🔴 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه عاشورا 👈🏻 قسمت 5️⃣
🔺مصاف با حسینبنعلی (ع)، تلافی کینههای دوران علوی (ع)
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان در #اندیشکده_برهان نوشت
🔻خطاب سپاهیان عمرسعد به امام حسین (ع) با تعبیر «اِنّا نَقْتُلُکَ 👈🏻بغْضاً لِأبيکَ👉🏻»، حکایت از کینههایی کهنه داشت که سرآغاز آن به دوران خلافت علوی(ع) بازمیگشت. لذا یکی از بسترهای مهمی که موجب ریختهشدن خون حسینبنعلی(ع) شد، امتداد این کینهورزیها بود که در این قسمت، به برخی مصادیق آن اشاره خواهد شد.
1️⃣ بازگشت امام علی(ع) به سیاست «تسویهی مالی» رسول خدا(ص)
🔺همانطور که اشاره شد، یکی از سیاستهای خلفای دوم و سوم، سیاست «تفضیل مالی» بود که نتیجهی آن، رشد روزافزونِ دنیاطلبی و مالاندوزی در میان صحابهی کبار بود. این سیاست، در تعارض با سیاستِ مالی رسول خدا (ص) بود و هنگامی هم که امیرالمؤمنین (ع) به خلافت رسید، سیاست «تفضیل مالی» خلفای پیشین را مُلغی نموده، سیرهی خود را بر بازگشت به سیرهی «تسویهی مالی» رسول خدا (ص) استوار ساخت.
🔺طبیعی بود که اتخاذ چنین سیاستی، بیش از همه، اعتراض بسیاری از صحابه را به همراه داشته باشد؛ همان کسانی که به سبب سیاست خلفای پیشین، دچار فربگیِ مال و خوی اشرافی شده بودند و اکنون برایشان دشوار بود که بخواهند مجدداً به همان سنت گذشتهی رسول خدا (ع) بازگردند. لذا نخستین رگههای بغض برخی بزرگان نسبت به آن حضرت (ع) پدیدار گشت.
2️⃣ خونخواهیِ عثمان؛ بهانهای در دست مخالفان امام (ع)
🔺بهانهی خونخواهیِ عثمان، به دورانِ حیاتِ امیرالمؤمنین(ع) ختم نشد، بلکه به مثابه زخمی کهنه، تا دوران بعد از امام علی(ع) نیز باقی ماند و در بزنگاه مهمی همچون عاشورا، مجدداً سر باز کرد:
🔺 از روز هفتم محرم، بر اساس فرمان عبیدالله ابن زیاد قرار شد تا میان سپاه امام(ع) و فرات فاصله انداخته شود. نامهی ابنزیاد به عمربنسعد اینگونه بود: «همانطور که اجازهی استفاده از آب به عثمان داده نشد، اجازهی استفاده از آب را به حسین و یارانش ندهید!»
🔺واقع قضیه این بود که تلاقی دادن این اقدام با اقدام محاصرهکنندگانِ جناب عثمان برای نرساندن آب، بسیار ناجوانمردانه بود؛ زیرا در آن روز، تنها کسی که کوشید تا مردم را قانع کند تا آب به عثمان بدهند، امام علی(ع) بود!
3️⃣ عملیات روانی معاویه برای ناکارآمد جلوه دادن حکومت علوی (ع)
🔺از جمله ویژگیهای معاویه، نیرنگبازی او بود؛ به گونهای که افراط وی در حیلهگری، دستهای از اطرافیان امام (ع) را به این جمعبندی رسانده بود که معاویه از امیرالمؤمنین (ع) باهوشتر و سیّاستر است! همین خطای در محاسبات سبب شد تا عدهای از اطرافیان امام (ع)، به وی اعتراض کنند. آنان معتقد بودند که علی (ع) باید بر معاویه «به هر قیمتی» غلبه یابد، ولو آنکه مقداری هم به حیلهگری متوسل شود! اما ناگفته پیداست که سیرهی امیرالمؤمنین(ع)، از اساس چنین نبود؛ زیرا وقتی بنای بر رعایت تقوا و اخلاق باشد، دیگر نمیتوان به هر قیمتی دشمن را از میدان به در کرد.
🔺لذا همین پایبندی به اخلاق و تقوای سیاسیِ امیرالمؤمنین (ع) سبب شد تا عدهای به مخالفت با وی برخاسته، بذر کینه را در دلهای خود نسبت به آن حضرت بکارند.
4️⃣ خوارج و کینهتوزی آنان نسبت به امام علی(ع)
🔺واقع قضیه آن است که «خوارج»، بر سر ماجرای حکمیت، کینهای عمیق از سرکردگانِ هر دو جبهه به دل داشتند که تنها بخشی از آن، منجر به شهادت امام(ع) در مسجد شد. اما بخش اعظمی از آن کینهها در طول سالیانِ متمادی در دلهای برخی بازماندگانِ نهروان باقی ماند که در مقاطع جلوترِ تاریخی همچون عاشورا، کمکم رخ نمود.
💢در میدان کربلا، برخی از افراد کلیدیِ سپاه عمرسعد، از بازماندگان اصلی جبههی خوارج بودند که به عنوان نمونه میتوان به اشخاصی چون «شمربنذيالجوشن» و «شبثبنربعي» اشاره نمود.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔴 عاشورا یک جریان است
✍🏻 #مهدی_فضائلی
🔰"عاشورا" صرفا یک حادثه تاریخی نیست تا به آن فقط نگاه تاریخی داشته باشیم؛ "عاشورا" یک جریان تاریخی است که در همه زمان ها و همه مکان ها جاری است.
🔸عبارت «کلُّ یومِِ عاشورا و کلُّ ارضِِ کربلا» را اگر چه بطور قطعی نمی توان به امام معصوم نسبت داد لیکن بزرگانی چون حضرت امام(ره)،شهید مطهری و حضرت آیت الله خامنه ای آنرا بکار برده اند و این خود گویای مضمون و محتوای صحیح و قابل اعتنای این عبارت است.
🔹اگر همه زمان ها عاشورا و همه سرزمین ها کربلاست، امروز چگونه می توانیم عاشورایی و حسینی باشیم؟
🔺پاسخ به این پرسش نیازمند شناخت دقیق فلسفه حرکت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و همچنین شناخت دقیق مصیبتی است که جامعه اسلامی آن زمان، به آن مبتلا شده بود.
🔸اگر بخواهیم عصاره این دو شناخت را بطور خلاصه بیان کنیم، می توانیم بگوییم قیام و حرکت امام حسین (ع) به قصد احیای دین و اعتلای حق و در نهایت استقامت، ایثار و فداکاری بود.
دشمن امام نیز، مظهر کامل باطل و فساد و ظلم بود
🔹این دو جریان امروز نیز در برابر هم صف آرایی کرده اند پس اگر می خواهیم حسینی و عاشورایی باشیم و اگر می خواهیم در خواندن یا لیتنا کنا معکم صادق باشیم و اگر می خواهیم دعای اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد مان مستجاب باشد، از یک سو نیازمند موالات و دوستی هستیم و از سوی دیگر ملزم به برائت و بیزاری و انزجار.
موالات و دوستی با حسین(ع) و راه او و هدف او و برائت و بیزاری از دشمنان حسین(ع).
🔺دوستی با راه و هدف ابا عبدالله امروز در انتخاب مسیر مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار معنی پیدا میکند و برائت، در بغض نسبت به استکبار و شمرها و عمرسعدها و حرمله های این زمان.
💢 پیش قراول و زعیم امروز راه حسین(ع) کیست؟ و آل زیاد و آل مروان زمانه ما کیستند؟
اگر توانستیم مصداق این دو جبهه را تشخیص بدهیم که اصلا" هم دشوار نیست، آن وقت فقط اراده است که تعیین میکند ما در کدام راه و کدام جبهه قرار بگیریم؛حسینی باشیم یا یزیدی؟
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 سخنگویان ترامپ
🔰بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران براساس وعدههای اروپا، سیاست صبر و انتظار را به امید منتفعشدن از مزایای اقتصادی توافق هستهای در پیش گرفت.
در این مدت، مذاکرات فراوانی میان ایران و اروپا 🔺برای حفظ برجام انجام شد؛ چراکه توافق هستهای حاصل سالها مذاکرات ایران و اروپا بود و کشورهای E3 نجات این توافق را فرصتی برای استقلال از امریکا میدیدند؛ همچنانکه امانوئل مکرون گفته بود: «احیای تحریمها علیه ایران فرصتی برای استقلال مالی اروپا از آمریکاست».
🔹 برهمیناساس، رسانههای غربی پیشنهاد ایجاد اینستکس را اینگونه تحلیل می کردند که اروپا حاضر نیست درمقابل تحریمهای برونمرزی آمریکا سر فرود بیاورد.
🔺 در این مدت نیز فرانسه از تشکیل ارتش اروپایی سخن گفت؛ اما اروپا در این رویارویی شکست خورد و نتوانست از یوغ آمریکا بیرون بیاید.
🔹مذاکرات هستهای ایران ابتدا با اروپا شروع شد و آمریکا فقط به عکس یادگاری آن رسید؛ اما امروز آنقدر از قدرت اروپا کاسته شده که برای توافقهای بینالمللی خود باید موافقت آمریکا را اخذ کند.
🔻 فرانسه این روزها در قامت نجاتدهنده برجام درآمده است؛ اما برای دادن خطاعتباری به ایران از آمریکا اجازه خواسته و مکرون در تماسهای تلفنی با دکترروحانی، ضمن ارائه پیشنهادها در آخر قید تأیید ترامپ را مطرح میکند.
🔺هرچند الگوی رفتاری ایران در این مدت با هدف مشارکت سازنده با اتحادیه اروپا بوده است، امروز بازی اروپایی در برجام به نقطه صفر خود رسیده و تنها در نقش سخنگوی رییسجمهور آمریکا ظاهر می شود. اگر اروپا دربرابر آمریکا قدرتی داشت، این کشور را به توافق برمیگرداند.
💢 البته ایران مسیر خود براساس «مقاومت فعال» را در پیش گرفته و به نتیجه رسیدن یا نرسیدن اقدامات اروپا خللی به این سیاست وارد نخواهد کرد.
📝 سرمقاله روزنامه #صبح_نو
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 نامهای به رئیس سازمان انرژی اتمی
🔰بسمه تعالی
جناب دکتر صالحی!
ریاست سازمان انرژی اتمی
با سلام
🔺 پس از آنکه رییس جمهور اعلام کرد ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را عملیاتی میکند و در این مرحله محدودیتهای تحقیق و توسعه که طبق #برجام موظف به اجرای آن بودیم را کنار خواهد گذاشت، بنده در توییتی خطاب به شما نوشتم: «آقای صالحی! یادتان هست سال 94 گفتید: "ولله، ولله، ولله (با برجام) در هسته ای نه با کندی روبرو خواهیم شد نه با توقف وتحقیقات مان سرجایش خواهد بود؟" پس چرا رییس جمهور گام سوم را پایان دادن به محدودیتهای تحقیق وتوسعه اعلام کرد؟ ولله، ولله، ولله در تاریخ ثبت شد که چقدر دروغ گفتید»
🔹بلافاصله سازمان انرژی اتمی به نقل از شما درپاسخ به بنده اعلام کرد: «دروغ از گناهان کبیره است واین اتهام بزرگی است که زدهاید. اگر این تهمت را ازسر ناآگاهی زدهاید ازشما میخواهم که بیشتر در مسائل تخصصی مطالعه کنید که مثل داستان ریختن سیمان در چاله رآکتور و فتوشاپ کردن آن نشود واگر آگاهانه برای بی حیثیت کردن، آنهم برای مقاصد سیاسی این حرف را زدهاید، فکر کنم که به عنوان یک بنده ناچیز خدا اینقدر نزد او حق دارم که شکایت از شما را نزد او برم و به عدلش او را سوگند دهم.»
🔺آقای صالحی! بنده مثل آن نمایندگانی نیستم که بدون خواندن برجام به آن رای دادند و تحت تاثیر قسم های شما فکر میکردند برجام توافق خوبی است! لذا به جای تغییر زمین بازی و توصیه های اخلاقی، توضیح دهید چرا بین قسم های شما مبنی بر عدم محدودیت تحقیق وتوسعه برنامه هسته ای ایران و متن برجام و سخنان اخیر رییس جمهور مبنی بر پایان دادن به محدودیتهای برجامی تحقیق و توسعه، تناقض است؟ بالاخره شما خلاف واقع گفتید یا رییس جمهور؟!
🔹ضمنا چرا تلاش میکنید از بین بردن راکتور اراک با بتن را به فوتوشاپ نسبت دهید؟ یادتان رفته که طبق بند 3 در پیوست اول برجام، ایران تعهد داد تمام کانال های کالندریای این راکتور را با سیمان پر کند تا عملا این راکتور از کاربرد واقعی خودش ساقط شود؟
🔺 در برجام از کلمه concrete به معنای بتون استفاده شده و ایران نیز قبل آنکه طرفهای غربی به تعهداتشان عمل کنند به این تعهد خود عمل کرد و در این 4 سال نیز بارها بازرسان آژانس تایید کردند که ایران در کانالهای کالندریای راکتور اراک بتون ریخته و آن را از بین برده، حال شما به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی از فوتوشاپ و... سخن میگویید؟ آقای صالحی! شوخی تان گرفته یا فکر میکنید دوربین مخفی است؟
💢 در پایان امیدوارم روزی فرا رسد که حضرتعالی به یک گفتگوی صریح و چالشی درباره عملکرد خودتان و دفاع از برجام تن دهید تا واقعیات خسارت بار این توافق ضعیف که رهبر انقلاب از آن به عنوان «خسارت محض» نام بردند برای افکار عمومی روشن شود.
با احترام
#امیرحسین_ثابتی
16 شهریور 1398
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه عاشورا👈🏻 قسمت 6️⃣
🔺 خلق بدعتهای بسیار از سوی معاویه
🔰اگرچه ذکر مصادیقِ بدعتگذاریهای معاویه بسیار است، اما بنای نوشتار حاضر بر آن است که بیشتر به آن دسته از بدعتهای معاویه بپردازد که به نحوی غیرمستقیم، در وقوع رخداد عاشورا مؤثر بوده است.
1️⃣ سیاست جعل حدیث؛
معاویه افرادی را صرفاً برای #جعل_حدیث استخدام کرده بود که آنان، احادیث زیادی را در فضیلت #بنیامیه و مذمت #بنیهاشم میساختند و حتی #مکتب_تاریخنگاری_شام، اساساً در چنین فضایی شکل گرفت. در مکتوبات آنان، تهمتهای ناروایی بر خاندان عصمت و طهارت وارد شد تا آنجا که در نهایت، قیام #امام_حسین (ع) برای احیای سنّت نبوی (ص)، به عنوان «شورشی» معرفی گردید که نظم عمومی جامعهی اسلامی را بر هم زده است! در مقابل، به جای محکوم کردن #یزید به دلیل ارتکاب اَعمال ضدانسانی، رفتار او را با این توجیه که عمل به «اجتهاد» کرده، تصدیق و تأیید کردند!
2️⃣ تبدیل #خلافت به #سلطنت؛
معاویه، به نوعی، اولین «#پادشاه» دورهی اسلامی است. عملکرد وی در تثبیت جایگاه «سلطنت» به جای «خلافت»، روندی بلندمدت بود. نقل است که وقتی جناب عمربنخطاب، بر سر راه خود به #فلسطین از کنارههای شام عبور میکرد، به سوارانِ مجلّل و محتشمی برخورد. رئیس این سواران، معاویه بود. #عمر با دیدن جاه و تشریفات او اظهار تعجب کرد و گفت: «این وضع، آیا محمدی (ص) است یا کسروی؟!» معاویه پاسخی نداشت، اما از روی سیاست فوراً گفت: «چون من در مرزهای اسلامی زندگی میکنم، جاه و جلال من نشانهی عظمت و حشمت اسلام است!»
3️⃣ تکیهی افراطی بر عنصر «عربیّت» و تحقیرِ غیرعربهای امت رسولالله (ص)؛
معاویه مبنای حکومت خود را بر #عصبیت قومی و قبیلهای استوار کرده بود. احیای ملیگرایی و عُروبت (عربگرایی) شعار بنیامیه در حاکمیت خود بر جامعهای بود که بخش قابلتوجهی از آن را #موالی و مسلمانانِ غیرعرب تشکیل میدادند. معاویه برای اجرای سیاست عربگرایی خود، در بخشنامهای به #زیادبنابیه ـ حاکم بصره و سپس کوفه ـ دستور میدهد که سهمیهی موالی و عجم را از بیتالمال کم کند، در جنگها #عجم را سپر #عرب سازد، هیچیک از عجمها را مناصب دولتی نداده و اجازه ندهد که آنان با دختران عرب ازدواج کنند... تا آنان را تحقیر نماید.
4️⃣ #مرجئه، مستمسکی برای توجیه فجایع امویان؛
اساس تفکرِ «مرجئه»، عبارت بود از اینکه: ایمان، تنها اعتقادی قلبی است و با وجود ایمان، هیچ گناهی به انسان ضرر نمیرساند. کسی که در دل مؤمن باشد، هر چند با زبان اظهار کفر نماید یا در عمل #گناه_کبیره کند، چون از دنیا رود، داوری در خصوص اهل #بهشت یا #دوزخ بودن او، باید تا روز قیامت به تأخیر افتد و دیگران حق ندارند در این خصوص قضاوتی نمایند. این تلقی، به زبان امروزی، اینطور میشود: «هر کاری میخواهی بکن، فقط دلت پاک باشد»!
🔻اساساً تلازم و هماهنگی خوبی میان عملکرد سیاسیِ امویان و تفکر مرجئه وجود داشت. در پناه چنین تفکری، یک حاکم عیّاش به راحتی میتوانست ادعای ایمان کند و سپس هر عملی که میخواهد انجام دهد و بعد از آن، با تکیه به پندارهای مرجئه، خود را رستگار بداند.
5️⃣ سبّ و لعن علی (ع) بر سر منابر، به مثابه بخشنامهای رسمی؛
یکی از بدعتهای معاویه که ابتدائاً شکلی محدود داشت، اما اندکاندک ابعادی گسترده به خود گرفت و در قالب «بخشنامهای رسمی» به سرار بلاد اسلامی ابلاغ شد، حکم سب و لعن علی (ع) بر سر منابر بود.
🔸 نقل است که گروهی از بنیامیه به معاویه گفتند: ای امیرالمؤمنین! تو به آنچه آرزو داشتی (سلطنت) رسیدی، چه بهتر که دیگر دست از این مرد [مقصود، علی (ع) است] برداری و لعنش نگوئی. معاویه گفت: نه، به خدا قسم چندان به این عمل ادامه میدهم تا کودکان با این روش بزرگ شوند و بزرگسالان با این خوی و منش به پیری برسند تا دیگر کسی فضلیتی دربارهی علی [ع] ذکر نکند!
💢 این روند تا بدانجا پیش رفت که نهتنها پیروی از سلالهی پاک رسول خدا (ص)، زشت شمرده میشد، بلکه حتی بردن نام آنان نیز در جامعه غیرممکن بود تا بدین ترتیب، یک نسل کامل با بغض و عداوت علیبنابیطالب (ع) خو گیرند و رشد کنند و این کینه و عداوت را سینهبهسینه به نسلهای بعد ـ تا بزنگاه عاشورا ـ منتقل نمایند.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 سیاستگذاری جدید دستگاه قضا، حامی کارگران
✍🏻 #رها_عبداللهی
🔺با تغییر ریاست قوه قضا، ظاهراً بناست دستگاه قضا در بررسی پروندههایی که برای کارگران مظلوم تشکیل دادهاند، تجدیدنظر کند.
🔹قانون اساسی تشکیل تجمعاتی که با حمل سلاح و مخل مبانی اسلام نباشد را وسیله ای برای احقاق حقوق مشروع و قانونی میداند. اجرای این بند قانون اساسی برای اینکه کارگران و کارمندان و سایر اقشار برای احقاق حق خود، بدون دردسرهای قضایی و امنیتی تجمع کنند، نیازمند زمینهسازی است.
🔹عدم زمینهسازی برای تجمعات مسالماتآمیز باعث سوءاستفاده نفوذیهایی میشود که نه درد کارگر را می فهمند نه سرنوشت کارگران برایشان مهم است!
🔹امروز نشانه هایی از این زمینه سازی دیده می شود. نظام جمهوری اسلامی امروز امام جمعه ای دارد که بردستان کارگر بوسه میزند، رئیس دستگاه قضایی دارد که میگوید باید بین کارگرانی که برای حق خود تجمع کردهاند با مجرمین تفاوت باشد و حتی نسبت به کارگر فریب خورده که جرمی انجام داده، باید با رافت برخورد کرد و ...
🔹ما خودمان هوای کارگرانمان را داریم. کسانی که تا چند ماه پیش می خواستند تظاهرات مسالمت آمیز کارگران هفت تپه را به نفع وطن فروشان به انحراف بکشانند و چند نفرشان را فریب دادند، نمی خواهد برایشان دلسوزی کنند.
🔹در چنین فضایی مجالی برای سوء استفاده کنندگانی که نه از درد کارگر خبر دارند نه برای سرنوشتش اهمیتی قائلند، وجود ندارد.
💢در رویکرد جدید قوه قضاییه امروز وقت محاکمه #پوری_حسینی ست که کارگر هفت تپه و هپکو والمهدی را به این روز نشاند؛ کارگر فریب خورده از مزدور و مفسد جداست.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔴 شب تاسوعا
✍🏻 #حسین_قدیانی
🔹حاجمنصور در زیارت عاشورای ۶۴ اینجور روضه میخواند: "عبد خالص و مطلقه برای حسین! هر چی بگه، گوش میده! یک یک همه رفتند! آتیش گرفت! اومد با ادب، سلام کرد! آقاجان! میشه حرفی بزنم؟ میخوام عرض کنم؛ این سینهام داره سنگینی میکنه! به قول ما حرف چی میشه معنیاش؟ یعنی دارم میترکم، داغون میشم! آقاجان! دیگه نمیتونم صدای این بچهها رو بشنوم! اجازه بده برم! تمام مقاتل نوشتن؛ اینقدر ابیعبدالله گریه کرد! فرمود؛ تو پشت و پناه منی! تو صاحب لوای منی! عباسم! انی سلم لمن سالمکم... به ابالفضل داری میگیا! این چند روزه میخوای مزد بگیریا! اونایی که مریض دارن! اونایی که گرفتارن! اونایی که گرهی کور به کارشون خورده! انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم... تو طبیب دل بیمار منی، سید و سرور و سالار منی؛ تن من شعلهور از آتش عشق، تو شفای تن تبدار منی؛ حسین جان! مهر سوزان!
🔸نظری کن به قمر، که به راه تو ز جان کرده گذر؛ مادرم گفته غلامت باشم، خادم درگه مامت باشم؛ من نوکر مادرتم! چقدر قشنگ عباس حرف زده! گفت در بستر اندوه پدر، بابام علی گفت که فدایی قیامت باشم؛ میذاری برم میدون جونم رو قربونت کنم؟ هان کاندر حرمت یاری نیست، از چه هنگام وفاداری نیست؛ کودکان از عطش افروختهاند، چشم امید به من دوختهاند؛ بس که گفتند عمو تشنهلبیم، به خدا قلب مرا سوختهاند
🔹حسین جان! اجازه بده برم! دارم میمیرم از صدای العطش بچهها! ابالفضل... ابالفضل... صداش نمیزنی؟... آهشان تاب و توانم برده، دل سقای تو را آزرده؛ حسین جان! عاشقم عاشق دیوانه منم، گرد طفلان تو پروانه منم؛ آنکه صبرش ز جفاهای عدو، شده لبریز ز پیمانه منم؛ بر سر عشق تو پیمان بستم، که نهم بر سر راهت دستم"!
🔸اگر شهادت عباس، کمر حسین را شکست لیکن وداع ابالفضل، دل آقا را شکست! که عباس تمام هستی حسین بود! و علمدار سپاهش! تا پیش از این، هر که اذن جهاد میگرفت، حسین دلش قرص به وجود عباس بود اما حالا چی؟ کیستی تو ای عباس که هر شاعری وقتی شک کرد نکند در فلان بیت، مقام تو را زیاد برده بالا، شباهنگام خواب فاطمه را دید که مبادا حذف کنی بیتت را! درست گفتی! پسرم عباس همین است! و یا خواب سیدالشهدا را که حذف نکن جملهات را! و شک نکن که تمام امید من به عباس بود! جوری بزرگی یا عباس که انگار جز تو خاطرهای نداریم! و گویی تمام تاریخی! و اسباب امید قرون و اعصار! و مسبب مانایی زمین و آسمان! یادش به خیر! چقدر دعوا میکردیم در بچگی که در دسته کداممان پرچم تو را برداریم؛ از بس پرچمت بالا بود! به جان امالبنین راست میگویم...
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 آیا کربلا #درس_مذاکره است؟!
✍🏻 #محسن_خاکی
🔻بسیاری از طرفداران مذاکره با غرب و به خصوص آمریکا، برای وجاهتبخشی به تفکر خود تلاش میکنند از زمینهها و بنمایههای مذهبی جامعهی ایرانی استفاده کرده و حتی در وجه افراطی آن، نهضت امام حسین (ع) را به گونهای تفسیر میکنند که از آن مذاکره با استکبار و دشمن فهمیده میشود؛ این در حالی است که نهتنها در واقعهی کربلا، بلکه در هیچ نقطهی تاریخی دیگری، اولیاء دینی در صورت وجود کمترین امکان گزینهی مقاومت و پایداری، هرگز به مذاکره با دشمن فکر نکردهاند.
🔹 در نهضت عاشورا، اگر حسینبنعلی (ع) اهل مذاکره با دشمن میبود یا بنایی برای آن داشت، در ابتدای نهضت که «ولیدبنعتبه» از سوی یزیدبنمعاویه از امام (ع) درخواست بیعت کرد، میتوانست با درنظر گرفتن مبنای «بُرد ـ بُرد» از خلیفهی اموی درخواست حکومت بر یکی از ولایات و بلاد اسلامی را نماید. بدیهی است که برای #یزید بسیار مطلوب است که امام (ع) به یکی از کارگزاران حکومتش بدل شود و مهر تأییدی بر خلافت غاصبانهاش بزند. در این فرض امام (ع) به حیات مادیاش ادامه میداد؛ کشته نمیشد، امّا مشروعیتبخشِ خلافت نامشروع یزید میشد.
🔸 پس از خروج امام (ع) از مدینه بدون بیعت با یزید، در مکه نیز همین امکان مصالحه برای امام با نمایندگان یزید فراهم است. پرواضح است که برای دستگاه استکبار، معامله با امام، هزینههای بسیار کمتری از قتل پسر پیامبر (ص) دارد؛ شیوهای که حکومت #بنیامیه دربارهی #امام_مجتبی (ع) به کار برد و حتی پس از اشغال نظامی #کوفه (پایتخت) بازهم مصالحهی با امام حسن را بر قتل امام ترجیح داد. در آن شرایط امام مجتبی در شرایطی تن به مصالحه یا مذاکره میدهد که بخش اعظم سپاه در نخیله کوفه و تتمهی آن در سایر بلاد به دلیل خیانت فرماندهان و نخبگان، مضمحل شده است.
💢در نهضت عاشورا نیز قرائت متقن تاریخی نشان میدهد که سپاه کوفه مأموریت داشته است تا از امام حسین (ع) با تطمیع، مذاکره یا زور و اکراه بیعت بگیرد؛ امّا #شهادت امام (ع) و اهلبیت مطهر او نشان میدهد که کوچکترین نشانی از مذاکره و معاملهی مدّ نظر غربگرایان وجود ندارد؛ هرچند حسین (ع) به حکم امامت و هدایت بارها به نصیحت و مذمت نیروهای دشمن در کربلا اقدام فرمود و این وظیفهی هدایت، هرگز نشانی از مذاکره و معامله ندارد.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه عاشورا👈🏻 قسمت 6️⃣
🔺خَلق بدعتهای بسیار از سوی #معاویه
🔰اگرچه ذکر مصادیقِ بدعتگذاریهای معاویه بسیار است، اما بنای نوشتار حاضر بر آن است که بیشتر به آن دسته از بدعتهای معاویه بپردازد که به نحوی غیرمستقیم، در وقوع رخداد عاشورا مؤثر بوده است.
1️⃣ سیاست جعل حدیث؛
معاویه افرادی را صرفاً برای جعل حدیث استخدام کرده بود که آنان، احادیث زیادی را در فضیلت بنیامیه و مذمت بنیهاشم میساختند و حتی مکتب تاریخنگاری شام، اساساً در چنین فضایی شکل گرفت. در مکتوبات آنان، تهمتهای ناروایی بر خاندان عصمت و طهارت وارد شد تا آنجا که در نهایت، قیام امام حسین (ع) برای احیای سنّت نبوی (ص)، به عنوان «شورشی» معرفی گردید که نظم عمومی جامعهی اسلامی را بر هم زده است! در مقابل، به جای محکوم کردن یزید به دلیل ارتکاب اَعمال ضدانسانی، رفتار او را با این توجیه که عمل به «اجتهاد» کرده، تصدیق و تأیید کردند!
2️⃣ تبدیل خلافت به سلطنت؛
معاویه، به نوعی، اولین «پادشاه» دورهی اسلامی است. عملکرد وی در تثبیت جایگاه «سلطنت» به جای «خلافت»، روندی بلندمدت بود. نقل است که وقتی جناب عمربنخطاب، بر سر راه خود به فلسطین از کنارههای شام عبور میکرد، به سوارانِ مجلّل و محتشمی برخورد. رئیس این سواران، معاویه بود. عمر با دیدن جاه و تشریفات او اظهار تعجب کرد و گفت: «این وضع، آیا محمدی (ص) است یا کسروی؟!» معاویه پاسخی نداشت، اما از روی سیاست فوراً گفت: «چون من در مرزهای اسلامی زندگی میکنم، جاه و جلال من نشانهی عظمت و حشمت اسلام است!»
3️⃣ تکیهی افراطی بر عنصر «عربیّت» و تحقیرِ غیرعربهای امت رسولالله (ص)؛
معاویه مبنای حکومت خود را بر عصبیت قومی و قبیلهای استوار کرده بود. احیای ملیگرایی و عُروبت (عربگرایی) شعار بنیامیه در حاکمیت خود بر جامعهای بود که بخش قابلتوجهی از آن را موالی و مسلمانانِ غیرعرب تشکیل میدادند. معاویه برای اجرای سیاست عربگرایی خود، در بخشنامهای به زیادبنابیه ـ حاکم بصره و سپس کوفه ـ دستور میدهد که سهمیهی موالی و عجم را از بیتالمال کم کند، در جنگها عجم را سپر عرب سازد، هیچیک از عجمها را مناصب دولتی نداده و اجازه ندهد که آنان با دختران عرب ازدواج کنند... تا آنان را تحقیر نماید.
4️⃣ مرجئه، مستمسکی برای توجیه فجایع امویان؛
اساس تفکرِ «مرجئه»، عبارت بود از اینکه: ایمان، تنها اعتقادی قلبی است و با وجود ایمان، هیچ گناهی به انسان ضرر نمیرساند. کسی که در دل مؤمن باشد، هر چند با زبان اظهار کفر نماید یا در عمل گناه کبیره کند، چون از دنیا رود، داوری در خصوص اهل بهشت یا دوزخ بودن او، باید تا روز قیامت به تأخیر افتد و دیگران حق ندارند در این خصوص قضاوتی نمایند. این تلقی، به زبان امروزی، اینطور میشود: «هر کاری میخواهی بکن، فقط دلت پاک باشد»!
🔻 اساساً تلازم و هماهنگی خوبی میان عملکرد سیاسیِ امویان و تفکر مرجئه وجود داشت. در پناه چنین تفکری، یک حاکم عیّاش به راحتی میتوانست ادعای ایمان کند و سپس هر عملی که میخواهد انجام دهد و بعد از آن، با تکیه به پندارهای مرجئه، خود را رستگار بداند.
5️⃣ سبّ و لعن علی (ع) بر سر منابر، به مثابه بخشنامهای رسمی؛
یکی از بدعتهای معاویه که ابتدائاً شکلی محدود داشت، اما اندکاندک ابعادی گسترده به خود گرفت و در قالب «بخشنامهای رسمی» به سرار بلاد اسلامی ابلاغ شد، حکم سب و لعن علی (ع) بر سر منابر بود.
🔸 نقل است که گروهی از بنیامیه به معاویه گفتند: ای امیرالمؤمنین! تو به آنچه آرزو داشتی (سلطنت) رسیدی، چه بهتر که دیگر دست از این مرد [مقصود، علی (ع) است] برداری و لعنش نگوئی. معاویه گفت: نه، به خدا قسم چندان به این عمل ادامه میدهم تا کودکان با این روش بزرگ شوند و بزرگسالان با این خوی و منش به پیری برسند تا دیگر کسی فضلیتی دربارهی علی [ع] ذکر نکند!
🔻 این روند تا بدانجا پیش رفت که نهتنها پیروی از سلالهی پاک رسول خدا (ص)، زشت شمرده میشد، بلکه حتی بردن نام آنان نیز در جامعه غیرممکن بود تا بدین ترتیب، یک نسل کامل با بغض و عداوت علیبنابیطالب (ع) خو گیرند و رشد کنند و این کینه و عداوت را سینهبهسینه به نسلهای بعد ـ تا بزنگاه عاشورا ـ منتقل نمایند.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴مطالبات مردم به کجا رسید؟!
✍🏻 #محسن_سعیدی
🔺آقای نماینده! خانم نماینده! چقدر به مطالبات مردم رسیدگی کردید؟؟
🔹در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و پایان دوره ی چهارساله نمايندگان مجلس ، نمایندگانی که با لیست های مختلف و با عناوین گوناگون به بهارستان راه یافتند و بعد از یک دوره، دوباره با سوء استفاده از افکار عمومی، حضور در حوزه های انتخابیه و استفاده از ابزار مادی و معنوی به یاد مردم افتاده اند و شروع به وعدههایی شبیه به وعده های دولت می کنند، مجلس کنونی یکی از ضعیف ترین مجلس های جمهوری اسلامی بود که بارها وزیر های کابینه ی تدبیر و امید را تا پای استیضاح کشاند و عقب نشینی کرد، مجلسی که انتظارات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را پیش نبرد، مجلسی که با دیدن وضعیت معیشت و اقتصاد بیمار کشور گام های محکمی را برنداشت.
🔺انتخابات پیش رو فرصتی است تا نمایندگانی انقلابی، متعهد و وفادار به نظام با انتخاب درست مردم به مجلس راه پیدا کنند و خوب و بد را از هم تشخیص دهند.
💢بصیرت و روشنگری بیشتری نیاز است تا مجلس بعدی، مجلسی جوان و انقلابی باشد.
#نه_به_لیست_امید
#مجلس_انقلابی
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f