♨️نقدی بر کوتاهنوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیتالله محمدتقی مصباح»
🔻و دعوت به مناظره
🖊احمدحسین شریفی
جناب دکتر علیاصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاهنوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت #علامه_مصباح یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است.
در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح میدانند، به اختصار چند نکته را متذکر میشوم:
نکته اول: نوشتهاند: «آیتالله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده #علوم_انسانی_اسلامی این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست! بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکردهاند! همچنین هیچ توضیحی ندادهاند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیتالله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب مینامند، سطحی و مخدوش میدانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر میکردند!
نکته دوم: گفتهاند نظرات آیتالله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسألهای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمیدانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کردهاند که چنین قضاوتی را درباره ایدههای ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشههای ابتکاری ایشان در انسانشناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» میدانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی میدانند؟!
نکته سوم: گفتهاند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درکهای دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است!
نکته چهارم: گفتهاند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان میدهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده و نیستند. تقاضا میکنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتابهایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند!
نکته پنجم: گفتهاند آیتالله مصباح «تصور میکرد که با قدرت عریان و فرمایشی میتوان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان میدهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشهها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشههای کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟!
نکته ششم: نوشتهاند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیتالله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیتالله جوادی آملی بودهام؛ اما این سخن نشان میدهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشههای آیتالله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه میکردند تا متوجه میشدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی!
🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظرهای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاههای علامه مصباح یزدی اعلام میکنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح میگذارم.
@ahmadhoseinsharifi
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️چگونگی ساخت مسکن نهضت ملی قم همچنان در هاله ای ابهام
🔻جلسه استاندار و نمایندگان قم با مهرداد بذرپاش وزیر جدید راه و شهرسازی برگزار شد
🔻این نشست با موضوع تعیین تکلیف وضعیت ساخت مسکن ملی در قم به صورت یک طبقه سازی و یا آپارتمانی انجام شد.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
4_5841721066673672499.mp3
4.04M
🎙صوت بیانات رهبر انقلاب در دیدار خانوادههای شهدای شاهچراغ
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
🔆امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
مذيعُ الْفاحِشَةِ كَفاعِلِها.
❇️فاش كننده زشتىها، همانند انجام دهنده آنها است.
📚 شرح غررالحكم، ج ۶، ص ۱۲۵
🔻راز انحرافات صد و هشتاد درجه اى بعضی ازِ انقلابیون چیست؟
راه جلوگیری از انحراف کدام است؟
🔻امام خامنه ای
وقتهاى امتحان و لحظات هواى نفس، مثلًا اگر كسى پولكى است، هنگامى كه بين پول و حفظ ايمان، سر دوراهى قرار بگيرد، ايمان مى پرد و تمام مى شود. بعضى ها دچار وسوسه هاى نفسانى و شهوات جنسى هستند؛ بعضى ها دچار مقام پرستى اند؛ هركسى يك طورى است. هركدام از ماها لغزشگاهى داريم؛ به قول فرنگى ها، پاشنه ى آشيل و چشم اسفنديارى داريم؛ آنجا گيجگاه و ضربت خور ماست؛ به خدا پناه ببريم كه آن ضربت خور پيش نيايد. راهش #تقواست. #تقوا كه من مكرر در همين جلسه و جلسات ديگر راجع به آن صحبت كرده ام، يعنى دائم مراقب خود بودن. انسان راز بعضى از تحول هاى صد و هشتاد درجه اىِ از اول انقلاب تا الآن را اينجا مى فهمد. (20/ 08/ 1383)
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️وضع افتضاح برخورد با زائران حرم رضوی و اداره آن، قابل توجه تولیت حجت الاسلام مروی
فیلم ارسالی از سرویس بهداشتی مشهد؛ ایت عزیزان اگر مسافرند که وای به حال تولیت که یه جایی برای عزیزان ندارد اگر معتاد و بی خانمان هستند وای به حال شهرداری مشهد که نمیتوانند چند نفر را ساماندهی کنند. این صحنه زیبنده هیج شهری نیست چه رسد مشهد مقدس.
ارسالی مخاطبین:
سلام راجب ان فیلم سرویس بهداشتی مشهد، من تازه دیروز از مشهد امدم متاسفانه تو رواق امام خمینی تو یک تایم کم اجازه خواب می دهند و در روز اجازه نمی دهند ما شب در حرم بیدار بودیم صبح امدیم در رواق فقط دراز کشیده بودیم امدند وگیر دادن که حق خوابیدن ندارید، ما گفتیم در کربلا در زیر حرم اجازه خواب مدهند، گفتند دوربین دارد به ما گیر می دهند، داخل سرویس بهداشتی رفتم خیلی گرم واین بنده خدا ها رفتن خوابیدن....
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
پاسخ یکی از مسئولین حرم مطهر رضوی
✍مکان در ویدئو، علی الظاهر سرویس بهداشتی بازار غدیر بیرون از حرم است
اینکه عرض میکنم علی الظاهر چون خیلی واضح نیست
اما معمولا در اونمکان گاها تعدادی کارتن خواب و بعضا معتاد به این شکل استراحت میکنن که توسط خدماتی های نظافت منتقل میشوند.
نکته اینه در حرم به ویژه در شبها دو مکان مجزا برای استراحت خانم ها و اقایون در نظر گرفته شده ک در تصاویر میبینید به ویژه در ایام سرد سال مثل الان
اما عزیزانی که در تصویر میبینید چرا مراجعه نمیکنند؟
بخاطر ترس
بخاطر اعتیاد
با اینحال به همونها هم گفته میش ک به این مکانها مراجعه کنند
در ایام نوروز و دهه اخر صفر
حتی مکان مرکز نمایشگاه ها در پارکینگ شماره یک هم به استقرار و استراحت زائران اختصاص پیدا کرد که هر شب ۳۵۰۰نفر اونجا مستقر میشدن بخاطر اینکه خدای نکرده در ماشین یا پارکینگ ک هوا آلودس استراحت نکنن
نکته پایانی اینکه
برخورد یا بهتر بگم جمع اوری معتادان و کارتن خوابها وظیفه بهزیستی
استان اگ دست به اینها بزنه
و اتفاقی بیفته براشون
گیر گور قانونی دار
فقط میتونیم ازشون بخوایم ک اینجاروترک کنن برن محل استراحت شبانه
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
❇️ نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه نسبت به حوادث اخیر (1)
🔻 تقریباً بیش از دوماه بود که از حوادث اخیر کشور میگذشت که مدیر حوزههای علمیه در قالب انتشار #بیانیه واکنش تفصیلی به این حوادث نشان دادند.
eitaa.com/sedayehowzeh/36095
بیانیهای حاوی نکاتی قابل توجه که به بررسی ابعاد #جنگ_ترکیبی و بعد بیان وظایف و رسالت طیفهای مختلف میپردازد. در گام بعدی ایشان بیانیهای خطاب به طلاب صادر نموده و در آن از ضرورت تبلیغ و تبیین در ایام فاطمیه سخن گفتند.
🔻 اما فارغ از محتوای مفید بیانیه، پرسش اینجاست: آیا #کنش_متناسب با حوادث اخیر، نگارش بیانیه است؟ یا بیانیه در کنار اقدام عملی، کنشی مطلوب بهشمار میآید؟ کنش مورد انتظار از مسئولین محترم مرکز مدیریت حوزه علمیه چیست؟ اساساً #بیانیه دارای چه سطحی از #اثرگذاری اجتماعی و قدرت حل مسئله است؟ به بیان دیگر بیانیهها چه زمانی دارای #کارکرد هستند؟ در ادامه بهصورت گذرا نگاهی به این موارد خواهیم داشت:
🔻 نوع کنش هر فرد باید متناسب با #جایگاه_اجتماعی و #حوزه_اثرگذاری او باشد. نوشتن بیانیه زمانی اثر دارد که جامعه، فردی را بهعنوان یکی از #مراجع_فکری خود بهشمار آورده و منتظر است نظر و موضع او در حوادث را بداند.
🔻 جناب آقای #اعرافی در فضای عمومی جامعه و کشور اساساً فردی شناختهشده و دارای مرجعیت نیستند. حتی شاید با یک کار آماری ببینیم درصد بسیار زیادی حتی اسم مدیر حوزه را هم نمیدانند. چه رسد به اینکه منتظر اعلام موضع او باشند. این سخن حتی درباره جامعه مذهبی نیز میتواند صادق باشد.
🔻 پس #کنش_متناسب با جایگاه اجتماعی مدیر حوزه اساساً از جنس #بیانیه و رهنمود نیست بلکه از جنس #عملیات و #اقدام است. آن هم باتوجه به ظرفیت عظیمی که در دسترس اوست. نخبگان، بزرگان و طلاب اهل اندیشه در حوزه، نهادهای حوزوی و نهادهای فرهنگی حاکمیتی همه در دسترس وی برای اقدام هستند.
🔻 ایشان در بخش رسالت و وظیفه ما، 12 وظیفه برای حوزه تعيين میکنند. سوال اینجاست: #مخاطب این وظایف کیست؟ آیا کسی غیر از مدیر حوزه میتواند و باید بسیاری از این موارد را محقق کند؟ آیا با صرف بیان بایستهها، شاهد تحقق آنها خواهیم بود؟ بهنظر باید در #مدل نسبت گیری با #مسائل_اجتماعی نیاز به تجدید نظر داریم. مسئله اجتماعی با اقدام حل میشود نه با بیانیه.
🔻 البته اگر بیانیه در کنار چند اقدام هوشمندانه عینی قرار گیرد و یک پازل را تکمیل کند، قابل دفاع خواهد بود. طبیعتاً بهدلیل کاستی اطلاعات ما، ممکن است مدیر محترم حوزه طی این مدت اقداماتی داشتهاند که از آن بیخبریم و قضاوت ما بر اساس نتایج و مشاهدات میدانی است.
📍یک نکته: میزان #انعکاس، بازتاب، تحلیلِ دربارهی بیانیه، نشاندهنده مقیاس اثرگذاری آن است. آیا از میزان بازتاب خبری و رسانهای این بیانیه خبری دردست هست؟
📌 در ادامه طی چند یادداشت پیشنهادهایی عملیاتی برای اقدام متناسب از جایگاه مدیر حوزه تقدیم میشود.
@taalighat
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
♨️نامه حجت الاسلام رئوفی استاد سطوح عالی حوزه به حجت الاسلام و المسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه
باسمه تعالی
آیت الله اعرافی
حدود ۵۰ روز از شهادت شهید عزیز آرمان علیوردی گذشته است.
در این مدت سردار سلامی، سردار حسنزاده، شخصیتهای بزرگوار دیگر و اخیرا رئیس جمهور محترم در شب یلدا در منزل شهید حضور پیدا کردهاند اما شما تا به حال در منزلشان حاضر نشدید و با اینکه در تشییع نزدیک مراسم بودهاید حضور پیدا نکردید و در یک مراسم فرعی در چهلم شهید در حوزه مشکات حاضر شدید.
چند کلمه از طرف عموم حوزویان دلشکسته و طلاب انقلابی به شما عرض میکنم اگر این حوزه را منظم ترین مرکز آموزشی دنیا کنید و اگر بهترین درختوارهها و نظامهای علمی را در حوزه محور علمی قرار دهید باز هم استعدادهای زیادی در این سربازخانه امام زمان پژمرده میشوند چون طلاب احساس میکنند شما که در راس حوزه هستید و مسئولین دیگر نسبت به طلاب حمایت و دلسوزی پدرانه ندارند و از معضلات طلاب بیخبرند.
رهبر انقلاب که در روزهای اول عبا و انگشتر خود را به خانواده شهید عزیز اهدا کردند و به اسم از ایشان تجلیل کردند و افراد دیگری که چندین برابر شما مشغله دارند در منزل شهید حاضر شدند اما شما که مدیر حوزه هستید به یک پیام اکتفا کردید و با تفکر اشتباه صف و ستاد و متوجه نبودن لزوم و تاثیر حضور در خانه امثال ایشان و مضروبین فتنه و دلگرمی بخشیدن به عموم طلاب هراسان در اوج و بعد از اغتشاشات، هنوز هم خودتان در منزل این شهید عزیز برای تسلیت حاضر نشده اید.
هزینه دلگرم و محکم دفاع نکردن از این طلاب بسیجی و جهادی، دلسردی عموم طلاب است چون بحق میگویند وقتی در شهادت این صنف طلاب جهادی و مخلص، با قتل صبر و بیش از ۳۰ متهم نسبت به خون یک طلبه با خونسردی به یک پیام اکتفا شده، میزان دغدغه برای معیشت طلاب و گرفتاریهای دیگر روشن است چه خواهد بود و دشمنان قضاوت میکنند که وقتی خون مخلصترین و مظلومترین طلاب برای مسئولین حوزه در حد حضور در خانه این طلبه اهمیت ندارد پس تا میتوانیم به طلبه کشی تشویق کنیم.
به هر حال آبروی حوزه را طلاب جهادی در حوادث ناگوار خریدهاند و شما به پشتوانه طلاب انقلابی موفق به همین مقدار تحول شدهاید و لذا باز محتاج به پشتیبانی و موظف به رسیدگی به طلاب هستید لذا انتظار معمول این است که به حمایت و دلگرمی بخشیدن نسبت به عموم طلاب و خصوصا شهدای آنها قیام کنید.
در آخر زمزمه عفو قاتلین ایشان و شهید عزیز عجمیان شنیده میشود. رئیس قوه قضائیه، مدیر حوزه و رئیس جامعه مدرسین و همه مسئولین و خصوصا مسببین متوجه باشند والله طلاب انقلابی از خون این شهدا نخواهند گذشت و اجازه پایمال شدن حکم خدا را نخواهند داد، کاری نکنید طلاب کفن پوش حضور پیدا کنند و علاوه بر خدا و امام زمان (عج) طالبین ثار شهدای عزیز ملت و حوزه باشند.
والسلام علیکم
سلمان رئوفی
۱۴۰۱/۹/۳۰
@salmanraoufi
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh