eitaa logo
خیابان انقلاب
5.8هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
9.1هزار ویدیو
46 فایل
کانال تحلیلی خیابان انقلاب رصد دقیق، کامل و سریع بهترین تحلیل‌های روز ارسال تحلیل‌ها و نظرات: @enqelabst_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 فتوحات فرزندان امام خامنه‌ای را روایت کنیم! 📝 🔻 ۲۲ مردادماه امسال، امام‌مان جمله‌ای فرمودند که خیلی‌هامان نشنیدیم، خیلی‌هامان نفهمیدیم و خیلی‌هامان شاید متحیر شدیم‌. ایشان فرمودند: "یک حرکت وسیع فرهنگی علیه کشور ما در دهه ۷۰ شروع شد؛ حالا شما نگاه کنید؛ متولّدین دهه ۷۰، امروز دارند می‌روند به‌عنوان جان می‌دهند، سر می‌دهند و نیرو می‌دهند؛ نعش‌شان برمی‌گردد! چه کسی این را حدس می‌زد؟ در همان دورانی که آن تهاجم وسیع فرهنگی بود، این گل‌ها در بوستان جمهوری اسلامی شکفته شدند، این نهال‌ها روییدند، حججی‌ها درست شدند؛ پس ما در جنگ فرهنگی پیروز شدیم و دشمن در جنگ فرهنکی شکست خورد." 🔹 چرا ما پیروز شدیم؟! ما امروز با این همه مساله و مواجهیم. با وجود تمام این‌ها و با وجود افت تدریجی بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، چرا ایشان از پیروزی سخن می‌گوید؟ 🔸 در حالی که در این سال‌ها روز به روز کمرنگ‌تر شده، در حالی که گرایش جوانان به و مد افزایش یافته، در حالی که شاخص‌های معرّف در مدارس و دانشگاه‌ها رو به کاهش است و در حالی که گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار و روابط ناسالم جنسی، آمار نگران کننده‌ای دارد، چطور می‌توان گفت ما پیروز شدیم؟! 🔹 آقا در همین جمله دلیل ادعای‌شان را هم آورده‌اند. در دهه‌ای که آن هجمه‌های بزرگ فرهنگی به کشور ما شروع شد، جوانانی متولد شدند که جان‌شان را کف دست گرفتند و رفتند به دفاع از حریم حرم و انقلاب؛ نه در جغرافیای ایران، بلکه در خارج از این مرزها... بله. ما پیروز شدیم. انقلاب اسلامی نشان داد که با تمام مشکلات و سختی‌ها و با تمام هجمه‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و حتی ناکارآمدی‌های داخلی و چالش‌های سیستمی و کژکارکردهای نهادی توانسته تربیت کند. 🔸 کافی است را، را، را و بسیاری از این فرزندان گمنام امام و انقلاب را سرِ دست بگیریم و سینه سپر کنیم و به همه دنیا بگوییم: فقط اگر حتی یک نفر مثل این‌ها دارید بیاورید تا ما ببینیم؛ تا دنیا ببیند که نظریه‌های شما کارآمد بوده، جامعه‌ای که بر پایه نظریات جامعه شناسان و فلاسفه‌تان ساخته‌اید، توانسته خروجی قابل قبولی ارایه بدهد... 🔹 بله. ندارند. حتی یک نفر! و انقلاب ما و نفس قدسی امام ما و رهبری بی نظیر آقای ما هزاران هزار از این انسان‌ها تربیت کرده و می‌کند؛ آن هم در زمانی که کشور ما آماج شدیدترین هجمه‌های فرهنگی بوده و هست!. 🔸 آری! ما پیروز شدیم... آن روز که خاک‌مان را هم مورد هجوم قرار دادند؛ آن روزی که تمام دنیا بر علیه ما بسیج شد، ما پیروز شدیم، نه به این خاطر که یک وجب خاک ندادیم؛ بلکه به این خاطر که زیر باران آتش و دود، انسان تربیت کردیم. "فتح" ما در دوران دفاع هشت ساله، فتح خاک نبود، فتح قلوب و عقول بود. 🔹سید شهیدان اهل قلم، در میان خاک و خون، از سیر انسان می‌گفت در مسیر سلوک. می‌گفت این بچه‌ها به راه‌های آسمان آشناترند تا به راه‌های زمین و به قول آقای‌مان، طوری می‌گفت که انسان حس می‌کرد خودش رفته و راه‌های آسمان را دیده و با یک اطمینان خاطر این جمله را و ادعا را بر زبان می‌آورد... آری! آوینی در جنگ سخت "راوی فتح" شد و گل‌های شکفته بوستان انقلاب را یکی یکی جلوی چشم بشریت گرفت و گفت این بچه‌های سیزده چهارده ساله را ببینید! ما پیروز شدیم و این‌ها سندِ پیروزی ماست... 🔸 و ما امروز باید دستِ دیده و دل و عقل محجوب بشر را بگیریم و ببریم در سوریه، ببریم در کوچه و خیابان همین شهرها و روستاهای خودمان و به آن‌ها نشان دهیم نوجوانان و جوانانی را که بی رنگ و بی ادعا ایستاده‌اند به جهاد. ، جهاد نظامی، جهاد اقتصادی و نه استدلال، بلکه روایت کنیم پیروزی‌مان را در جنگ فرهنگی... 💢 فتوحات فرزندان امام خمینی را آوینی روایت کرد؛ فتوحات فرزندان امام خامنه‌ای را چه کسانی روایت می‌کنند؟! چرا ما از روایت فتح غافلیم؟! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 جامعه‌پذیری سفیدی در نظام سیاسی ما 📝 🔹برخی نهادها و شخصیت‌ها در کشور ما وجود دارند که در کارنامه‌شان، هیچ خطا و اشکالی دیده نمی‌شود. نه اقدام اشتباهی انجام داده‌اند، نه تحلیلی خطا ارائه کرده‌اند، نه موضعی دارای اشکال گرفته‌اند. اما اینها همه از توانمندی و بی‌نقصی‌شان نیست، از بی‌عملی و مسئولیت‌گریزی‌شان است. 🔸کارنامه‌شان عاری از خطا و اشکال است، اما هیچ کار بزرگی هم در آن دیده نمی‌شود. دست به هیچ کاری اساسی نمی‌زنند، در شرایط حساس و بزنگاه‌های تاریخی سکوت اختیار می‌کنند، مبادا خطایی از آنها سر بزند. در بحبوحه حوادث و رویدادها و منازعات اساسی انقلاب، همواره در پستوی سکوت پنهان هستند مبادا احدی از دو طرف منازعه از آنان دلگیر شود. 🔹هرگز شجاعت ریسک ندارند. چون نمی‌خواهند مسئولیت خطایی را به عهده بگیرند و بابت آن خطا سرزنش شوند، از ورود به محیط‌های پرخطر پرهیز دارند؛ لذا هیچ کار تحول‌ساز و جریان سازی از آنان سر نمی‌زند. هیچ گاه قائل به این نیستند که در انجام کارهای بزرگ، ممکن است خطا نیز رخ دهد، اما راهش انجام ندادن آن کار نیست، اصلاح خطا هنگام وقوع است. 🔸اینها البته یک ویژگی برجسته دیگر نیز دارند و آن اینکه همواره مشغول قضاوت درباره مردان میدان هستند که فلان کار خوب بود و بهمان کار ایراد داشت. و جالب اینکه در این مسئولیت خطیر، معمولا خوب نیز جا می‌افتند، چون به سبب سفیدی کارنامه‌شان از هر عمل و طبیعتا خطایی، در همه اعصار و دوران‌ها و دولت‌ها حاضر و ناظرند. 🔻نسل‌های جدید هم که باهوش‌ترند، سیاست‌ورزی را از اینها می‌آموزند. چندی پیش در جلسه‌ای یکی از همین شخصیت‌های سفید به یکی از جوانان انقلابی در حضور جوان‌ترها گفت که "تو سوخته‌ای!". سوخته‌ای یعنی مواضع انقلابی که گرفته‌ای، اقدامات انقلابی که کرده‌ای، وسط منازعات که شمشیر کشیده‌ای، تو را غیرقابل استفاده کرده است. جلسه درسی بود برای جوان‌تر ها که اگر می‌خواهید در این نظام جایگاهی داشته باشید، مراقب باشید نسوزید، سعی کنید سفیدِ سفید بمانید و به جای عمل انقلابی، به بزرگان نزدیک شوید و تملق آنها را بگویید تا در تقسیم مسئولیت‌ها سهمی داشته باشید. 💢 بچه‌های حزب‌الهی همواره از امثال حقیر سوال می‌کنند که شما چرا تعدادتان کم است؟ پاسخش همین "جامعه‌پذیری سفیدی" در نظام سیاسی ماست. @jebraily ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 تقلیل مشکلات به رهبری و ولایت‌بسندگی: دو روی سکه محافظه‌کاری و اسلام سلطنتی! 📝 ⛔️جریانی، در توهم دفاع از ولایت، هرگونه نقد، پاسخ‌خواهی، دادخواهی و اصلاح سیستم را ضدیت می‌شمارد و اگر از سوپور سر کوچه هم انتقاد شود، می‌گوید سوپور زیرمجموعه سرسوپورهاست، او ذیل شهرداری و... تا رهبری و امام زمان جلو می‌رود؛ لذا انتقاد از نحوه جمع‌آوری زباله در فلان کوچه، در حکم محاربه با امام زمان است! از تقدم ولایت بر عدالت ، ولایت‌بسندگی، تسری ولایت و... سخن گفته و در نهایت اشکالات را توجیه می‌کنند. ⛔️جریان دیگر، همه ناکارآمدی‌ها و عقب‌گردها را به رهبری و نظام نسبت می‌دهد. ⛔️هر دو نگاه یک پایه و نتیجه دارند؛ انگار شأن و سیره رهبری دخالت در تمام امور کشور است یا رهبری مستقل از اراده مردم و مسئولین در تمامی تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند دخالت ‌کند. مردم، نخبگان و مسئولین عناصری منفعل‌اند و مانند ربات به‌وسیله رهبر هدایت می‌شوند. در یک کلمه تعریف سلطنتی از حکومت اسلامی و ولایت ارائه می‌دهند. ⛔️هر دو جریان، با منفعل انگاشتن مردم، مسئولین و نخبگان، مسئولیت را از خود سلب، عافیت‌طلبی را توجیه، امکان نقد و اصلاح را منتفی می‌کنند. غیرواقع‌بینانه در توجیه/ نفی کارنامه رهبری و نظام سخن می‌گویند، بدون آنکه برای اصلاح وضعیت موجود و اصلاح لایه‌های مختلف نظام تلاش کنند. درنهایت تنها به حفظ وضع موجود کمک کرده و نارضایتی مردم را افزایش می‌دهند. ✅ولایت نه یک سیستم سلطنتی بالا به پایین که نظامی دوطرفه است، رهبری جهت‌گیری‌های کلی را مبتنی بر آموزه‌های دینی اعلام کرده و بر اساس ظرفیتی که مردم، نخبگان و مسئولین از خود نشان می‌دهند، جمع‌بندی کرده و نظام را پیش می‌برد. زمانی‌که ظرفیت عمومی هست مثلاً انرژی هسته‌ای حق مسلم می‌شود و زمانی‌که ناکارآمدی اقتصادی و درگیری در بحث‌های سیاسی مردم را خسته کرده، نرمش قهرمانانه و حتی اجازه به اصرار مسئولین به عقب‌نشینی از بعضی خط قرمزها. مردم و نخبگان در این چارچوب، وظیفه ظرفیت‌سازی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و دادخواهی مظلوم را برعهده دارند. 🔺رهبری کنونی جمهوری اسلامی، ضمن حمایت از مسئولین حاکم در دوره‌های مختلف (که تغییرات 180 درجه‌ای داشتند)، خود جهت‌گیری‌های اصلاحی را در هر دوره طرح کرده و پی‌گرفته است. طرح و پیگیری عدالت‌خواهی و مقابله با فقر و فساد و تبعیض، مقابله با جنگ نرم دشمن برای تغییر محاسبات مردم و مسئولین، پیگیری آرمان‌های بزرگ رو به جلویی مانند پیشرفت، تمدن اسلامی و نهضت تولید علم؛ آن‌هم در دوره‌هایی که این گفتمان‌ها موردتوجه نبوده نمونه آن است. 🔺از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای پیشتاز مسئولین در ارتباط‌گیری با مردم و نخبگان بوده و نه‌تنها خود مستقیماً پای صحبت‌های مردم و نخبگان نشسته، بلکه آزادترین و تندترین جلسات جمهوری اسلامی را آن‌هم در ملتهب‌ترین دوران‌ها با جوانان و نخبگان داشته است؛ نظیر جلسات جنجالی پرسش و پاسخ با گردانندگان نشریات دانشجویی و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی. متعدد هم سخنرانان دیدارهای دانشجویی و نخبگان یا افرادی خودجوش از درون جمعیت بلند شده‌اند و رهبری ضمن تحمل نقد تلخ طلبکارانه و بعضاً نفی آنان، منطقی و مستدل تندترین نقدهای آنان را پاسخ گفته و خود رأسا در بسیاری موارد در سخنرانی‌های عادی دیگر خود، با شبهاتی ازاین‌دست در افکار عمومی مواجه شده است و حتی از اشتباه خود و نظام در مواردی سخن گفته است. 🔺پرسش و نقد رهبری و نظام ممنوع نیست و حتی خود رهبری در موارد متعدد آن را تجویز کرده است؛ اما مسئله و اولویت اصلی پیگیری عملکرد مسئولینی است که جهت‌گیری‌های درست نظام و رهبری را پیگیری نمی‌کنند، اقدامات اصلاحی انجام نمی‌دهند، حتی علناً خلاف جهت آن حرکت می‌کنند. بعضاً در موضع اپوزیسیون قرار می‌گیرند یا انتساب خویش به رهبری یا منصوب بودن از جانب رهبری و... را دستاویزی برای فرار از پاسخگویی و توجیه عدم انجام حرکات اصلاحی قرار می‌دهند، یا با طرح مسائل دسته دوم و حاشیه‌ای از هر اقدام اصلاحی شانه خالی می‌کنند یا راه آن را می‌بندند. ⛔️بدنه منفعل متدین و حزب‌اللهی نیز به‌جای پیگیری این جهت‌گیری‌ها از مسئولین و فعالیت در این مسیر منفعلانه عمل کرده و برای خوبش توجیهاتی از این جنس می‌تراشد و در یکی از دولبه قیچی می‌نشیند. ✅بجای آنکه چون بنی‌اسرائیل به رهبری بگوییم تو و خدایت با هم بجنگید و ما سر جای خودمان هستیم این پرسش را از مسئولین و از خود بپرسیم که ما برای این جهت‌گیری‌ها و مشکلات چه کرده‌ایم؟ آیا جهت‌گیری‌های درست را پیگیری کرده‌ایم؟ آیا برای رهبری ظرفیت ساخته‌ایم که بتواند ورود مؤثرتری بکند؟ که یکی از این موارد اصلاح، شفافیت و نظارت عمومی بر نهادهای ذیل رهبری و سایر نهادهای عمومی غیردولتی است. ➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در 👇 @enqelab_st
🔴 پربازدیدترین مطالب آبان ماه "خیابان انقلاب": 1- خودتان را به آن راه نزنید! https://t.me/enqelab_street/20666 2- اگر جمهوری اسلامی، حکم اعدام ما را بدهد... https://t.me/enqelab_street/20653 3- یادش بخیر زمان شاه!! https://t.me/enqelab_street/20661 4- توهم بزرگ ارزانی قبل انقلاب! https://t.me/enqelab_street/20674 ➖➖➖➖➖ ➖➖➖ ➖➖ 📡 در خیابان انقلاب بهترین تحلیل‌های روز را بخوانید: @enqelab_st
🔸عدّه‌اي هر مشکلِ موجود در کشور را به نظام نسبت دهند که اين الآن وجود دارد. اگر تبعيض و فقر هست و اگر مشکل خارجي پيدا مي‌کنيم، قوارهٔ نظام اسلامي و قانون اساسي را زير سؤال مي‌برند و هر مشکل کوچکي در هر گوشه‌اي را به مشکل نظام برمي‌گردانند! اين غلط است. 🔸 نقطهٔ مقابل آن که صد و هشتاد درجه با اين تفاوت دارد، اين است که عدّه‌اي نظام را- که نظام را هم در رهبري يا چيزي مثل رهبري خلاصه مي‌کنند- از همهٔ عيوب مبرّا نشان مي‌دهند و هر مشکلي که هست، به‌پاي چهار، پنج مسئول يک بخش از نظام مي‌ريزند. اين هم غلط است. 💢 ما مشکلاتي داريم که اين مشکلات غالباً ناشي از عملکرد مجموعهٔ خودِ ماست. بايد ريشهٔ مشکلات را بشناسيم و به خودمان... نگاه نقادانه کنيم؛ نقاط قوّت و ضعف را بيابيم و دلسوزانه به نقاط ضعف بپردازيم و آن‌ها را برطرف کنيم. اين، ما را موفّق خواهد کرد. 📝 (۵/۶/۱۳۸۲) ➖➖➖➖ https://eitaa.com/enqelab_st
🔴 امروز در کانال خیابان انقلاب با یک با موضوع «اولویت‌های عدالتخواهی» در خدمت مخاطبین گرامی هستیم. 🔻امیدواریم از این تضارب آرا استفاده کرده و نظرات ارزشمند خود را نیز در رابطه با این موضوع، جهت انتشار در کانال با ادمین در میان بگذارید: @enqelabst_admin
🔴 چالش عدالتخواهی/ از علیزاده تا صدرالساداتی 📝 🔹عدالتخواهی در انقلاب اسلامی همواره یک جریان چالش برانگیز بوده است. عدالتخواهی درین کشور به جهت گفتمانی عمدتن بسمت جریان های مارکسیستی متمایل شده است و در اجرا نیز یا در نهایت به افسردگی رسیدند مثل استاد حکیمی و یا از چارچوب انقلاب خارج شدند مثل جریان احمدی نژاد. در مواردی هم گفتمان عدالتخواهی اگر چپ مالیزه نشده، گرفتاردوگانه امام و رهبری شدند و تصور کردند رهبری مثل امام انقلابی و عدالتخواه نیست. 🔻اما چرا این اتفاق می افتد؟ چطور می توان یک انقلابی عدالتخواه بود که نه به افسردگی رسید و نه از نظام خارج شد؟ ابتدا دو مقدمه کلیدی داریم؛ 1⃣ پرچم عدالت خواهی در این روزگار در ابعاد جهانی به دست کیست؟ حتمن میگوید انقلاب اسلامی. اگر اینطور فکر نمی کنید ادامه این متن بکارتان نمی آید. یک جبهه، استکبار امپریالیسم است و یک جبهه انقلاب اسلامی. 2⃣ بزرگترین اقدام عدالتخواه چیست؟ باید ببینیم برای مبارزه با ظلم بزرگ در این عالم، چطور تقابل با جبهه استبکار را باید تقویت کنیم. پس بزرگترین اقدام عدالتخواهی کمک به انقلاب اسلامی است. 🔻اما ازین دو مقدمه یک نتیجه بسیار مهم می گیریم؛ لطفا دقت فرمائید. ما انقلاب را با عدالت می سنجیم نه عدالت را با انقلاب. رهبری و ولایت را هم با عدالت می سنجیم نه عدالت را با ایندو. اما؛ برای رسیدن به عدالت بزرگ که ایستادن مقابل مظهر شیطان اکبر است، ولایت و رهبری و انقلاب یک مقدمه است. مثل ساده بزنم. وضو مهمترست یا نماز؟ روشن است نماز. اما وضو مقدمه نمازست. بدون وضو به نماز نمی رسیم. 🔸 نتیجه اینکه؛ عدالتی عدالت است که این مقدمه اصلی را بهم نزند. نمی شود به اسم عدالتخواهی این مقدمه را ویران ساخت که این خود بزرگترین بی عدالتی است چون فرصت مبارزه با ظلم عالمگیر امپریالیسم را از بین می برد. خب؟ یعنی در مقابل اشکالات انقلاب اسلامی سکوت کنیم؟ یعنی بی عدالتی های داخلی و فساد درونی را نبینیم؟ خیر. باید عدالتخواه بود و محکم در مقابل انحرافات انقلاب ایستاد که این نیز خود بلند کردن بیرق اصلی عدالتخواهی جهانی و مبارزه با ابرظالمان شیطانی است. ⭕️ اما؛ اینجا می رسیم به مصداق علیزاده و صدرالساداتی. هرچند نباید در مصداق ماند. ایندو در همه دوران ها بوده اند و خواهند بود؛ نمادند. معتقدم هردوبزرگوار نیت اصلاحی و عدالت خواهانه دارند. بنابراین در نیت ها چند و چون نمی کنم و با حسن ظن رفتار می کنیم. هردو نیز تلاش می کنند عدالتخواه باشند؛ اما یک اختلاف کلیدی بین ایندوست. این اختلاف دقیقن مرتبط به رعایت این مقدمه است. یعنی چی؟ از کجا متوجه شویم که یک عدالتخواه، این مقدمه را رعایت کرده است؟ پاسخ: از فهمی که درباره اهم و مهم عدالتخواهی دارد. از شناختی که درباره اصل و فرع دارد. 🔻 از هیچ ظلمی در این عالم نباید گذشت؛ برای خلخال ربودن از پای زن یهودی باید جان داد. اما عدالتخواه واقعی وقتی سایه بزرگ ظالم اصلی را بالای سر کشورش می بیند، درگیر لات پس محله و پس کوچه ها نمی شود. یعنی وقتی لات کوچه اش را در حال ظلم دید رها می کند؟ خیر. با ظلم مبارزه می کند اما مراقبت می کند این مبارزه با ظلم، ظالم اصلی را تقویت نکند. چطور ممکن است؟ ظالم هفت تپه چکار دارد به امپریالیسم؟ مبارزه ای که معنویت و اخلاق را در انقلاب اسلامی تضعیف و قانون شکنی کند و در نهایت، انقلاب را ظالم جلوه دهد، به ظالم بزرگ، خواسته یا ناخواسته کمک کرده است. 💢 علیزاده این مقدمه را فهم کرده است و امروز تمام تلاشش مقابله با جریانیست که اصل انقلاب را هدف گرفته اند. اما صدرالساداتی همه تلاشش معطوف به زندگی اشرافی فلان آقازاده و ساعت و کفش بهمان کوچک زاده است. در مصداق نمانید؛ غرضم روش هاست. رمز عدالتخواهی داخلی و مبارزه با خرده ظلم ها، نگاه کردن مستمر به رابطه طولی این خرده عدالت ها با عدالت اکبر است. اگر هنر امتداد دادن ده ونک و هفت تپه با تقویت انقلاب اسلامی را داریم بسم الله. در غیر اینصورت به اسم دفاع از بی نوا و کارگر گرفتار بی عدالتی بزرگتر شدیم. عدالت خواهی که سرش را پایین بندازد و عدالت بزرگتر را نبیند، در فریادهایی که برای خرده عدالت ها می کشد، دچار بزرگترین ظلم ها می شود. لُب این عدالتخواهی رعایت عقلانیت است و نتیجه این عدالتخواهی تقویت معنویت در جامعه است؛ در نهایت عدالت خواهی ضدفساد را تا عدالت خواهی ضدامپریالیستی امتداد می دهد. 📌 حالا؛ نامه اخیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به رهبر انقلاب را از این منظر یکبار مرور کنید. @mahdian_mohsen ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 عدالتخواهی یا استکبار ستیزی [ ترسیم الگویی برای فعالیت انقلابیون در آستانه دهه پنجم انقلاب] ✍ 🔹این روزها «عدالت خواهی یا استکبار ستیزی» بر سر زبان ها افتاده است و در بین طلبه ها و دانشجوهای انقلابی یک بحث ایجاد شده که که بالاخره در شرایط موجود ما باید عدالتخواه باشیم و به مشکلات داخل کشور برسیم یا استکبار ستیز بشویم و علیه دشمنان خارجی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف فعالیت کنیم؟ بخواهیم ملموس تر حرف بزنیم شبیه به استکبار ستیزی و موضوعات بین المللی بپردازیم یا شبیه سیدمهدی و امثال او در مورد موضوعات داخل کشور مثلا اشرافیت مسئولین، آقازاده ها، ظلم سرمایه داران علیه کارگران هفت تپه، هپکو، و موضوعاتی مثل ده ونک و...بپردازیم؟ 🔸 اگر دقیق به به این دو کلمه نگاه کنیم در حقیقت اختلافی وجود ندارد و دوگانه ای وجود ندارد یعنی درخواست و فعالیت برای رفع ظلم و ستم و حمایت از حق مستضعفین حالا میشود این فعالیت در یک چشم انداز وسیع در سطح جهانی در نظر گرفته شود مثلا مبارزه با آمریکا و اسرائیل یک نوع عدالتخواهی است برای رفع مظلومیت مردم مظلوم دنیا مثل فلسطین و...همچنین در سطح ملی برای رفع فقر و تبعیض در کشور خودمان از طرفی یعنی نفی طاغوت و ظلم حالا این ظلم و طاغوت میخواهد خارجی باشد مثل آمریکا یا استکبار داخلی باشد مثل مسئولین اشرافی ناکارآمد پس در حقیقت بین استکبارستیزی و عدالتخواهی اختلافی نیست، بلکه موضوع چیز دیگری است ♦️آنچه در آن اختلاف نظر هست که اتفاقا نتایج عملی زیادی هم دارد ؟ سوال این است در شرایط فعلی کدام ساحت اولویت بیشتری دارد عدالتخواهی در موضوعات داخلی یا استکبار ستیزی در موضوعات خارجی؟ کدام مساله مهم تر است و انقلاب از کدام قسمت ضربه پذیرتر هست؟ وقتی شرایط فعلی انقلاب، خطرها و فرصت ها را که میسنجیم به این نتیجه میرسیم خطر پایان انقلاب با اشرافیت مسئولین، تبعیض، فقر، بی عدالتی، رانت بازی، پارتی بازی، ناکارامدی و بیشتر وجود دارد تا آمریکا و اسرائیل و آل سعود و اتحادیه اروپا و... انقلاب بیش از آنکه از آمریکا ضربه بخورد از مسئولین ناکارآمد اشرافی ضربه میخورد، انقلاب ها بیشتر فرو می ریزند تا از بیرون، انقلاب بیش از انکه بخواهد از موشک های امریکا و اسرائیل ضربه بخورد از نا امیدی مردم مستضعف ش از حاکمیت و ایجاد عدالت ضربه میخورد بیش از انکه برای پایان انقلاب از خارج بترسیم باید از داخل در هراس باشیم اتفاقا به حرفای امام ره و رهبری نگاه میکنیم میبینیم ستون حفظ انقلاب مردم مستضعف هستند و ایجاد عدالت در همه زمینه ها بوده و « اگر عدالت تحقق پیدا نکند گویا اصلا کاری انجام نشده و جمهوری اسلامی معنایی ندارد» 🔸اما در مورد این دو شخصیت من با هر دو حرف زدم و اجمالا میشناسم یک شخصیتی است که علی رغم اختلاف در بعضی مسائل یک شخصیت تاثیرگذار و استکبار ستیز است و فعلا در جهت منافع انقلاب در فضای رسانه ای بسیار خوب عمل میکند از طرفی سیدمهدی یک طلبه انقلابی است که برای دفاع از انقلاب علیه اشرافیت و رانت خواری مواضع صریحی میگیرد اگر چه به بعضی از روش هایش انتقاد وارد میکنند اما بدون شک کلیت کار او درست و قابل دفاع است، در این دوره که کمتر کسی حاضر است بدون هیچ گونه ترس و محافظه کاری فعالیت انقلابی کند و هزینه بدهد او وسط میدان است و عملا نشان داده که میشود به مدد رسانه ها و افکار عمومی کارهای بزرگی انجام داد حتی اگر نتوان جلوی بعضی افراد وظلم ها را گرفت حداقل کاری کرد که مثلا اشرافی زندگی کردن یک مسئول برای او هزینه ساز باشد همچنین با فعالیت هایش به خیلی ها جرئت داده تا در حوزه عدالت خواهی وارد شوند و افرادی که در این مسایل فعالیت میکنند با دلگرمی بیشتری کار کنند 🔹به نظر میرسد در این شرایط انقلاب باید فلش فعالیت های انقلابی به سمت مسایل داخلی برود، علیزاده باید باشد و کار خود را انجام دهد و قطعا موئثر است و البته او هم در بعضی موارد به مسائل داخلی پرداخته اما فعلا با عدالتخواهی در مسائل داخلی است البته نباید از مسائل بین الملل غافل شد اما باید انرژی بیشتر را در داخل خرج کرد البته در بعضی مسایل پیوند هست به این دو ساحت، فراموش نکنیم همه افراد و کشورهایی که علیه استکبار میجنگند چشمشان به ایران است آگر اینجا انقلاب فرو بپاشد یا استحاله شود عمود استکبار ستیزی در جهان فرو می پاشد لذا باید انقلاب باهمان شعارهای ۵۷ در ایران حفظ شود. @Rezai_analyzer ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 پاسخی به یادداشت «از علیزاده تا صدرالساداتی»: عدالت‌خواهی مهم‌تر است یا استکبارستیزی؟ 📝 🔻 آیا تمام تلاش علیزاده، مبارزه با امپریالیسم و دشمن خارجی جمهوری اسلامی بوده است؟ در ادامه با ذکر مصادیقی این ادعا را صحت‌سنجی می‌کنیم: ۱. علیزاده بخاطر عدم پوشش قضایای هفت تپه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی را دور از مردم دانسته. ۲. علیزاده از نماز جمعه رفتنِ اعتراضیِ هفته‌تپه‌ای‌ها در حوالی اعتراضات دی دفاع کرده و خواسته با آنان برخورد امنیتی نشود. ۳. علیزاده عدم پوشش اعتراضات مردمی و کارگری توسط صدا و سیما را «سی سال محافظه‌کاری غیرقابل بخشش» نامیده است. ۴. جالب‌ترین نکته: افرادی که تلاش شده روبروی هم قرار داده شوند، در بسیاری موارد همدل به نظر می‌رسند. مثلاً علی علیزاده، همان عدالت‌خواهی که از وی تمجید شده، با همراهان سید مهدی صدرالساداتی در ماجرای ده‌ونک ابراز همدلی می‌کند. آیا این همه، در نظر جناب مهدیان، مصداق درگیری با «خرده‌لات‌های محله» و غافل شدن از دشمن خارجی نیست؟ ⭕️ مهدیان جاده‌صاف‌کنی‌ست برای تئوریزه کردنِ این تفکرِ مخرب که مصلحت و امنیت ملی بر عدالت و آزادی تقدم دارند و وقتی دشمن خارجی داریم باید در برابر فسادهای داخلی غض بصر کنیم؛ البته در جهت خالی نبودن عریضه می‌نویسد «نباید در مقابل اشکالات انقلاب اسلامی (بخوانید جمهوری اسلامی) و بی‌عدالتی‌ها سکوت کرد، باید عدالتخواه بود و محکم در مقابل انحرافات انقلاب ایستاد» اما نیک می‌داند که گاهی در یک دعوا، رجحان دادن به الف، فرقی با نفی ب ندارد. به قول دوستی، «نفس ترجیح، نفی دیگری است. ترجیح همیشه بین سیب و پرتقال نیست، بعضی اوقات باید بین گیاه‌خواری و گوشت‌خواری انتخاب کرد». 🔻این خطاست که برای اجرای عدالت در کشور، معطل نابودی استکبار هستیم و صدای اصلاح‌گران واقعی را نمی‌شنویم که در فقدانِ اوضاعِ به سامان در کشور و در حکومتِ ۴۰ ساله‌ی پس از انقلاب اسلامی، رفع فتنه و ظلم از تمام عالم چیزی در حد محال است؛ با این حال مبارزه با استکبار را هم نمی‌توان معطل برقراری عدالت داخلی دانست، هر دو مهم اند و لازم. 💢 یادداشت را با نقلی از یک دوست دیگر به پایان می‌برم: «عزیزی می‌گفت در زمان اجلاس سران‌ کشورهای اسلامی در مجموعه‌شان روی ثروت‌های بادآورده و مفاسد اقتصادی زوم کرده بودند. در ‌جلسه‌ی شورای عالی امنیت ملی یکی از اعضا خطاب به ایشان می‌گوید این چند روز که مهمان‌های خارجی داریم این موضوعات را مسکوت بگذارید و‌ منتشر نکنید، برای وجهه‌ی جمهوری اسلامی در بین سران کشورهای اسلامی خوب نیست. ایشان هم‌جواب داده بودند خب چرا ما ننویسیم؟ شما دستور بدهید حضرات این چند روز دست از ظلم و فساد بردارند!» @K1inUSA ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 عدالتخواهی انقلابی یا غیرانقلابی 📝 🔻 پاسخ به نقد عنوان نقد اینست: "عدالتخواهی مهمترست یا استکبارستیزی؟". همین عنوان یعنی مساله و غرض متنی که نقد کرده اند برایشان روشن نیست. اساسن هیچ اشاره ای به دوگانه عدالتخواهی و استکبارستزی نشده است، بلکه دوگانه اصلی، دوگانه عدالتخواهی انقلابی و عدالتخواهی غیرانقلابی است. بگذریم که احدی تا امروز دوگانه عدالتخواهی و استکبارستیزی را مطرح نکرده است و این تعبیر عجیب است چون اساسن چنین دوگانه ای وجود ندارد و ایندو یکی است. 🔸 در همان ابتدای یادداشت اول تصریح کردم عدالتخواهی در داخل، خودش بلند کردن عدالتخواهی در مقابل ظلم جهانی است: "یعنی در مقابل اشکالات انقلاب اسلامی سکوت کنیم؟ یعنی بی عدالتی های داخلی و فساد درونی را نبینیم؟ خیر. باید عدالتخواه بود و محکم در مقابل انحرافات انقلاب ایستاد که این نیز خود بلند کردن بیرق اصلی عدالتخواهی جهانی و مبارزه با ابرظالمان شیطانی است." در جای دیگر یادداشت اول دقیق تر آمده است: "از هیچ ظلمی در این عالم نباید گذشت؛ برای خلخال ربودن از پای زن یهودی باید جان داد. اما عدالتخواه واقعی ... مراقبت می کند این مبارزه با ظلم، ظالم اصلی را تقویت نکند. " ❗️حالا شما بگوئید از کجای متن اینطور فهمیدند که مبارزه با ظلم جهانی یعنی رها کردن داخل؟ کل حرف در همین یک جمله پایانی یادداشت اول آمده است: " رمز عدالتخواهی داخلی و مبارزه با خرده ظلم ها، نگاه کردن مستمر به رابطه طولی این خرده عدالت ها با عدالت اکبر است. اگر هنر امتداد دادن ده ونک و هفت تپه با تقویت انقلاب اسلامی را داریم بسم الله." ⭕️ در انتها نیز ظاهرن خیلی عصبانی شدند و نوشته اند: مهدیان جاده صاف کن برای این تئوری است که امنیت و مصلحت مقدم است بر عدالت و آزادی. باز به یادداشت اول رجوع می کنیم : "ما انقلاب را با عدالت می سنجیم نه عدالت را با انقلاب. رهبری و ولایت را هم با عدالت می سنجیم نه عدالت را با ایندو." بگذریم ازینکه اساسن مصلحت به معنای دینی اش عین عقلانیت است و خود عدالت. 💢 در نهایت اینکه عدالتخواهی انقلابی یعنی اولن، فهم اهم و مهم و دوم همراستا کردن ایندو. اهم، مبارزه با ظلم جهانی است که پرچمدارش انقلاب اسلامی است. لازم به تذکر نیست که اهم به معنی رها کردن مهم نیست. اولویت نیز به معنای اوّلیت نیست. چه آنکه نماز بر وضو اولویت دارد ولی وضو بر نماز اوّلیت. یکی مقدمه است و یکی مقصد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 عقده خاک بر سری ایرانیان 📝 عقده خاک بر سری ایرانیان چهار نشانه دارد: 1⃣ نوستالوژی دیروز؛ همیشه می گوییم که دیروز، خیلی بهتر از امروز بود. هر سال می گیم دریغ از پارسال. ولی هیچ کدام مان حاضر نیستیم که به زندگی سی سال قبل بازگردیم. 2⃣ غازپنداری مرغ همسایه: ما یک سری جملات کلاسیک داریم که این گونه آغاز می شود: در کشورهای پیشرفته ..... این جملات با کشورهای پیشرفته یا با بقیه کشورهای دنیا شروع می شود و هر چیزی که واقعیت دارد یا ندارد اما آرزوی ماست را می گوییم. گويی که ده ها سال تمام کشورهای دنیا را بررسی میدانی و حضوری کرده ایم. اگر یک ژاپنی بیاید و چند عدد پلاستیک از روی زمین بردارد می گوییم که آن ها چقدر با شعورند و ما چقدر ...! ولی اگر یک گروه 10 نفره سه شبانه روز خود را برای پاکسازی جنگل صرف کنند بازتابی پیدا نمی کند. اگر در اسکاتلند کسی مغازه اش را باز بگذارد و قیمت اجناس را بزند و برود و هر کسی خودش حساب کند این عین فرهنگ است اما اگر در ایران کسی چنین کند (که کرده است) می گوییم .... 3⃣ نفرت از مسوولین و دیگران: دیگران بد رانندگی می کنند. دیگران صف را رعایت نمی کنند. دیگران بی توجهند. دیگران صدای ضبط شان بالاست. دیگران فرزندان شان را درست تربیت نمی کنند. اشکال کار در دیگران است اگر نه حتما مسوولان مقصرند! 4⃣ ناامیدی نسبت به هر گونه تلاش: از نظر ما قرار نیست هیچ اتفاقی بیفتد! این بهبودها هم که می بینی اتفاقی، موردی و موقت است. ⭕️ عده ای هم موج‌سوار پوپولیست با توجه به «عقده خاک‌برسری ایرانیان» به «فرمول جادویی محبوبیت و لایک در یک دقیقه» دست یافته اند. این فرمول محبوبیت یک دقیقه ای چیست؟ هر جا نشستید بگویید می‌توان «یک شبه» گرانی، فساد و تبعيض و رانت و... را از بین برد و بعد قیافه دلسوز واقعی مردم را بگیرید و بگویید حیف که نمی خواهند. بگویید که در فلان کشور چنین کاری می کنند. دقت کنید که اصلا لازم نیست که واقعا در آن کشور چنین کاری کنند. شما فقط احتیاج دارید که از غازپنداری مرغ همسایه استفاده کنید. مدام بگویید همشون سر و ته یه کرباسند. در پشت هر پیشرفتی، مذاکره ای، تعاملی، کاسه ای زیر نیم کاسه هست (تئوری توطئه) و بدون اینکه راهکار عملی بدهید صحنه را ترک کنید. با این دستورالعمل یک دقیقه ای، شما هزاران لایک بدست می آورید. ✅ چه می توان کرد؟ 1⃣ کمی فقط کمی در مورد جهان بیشتر بدانیم. حتی یک مورد هم دیده نشده است که کشورها و ملت ها یک شبه، یک ساله، حتی یک دهه به پیشرفت و رفاه رسیده باشند. 2⃣ به خاطر بیاوریم در همه کشورها، هنوز که هنوز است چالش‌های جدی دارند یکی از افسردگی رنج می‌برد دیگری از ترافیک وحشتناک (گاهی چهار ساعت در ترافیک می مانند)، دیگری از آلودگی شدید هوا، بعدی از اعتیاد و خودکشی فزاینده، دیگری از اختلاف طبقاتی بسیار بسیار زیاد، دیگری از پیری سن و آخری از سنت‌های غلطی مانند گاوبازی یا گاوپرستی! اینگونه نیست که دنیا همه با فرهنگ، خوش حال و خوش آتیه باشند و ما نفرین شدگان زمین. 3⃣ دیدن ابتکارات: نسل جدیدی که من می بینم از ما خلاق تر، امیدوارتر و باهوش تر هستند. هر روز می بینم که چه ایده های نابی را به اجرا می گذارند. آن ها هر روز دنیا را بهتر می کنند. امروز من راحت تر و بهتر از دیروز کتاب می خرم، تاکسی می گیرم، پول جابجا می کنم، قبض پرداخت می کنم، خرید می کنم، کولر خانه ام را تعمیر می کنم. اگر امروز ماشینم خراب شود کمتر از 15 دقیقه تعمیرکار سیار می رسد (این را بر اساس تجربه می گویم و نه آرمان و آرزو). سریع تر از جریان اخبار و اطلاعات از کانال های متنوع قرار می گیرم. تا دیروز باید به سختی و با دایال آپ به اینترنت کم سرعت وصل می شدم اما امروز فیلم می بینم. همه این ها را مدیون جوانان باهوشی هستم که عقده خاک بر سری ایرانیان را ندارند. اصلا وقت ندارند و وقت نمی کنند به نوستالوژی دیروز، نفرت از دیگران و مسوولان و ناامیدی به فردا و غازنماهای همسایه فکر کنند. فقط ایده می دهند و اجرا می کنند، شکست می خورند و بهبود می دهند و دوباره شروع می کنند. 💢 ایران ما زخمی است، افتان و خیزان به پیش می رود. اما به پیش می رود. شما می توانید من را نیز به لیست کسانی که نسبت به آن ها نفرت دارید اضافه کنید و بگویید همه سر و ته یک کرباسند یا اینکه آستین های تان را بالا بزنید و کاری کنید. @Dr_Lashkarbolouki ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 دعوا دقیقا این است: اصول چیست؟ اصولگرا کیست؟ 📝 1⃣ اول کار شهادتین رو بگوییم: تک روی، نگاه جبهه‌ای نداشتن و تبدیل مسائل فرعی به نقطه‌ی کشمکش و اختلاف و افتراق بین خودی ها را قبول ندارم. انقلابی بودن جلوتر از رهبری را هم اساسا نمیفهمم هرچند نشستن و اقدام نکردن و تحلیل نداشتن را هم عقب افتادگی می دانم. اما مساله‌ی امروز ما در جریان انقلابی اینها نیست. آدرس غلط ندهیم. 2⃣ شما لطفا این یک فقره را توضیح دهید: طبق کدام اصول و در چارچوب کدام اندیشه و آرمان انقلابی می توان کاندیدای وزارت اقتصاد دولت روحانی را در شورای مرکزی جریانی قرار داد و همزمان ادعای علمداری و پرچمداری جبهه‌ی انقلاب را بر دوش کشید؟ این چگونه اصولگرایی ای است که شیفتگان نظام تحزب به سبک غربی از بزرگان و رهبران آن محسوب می‌شوند؟ چگونه می توان معتقدان به نگاه اعتدالی و مدل سیاست ورزی حسن روحانی را اصولگرا دانست؟ 3⃣ کلمات و تعابیر تا جایی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند که به رسایی مفاهیم و معانی را نمایندگی کنند. چه کنیم که کاری با اصول و اصولگرایی کرده‌اید و کرده‌اند که لفظ از معنا تهی شده؟! 4⃣ آینه شکستن خطاست برادر. از تجربه‌ی شکست سنگین در چند انتخابات اخیر درس بگیرید. آن برادر عزیز "اصولگرا" که به قهوه خوردن با فرانسوی‌ها افتخار میکند هرچند در داخل جبهه‌ی انقلاب است اما علمدار و راهبر جریان انقلابی و نماینده‌ی تفکر و کنش انقلابی‌ها نیست. آن برادر عزیز دیگر که عمری نان انقلاب و اصولگرایی خورده و امروز در راس مجلس شورا این بلایا را بر سر انقلاب و ارزش‌ها و منافع ملی می‌آورد علمدار جریان انقلابی نیست. همفکران و اذناب اینان نیز همچنین. اینها خیلی حرف های پیچیده‌ای نیست. 5⃣ بفهمیم تحولات زمانه را. فرزند زمانه ی خود باشیم. دوگانه‌ی اصولگرا / اصلاح‌طلب مرد. زنده باد انقلابی / غیرانقلابی! @tabyinehagh ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 https://eitaa.com/enqelab_st
🔴 اطلاعات؛ روزنامه‌ای که بود... 📝 🔹 اگر فکر می‌کنید در این پست قصد دارم درباره اینکه چرا روزنامه اطلاعات تیتر اول خودش را به آقای حسن خمینی اختصاص داده اختصاص بدهم اشتباه کرده‌اید. اگر فکر می‌کنید از اینکه روزنامه دولتی شهروند وابسته به وزارت کشور تیتر اول خودش را از تمام اتفاقات مهم ایران و جهان و گرفتاری‌های رفاهی و اقتصادی مردم و ... به ازدواج فرزند فرزند فرزند امام آن‌هم با تیتر شگفتی آور و مسخره تعجب خیلی زیادی کرده‌ام اشتباه می‌کنید. 🔸نه نه، اینها دیگر هیچ‌کدام عجیب نیست، عادت کرده‌ایم که مثلاً روزنامه اطلاعات همیشه بی بو و بخارترین خبرها را تیتر کند و در همان خبر هم بی‌مزه‌ترین قسمت را تیتر اول کند! برای روزنامه نگاران حرفه‌ای اینکه روزنامه اطلاعات تیتری بزند که موضعگیری شفاف و صریحی راجع به مسئله‌ای باشد که حتی ما با آن مخالف باشیم، از استثنائاهای خبری و خودش یک خبر با ارزش افزوده «شگفتی» است. نه این‌قدر پرت نیستم که از این جور تیترهای بی‌مزه ناراحت بشوم و بنشینم برایش وقت بگذارم و مطلب بنویسم. 💢 من می‌خواهم از یک چیز دیگر در این میان ابراز تعجب و شگفتی کنم که به مربوط می‌شود و آن اینکه در خبر و بخصوص در تیتر خبر(البته برای غیر خبر یعنی مصاحبه و یادداشت و نقد و تحلیل مشکلی ندارد)، هرگونه موضع‌گیری و تعریف و تمجید و گذاشتن صفت و از این دست، غلط و از لحاظ حرفه‌ای کاملاً غلط است. این را در اولین ترم ارتباطات و روزنامه‌نگاری به دانشجویان جوان تازه به دانشکده رسیده آموزش می‌دهند و این‌طور تیتر زدن را حتی در وبلاگ‌های افراد جوان هم نمی‌بینید. دارم افسوس می‌خورم به اینکه روزنامه اطلاعات با آن‌همه دک و پز و چندین دهه سابقه به چه حال و روزی رسیده که در تیتر یک صفحه اول خودش از عبارت استفاده می‌کند و صدای هیچ روزنامه‌نگار و ژورنالیستی هم در نمی‌آید. روزنامه کیهان که کیهان است و معروف است خودش را برای رهبری به آب و آتش می‌زند هم هیچ‌گاه در تیتر صفحه اول خودش از تعبیر «رهبر معظم انقلاب» استفاده نمی‌کند و در تیتر خبرهای صفحه اول و عموماً در صفحات داخلی از یاد می‌کند. 📌خدا رحمت کند جلال را که در رساله پولس رسول به کاتبان فرمود: اگر می‌فروشی همان به که بازوی خود را اما قلم را هرگز! حالا اگر سکوت می‌کنید بکنید اما درباره به باد رفتن آداب و شیوه حرفه‌ای‌گری روزنامه و مطبوعات آن‌هم به این سبُکی و پیش‌ پا افتادگی هرگز... @tdejakam ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴چرا طرح موضوع استیضاح ظریف و لاریجانی توجیهی ندارد؟ (1) 📝 🔹اولین برداشتی که از انتشار دو خبر استیضاح ظریف و لاریجانی در رسانه‌ها صورت گرفت این بود که این طرح‌ها با برنامه‌ریزی قبلی به صورت همزمان به جریان افتاده‌اند و نمایندگان جبهه پایداری طراح این ماجرا هستند. این اقدام هماهنگ البته سوای اینکه چگونه پیگیری خواهد شد و آیا قطعا نتیجه مدنظر طراحان را به دنبال خواهد داشت یا خیر، در بدو امر واجد چند ایراد مهم و اساسی است که نشان می‌دهد نتیجه‌ای جز شکست درپی نخواهد داشت. 🔸 اگر با نگاه ملی به این ماجرا نگاه کنیم به سرعت این نتیجه حاصل می‌شود که اقدام دیروز چیزی بیشتر از یک خطای راهبردی در مواجهه با دو بازیگر مهم صحنه اداره کشور نبود؛ 1⃣ اینکه حذف محمدجواد ظریف که امروز در کسوت وزیر امور خارجه مسئولیت پیشبرد اصلی‌ترین ایده دولت برای اداره کشور را برعهده دارد، خطا است، چرا که در خوشبینانه‌ترین حالت اگر درصد اندکی از موفقیت را برای ادامه پروژه «حل مشکلات اقتصادی کشور از مسیر سیاست خارجی در نظر بگیریم»، این مهلت از وی گرفته خواهد شد و با وجود ناکامی‌های مکرری که در مسیر تعامل با آمریکا و اروپا حاصل شده، این فرصت برای مدافعان وی باقی خواهد ماند که بگویند «می‌توانستیم اما فرصت ندادند!». 2⃣ اینکه اگر امضا‌کنندگان طرح استیضاح محمدجواد ظریف و علی لاریجانی معتقدند مسیر این دو نفر در رسیدن به برجام و تصویب چنددقیقه‌ای آن در صحن علنی از اساس اشتباه بوده و باعث تضییع حقوق و منافع ملی شده، باید آنها را در کسوت‌های خود تا پایان دوره‌ کاری ابقا کنند تا هم نتایج کامل اقدامات‌شان از جمله ادامه امید به غرب روشن شود و هم فرصت اصلاح گذشته (در صورت پی بردن به این اقدام اشتباه) برای آنها فراهم شود. 3⃣ اینکه این‌گونه مواجهه با اقدام محمدجواد ظریف پی گرفتن همان مسیر اشتباهی است که وزیر امور خارجه نسبت به منتقدان CFT دنبال کرد و قاعدتا نباید خطا را با خطا پاسخ داد، چنانکه مسیر رسیدگی به رفتارهای محمدجواد ظریف امروز در قوه قضائیه در جریان است و باید اجازه داده شود تا در فضایی آرام و در بستری به دور از هرگونه شائبه سیاسی به صورت فنی اظهارات محمدجواد ظریف مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن به اطلاع عموم مردم برسد. 💢 از وجه دیگر اگر به این مساله با عینک کنش‌گری سیاسی نگاه شود، این فرضیه به ذهن خطور می‌کند که جریان طراح این دو استیضاح تحت فشار پایگاه اجتماعی حامی خود که منتقدان سرسخت و ایدئولوژیک دولت حسن روحانی و جریان علی لاریجانی هستند، تصمیم گرفته در آستانه آغاز فعالیت‌ها برای ورود به انتخابات آتی مجلس و سپس انتخابات 1400، هم فاصله خود با این دو جریان را مشخص‌تر کند و هم به بدنه اجتماعی این پیام را ارسال کند که نمایندگان‌شان در حال فعالیت و اقدام هستند. (ادامه در پست بعد) ➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز👇 @enqelab_st
🔴چرا طرح موضوع استیضاح ظریف و لاریجانی توجیهی ندارد؟ (2) با در نظر گرفتن اینکه طراحی استیضاح ظریف و لاریجانی یک اقدام سیاسی برای داشتن دست برتر در انتخابات آتی است، می‌توان چند نکته مهم را درخصوص غلط بودن ایده اجراشده در نظر گرفت؛ 1⃣ اینکه بدنه اجتماعی حامی طراحان استیضاح که از سال92 و بعد 94 شاهد موفقیت‌های محدود در عرصه سیاسی است، امروز با فرض به نتیجه رسیدن استیضاح این دو نفر قانع نخواهد شد و به عبارتی دردی از آنها درمان نمی‌شود و قاعدتا انتظاری بیش از این اقدام را از فعالان سیاسی خود دارد و احتمالا به جز پیروزی در انتخابات آتی به دستاورد دیگری راضی نخواهد شد. 2⃣ اینکه در شرایط کنونی که هم سه سال از دولت حسن روحانی باقی مانده و هم علی لاریجانی همچنان ریاست مجلس را برعهده دارد و بخش قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس هم پیرو نظرات وی هستند، یکی کردن راس مجلس با دولت احتمالا به تقویت آنها و ادامه مسیر پنج سال گذشته منجر خواهد شد و نه‌تنها دستاوردی نخواهد داشت، بلکه آنها را در یک مسیر غلط همگرا‌تر خواهد کرد و احتمالا مجددا موجب می‌شود در عرصه کلان و ملی هم کشور از توفیقات اقتصادی و سیاسی محروم شود. از این‌رو حداقل‌هایی از تعقل سیاسی اجازه نمی‌دهد یک کنشگر سیاسی رقبای خود را متحد و همگرا کند و فرصت پیروزی را از جبهه خودی بگیرد. 3⃣ مساله سوم وجود امکان تحقق یک ایده برای آغاز فرآیند اجرایی آن است. اصولا در هر کاری عقل معاش می‌گوید اگر می‌توانی جلو برو! از تعداد امضا‌کنندگان دو طرح یادشده مشخص است که تعداد همه آنها روی هم به سختی به عدد 30 نزدیک می‌شود و سوای اینکه این رقم تنها یک‌نهم کرسی‌های مجلس را شامل خواهد شد، باید گفت امروز در مجلس هر کدام از سه فراکسیون سیاسی حدود یک‌سوم مجلس را در دست دارند و در این میان فراکسیون مستقلین و فراکسیون امید که اولی حامی همزمان رئیس دولت و رئیس مجلس است و دومی براساس سود و منفعت آمادگی اتحاد با علی لاریجانی اصلاح‌طلب و روحانی اعتدالگرا را دارد، در صورت قرار گرفتن در کنار یکدیگر رای بالایی خواهند داشت و لذا اجازه به نتیجه رسیدن این دو استیضاح را نخواهند داد. در این میان سنجه عمل سیاسی نشان می‌دهد با 20 یا 30 امضا نباید به میدانی وارد شد که حداقل 150 رای نیاز دارد. 4⃣ مساله چهارم ایجاد بهانه سیاسی برای رقیب سیاسی است. در شرایطی که وضعیت اقتصادی و ناکامی در رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در گفت‌وگو با اروپا ایده دولت و حامیان آن یعنی اصلاح‌طلبان را تحت تاثیر قرار داده است و به گفته خودشان بدنه رای بالایی از آنها را ریخته است، نباید بهانه‌ای واهی برای به نتیجه رسیدن را به آنها داد. آنچه واضح است، در همه رقابت‌های سیاسی کنش‌گران به محض رسیدن به نقطه ناکامی به دنبال بهانه‌ای برای فرار از زیر بار مسئولیت هستند و نمی‌خواهند ناکامی به نام‌شان نوشته شود، لذا نابلدی و تعامل منفعلانه باعث خواهد شد رقیب به مدیریت افکار عمومی بپردازد و نگذارد جامعه در فضایی آرام به دور از هیاهوهای رسانه‌ای و تبلیغاتی درخصوص عملکردها قضاوت کند. 💢 مورد آخر که البته باید امیدوار بود از ریشه نادرست باشد، این است که ممکن است این اقدام بازی در پازل جریانِ رقیبِ طراحان استیضاح بوده است؛ به این صورت که با نگاه بدبینانه آن هم در فضای پرالتهاب سیاسی می‌توان درصدی از احتمال را به این گزاره داد که طراحان استیضاح بازی رقبای سیاسی خود را خورده‌اند و از نردبانی بالا رفته‌اند که پایه‌های آن از قبل بریده شده است. @FarhikhteganDaily ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 اگر این روزنامه‌ها را پیش روی حضرت امام می‌گذاشتند، واکنش چه بود؟! ✅ امام خمينى(ره): «اگر قرار است عکس مرا بگذارید، جای آن، عکس یک رعیت را بگذارید و بنویسید این رعیت چه کار مهمی کرده. هر روز یک مسئله‌ای را می‌گویم و هی تکرار میکنند که فلانی چه گفت! میل ندارم رادیو هر وقت باز می‌شود اسم من باشد؛ مدتهاست که از این جهت متنفرم.» (صحیفه، ج ١٩، ص٣٦١-٣٦٣) 🔸خاطره مسیح مهاجری از امام خمینی(ره): یکبار حضرت امام بنده و خاتمی و دعایی را خواستند و فرمودند برای چه تیتر اول هر روز روزنامه‌های شما من هستم و عکس مرا منتشر می‌کنید؟ این همه افراد در این مملکت خدمت می‌کنند، چرا به یک طبیب که کار می‌کند و افراد را معالجه می‌کند یا یک دهقان زحمتکش نمی‌‌پردازید؟ 🔹خاطره عباسعلی زالی از امام خمینی (ره): در دیداری که با امام داشتیم اشاره کرده ‌بودند که عکس مرا در صفحه اول روزنامه نزنید، عکس یک کشاورز را بزنید، چه اشکالی دارد وقتی که یک روزنامه را نگاه می‌کنیم عکسی از یک کشاورز باشد که چه کاری انجام می‌دهد و چه خدمتی می‌کند؟ @enqelab_st
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه‌های رهبر انقلاب به برنامه‌سازان تلویزیون چه بود؟ @enqelab_st
🔴 چگونه می‌توان در با دشمن غلبه کرد؟ ♨️ هنر باید میدان‌دار باشد ✴️ جنگ 33روزه‌ی حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی (سال 2006) یکی از پیچیده‌ترین جنگ‌ها بود که هدف آن فراتر از حزب‌الله و لبنان بود. تنها یک هفته پس از تمام شدن جنگ، نشریه‌ی فاش کرد که دولت پسر قصد حمله به ایران را داشت و برای این کار، ابتدا می‌بایست سد حزب‌الله لبنان را می‌شکست. نتیجه‌ی جنگ اما دقیقا خلاف آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی تصور می‌کردند می‌شد. جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کتاب خاطرات خود اذعان کرد که عملکرد رژیم صهیونیستی در این جنگ، متزلزل بود و اعتبار آن زیر سؤال رفت. او گفت: " فرصت‌هایش را در این جنگ از دست داد. پیامد این جنگ، چیزی جز خزان استکبار در تابستان داغ برای رژیم صهیونیستی نبود." 💢 اما همه‌ی اتفاقات جنگ 33روزه، خلاصه در عرصه‌ی جبهه‌ی نظامی نبود. به موازات آن، جنگ مهم‌تری در رسانه‌های بین‌المللی، برای بازنمایی آن در حال وقوع بود. سعی می‌کردند مقصر ماجرا را حزب‌الله نشان بدهند و تا آنجایی هم که می‌شد، از انعکاس اخبار منفی علیه رژیم صهیونیستی حذر داشتند. یک سال بعد، روزنامه‌ی اسرائیلی در این‌باره نوشت: "اگرچه ما مطالب انتقادی شدیدی علیه مدیریت این جنگ داشتیم، اما چاپ نکردیم و به روحیه‌ی خبرنگاری خیانت کردیم، چون به دنبال حمایت از ارتش و جنگ بودیم." ⭕️ در این سوی میدان، گرچه امکانات و تجهیزات رسانه‌ای کم بود، اما حزب‌الله توانست با یک برنامه‌ی پارتیزانی رسانه‌ای، خلاء امکانات را پر کرده و اتفاقا دست برتر را داشته باشد و همین هم، یکی از دلایل پیروزی حزب‌الله در این جنگ بود. 🔹"حسن حیدر"، کارشناس و تحلیلگر مسائل لبنان و نماینده‌ی شبکه «المنار» در ایران درباره‌ی نقش رسانه در جنگ ۳۳ روزه چنین می‌گوید: "در جریان جنگ ۳۳روزه، یکی از خبرنگاران به نام علی شعیب، همانند رزمندگان به‌تنهایی با ارتش اسرائیل می‌جنگید؛ به‌عنوان‌مثال وقتی‌که اسرائیلی‌ها مدعی می‌شدند که بنت جبیل را تصرف کرده‌اند، وی با حضور در این منطقه عدم صحت این خبر را نشان می‌داد و آن را تکذیب می‌کرد؛ این‌گونه فعالیت‌ها به حدی بود که اسرائیل را مجبور کرد اخبار شبکه‌ی المنار را رصد کند... این سیاست المنار در جنگ بود و به‌همین دلیل نیز سیدحسن نصرالله در رابطه با این شبکه عنوان کرد که "لولا المنار لضاع الانتصار"؛ اگر المنار نبود، پیروزی از دست رفته بود... نقش رسانه در جنگ کمتر از سلاح نیست بلکه بیشتر از آن است." 💢 یادداشت پس از دیدار با جمعی از اهالی هنر، که چند شب پیش منتشر شد، بار دیگر تأکیدی است بر اهمیت، و وجود یک گسترده علیه نظام و مردم ایران. تجربه‌ی انقلاب اسلامی اما در این عرصه نشان داده است که هرجا تولیدات فاخر، با درون‌مایه‌ی دینی و انقلابی، و پایبندی به ارزش‌های والای انسانی، به منصه‌ی ظهور رسیده است، با استقبال مخاطبین داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. سریال‌های فاخری چون یوسف پیامبر و مختارنامه، و یا فیلم‌هایی چون محمد(ص)، ملک سلیمان، به وقت شام و... مؤید همین مطلب است. امروز نیز می‌توانند در جنگ نابرابر رسانه‌ای با ارتش تا دندان مجهز دشمن پیروز شوند، اگر به خدا توکل کنند و نبرد رسانه‌ای را جدی‌تر بگیرند. @khattehezbollah ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪توهین عجیب مجری برنامه به مسعود فراستی بخاطر انتقاد از فیلم «هزارپا»، «آمپول» و ترک برنامه زنده @enqelab_st
🔴 درباره اتفاق اخیر شبکه شما 📝 🖋گفته شده مجری خاطی توبیخ شده ولی در واقع او از طرف جامعه‌ای که به آن تعلق دارد، تشویق می‌شود. 🔸به تعبیر فوکو روابط اجتماعی، فرد را درون خود جا می‌دهد و فرد خود را مطابق هنجارهای تحمیل شده از آن جامعه درک می‌کند. این رابطه به‌مثابه یک نظام مراقبتی کار می‌کند و فرد را با تکنیکهای انضباطی تنبیه یا پاداش می‌دهد. 🔹بسیاری از مجری‌ها و برنامه سازان عضوی از جامعه ارتباطی شبه‌روشنفکری هستند؛ آنها حتی از نظر اقتصادی منافع مشترکی با طبقه سرمایه‌دار قلمرو هنر و سینما دارند. 🔸آن‌چیزی که مجری شبکه "شما" را به ارتکاب این رفتار مصمم می‌کند، همان چیزی است که رفتار او را ارزیابی و او را تایید خواهد کرد. بی شک به‌خاطر این رفتارش از طرف شبکه‌ای که در آن عضو است تشویق خواهد شد و بیش از پیش خود را ذیل آن نظام مراقبتی مورد شناسایی قرار خواهد داد. 💢این بحران صدا و سیماست که از استقرار یک نظام مراقبتی و تقویت مشروعیت قواعد حاکم بر سلوک و رفتار اعضای جامعه‌ی اداری خود، ناتوان بوده است. @yaminpour ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
🔴 لودگی و جربزه 📝 🔹پخش قسمتهایی از برنامه شبکه شما با اجرای آرش ظلی پور که در آن به شکل بی سابقه ای به مهمان برنامه توهین می شود، موجی در کاربران شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. موضوع برنامه ظاهراً درباره فیلمهای لوده و لوده پرور سینما بوده است. چیزی که حیرت آور است این است که این مهمان برنامه -مسعود فراستی- نیست که خطاب به کسی تندی بکند و برنامه را با چالش مواجه کند، بلکه این مجری، یعنی مثلاً عامل حرفه ای برنامه و «معتمد صدا و سیما» است که به شکل تهوع آوری، به شخصیت فراستی و حتی مسائل شخصی زندگی او حمله می کند و تا پایان هم به شکل دیوانه واری از کار خود دفاع می کند. 🔸از منظری اجتماعی، نباید کار مجری را خیلی هم عجیب دانست. این مجری جوان، فقط یکی از انبوه جوانان وابسته به طبقه مرفه کلانشهرهاست که چنین حسی را به فراستی و اغلب چهره های علمی برجسته ای دارند که منتقد وضع اجتماعی موجود هستند. نفرت از فراستی هیچ ربط مستقیمی به سینما یا هنر ندارد. نفرت از فراستی عکس العمل طبقه مرفه شهری است؛ طبقه ای که هویتی برای خود نیافته است، برآمده از روابط اقتصادی رانتی-راستی است، دلخوشی او سلبریتی های برجسته شده در همین روابط است و به پشتوانه بستر فرهنگی رسانه های بزرگ جهانی، غیر خود را محقر، دشمن و مقصر همه چیز فرض می کند. 🔻رسانه های جمعی و سلبریتی های برجسته شده در این رسانه ها، پدیدآورنده جوانانی سهل انگار، متکبر، بی مایه و پرادعا شده اند. شاید اعتماد به نفس بالاتر جوانان امروز نسبت به دیروز، اعتماد به نفسی که خودش خوب و امیدوارکننده است، دستمایه این اعوجاج در برخی از جوانان طبقه مرفه شهرها یا سمپاتهای آنها شده باشد. به هر حال هر چه که هست متولیان فرهنگ و رسانه کشور، لازم است 💢با دیدن این کلیپ چند دقیقه ای، عمیقاً از خود بپرسند با جوانان این کشور چه کرده اند؟ از خود بپرسند چه شده است که هر کسی با مدتی حضور در شبکه های اجتماعی و چرخ زدن در فضای نت، «کارشناس» می شود؟ خط مشی گزاران جناح حاکم لازم است از خود بپرسند چطور برخی اقشار مرفه جامعه این چنین از دیگران متنفرند؟ بپرسند این همه جربزه در جوان خوش تیپ و آرایش کرده رسانه ملی از کجا و به چه پشتوانه ای به وجود آمده است؟ نفرت از مسعود فراستی نفرت یک نوع فرهنگ خوش خوشان و خوش خیال و روزمره است از فرهنگ نقادی و فکر کردن. @sayyedmahdinazemi ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
هیچ نیازی به انتشار این عکس نبود. کسی که اندکی با فضای گفتگوهای رایج در شبکه های اجتماعی آشنا باشد، خوب می داند که چنین رفتاری، مسبوق است به شرط بندی ها و کری خونی های جوانان با همدیگر برای «رو کم کنی». غلبه فرهنگ لمپنی و لات بازیِ متجددانه بر فرهنگ پرسشگری و نقادی.
🔴آقای نخست وزیر! شما رمان را خوانده اید؟! 📝 (وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات) 🔹طارق متری وزیر فرهنگ لبنان ( ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸)، دقیق و خوش سخن ودانشمند و بسیار خوان بوده و هست. دیدار با او همیشه غنیمت است! چای نعناع و دردشه! دردشه همان گفتگو ست، صمیمی و پایان ناپذیر. طنجه بودیم ، گفت داستان ملاقات با آیة الله خامنه ای را برایت بگویم. حتما تازه است. 🔹همراه سعد حریری به تهران سفر کردیم. قرار ملاقات با آیه الله خامنه ای بود. -این دیدار در آذرماه ۱۳۸۹ انجام شده است- قبل از دیدار قرار شد، جلسه ای با سعد حریری به عنوان نخست وزیر داشته باشیم. شش وزیر هم همراه بودیم. جلسه در محل اقامت حریری در کاخ سعد آباد برگزار شد. سعد حریری گفت: باید مساله سلاح حزب الله را به عنوان مساله اصلی لبنان مطرح کنیم. من سخنی نگفتم، اما همه تایید کردند. 🔹وقتی وارد دفتر آیه الله خامنه ای شدیم، ایشان بسیارگرم و صمیمانه سعد حریری را در آغوش گرفت. جوانی و هوشمندی اش را تحسین کرد. از مرحوم رفیق حریری ذکر خیری به میان آورد. از لبنان بسیار تعریف کردند. نا گاه از سعد حریری پرسیدند، آقای نخست وزیر شما رمان گوژ پشت نتردام را خوانده اید!؟ خب پیداست که نخوانده بود! سری تکان داد که معلوم نبود خوانده یا نه. 🔹آیه الله خامنه ای گفت: در این رمان یک زن بسیار زیبایی تصویر شده است. او زیباترین زن پاریس است. طبیعی است که قدرتمندان در صدد دستیابی به این زن هستند. لات های پاریس، قداره کشان، با نفوذ ها. اما همه می دانند که آن زن زیبا، اسمش چی بود!؟ طارق گفت، من گفتم ازمیریلدا! آیه الله خامنه ای با تمام چشمانش خندید و گفت احسنت! شما وزیر فرهنگ بودید! 🔹همه می دانستند که ازمیریلدا یک دشنه ظریف دسته صدف سپید بسیار تیز و کارا به همراه دارد. هر کس به او سوء نظری داشته باشد، ازمیریلدا از استفاده از آن دشنه تردید نمی کند. اقای نخست وزیر! لبنان مثل همان زن زیباست. لبنان عروس خاورمیانه است. خیلی ها به کشور شما نظر دارند. اسرايیل خطری است که شما را تهدید می کند. مگر تا خیایان های بیروت نیامدند؟ مگر مردم را نکشتند؟ ویران نکردند؟ 🔹سلاح مقاومت مثل همان دشنه ازمیریلداست. دشمن را نومید می کند و امکان عمل را از او می گیرد. گفتگو ها ادامه پیدا کرد. اما سعد حریری کلمه ای در باره سلاح حزب الله سخنی نگفت. بعد از جلسه پرسیدم. نگفتی؟ گفت: دیدی جلسه را چگونه اداره کرد و بحث را پیش برد. می شد مطرح کرد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f