🔴 سخنی با فرمانده جنگ اقتصادی
📝 #سید_مسعود_علوی
🔻رئیس جمهور چهارشنبه گذشته در لاهیجان، گفته بود: «به رهبری گفتم فرماندهی جنگ اقتصادی با حضرتعالی باشد، فرمودند فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد.»
🔹این بیان رئیس جمهور نشان می دهد او قبول دارد کشور دچار یک جنگ اقتصادی است، اما وی و هیئت وزیران طی پنج سال گذشته هیچ نوع آرایشی که نشان دهنده ادراک وضعیت جنگی باشد، نگرفته اند. این جنگ علیه ملت ایران توسط غرب، به ویژه سال های مذاکره برای توافق برجام حتی برای حفظ ظاهر در مذاکرات نشان نداد که ما در حال جنگ با آنها هستیم.
🔻تیم دیپلماتیک کشور در مذاکرات اصلاً متوجه این جنگ نبود، چرا که در توافقات، میلیاردها دلار نقد به طرف غربی بخشید و یک نمونه آن اکسید کردن اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد بود که در بازار همان روز توافقات نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار ارزش داشت. آنها برای جنگیدن نرفته بودند اما لحن طرف مقابل مشخص بود جز جنگ پیام دیگری ندارد.
🔹رئیس جمهور با خبر خلاف واقع خزانه خالی، مذاکرات را کلید زد. همین کلید باعث شد قفل روی قفل بیاید، تحریم ها برداشته نشود، دلار از سه هزار تومان به ۱۸ هزار تومان و گوشت از ۲۶ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان برسد و اخلال در بازار هجدهمین اقتصاد جهان پدید آید.
🔻رئیس جمهور اگر از شرح وظایف خود در قانون اساسی به ویژه اصل ۱۲۶ قانون اساسی مطلع بود، به رهبری پیشنهاد نمیکرد فرماندهی جنگ اقتصادی را به عهده گیرد. چون اصل ۱۲۶ قانون اساسی میگوید مسئولیت امور «برنامه» و «بودجه» و «امور اداری استخدامی» کشور مستقیماً به عهده رئیس جمهور است.
🔸اصل ۱۲۷ قانون اساسی می گوید؛ «رئیس جمهور می تواند در موارد خاص بر حسب ضرورت با تصویب هیئت وزیران نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس جمهور و هیئت وزیران است.» این اصل نشان می دهد رئیس جمهور با تکثیر خود در تمام زوایا و مشکلات اقتصادی با اعزام نماینده ویژه، بسیاری از گره های کور در امر تولید، صادرات و اخلال در نظام اقتصادی را قبل از ورود دستگاه قضا، باز کند و از اختیارات وسیع و گسترده خود استفاده کند.
🔹 ۸۰درصد اقتصاد کشور دست دولت است. یکی دو بنگاه اقتصادی کشور به تنهایی دو برابر بودجه عمومی دولت، منابع مالی در اختیار دارند. در بودجه عمومی دولت میلیاردها تومان اعتبار با عنوان کمک، در اختیار رئیس جمهور است که با یک امضای گیرنده وجه بدون هیچ حسابرسی قابل پرداخت است. رئیس جمهور در اداره اقتصاد کشور قدرت مطلقه دارد. چطور با این قدرت مطلقه از پس مشکلات پیش پا افتاده ای مثل تنظیم بازار برنمی آید؟
🔻رئیس جمهور در برخورد با فساد؛ سازمان حسابرسی و تعزیرات را در اختیار دارد. او پس از رهبری، عالی ترین مقام رسمی کشور است. چرا از این مقام قانونی خود برای حل و فصل مشکلات مردم استفاده نمیکند؟
🔸حجم مراودات و مبادلات اقتصادی ایران با افغانستان به تنهایی برابر کل مبادلات اقتصادی کشور با ۲۸ کشور اروپایی است. چرا رئیس جمهور یک نماینده ویژه برای رتق و فتق و توسعه روابط با افغانستان، علاوه بر تشویق دستگاه دیپلماسی در این باره تعیین نمی کند تا مشکل حقابه رود هیرمند را حل کند؟ مبادلات اقتصادی با عراق بیش از هشت میلیارد دلار در سال است، تازه رئیس جمهور به فکر این افتاده است سفری به بغداد کند. چرا دولت معطل INSTEX، SPV اروپایی است؟ چرا از ترس اف FATF، می خواهد خودکشی در کانال مالی آنها کند؟
🔹چین، هند و روسیه فریاد می زنند ما می خواهیم روابط راهبردی با شما داشته باشیم، با برجام یا بی برجام در کنار شما هستیم. چرا پاسخ در خور نمی شنوند؟ سستی و کاهلی در رویکرد به شرق دیده می شود. این سه کشور بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جا داده اند. چه چیز مانع است دولت به سرعت به سمت شرق برود و از بی مهری و ستم غرب انتقام بگیرد؟
🔸سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اقتصاد از سوی رهبری اعلام شده است. اگر رئیس دولت در واگذاری فرماندهی اقتصادی کشور به رهبری، صادق است چرا در اجرای این سیاست ها تعلل می کند؟ اگر این سیاست ها عملی شود اصلاً ما نیازی به غرب نداریم و با شرق هم به صورت شرافتمندانه می توانیم تعامل اقتصادی داشته باشیم. پیروزی در جنگ اقتصادی، تکیه بر تولید ملی است.
💢زیرساخت های تولید در سراسر کشور مهیاست. مردم زیر سقف کارخانجات و روی زمین های زراعی شبانه روز کار میکنند و در صف اول نبرد اقتصادی قرار دارند. چرا از کارآفرینان و زحمتکشان عرصه تولید، با این همه ابزارهای خارق العاده در دولت، حمایت جدی نمی شود؟ چرا در برخورد با فساد و نفوذی های دشمن، تعلل صورت می گیرد؟ این معرکه، بخشی از نبرد اقتصادی است.
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔸سال های طولانی ادعای لیبرال ها در ایران این بوده که اقتصاد در حال یارانه دادن به سیاست خارجی است. منظورشان هم این بوده که به دلیل رفتار ایدئولوژیک ایران در سیاست خارجی بویژه برنامه منطقه ای، ایران در حال متحمل شدن هزینه هایی است که بر دوش اقتصاد کشور سنگینی می کند. راه حل این گروه همواره این بوده که باید دست و پای ایران را در منطقه جمع کرد و هزینه های ادعایی را صرف جلب توجه امریکایی ها و اروپایی ها نمود.
🔸اما تحولات پس از خروج امریکا از برجام به خوبی نشان داد که این دگم لیبرالی هم مانند بسیاری ادعاهای دیگر آنها نه تنها پایه و اساسی نداشته بلکه اساسا ضد پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران عمل کرده است. اکنون امریکا از برجام خارج شده و تحریم ها را بازگردانده، اروپا هم همگام با امریکا در حال افزایش فشار بر ایران از مسیرهایی دیگر است؛ لیکن در این شرایط دشوار آنکه به داد اقتصاد کشور رسیده اتفاقا محصول استراتژی مقاومتی است که ایران در منطقه تعقیب کرده است.
💢 سفر جهانگیری به سوریه و روحانی به عراق، در حالی که اروپا و امریکا درها را بسته اند، نشان می دهد اتفاقا این مقاومت است که در حال یارانه دادن به اقتصاد ملی است و سیاست خارجی لیبرالی نه در حوزه روابط خارجی و نه اقتصاد، گرهی از کار کشور نگشوده است.
📝 #مهدی_محمدی
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔴 حجتالاسلام یا آیتالله !؟
🔹 اخیرا دوباره بحث حجتالاسلام و آیتالله درباره آقای #رئیسی مطرح شد، لازم دیدم نکاتی رو بگم:
1⃣ در تاریخ شیعه تقریبا هیچ (شما بخوانید هیچ) قاعدهای برای این القاب وجود نداشته. بزرگترین علمای اسلام به اسم شیخ و سید و شهید و ... مطرح بودن. مثل شیخ طوسی، شیخ انصاری، سیدمرتضی و شهید اول و ثانی. بعضی القاب تقریبا اختصاصی بودن؛ مثلا وقتی توی فقه میگن «آیتالله»، مخصوص علامه حلی است یا «شیخالطائفه» مخصوص شیخ طوسی و «شیخ اعظم» مخصوص شیخ انصاری است.
2⃣ تا قبل از 60-70 سال پیش هنوز القاب به همین صورت به کار میرفت. مثلا موسس حوزه آشیخ عبدالکریم بود و فقیه تهران شیخ فضلالله نوری یا سیدضیاء عراقی و آسیدابوالحسن اصفهانی که مرجع عام شیعیان نیز بود.از حدود 60 سال پیش و به صورت عرفی این رویه به وجود آمد که به مراجع آیتالله العظمی، به افراد مجتهد و مدرس درس خارج جاافتاده در حوزه علمیه، آیتالله، به طلاب درس خارج، حجتالاسلام و المسلمین و به طلاب سطح، حجتالاسلام گفته شود.
3⃣ در بین این رویهها نکات دیگری هم وجود داشت: مثلا اینکه یک مرجع تقلید، مرجع تقلید دیگر را آیتالله العظمی نمیخواند یا از به کار بردن یک عبارت نمیتوان دریافت که فردی مجتهد است یا نه.
🔺 از عبارات امام خمینی و رهبر انقلاب مشخص است که ایشان مراجع و علمای بزرگ حوزه را آیتالله و غیر آن را حجتالاسلام میخواندهاند. مثلا با اینکه شرط ریاست دیوانعالی کشور و دادستانی کل کشور، اجتهاد بوده، اما امام خمینی شهید بهشتی و آقای موسوی اردبیلی را حجتالاسلام خطاب کردهاست.
4⃣ متاسفانه این القاب در برخی موارد رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. مثل علامه خواندن سیدحسن خمینی توسط هاشمی یا تلاش برخی افراد برای آیتالله شدن در رسانهها به جای آیتالله شدن در حوزه!
💢 برخی تلاش کردند از عبارت حجتالاسلام رئیسی در حکم رهبری برداشت کنند ایشان مجتهد نیست که این حرف اشتباه است: زیرا آقای رئیسی سمتهایی داشتهاند که شرط آن اجتهاد بوده، مثل دادستانی کل کشور یا عضویت در خبرگان و همچنین شرط ریاست قوه قضاییه بر اساس اصل 157 قانون اساسی اجتهاد است.
💬 رشته توییت از #رضا_آزاد
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔹 پرده اول
در نوامبر سال ۱۹۴۳ آقایان فرانکلین روزولت، وینستون چرچیل و ژوزف استالین به عنوان سران سه قدرت برتر جهانی و پیروز در کارزار جنگ بینالملل دوم - آمریکا، انگلستان و اتحاد جماهیر شوروی - در تهران گرد هم آمدند تا پیش از فرونشستن لهیب شعلههای جنگ و در شرایطی که نشانههای احتضار آلمان هویدا شده بود، بر سر ماهیت و چگونگی نظم جهانیِ پساجنگ و نحوه توزیع قدرت میان خود تصمیم بگیرند.
🔻جالب اینجاست که دولت حاکم ایران در زمان محمدرضا پهلوی که کشورش علیرغم اعلام بیطرفی رسمی به اشغال قوای متفق درآمده بود، کمترین نقشی در بحثها و برنامههای این میهمانان خودخوانده ایفا نمیکرد و کاملاً در محاق قرار داشت. پس از این کنفرانس فرآیند تقسیم حوزههای نفوذ میان ابرقدرتها آغاز شد و هریک بخشی از جهان را به زیر چتر سلطه غیرمستقیم خود کشیدند.
🔻وینستون چرچیل در کتاب خاطراتش ضمن اشاره به جلسهای که با استالین داشته و در آن تکلیف نحوه توزیع حوزههای نفوذ را روی یک برگه کاغذ مشخص کردهاند، مینویسد: «آنگاه کاغذ را به طرف استالین دراز کردم، وی اندکی تأمل کرد بعد مداد آبیاش را برداشت و یک علامت بزرگ موافقت روی آن گذاشت و کاغذ را به ما رد کرد و مسئله به همین سادگی حل شد... پس از آن سکوتی طولانی درگرفت؛ سرانجام به استالین گفتم فکر نمیکنید کاری که ما کردیم و در چند خط سرنوشت میلیونها انسان را تعیین نمودیم قدری بیرحمانه باشد؟ بهتر نیست کاغذ را بسوزانیم؟ استالین در جواب گفت: نه نگهش دارید.»
🔹 پرده دوم
در شهریور سال جاری (دسامبر ۲۰۱۸) آقایان روحانی، پوتین و اردوغان بهعنوان سران سه قدرت برتر منطقهای و تعیینکننده در سرنوشت کارزار سوریه ـ ایران، روسیه و ترکیه ـ در تهران گرد هم آمدند تا در شرایطی که اکثر نقاط قلمرو شام از لوث تروریسم تکفیری پاک و نشانههای احتضار داعش و دیگر گروههای مسلح هویدا شده است، بر سر چگونگی مواجهه با بقایای تروریستها و آغاز فرآیند سیاسی برای اعاده ثبات و امنیت در این کشور جنگزده تصمیم بگیرند.
🔻جالب اینجاست که دولت آمریکا بهعنوان یکی از اصلی-ترین حامیان تروریستها که از آغاز بحران سوریه سیاست راهبردی خود را سرنگونی بشار اسد اعلام کرده بود، پس از ناکامی آشکار در نیل به اهداف از پیش طراحیشده، کمترین نقشی در بحثها و برنامههای نشست سهجانبه تهران ایفا نمیکرد و کاملاً در محاق قرار داشت.
🔻مقایسه این دو پرده از رخدادهای دیروز و امروز سیاست جهانی، پژوهشگران را به یک نتیجه روشن و مُبرهن میرساند و آن اینکه نظامات عالم دگرگون شده است.
💢در نتیجه اکنون در قرن ۲۱ تحولی در هندسه و قطببندی ساختار قدرت جهانی و گذاری از نظم تکقطبیِ پساجنگ سرد به نظم یک - چند قطبی رخ داده که در جریان آن نقش گذشته آمریکا از «رهبری» و «هژمونی» به «ابرقدرتی» تنزل یافته است. بر اساس مدل یک - چند قطبی، یک ابرقدرت و چند قدرت بزرگ در سیستم حضور دارند و ابرقدرت (آمریکا) به تنهایی قادر به اداره و تمشیت امور نیست بلکه مجبور است نقشآفرینی کنشگران دیگر مانند اروپا، روسیه و چین را در سطح جهانی و کنشگرانی چون برزیل، هند، ترکیه و ایران را در سطح منطقهای بپذیرد و برای آنها وزن و نفوذ قائل شود.
📝 #روحالامین_سعیدی
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 آقای روحانی کدام امام حسین(ع) را زیارت میکنید؟
📝 #محمدامین_فرجاللهی
🔹برای مردم معتقد و دینداری که از کودکی برای امام حسینی گریه کردهاند که "سر داد و نداد دست در دست یزید" سخت بود وقتی شنیدند رئیس جمهور عمامه به سرشان سی مهر 93 برای توجیه مذاکره با آمریکا گفت:
"درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین میباشد. در شب تاسوعایی که شما مردم زنجان بزرگترین مراسم گرامیداشت را برای آن برگزار میکنید به طوری که مایه افتخار و غرور همه ایرانیان است، امام حسین(ع) خیمهای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود."
🔹خوب یادم هست وقتی رفتم کربلا این حرف حسن روحانی یادم میآمد و چقدر اذیتم میکرد. و خدا میداند چقدر رحمت فرستادم به روح شاعر این بیت که در جواب تحریف عاشورا توسط روحانی سروده بود"سری به نیزه بلند است تا نشان بدهد، که درسِ کرب و بلا بیگمان مذاکره نیست"
🔻تصور کنید همان شیخی که گفت کربلا درس مذاکره است 5مهرماه 96 که ترامپ به جای اوبامای "مودب و باهوش" نشسته میگوید:
"عاشورا تجلی مبارزه حق در برابر باطل، با آن شکوه بزرگ تاریخی بود که امام حسین(ع) را تبدیل به مظهر استقامت، ایستادگی، شهامت و شجاعت در برابر قدرتهای ستمگر کرد."
💢حالا اسفند 97 وقتی عکس های زیارت کربلای حسن روحانی را دیدم یاد وقاحت آن روزهایش در تحریف امام حسین افتادم. نمیدانم دارد برای کدام امام حسین میگرید، امام حسینِ مهر 93 یا مهر 96
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 سوء استفاده سیاسی از پرونده فساد پتروشیمی برای تحمیل FATF
🔻اینکه رقم فساد اخیر پتروشیمی 65 میلیارد بوده نه 100هزار میلیارد ( که مورد ادعای اصلاح طلبان و دشمن است) دلیلی بر این امر نیست که نباید با فساد مبارزه کرد و یا این رقم را کوچک شمرد. اما باید توجه داشت صف طولانی صفرهای ساختگی برای این فساد و نامگذاری آن به نام اختلاس بدون دلیل نیست.
🔹اینکه رسانه دولتی ایرنا با تیتر «پتروشیمی، رکوردار فساد در زمان تحریم می شود» حتی فسادهای دیگر همچون پرونده نجومی کرسنت را نادیده میگرد یک منطق بیشتر ندارد و آن نیز این است که رسانه های زنجیره ای دولتی به دنبال کاسبی سیاسی از یک فساد اقتصادی هستند.
🔻اتاق فکر دولتی ها گویا با بازی نخ نما شدهی «کاسب تحریم» به دنبال این است که راه از بین بردن فساد را رفع تحریم و راه برداشته شدن تحریم را مذاکره و نوشتن برجام های دو و سه معرفی کند. این بازی سیاسی قبلا در پروژه برجام منجر به کاسبی سیاسی اصلاح طلبان و نجومی شدن قیمت ها و هزینه زندگی مردم شده است.
اما آیا دور زدن تحریم ذاتا فساد دارد؟
🔹آمریکایی ها به دنبال کاهش درآمد نفتی ایران در سال 90 و 91 بوند، به همین دلیل تحریم ایران را انتخاب کردند. اما ایران توانست علاوه بر فروش یک میلیون بشکه نفت خود به صورت رسمی، حجم قابل توجهی از محصولات خود را هم از طریق دور زدن تحریم ها به فروش برساند و درآمد ناشی از آن را وارد کشور کند. درآمدی که اگر نبود می توانست وضعیت را برای مردم ایران سخت تر کند.
🔺آمریکا و اروپا که از دور زدن تحریم ها توسط ایران اطلاع پیدا کردند حالا با هوشمند کردن تحریم درصدد هستند تا از طریق گروه اقدام مالی موسوم به FATF مانع از فروش نفت و محصولات پتروشمی و وارد کردن پول آن به ایران شوند و آن را جرم معرفی کنند.
🔹فاقد تجربه بودن و هراس از احتمال لورفتن اطلاعات ایران در دور زدن تحریمها باعث شد تا بسیاری از قراردادهای وزارت نفت با واسطه ها به صورت مخفی و غیرشفاف انجام شود. همین وضعیت منجر به سواستفاده تعداد بسیار معدودی از واسطه ها از روند دور زدن تحریم ها شده است. اما حجم پول های وارد شده به خزانه کشور و هزینه شدن آن برای معیشت مردم واقعیت مهم دیگری را هم نشان میدهد.
🔻به عنوان مثال باید نگاهی دوباره به پرونده پتروشیمی کرد. این پرونده ارزشی 100هزار میلیاردی دارد که 60میلیارد از آن به صورت غیرمستقیم در دست مفسدان اقتصادی است. به بیان بهتر عملیات دور زدن تحریم در پرونده پتروشیمی مبلغ 100هزار میلیارد یعنی چیزی حدود یک چهارم بودجه کشور را تامین کرده است و البته در کنار آن فساد 60 میلیارد تومانی ناشی از مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد نیز در آن اتفاق افتاده است که چیزی حدود نیم درصد کل پرونده را تشکیل میدهد.
🔹در نتیجه دور زدن تحریم فقط در یک پرونده نشان میدهد که این عملیات با موفقیت99و نیم درصدی انجام شده است و در آینده می توان با رفع خلاهای موجود نه تنها فساد در این نوع معاملات را به صفر رساند بلکه با تجربه گذشته، موفقیت در خنثی کردن توطئه آمریکایی ها در تحریم را به صد درصد رساند.
💢اما پروپاگاندای رسانه های اصلاح طلب و دشمن درصدد است تا تمامی دور زدن تحریم ها را فسادزا معرفی کنند و با مانع ایجاد کردن در دور زدن تحریم ها زندگی را بر مردم سخت کنند. حامیان دولت که منافع ملی را برای جناح سیاسی مورد نظر خود ذبح میکنند حاضر نیستند به صورت واقع بینانه دولت روحانی را ملزم کنند با تجربه گرفتن از دور زدن تحریم در دولت قبل اشکالات آن را برطرف کند و نقاط قوت اش را هم تقویت کند.
📝 #رجانیوز
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیل های روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
پرونده #گام_دوم_انقلاب
🔴 محورهای اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب، موتور پیشران حرکت به سوی تمدن اسلامی
📝 دکتر #حجتالله_عبدالملکی
🔹 چهل سالگی یک تمدن مانند دوران گذر از نوجوانی است که تازه از مخاطرات عبور کرده و از آب و گل درآمده است. انقلاب اسلامی ما، در این مقطع قرار دارد و آمادهی جهشی بسیار جدی است. مقام معظم رهبری چهل سال دوم را با این پیام شروع میکنند که اکنون بایستی اوج بگیریم.
🔻 از نظر موضوعی نیز رهبر انقلاب به تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... پرداختند و از این میان شاید از نظر مردم ما، مسئلهی اقتصاد اهمیت بیشتری داشته باشد. چرا که متناسب با وضعیتی استکه طی میکنیم:
🔸 مهمترین گلایهی مردم در حوزهی اقتصادی و معیشتی است. رهبری تأکید بسیار مهم و بهجایی دارند که اگر رویکردهای انقلاب در زمینههای مختلف از جمله اقتصاد رعایت میشد و مسئولین به آن پایبند بودند و حتی گله میکنند که مسئولین در مقاطعی پایبندی لازم را نداشتند در غیر اینصورت دستاورد جدیتری اتفاق میافتاد. اگر در بُعد اقتصادی این سه مولفهی اصلی مورد توجه قرار میگرفت و محقق میشد، قطعا شرایط بهتری را میگذراندیم:
1⃣ اولین مولفهی اقتصادی بحث استقلال در سیاستگذاری اقتصادی است. رهبری قبلا نیز با عناوینی چون الگوی اسلامی اقتصادی پیشرفته و با نام اقتصاد مقاومتی به آن پرداختند. اقتصاد مقاومتی همان رویکرد مستقل از سیاستگذاری اقتصادی است فارغ از چارچوبهای فکری اقتصاددانان غربی که متأسفانه میبینیم برخی هنوز از آن تفکرات در حوزهی اقتصاد استفاده میکنند.
2⃣ دومین محور در بحث اقتصاد مسئلهی احترام و ایمان به ظرفیتهای داخلی استکه در این مورد هم متأسفانه برخی از افرادی که بهنوعی نمایندگان جریان غربی در داخل کشور هستند دائما این ظرفیتها را نهی کرده و به تمسخر میگیرند.
3⃣ سومین مؤلفه بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت است. رهبری این موضوع را به عنوان محوری جداگانه مطرح کردند. این مورد ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با مسئلهی اقتصاد دارد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید بر عدالت و طهارت اقتصادی را شرط مشروعیت تمام مسئولین درنظر گرفتهاند که بایستی برقرار باشد و به آن توجه شود. این مورد در ارتقای وضعیت معیشت مردم بسیار موثر است.
💢 و در آخر اینکه رهبری چندین بار در این بیانیه مطرح کردند که جوانان مؤمن و دانا و مسلط بایستی در موضوعات مختلفی چون اقتصاد شرکت داشته باشند و تاکید رهبری بر این موضوع است که مواردی که بیان میشود در قالب سیاستهای کلی، قوانین و مسائل راهبردی قانون اساسی مطرح شده اما در مرحلهی اجرایی باقی مانده و برای این بحث بایستی جوانان کار را به دست بگیرند.
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
تفاوت بکار بردن واژه «حمله تروریستی»و «تلفات قابل توجه» در تیتر اخبار BBC با توجه به اینکه قربانی این چنین حملاتی مسلمانان یا اروپاییان باشند!
@Kh_enghelab
خیابان انقلاب
تفاوت بکار بردن واژه «حمله تروریستی»و «تلفات قابل توجه» در تیتر اخبار BBC با توجه به اینکه قربانی ا
.انالله وانا الیه راجعون حسبی الله و نعم الوکیل
🔹 تصاویر دردناک #کشتار_کریستچرچ نیوزیلند، همانقدری که دل ما را بدرد آورد، برای عدهای در دنیای امروز دلپذیر و خوشایند است.
🔸راستگرایان دنیا از ایالات تفرقهافکن متحدهی آمریکا گرفته تا قلب سیاه قارهی سبز، از فاشیستهای فرانسهی دموکرات گرفته تا صهیونیستهای آنتیغیرسمیتیسم، از نارنجیپوشان آراِساِس هندو گرفته تا ساطوربدستان بودیست راخین، همگی بارها و بارها تصاویر قتلعام مسجد کریستچرچ را خواهند دید و قاهقاه به مسلمانانی خواهند خندید که احمقانه بر طبل عرب و عجم، کُرد و ترک، سنی و شیعه میکوبند تا به خیال خام خود گلیم نیمسوختهای را از آب بیرون بکشند که جایی برای نشستن نخواهد داشت.
🔹در این بحبوحه البته موج نفرت علیه مسلمانان بدست خود مسلمین گسترده شد، هنگامیکه گفتمان رسانهای آمریکایی #جنگ_علیه_تروریسم بر فضای فکری و ذهنی ما نیز سایه افکند؛ گفتمانیکه در واقع هر مسلمان را یک تروریست بالقوه میدانست اما ما سادهلوحانه خیال کردیم با اطلاق واژگان تروریست بر گروه و دسته و فکر مقابل از مسلمین، خواهیم توانست خود را از اطلاق این عنوان بر خویش رهایی ببخشیم و پیش روی افکار عمومی دنیا وجهای کسب کنیم.
🔸موج خشونت علیه مسلمانان دنیا تابعی از هژمونی گفتمانی جنگ علیه تروریسم است که هیچ کشوری در دنیای اسلام (از جمله ایران) را نمیتوان یافت که متاثر از آن نشده باشد؛ چه آنکه همه، مخالفین خود را، با صفت و نام و عنوان #تروریست خطاب میکردند و بر بسامد این واژگان در افکار و اذهان دنیای پیرامون ما میافزودند.
💢 شاید خون بیگناهان نمازگزار در مسجد شهر کریستچرچ، سران و رهبران کشورهای مسلمان را به این فکر وادارد که وقت آن فرارسیده اقلا ما مسلمین، چرخدندهای از سامانهی بازتولید کنندهی خشونت علیه مسلمین نباشیم و حتی اگر بناست در برابر افراطیگری مذهبی برخی جریانات منحرف بایستیم، فضای گفتمانی خود را برایش رقم بزنیم.
📝 #سربازروحالله_رضوی
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
پرونده #گام_دوم_انقلاب
🔴 تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب
📝 #سیدیاسر_جبرائیلی
🔹حضرت آیتالله خامنهای در بیانیه «گام دوم انقلاب» یک تصویر کلان از دستاوردهای انقلاب ارائه کردهاند که اجزای این تصویر با وجود اهمیت زیادی که دارند، هرگز نمیتوانستند به تنهایی نمایشگرِ «برکات بزرگ» انقلاب باشند.
🔺 مولفهها و متغیرهایی چون ثبات و امنیت کشور، زیرساختهای حیاتی و اقتصادی، مشارکت مردمی، ارتقای بینش سیاسی مردم، سنگینتر شدن کفهی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش عیار معنویت و اخلاق، ایستادگی در برابر قُلدران و مستکبران بینالمللی و... در کنار هم نماد باشکوهی ساختهاند که اگر هر یک به صورت مجزا ارائه میشد، میتوانست پرسشی دربارهی وضعیت دیگری، در ذهن مخاطب ایجاد کند.
🔹ویژگی دیگر این تصویر کلان این است که درهمتنیدگی ساحتهای مختلف و تاثیر و تاثرات آنها بر یکدیگر را به نمایش میگذارد. فیالمثل، ایستادگی در مقابل قُلدران بینالمللی، بدون تکیهی جمعی بر قدرتی فوق مادی، ثبات و امنیت داخلی، حضور موثر مردم در صحنه یا داشتن زیرساختهای حیاتی نمی تواند ممکن باشد، هرچند طبیعتا میزان نقشآفرینی مولفههای گوناگون، متفاوت است. هر دستاوردی که در یک حوزه حاصل میشود، به حوزههای دیگر سرریز میکند و روی شکلگیری دستاوردی در ساحتی دیگر، تاثیر میگذارد.
♦️ ندیدن این تصویر بزرگ و کلان، انسان را گرفتار جزئینگری و بخشینگری میکند و نخستین آفت ویرانگر این نگاه آنست که وقتی اشکالی و ضعفی در یک بخش و جزء ظاهر شد، تبدیل به مسئلهی اصلی و بلکه تنها مسئلهی ذهنِ بخشینگر میشودو صاحبش، اگر به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشد، حتما در پرتگاه ناامیدی و بیتحرکی میغلطد. انسان کلاننگر اما با دیدن قصورها و تقصیرها و ناملایمات و حتی شکستها و ناکامیها در یک بخش، به بنبست نمیرسد. موفقیتها و پیشرفتها و تحرکها را در سایر اجزاء سیستم میبیند و از تجربهی همان ناکامیهایی که ذهن بخشینگر را به بنبست میرساند، برای ساختن موفقیت بهره میبرد.
♦️ آفت دیگر جزئینگری، غفلت از تأثیر و تأثرات بخشهای گوناگون بر یکدیگر است که هم میتواند به پیشرفت کاریکاتوری در یک حوزه و عقبماندگی در حوزهای دیگر منجر شده و هم مانع سرریز توانمندیها، دستاوردها و ظرفیتها از حوزهای به حوزهی دیگر شود. انسان جزئینگر، از یک پیکر صرفا یک عضو را میبیند و فقط برای پرورش آن عضو برنامهریزی میکند. نگاه بخشی نمیتواند برای حل مسئله و نقصی که در یک حوزه پیدا میشود، از ابزارهای موجود در بخشهای دیگر بهره ببرد.
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 "ابراهیم بتشکن"؟!
📝 #حسین_قدیانی
🔷 این درست که #رئیسی متکی به حمایت ۱۶ میلیونی است و از این منظر، جلوتر از روسای قبلی قضائیه اما اقلا یک عدد قابل توجه ۲۴ میلیونی همین سال گذشته #حسن_روحانی را به او ترجیح دادند! این شکاف میتواند برای جانشین آملی خطرناک باشد و #قضاوت دربارهی او را ببرد در فاز حب و بغض!
🔶 معالاسف رفتار و گفتار بعضی از هواداران رئیسی مقوم این شکاف است؛ آنجا که در مدح او مایه از عبارات عجیبغریب میگذارند! مداحیهایی از قبیل "ابراهیم بتشکن" یا "بهشتی ثانی" و یا "سید محرومان" همانقدر لایتچسبک است که تهمت "دیوارکشی در پیادهروها" که روزگاری ورد زبان مخالفان رئیسی شد!
🔷 بگذار حرفم را صریح بزنم! جای جناب رئیسی بودم، همین الان در یک بیانیهی واضح و عمومی، از علاقمندان دوآتشهی خود میخواستم که هرگز در مدحم غلو نکنند! آری! رئیسی به این مرزبندی نیاز مبرم دارد! رئیسی باید به این جماعت نادان، عجول و کجفهم بفهماند که القابی چون "ابراهیم بتشکن"، "بهشتی ثانی" و "سید محرومان" رسما چرت و پرت است! و مصداق دوستی خالهخرسه! بالاتر حتی! رئیسی باید بر دهان تملقگویانش بکوبد! واقعا "ابراهیم بتشکن" یعنی چه؟! رئیسی اگر همین اول کار، تکلیف خود را با هوچیهای هوادار خود روشن نکند، قطعا کارش سختتر هم خواهد شد! اینها همان ولنگارهای ظاهرا خیرخواهی هستند که باری #تتلو را در دامن او گذاشتند! و آن آبروریزیها!
🔶 هم رئیسی و هم علمالهدی احتیاج وافر دارند به مرمت و بلکه تعویض تیم مشورتیشان! اگر اطرافیان امامجمعهی مشهد دلسوز او بودند و اندکی قائل به عقل و کمی آشنا به رسانه، هرگز آن سوتی وحشتناک عکس همافرها رخ نمیداد! "شما که میبینی در مظان اتهام "خلیفهی مشهد"ی و یک "ولیفقیه مجزا"! لطفا بفرمایید آن گوشه بنشینید که نتوانند عکس را دست بگیرند! در ثانی، پرده را هم عوض کن!"
🔻 الغرض! داماد و پدرزن، از سویی گیر دوستان افراطی افتادهاند و از سویی گیر دشمنان افراطی! لیکن با دوستان خنگ که قادرند تکلیف را مشخص کنند! "دوستان خنگ" یعنی همان ابلهانی که با تعابیر درشتی چون "ابراهیم بتشکن" توقعات از رئیسی را تا نوک آنتن برج میلاد بالا میبرند! رئیسی تا بر دهان این یاوهگویان نزند، نخواهد توانست مانع دانهدرشتها شود!
💢 بله جناب رئیسی! پیش چشم خود شما قالیباف مدعی شد که ملک روحانی مشکل دارد! گمانم اقدام دومتان باید این باشد؛ یا باقر را به جرم تهمت به حسن، محاکمه کنید یا شیخ را به جرم مسکن رانتی! "بیملاحظه" یعنی همینها! یعنی ایستادن علیه حرف مفت "ابراهیم بتشکن" و باقر یا حسن!
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
پرونده #گام_دوم_انقلاب
🔴 جبران اشتباه در همان ریل انقلاب
💬 #دکتر_عبدالله_گنجی
1⃣ اولین نکتهای که با توجه به درک و تجربهی دوران امام رحمهالله و انقلاب دریافتم این بود که بیانیهی گام دوم انقلاب بسیار شبیه به پیام استقامت امام در سال ۶۷ است؛ با این تفاوت که این پیام صرفاً برای استقامت نیست بلکه حرکت را نیز شامل میشود. در حقیقت حرکت مکمل استقامت است. دیگر خبری از پذیرش قطعنامههای آن دوره نیست و این جریان بدین معنی است که ما به درخت تنومندی تبدیل شدهایم و رهبر انقلاب اسلامی این تنومندی را که ما از کجا به کجا آمدهایم را در پیامشان ترسیم کردهاند.
2⃣نکتهی دوم و بسیار مهم این است که روی این سخنان با جوانان است که بایستی جایگزین نسل امروز شده و آینده را پیش ببرند. در حقیقت مخاطبان اصلی این نامه جوانان هستند که گام دوم را بایستی برداشته و مبتنی بر آن حرکت کنند تا به قلهای که آرمانهای انقلاب است، برسند.
3⃣نکتهی سوم، صداقت رهبران انقلاب است. شاید از یک نظر بسیاری از هزینههایی که پرداخت کردهایم به خاطر همین صداقت و یکرنگی بوده است و هیچگاه اهل سیاستبازی نبودهایم. این مورد در کلام امام رحمهالله نیز تجلی یافته و ایشان در سال ۶۷ فرمودند: «تصور نکنید که ما راه سازش با جهانخواران را نمیدانیم ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند.» ما در واقع افرادی نبودیم که از طریق انقلاب دکانی درست کرده و شعارهایی بدهیم تا از این شعارها به عنوان ابزاری برای تکیه زدن بر کرسی خود استفاده کنیم. اینها آرمانهایی بود که صادقانه بر آن پافشاری کرده و ایستادیم و توفیق یافتیم.
4⃣نکتهی چهارم، پیامی مهم برای نخبگان داخلی است. رهبر انقلاب فرمودند ما اصلاحگری را در نظاممان پذیرفته و نقد را گوش میکنیم و این سیرهی ما است اما این به معنی تجدیدنظر نیست. ما تجدیدنظرطلب نیستیم اما اشتباهاتی که در مسیر اصلی داشتیم را اصلاح میکنیم. در همین ریل انقلاب اسلامی خواهیم ماند و به ریلی که به جهت گفتمانی در مقابل جمهوری اسلامی است برنخواهیم گشت و این مورد تفسیری است از اصلاحطلبی در دهههای بعد از چهلسالگی انقلاب که اصلاح طلبی به معنای تجدیدنظر طلبی تلقی نمیشود.
5⃣نکتهی پنجم تصویر مظلومیت ملت ایران در این پیام است که ما در سالهای گذشته تنها از خود دفاع کردیم. امام نیز در پیامی مشابه فرمودند:" ما ملت مظلوم ایران تنها از خود دفاع کردیم." در این چهل سال ابتدا به ساکن هیچگاه ما گلولهای به سمت کسی شلیک نکردیم که این خود نشاندهندهی منطق توام با اقتدار نظام است. با مظلومیت و شجاعت از خودمان دفاع کردیم و آغازگر جنگی نبودیم.
6⃣نکتهی ششم افق تمدنی این پیام است. چشماندازی که ترسیم میشود و دشمنانی که امروز و فردا برای نابودی ما طراحی میکنند، چشم شان کور میشود چراکه این افق تمدنی مبتنی بر شاخصهای عقلانیِ مشخصی است و توام با صداقت، عقلانیت، معنویت و استدلال است. چشماندازی که مبتنی بر یک معرفت بومی است و به سمت آن حرکت خواهیم کرد.
7⃣نکتهی هفتم این است که ما از یک فضای بیتجربگی ابتدا به ساکن به این نقطه رسیدهایم. ترتیب نظامسازی ما مبتنی بر یک آوردهی بومی است. رهاورد غرب را در نظامسازی و مهندسی ساختار حقوقی جمهوری اسلامی به کار نگرفتیم. در حقیقت از نقطهای شروع کردیم که هیچ تجربهی پیشینی نداشتیم و با این که تجربه نداشتیم با جمهوریت و اسلامیت که در واقع شاه کلید این نظام سازی است، موفقیتها را بدست آوردیم.
8⃣نکتهی هشتم این مسئله است که ما در پیشرفت نظام جمهوری اسلامی جامعیتی را قائلیم و در توسعهی کشور مثل نظام طاغوت به صورت کاریکاتوری رشد نکردهایم یا صرفا رشد را در یک حوزهی عینی و مالی که البته آن هم بسیار لازم است، نمیبینیم. یعنی در کنار رشد مادی و شاخصهای توسعه ابعاد دیگر توسعه را مثل معنویت، اخلاق، عدالت و ... پروراندهایم. نقطهی اساسی دستگاه معرفتی جمهوری اسلامی این است که ما انسان را موجودی تکبعدی نمیبینیم تا صرفا به مسائل اقتصادی توجه کنیم. در نظام دینی؛ اخلاق، معنویت، علم، کمال و رشد در کنار زندگی مادی دیده میشود.
💢نکتهی نهم این است که گذشتهای ترسیم شده است و بسیاری از نخبگان انقلاب این گذشته را دیدهاند -این موضوع توسط نسل اول و دوم انقلاب که برخی در قید حیات هستند، نقل شده است- این گذشته در پیوند نسلی به راحتی با چراغی که از آینده توسط رهبر انقلاب روشن شده، قادر است تا جوانان را در این مسیر با همان مبانی معرفتی پیش ببرد. نسل دوم و سوم انقلاب میتوانند با همین گذشتهای که ترسیم شده جوانان همطراز انقلاب اسلامی را برای قرارگرفتن در گام دوم انقلاب تربیت کنند تا با همان هیبت و عظمت آینده را بسازند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیل های روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 توصیه هوشمندانه آقا
📝 #امید_نیکو
🔸در قضیه #برجام، با کمکاری، دودستگی و نداشتن مواجهه استدلالی و دقیق توسط جریان انقلابی، رهبر انقلاب یک تنه مقابل تحمیل خواستههای آمریکا، تبیین ایرادات کارشناسی، ترسیم خطوط قرمز، بهخط کردن نخبگان و آگاه کردم عامه ایستاده بودند و درمقابل تبلیغات گسترده جریان واداده، شخصاً #هزینه میدادند.
🔹اما امروز #جریان_انقلابی با استدلالهای قوی، کارشناسی و معرفی عامهفهم خطرات و آفات پیوستن به FATF و مطالبه از مسئولان امر درباره کنوانسیونهای استعماری #پالرمو و #CFT، بهخوبی قدرت مواجهه منطقی برابر جریان غیرانقلابی درون نظام بدون نیاز به هزینه دادن شخص حضرت آقا را یافته که همین نشان از #رشد_کیفی جونان مومن انقلابی است.
🔸 با توصیه هوشمندانه رهبر انقلاب مبنی بر عدم معرفی نظر مخالف بعنوان #همراهی_با_دشمن و ارائه استدلال توسط موافقین و مخالفین کنوانسیونها:
1⃣ اولا استدلال محکمتری شد بر #دروغ بودن نقلقول حسن روحانی از رهبر انقلاب که ایشان را موافق با لوایح FATF معرفی میکرد؛ چراکه اگر فرضا ایشان با این لوایح موافق بودند در تأیید آن سخن میفرمودند درحالیکه با فرموده ایشان درباره بحث و بررسی استدلالهای موافقین و مخالفین مشخص شد همان موضوع بررسی این لوایح با #امعان_نظر در مجمع تشخیص که در صحبتهای اخیر رئیس مجمع هم بیان شد، مورد نظر رهبر انقلاب بوده است.
2⃣ ثانیا جلوی نقشه برخی که قصد داشتند همانند زمان برجام، #دلواپسان را همنوا با نتانیاهو نشان دهند و بدین ترتیب با حربهای مشابه برای گرفتن بهانه از دشمن، این لوایح استعماری را به نظام تحمیل کنند؛ گرفته است و آنان بایستی #استدلال خود برای پیوستن به این کنوانسیونها را اعلام کنند نه اینکه درخواست اروپا را بیان کرده و سپس بگویند با پیوستن به FATF تغییری در وضع #اقتصاد رخ نمیدهد!
3⃣ ثالثا زنجیرهایها برای #مظلومنمایی عبارات درشت و نسبتهای همسویی با دشمن که به موافقین پالرمو و CFT داده میشد را برجسته میکردند و اینگونه با جناحی شدن ماجرا، جلوی تبیین علل #کارشناسی مخالفین FATF را میگرفتند درصورتیکه با این همه استدلال دقیق نیازی به #شعارهای_احساسی نیست.
4⃣ رابعا #دوقطبی سازیهای تصنعی سبب میشود رد لوایح استعماری سبب مظلومنمایی دولت و مجلس شود چنانچه اخیرا در همایش بانک مرکزی، حسن روحانی قصد داشت گران شدن #گوشت را هم به FATF ربط بدهد! اما غالب شدن فضای کارشناسی و استدلالی و درنهایت تصمیم مبتنی بر عقلانیت و اصول انقلابی، راه کنار کشیدن و انداختن مشکلات بر گردن این و آن را برای #مدعیان_پوچاندیش در آینده میبندد و بسیار لازم بنظرم میرسد که این توصیه مهم رهبری درست فهم شده و توسط #جریان_انقلابی بطور جدی اِعمال شود ولو طرف مقابل به این توصیه ایشان پایبند نماند.
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
✅ از حق که نگذریم کمک سپاه به دولت آقای روحانی از هر دولتی بیشتر بود:
🔹از یک طرف برای #دولت_بدون_دستاورد وی پروژه هایی میسازد تا با شوق زدگی افتتاح کند و روزنامه ی دولتی هم با ذوق زدگی به عنوان #خبر_خوش منعکس کند.
🔹از طرف دیگر هر جایی بی کفایتیهای دولت زبانزد میشود جناب روحانی سریعا فلش فرافکنی را به سمت سپاه بچرخاند تا فشار را از دولت منحرف کند...
💢 با این حال به یقین خود جناب روحانی از هر کسی بهتر میداند و یادش میماند که اگر این پروژه های نیروهای نظامی هم نبود تنها دستاوردهای دولتِ #اصلاحطلبی_اعتدالی" او منحصر می شد به گِل گرفتن صنعت هسته ای، تورم تاریخی ، صفهای گوشت و پوشک و...
📝 علیرضا (یک شهروند)
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
پرونده #گام_دوم_انقلاب
🔴 ده کارکرد گفتمانی بیانیه گام دوم انقلاب
💬 #سعید_اشیری
1⃣ همگرایی فکری و وحدت امّت:
بیانیّهی گام دوم، در سطوح مختلف جامعه میتواند ــ و باید ــ مایه و منبع همگرایی فکری شود. عمق تأثیر واقعی این بیانیّه نیز در چهار سطح کلّیّت جامعهی ایران، منطقهی غرب آسیا، جهان اسلام و جبههی مقاومت جهانی علیه استکبار قابل پیجویی است.
2⃣ تعریف و وضوح بیشتر:
بیانیّهی گام دوم انقلاب، فهرست منسجم و دقیق و تعریفشدهای از موضوعات اصلی و مسائل اساسی ما را در یک پیوستار زمانی (از گذشته تا آینده) فراروی میگشاید. در این بیانیّه، اصلیترین قوّتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای جامعهی ما طرح و تعریف میشوند.
3⃣ انسجام و نظاموارگی:
این بیانیّه، شعاع و تصویری کلّی و متنی فشرده و برآمده از سپهر و منظومهی فکری انقلاب اسلامی است؛ و حاکی از قوّت نظام فکری صاحب سخن. کارکرد مهمّ این بیانیّه نیز چنین خواهد بود که مردم و مسئولان و نخبگان، دریافتی از منظومهی مسائل کلیدی کشور خواهند داشت و از رهیافتهای جزئینگر، خطّی و غیر سیستمی در تحلیل مسائل اساسی ایران، فاصله خواهند گرفت.
4⃣ نظام اولویّتدهی:
این بیانیّه، ضمن ارائهی منطقی در «اصلی ــ فرعی کردن امور» دستِکم به دو پرسش ما دربارهی نظام اولویّتدهی پاسخ میدهد:
یکم) چه چیزی باید برای ما مهم و مبنایی باشد که ما کمتر بدان امور مهم توجّه کردهایم؟
دو) چه چیزی مهم و مبنایی است و ما باید بیشتر بدان توجه کنیم؟
5⃣ تثبیت و استقامت:
حرفهای اصلی این بیانیّه، تکرار و تأکید بر حرفهای اصلی و مبنایی گذشتهی انقلاب اسلامی و حاکی از لزوم استقامت بر ایمانِ گذشته تا اکنون و تثبیت نظریّهی نظام انقلابی است.
6⃣ هماهنگی، ارجاع و ارتباط بینامتنی:
با مبنا قرار دادن این بیانیّه، اینگونه نیست که ما با تعارضهای مفهومی و مضمونی در یک اندیشه سینه به سینه شویم، بلکه گذشتهی اندیشهی رهبر انقلاب، مدام در تأیید انگارهها و نظریّههای پسین است؛ سیری تدریجی و استکمالی در نظام اندیشه که با حفظ مبانی و اصول به امروز رسیده است و طرحی نو دربارهی فردایی دیگر میگشاید.
7⃣ زمانآگاهی و تعمیق زمان:
عمقبخشی به مقولهی زمان و افقگشاییهای بلندمدّت در حرکت تمدّنی جامعه، کارکرد دیگر و مهمّ این بیانیّه است؛ توجّه واقعبینانه به شرایط واقعی امروز و ترسیم آیندهای که «ما میتوانیم» بدان دست یازیم.
8⃣ اسوگی و الگومندی:
اگر ما در جامعه، مدام از آرمانهای بلندپروازانه در دوردستها سخن بگوییم، این البته کارکردهای خاصّ خود را خواهد داشت، امّا وقتی دربارهی الگوسازی سخن میگوییم، باید بدانیم که الگو، باید واضح و همهفهم و جامعهپذیر باشد. اهمّیّت و کارکرد این بیانیّه، در همین جا است که صرفاً بلندنگر و آرمانگرا نیست، بلکه به واقعیّتها و عینیّتها نیز به طور مکرّر ارجاع میدهد.
9⃣ آسیبشناسی و خودانتقادی انقلابی:
این بیانیه در آسیبشناسی انقلاب اسلامی، «وجدانهای آرمانخواه» را محور شناخت قرار داده و با رویکرد عدالتخواهی چهل سال گذشته و مخصوصا مدیریّتهای اجرائی و اقتصادی را نقد کرده و ریشه آسیبها را در " بیتوجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی" دانسته است.
0⃣1⃣ گفتمانسازی:
از کارکردهای مهم و قابل توجّه بیانیّهی گام دوم انقلاب، حرکت از معانی و انگارهها به سوی گفتمانها است. گفتمانسازی، فرآیند همهگیر کردن یک مفهوم و یک معرفت با استفاده از برنامهریزی مداوم و دائمی تبلیغی و با هدف میانی رشد اندیشه، بینش و باور همراه با احساس مسئولیت و تعهّد جامعه و با هدف نهایی رشد اعمال صالح در جامعه است؛ به سخنی دیگر، گفتمانسازی دینی، فرآیندِ تحقّق اهداف تبلیغ دینی و اسلامی است.
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
#تحلیل_کوتاه
◀️چنانچه موضوع برکناری عادل فردوسیپور از برنامهی نود تلویزیون صحت داشته و در مقام عمل تحقق یابد، این موضوع به معنای باز پس گیری یکی از تریبونهای پرمخاطب رسانهی ملی از جریان غربگرای واداده ی پرمدعا خواهد بود.
برای مقابله با غربزده های لانه کرده در سیستم که با بودجهی بیتالمال جمهوری اسلامی تیشه به ریشه میزنند علاوه بر فکر و تدبیر، "اعتماد به نفس و شجاعت" هم لازم است.
البته شکل گیری پدیدههایی چون فردوسیپور در عرصههای گوناگون فرهنگی، هنری، اجتماعی، رسانهای و... تا حد زیادی مدیون مدیریت های غربزده، ترسو، منفعل و محافظهکار است. مدیریتی که در گام دوم انقلاب باید از کشور زدوده شود.
💬 #مهران_کریمی
◀️ برادر ارجمند اقای علی فروغی مدیر شبکه سه سیما!
این راهش نیست برادرجان!
شما دقیقا وارد بازی شُدید که عادل با زیرکی خاص آن را طراحی کرده است و شما نه اولین و نه آخرین نفر این بازی هستید!
راه ادب کردن فردوسی پور، حذف اون نیست! با اینکار بیشتر باعث منفور شدن خودتون و صداوسیما میشوید.
بجای اینکارای بچگانه تلاش کنید با پروبال دادن به افراد جدید و جوان و حمایت از ایده های نو ، باعث تغییر ذائقه مردم و کمرنگ کردن امثال فردوسی پور شوید.
💬#سورنا
◀️ جالب اینجاست کسانی که بدلیل سابقه ۱۹ ساله مجری #برنامه_۹۰ مدافع ادامه فعالیت او هستند، معتقدند که جایگاه رهبری باید محدودیت زمان داشته باشد ونهایتا یک دوره ۱۰ ساله باشد. با اینکه جایگاه رهبری قائم بشرایط مهمی مانند رعایت تقوا وعدالت، اجتهاد، مدیریت، شجاعت وعدم گرایش به دنیاست.
سئوال این است که چرا تغییر یک مجری ورزشی تا این حد باید برای یک جریان سیاسی - حتی درآن سوی مرزها - اهمیت داشته باشد؟! چون او فقط یک مجری ورزشی نبود بل گماشته یک جریان سیاسی تجدیدنظر طلب دریکی از توده گانی ترین برنامه های سیما بود که در بزنگاه ها وظیفه جهت دهی به مخاطب را داشت.
💬 #حمید_رسایی
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
#تحلیل_کوتاه ◀️چنانچه موضوع برکناری عادل فردوسیپور از برنامهی نود تلویزیون صحت داشته و در مقام عم
🔺 نظرات موافق، مخالف و تکمیلی خود را برای انتشار در کانال به این آیدی ارسال کنید:
@enqelabst_admin
پرونده #گام_دوم_انقلاب
🔴 امید به غرب باید از بین برود
💬 استاد #اصغر_طاهرزاده
🔸تمدن نوین اسلامی، صورتی از تمدن است که نظام اسلامی در مقابل تمدن غربی درصدد شکلدادنِ آن است تا در مقابل تمدن غربی که بنا است انسانِ تراز تمدن غربی برای قوام تمدن غربی تربیت کند، انسانی تربیت کند جهت قوام تمدن اسلامی.
🔹جایگاه رهبری در موضوع انقلاب اسلامی تعریف میشود و بدین لحاظ رهبر انقلاب با نظر به حفظ ایدهها و آرمانهای انقلاب، مسئولیت تحقق تمدن اسلامی را به عهده دارند. انقلاب اسلامی از سطح یک امرِ سیاسی بالاتر است و بناست پس از دولت اسلامی و جامعهی اسلامی، تمدنی بشری و جهانی مدّ نظرها قرار بگیرد و بدین لحاظ، انقلاب اسلامی با طرح تمدن اسلامی بنا دارد از آرمانهای خود عقبنشینی نکند.
🔻دولت اسلامی باید توسط کسانی تشکیل شود که مؤمن به آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی باشند و بر این مبنا است که دولت اسلامی شکل میگیرد و در این راستا رابطهای متقابل بین مردمسالاری دینی و دولت اسلامی برقرار میشود، و به همین جهت جایگاه شورای نگهبان معنادار است تا کسی که متعقد به آرمانهای انقلاب نیست، تأیید نشود. از آن مهمتر انقلاب اسلامی سعی دارد اسلامیت مسلمانان را برجسته کند تا آنها خود به خود به انتخاب کسانی سوق داره شوند که تراز دولت اسلامی هستند.
🔸از یک طرف ما شاهد افول روزافزونِ نفوذ استکبار در نظام جهانی هستیم که بر نوعی از زندگی تأکید دارد که انسانها را گرفتار نیهیلیسم میکند، و از طرف دیگر شاهد حضور انقلاب اسلامی در این تاریخ در جهان هستیم که نوعی دیگر از زندگی را مدّ نظر انسانها قرار میدهد. اگر کار به همین صورت جلو برود برعکسِ آنچه در ظاهر مشهود است، شاهد تغییر رویههای اساسی در سبک زندگیها به سوی سبکی که به آرمانها و ایدههای انقلاب نزدیک است، خواهیم بود.
🔹امید به غرب باید از بین برود. بر پاینگاهداشتنِ انقلاب اسلامی، پاسداری از امر قدسی در این تاریخ است و چون گشوده شود، گشایش حضرت حق در آن طلب میشود و این است راهِ فهم رازی که شهداء در افق تفکر ما قرار دادند. این نوعی ارجنهادن به درخشش خدا است در آن حدّ که در تشییع بدن مبارک شهداء نیز آن درخشش احساس میشود، زیرا شهداء گوهر و ذات پنهان انقلاب اسلامی را به صورتی تاریخی به ظهور آوردند.
🔻با امید زیادی کار را شروع کردند به گمان اینکه از یک طرف پشتوانهی غربی شان توانایی حضور در انقلاب را جهت استحاله آن را دارد، و از طرف دیگر انقلاب اسلامی در ادامهی خود ناتوان است؛ ولی پس از مدتی در هر دو گمان با شکستِ تحلیلهای خود روبهرو شدند، و به همین جهت در حال حاضر بر آنچه قبلاً تأکید کردند، باقی نیستند در حدّی که بعضی چهرههای این جریان که سخن از فروپاشی نظام میراندند اکنون انقلاب اسلامی را بهعنوان هویت خود معرفی میکنند!
🔸انقلاب اسلامی در حال حاضر به لحاظ تئوریک از چنان توانایی برخوردار شده که میتواند جهت سکولارِ فعالیتهای علمی را تغییر دهد و به جای آنکه با ورود در این علوم در گردونهی آنها قرار گیرد، میتواند آن علوم را از آنِ خود کند.
💢 عمده «فهمِ شرایط تاریخی» است که در آن قرار داریم. شرایطی که انقلاب اسلامی توانسته است ایدهها و آرمانهای خود را در مقابل نظام استکباری قوت ببخشد، و نهتنها با همهی دامهایی که برایش پهن کردند، از سخن خود کوتاه نیامد، بلکه جدّیتر از قبل بر کلام خود پافشاری کرد، و وظیفهی ما است که این شرایط را درست درک کنیم.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیل های روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: اگر مرزبندی با دشمن مشخص نبود، دشمن میتواند بر #فضای_مجازی مسلط شود. ۹۷/۱۲/۲۳
@kh_enghelab
خیابان انقلاب
رهبرانقلاب: اگر مرزبندی با دشمن مشخص نبود، دشمن میتواند بر #فضای_مجازی مسلط شود. ۹۷/۱۲/۲۳ @kh_enghe
🔴 مرزبندی فرهنگی
📝 دکتر #صادق_کوشکی
🔸مسئله مرزبندی فرهنگی با دشمن، همچون مرزبندی سیاسی یکی از سنگ محکهای دقیق برای شناخت حق از باطل در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است. به فرموده رهبر حکیم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری، «مرزبندی پررنگ با دشمن برای مصونیت در مقابل تهاجم نرم، بسیار لازم است و مرزهای فرهنگی نیز همچون مرزهای جغرافیایی نیاز به برجستهسازی و مراقبت دارند تا دشمن با فریب و خدعه و نفوذ از این مرزها عبور نکند و بر فضای مجازی و فرهنگ کشور مسلط نشود.» (22 اسفند 97) دراینباره گفتنیهایی هست.
1⃣ یکی از موضوعات نگرانکننده در فضای فرهنگی کشور ما این است که برخی از مسئولین، قائل هستند که نباید در این حوزه مرزبندی صورت گیرد. به این مفهوم که عقیده دارند پنجرههای فرهنگ کشور را باید بهسوی بیگانگان بگشاییم و به آن افتخار هم میکنند! مدعی هستند که نباید مانع و رادعی بین فرهنگ ایرانی – اسلامی با دیدگاه غربی- اروپایی وجود داشته باشد و آن را به مبادله و تبادل، آزادی فرهنگی تعبیر میکنند، لذا در طول سالهای گذشته بهویژه از دهه 70 تاکنون، این جماعت نه به مقولهای به نام «تهاجم فرهنگی» اعتقاد داشتند - بلکه آن را «تبادل فرهنگی» - میدانستند و نه تهاجم و جنگ نرم را باور داشتند، بلکه آن را برآمده از «توهم توطئه» ریشهیابی میکردند. نکته اینجاست که این عده افزون بر اینکه چنین ایدئولوژی باطلی داشتند، بهصراحت نیز آن را اعلام میکردند و زمانی که زمام امور را به دست گرفتند، با اشتیاق و با امکانات بیتالمال، فضای دسترسی شهروندان ایرانی را به فرهنگ غرب باز کردند.
🔻بهعنوان نمونه، در حال حاضر همگان میتوانند با کمترین مانعی با عمدهترین و تازهترین نمادهای فرهنگ غربی تماس داشته باشند. این در حالی است که حتی در کشورهای اروپایی دسترسی به انواع و اقسام محتواهای سمعی و بصری، برحسب سن، ردهبندیشده و فیلترینگ مشخصی در این خصوص وجود دارد ولی در کشور ما هستند کسانی که رسماً با فیلترینگ مخالفت میکنند و ولنگاری فرهنگی را به اوج خود رساندهاند. خیلی هم که بخواهند فیلترینگ را بپذیرند و زیر بار آن بروند، در فضای سیاسی پذیرای آن هستند. نباید فراموش کرد که برخی از همین جریانهایی که صفبندی با بیگانگان را برنمیتابند و آن را عین نقض آزادی میدانند، در مقابل گروهها و افراد انقلابی و علاقهمند به آینده و مصالح کشور که ذائقه و منش سیاسی متفاوتی با آنها دارند، خطکشی پر رنگی میکنند.
2⃣ علیرغم اینکه زمامداران و متفکرین غربی اذعان و اقرار کردهاند که جنگ نرم خود را علیه ایران از طریق فضای مجازی و هجمه فرهنگی آغاز کردهاند و از این طریق، علناً به دنبال سلطهطلبی و برتریجویی هستند اما نهتنها خاکریزی در برابر آنها ایجاد نمیشود، بلکه خاکریزهای سنتی و تاریخی توسط همین دسته از مسئولین ناآگاه یا نفوذی حذف و تسطیح میشوند.
🔻لذا میبینیم که درهای فرهنگ کشور به روی انبوه مهاجمان باز و در این رابطه کشورمان بعضاً متحمل تلفات سنگینی شده است که یکقلم آن، به افزایش ناهنجاریهای اجتماعی در بخش برخوردار جامعه بازمیگردد. طبق آمارها، نرخ طلاق در طبقات متمول و ثروتمند جامعه افزایش یافته است که نشانگر قرار گرفتن بیشازحد این قشر در برابر تشعشات تهاجم فرهنگی است.
3⃣سکاندار کشتی انقلاب سالهاست که با کلیدهای واژههای «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی»، «قتلعام فرهنگی»، «ناتوی فرهنگی» و «جنگ نرم»، مکرراً سیاستگذاریها و هشدارهای لازم را مطرح کرده و نسبت به مرزبندی با دشمنان زخمخورده هشدارهای لازم را دادهاند. رهبر حکیم انقلاب در سال 92 نیز دقیقاً به همین موضوع تصریح کرده و فرمودند: «وظیفهای که همیشه باید موردنظرمان باشد بخصوص امروز، وظیفه مرزبندی صحیح و صریح با جبهه دشمن است. ....مرزبندی به معنای این نیست که ما رابطهمان را قطع بکنیم؛ توجه کنید، مغالطه نکنند که شما میگویید ما با همه دنیا دشمنیم؛ نه، مرزبندی کنید، مرزها مخلوط نشود. مثل مرز جغرافیایی؛ در مرز جغرافیایی شما بین کشور خودتان و کشورهای اطرافتان مرز معین میکنید؛ معنای این مرز این نیست که شما نمیروید آنجا، آنها نمیآیند اینجا؛ معنای این مرز این است که هر رفتوآمدی منضبط خواهد بود.»
🔻 بر همین مبنا، سبک زندگی ایرانی اسلامی که مقوم باورهای ما بوده و بنیانهای جامعه را مستحکم کرده، از رهگذر عدم مرزبندی با فرهنگ غربی، دچار آسیبهای فراوانی شده است.
💢نتیجه این سادهلوحی باعث شده که با بیتالمال، مهمات تهاجم نرم علیه جمهوری اسلامی فراهمشده و شبانهروز، گلولههای حریف از انواع و اقسام منافذ فرهنگی ازجمله برخی شبکههای اجتماعی، نشریات و روزنامهها و بر سر آحاد جامعه فرو ریزند.
@kh_enghelab
🎉 بایدها و نبایدهای دید و بازدید نوروزی
✍ #احسان_محمدی
1⃣ از ارسال پیام تبریک کیلویی خودداری کنیم. Send to all پیام قطعا" فقط باعث خوشحالی مخابرات می شود. اگر کسی برایمان عزیز است جداگانه به او پیام بدهیم.
2⃣ بوسیدن در دید و بازدید نشانه صمیمیت نیست. ممکن است ما دوست داشته باشیم کسی را ببوسیم اما آیا او هم دوست دارد؟ به زور همدیگر را نبوسیم! بخصوص شما بزرگواری که به بهانه #تو_هم_انگار_دخترمی نصف دختران دم بخت فامیل را بی رحمانه می بوسی!
3⃣ ادکلن ممکن است لباس ما را خوشبو کند اما حمام کنیم و البته یادمان نرود ادکلن کار خمیر دندان را نمی کند.
4⃣ در گپ و گفت ها نگوییم: بی معرفت یکسال گذشته کجا بودی؟ چرا خبری نگرفتی؟... خودت کجا بودی با معرفت؟ اینقدر از هم گله نکنیم.
5⃣ مرگ من، جان تو!
_تو رو خدا آجیل بخور!
_ تو رو قرآن چای بخور!
_تو رو به جان مادرت میوه بخور!!
اینقدر به مهمان اصرار نکنیم. تعارف نکنیم. تعارف زیاد نشانه ادب نیست. یعنی کسی بعدش نمی گوید: دیدی ماشالا هزار ماشالا چقد تعارفمون کردن!
6⃣ پسته ها را جدا نکنیم! قبول دارم خوشمزه ترن ولی بقیه آجیل ها هم گناه دارن، چشم امیدشون به دندان شماست!
7⃣ دست خالی نرویم عید دیدنی. قرار نیست کمپوت ببریم. یک شاخه گل، یک کتاب برای بچه میزبان...
8⃣ فوری رمز وای فای میزبان را نخواهیم. مثل این می ماند که چیزی توی دندان مان گیر کرده باشد و به میزبان بگوییم: قربون دستت یه دقیقه مسواکت رو می دی من بزنم؟
9⃣ در وقت کوتاه دید و بازدید از تعریف کردن بیماری هایمان، مرگ و میر و تصادفاتی که توی جاده دیده ایم یا رد و بدل کردن اخبار تلخ فامیل پرهیز کنیم. حتی شما دوست عزیز!
🔟 سلام علیکم. من ماشین خریدم!
در دید و بازدیدها موفقیت های مالی مان را به رخ نکشیم. اگر حرفش پیش آمد یا میزبان پرسید جواب بدهیم. این فخرفروشی ها خز شده!
👶 از بچه هایمان نخواهیم جلوی مهمانان کله معلق بزنند، انار صد دانه یاقوت یا سوره و عددهای انگلیسی را از حفظ بخوانند. بچه ها اسباب بازی ما نیستند.
📢 در جمع آرام حرف بزنیم. برای جلب توجه دیگران به سخنان گهربارمان لازم نیست صدایمان را بلند کنیم. چرا هنوز بیکاری؟ چرا ازدواج نکردی؟ چرا طلاق گرفتی؟ چرا درآمدت کمه؟ چرا دماغت رو عمل کردی؟ چرا موهات رو این شکلی کوتاه کردی و ... پاسخ هیچکدام از این سوالات به ما سر سوزنی ربط ندارد. نپرسیم. بخصوص از جوان ترها.
🙏 از هم قدردانی کنیم. اگر در سال گذشته کسی برایمان کاری کرده، جایی مراقب مان بوده، به درد دل مان گوش داده، به او بگوییم که سپاسگزارش هستیم و یادمان مانده است.
❤️ تا فرصت زندگی هست همدیگر را دوست داشته باشیم، شاید این آخرین دیدار و گفتار و نوشتار باشد. برایتان در سال جدید آرامش، امنیت و لبخند آرزو می کنم.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین یادداشتهای روز 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
پرونده #گام_دوم_انقلاب
🔴 درآمدی بر «جمهوری دوم»
📝 دکتر #فرشاد_مهدیپور
🔸«من به قومی، مىنگرم که از طرف مشرق زمین به پا مىخیزند. آنان به دنبال طلب حق و ایجاد حکومت الهى تلاش مىکنند. بارها از متولیان، اجراء حق را خواستار مىشوند، اما با بىاعتنایى مواجه مىشوند. وقتى که وضع را چنین میبینند، اسلحههای خود را به دوش میگیرند و با قاطعیت تمام در انجام خواستهشان اصرار مىورزند تا این که سردمداران حکومت نمىپذیرند و آن حق طلبانِ ثابت قدم، ناگزیر به قیام میشوند و کسى نمىتواند جلودارشان شود. این حقجویان وقتى که حکومت را به دست گرفتند، آن را به غیر از صاحبالامر به کس دیگرى نمىسپارند و کشتههاى این ها همه از شهیدان راه حق محسوب مىشوند.» امام محمدباقر علیهالسلام
🔹بیانیهی گام دوم انقلاب بیانی است برای ابراز یک منظومه فکری منسجم؛ حکمی برای آیندهنگاری ایران اسلامی که تجربهای را به ثبت رسانده که قرنها آرزوی آن برای تشیع و مستضعفین وجود داشته است. همانچیزی که در ابتداییترین صورت خود میتوان در جایگاه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت قرار بگیرد و بسط و گسترش یابد. اساسا بیانیهها در سدهی اخیر، تعیینکنندهی فصول تمایز ملتها و دولتهاست؛ از بیانیهی حقوقبشر تا بیانیه استقلال آمریکا؛ از این حیث بیانیهی گام دوم، جنبهای فصلبندی دارد برای انقلاب و میتوان آنرا درآمدی بر جمهوری دوم تلقی کرد.
🔻جمهوری در ایران نهالی تازه به بار نشسته است؛ بعد از چندین هزاره حکومت استبدادی شاهانه، چهلسالگی آنچنان که ابنخلدون در مقدمه بحث میکند، زمانهی مناسبی است برای دگردیسیهای درونی حکومتداریها. هرچند که او بر عصبیت تمرکز دارد و آنچه در جمهوری اسلامی رقم خورده بر مبنای عقلانیت است و اتفاقا هر چه این درخت تناورتر شده، رفتارهای عقلاییاش بیشتر شده است. و بازهم برخلاف آنچه نویسندهی مقدمه میگوید، اتفاق مافوق تصور او در ایران افتاده و نسل سوم انقلاب که روزگاری سختی و درشتی را نکشیده، آماده و پا به کار است؛ از این حیث مخاطب اصلی تحقق و فهم بیانیه گام دوم نیز اوست. چرایی و چیستی این مهم، قابل بررسی است؛ اول از آنروی که جوانبودن جامعه، پیشرانی کارساز برای تحول بهشمار میآید. دوم جوان مجموعهای از قابلیتها و فرصتهاست که به قاعدهی جوانی، شکلنایافته و متغیر است؛ این فرصتی مناسب برای پاسخگویی درونی به نیازها و مشکلات متنوعی است که دامنگیر زندگی و زمانهی ماست.
1⃣گام اول خود بیانیهی گام دوم، مخاطبشناسی جوانانهی آن است؛ این مخاطب، نیازمند تببین و تفسیر و اقناع بوده و هست و نقشآفرینی در این عرصه، متوقف بر عملکرد نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. به برکت تلاشهای یک دهه اخیر در شکلدهی به بنیانهای مسالهمحوری در حوزهی دانشی و با وجود همهی مقاومتها برای درهمکوبیدن بنای سامانههای بومی تفکر، به نظر میرسد در میان فضلای حوزوی دانشگاهی، نسلی در حال سربرآوردن است که میتواند با هضم نظریهها و مفاهیم موجود (غربی و غیرغربی)، برای حل مشکلات راهحلهای تازهای را پیش نهد.
2⃣اگر بیانیهی گام دوم را به مثابهی یک سیاست در نظر بگیریم، سیاست مشتمل بر مسالهشناسی، تدوین راهحل و اجراست؛ این بیانیه هم در درون خود، واجد نکاتی است که قابلیت اجرایی دارد و هم در کلیت بهعنوان یک کلان پروژه، باید در شوراهای عالی و استانی و هیات وزیران و امثالهم، مورد بحث و اجرا قرار بگیرد. در مورد بخشهای اجرایی گام دوم، نکاتی وجود دارد، نظیر آنچه در زمینهی عدالت و مبارزه با فساد آمده، یا در مورد معنویت و اخلاق و نُقصانهایی که در میان است. در اقتصاد، اقدامها و راهبردها شفاف و واضح است و در حفظ استقلال و آزادی ایران اسلامی هم بخشی از آن بهطور خاص مسوولیت ویژهاش بر عهدهی دولت جمهوری اسلامی گذاشته شده است.
3⃣امام خمینی (ره) تنها فردی بوده که بعد از هزارهای توانسته آنچه در ناصیهی ملت ایران نوشته شده را تحقق بخشد. این ابتکار عمل انحصاری، با گام دوم به مرحله تازهای منتقل میشود که در آن سه رویکرد به طور توأمان وجود دارد: اول «حفظ استقامت و جهتگیری انقلابیِ نظام» است، دوم «غلبه بر معضلهها و گرفتاریها»ست و سوم «حرکت به سمت آینده و پیشرفت». این دقیقا منطبق با برآوردی است که در گام دوم از گذشته، حال و آینده ارائه شده و جهان اجتماعیای که انقلاب اسلامی در آن متولد شده و میخواهد تمدن نوین را خلق کند.
💢گام دوم، مانیفستی برای حُکمرانی است. حُکمرانی مطلوب، نیازمند کار جهادی است که با نفی غربگرایی و خلق دولت اسلامی، مقدمات ایجاد جمهوری دوم را برای تمدنسازی فراهم آورد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیل های روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f