🔴 رصدگران
✍🏻 #احمد_قدیری
🔹چند روز است خبر دستگیری زم و کنترل کانال آمدنیوز توسط سپاه، از تمامی مجاری خبری داخلی و خارجی و از جمله کانال مذکور به گوش همه رسیده و کمتر از نیمی از مخاطبان آمدنیوز رفته و بیش از نیمی ماندهاند.
💢و این علیالاصول یعنی اکثر اعضای کانالهای ضدانقلاب را رصدگران انقلابی شکل دادهاند.
➖➖➖➖➖➖
📡 به خیابان انقلاب بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 بیانیه مشترک آمریکا و ترکیه
✍🏻 #ابوذر_گوهری
🔰تحلیل محتوای بیانیه مشترک آمریکا و ترکیه در مورد آتشبس در سوریه، سیاست دولت ترامپ در این مورد را بهخوبی نشان میدهد:
1⃣ اولاً، سفر مایک پنس معاون ترامپ به ترکیه، نشاندهنده اصرار شخصی وی به نمایندگی از ساختار رسمی مستقر در واشینگتن در پی افزایش انتقادات از دولت ترامپ مبنی بر خروج سربازان از سوریه و عدمحمایت از متحدان کرد است. درواقع سفر پنس برای کاهش فشار بر دولت انجام شد اما زمانی که پنس با اردوغان به توافق رسید، ترامپ تلاش کرد خود را عامل آتشبس و منجی کردها و میلیونها نفر از مردم منطقه معرفی و آن را روزی بزرگ برای تمدن نامید!
2⃣ ثانیاً؛ توجه به متن بیانیه نشان از همراهی کامل آمریکا با خواستههای اردوغان دارد. لحاظ نگرانیهای مشروع ترکیه (بند اول) و نیز تأکید بر اتحاد آمریکا و ترکیه در ناتو و ماده پنج این معاهده، دلیلی بر این مدعاست. (ماده سوم)
3⃣ ثالثاً؛ بیانیه صراحتاً اقدام ترکیه را نه عملیات جنگی، بلکه عملیات مبارزه با تروریسم میخواند که این امر به لحاظ حقوقی اقدام آنکارا و تبعات آن را بهشدت تقلیل داده و از شمول حقوق بشردوستانه خارج میسازد.
4⃣رابعاً؛ ابهامات این بیانیه در عمل بسیار زیاد بوده و تفسیر این ابهامات در عمل همه در راستای منافع ترکیه انجام خواهد شد. ایجاد منطقه حائل سی کیلومتری درواقع تغییر خطوط مرزی موردنظر آنکارا است که رژیم حاکم بر آن، نحوه اداره این منطقه، جابهجایی ساکنان و... مشخص نیست. به نظر میرسد اردوغان جاهطلبانه به دنبال ایجاد منطقهای اشغالی در شمال سوریه مشابه جولان اشغالی و مشروعیت بخشی به آن است.
5⃣ خامساً، ماده نهم بیانیه مذکور رسماً به ترکیه چراغ سبز اقدام علیه کردها را در آینده میدهد. در عمل صرفاً این بیانیه آتشبس موقت بوده و وضعیت نهایی را مشخص نمیکند. تداوم درگیریها بعد از اعلام آتشبس نیز دلیلی بر این ادعاست.
6⃣سادساً، مقرر گردید در ازای آتشبس، تحریمهای وضعشده علیه ترکیه لغو میگردد. این تحریمها از ابتدا نمایشی و فاقد اصالت بودند. تحریم متحد ناتو به لحاظ نظامی، اقتصادی و فروش تسلیحات بههیچعنوان منطقی نبوده و کمتر کسی- علیرغم اختلافات آنکارا و واشنگتن- اجرای این تحریمها را باور داشت. وضع این تحریمها صرفاً در اثر فشار افکار عمومی و کنگره انجامشده بود.
💢 درنهایت؛ اقدامات دیپلماتیک آمریکا صوری و فاقد اصالت است، اشاره به رعایت حقوق بشر و رعایت حقوق غیرنظامیان با واقعیات صحنه و روح بیانیه مشترک در تضاد است و دولت ترامپ هیچ فشاری بر ترکیه وارد نمیآورد و عملاً فاقد ابتکار مشخص در این زمینه است. از نتایج مهم این تحولات احیا و تقویت بازماندگان داعش و گروههای تروریستی است که آمریکا و ترکیه نیز منافعی در این میان دارند.
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔴 غربگرا توان غربگرایی را داشت؟
✍🏻 #سعید_شعربافتبریزی
🔰روحانی، ریاست جمهورمان، فرمایش کرده اند که جمهوری اسلامی باید تکلیف خود را مشخص کند که می خواهد با کشورهای دنیا تعامل کند و یا مبارزه؟
🔹بیایید فرض کنیم که می خواهیم نتایج تعامل با دنیای رییس جمهور زبان دنیا بلدمان را بررسی کنیم، با این مفروضات که دنیای جمهوری اسلامی هم، مثل دنیای حسن روحانی، همان ۶ کشور اروپایی و آمریکایی مشهور باشد (چون استکبارستیزترین جریانات داخل ایران هم مشکلی با تعامل حداکثری با ۹۰ درصد کشورهای جهان نداشته و ندارند) و در ساده ترین حالت، تعامل معنای تبادلات اقتصادی مالی داشته باشد و مقطع بررسی هم، در مقطع زمانی اوج تعامل با غرب و آمریکا یعنی دوران حاکمیت برجام و بازشدن فرصت های تعاملی، یعنی انتهای دولت یازدهم (سال ۹۶) باشد (نه سال ۹۸ که از برجام چیزی جز یک کاغذ پاره باقی نمانده است).
🔹سبد تجارت خارجی ایران (شامل کشورهای مبدا واردات و کشورهای مقصد صادرات) در سه مقطع سال ۸۸، سال ۹۲ و سال ۹۶ نشان می دهد که دولت مشهور به تعامل، نه تنها اختلاف معناداری با نتایج حاصل از دولت اول و دوم احمدی نژاد ندارد، بلکه در درصد تجارت با کشورهای اروپایی (ببخشید در تجارت با دنیا!) به اندازه دولت نهم هم موفق نبوده است، بماند که این نتایج مربوط به سال ۹۶ است و قاعدتا وضعیت سال ۹۷ و ۹۸ به مراتب ضعیفتر است.
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴راه پیمائی جاماندگان دیگه چه صیغه ایست؟
✍🏻 #محسن_مهدیان
🔹در خبرها آمد که جمعیت راه پیمایی جاماندگان اربعین در تهران 3 برابر شده است.
یکی پرسید: "راه پیمائی جاماندگان دیگر چه صیغه ایست؟"
ذهنم درگیر شد.
مگر کسی برای غصه خوردن و متاثر شدن از جاماندگی هم راه پیمائی می کند؟ اصلا چرا این اسم؟ قرار است چه چیز را نشان دهند؟
🔸دقیق تر شویم.
ماجرا صرفا عزاداری نیست؛ چه آنکه مگر سالهای قبل از این مناسک داشتیم؟
بیائید حداقلی نباشیم.
یک کشش وجود دارد. یک قدرت معنوی که نمایش جاماندگی را هم انگیزه می بخشد. راه پیمائی جاماندگی، پیامد اجتماعی یک رشک و غبطه قوی فردی است.
این کشش عمیق چیست؟
کسانی که راه پیمائی اربعین را ذیل سرفصل های "عبادات فردی" تحلیل کنند اهل خسران اند. ماجرای راه پیمائی اربعین را نمی شود صرفا با روایتی شبیه روایت جابر و غیره تحلیل کرد. چه آنکه زیارت امام حسین همیشه هست. قدم برداشتن برای زیارت و ثواب فردی نیز متوقف به اربعین نیست و برای همه روزهای سال است. صرفا برای زیارت هم نیست؛ چه آنکه برای نماز جماعت و دیگر عبادات هم از ثواب قدم ها نوشته اند. "زیارت مخصوص" نیز تنها منحصر به اربعین نیست.
♦️پس چه بگویئم؟
برای دقیق تر شدن باید بدانیم که راه پیمائی اربعین، یک "رستاخیز عظیم شیعی" است که ذیل سرفصل های "دین اجتماعی" تعریف می شود نه دین فردی: "حرکت اجتماعی"، "خدمت رسانه خالصانه"، "محبت ورزی عاشقانه"، " مبارزه با ظلم"، "مانور قدرت شیعی"، "شجاعت و حماسه"، "قیام" و ...
حالا با عنایت به این سرفصل ها و ذیل دین اجتماعی یک بار دیگر آمار را مرور کنید. رشد 50 درصدی راه پیمائی اربعین در کنار رشد 300 درصدی راه پیمائی جاماندگی. ایندو یکی است و تنها آمار کسانی است که احساس درونی شان را به نمایش کشیدند...آنها که دل شان با این تظاهرات شیعی است بماند.
💢این کشش خروشان از عزاداری سیاسی-اجتماعی است که جاماندگی را هم به نمایش می کشد.
قدر بدانیم. این تنها رشد معنویت نیست؛ بلکه رشد معنویت انقلابی است.
فرش تا عرش فاصله است بین معنویت فردی تا معنویت جمعیِ همراه با تولی و تبری.
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔴 ارزش خبر یا هرچه دلمان بخواهد؟!
✍🏻 #سیدمهدی_حسینی
🔸آنچه در متون علمی روزنامهنگاری و در ادبیات کلاسیک این رشته مدون شده است این است که یکی از عوامل تبدیل رخداد به «خبر» داشتن حداقل یکی از ارزشهای خبری است و البته نقل قولهای متفاوتی از صاحبنظران مطالعات روزنامهنگاری درباره انواع ارزشهای خبری وجود دارد؛ معروف ترین آنها هم همین 7 ارزش خبری هستند: 1. برخورد 2. دربرگیری 3. عجیب و استثنا 4. بزرگی 5. شهرت 6. تازگی 7. مجاورت و نزدیکی.
🔸رسانههای فارسیزبان بینالمللی و مدیران آنها و یا طرفداران داخلیشان که غالباً داعیه رعایت اصول روزنامهنگاری حرفهای را دارند اغلب این نقد را به رسانههای داخلی و مشخصاً صدا و سیما دارند که «خبر خوری میکنید!»، یعنی برخی از رویدادهایی را که دارای ارزشهای خبری بالایی هستند را پوشش خبری نمیدهید و از کنار آنها عبور میکنید و یا به عنوان یک رسانه، آزاد نیستید و صدای گرایشهای مختلف از شما شنیده نمیشود.
🔸رویداد راهپیمایی و تجمع ایام اربعین در کشور عراق و شهرهای مختلف به خصوص دو شهر نجف و کربلا دارای مهمترین ازرشهای خبری است. شاید نیازی به بررسی نباشد ولی تنها اینکه 20 میلیون انسان در چند روز مشخص در یک شهر و فقط برای یک هدف حضور به هم رسانند خود، بینظیر است و کمترین ازرش خبری آن، ارزشهای عجب و استثتا و بزرگی است، حال بگذریم از حوزه خبری این رسانهها که تمرکز بر مسائل ایران و خاورمیانه است که خود ارزش مجاورت معنوی را ایجاد میکند و یا لحظه به لحظه بودن اخبار این رویداد که بیشک دارای ارزش تازگی است. میتوان گفت در اربعین با یک «اَبَررویداد خبری» مواجه هستیم.
🔸جالب اینجاست که با بررسی اخبار منتشر شده توسط این رسانهها (برای مثال بیبیسی فارسی یا ایران اینترنشنال و ...) به سادگی در مییابیم که این رویداد ارزشمند خبری از سوی آنها اصطلاحاً «خبر خوری» شده است. همچنین حداقل مطالبی که در این رویداد به آن پرداختهاند تنها به آمار کشتهها و مصدومان با نقایص و مشکلاتی بوده است که در این ابررویداد اتفاق افتاده است (که غالباً چنین اتفاقاتی در چنین تجمعات انسانی طبیعی است). ظاهراً مگسها همیشه غذای خودشان را پیدا میکنند!
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔴 جولان کاسبان اربعین در سکوت و انفعال منافقانه نمایندگان مجلس!
🔺بایکوت اربعین توسط یک جریان خائن سازمان یافته داخلی
🔻در روزهایی که رسانه های جهان تحت سیطره وهابیون و صهیونیستهای کودک کش همایش عظیم و شگرف اربعین را به تمام معنا بایکوت کرده اند و در مقابل این اقدام استکبار خبری باید سراسر فضای مجازی از اینستاگرام ،تلگرام و... پر از صحنه های پر شور مراسم اربعین باشد و زائران و مردم کشورمان میبایست فضای مجازی را با عکس ها و فیلم هایشان منفجر کنند. اما این مراسم به دلیل سودجویی کثیف کاسبان اربعین داخلی در بایکوت کامل خبری قرار گرفته است!
🔻برای ارسال هر مگابایت در عراق ۸۵۰ تومان باید هزینه شده تا یک عکس با ده مگاپیکسل ۸۵۰۰ تومان هزینه پرداخت شود. یک بسته یک گیگابایتی اینترنت در اپراتورهای ایرانی برای زائران ۱۶۰ هزار تومان آب میخورد! گوشی های هوشمند عکس های با کیفیت شان حداقل ده مگ است. چگونه میشود با این هزینه های سرسام آور پدیده اربعین را در جهان منتشر کرد؟
🔻وضعیت پوشش دهی بهتر از سالهای قبل بود و در اکثر نقاط پوشش اینترنت 3g وجود داشت اما هزینه های آن برای مردم کمر شکن بود.
هدفشان فقط بایکوت اربعین در فضای مجازی است. باید مشخص شود چه جریانی در این خیانت آشکار دست داشته اند. آیا از مجلس و نمایندگان بی خاصیت و منفعل تحقیقات و نظارتی برای این موضوع تشکیل خواهد شود و این موضوع موشکافی میشود؟
💢چه جریانی از پوشش خبری اربعین در جهان وحشت دارند و چه کسانی با آنان دانسته و نداسته همسو شده اند؟! چرا نباید وزیر شومن ارتباطات به همین یک دلیل خائنانه استیضاح شود؟
📝 #گرا
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
خیابان انقلاب
🔴 در لبنان چه خبر است؟
🔺اقدامات اخیر آمریکا موجب ورود لبنان به جنگ ارزی و کاهش ارزش پول این کشور شده است؛ بهطوریکه ارزش دلار در لبنان که از ۱۹۸۹ تا بهحال در نرخ ثابت ۱۵۰۵ لیر بود، در یک ماه اخیر به سطح ۱۶۰۰ لیر رسیده است و حتی برخی خبرها حکایت از رسیدن به نرخ ۱۷۰۰ لیر میکنند. البته این نرخ بازار آزاد است و نرخ رسمی بانک مرکزی همچنان ۱۵۰۵ لیر اعلام میشود.
🔹 این وضعیت به همراه مالیاتهای سنگین، موجب شده است که مغازهها تعطیل شده، پمپبنزینیها اعتصاب کرده و برخی از مردم اقدام به اعتراض خیابانی و پایین آوردن عکسهای مسئولین این کشور نمایند. به نوشتهی روزنامه الجمهوریه، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان گفته است که «فتنه جدیدی در قالب فتنه اقتصادی در لبنان در حال طراحی است؛ به گونهای که همزمان با فشارهای خارجی در زمینه اقتصاد و ارز، برخی طرفهای داخلی نیز علیه اقتصاد لبنان توطئه میکنند.»
🔺 البته محیط داخلی لبنان که امروز بستر منازعه اقتصادی شده است، نیز مستعد آغاز چنین شرایط بود. قابل توجه است که لبنان، از قدیم از حیث برخی زیرساختهای تجاری و مالی دچار مشکلات بزرگی بود چنانکه بعنوان مثال، نسبت بدهی دولتی این کشور به حجم تولید ناخالص داخلی آن، حدود ۱۵۰ درصد است که در این نسبت، پس از ژاپن و یونان، رتبه سوم جهانی را از آن خود کرده است و این امر بهنوبهی خود عامل مشکلات متعددی میشود.
📝 #جنبش_مقاومت_در_جنگ_ارزی
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 اسلام اموی و صدها هزار برده ایرانی
✍🏻 #رسول_جعفریان
🔺امسال هزار و چهارصدمین سال تأسیس دولت اموی است. ابن عبدالبر در کتاب استیعاب می گوید: در جمادی الاولی سال ۴۱ بود که حسن بن علی (ع) حکومت را تسلیم معاویه کرد، و آن وقت ۶۶ ساله دو ماه کمتر داشت.
🔺معاویه تا رجب سال ۶۰ حکومت کرد، و پس از دولت یزید و پسرش معاویه دوم، دولت اموی، در شاخه مروانی تا سال ۱۳۲ جمعا ۹۰سال حکومت کرد. از تاریخ تأسیس آن تاکنون که سال ۱۴۴۱ است، دقیقا ۱۴۰۰ گذشته است.
🔺اسلام عثمانی یا اموی، در مقابل اسلام علوی شکل گرفت، و توانست در یک دوره حساس نود ساله، با کنار زدن علویان و دیگر رقیبان، نه تنها یک امپراتوری عربی در پهنه وسیعی از ربع مسکون وقت ایجاد کند بلکه تلقی و تفسیر خاصی از اسلام را هم در عمق ذهن امت اسلامی استقرار بخشد.
🔺 دوره اموی، از این جهت که نخستین قرن شکل گیری فرهنگ اسلامی است، بسیار مهم است و دیدگاه های امویان سخت در آن نفوذ دارد. البته همان زمان، جناح های مخالف دیگری هم به جز علویان بودند که در باره اسلام عثمانی، تأمل داشته و آن را نمیپذیرفتند.
🔺 خوارج، جناحی از قریش از پیروان خاص شیخین، مانند جریان ابن زبیر، و نیز جریانی وابسته به معتزله و مرجئه با رهبری ابوحنیفه که مخالف امویان بودند، اما جریان غالب و اسلام فراگیر متعلق به امویان بود.
🔺اساس این دولت، غلبه دادن نگرش عربی و قبیلهای و حاکم کردن عنصر عرب بر اسلام بود. آنها تلاش کردند دین را تفسیر عربی کنند و در این کار موفق بودند.
🔺یک تجربه مهم در این دولت، غلبه دادن عنصر «فتح» و «جنگ» و خشونت بود که در اسلام اموی سخت غالب شد، خشونتی از نوع حجاج و یا حتی خود عبدالملک و فرزندانش مثل هشام، رنگی بود که اسلام اموی را پوشش میداد و وجود کسانی مثل عمر بن عبدالعزیز که تلاش کرد در این زمینه متفاوت عمل کند، اثری نگذاشت و از آن تنها یک خاطره باقی ماند.
🔺 در نگرش سیاسی اسلام اموی، هر نوع شورش و مخالفتی برای اصلاح، نوعی فرقهگرایی است، و جماعت و طاعت در زمره مفاهیم اصلی هستند. در این نگاه، امام حسین یک تفرقهافکن است که میکوشد الفت و محبت میان امت را از بین ببرد.
🔺اسلام اموی، در این نود سال، برای اصل دین ارزش قائل نبود و از آن فقط به عنوان یک ابزار استفاده میکرد. لذا چندان به آموزش دین در میان مردم بها نمیداد، اما تسلط سیاسی را اصل میدانست.
🔺اسلام اموی، برای فتوحات و توسعه جغرافیایی ارزش زیادی قائل است و یکسره کوشش میکرد تا بتواند سرزمینهای بیشتری را در اختیار داشته باشد، اما در تعمیق اسلام در جامعه کاری نمیکرد. شواهد تاریخی از دوره امام سجاد (ع) که در همین عصر میزیست داریم که مردم با سادهترین احکام شرعی خود آشنا نبودند، اما دامنه فتوحات تا اندلس کشیده شد، و دهها هزار اسیر و برده و کنیز و در واقع دخترکان زیبا و ماهروی اندلسی و غیره، سوار بر دهها کشتی، به شام و حجاز آورده شدند تا در کار عیش و زندگی روزمره سران عرب خدمت کنند.
🔺راستش، بردگی که اسلام کوشید آن را کمرنگ کند و حضرت رسول (ص) خودش یکبار هم اسیری را برده نکرد، در عصر اول فتوحات و سپس در دوره اموی به صورت یک اصل درآمد و برای همیشه در فقه منتسب به اسلام، استوار شد.
🔺 اسلام اموی بود که صدها هزار برده ایرانی را به میان اعراب برد و برای آن قاعده و قانون نوشت. در این اسلام، رفتار عرب فاتح با ایرانی و بربر و رومی، هیچ تفاوتی با مغولان نداشت و مثل هر فاتح دیگری رفتار میشد. تلاش بعدی مسلمانان در پیراستن چهره اسلام از آنچه امویان کردند، چه اندازه موثر بود، نمیدانم.
💢 این یادداشت را نوشتم تا عرض کنم، ما در شناخت اسلام اموی و عثمانی، در شناخت رنگی و لعابی که امویان بر اسلام زدند و آثارش در عمق فکر و فقه اسلامی باقی ماند، هنوز کار جدی نکرده ایم. این تاریخ، بهانهای شد تا یادآور شوم که لازم است در اینباره تحقیقات جدیتری صورت گیرد.
➖➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f