🍀🍀🍀🍀
🍀💦💦
🍀💦
🍀
📚#توحید_مفضل
💦شرح آفرينش اشيا براى رفع نياز آدمى/ قسمت اول 💦
الأشياء المخلوقة لمآرب الإنسان و إيضاح ذلك
فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي تَرَاهَا مَوْجُودَةً مُعَدَّةً فِي الْعَالَمِ مِنْ مَآرِبِهِمْ
فَالتُّرَابُ لِلْبِنَاءِ وَ الْحَدِيدُ لِلصِّنَاعَاتِ وَ الْخَشَبُ لِلسُّفُنِ وَ غَيْرِهَا وَ الْحِجَارَةُ لِلْأَرْحَاءِ وَ غَيْرِهَا وَ النُّحَاسُ لِلْأَوَانِي وَ الذَّهَبُ وَ الْفِضَّةُ لِلْمُعَامَلَةِ وَ الذَّخِيرَةِ وَ الْحُبُوبُ لِلْغِذَاءِ وَ الثِّمَارُ لِلتَّفَكُّهِ وَ اللَّحْمُ لِلْمَأْكَلِ وَ الطِّيبُ لِلتَّلَذُّذِ وَ الْأَدْوِيَةُ لِلتَّصَحُّحِ وَ الدَّوَابُّ لِلْحُمُولَةِ وَ الْحَطَبُ لِلتَّوَقُّدِ وَ الرَّمَادُ لِلْكِلْسِ وَ الرَّمْلُ لِلْأَرْضِ وَ كَمْ عَسَى أَنْ يُحْصِيَ الْمُحْصِي مِنْ هَذَا وَ شِبْهِهِ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ دَاخِلًا دَخَلَ دَاراً فَنَظَرَ إِلَى خَزَائِنَ مَمْلُوءَةٍ مِنْ كُلِّ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ النَّاسُ وَ رَأَى كُلَّمَا فِيهَا مَجْمُوعاً مُعَدّاً لِأَسْبَابٍ مَعْرُوفَةٍ أَ كَانَ يَتَوَهَّمُ أَنَّ مِثْلَ هَذَا يَكُونُ بِالْإِهْمَالِ وَ مِنْ غَيْرِ عَمْدٍ فَكَيْفَ يَسْتَجِيزُ قَائِلٌ أَنْ يَقُولَ هَذَا مِنْ صُنْعِ الطَّبِيعَةِ فِي الْعَالَمِ وَ مَا أُعِدَّ فِيهِ مِنْ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ-
🍀💦 اى مفضّل !
در اين اشيا و موجودات در عالم كه رافع نياز انسان هستند انديشه كن.
خاك براى ساختن بنا، آهن براى استفاده در صنعت، چوب براى ساختن كشتى و جز آن، سنگ براى آسياب و جز آن، مس براى ساخت ظروف، طلا و نقره براى معامله و ذخيرهسازى ثروت، حبوبات براى غذا، ميوهها براى استفاده و لذت، گوشت براى خوردن، بوى خوش براى تلذذ، داروها براى بهداشت و درمان، حيوانات و چهارپايان براى حمل بار، هيزم براى سوزاندن، خاكستر براى ساروج ساختن و رمل براى فرش زمين آفريده شد.
راستى مگر انسان مىتواند اين همه و جز آن را در شماره آورد؟!
آيا اگر كسى وارد يك خانه شود و تمام اشياى مورد نياز مردم را در آنجا بيابد مىپندارد كه اين آفرينش و هماهنگى و گردآورى بىهدف و خود به خود باشد؟
چگونه كسى به خود اجازه مىدهد كه اين همه تدبير عالم و اشياى مهيا و هماهنگ را كار طبيعت بداند؟
ادامه دارد...
#ادامه_توحید_مفضل_55
@ketabezendagi
🍀
🍀💦
🍀💦💦
🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀
🍀💧💧
🍀💧
🍀
🌦 طلوع باران 🌦
💧 ادامه ی جلسه ی پنجم ماهیت مرگ 💧
ما با دیدن نقص خودمان یا ناامید می شویم، یا خودمان را به خواب می زنیم؛
با چه نگاهی می توان جزو این دو دسته نباشیم و برای برطرف کردن نقصمان تلاش کنیم؟؟؟
🍀💧 گفتیم همه به بقا میرسند؛ اما هر کسی نمیتواند از بقا بهره ببرد.
زیرا هرچند روح و وجود به حق وصل است و هرگز از آن جدا نمیشود، نفس میتواند در تعینش، از حق فاصله بگیرد؛ و این همان نفسی است که رتبۀ انسانی دارد، اما در رتبۀ نباتی و حیوانی تعین گرفته است.
مرغ خانگی از اینکه در زمین راه میرود، ناراحت نیست؛ اما پرندۀ تیزپرواز اگر خاکنشین شود، تحمل ندارد.
سیاهپوست هم از سیاهیِ خود رنج نمیبرد؛ اما سفیدپوستی که سیاه شود، یا بیمار است یا آلوده شده و برای رفع این سیاهی میکوشد.
نفس آدمی نیز اگر حقیقت وجود خود را بفهمد، آسوده نمینشیند؛ حتماً تدارکی میبیند تا نقصش را برطرف کند و از مراتب دانی رها شود.
اما اگر از خود غافل باشد، به همین که هست، دل خوش میکند و دنبال آبادانی دنیایش میرود. نهایتاً مثل کسی میشود که هزاران بیماری در بدنش است، اما میگوید:
«من که بالأخره میمیرم؛ لااقل امروز را خوش باشم!»
نفس خود را کُش، جهانی زنده کن
خواجه را کشته است؛ او را بنده کن
مدّعی گاو، نفس توست؛ هین
خویشتن را خواجه کرده است و مهین
آن کشندهٔ گاو، عقل توست، رو
بر کشندۀ گاو تن، منکر مشو
عقل، اسیر است و همی خواهد ز حق
روزیای بیرنج و نعمت بر طبَق
روزی بیرنج میدانی که چیست؟
قوت ارواح است و ارزاق نبی است
لیک موقوف است بر قربانِ گاو
گنج اندر گاو دان، ای کنجکاو
ادامه دارد....
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
🍀
🍀💧
🍀💧💧
🍀🍀🍀🍀
💙💦🌺💙💦🌺💙💦🌺
🌺💙💦🌺💙💦
💦🌺💙
📚#توحید_مفضل
💙💦 شرح آفرينش اشيا براى رفع نياز آدمى/قسمت دوم 💦💙
اعْتَبِرْ يَا مُفَضَّلُ !
بِأَشْيَاءَ خُلِقَتْ لِمَآرِبِ الْإِنْسَانِ وَ مَا فِيهَا مِنَ التَّدْبِيرِ فَإِنَّهُ خُلِقَ لَهُ الْحَبُّ لِطَعَامِهِ وَ كُلِّفَ طَحْنَهُ وَ عَجْنَهُ وَ خَبْزَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الْوَبَرُ لِكِسْوَتِهِ فَكُلِّفَ نَدْفَهُ وَ غَزْلَهُ وَ نَسْجَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَكُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْيَهَا وَ الْقِيَامَ عَلَيْهَا وَ خُلِقَتْ لَهُ الْعَقَاقِيرُ لِأَدْوِيَتِهِ فَكُلِّفَ لَقْطَهَا وَ خَلْطَهَا وَ صُنْعَهَا وَ كَذَلِكَ تَجِدُ سَائِرَ الْأَشْيَاءِ عَلَی هَذَا المِثالِ فَانظ
💙💦 اى مفضّل !
از آفرينش و آماده سازى حكيمانه و مدبّرانه اشيا براى رفع نياز انسان درس عبرت بگير.
براى او غلّات و حبوبات آفريده شده است. در نتيجه بايد آنها را آرد كند، آرد را خمير گرداند و با آن نان و غذا بپزد.
براى پوشاكش پشم آفريده شده و او بايد آن را بزند، بريسد و ببافد.
براى او درخت آفريده شده و او بايد آن را در زمين بكارد، آب دهد و به آن برسد و از آن بهره گيرد.
داروها براى درمانش پديد آمده و او بايد آنها را از زمين برگيرد، با مواد ديگر آميخته نمايد و داروى شفا بخش بسازد. ديگر اشيا نيز همين گونه آفريده شده است.
ادامه دارد...
#ادامه_توحید_مفضل_56
@ketabezendagi
💦🌺💙
🌺💙💦🌺💙💦
💙💦🌺💙💦🌺💙💦🌺
💠💠💠💠
💠🔷🔷
💠🔷
💠
🌦 طلوع باران 🌦
🔷آخرین قسمت جلسه ی پنجم ماهیت مرگ 🔷
وقتی برنامه ریزی هایمان بهم می ریزد حالمان دگرگون میشود و نگرانی و ترس بر ما غالب میشود؛
آیا می توان در دنیایی که از نظر ما به ظاهر هیچ چیز سر جای خودش نیست حالمان خوب باشد؟؟؟
💠🔷 نفسی که از رتبۀ انسانی ساقط شود، روح را کنار میزند و خود را حاکمِ جان انسان میکند؛ که این، ریشۀ هر ظلم به خود و غیر میشود.
*چارهاش این است که نفس از رتبۀ نباتی و حیوانی بمیرد یعنی خصوصیات دانی و تمایلات نفسانی را از دست بدهد، تا بتواند در رتبۀ بالاتر زنده شود و خصوصیات عالی وجود را بگیرد.*
آن وقت بی آنکه غصۀ دنیا را بخورد و اسیر کم و زیادها شود، با رتبۀ انسانی در دنیا زندگی میکند و از عمق حیات، بهره و لذت میبرد.
مثل انبیاء و اولیاء خدا که از آغاز و حتی پیش از تولد، تحت ابتلا بودند؛ اما هرگز غصه نخوردند و عاشقانه فقط بندگی کردند.
مشکل ما این است که میخواهیم همه چیز سر جایش باشد و اوضاع به هم نخورد؛ اما چنین چیزی ممکن نیست و باید مراحل مرگ را طی کنیم تا بتوانیم زنده شویم.
مثل آدم و حوّا که جریان مرگ و توبهشان را گفتیم. خداوند به ما هستی داده و شرایط موت و حیات را نیز برایمان فراهم کرده است؛ اما با خود ماست که چگونه بمیریم و در چه رتبهای حیات بگیریم.
اگر خود را در بدن ببینیم، نفس را در همین رتبه تعین میدهیم و نهایتاً با ظلم به نفس از دنیا میرویم.
اما اگر اینجا از مراتب دانی بمیریم و حیات عالی را بچشیم، به عنوان انسان، طیّب و طاهر از دنیا میرویم:
"الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي أَنْفُسِهِمْ... الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ..."
کسانی که ملائکه جانشان را میگیرند، درحالیکه به نفس خود ظلم کردهاند... کسانی که ملائکه جانشان را میگیرند درحالیکه پاک و پاکیزهاند؛ و میگویند: سلام بر شما.
ادامه دارد...
#مرگ
#ماهیت_مرگ
#تولدی_دوباره
@ketabezendagi
💠
💠🔷
💠🔷🔷
💠💠💠💠
🌺♻️🌺♻️🌺♻️🌺
♻️🌺♻️🌺
🌺♻️
📚#توحید_مفضل
♻️ شرح آفرينش اشيا براى رفع نياز آدمى /قسمت سوم ♻️
...اعْتَبِرْ يَا مُفَضَّلُ !
بِأَشْيَاءَ خُلِقَتْ لِمَآرِبِ الْإِنْسَانِ وَ مَا فِيهَا مِنَ التَّدْبِيرِ فَإِنَّهُ خُلِقَ لَهُ الْحَبُّ لِطَعَامِهِ وَ كُلِّفَ طَحْنَهُ وَ عَجْنَهُ وَ خَبْزَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الْوَبَرُ لِكِسْوَتِهِ فَكُلِّفَ نَدْفَهُ وَ غَزْلَهُ وَ نَسْجَهُ وَ خُلِقَ لَهُ الشَّجَرُ فَكُلِّفَ غَرْسَهَا وَ سَقْيَهَا وَ الْقِيَامَ عَلَيْهَا وَ خُلِقَتْ لَهُ الْعَقَاقِيرُ لِأَدْوِيَتِهِ فَكُلِّفَ لَقْطَهَا وَ خَلْطَهَا وَ صُنْعَهَا وَ كَذَلِكَ تَجِدُ سَائِرَ الْأَشْيَاءِ عَلَى هَذَا الْمِثَالِ فَانْظُرْ كَيْفَ كُفِيَ الْخِلْقَةَ الَّتِي لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُ فِيهَا حِيلَةٌ وَ تُرِكَ عَلَيْهِ فِي كُلِّ شَيْءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ مَوْضِعُ عَمَلٍ وَ حَرَكَةٍ لِمَا لَهُ فِي ذَلِكَ مِنَ الصَّلَاحِ لِأَنَّهُ لَوْ كُفِيَ هَذَا كُلَّهُ حَتَّى لَا يَكُونَ لَهُ فِي الْأَشْيَاءِ مَوْضِعُ شُغُلٍ وَ عَمَلٍ لَمَا حَمَلَتْهُ الْأَرْضُ أَشَراً وَ بَطَراً وَ لَبَلَغَ بِهِ ذَلِكَ إِلَى أَنْ يَتَعَاطَى أُمُوراً فِيهَا تَلَفُ نَفْسِهِ وَ لَوْ كُفِيَ النَّاسُ كُلَّمَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ لَمَا تَهَنَّئُوا بِالعَيْشِ وَ لَا وَجَدُوا لَهُ لَذَّةً أَ لَا تَرَى لَوْ أَنَّ امْرَءاً نَزَلَ بِقَوْمٍ فَأَقَامَ حِيناً بَلَغَ جَمِيعَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ مِنْ مَطْعَمٍ وَ مَشْرَبٍ وَ خِدْمَةٍ لَتَبَرَّمَ بِالْفَرَاغِ وَ نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى التَّشَاغُلِ بِشَيْءٍ فَكَيْفَ لَوْ كَانَ طُولُ عُمُرِهِ مَكْفِيّاً لَا يَحْتَاجُ إِلَى شَيْءٍ فَكَانَ مِنْ صَوَابِ التَّدْبِيرِ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي خُلِقَتْ لِلْإِنْسَانِ أَنْ جُعِلَ لَهُ فِيهَا مَوْضِعُ شُغُلٍ لِكَيْلَا تُبْرِمَهُ الْبِطَالَةُ وَ لِتَكُفَّهُ عَنْ تَعَاطِي مَا لَا يَنَالُهُ وَ لَا خَيْرَ فِيهِ إِنْ نَالَه...
🌺♻️ مفضل !
بنگر كه چگونه تمام نيازهاى ضرورى انسان آفريده شده ولى انسان بايد براى دسترسى به آنها قدرى تلاش و حركت كند تا بركت يابد، اين به سود و صلاح اوست؛
زيرا اگر اين اشيا بدون هيچ كار و تلاش و حركتى نيازهاى او را بر مىداشت، همواره در وادى سرمستى و طغيان سقوط مىكرد و چه بسا دست به اعمالى مىزد كه خود را نيز هلاك كند.
اگر تمام نيازهاى انسان آماده و كافى بود براى او زندگى، هيچ مزه و لذّتى نداشت و گوارا نبود.
چنان كه مىبينى اگر كسى چند صباحى نزد عدهاى مهمان باشد و آنان غذا، نوشيدنى و ديگر نيازهايش را برطرف كنند، هر آينه از بيكارى آزرده مىشود و با خود منازعه و ناسازگارى مىكند كه بايد به كارى مشغول گردد.
حال اگر انسان در تمام عمر براى تحصيل ما يحتاج خود به هيچ تلاش و حركتى نياز نداشته باشد كار بمراتب دشوارتر و ناگوارتر مىگردد.
پس حكمتى عظيم و تدبيرى سترگ در اين است كه نيازهاى انسان با حركت و قدرى تلاش به دست آيند تا از سويى بيكارى او را در دشوارى نيفكند و از سوى ديگر نتواند كه در پى چيزى باشد كه به او نمىرسد و يا اگر برسد به سود او نباشد.
ادامه دارد....
#ادامه_توحید_مفضل_57
@ketabezendagi
🌺♻️
♻️🌺♻️🌺
🌺♻️🌺♻️🌺♻️🌺