✨
👈عاداتی ڪه معجزه میڪند:
با #ملايمت سخن بگوئيد
عمـــــيق ، نفـس بڪشـيد
شيڪ ، لباس بپوشــــــيد
#صــــبورانه ، ڪار ڪنيد
نجيــبانه ، رفـــــتار ڪنيد
همواره ، پـس انداز ڪنيد
عاقــــلانه ، بخــــــــــوريد
ڪافـــــى ، بخــــــــوابيد
بى باڪانه ، #عمـل ڪنيد
خـــــلاقانه ، بينديشـــــيد
#صادقانه ، عشــق بورزید
هوشــمندانه ، خرج ڪنيد
👌خوشبختی یک سفر است نه یک
مقصد! هیچ زمانی بهــتر از همــــین
لحظه برای شـــاد بودن وجود ندارد
زندگی ڪنید و از #حال لذت ببرید.
💟 @YekJoreMarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_هشت قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ حشر
🔶حقانیت گفتار و ڪردار پیامبر را خدا امضاء ڪردہ است
ِ(۷- حشر)
[از اموال و احڪام و معارف دینے] آنچہ را پیامبر صلےاللہ علیہ وآلہ وسلم بہ شما عطا ڪرد بگیرید و از آنچہ شما را نهے ڪرد، باز ایستید و از خدا پروا ڪنید زیرا خدا سخت ڪیفر است.
این جملہ هر چند در ماجراے غنائم بنےنضیر نازل شدہ، ولے محتواے آن یڪ حڪم عمومے در تمام زمینهها و برنامههاے زندگے مسلمانها است، و سند روشنے است براے حجت بودن سنت پیامبر صلےاللہ علیہ وآلہ وسلم.
بر طبق این اصل همہ مسلمانان موظفند اوامر و نواهے پیامبر صلے اللہ علیہ و آلہ و سلم را بہ گوش جان بشنوند و اطاعت ڪنند، خواہ در زمینہ مسائل مربوط بہ حڪومت اسلامے باشد، یا مسائل اقتصادے، و یا عبادے، و غیر آن، بہ خصوص اینڪہ در ذیل آیہ ڪسانے را ڪہ مخالفت ڪنند بہ عذاب شدید تهدید ڪردہ است.
بر این اساس اطاعت از دستور رسول خدا صلےاللہ علیہ وآلہ وسلم، اطاعت از خدا و قرآن است و بر هر مسلمانے واجب. آن حضرت نیز در غدیر امر بہ تبعیت از علےبن ابےطالب علیهما السلام ڪرد و در روایاتے مانند حدیث ثقلین بہ پیروے از اهل بیت علیهم السلام امر نمود پس با تڪیہ بر آیہ مورد بحث و روایت غدیر و ثقلین بہ راحتے میتوان حقانیت مڪتب شیعہ را ثابت ڪرد.
🔶دو تقوایے ڪہ قرآن بہ آن سفارش میڪند
َ(۱۸- حشر)
اے اهل ایمان! از خدا پروا ڪنید و هر ڪسے باید با تأمل بنگرد ڪہ براے فرداے خود چہ چیزے پیش فرستادہ است، و از خدا پروا ڪنید یقیناً خدا بہ آنچہ انجام میدهید، آگاہ است.
🔵این آیہ مؤمنین بہ رعایت دو تقوا سفارش میڪند:
🔷تقواے اول اینڪه: خداے سبحان را فراموش نڪردہ و هموارہ مراقب اعمال خود باشند ڪہ ڪدام صالح است و ڪدام معصیت؛ چون سعادت زندگے آخرتشان بہ این اعمالشان بستگے دارد. و نیز مراقب باشند ڪہ جز عمل صالح انجام ندهند و آن را هم فقط براے رضاے خدا بہ جاے آورند و هموارہ این مراقبت را ادامہ دهند و از نفس خود حساب بڪشند. هر عمل نیڪے ڪہ در ڪردههاے خود یافتند خدا را شڪرگزارند و هر عمل زشتے دیدند خود را توبیخ نمودہ و نفس را مورد مؤاخذہ قرار دادہ و از خداے تعالے طلب مغفرت ڪنند.
🔷تقواے دوم اینڪه: در مقام محاسبہ و نظر در اعمال، خداترس باشید؛ یعنے چنان نباشد ڪہ عمل زشت خود را و یا عمل صالح ولے غیر خالص خود را بہ خاطر اینڪہ عمل شما است زیبا و خالص بہ حساب آورید.
🔶قانون روابط بین الملل در قرآن
(آیات ۸ و ۹- ممتحنه)
خدا شما را از نیڪے ڪردن و عدالت نسبت بہ ڪسانے ڪہ درڪار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نڪردند باز نمیدارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. خدا فقط شما را از دوستے با ڪسانے نهے میڪند ڪہ در ڪار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان بہ یڪدیگر ڪمڪ ڪردند. و ڪسانے ڪہ با آنان دوستے ڪنند، پس دوستے ڪنندگان همان ستمڪارانند.
این آیات از مهمترین آیات قرآن در عرصہ بین الملل است ڪہ تڪلیف سطح و نوع تعامل حڪومت اسلامے با ڪشورهاے غیر اسلامے را بیان میڪند.
بر اساس این آیات رابطہ عادلانہ و بر پایہ احترام متقابل و رعایت قراردادهایے ڪہ بین شما و آنها وجود دارد امرے روا و جایز است؛ اما این رابطہ حسنہ تا زمانے است ڪہ آنها نسبت مسلمانان و حڪومت اسلامے توطئہ نڪردہ باشند و بہ صورت علنے و یا پشت پردہ؛ تنهایے و یا گروهے در صدد ضربہ زدن بہ مسلمانان و نظام اسلامے نباشند ڪہ اگر این گونہ شد ارتباط با آنها قطع و پاسخ قاطع و مناسبے بہ آنها دادہ میشود.
💠سورہ صف
🔶تجارتے ڪہ نجات دهندہ است
(آیات ۱۰و ۱۱و ۱۲- سوره صف)
اے اهل ایمان! آیا شما را بہ تجارتے راهنمایے ڪنم ڪہ شما را از عذابے دردناڪ نجات میدهد؟ بہ خدا و پیامبرش ایمان آورید و با اموال و جانهایتان در راہ خدا جهاد ڪنید. این ایمان و جهاد اگر بہ منافع فراگیر و همیشگے آن معرفت و آگاهے داشتہ باشید براے شما از هر چیزی بهتر است
چرا ڪہ خداوند متعال در اثر آن گناهتان را میآمرزد و شما را وارد بهشتے میڪند ڪہ از زیر درختان آن نهرها جاریند و در خانههایے منزل میدهد ڪہ پاڪیزہ اند و در بهشتهاے جاویدان قرار دارند؛ این است ڪامیابے بزرگ.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_هشت قرآن ڪریم
#بخش_دوم
«تجارة» بہ معناے تصرف در سرمایہ بہ منظور بہ دست آوردن سود است. در این آیہ شریفہ ایمان و جهاد، تجارت بہ حساب آمدہ ڪہ سرمایهاش جان آدمے و سود آن نجات از عذاب دردناڪ است.
خداے عز و جل با نڪرہ آوردن ڪلمہ تجارت (تجَِارَةٍ) آن را تجارتے مهم و عظیم و جلیل القدر معرفے ڪردہ است و در بیان سود آن ڪہ همان نجات از عذاب است، نوع عذاب را هم بیان نڪرد تا بفهماند آن قدر بزرگ است ڪہ در بیان نمیگنجد. آنگاہ در آیہ دوازدہ بہ بیان مصادیق این نجات میپردازد ڪہ همان مغفرت و جنت است. بنابراین آیات یازدهم و دوازدهم در مقام تفسیر ڪلمہ «تجَِارَةٍ» است.
🔵دو نڪتہ
۱. در آیہ مورد بحث ڪلمہ «ذنوبڪم» مطلق آمدہ؛ یعنے نفرمودہ است ڪہ ڪدام گناہ آمرزیدہ میشود. از این اطلاق میتوانیم نتیجہ بگیریم ڪہ تمامے گناهان با شرایطے ڪہ ذڪر شدہ آمرزیدہ میشود. از اینڪہ آمرزش را مقدمہ داخل شدن در بهشت جاودان ذڪر فرمودہ نیز میتوان دریافت ڪہ تمام گناهان بخشیدہ میشود؛ زیرا معنا ندارد ڪہ ڪسے داخل چنین بهشتے بشود، در حالے ڪہ هنوز پارهاے از گناهانش آمرزیدہ نشدہ باشد.
۲. بر اساس این آیہ شریفہ، آنچہ مؤمن بہ خدا میدهد متاع ناچیز این دنیاے ناپایدار است و آنچہ خدا بہ مؤمن وعدہ دادہ تا او را بهرہ مند سازد، نعمتها و زندگے جاودان است؛ بہ همین جهت و براے تاڪید بر این مطلب بود ڪہ در پایان آیہ فرمود:«ذلِڪَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ این پیروزے عظیمے است».
💠سورہ طلاق
🔶پنج لطف ویژہ ڪہ مخصوص متقین است
مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(۲)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ ... (۳) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(۴) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُڪَفِّرْ عَنْهُ سَیَِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(۵- طلاق)
هر ڪہ از خدا پروا ڪند، خدا براے او راہ بیرون شدن [از مشڪلات و تنگناها را] قرار میدهد و او را از جایے ڪہ گمان نمیبرد روزے میدهد ... و هر ڪہ از خدا پروا ڪند براے او در ڪارش آسانے قرار میدهد ... و هر ڪس از خدا پروا ڪند، گناهانش را محو میڪند و پاداش او را بزرگ میدارد.
در این آیات، پنج اثر براے تقوا نامبردہ شدہ ڪہ خداوند متعال آنها را بہ شڪل ویژہ نصیب ڪسے میڪند ڪہ تقواے الهے را رعایت ڪند. این پیامدهاے خوشایند ڪہ خداوند متعال بہ او عنایت میڪند عبارتند از:
۱. برایش راہ نجاتے از تنگناے مشڪلات زندگے فراهم میڪند.
۲. از جایے ڪہ احتمال آن را هم نمیداد بہ او روزے میرساند.
۳. امورے ڪہ بہ آن اشتغال دارد را برایش آسان میڪند.
۴. گناهانے ڪہ از او سر زدہ میبخشد.
۵. بیش از آنچہ عمل ڪردہ بہ او اجر و پاداش دادہ میدهد.
💠سورہ تحريم
🔶خود و خانوادہ تان را از آتش حفظ ڪنید
یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَڪمُْ وَ أَهْلِیڪمُْ نَارًا (۶- تحریم)
اے مؤمنان! خود و خانوادہ خود را از آتشے ڪہ هیزم آن انسانها و سنگها است حفظ ڪنید.
در این آیہ تاڪید جدے و صریحے بر لزوم حفظ خود و خانوادہ از آتش بہ چشم میخورد. همانگونہ ڪہ از ادامہ آیہ روشن است این آتش همان آتش جهنم است ڪہ باطن و حقیقت گناہ در دنیاست.
بر اساس این آیہ، هرڪس وظیفہ دارد با رعایت تقواے الهے و پرهیز از ارتڪاب آنچہ خدا نهے ڪردہ است خود را از آتش جهنم حفظ ڪند و نیز وظیفہ دارد تا دامنہ این مراقبت را گسترش دادہ و مراقب خانوادہ خود نیز باشد تا آنها نیز با رعایت دستورات الهے از گزند آتش جهنم مصون و محفوظ بمانند.
والدین بہ خصوص پدرانے ڪہ بہ حلال و حرام ڪارهاے اهل خانہ خود توجہ ندارند؛ بہ این آیہ عمل نڪردہ و مسئولند.
تفسیر نمونہ مینویسد: نگهدارے خویشتن بہ ترڪ معاصے و عدم تسلیم در برابر شهوات سرڪش است و نگهدارے خانوادہ بہ تعلیم و تربیت و امر بہ معروف و نهے از منڪر و فراهم ساختن محیطے پاڪ و خالے از هر گونہ آلودگے، در فضاے خانہ و خانوادہ است.
این برنامهاے است ڪہ باید از نخستین سنگ بناے خانوادہ، یعنے از مقدمات ازدواج و سپس نخستین لحظہ تولد فرزند آغاز گردد و در تمام مراحل با برنامهریزے صحیح و با نهایت دقت تعقیب شود.
بہ تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینہ زندگے و مسڪن و تغذیہ آنها حاصل نمیشود، مهمتر از آن تغذیہ روح و جان آنها و بہ ڪار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز بیست و هشتم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّے فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ
خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبے بدہ و بهرہ من را از نوافل زیاد ڪن
🌹دعا موجب ڪمال انسان است، دعا خواندن براے رسیدن بہ ڪمالات مے باشد بر خلاف تصور عموم مردم ڪہ فڪر مے ڪنند هدف از خواندن دعا رسیدن بہ ثواب الهے است ٰ مضامین ادعیہ سراسر پر از درس هاے اخلاق و حڪمت است ڪہ توجہ بہ آن معانے سبب ڪمال انسان مے گردد. اگر هم ڪسے با زبان عربے آشنا نیست بہ ترجمہ ادعیہ مراجعہ ڪند و بہ مضامین و نڪات آموزندہ ادعیہ توجہ ڪنند تا بہ برڪت آن بہ ڪمالات والاے انسانے برسد؛ امثال دعاے ابو حمزہ ثمالے و... براے ڪمال یافتن من و شما مے باشد اینڪہ در دعاے ابو حمزہ امام سجاد علیہ السلام مے فرمایند:
خدایا آیا بدتر از من هم بندہ اے دارے؟
این براے ڪمال است و درس مبارزہ با عجب و غرور را بہ ما مے دهد؛ جایے ڪہ امام معصوم چنین حرفے مے زند دیگر تڪلیف من و شما روشن است و جایے ندارد ڪہ ما بہ خاطر دو رڪعت نافلہ و نماز شب دچار عجب بشویم.
باز دعاے ابو حمزہ مے فرماید:
خدایا اگر من با این حال بمیرم چہ ڪنم؟
امروز داشتم فڪر مے ڪردم ڪہ خدایا اگر من امروز دست خالے بمیرم چہ ڪنم؟ گفتم خدایا یڪ موقعے بمیرم ڪہ آمادہ باشم و الان آمادہ نیستم!
🌳 آیت اللہ العظمے خوانسارے(ره) با آن مقام و عظمت مے فرمود: از این دنیا مے روم در حالے ڪہ دست خالے هستم امام(ره) دربارہ ایشان فرمودہ بودند: آیت اللہ خوانسارے مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیہ مے دانستند. وقتے از عدالت آیت اللہ خوانسارے سئوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشڪوڪ هستیم و شما از عدالت ایشان مے پرسید؟!
در عمر حود مرجعے بے هوے؛ مثل آیت اللہ خوانسارے ندیدہ ام و دربارہ ایشان مطالب زیادے دارم ڪہ الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم مے گفت: من از این دنیا مے روم در حالے ڪہ دست خالے هستم ایشان مے فرمود؛ فقط بہ یڪ عملم امید دارم ڪہ باعث نجاتم شود آن هم بہ اشڪهایے است ڪہ در مجالس عزاے اهل بیت عصمت و طهارت مے ریختم.
💦 مثل پیر زنها بہ دنبال مجالس روضہ بگردید و گریہ براے امام حسین (علیہ السلام) را ڪوچڪ نشمارید؛ وقتے حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرمودہ بودند: خیلے دوست دارم ڪہ بہ دنیا برگردم؛ و در مجالس عزاے ابا عبداللہ گریہ ڪنم.
🌼 استاد من آقاے برهان(ره) مے گفتند:
گاهے اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر ڪند همانطورے ڪہ اگر میوہ جدید بہ بازار مے آید مے خرید و نوبر مے ڪنید گاهے اوقات نماز شب را هم نوبر ڪنید؛ دعاے مجیر را هم نوبر ڪنید؛ آدمے ڪہ اهل مستحبات نیست بدرد نمے خورد اگر همیشہ هم توفیق ندارید لا اقل گاهے اوقات مستحبات را نوبر ڪنید.
⬅️ وَ أَڪرِمْنِے فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ
خدایا من را گرامے بدار تا مسائل شرعے ام را بدانم؛
🍃 انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبہ ڪہ باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد.
⬅️ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِے إِلَیڪ مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ
خدایا در بین وسائل آن وسیلہ اے ڪہ من را زودتر بہ تو مے رساند بہ من نزدیڪ ڪن؛
👈بهترین وسیلہ هم اهل بیت هستند.
💥یڪے از علماء بہ من یاد دادند ڪہ براے مشڪلاتم متوسل شوم بہ حضرت نرجس خاتون (سلام اللہ علیها) مادر امام زمان (علیہ السلام) اگر بہ ایشان توسل داشتہ باشید امام زمان بہ حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت مے ڪنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است.
⬅️ یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین
اے ڪسے ڪہ سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت
🌿اگر همہ عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگرے غافل نمے ڪند و در آن واحد بہ همہ بندگان توجہ دارد؛ از تو مے خواهیم ڪہ دعاهاے من را مستجاب ڪنے.
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
4_6028619184194192750.mp3
881.7K
✅دعایروز #بیستوهشتم ماهرمضاݩ
با نــــوای #حاج_محـمدرضا_بذرۍ
▫️التـــماس دعــاۍ فـــــرج
👉 @YekJoreMarefat
▫️مـراقب #حـرفهايمان باشيـــم...
حرف هايی كه ميزنيــم دست دارند!
دسـت های بلندی كه گاهی گلويی را
میفشارند و #نفس فرد را میگيرند!
حرفهايی كه ميزنيم پا دارند پاهای
بزرگی كه گاهی جايشان را روی دلی
می گذارند و برای هميشه می مانند!
حرف هايی كه ميزنيم چشم دارند!
چشـــــم های ســـياهی كه گاهی به
چشمهای دیگران نگاہ میكنند و آنها
را در شرمی بیڪران فـرو می برند!
👌پَــــــــ↶↶ـــــــس↶↶
✅ مراقب حرفهايی كه ميزنيم باشيم
زيرا #سنجــیدہ سخن گفتن از سکوت
هم دشـــوارتر است.
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
🔔
ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺎ ﺧــ♡ــﺪﺍ #ﺣــﺮﻑ ﺑﺰݩ
ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺎ ﺧــــﺪﺍ ﺭﻓــﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ڪݩ
ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻟﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﺑﮕﺬﺍﺭ ﻫﺮ
کس ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﻟﺖ ﺭﺍ ﺑﺸڪﻨﺪ!
ﻭﻗﺘﯽ #ﺗﻮڪلت ﺑﺎ ﺧــــــﺪﺍﺳﺖ
ﺑﮕـــــﺬﺍﺭ ﻫﺮ ﭼﻘـــﺪﺭ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﻨﺪ
ﺑﺎ ﺗــﻮ ﺑﯽ ﺍﻧﺼـﺎﻓﯽ ڪنند ﻭﻗﺘﯽ
#ﺍﻣـــﻴﺪﺕ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﺑﮕﺬﺍﺭ ﻫﺮ
ﭼﻘﺪﺭ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﺎﺍﻣـﻴﺪﺕ کنند
ﻭﻗﺘﯽ ﻳﺎﺭﺕ ﺧــﺪﺍست ﺑﮕﺬﺍﺭ ﻫﺮ
ﭼﻘﺪﺭ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﺎﺭﻓــﻴﻖ ﺷﻮﻧﺪ
ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﺎ ﺧــــﺪﺍ #ﺑـــــﻤﺎﻥ ﭼﺘﺮِ
ﭘـــــﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔـــــــﺘﺮﻳﻦ ﭼﺘﺮِ
ﺩﻧـــــﻴﺎست.
👉 @YekJoreMarefat
4_6014852989376791822.mp3
2.77M
🔊
🎼 پادڪست بســیار زیـبا
🎤خاج آقا حیــــــــــدریاݩ
✅ #ڪم_حرف_زدن_و_حڪمت
⏱ ۶ دقـــیقه و ۱۹ ثانـــیه
🌺 #نشـرپـیامصـدقهجـاریهاست
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
🌹اســتاد فاطـــمی نــــیا:
آنچه بايد از ماه رمضان حاصل شود
#تقواست اين گونه نباشيم كه فقط
در ماه رمضان اطاعت خدا را بكنيم
و در غير آن ترك طاعت كنيم!
🔻بعضی #فقط در ماه رمضان نماز
ميخوانند خـــوش اخلاق هستند دل
نميشكنند يا مثلا فقـط در اين ماه با
حجاب مناسب هستند!
👌عزيـــــزان من قــــرآن كه فـرمود:
«كتب عليكم الصيام» برای اين است
كه در اين ماه ملكهی تقـــــوا برايمان
حاصـل شود نه اينكه فـقط #يك ماه
رمضان عبادت كنيم و مابقـی ايام را
به حال خــودمان باشيـــــم!!
💟 @YekJoreMarefat
🌓
ای رمضان عزیزم آهسته تر آمدنت
چه باذوق و شوق بود ولی رفتنت
چه با عجله لحظه ای #درنگـــ کن
به کجا این چنین شـــــتابان!!
بارالها دراین روزهای پایانی ماهِ
عزیز دوستانــــــم را در کارشان
#برڪت در وجودشان سلامتی
در زندگی شان خـــوشبختی در
خانه هایـــــشان #آرامــــش در
دلهایشـــان شــــادی قـــــرار دِه.
✨ #شــــــبـتونمــهدوۍ✨
┏━━━━🌷━━━━┓
👉 @YekJoreMarefat
┗━━━━🌷━━━━┛
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_نهم قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ ملڪ
🔶نقش عقل و نقل در هدایت انسان
(آیات ۸و ۹ و ۱۰- ملک)
هرگاہ ڪہ گروهى در جهنم انداختہ مےشوند، نگهبانانش از آنها مى پرسند: مگر بیم دهنده اى براے شما نیامد؟ جواب مےدهند: چرا؛ آمد ولى ما او را انكار كردیم و گفتیم: خدا هیچ چیز نازل نكردہ است و شما بیم دهندگان هم در گمراهى بزرگى هستید. آنگاہ مى گویند: اگر ما بہ دعوت نجاتبخش آنان گوش ڪردہ بودیم یا در حقایق خلقت تعقّل كردہ بودیم؛ ڪارمان بہ اینجا نمےڪشید و الان بین جهنمیان نبودیم.
مراد از « فَوْجٌ » در اینجا همان ڪفار و فاسقانے هستند ڪہ آنها را دستہ دستہ وارد جهنم مےڪنند. منظور از «خزنة» در اینجا ملائكهاى هستند كہ مامور بر آتشند و انواع عذاب هاى جهنم را تدبیر میكنند.
مراد از «سمع» و «عقل» در اینجا عمل بہ مقتضاے این دو است. بنابراین معناے آیہ این مےشود: دوزخیان در پاسخ فرشتگان مى گویند: اگر ما در دنیا دستورات رسولان را اطاعت كردہ بودیم و یا در ادلہ و معارف آنها تعقل مى كردیم، امروز در زمرہ اهل جهنم نبودیم و همانند ایشان در آتش جاودان، معذب نمى شدیم
بنابراین هر دسته اى كہ بہ جهنم ریختہ مى شوند، ملائكہ جهنم با توبیخ از آنها مى پرسند: مگر ڪسے ڪہ شما را از چنین عذابى بترساند برایتان نیامدہ بود؟ در پاسخ آنها اعتراف مى كنند بہ اینكہ نذیر برایشان آمد و از آتش دوزخ انذارشان كرد؛ ولى آنها تكذیبش كردند و بہ او افترا بستند.
🔵دو نڪتہ
۱. این آیات، بہ اصلى ترین عامل سیہ روزے دوزخیان اشارہ ڪردہ آن را بہ بهترین وجہ ممڪن تحلیل مےڪند. مےفرماید: خداوند متعال هم از یك سو گوش شنوا و عقل و فطرت الهے بہ اینها داد و هم از سوى دیگر پیامبرانش را با دلائل روشن بہ سوے اینها گسیل داشت؛ اگر اینها از این همہ ابزار هدایت ڪہ در اختیارشان قرار گرفت بهرہ مےبردند هرگز سرانجامشان بہ جهنم ختم نمےشد.
۲. روح انسان بہ مانند زمینے است ڪہ خداوند متعال او را بہ چشمہ درون (عقل) و نهر بیرون (وحی) مجهز ڪرد تا انسان با بهرہ از این دو نهال جان خود را برویاند و بہ ثمر برساند؛ اما اگر آدمے با سوء اختیار خود چشمہ درون را ڪور ڪند و راہ را بر نهر بیرون ببندد بہ هدف مطلوب از خلقت نرسیدہ و بہ ناچار ڪویر جان او در آتش خود ساختہ خواهد سوخت.
💠سورہ حاقہ
🔶ڪارے ڪہ هم ردیف ڪفر بہ خداست
(آیات ۲۵و ۳۰و ۳۱و ۳۳و ۳۴- حاقه)
و اما كسى كہ پروندہ اعمالش را بہ دست چپش دهند، مى گوید: اى كاش پرونده ام را دریافت نمى كردم ... او را بگیرید و در غل و زنجیرش كشید؛ آن گاہ بہ دوزخش دراندازید ...
زیرا او بہ خداى بزرگ ایمان نمى آوردہ و مردم را بہ اطعام نیازمندان تشویق نمى كرده است.
بر اساس این آیات عدہ اے را نامہ عمل بہ دست چپ مےدهند و آنها را در غل و زنجیر ڪشیدہ و بہ دوزخ مےافڪند و در مقام بیان علت این عذاب گفتہ مےشود جرم اینها دو چیز بوده: یڪے اینڪہ بہ خداوند متعال ایمان نیاوردند و دیگر اینڪہ مردم را براے ڪمڪ بہ نیازمندان و رفع حوائج آنها تشویق و ترغیب نمےڪردند.
علامہ طباطبایے(ره) در شرح « وَ لَا یحَُضُّ عَلىَ طَعَامِ الْمِسْكِینِ » مےنویسد: یعنے در مورد بینوایان سهل انگارے مےڪردند و رنجے ڪہ فقرا مے ڪشیدند اهمیتے براے آنها نداشت.
این آیات بہ روشنے معنایے ڪہ از آیہ۱۹ سورہ ذاریات فهمیدہ مےشود را تایید مےڪند. آن معنا این بود ڪہ بر اهل تقوا لازم است تا بخشے از اموال خود را براے رفع نیاز نیازمندان اختصاص دهند و این غیر از واجبات مالے مانند خمس و زڪات است. در این فراز، ڪسانے ڪہ آن واجب را ترڪ ڪردہ و نسبت بہ نیازمندان بےتفاوت باشند را تهدید بہ عذابے مےڪند ڪہ قطعاً واقع خواهد شد.
نڪتہ قابل توجہ اینڪہ قرآن ڪریم این بےتفاوتے در حق مستمندان را گناهے بزرگ در ردیف ڪفر بہ خداوند عظیم بیان مےڪند ڪہ این طرز بیان گویاے شدت و عظمت این معصیت است.
💠سورہ معارج
🔶عذاب فورے براے منڪر ولایت
(۱- معارج)
تقاضا كنندہ اى تقاضاى عذابى كرد كہ واقع شد.
براساس شأن نزولے ڪہ براے این آیہ از طریق شیعہ و سنے بہ ما رسیدہ است این تقاضا كنندہ « نعمان بن حارث» یا «نضر بن حارث» بود كہ بہ هنگام منصوب شدن على علیہ السلام بہ مقام خلافت و ولایت در غدیر خم و پخش شدن این خبر در شهرها، بسیار خشمگین شد و خدمت رسول خدا صلے اللہ علیہ و آلہ آمد و گفت: آیا این جریان را از پیش خود بہ راہ انداختے یا اینڪہ از ناحیہ خداوند مآمور بہ اجراے آن بودے؟ پیامبر صلے اللہ علیہ و آلہ با صراحت فرمود: از ناحیہ خدا مأمور بہ انجام آن بودم. او ڪہ باین سخن بیشتر ناراحت شدہ بود گفت: خداوندا! اگر این خلافت و ولایت حق است و از ناحیہ توست؛ سنگى از آسمان بر ما فرود آور! در این هنگام سنگى فرود آمد و بر سر او خورد و او را بہ هلاڪت رساند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_نهم قرآن ڪریم
#بخش_دوم
🔶باز هم تاڪیدے بر لزوم ڪمڪ بہ نیازمندان
(آیات ۲۲و ۲۳و ۲۴و ۲۵- معارج)
نماز گزاران، آنان كہ هموارہ بر نمازشان مداوم و پایدارند و آنان كہ در اموالشان حقّى معلوم است براى درخواست كنندہ [تهیدست] و محروم [از معیشت و ثروت].
این آیات نیز در ڪنار آیات۱۹ سورہ ذاریات و۳۴ سورہ حاقہ، توجہ و رسیدگے بہ امور نیازمندان و رفع نیاز آنها را از وظایف مهم و حتمے مردم اهل ایمان و تقوا و نماز بر شمردہ و بر انجام آن تاڪید مےڪند.
🌹ڪمڪ بہ نیازمندان
باز هم تڪرار مےڪنیم ڪہ مراد از این حق در اموال واجبات مالے مشهور مثل زڪات نیست.
علامہ طباطبایے(ره) در تفسیر این آیہ بر این معنا تاڪید ڪردہ و بہ اشارہ بہ روایتے از امام صادق علیہ السلام مےنویسد: بعضى از مفسرین حق معلوم را بہ زكات واجب تفسیر كرده اند؛ اما در حدیثى از امام صادق علیہ السلام آمدہ كہ حق معلوم، زكات نیست؛ بلكہ مقدار معلومى است كہ بہ فقرا انفاق مى كنند.
💠سورہ جن
🔶چہ ڪسانے هیزم جهنمند؟
همین ڪسانے ڪہ در دنیا با ظلم و ستم خود آتش گناہ و معصیت را در جامعہ شعلہ ور مےڪردند؛ در قیامت هم هیزم و وقود جهنم شدہ و با ورودشان هم خود مےسوزند و هم آتش دوزخ را شعلہ ورتر مےڪنند.
(۱۵- جن) ستمگران ڪہ منحرفین از جادہ عدالتند هیزمان جهنمند.
همین ڪسانے ڪہ در دنیا با ظلم و ستم خود آتش گناہ و معصیت را در جامعہ شعلہ ور مےڪردند؛ در قیامت هم هیزم و وقود جهنم شدہ و با ورودشان هم خود مےسوزند و هم آتش دوزخ را شعلہ ورتر مےڪنند.
این آیہ از آیاتے است ڪہ با صراحت تمام اعلام مےدارد ڪہ جهنم و عذاب آن باطن همین گناهانے است ڪہ افراد در دنیا خود را بہ آن آلودہ ڪردند. آیہ مورد بحث نظیر آیہ۲۴ سورہ بقرہ (فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِے وَقُودُهَا النَّاس) تبهڪاران و ستمگران را هیزم و عامل برافروختگے جهنم معرفے مےڪند؛ همین ڪسانے ڪہ در دنیا با ظلم و ستم خود آتش گناہ و معصیت را در جامعہ شعلہ ور مےڪردند؛ در قیامت هم هیزم و وقود جهنم شدہ و با ورودشان هم خود مےسوزند و هم آتش دوزخ را شعلہ ورتر مےڪنند.
💠سورہ مدثر
🔶چہ ڪردے آمدے جهنم؟
(آیات ۴۲و ۴۳و ۴۴و ۴۵و ۴۶و ۴۷- مدثر)
[بہ آنان رو كرده] مى گویند: چہ چیز شما را بہ دوزخ وارد كرد؟ مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم و بہ تهیدستان و نیازمندان طعام نمى دادیم و با فرورفتگان [در گفتار و كردار باطل] فرومى رفتیم و هموارہ روز جزا را انكار مى كردیم تا آنكہ مرگ ما فرا رسید.
بر اساس این آیات، وقتے از دوزخیان سوال مےشود چہ ڪردید ڪہ اهل جهنم شدید؟ آنها چهار عامل را از مهمترین عوامل این بدعاقبتے خود معرفے مےڪنند و مےگویند:
نخست اینكہ ما از نمازگزاران نبودیم (قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ) ڪہ اگر نماز مى خواندیم نماز ما را بہ یاد خدا مى انداخت و نهى از فحشاء و منكر مى كرد و ما را بہ صراط مستقیم الهى دعوت مى نمود.
دیگر اینكہ ما اطعام مسكین نمى كردیم (وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ) مراد از «اطعام مسكین»، انفاق بر تهى دستان جامعہ است بہ مقدارى كہ بتوانند كمر راست كنند و حوائجشان برطرف شود. گرچہ اطعام مسكین بہ معنى غذا دادن بہ بینوایان است؛ ولى ظاهرا منظور از آن، هر گونہ كمك بہ نیازمندیهاى ضرورى نیازمندان مى باشد؛ اعم از خوراك و پوشاك و مسكن و غیر اینها.
منظور از «خوض» سرگرمى عملى و زبانى در باطل، و فرو رفتن در آن است، بہ طورى كہ بہ كلى از توجہ بہ غیر باطل غفلت شود.
«خوض در باطل» معنى وسیع و گسترده ا ى دارد كہ هم شامل ورود در مجالس كسانى مى شود كہ آیات خدا را بہ باد استهزا مى گیرند، تبلیغات ضد اسلامى مى كنند، یا ترویج بدعت مى نمایند، و یا شوخےهاى ركیك دارند، یا گناهانى را كہ انجام داده اند بہ عنوان افتخار یا لذت نقل مى كنند، و همچنین شركت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها، ولى در آیہ مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسى است كہ براى تضعیف دین خدا و استهزاى مقدسات، و ترویج كفر و شرك و بى دینى تشكیل مى شود.
سپس مى افزایند: و اینكہ ما هموارہ روز جزا را انكار مى كردیم (وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ)؛ تا زمانى كہ مرگ ما فرا رسید (حَتَّى أَتانَا الْیَقِینُ). ناگفتہ پیداست ڪہ انكار معاد و روز حساب، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل مى سازد و انسان را براى ارتكاب گناہ شجاع مى كند، و موانع را از این راہ بر مى دارد، مخصوصاً اگر این مسألہ بہ صورت یك امر مداوم تا پایان عمر در آید.
از این آیات بہ خوبى استفادہ مى شود كہ این امور چهار گانہ یعنى«نماز» و «زكات» و «ترك مجالس اهل باطل» و «ایمان بہ قیامت»، اهمیت و نقش فوق العادهاى در هدایت و تربیت انسان دارد و بر همین اساس؛ جهنم جاى نمازگزاران واقعى، زكات دهندگان، تاركان باطل و مؤمنان بہ قیامت نیست.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز بیست و نهم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ اللَّهُمَّ غَشِّنِے فِیهِ بِالرَّحْمَةِ
اے خدا من را بہ رحمت خودت بپوشان
🌼«غش» بہ معنے مخفے ڪردن است؛ اگر ڪسے عیب جنس را بپوشاند در اصطلاح مے گویند: غش در معاملہ ڪردہ است و در حدیث آمدہ است ڪه:
«لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً»
ڪسے ڪہ آب در شیر مے ریزد بہ مردم مے فروشد مسلمان نیست؛ ڪسے ڪہ مال عیب دار را بہ دیگرے مے فروشد و عیب آن را مخفے مے ڪند، مسلمان نیست و همچنین آدمے خیر هم نمے بیند. اگر رحمت الهے شامل حال ما بشود خیر زیادے بہ ما مے رسد.
⬅️ وَ ارْزُقْنِے فِیهِ التَّوْفِیقَ
خدایا بہ من توفیق بدہ
🍃توفیق بدہ تا موفق بہ نماز شب بشوم؛ توفیق خواندن دعاے ابوحمزہ را عنایت ڪن و ... !
✨امام جواد(علیہ السلام) فرمودند:
👈مومن بہ سہ خصلت محتاج است ڪہ اولین آنها توفیق است
🍂آقا در تهران ساڪن است و تا بحال به زیارت شاہ عبد العظیم نرفتہ است! معلوم مے شود توفیق ندارد، بہ زیارت ایشان اهتمام داشتہ باشید؛
🌳 عبد العظیم حسنے نہ تنها امام زادہ هستند بلڪہ ایشان از علماء هم بودہ اند «من زار عَبد العظیم بِرِے ڪَمَن زار قَبرَ الحسین بڪربلاءِ»؛ امام زادہ طاهر؛ امام زادہ حمزہ هم در جوار ایشان دفن هستند؛ مقید بہ زیارت این سہ بزرگوار باشید مخصوصا عبد العظیم حسنے ڪہ ایشان عالم هم بودہ اند و یڪے از محدثین بزرگ شیعہ مے باشند و وڪیل امام هادے(علیہ السلام) در سامرا نیز بودہ اند. نقل است ڪہ شخصے بہ خدمت امام هادے (علیہ السلام) مے رسند؛ حضرت ابتداء سئوال مے ڪردند اهل ڪجایے؟ اگر مے گفتند ما اهل شهر رے هستیم حضرت مے فرمودند: «علیڪم بالعبد العظیم الحسنی»
💠 زمانے آیت اللہ وحید را در شهر رے زیارت ڪردم و خدمت ایشان عرض ڪردم بہ منزل من تشریف بیاورید و ایشان گفتند: من از قم آمدہ ام فقط براے زیارت عبد العظیم حسنے و الان هم باید بروم و بعد مقدارے از فضائل ایشان را براے من نقل ڪردند.
✅ پس مومن اول از همہ بہ توفیق نیازمند است
✅ دوم، مومن بہ واعظ درونے محتاج است تا همیشہ حواس او جمع باشد و از احوال دنیا عبرت آموزے ڪند؛ همیشہ بہ خودتان بگویید ڪہ تا ڪے از خدا غافل هستے!
"اے ڪہ پنجاہ رفت و در خوابے
مگر این چند روزہ دریابی"
✅ سوم،«قبولُ مِن مَن یَنصحه» هر ڪس ڪہ تو را نصیحت مے ڪند از او بپذیر؛ هر چند ڪہ خود آن شخص اهل عمل نباشد؛ مثلا اگر شخصے سیگار مے ڪشد و بہ شما مے گوید: من سیگارے هستم ولے تو سیگارے نشو این نصیحت را از او قبول بڪنید.
⬅️ وَ الْعِصْمَةَ؛
خدایا من را از گناهان حفظم ڪن
⬅️ وَ طَهِّرْ قَلْبِے مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ
خدایا قلب من را از آلودگے هاے شڪ پاڪیزہ ڪن
🍂یعنے من گرفتار شڪ نباشم؛ بعضے ها دچار شڪ هستند و وسوسہ خناس بہ سراغ ایشان مے آید و از مبداء تا معاد انسان را در شڪ مے اندازد؛ خدایا من را از این گرفتارے نجاتم بدہ
📿ڪسانے ڪہ گرفتار وسوسہ هستند و در همہ مسائل شڪ مے ڪنند روزے صد مرتبہ ذڪر شریف «لا حول و لا قوہ الا باللہ العلے العظیم» را بگویند.
👈«الَّذِے یُوَسوِسُ فِے صُدورِ النَّاس»؛ هر ڪسے ڪہ گرفتار است این ذڪر را بگوید.
یڪ فردے گرفتار بود و از غصہ، لاغر شدہ بود. گفت شیطان همیشہ وسوسہ ام مے ڪند. گفتم این ذڪر را بگو. ذڪر را گفت و راحت شد.
✨پیامبر (صلے اللہ علیہ و آلہ و سلم) خطاب بہ سلمان مے فرمایند: اَڪثِر مِن قولِ لا حَول و لا قوة...
👈این ذڪر را زیاد بگو "فاِنَها ڪَنزٌ مِن ڪُنوزِ الجَنة" این ذڪر از گنج هاے بهشت است.
👈هفت بار بعد از نماز مغرب و نماز صبح، جزء تعقیبات است و اولش بسم اللہ الرحمن الرحیم دارد. (ذڪر: «بسم اللہ الرحمن الرحیم لا حول و لا قوہ الا باللہ العلے العظیم»)
⬅️ یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِین
اے خدایے ڪہ نسبت بہ بندہ هاے مومنت اهل ترحم و مهربانے هستے
💐 خدا خیلے مهربان است یڪ نعمت هایے خدا بہ ما مے دہ ڪہ ما از خدا نخواستیم. خدا اینقدر ما را دوست دارد.
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
4_6030853048224449851.mp3
595.4K
✅دعایروز #بیستونهم ماهرمضاݩ
با نــــوای #حاج_محـمدرضا_بذرۍ
▫️التـــماس دعــاۍ فـــــرج
👉 @YekJoreMarefat
ツ
🌷اســـتاد فاطمـــــۍ نـــيا:
مبادا اين روز را #روزعيدفـطر به
بازی و اهـــمال بگـذرانی چرا ڪه
نميدانی از مـــــردودين هستـی يا
مقبولين پس اگر اميد قبول داری
شـكر زيادی به جا آور و اگر تـرس
از ردّ در تو هـست اسـير حـــزن و
انــدوه باش!
👌 به هــــــر حال نبايد از اين روز
#غفلت كنيم اگر رجاء قبول هست
كه شكرش را بجا می آوريــم و اگر
خـوف ردّ باشـد بايد با تضـــــرّع به
بارگاهش تدارك مافات كنيـــــم.
💟 @YekJoreMarefat