eitaa logo
بیداری طلاب
61.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
3.7هزار ویدیو
86 فایل
🔳 قال عیسی ع: کونوا نقّاد الکلام 🔳 پایگاه خبری مستقل حوزه های علمیه 🔻خبر حوزه🔻 قدیم 🔳 اخبار حوزه بدون سانسور 🔳 راه ارتباطی 🆔 @akhbarhowzeh 🖥دیدن سوابق تبلیغ و سفارش 👇 http://eitaa.com/joinchat/2893545491Ceb56fbfddd
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️در تیم اقتصادی خود تجدید نظر کنید 📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️ @sheikh_farhad_fathi ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
روزگار قائم‌مقامی پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت سالروز فوت آقای حسینعلی منتظری قائم مقام و حمایت از جلاد مخالفت منتظری با اعزام هیئت تحقیق پیرامون ربایش سیدموسی صدر نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان حذف آیت‌الله ربانی املشی، هزینه‌ای که بیت آقای منتظری به انقلاب تحمیل کرد معرفی کتاب «روزگار قائم‌مقامی» در خبرگزاری کتاب ایران شگردهای مخدوش‌سازی اسناد تاریخی توسط بیت منتظری نامه عزل منتظری نامه هفت فروردین منتظری به امام نامه تاریخی 8فروردین امام خمینی به منتظری برخورد مروت‌آمیز نظام با آقای منتظری روایت مرحوم آیت‌الله ری‌شهری ازحمایت‌های خلاف قانون آقای منتظری از فامیل خود نامه امام خمینی به مرحوم آیت‌الله ری‌شهری جهت برخورد قاطع با باند سیدمهدی هاشمی موافقت امام با پیشنهاد مرحوم ری‌شهری مبنی بر لزوم تبعید داماد آقای حسینعلی منتظری پاسخ حکیمانه امام به درخواست عفو مشروط داماد آقای حسینعلی منتظری هشدار آیت‌الله مشکینی به آقای منتظری نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش اول نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دوم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش سوم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش چهارم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش پنجم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش ششم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هفتم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هشتم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش نهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش یازدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دوازدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش سیزدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش چهاردهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش پانزدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش شانزدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هفدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش هجدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش نوزدهم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش بیستم نقد خاطرات منتظری به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش بیست و یکم آقای منتظری، برآمدن مجتهدی از دل سیاست ماجرا و متن نامه اعتراضی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری رنج‌نامه مرحوم حاج احمد خمینی خطاب به منتظری برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/1 برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/2 برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/3 برای آشنایی با جریان منتظری چه بخوانیم؟/4 🔊ببنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی @bonyadtarikh ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔺تبلیغ برای کنسرت و گردهمایی اونورآبی بانوان در قم! ➖ هر روز عکس و فیلم هایی جدید از کشف حجاب و کشف لباس در فلان مرکز خرید و فلان خیابان منتشر می شود، این یعنی که دعوا فقط سر یک روسری نبوده و نخواهد بود؛ طبیعی است که ایرانی دلباخته سبک زندگی آمریکایی، راه که باز باشد تا ناکجاآباد برود... ✍اینکه رهبر انقلاب فرمودند دست هایی در کار است که فضای قم را عوض کنند این هم نمونه اش قابل توجه استاندار، و حجت الاسلام و المسلمین سعیدی و حجت الاسلام گرجی مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔘 صدایی که حتی به پشت دیوار فیضیه هم نمی‌رسد 🔹با شروع فتنه اخیر، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم کاملا در زمین دشمن بازی کرده که یکی از اقدامات اخیرش صدور بیانیه علیه اقدامات انقلابی قوه قضائیه در خصوص نحوه برخورد با اغتشاشگران بوده است. 🔸نکته قابل تأمل این است که برخی چهره‌ها، بیانیۀ این مجمع غیر انقلابی را صدای حوزۀ علمیه قم جا می‌زنند و می‌خواهند به افکار عمومی این پیام را بدهند که حوزه علمیه قم نیز به نحوه برخورد با اغتشاشگران و اقدامات قوۀ قضائیه در این خصوص مخالف است ♨️ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز که در فتنۀ اخیر بارها موضع‌گیری‌های خوبی داشته و حتی تجماعتی در مدرسۀ فیضیه در حمایت از رهبری، نظام اسلامی و قوه قضائیه داشته، اما متاسفانه از جهت رسانه‌ای کردن اقداماتش به شدت ضعیف عمل کرده و در برخی موارد صدایش حتی از دیوارهای فیضیه هم عبور نکرده است. 🔹در زمانه‌ای که رسانه‌ها در متن جامعه ظهور و بروز عجیبی دارند، جامعه مدرسین باید تدبیری بیندیشد تا صدایش رساتر از گذشته شود و فقط محصور در قم نباشد. ♨️اگر در این زمینه کوتاهی شود، مارهای خوش خط و خالی که در برخی نهادها و مجامع حوزوی جا خوش کرده‌اند، مواضع غیر انقلابی خود را با نام حوزه علمیه قم به گوش مردم خواهند رساند. ✍️ حسین حیدری @resalathozehenghelabi ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻امام رضا عليه السلام: اَلْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ هَلْ تَبْقَی اَلْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَالَ لاَ قُلْتُ إِنَّا نُرَوَّی أَنَّهَا لاَ تَبْقَی إِلاَّ أَنْ یَسْخَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی اَلْعِبَادِ قَالَ لاَ تَبْقَی إِذاً لَسَاخَتْ. حسن وشاء گوید: از حضرت رضا (علیه السّلام) پرسیدم آیا زمین بدون امام باقی ماند؟ فرمود: نه. گفتم چنین روایت نموده اند که باقی نماند در حالی که خدا بر بندگانش خشم گرفته باشد فرمود: خیر نماند در این صورت در هم فرو ریزد. 📚الکافی, جلد ۱, صفحه ۱۷۹ به مسئولین گفته‌ ام وقتی جنس قاچاق پیدا می‌ کنید جلوی همه آتش بزنید »بنده به معیشت مردم خیلی فکر می‌ کنم »و دغدغه‌ مندم 🇮🇷 رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای 🔻کارِ کارگر ایرانی را ترویج کنید »به مسئولین گفته‌ ام »وقتی جنس قاچاق پیدا می‌ کنید »این جنس را جلوی همه آتش بزنید »بنده به معیشت مردم خیلی فکر می‌ کنم »و دغدغه‌ مندم »هر چه بررسی می‌ کنم »راه حلی - جز تکیه به مسائل داخلی ندارد »اینکه هی تُجّار خارجی بیایند »تاکنون بی‌ نتیجه بوده »اگر کاری هم بکنند »در جهت تسلط بر بازار است »که به ضرر ماست..... 1395/5/11 ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️مهر آیت الله سید صادق روحانی شکسته شد 🔸شب گذشته، همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت هفتمین شب ارتحال حضرت آیت الله روحانی در مسجد امام حسن عسکری( ع) شهر مقدس قم، مهر ایشان شکسته شد. ♨️ سنت شکستن مهر بعد از درگذشت مراجع و علما از دیرباز مرسوم بوده و این کار به معنای تعطیلی دفاتر و مسائل مربوط به مرجعیت است. سنتی که مجد و عظمت روحانیت را به همراه دارد. 🔹️ این سنت مهم حوزوی، در واقع زمینه هرگونه سوء استفاده مادی و معنوی احتمالی آقازادگان، وابستگان، نزدیکان و اعضای دفتر مرجع درگذشته را مسدود می‌سازد و ضمنا تکلیف مقلدان را نیز مشخص می‌کند؛ اقدامی که نه تنها تنقیص و جسارت به نزدیکان و وابستگان نیست بلکه مهمترین گام در جهت صیانت از حریم و جایگاه مرجعیت تلقی می‌شود. @Manahejj ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
چند نکته درباره برنامه اقامه نماز باران، فردا در مسجد مقدس 🔻دعوت بارانی 1⃣ همین امروز این خبر منتشر شد: باران در راه ایران! سازمان هواشناسی: روز شنبه سوم دی در اغلب نقاط کشور سامانه بارشی فعال است و فقط در بخش‌هایی از جنوب شرق کشور بارش نخواهیم داشت. 2⃣ در دورانی که پیام های متکثر راست و دروغ بی امان بر ذهن مخاطب می بارد، نمی توان برای همه توضیح داد که مثلا ما قبل این خبر، برنامه ریزی نماز باران را انجام داده بودیم و بعد فهمیدیم سازمان چه گفته و... 3⃣ در متن پیام استاد عابدینی برای دعوت جهت شرکت در نماز باران عملا با یک اخلاقی مواجه هستیم: "ان شاالله مؤمنان با جدیت در این استغاثه شرکت کنند که دعای هر شخصی در نتیجه کار قطعا تاثیرگذار است و حداقل انجام تکلیف در تضرع بسوی خدای سبحان است که اگر کوتاهی در شود و مشکلاتی برای مومنان ایجاد شود، تمام کسانی که می‌توانستند در این استغاثه شریک باشند ورحمت و رضای الهی را تقاضا کرده و گشایش ایجاد کنند، مورد قرار می‌گیرند." @sedayehowzeh ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
بازخورد چالش شیخ فرهاد.pdf
20.06M
♨️شیخ فرهاد فتحی در درخواستی جالب از افراد کم حجابی که در اثر اغتشاشات اخیر با حجاب شده اند خواست به او پیام بدهند با سلام و احترام یکی از مسائلی که در فتنه اخیر مورد تأکید دشمن قرار گرفت، مسأله کشف حجاب بود که برخی دانسته و یا نادانسته همراه دشمن شده و مرتکب کشف حجاب شدند. در مقابل، علاوه بر خانم‌ها و دخترانی که حجاب‌شان را محکم‌تر از قبل گرفتند، ما شاهد خانم‌ها و دخترانی در جامعه‌مان بودیم که از کم‌حجابی به حجاب کامل تمایل یافتند که متأسفانه این‌ها دیده نشدند و حتی احساس کردیم و دریافتیم که بسیاری از دوستان مذهبی و انقلابی هم گمان می‌کنند در این فتنه، فقط ریزش‌ها بوده که رقم خورده و رویشی در کار نبوده است! این شد که به فکر ایجاد یک چالش در کانال شیخ فرهاد فتحی در ایتا برآمدیم و سؤالات زیر را با مخاطبان کانال درمیان گذاشته و درخواست شد تا صادقانه به سؤالات این چالش، پاسخ دهند: 1. چرا کانال رو دنبال می‌کنید؟ 2. چرا حجاب‌تون کامل نیست؟ 3. چه اتفاقی بیفته حجابت کامل میشه؟ 4. آیا کسی در چندماه اخیر، حجابش کامل‌تر شده؟ نتیجه این چالش، صدها پیامی بود که در پاسخ به آن دریافت کردیم و هم‌اکنون به‌عنوان نمونه، بخشی از آن‌ها (400 پیام) را بدون این‌که دست‌چین و رتبه‌بندی کنیم، به‌صورت یک فایل Pdf درآوردیم تا مورد مطالعه، توجه و تأمل همه مخاطبین گرامی کانال شیخ‌فرهاد قرار گیرد. 📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️ @sheikh_farhad_fathi ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻عرض ارادت علی شفیعی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به منتظری در روز سالمرگش! 🔻از آفاتی که حوزه را تهدید می کند، وجود عناصر کج اندیشی است که در مناصب و اندیشکده های رنگارنگ حوزوی و شبه حوزوی جا خوش کرده و با عناوین دهان پرکن "دکتر، محقق، اندیشمند" و ... به نشر افکار پوسیده و غیرانقلابی خود مشغول اند. ✍آقای احمد واعظی رئیس دفترتبلیغات چه جوابی دارد که از پول بیت المال این افراد را تغذیه می‌کند. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
👓 خب پاسخ سوالتون ساده است! دفتر تبلیغات خادم طلاب مبلّغ است! برای چندمین بار هیچ پولی حتی پول کرایه به طلاب نمی‌دهد! اما پژوهشگاههای عریض و طویل، کارمندان مختلف، همایش در توضیح اینکه معنای دقیق چیست و ثلاثی مجرد است یا مزید! ❗️ همین یکی مشت نمونه خروار! البته از حق نگذریم‌اطلاعیه های خوبی می‌دهند و برای ما موضوع مشخص می‌کنند دمشون گرم! 💬 مبلغ تنها ✍بودجه های میلیاردی به جای توزیع مناسب و تخصیص به مقدار لازم به طلاب مبلغ صرف افراد ناسالمی مثل فرد مذکور در پیام بالایی میشود. @HozeTwit ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️"رحلة العمر" فیلمی سعودی که مناسک حج را به 9 زبان توضیح می دهد الجزیره: وزارت حج و عمره عربستان سعودی از پخش فیلم "رحلة العمر" به عنوان بخشی از پروژه آگاهی‌بخشی به زائران بیت الله الحرام خبر داد. مدت زمان این فیلم 12 دقیقه همراه با ترجمه به 9 زبان است و بیانگر سفر حجاج و نحوه انجام مناسک قبل و هنگام اداء فریضه حج است. قرار است این فیلم در 144 هواپیما و بیش از 28 هزار صفحه نمایش داده شود. بیش از 800 بازیگر اصلی و فرعی در این کار شرکت کردند تا تمام موضوعات مورد علاقه زائران بیت الله الحرام را به شکلی ساده بیان کنند. این وزارتخانه همچنین جزئیات پروژه آموزشی خود را منتشر کرد که در آن سفر حج و عمره را به تفصیل ارائه می کند، مناسک حج را مستند می کند و زائران را در مورد جزئیات این سفر آموزش می دهد. برنامه آگاهی بخشی به حجاج شامل 23 کلیپ آموزشی، 6 فیلم سینمایی به 7 زبان، 13 راهنمای آموزشی به 14 زبان، یک فیلم مستند به 9 زبان و یک فیلم شبیه سازی احرام پوشیدن به 7 زبان است. @dolatedin ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى ع: عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ يَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِيَ وَ لَمْ يَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُهُ- فَإِذَا دُعِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُئِلَ صَرَفَ الْبَلَاءَ صَرْفَةً. ✅قدرت دعا ✍️امام کاظم(ع): بر شما باد به دعا، چرا که دعا به درگاه خدا، و خواستن از خدا، بلایی را که مقّدر و قطعی شده، و به جز امضای آن نمانده، برمی‌گرداند. پس هنگامی که خدا خوانده شود و از او درخواست شود، خدا به یکباره بلاء را برگرداند. 📚کافی، جلد۲، ص۴۷۰ ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️توییت عبداللهی نژاد از وضعیت زندگی فاضل میبدی و انتشار تصاویری متفاوت از او و نزدیکانش ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻اینستاگرام منتظری به مناسب سالمرگ وی، تصویر و جملاتی را از استاد علوی بروجردی در رثای منتظری منتشر کرد! 👈نسبت به آقای منتظری جفا زیاد شده است بعد از انقلاب که مسلط شد؛ برخورد کرد به واقعیت‌هایی که در سیاست هست، حرفهایی که ایشان می‌زد، جنس حرفها با حرفهای امام تفاوت می کرد. معمولاً امام، مشکلات را که می گفت، نصیحت می‌کرد که درست می شود و امید می داد. اما ایشان می‌گفت آنانی که باعث این مشکلات شدند چرا عامل شدند؟ ایشان در این وادی بود تا وقتی که زمینش زدند. آقای منتظری می توانست سیاستی را در پیش بگیرد که خیلی راحت بود می توانست بگوید این هایی که الان با من دارند با من مخالفت می‌کنند و امام را و امام را علیه من تحریک می کنند، یا منافع شخصی دارند یا این مشکلات را پیش می آورند. خیلی خوب! حوصله می کنم تحمل و صبر می کنم. من را برای رهبری تعیین کرده‌اند. می‌گذارم امام برود و قدرت دست من بیفتد و آن وقت پدر همه شان را در می آورم. (این طبیعی است که هرکسی جهات شخصی و نفسانیش این را اقتضا می‌کند) مرحوم آقای منتظری می‌دانست امام وضع حالیش خوب نیست. این را می دانست؛ خود ایشان می گفت میدانستم که امام سه ماه یا چهار ماه دیگر زنده نیست، میگفت دکترهایی که محرم امام بودند با من هم ارتباط داشتند ایشان علاقه هم به امام داشت، تعارف نبود. ✍تحلیلهای غلط ایشان در این مورد عبرت‌آموز است. چرا امام خمینی درباره شهید بهشتی یا آیت الله طالقانی تحریک نشدند ایشان با مطالعه بیشتر اطلاعات درستی کسب کنند. 🔻اطلاعاتی درباره باند منتظری https://eitaa.com/khabarehowzeh/65361 ♨️ @khabarehowzeh
🔻کتابی برای مطالعه منصفانه و محققانه درباره زمانه و زمینه عزل آقای منتظری از قائم مقامی 🔻گذری بر روزگار قائم‌مقامی منتظری 🔹 پس از پیروزی سیدمحمد خاتمی در انتخابات ١٣٧۶؛ آقای حسینعلی منتظری و بیت وی با محاسبه‌ای غلط گمان کرد دوران انقلاب اسلامی به پایان خود نزدیک شده و او می‌تواند با سخنرانی‌ها و مواضع ساختارشکنانه بار دیگر خود را به صحنه سیاسی کشور بازگرداند. 🔸او در سیزده رجب سال ٧۶ اقدام به طرح شبهات و سخنان ناصوابی زد که با واکنش صریح جامعه ایرانی روبرو شد. 🔹گفتنی است این اقدامات ریشه در ارتباطات آلوده آقای منتظری و بیت وی با جریانات انحرافی دارد. کتاب روزگار قائم‌مقامی به خوبی این ارتباطات را بر اساس اسناد متقن تاریخی نموده است. 📚معرفی کتاب : روزگار قائم‌مقامی پس از تبیین رابطه بیت منتظری با سیدمهدی هاشمی و منافقین(مجاهدین خلق) با کاوشی پژوهش محور در اسناد و گفته‌های معتبر تاریخی، سرنخ‌های یک جریان تاریخی را به مخاطب نشان می‌دهد و اثبات می‌کند رابطه منتظری با نهضت آزادی از اوایل انقلاب شکل گرفته و تا دهه‌ها بعد ادامه داشته است و این ارتباطات منجر به اشتراک در نظر و وحدت در راهبرد میان لیبرال‌ها و منتظری پیرامون مسائل مختلفی همچون سازمان مجاهدین خلق شده است. در نهایت کتاب به ذوب شدن منتظری در لیبرال‌ها در مسئله جنگ می‌پردازد و پیام منشور روحانیت امام خمینی(ره) را به‌عنوان تقابل قاطعانه امام با آن‌ها بررسی می‌کند.... متن کامل معرفی کتاب در خبرگزاری کتاب ایران @bonyadtarikh ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻ضعف دستگاه های فرهنگی در جنگ نرم دشمنان امام جمعه قم در خطبه های نماز جمعه: 🔹دستگاه های فرهنگی به هشدارهای چند سال قبل رهبر معظم انقلاب توجه جدی نکردند و نتیجه آن را امروز در جامعه شاهد هستیم. 🔹امروز دشمن میخواهد با موضوع حجاب یک تیر و چند نشان بزند و با ترویج بی حجابی این موضوع را از یک مسئله اعتقادی به مسئله سیاسی تبدیل و مردم را مشغول آن کند. 🔹️ همانگونه که رهبر انقلاب تاکید داشتند دعوا بر سر حجاب نیست بلکه آنها به دنبال از بین بردن استقلال و ایستادگی ملت و ریشه کنی اسلام هستند. ✍ایشان نگفتند که خودشان که دومین حرم بزرگ اهل بیت علیهم السلام در ایران زیر دستشان است در این چندسال برای ترویج اقل فرهنگ دینی در حرم مطهر حضرت معصومه چه کرده‌اند. 🔻جالب تر اینکه با وجود تعداد بالایی خانم طلبه در قم و ظرفیت بالای طلاب خواهر برای ترویج حجاب، ایشان هیچ استفاده ای از این ظرفیت برای ترویج حجاب در حرم زیر دست خودشان با سالی چندین میلیون زائر نکرده‌اند. 🔻اصولا معلوم نیست در این چند سال تولیت محصول عملکردشان چه کاری در حرم مطهر بوده است. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
🔻تولیت آستان قدس رضوی: نتوانستیم نسل جوان را درباره حجاب قانع کنیم حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی: 🔺اینکه امروز می‌بینیم برخی از بانوان و دختران ما در جامعه نسبت به بعضی از ارزش‌های دینی مانند حجاب بی‌تفاوت هستند به خاطر کم کاری ما در آگاه سازی آنهاست؛ ما نتوانسته‌ایم نسل جوان را در خصوص حجاب قانع کنیم. 🔺 ممکن است عده‌ای مزدور و اجیر شده باشند که با حمایت مالی دشمن نوعی از پوشش و رفتار ناهنجار با فرهنگ اسلامی و ایرانی را در جامعه ترویج کنند؛ اما حجاب صرفا فرهنگی اسلامی نبوده بلکه فرهنگی ایرانی نیز هست؛ ایرانیان پیش از اسلام نیز حجاب داشتند زیرا حرمت زنان را حفظ می‌کند. 🔺بی حجابی برای هیچ مسلمانی قابل قبول نیست و درد آور است که در جامعه اسلامی انسان شاهد بی‌حجابی از ناحیه بانوان مسلمان باشد؛ منتهی لعن و نفرین کردن مشکلی را حل نمی‌کند، باید کار و تلاش فرهنگی و رسانه‌ای کرد و وظیفه سنگینی در این خصوص داریم. ✍حجت الاسلام مروی نگفت با بودجه‌های میلیاردی آستان قدس چرا برای اقناع ساکنین مشهد و زائران میلیونی حرم مطهر رضوی برای حجاب و فرهنگ اسلامی کاری نمیکند‌. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
💎 توصیه‌ای کاربردی از حضرت عیسی(ع) 🔻حضرت عيسى عليه‌السلام: إيّاكُم وَ النَّظَرَ إلَى المَحْذُوراتِ؛ فَإنَّها بَذرُ الشَّهَواتِ وَ نَباتُ الفِسْقِ ➖ از نگاه‌كردن به آنچه منع شده است، بپرهيزيد؛ چراكه آن بذر شهوت‌ها و رويش گناه است. 📚 بحارالأنوار، ج۱۰۴ ص ۴۲ ح ۵۲ 🔻امام خامنه ای 🔹️تحریف چهره اهل بیت 🔸 ای کاش همه‌ی خلفای بنی‌امیه و خلفای بنی‌عباس اشتباه می‌کردند و راه معاویه را دنبال می‌کردند. اما متاسفانه راهی بهتر از معاویه [برای دشمنی] اختراع شد و آن این بود؛ چهره را از بین نبردند، نام را نخواستند زیر خروارها خاک دفن کنند، آمدند چهره را تحریف کردند؛ و این خطرناک است. این کار گرفت؛ آن‌چنان گرفت که قرن‌ها گذشت و دوستان اهل بیت، اهل بیت را آنچنان می‌بینند که دشمنان می‌دیدند... شیعه امروز امام سجاد علیه‌السلام را یک بیمار می‌داند! 📕همرزمان حسین علیه‌السلام ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️اوضاع افتضاح اداری مرکز مدیریت و مدیریت ضعیف حجت الاسلام و المسلمین اعرافی ۱ ♨️به نظرم در مجموع، مسئولان حوزه نمره قبولی در این باره نمی‌گیرند! 🔹 بله مگر می‌شه این مدت کاری برای رضایت طلاب نکرده باشند حتما کارهای خوبی کردند، مثلا همین بحث بیمه تکمیلی که ما یادمونه تا ۷سال پیش اصلا به این نحو نبود و الان خیلی خیلی بهتر شده و مشخصه در این زمینه با کار جهادی رضایت طلاب تامین شده؛ ❗️ اما به نظرم بزرگترین مشکل مسئولان حوزه عدم پاسخگویی به طلاب هست! یعنی ما اصلا یادمون نمیاد بجز موارد محدود، در قم یه مسئول بیاد در جایگاه پاسخگویی بگه مثلا این ۴تا طرح را برای چی من انجام دادم! بگه الان حذف درسها چرا اینجوریه! بگه چرا هرسال تقویم آموزشی همیشه همین مشکلات کوچیک و مسخره را داره! بگه چه مشکلاتی سر راهش هست که اطاق ۱۰۷ همیشه دو نفر هستند که یکیشون هم اغلب سیستمش خرابه! نمی‌گم درستش کنه لااقل توضیح بده! طلبه از نظر صنفی منصفترین و متقی ترین و آگاهترین صنفه! اگر توجیهت منطقی باشه می‌پذیره اگر راه حل داشته باشه می‌ده و اگر توجیهت منطقی نباشه اصلاحت می‌کنه☺️ 💬 اسم نبرید 👓 آقا جان دلت خوشه ها کجا اصل و محور طلبه است بلکه طلبه خودش رو با همه چیز و همه کس و هر مسئولی وفق بده! 💬 نقطه 👓 من شهرستان بودم و بعد انتقالی گرفتم قم؛ 🔹 به نظرم این همراهی مسئولان و عدم پاسخگوییشون را باید تفکیک کرد: ما که شهرستان بودیم مسئولان مدرسه چون ما را می‌شناختند و کل طلبه ها مثلا ۱۰۰نفر بودند واقعا برای رضایت این مجموعه ۱۰۰نفری همه تلاششون را می‌کردند! اگر جا داشت ارفاقاتی داشتند اگر درسشون ضعیف می‌شد پیگیری می‌کردند. ❗️ اما در قم چون اون مسئولان دارالشفا کاملا کارمندی هستند و هیچ شناختی از طلاب ندارند طبعا هم برخوردها سرده، هم پیگیری خاصی صورت نمی‌دهند هم پاسخگویی نیست! تو شهرستان هرچی می شد سریع مدیر مدرسه با طلاب جلسه می‌ذاشت ولی اصلا ما نمی‌دونیم مدیر قم کیه! مدیر قم هم پیدا کنی میگی این چرا اینجوریه، می‌گه این مسئولش مسئول سطوح عالیه! انقدر کارمند و مسئول داره آدم نمی‌دونه چیو از کی پیگیری کنه! 💬 طلبه شهرستان 👓 تنها جایی که به صورت رسمی و نهادی قرار بود نظر طلاب را منعکس کنه، بود که با همه اشکالاتش، بودنش خیلی بهتر از نبودش هست! ❗️ اما شما ببینید اسفند ۱۴۰۰ دوره این مجمع تموم شد و گفتن باشه اردیبهشت ۱۴۰۱ رای گیری انجام می‌شه! بعد هم که کلا فراموش شد! اصلا انگار نه انگار که نهادی بوده و باید طلاب رای می‌دادن که صداشون شنیده بشه! حتی یه توضیح خشک خالی هم داده نشد که چرا انتخابات انجام نشد! 📌 جامعه مدرسین در این باره که برگزاری انتخابات وظیفه اش بود حتی یک هم نداد! خب این خودش بزرگترین تضعیف جامعه مدرسینه که تنها انتخابات چندسال یکبار طلاب را برگزار نکند و انگار نه انگار! 💬 بی‌نام @HozeTwit ✍این وضع افتضاح در دوران حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در حالیست که ایشان به جای نظارت مستقیم و پرداختن به این مشکلات ضعفهای مدیریتی خود را با شعار ۴۰۰ طرح راهبردی می‌پوشانند. 🔻جانشین ایشان حجت الاسلام ملکی هم روشن نیست چه میکنند و این جایگاه اساسا چه کاربردی دارد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️اوضاع افتضاح اداری مرکز مدیریت و مدیریت ضعیف حجت الاسلام و المسلمین اعرافی ۲ 👓 در باب خدمت واقعا مرکز حوزه خدمات خوبی ارائه میدهد هرچند شاید اشکالاتی اما کوچک داشته باشد. 🔹اما مرکز مدیریت که طلبه ها بیشتر با آن سر و کار دارند غالباً پاسخ گو نیستند و در هیچ موردی تقریبا از طلبه ها نظرخواهی نمیشود و اگر اشکال یا نقدی هم داشته باشند مثلاً در باب امتحان شفاهی و تقویم آموزشی و برنامه جدید حوزه و... کسی پاسخگو نیست! 💬 محمدجواد 👓درباره طلبه محور بودن، با صحبت اون بزرگواری که فرمودن اداری شدن مسئولیت‌های حوزوی، به طلبه محوری اسیب میزنه بسیار موافقم. 🔹طلبه و مسئول باید هم رو بشناسن از نزدیک و ارتباط حقیقی داشته باشن، ولی این اتفاق نمیفته... وقتی مسئول آموزش یا مدیر یا رفاهی یا... نه استاد منه نه در روز معاشرتی با هم داریم نه آشناییم نه حتی اسم همو میدونیم و تنها اطلاع اون بزرگوار از ما فقط یک کد تحصیلیه، طبیعیه که برنامه‌ریزی‌ها هم هی با نیاز من نمی‌سازه! یا ابلاغیه و طلاعیه طرح‌های مختلف علمی و تبلیغی و مهارتی میاد، ولی انگیزشی در طلبه اتفاق نمی‌افته. بعد هی میگردیم دنبال مقصر و هی طلبه دنیال اصلاح مسئوله و مسئول دنبال اصلاح طلبه و هی هم هیچی درست نمی‌شه... ❗️کاش برای گسترش حوزه -چه خواهران چه برادران- به جای عریض و طویل کردن یک تشکیلات واحد، همون مدارس کوچیکی که تمام‌ نیازهای طلاب رو برطرف می‌کنه، تکثیر بشن. این‌طوری ارتباط انسانی که یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و پویایی این تشکیلات مقدسه، حفظ می‌شه. ینی یه چیزی شبیه مدل‌های رشد طبیعت که تجربه نشون داده خیلی بهتر کار می‌کنه! 💬 طلبه جامعه الزهرا 👓 یکی از اشکالات عمده که به شخص حضرت آیت الله اعرافی می شد، کثیرالمشغله بودن ایشان بود، و اشکال دوم، وجود همین رویه در قائم مقام ایشان در حوزه علمیه قم! هنوز افکار عمومی پاسخ قانع کننده ای برای دو اشکال بالا دریافت نکرده، شاهد معرفی معاون جدید سطوح عالی حوزه علمیه قم بودیم که متاسفانه ایشان هم دست کمی از اوصاف دو مقام اول ندارد!عدم اطلاع از قوانین و ضوابط سطوح عالی از یک طرف و مشغله فراوان ایشان از سوی دیگر، که حتی فرصت کافی برای دیدار، هم فکری و هماهنگی های لازم با مدیران مجموعه قم را هم ندارد!! معضل بزرگی است که در نهایت دود آن به چشم حوزه، اساتید و طلاب حوزه می رود. به همین مناسبت جا دارد سؤالات ذیل از آقایان تصمیم ساز و تصمیم گیر پرسش شود: 1⃣علت انتخاب مسئولینی که تمرکز و تمحض لازم برای مدیریت حوزه علمیه قم را ندارند چیست؟ 2⃣مسئولین بزرگوار، با چه توجیه و با چه حجت شرعی تن به پذیرش چنین مسئولیت هایی می دهند؟ آیا از عواقب آن اطلاع ندارند؟ و آیا فکر نمی کنند که یک "قبول" نا به جا می تواند ظلمی آشکار در حق جهان اسلام باشد؟! 3⃣شما چه پاسخی برای معطل کردن این حوزه با عظمت به جهت تجربه اندوزی مسئولین کم اطلاع دارید؟ 4⃣حوزه علمیه تا چه زمانی باید تاوان کم تجربگی و ضیق وقت مسئولین را بدهد؟ آن هم در شرایطی که وقت، اندک، و راه های نرفته بسیار است. امیدوارم اگر مسئولین مخاطب این نوشتار پاسخ روشنی به این پرسش ها ندادند، لااقل در محضر خداوند پاسخی داشته باشند. 👓 قطعا همه این دستگاهها غایت و هدفشون خدمت به طلابه‌و این سوالات باید مدام مد نظر باشه: 1⃣ آیا واقعا این ادارات و دستگاه‌های عریض و طویل با این تعداد کارمند و بودجه موجب رضایت و سهولت امور طلاب در زمینه‌های مختلف(آموزش، معیشت، رفاه، فرهنگی و...) شده‌اند؟ 2⃣ آیا برخورد و پاسخگویی کارمندان با ارباب رجوع (که همگی تقریبا طلبه هستند) و به طورکلی بهره‌وری یک اداره حوزوی تفاوتی با سایر ادارات دولتی دارد؟ 3⃣آیا سیاست گذاری در این ادارات نوید بخش خدماتی است که موجب حرکت روبه جلو طلاب و خود آن اداره است یا مانند خیلی از ادارات مصداق درجا زدن است؟ در آخر هم این نکته خیلی مهم نباید مغفول باشد که در مورد یک اداره حوزوی صحبت میکنیم! این اداره باید الگو سایر ادارات باشد نه اینکه خدایی نکرده مانند برخی ادارات خودش درگیر مشکلات جدی اداری باشد! (مثل استخدام های بی ضابطه، انجام کارهای سفارشی و....) ❌ اگر خدمات دهی و حل امور یک نیروی نظامی مستقیما در امنیت کشور موثر است، خدمات و حل امور طلاب در زمینه‌های مختلف(معیشت و رفاه، آموزش، تهذیب و....) مستقیما علم و فرهنگ جامعه را متاثر می‌کند! و اگر علم و فرهنگ بخاطر مشکلات طلاب مشکل دارد، آن مسئول حوزوی نقشش در مشکلات کشور بسیار زیاد است! 💬 محمدحسن @HozeTwit ✍این وضع افتضاح در دوران حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در حالیست که ایشان به جای نظارت مستقیم و پرداختن به این مشکلات ضعفهای مدیریتی خود را با شعار ۴۰۰ طرح راهبردی می‌پوشانند. 🔻جانشین ایشان حجت الاسلام ملکی هم روشن نیست چه میکنند و این جایگاه اساسا چه کاربردی دارد. ♨️ @khabarehowzeh ♨️
♨️اوضاع افتضاح اداری مرکز مدیریت و مدیریت ضعیف حجت الاسلام و المسلمین اعرافی ۳ 👓 کارهای اداری در ایران چطور انجام‌ می‌شود؟! ❗️ آیا این زیبنده حوزه‌های علمیه است که کارهای اداری در آن مانند سایر ادارات(و بلکه گاهی موارد بدتر از دیگر ادارات!) انجام شود؟! آیا نباید روحیه جهادی طلبگی در کارهای اداری حوزوی نیز وارد شود؟! روحیه جهادی اساتید که با کمترین حقوق یا بدون حقوق به طلاب خدمت می‌کنند! روحیه جهادی طلاب که بدون حقوق به تبلیغ و منبر و خدمت رسانی می‌روند! اما بعضا شما یک ربع دیر به کار اداری برسید، کارمند طلبه، نیم ساعت قبلش رفته است! ❗️ آقای حسن‌پوری نمونه خوبی است که نشان می‌دهد می‌شود و باید جهاد و روحیه طلبگی را با کار کارمندی جمع کرد! 💬 زبل الطلاب 👓 طلاب رو که چه عرض کنم، هم در موارد متعددی مورد بی مهری کارمندان و نظام اداری مرکز مدیریت قرار می‌گیرند. مثلا: - امسال همون ساعتی ۱۴ هزار تومن حق التدریس برخی اساتید قم رو با ۲ ماه تاخیر دادند. - یا در تابستان‌ها و تعطیلات عید پرداختی ندارن چون می‌فرمایند: «مگر شما تدریسی داشتید؟!!» در حالی که خود این کارمندان بزرگوار برای ده‌ها روز مرخصی تشویقی و استحقاقی سالانه‌شون - که غیر از تعطیلات رسمی هست - شاید به نحو متعارف بیست برابر یک استاد مقدمات دریافتی داشته باشند. 💬 علی 👓 خب از رضایت طلاب می‌گفتید! 🔹 الان یکی از واضح‌ترین چیزهایی که صدای همه طلاب را دراورده روند مسخره‌ی اعطای استادی است! استادی باعث می‌شه خیلی طلاب از ناامیدی خارج بشن و از نظر علمی هم رشد کنند و بتوانند این رشد را ببینند. طلبه‌ای که قراره استاد بشه به نظر شما بهترین روش امتحانش چیه؟! بله کاملا درست حدس زدید، یک صفحه را به او بگویند آماده کند و درس بدهد، یا فیلم درس را بفرستد و اتفاقا اساتید موشکافانه به او نمره بدهند! این منطقی ترین روش است! ❗️ اما الان چطور؟! دو نفر بزرگوار که تنها قصدشان کردن شخصیت طلبه است گویی درحال امتحان گرفتن از سیبویه یا ابن هشام هستند! نه به سبک بیان تدریس کار دارند، نه به اینکه اصلا شما استفاده از تخته بلدید، رابطه شمابا شاگرد چطور است و... هیچ! فقط باید به سوالات مسخره عزیزان پاسخ دهید! 🔹 حقیقتا بجز مشکلات مالی که خب برطرف کردنش آسان نیست، عامل اصلی ناامیدی بخشی از طلاب همین روند مسخره اعطای استادی است! ❗️ حتی مجوز دهی های رسمی کشور فهمیده‌اند سخت گیری عجیب قبل از اعطای مجوز به صفر شدن کسب و کار خواهد انجامید! نظارت باید پسینی باشد! برای شما فیلم بفرستند یا حضوری تدریس کنند و بعد مجوز بدهید؛ پس از آن اگر تخلف کرد مجوز را باطل کنید! جالب اینجاست که اگر دو استاد سطح عالی هم امضا کنند و طلبه را تایید کنند باز آقایان احاله می‌دهند به همان ممتحنین امتحان شفاهی! گویی حتما طلبه یکبار باید چزانده شود تا قدر عافیت را بداند! 💬 م.ک @HozeTwit ✍این وضع افتضاح در دوران حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در حالیست که ایشان به جای نظارت مستقیم و پرداختن به این مشکلات ضعفهای مدیریتی خود را با شعار ۴۰۰ طرح راهبردی می‌پوشانند. 🔻جانشین ایشان حجت الاسلام ملکی هم روشن نیست چه میکنند و این جایگاه اساسا چه کاربردی دارد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️اوضاع افتضاح اداری مرکز مدیریت و مدیریت ضعیف حجت الاسلام و المسلمین اعرافی ۴ 👓 در امتحان استادی چه می‌گذرد؟! 📌 پیام بلند یکی از همراهان با تلخیص 🔹 اخیراْ برای اخذ کد استادی در مصاحبه شفاهی ادبیات عرب از کتاب مغنی شرکت کردم و برای چند چیز افسوس خوردم: اول، افسوس خوردم برای ایندو ممتحن بزرگوار که عمر خود را در ایندو کتاب تلف کردند. با دو نفر مواجه شدم که هویت شان «صرف و نحو» بود و همه چیز را از این دریچه تنگ نظاره می کردند و سعی داشتند اثبات کنند بدون تسلط بر صرف و نحو (آنچنان که آنها مسلط هستند) نمی توان هیچ کاری کرد از اینرو از همان ابتدا شروع به سوال های عجیب و غریب کردند. 🔹 در باب ضرورت تسلط بر کل کتاب مغنی و سیوطی می گفتند اگر مثلاً سر کلاس رسایل یکی از شاگردان از مغنی و سیوطی سوال کرد شما باید بتوانید جواب دهید! با این استدلال محکم و منطقی! یاد حکایت کلاس دایناسورشناسی افتادم که فارغ التحصیلان دوره دایناسورشناسی سوال کردند که باتوجه به انقراض نسل دایناسورها این دوره طولانی چه فایده ای داشت؟ مسئولین امر پاسخ دادند: می توانید شما هم مثل ما دوره آموزشی برگزار کنید و شاگرد تربیت کنید و به سوالات شاگردان پاسخ دهید! این بزرگواران هم می گفتند: اگر سر کلاس از شما سوال کردند بتوانید جواب دهید! 🔹 اکنون حدود ۱۵ سال است که در محضر اساتیدی که در قله فقه و اصول هستند به تعلیم و پژوهش مشغولم به این اقوال مغنی و سیوطی و جزئیات آن که زمانی همه را حفظ بودم، نیازی بیدا نکردم و احتمالاْ در ۱۵ سال آینده هم نخواهم کرد، حال آیا منطقی است که برای پرسش احتمالی یکی از شاگردان بروم کل کتاب را مسلط شوم! 🔹 همچنین متاسف شدم برای مسئولین امر که در این فرایند ارزیابی، طلاب را مجبور می کنند که از دریچه نگاه ناقص و تک بعدی این دو نفر که ذوب در ادبیات عرب شدند، عبور کنند. خوب است فکر کنیم که این اساتیدی که عمری در ادبیات عرب صرف کردند ثمره اش چه بود؟ (غیر از کلاس دایناسورشناسی!) در کدام شاخه علم توانستند موفقیتی کسب کنند، تولید و نوآوری داشته باشند؟ کدام مساله را حل کردند؟ چه خدمتی به اسلام و مسلمین کردند؟ منکر تخصص گرایی نیستم، اما سخن بر سر توازن این تخصص ها و محاسبه آن با هدف غایی است. آیا با این استدلال که «اگر سر کلاس، از سیوطی از شما سوال کردند باید پاسخ دهید»، برای الزام همه طلاب به تسلط بر سیوطی کافی است؟ چه کسی پاسخگوی این عقلانیت ضعیف در تلف کردن سه سال عمر طلاب است؟ وقتی بعد از 15 سال کار فقهی و اصولی به کتاب مغنی ام مراجعه می کنم که با چه شور و شعفی همه اقسام و اقوال را در حاشیه کتاب دسته بندی کرده ام و توضیحات استاد را یادداشت کرده ام و الان اکثرآنها را فراموش کردم و نیازی هم به آنها پیدا نکرده ام، چه کسی پاسخگوی عمری است که از من تلف شده است؟ آیا کسی جرأت دارد بگوید لباسی بر تن این پادشاه نیست؟! مخالفین عرض بنده سریع نگویند: در فلان آیه و روایت اگر معنای فلان حرف درست فهم نشود، حکم شرعی تغییر پیدا می کند! کسی منکر ضرورت مرتبه ای از ادبیات عرب نیست، اتفاقاً سبک و ساختار آموزش فعلی باعث از دست رفتن همان سطح ضروری ادبیات عرب می شود، لذا برای بهره مندی از سطحی از ادبیات عرب که در فهم شریعت کارآمد است بهترین روش، زدودن مطالب زاید و بی خاصیت، و آموزش کاربردی آنهاست. ❗️ مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با مسئولین آموزش و پرورش داشتند از ضرورت حذف مطالب کم فایده از کتاب ها تاکید ورزیدند. چه خوب اگر به همین توصیه در حوزه های علمیه نیز عمل شود، البته حضرت آقا سال ها پیش فرمودند که این کتابهای اجتهادی در ادبیات عرب لازم نیست. @HozeTwit ✍این وضع افتضاح در دوران حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در حالیست که ایشان به جای نظارت مستقیم و پرداختن به این مشکلات ضعفهای مدیریتی خود را با شعار ۴۰۰ طرح راهبردی می‌پوشانند. 🔻جانشین ایشان حجت الاسلام ملکی هم روشن نیست چه می‌کنند و این جایگاه اساسا چه کاربردی دارد. ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
♨️ عقب‌‌گرد تأسف‌بار!! 🔻 دستاوردهای معاون جدید سطوح عالی 🔻پیش از هربیانی لازم است توضیح بدهم که نگارنده نه مدافع معاون پیشین سطوح عالی است و نه مخالف معاون فعلی؛ آنچه مهم است بررسی تصمیمات و اقداماتی است که ممکن است حیثیت حوزه را به خطر بیندازد یا طلاب را عصبی کند. لذا تذکر این نکات برای بهبود وضعیت حوزه لازم است. 💢 پیش از این، حضور و غیاب طلاب توسط اساتید و به صورت سیستمی (در سامانه نجاح) انجام می‌شد. به این شکل که نهایتا پایان هفته می‌بایست استاد حضور و غیاب را وارد کند و پس از آن حضور و غیاب برای هفته‌های گذشته قفل می‌شد. ⛔️ اما معاون جدید ظاهراً اعتقادی به این سیستم ندارند و همه چیز را دوست دارند به شکل سنتی دنبال کنند! یعنی: اساتید یا نماینده اساتید ابتدای ترم باید در صف بایستند لیست کاغذی حضور و غیاب را تحویل بگیرند و انتهای ترم هم مجدد در صف پشت در اتاق آقایان به صف بایستند و لیست را تحویل بدهند!! ❗️اما معاون سطوح عالی حواسش هست این کار موجب چه تبعاتی دارد؟! معدود افرادی که در کلاسها شرکت نکرده‌اند آخر ترم به استاد یا نماینده استاد فشار می‌آوردند که حضور و غیاب را دستکاری کنند. ‼️ نمیدانم این به صف کردن اساتید و نماینده آنها چه لطفی دارد، جز یادآوری خاطرات تلخ صفوف شهریه که به لطف کرونا جمع شد؟!! 🚫 شنیدم از نماینده اساتید اخیرا شماره حساب هم گرفتند! به نظر شاید به خیال خود گفتند با این کار اشتغالزایی کردیم... پناه بر خدا از ضعف در تدبیر و برنامه و اجرا... 📝 مصطفی محسنی‌نسب مطلبی که آقای محسنی‌نسب گفتند اگر صحت دارد واقعا جای تعجب دارد. آن کارمند بیچاره چه گناهی کرده که آخر ترم فشار زیادی را باید متحمل شود تا این حجم از حضور و غیاب را وارد سیستم کند!! کافی است بخاطر فشار کاری، چند مورد را اشتباه کند همین بس است برای محرومیت طلبه در امتحان! نتیجه این چیست؟ دلسردی طلبه از مدیریت حوزه، درگیری طلبه با کارمند؛ نفرین و آه طلبه که جای خود.... چرا حتی مواردی را که به آسانی می‌شود پیش‌بینی و حل کرد را نمی‌خواهیم ببینیم؟ نکند هر تغییری ولو عقب‌‌گرد به عنوان یک دستاورد قرار است مطرح شود؟ ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh
✍حمیدرضا باقری 🔻امتحان شفاهی حوزه ۱ 🔻 چهارشنبه گذشته بعد از اینکه از امتحان شفاهی درس خارج خود برگشتم متنی نوشتم که بازخوردهای متعددی داشت: 👈برخی گفتند چرا این متن را نوشته‌ای و حوزه را به صورت عمومی نقد کرده‌ای! 👈برخی که تعدادشان خیلی بیشتر بود پیام دادند و زنگ زدند که خدا خیرت دهد، داغ دل ما را تازه کردی، درد و دل کردند و از ظلمی که به آنها رفته بود گفتند. 👈 دو نفر هم از طرف مسئولان حوزه پیام دادند که تلفن دهید و پیگیری می‌کنیم و هیچ خبری هم از آنها نشد. 🔻آن متن را پاک کردم و حالا با ملاحظه همه نقدها و درد دل‌ها، دوباره با اعتراف به اینکه حوزه بهترین‌جا برای رسیدن به فقه و تربیت شدن است و با افتخار از طلبگی خود و اینکه اگر صدبار دیگر هم برگردم به اول باز حوزه را انتخاب می‌کنم، با اجازه سر این زخم کهنه را باز کنیم. 🔻در حوزه مثل مثلا رشته‌ پزشکی به امتحانات کتبی اکتفا نکرده‌اند و امتحان شفاهی را هم برای ارزیابی علمی طلبه گذاشته‌اند. ⁉️ در پزشکی امتحان شفاهی چطور است؟ بعد از طی دوره عمومی که امتحانات آن کتبی است در دوره عملی، هر چند ماه دانشجو یک بخش از علم طب را می‌گذراند و همان استادی که دانشجو با او کار عملی انجام می‌دهد در چند نوبت از او سوال می‌پرسد و دانشجو جواب می‌دهد و به او نمره می‌دهد و این نمره در کنار فعالیت‌های دیگر دانشجو بخشی از نمره او در آن درس را به خود اختصاص می‌دهد. مثلا یکی از فعالیت‌های دیگر دانشجو این است که کیس‌های خاص از مریض‌ها را به دانشجو می‌دهند و هر روز صبح قبل از اینکه اساتید بالای سر مریض‌ها بروند همه جمع می‌شوند و یک یا چند دانشجو به نوبت شرح حال آن مریض را می‌دهند و آنچه از تشخیص درمانی برای او به نظرشان می‌رسد را مطرح می‌کنند و اساتید همانجا از آنها سوالاتی می‌کنند و آنها را راهنمایی می‌کنند. نکته ویژه این است که اساتید تلاش دارند دانشجو رشد کند و نمره بیاورد و امیدوار شود چون به نوعی پیشرفت آنها اعتبار خود استاد هم است. ⁉️ اما در حوزه چطور است؟ چندنفر محدود را گذاشته‌اند برای ارزیابی که نه طلبه را می‌شناسند نه با او کار علمی کرده‌اند و نه بعد از آن با طلبه کاری دارند. ده دقیقه طلایی که معمولا بخش عمده آن هم آقایان ممتحن مشغول صحبت کردن و تعریف از خود هستند، ملاک ارزش‌یابی یک سال فعالیت علمی طلبه است و بس! این آقایان در ده دقیقه می‌خواهند علمیت طلبه‌ای که یک سال در موضوعی کار تخصصی کرده است را معلوم کنند و هیچ فاکتور دیگری برای ارزیابی علمی طلبه وجود ندارد. ممکن است طلبه‌ای یک سال را در درس شرکت کرده، مباحثه و مراجعه کرده، بارها اشکال‌های خوب به استاد کرده و فعال بوده اما در آن ده دقیقه نتواند پاسخی که آن ممتحن از یک جای خاص از آن بحث جزئي که ممتحن در ذهن دارد را بگوید. این ممتحنین معمولا یک نکات خاص چالشی از هر موضوعی را در ذهن دارند و طلبه به احتمال قوی نتواند در لحظه و بدون تأمل همان نکته را دقیق بگوید و نگفتن همان و شروع شدن تحقیر و نصیحت‌ها همان. اگر هم همه سوالات علمی را پاسخ دهد اکثرا به علت بعید الذهن شدن از ادبیات بالاخره در ادبیات گیر می‌کنند. در این ده دقیقه دو یا سه سوال از طلبه می‌شود که معمولا حداقل یک یا حتی دوتای آن از ادبیات است، چون بنده خدای ممتحن که عالم دهر نیست که از هر علمی سوال تخصصی کند بلکه در یک علم ادبیات عالم دهر است! و از همان سوال می‌کند و کافی است طلبه نتواند یک سوال را جواب دهد و ۷ یا ۸ نمره را از دست دهد. ⁉️ خب آقایان عزیز مسئول حوزه، چرا ممتحنین امتحان شفاهی را زیاد نمی‌کنید؟ چرا طلبه نتواند نزد استاد خود امتحان شفاهی دهد و آن هم نه فقط یکبار بلکه در طول سال حداقل دو یا سه بار امکان امتحان شفاهی دادن داشته باشد. یا حداقل وقتی یکبار امتحان شفاهی نزد این اساتید محدود و مورد تایید شما داد و به هر علتی ناموفق بود بتواند مجددا با استفاده از تجربه قبلی، خود را محک بزند‌. ⁉️ لابد می‌گویید خود اساتید طلاب فرصت نمی‌کنند امتحان شفاهی بگیرند؟ خب حداقل این است که برخی اساتید می‌توانند و شما این امکان را باز کنید که هر طلبه بتواند نزد استاد خود امتحان شفاهی دهد و در عرض این سیستم آن امکان هم فراهم باشد. @sharhe_hal ♨️بزرگترین کانال خبری طلاب ♨️ @khabarehowzeh