4_6019209976000546150.mp3
781.4K
✅دعایروز #بیستوششم ماهرمضاݩ
با نــــوای #حاج_محـمدرضا_بذرۍ
▫️التـــماس دعــاۍ فـــــرج
👉 @YekJoreMarefat
ツ
🌷مرحــوم مقــدس اردبیلی:
مقدس اردبیلی از دنیا رفت عالمی
ایشان را در خواب دید پرسید چه
چیزی #دست شما را در آن دنـــیا
گــــرفت؟ مقدس اردبیلی به حرم #امیرالمومنین علیه السلام اشاره
ڪرد و گفت:
اول #عشق به این آقا و نماز شبها
آن نماز شب ها هم به آبــــروی آقا امیرالمــــومنین علیه السلام قبول
شــــده.
💟 @YekJoreMarefat
🔸 ڪوڪِ چـــــهارم
✍شخصی کفشش را برای تعمیر نزد
کفاش می بـرد کفاش نگاهی به کفش
کرده می گوید: این کفش #سـه کوک
می خواهد و اجرت هر کوک دهتومان
می شود که در مجـــموع خرج کفش
می شود ســی تومان.
مشتری قبول می کندپول را میدهد
و می رود تا ساعتی دیگر برگردد و
کفش تعمیر شده را تحویل بگیرد..!
کفاش دست بکار می شـود کوک اول
کوک دوم و در نهایت کوک ســـوم و
تمام اما با یک نگاه عمـــیق در میابد
اگر چه کار تمام است ولی #یـــــڪ
کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر
می شود و کفش کفشتر خواهد شد.
از یک سو قـــــرار مالی را گذاشته و
نمیشود طلب اضافه کند و از ســوی
دیگر دو دِل است که کوک #چــهارم
را بزند یا نزد او میان نفع و اخلاق و
میان دل و قاعده تـوافق مانده است
یک دو راهی ســـــاده که هـیچ کدام
خلاف عقل نیست اگر کوک چهارم را
نزند هیــچ خلافی نکرده اما اگر بزند
#انســــانیت به خـــــرج داده است..
👌دنیا پُر از #فـــرصت کوک چهارم
است و مـن و تو ڪفاش های دودل!
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_هفتم قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ طور
🔶فرزندانے ڪہ در بهشت ڪنار والدین خواهند بود
(۲۱- طور)
كسانى كہ ایمان آوردند و فرزندانشان [بہ نوعى] در ایمان از آنان پیروى كردند، فرزندانشان را [در بهشت] بہ آنان ملحق مى كنیم.
يكي از نعمتهایے ڪہ خدا بہ بهشتیان دادہ و موجب سرور آنها مےشود وعدہ ایست ڪہ در این آیہ آمدہ است. خداوند متعال در مورد اهل بهشت مےفرماید: ما از میان فرزندان مؤمنین، آنهایى را كہ در ایمان بہ خدا بہ نوعى از ایشان پیروى كردند بہ آنها ملحق مى كنیم. و این كار را بدان جهت مى كند كہ مومنین خشنود گشتہ؛ چشمشان روشن شود. بےتردید این نیز خود یك نعمت بزرگ است كہ انسان، فرزندان با ایمان و مورد علاقہ اش را در بهشت در كنار خود ببیند، و از انس با آنها لذت برد.
❓ڪدام فرزندان شخص مؤمن بہ او ملحق مےشوند؟
در این الحاق تمام فرزندان با ایمان فرد مومن ڪہ بہ نحوے بهرہ اے از ایمان او بردہ و در آن مسیر حرڪت ڪردہ اند بہ او ملحق مےشوند حتے فرزندانے ڪہ از نظر ایمان در مرتبہ اے پایین تر قرار دارند.
در این لطفے ڪہ خداوند بہ مومن در بهشت مےڪند هم فرزندان بالغ داراے ایمان و هم فرزندان نابالغے ڪہ در حڪم مومن هستند بہ او ملحق مےشوند.
🔶چہ ڪردے ڪہ آمدے بہ بهشت؟
(آیات ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸- طور)
و بهشتیان بہ یكدیگر روى مى كنند از یڪدیگر این سوال را مےپرسند ڪہ در دنیا چہ حالى داشتہ و چہ عملى او را بہ سوى بهشت كشانیدہ است؟ در جواب مےگویند: ما در دنیا نسبت بہ خانوادہ خود اشفاق داشتیم و خدا بر ما منت نهاد و ما را از عذاب مرگبار حفظ كرد و چون او پروردگارى نیكوكار و مهربان بود ما هموارہ او را مى خواندیم.
در این آیات، بهشتیان بہ یڪے از مهم ترین عوامل ورودشان بہ بهشت اشارہ مےڪنند عاملے ڪہ بہ رغم اهمیت فوق العادہ اش در رسیدن بہ سعادت دنیا و آخرت گاہ مورد غفلت جدے قرار مےگیرد.
در این آیات ڪہ گزارشے از حال خوش و گفتگوهاے شیرین بهشتیان است اهل بهشت از حال و احوال دنیاے یڪدیگر مےپرسند و اینڪہ در دنیا چہ حالى داشتہ و چہ عملى آنها را بہ سوى بهشت و نعیم الهى كشاندہ است؟ ڪہ در جواب مےگویند: «ما نسبت بہ خانوادہ مان مشفق بودیم»
«اشفاق» بہ معناى توجہ اے آمیختہ با ترس است؛ چون مشفق نسبت بہ كسى كہ بہ او اشفاق دارد هم محبت دارد و هم مى ترسد كہ مبادا دامنگیر او شود. این كلمہ هر وقت با حرف «مِن» بیاید معناى ترس در آن بیشتر از محبت است و هرگاہ ڪہ با حرف «فى» همراہ شود مانند همین آیہ معناى توجہ و محبت در آن بیشتر از معناے ترس بہ ذهن مى رسد. پس معناى آیہ چنین مى شود:
ما در دنیا نسبت بہ خانوادہ خود اشفاق داشتیم؛ یعنے هم آنان را دوست داشتیم و بہ سعادت و نجاتشان از مهلڪہ ها و ضلالتها عنایت داشتیم و هم از اینكہ مبادا گرفتار انحراف و تباهے شوند مى ترسیدیم؛ بہ همین منظور بہ بهترین وجهى با آنان معاشرت مى كردیم و از نصیحت و دعوت ایشان بہ سوى حق چیزے ڪم نمےگذاشتیم.
💠سورہ نجم
🔶از چنین ڪسانے دورے ڪن!
(۲۹- نجم)
از كسانى كہ از یاد ما روى گردانده اند و جز زندگى دنیا را نخواسته اند، روى بگردان.
با توجہ بہ آیہ قبل و بعد از این آیہ دستورے ڪہ آیہ مےدهد این است: این مشركین چون از ذكر ما رویگردان شدہ و تنها همّ و غمشان زندگى دنیا است و بس؛ علم را رها كردہ دنبال ظن را گرفته اند و تابع هواى نفس خویش شدہ اند؛ بنابراین تحلیل، اینها از علوم وحیانے و هدایت بےبهرہ اند و تنها بهره ایشان از علم؛ منحصر بہ مسائل مادى دنیوى است، و چون چنین است تو نیز از آنان اعراض كن، براى اینكہ ایشان گمراهند.
❓منظور از ذڪر در این آیہ چیست؟
منظور از «ذكر» در این آیہ، یا «قرآن» است كہ پیروان حق را بہ سوى آن هدایت نمودہ و با ادلہ قاطع و روشن كہ جاى تردید در آنها نیست انسان را بہ سوى سعادت آخرت كہ وراى دنیا است ارشاد مى نماید و یا مراد از آن، «یاد خدا» است كہ در مقابل غفلت قرار مےگیرد و اگر فرمودہ ڪہ از چنین كسى باید اعراض كرد براى لین است ڪہ یاد خدا بہ نحوى كہ شایستہ ذات متعالیہ او باشد؛ یعنى یاد خدا بہ اسماء و صفاتش، بشر را بہ سوى حقایقى علمى دربارہ مبدأ و معاد هدایت مى كند كہ هیچ جاى تردید در آن باقى نمى گذارد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_هفتم قرآن ڪریم
#بخش_دوم
💠سورہ واقعه
🔶طهارت روح، شرط ورود بہ باطن قرآن
(آیات ۷۷. ۷۸. ۷۹- واقعه)
یقیناً این قرآن، قرآنى است ارجمند و باارزش [كه] در كتابى مصون از هرگونہ تحریف و دگرگونى [بہ نام لوح محفوظ جاى دارد.] جز پاك شدگان بہ آن دسترسى ندارند.
در این آیات خداوند متعال ابتدا قرآن را بہ ڪریم بودن توصیف ڪردہ و مےستاید. قرآن بہ طور مطلق كریم و محترم است؛ هم از آن جهت ڪہ نزد خداوند كریم است و هم بدین جهت كہ صفاتى پسندیدہ دارد و هم بہ این جهت كہ سود رسان براى خلق است.
در آیہ بعد مى فرماید: قرآن محفوظ و مصون از هرگونہ تبدیل و دگرگونى است؛ چون در كتابى است كہ آن «لوح محفوظ» است.
جملہ «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» هم مےتواند صفت كتاب مكنون و لوح محفوظ باشد و هم مےتواند صفت سومى براى قرآن باشد ڪہ در این صورت حڪم بہ ممنوعیت مس قرآن، بدون طهارت و وضو مےشود. هر چند این حڪم حق است و با سایر ادلہ فقهے ثابت مےشود اما چون در اینجا سخن از تجلیل و بزرگداشت قرآن است پس منظور از مس قرآن نمےتواند دست كشیدن بہ خطوط آن باشد؛ بلكہ منظور از تماس با قرآن، علم بہ معارف آن است كہ جز پاكان خلق، كسى بہ معارف آن عالم نمى شود؛ چون فرموده: قرآن در كتابى مكنون و پنهان است.
و منظور از «مطهرون» هم كسانى هستند كہ خداوند متعال دلهایشان را از هر رجس و پلیدى پاك كردہ است. پس مطهرون عبارتند از كسانى كہ خداى تعالى دلهایشان را پاك كردہ ڪہ برترین و بارزترین مصداقشان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند ڪہ قرآن بر طهارتشان گواهے دادہ و مےفرماید: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً»
«لعب» بہ معناى بازى قانونمندى است كہ اطفال بہ منظور رسیدن بہ غرضى خیالى آن را انجام مى دهند. «لهو» بہ معناى هر عمل سرگرم كننده اى است كہ انسان را از كارى مهم و حیاتى و وظیفه اى واجب باز بدارد
💠سورہ حديد
🔶مراحل پنجگانہ زندگے دنیایے
ِ(۲۰- حدید)
بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كہ محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى برد، سپس خشك مى شود بگونه اى كہ آن را زردرنگ مى بینى سپس تبدیل بہ كاہ مى شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضاى الهى و (بہ هر حال) زندگى دنیا چیزى جز متاع فریب نیست.
«لعب» بہ معناى بازى قانونمندى است كہ اطفال بہ منظور رسیدن بہ غرضى خیالى آن را انجام مى دهند. «لهو» بہ معناى هر عمل سرگرم كننده اى است كہ انسان را از كارى مهم و حیاتى و وظیفه اى واجب باز بدارد. «زینت» عبارت از آن است كہ چیز مرغوبى را ضمیمہ چیز دیگرى كنى تا مردم بہ خاطر زیبایے این مجذوب آن شوند. «تفاخر» بہ معناى مباهات كردن بہ حسب و نسب است و «تكاثر در اموال و اولاد» بہ این معنا است كہ شخصى بہ دیگرى فخر بفروشد كہ من مال و فرزند بیشترى دارم.
بعد از ذڪر این مراحل ڪہ بر زندگے دنیایے حاڪم است، حقیقت زندگى دنیا را كہ انسان فریب خوردہ دل بہ آن مى بندد، و چیزى نمى گذرد كہ بہ حكم اجبار همہ را از كف مى دهد، با مثالى ڪہ بیانگر فریبندگے ظاهرے دنیاست تشریح و بیان مى كند.
🔵از نڪات قابل توجہ در این آیہ
۱. شیخ بهایے(ره) این خصلتهاے پنجگانہ را ناظر بہ مراحل زندگے دنیایے و مرتبت بہ هم مےداند:
نخست، دوران كودكى است كہ زندگى او غرق در لعب و بازیست. سپس مرحلہ نوجوانى فرا مى رسد و سرگرمى جاى بازى را مى گیرد.
زندگے دنیوے
مرحلہ سوم، مرحلہ جوانى و عشق و تجمل پرستى است. از این مرحلہ كہ بگذرد مرحلہ چهارم فرا مى رسد و احساس كسب مقام و فخر در انسان زندہ مى شود و سرانجام بہ مرحلہ پنجم مى رسد و در این مرحلہ بہ فكر افزایش مال و نفرات و جمع ثروت مى افتد.
۲. گاهے بعضى از انسانها شخصیتشان در همان مرحلہ اول و دوم متوقف مےگردد و تا پیرى در فكر بازى و سرگرمى و معركہ گیرى هستند و یا در دوران تجمل پرستى متوقف مےگردد و ذكر و فكرشان تا دم مرگ فراهم كردن خانہ و مركب و لباس زینتى است؛ اینها در حقیقت كودكانى هستند در سن كهولت و پیرانى هستند با روحیہ كودك!
۳. البتہ ڪسانے ڪہ تحت رهنمودهاے قرآن و عترت علیهم السلام خود را تربیت ڪردہ باشند، فریب عشوہ گرے دنیا را نخوردہ و این مراحل دنیایے نمےتواند آنها را از هدف والایے ڪہ بہ دنبال آنند باز دارد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز بیست و هفتم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِے فِیهِ فَضْلَ لَیلَةِ الْقَدْرِ
اے خدا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان؛
🌘 بعض اهل تحقیق با استناد بہ این دعا احتمال مے دهند ڪہ شب بیست و هفتم شب قدر باشد؛ دربارہ شب قدر اختلاف است بہ طورے ڪہ اهل تشیع بین سہ شب نوزدهم، بیست و یڪم و بیست و سوم، شب بیست و سوم را مهمتر از دو شب دیگر مے دانند و احتمال قوے مے دهند ڪہ شب قدر، شب بیست و سوم باشد لذاست ڪہ در شب نوزدہ و بیست و یڪم یڪ غسل مستحبے دارد و شب بیست و سوم دو غسل مستحبے دارد، یڪے در اول شب و دیگرے در آخر شب، همچنین در شب بیست و سوم سورہ هاے روم و عنڪبوت و حم دخان خواندہ مے شود در حالے ڪہ این اعمال را در شب هاے دیگر شاهد نیستیم البتہ احتمال شب قدر بودن نیمہ شعبان هم دادہ شدہ است، ولے اهل سنت عقیدہ بہ بیست و هفتم دارند و آن را لیلة القدر مے دانند.
👈لذاست ڪہ در زمان شب قدر اختلاف مے باشد.
🍃 نقل شدہ است ڪہ بعض اولیاء الهے تمام طول سال را احیاء داشتند بہ امید اینڪہ شب قدر را درڪ ڪنند!
"اے خواجہ چہ جویے ز شب قدر نشانے
هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی"
✨خدایا فضیلت شب قدر را نصیب من ڪن شب قدر، شب عجیبے هست چرا ڪہ «تَنَزَّلُ الْمَلائِڪةُ وَ الرُّوحُ فیها» در این شب ملائڪہ از آسمان فرود مے آیند «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ ڪلِّ أَمْرٍ» تا تقدیر و سرنوشت ما را معین ڪنند.
❤️ملائڪہ محل فرود مے خواهند و باید فرودگاہ دل ما آمادہ باشد؛ دل هاے ما پر از محبت دنیا و زن و فرزند شدہ است و جایے براے نزول ملائڪہ الهے باقے نگذاشتہ است و خوشا بحال آن دلهایے ڪہ فرودگاہ فرشتگان و ملائڪہ مقرب الهے هستند.
⬅️ وَ صَیرْ أُمُورِے فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَے الْیسْرِ
خدایا امورات مرا از سختے بہ آسانے مبدل ڪن
🌼 الان غالب مردم گرفتار انواع سختے ها و مشڪلات هستند، گرفتار همسایہ بد، داماد بد، فرزند ناصالح و... مے باشند لذا از خدا مے خواهیم ڪہ این سختے ها را بہ آسانے تبدیل ڪند و گرفتارے ما را اصلاح ڪند
⬅️ اقْبَلْ مَعَاذِیرِے
خدایا عذر من را بپذیر؛
💐 همہ ما باید بخاطر گناهان مان بہ درگاہ الهے عذر تقصیر آوریم و بگوئیم خدایا غلط ڪردم و بدانیم ڪہ خدا ڪہ سر چشمہ مهربانے و رحمت است ما را در آغوش لطف خودش قرار خواهد داد
"بندہ همان بہ ڪہ ز تقصیر خویش
عذر بہ درگاہ خداے آورد"
"ور نہ سزاور خداوندیش
ڪس نتواند ڪہ بجاے آورد"
⬅️ وَ حُطَّ عَنِّے الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ
خدایا گناهانم را محو ڪن و در نامہ عملم اثرے از گناهانم باقے نگذار
⬅️یا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین
اے خدایے ڪہ بہ بندگان صالحت مهربانے
🌹خداوند متعال خیلے مهربان است حتے افرادے بودند ڪہ خیلے بدے ڪردہ بودند و همین ڪہ بہ در خانہ خداوند تضرع ڪردند و گفتند خدایا غلط ڪردم خداوند از ایشان دستگیرے ڪرد و عاقبت بہ خیر شدند، ڪسانے بودند ڪہ عمرشان بہ گناہ و معصیت و مشروب خورے گذشتہ بود و فقط دهہ محرم لباس سیاہ بہ تن مے ڪردند و بہ ناگاہ نور لطف الهے در قلب ایشان تابیدہ بود و دگرگون شدہ بودند و تمام گناهان گذشتہ را ترڪ ڪردہ بودند، خدا سریع الرضاست، و عذر تو را زود قبول مے ڪند.
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat