چرا هرکس بر امام حسین (ع) بگرید بهشت بر او واجب میشود؟ این #عدالت است؟
چرا هرکس بر امام حسین (ع) بگرید بهشت بر او واجب میشود؟ این عدالت است؟
#پاسخ
با در نظر گرفتن مجموعه روایات در این موضوع به این نتیجه میرسیم، گریهای برای ورود به بهشت مؤثر است که از روی معرفت و محبت باشد، نه از روی احساسات صرف.
✅نکته مهم
یک آیه و یا یک روایت را به تنهایی نمیشود انتخاب و آن را معیار عمل قرار داد.
بلکه باید این حدیث را در کنار سایر احادیث بگذارد تا به یک جمع بندی درستی برسد، براین اساس به برخی از احادیثی که ما را برای رسیدن به یک دیدگاه صحیح کمک میکنند اشاره میکنیم.
1. امام صادق (ع) فرمود: از شیعیان ما نیست آن که با زبانش بگوید ما را دوست مىدارد و از ما پیروى مىکند، ولى در رفتارها و نشانه ها با ما مخالفت میکند، شیعیان ما کسانى هستند که با زبان و دل با ما موافق باشند و از آثار ما پیروى کنند، و مانند ما رفتار کنند.
2. پیامبر (ص) فرمود: شفاعت من به کسى که نماز خود را سبک بشمارد نمىرسد، به خدا سوگند، چنین شخصی کنار حوض کوثر بر من وارد نمىشود.
3. برای تأثیر گذاری گریه دست کم دو شرط اساسی وجود دارد.
گریه باید از روی معرفت و محبت باشد، لذا میبینیم مردم کوفه و شام - همان کسانی که به نحوی در شهادت امام حسین (ع) دست داشتند- نیز زمانی از روی احساسات، گریه میکنند.
الف. از حذیم بن شریک اسدىّ روایت شده است؛ زمانی که امام سجاد (ع) را همراه با زنان از کربلا وارد کوفه کردند، زنان کوفه زارى کنان، گریبان چاک زده و مردان هم با آنان مىگریستند، زین العابدین (ع) بیمار بود، پس به آوازى ضعیف و آهسته گفت: اینان بر ما گریه مىکنند پس ما را که کشت؟
✅شرط مهم
گریه باید مخلصانه و همراه با پیروی در گفتار و رفتار از اهل بیت (ع) باشد
امام صادق (ع) فرمود: خدا را معصیت کنى و اظهار محبّت او نمائى؟! بجانت قسم که این در میان کارها بسى عجیب است! اگر دوستیت صادقانه مىبود اطاعتش می کردى! که بی شکّ فرد محبّ مطیع و فرمانبردار محبوب است.
📚روضة الواعظین ج 2، ص 319
📚الإحتجاج على أهل اللجاج، ج 2، ص 303 و 304،
@keyfonas
تقلید از علما در اسلام، به معنای «سرسپردن» و «چشمبستن» نیست
شخصى به حضرت صادق(ع) عرض كرد كه #عوام و بىسوادان يهود راهى نداشتند جز اينكه از علماى خود هرچه مىشنوند قبول كنند و پيروى نمايند. اگر تقصيرى هست متوجه علماى يهود است. چرا قرآن عوام الناس بيچاره را كه چيزى نمىدانستند و فقط از #علماى خود پيروى مىكردند مذمّت مىكند؟
حضرت فرمود: عوام يهود علماى خود را در عمل ديده بودند كه صريحاً دروغ مىگويند، از #رشوه پرهيز ندارند، احكام و قضاءها را به خاطر رودربايستىها و رشوهها تغيير مىدهند، مىدانستند كه درباره افراد و اشخاص عصبيت به خرج مىدهند، حبّ و #بغض شخصى را دخالت مىدهند، حق يكى را به ديگرى مىدهند. آنگاه فرمود: به حكم الهامات فطرى عمومى كه خداوند در سرشت هركس تكويناً قرار داده مىدانستند كه هركس كه چنين اعمالى داشته باشد نبايد #قول او را پيروى كرد، نبايد قول خدا و پيغمبران خدا را با زبان او قبول كرد.
در اينجا #امام مىخواهد بفرمايد كه اين مسئله مسئلهاى نيست كه كسى نداند. #دانش اين مسئله را خداوند در فطرت همه افراد بشر قرار داده و عقل همه كس اين را مىداند. كسى كه #فلسفه وجوديش پاكى و طهارت و ترک هوا و هوس است اگر دنبال هوا و هوس و دنياپرستى برود، به حكم تمام #عقول بايد سخن او را نشنيد.
بعد فرمودند: و به همين منوال است حال عوام ما. اينها نيز اگر در فقهاى خود #اعمال خلاف، تعصب شديد، تزاحم بر سر دنيا، طرفدارى از طرفداران خود هرچند ناصالح باشند، كوبيدن مخالفين خود هرچند مستحق احسان و #نيكى باشند، اگر اين اعمال را در آنها حس كنند و باز هم چشم خود را ببندند و از آنها پيروى كنند عيناً مانند همان عوام يهودند و مورد مذمت و #ملامت هستند.
پس معلوم مىشود كه تقليدِ #ممدوح و مشروع از علما در اسلام «سرسپردن» و #چشم بستن نيست، چشم باز كردن و مراقب بودن است و اگر نه #مسئوليت و شركت در جرم است.
📚 استاد مطهری، ده گفتار، ص122-120 (با تلخیص)
@keyfonas
چرا تا زمان زنده بودن #معاویه امام حسین(ع) قیام نکردند؟
بااینکه آن زمان هم مردم #کوفه برای حضرت نامه نوشتند اما ایشان پاسخ منفی دادند.
#پاسخ از زبان امام حسین(ع)
✅مردم کوفه که گمان میکردند عهدنامه صلح امام حسن (ع) با معاویه و یا وجود امام حسن (ع) مانع این شده که امام حسین (ع) علیه معاویه قیام کند، پس از شهادت امام حسن (ع) و حجر بن عدی پی در پی سفیرانی را به همراه نامههایی نزد امام حسین (ع) فرستادند و آمادگی خود را برای پیکار با معاویه اعلام کردند و امام حسین (ع) که براساس شرائط موجود تصمیم میگرفت و عمل میکرد، همان پاسخهایی را به ایشان داد، که ده سال پیش امام حسن (ع) و خود آن حضرت به ایشان داده بودند. امام حسین (ع) در #پاسخ_نامه مردم کوفه چنین اظهار داشت:
«امیدوارم که برادرم در آنچه کرد خداوندش موفق و استوار میداشت؛ اما من امروز چنین اندیشهای ندارم. خدایتان رحمت فرماید. بر زمین بچسبید و در خانهها کمین کنید و تا هنگامی که معاویه زنده است از اینکه مورد بدگمانی قرار بگیرید پرهیز کنید. اگر خداوند برای او چیزی پیش آورد و من زنده بودم اندیشه خود را برای شما خواهم نوشت».
📚دینوری، 269؛ بلاذری، 3/152؛ ذهبی، 2/34
✅شیخ مفید که گمان کرده عهدنامه صلح، مانع قیام امام حسین(ع) علیه معاویه گردید، پاسخ امامحسین(ع) به مردم کوفه را بر همین منوال میآورد. او مینویسد: «چون حسن (ع) از دنیا رفت شیعیانعراق به جنبش درآمدند وبرای حسین(ع) نوشتند ما معاویه را از خلافت خلع کرده با شما بیعت میکنیم. امام (ع) خودداری کرد و برای ایشان یادآور شد که همانا میان من و معاویه عهد و پیمانی است که شکستن آن جایز نیست تا زمان آن به پایان رسد و چون معاویه بمیرد در این کار اندیشه خواهم کرد.»
📚مفید، 2/29 و 30
@keyfonas
سوره نساء، آیه 69
حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً
آیات بسیاری از قرآن کریم به حکومت جهانی حضرت مهدی(ع)، قیام ایشان و یا وجود مبارکشان تأویل شده است. در این میان روایتی در برخی تفاسیر روایی ذیل آیه 69 سوره نساء، قائم آل محمد(عج) را مصداق «حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِیقًا» معرفی می کند.
خداوند در قرآن می فرماید:
مَن یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهْم مِّنَ النَّبِیِّنَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشهُّدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِیقًا
و هر کس از خدا و پیامبر اطاعت کند، پس آنان [در قیامت] با کسانی همدم خواهند بود که خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان، و اینان چه همدم های خوبی هستند.»
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«مِنَ النَّبِیِّینَ» یعنی محمّد
«من الصِّدِّیقِینَ» یعنی علی بن أبی طالب
«من الشُّهَداءِ» یعنی حمزة
«من الصَّالِحِینَ» یعنی حسن و حسین
و «حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً» یعنی القائم من آل محمد.
منابع:
1. البرهان، ج2، ص 125
2. شواهد التنزیل، ج1، ص 197
🌸🌸🌸🌸🌸
@keyfonas
اگر برای امام حسین(ع) این امکان وجود داشت که با دعای او در ظهر عاشورا #باران ببارد،
چرا ایشان دعا نکردند؟
مگر اختیارات امام نیست؟
#بخوانید 👇👇
✅طبق روايات شيعه، دعاي حضرت نه تنها در مورد باران باريدن مستجاب مي گرديد ؛ بلكه اگر حضرت براي پيروزي ونصرت خويش نيز دعا مي كردند ، قطعا مستجاب مي شد ؛ اما :
✅حضرت مي خواست در كربلا براي همه مسلمانان ، تسليم در برابر حق را به نمايش گذارد و درس عملي تسليم را تا ابد به مردم بياموزد.
✅بناي حضرت بر اين بود كه در ماجراي عاشورا اسباب غير عادي را به كار نگرفته تا اين خود نيز درس ديگري براي مسلمانان شود تا وظيفه آناني را كه قادر به استفاده از اسباب غير عادي نيستند، در برابر ظلم وستم مشخص كند.
✅حضرت طبق روايات، حضرت در ماجراي عاشورا، در خواست فرشتگان و جنيان را براي ياري رد نموده و تمام آن ها را به مشيت الهي واگذار كردند . اين خود سبب نهايت مظلوميت براي حضرت شده و به همين جهت خبر شهادت آن حضرت در آن زمان كه وسائل اخباري محدود بود، به سرعت پخش گرديد.
@keyfonas