبِقُهَا إِذَا شَاءَ وَ فِيمَا وَصَفْنَا مِنْ هَذَا بَيَانُ أَنَّ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْ هَذِهِ الْأَعْضَاءِ يَتَصَرَّفُ وَ يَنْقَسِمُ إِلَى وُجُوهٍ مِنَ الْمَنَافِعِ كَمَا تَتَصَرَّفُ الْأَدَاةُ الْوَاحِدَةُ فِي أَعْمَالٍ شَتَّى وَ ذَلِكَ كَالْفَأْسِ تُسْتَعْمَلُ فِي النِّجَارَةِ وَ الْحَفْرِ وَ غَيْرِهِمَا مِنَ الْأَعْمَال‏... 🦷....دندان ها نيز گذشته از نقش آنها در اداى حروف‏، غذا را می جوند تا نرم گردد و براحتى فرو رود. همچنين براى لبها مانند تكيه‏ گاهى است كه آنها را از درون دهان نگاه می دارد. بی شك افرادى را ديده‏ اى كه به خاطر نداشتن دندان، لبهايى ناثابت و لرزان دارند. انسان با لبها نوشيدنی ها را می مكد تا يكدفعه ريخته نشود و بتدريج و به اندازه وارد شكم شود تا در گلوى نوشنده بند نشود و يا درون را نيازارد. 👄لبها همچنين براى دهان چون دو درِ بسته هستند كه انسان هر گاه كه خواست، آنها را می گشايد و هر گاه خواست می بندد. با آنچه كه گفتيم معلوم گشت كه هر كدام از اين اعضا داراى منافع گوناگونى هستند چنان كه ابزارى در چند كار به كار آيد؛ مثلا «تيشه» در نجارى، كندن و جز آنها استفاده می شود. ادامه دارد... @ketabezendagi 🌼🍃🌼 🌼🍃🌼🍃🌼 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌴🍁🌴🍁🌴🍁🌴 🍁🌴🍁🌴 🌴🍁 🌦 طلوع باران 🌦 🍁 ادامه جلسه دوم ماهیت مرگ 🍁 آیا علم می‌تواند به حقیقت مرگ دست پیدا کند؟ چرا؟؟؟ مرگ در زندگی انسان چگونه می‌تواند موجب برکت شود؟؟؟ 🍁 مرگ، امری مهم و ثقیل است که حقیقتش برای ما دست‌نیافتنی است و هرچه علم پیشرفت کند و ابزار جدیدی برای واکاوی انسان بسازد، نمی‌تواند عمق و حقیقت مرگ را آشکار نماید. 🍁 مرگ، امری وجودی است، نه عدمی؛ و در اسم «مبارک» حق‌تعالی ریشه دارد: "تَبارَكَ الَّذي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ. الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ...". خدای مبارک، مرگ را خلق کرده، همان‌طور که حیات را آفریده و بلکه طبق این آیه، حتی خلقت مرگ بر خلقت حیات، مقدم است. پس اگر آن را بپذیریم و در عالمش برویم، اسم «مبارک» مدام در حیاتمان برکت می‌دهد. . سورۀ آل‌عمران، آیۀ 185: هر نفسی مرگ را می‌چشد. سورۀ ملک، آیات 1 و 2: مبارک است آن‌كه مالکیت به دست اوست و بر هر چيز، تواناست؛ هم‌او كه مرگ و زندگى را آفرید. ادامه دارد... @ketabezendagi 🌴🍁 🍁🌴🍁🌴 🌴🍁🌴🍁🌴🍁🌴