🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_چهارم قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ زمر
🔶رفتار عجیبے ڪہ منڪران قیامت دارند
وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ(۴۵- زمر)
هنگامى كہ خدا بہ یگانگى یاد مى شود دلهاى كسانى كہ بہ آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مى شود و هنگامى كہ یاد غیر خدا مى شود، شادمان مى گردند.
گاہ انسان چنان بہ زشتے ها خو مى گیرد و از پاكے ها بیگانہ مى شود كہ از شنیدن نام حق ناراحت و از شنیدن باطل مسرور و شاد مى گردد، در برابر خداوندى كہ آفرینندہ عالم هستى است سر تعظیم فرود نمى آورد، اما در برابر قطعہ سنگ و چوبى كہ خود ساختہ و یا انسان و موجوداتى همانند خود زانو مى زند و تعظیم مى كند.
آیہ گزارشے از رفتار ڪسانے است ڪہ ایمانے بہ آخرت ندارند و زندگے را خلاصہ در همین چند روزہ دنیا مےدانند و بس. این عدہ ڪسانےاند ڪہ وقتے در پیش آنها سخن از خدا و دین و احڪام و معارف آن شود چندششان شدہ و حالت تنفر سراسر وجودشان را مےگیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههاے ارضاے خواستہ هاے نفس گفتہ شد فورا شادمان گشتہ و سرور و خوشحالے وجودشان را در بر مےگیرد.
سرچشمہ بدبختى این گروہ دو چیز بودہ است انكار اصل توحید و عدم ایمان بہ آخرت
شبیہ این معنى در آیہ۴۶ سورہ اسراء نیز آمدہ است:«هنگامى كہ پروردگارت را در قرآن بہ وحدانیت یاد میكنى فرار میكنند.»
از این آیہ بہ خوبى استفادہ میشود كہ سرچشمہ بدبختى این گروہ دو چیز بودہ است انكار اصل توحید و عدم ایمان بہ آخرت.
🔶امان از انسان ناشڪر و نمڪ نشناس
فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(۴۹- زمر)
وقتى انسان گرفتار زیان مى شود، ما را مى خواند و هنگامى كہ ما از جانب خود نعمتى بہ او مى دهیم [بہ جاے شڪر گزارے] مى گوید: این با تلاش و درایت خودم بہ دست آمدہ است؛ در حالے ڪہ آن نعمت وسیلہ اے براے امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بےخبرند.
این آیہ بہ یڪے از ویژگیهاے طبیعت انسانے اشارہ مےڪند كہ بہ پیروى هواى نفس گرایش دارد و بہ نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ ڪہ هر وقت دچار گرفتارى مےشود رو بہ خدا ڪردہ و او را بہ خلوص میخواند ولے همینڪہ پروردگارش نعمتى بہ او دادہ و او را از گرفتارے خلاص مےڪند فورا آن نعمت را بہ خودش نسبت مى دهد و میگوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش میكند و نمیداند كہ همین خود وسیلہ اے است كہ با آن امتحانش میكنند.
🔵دو نڪته:
۱. انسان هم داراے طبیعت است و هم داراے فطرت. طبع و طبیعت او ریشہ در جنبہ مادے و خاڪے او دارد ولے فطرت او متعلق بہ عالم بالا و آن جنبہ ملڪوتے اوست. بنابراین هر چہ ڪہ براے انسان طبیعے و مربوط بہ طبیعت او مےشود اگر تحت مدیریت وحے و فطرت در نیاید عامل سقوط و هلاڪت انسان مےشود. یڪے از این طبیعے ها همین حالت است ڪہ در آیہ بہ آن اشارہ شد.
۲. انسان باید تمام داشتہ هاے خود را نعمت الهے دانستہ و شڪرگزار او باشد و نیز بداند ڪہ دادہ هاے خدا جنبہ آزمون و امتحان هم دارد ڪہ اگر با مصرف درست آنها در مواردے ڪہ رضاے الهے در آن است شڪر آن را بجا آورد علاوہ بر حل مشڪل دنیائیش، بهشت خود را هم آباد ڪردہ است و اگر بہ محض دریافت نعمت، دهندہ آن را فراموش ڪرد و در مسیر ڪفر و ناسپاسے قدم گذاشت؛ همان نعمت تبدیل بہ نقمت شدہ و جهنم او را شعلہ ور مےڪند.
🔶بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید
قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(۵۳- زمر)
بگو: اى بندگان من كہ [با ارتكاب گناه] بر خود ستم ڪردہ اید! از رحمت خدا نومید نشوید ڪہ یقیناً خدا همہ گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزندہ و مهربان است
خداوند متعال در این آیات راہ بازگشت را توأم با امیدوارى بہ روى همہ گنہ كاران مى گشاید و با لحنى آكندہ از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را بہ رویشان باز كردہ و فرمان عفو آنها را صادر نمودہ است.
دقت در تعبیرات این آیہ نشان مىدهد كہ از امید بخش ترین آیات قرآن مجید نسبت بہ همہ گنهكاران است.
فراگیرے و گستردگى آن بہ حدى است كہ طبق روایتى حضرت على علیہ السلام فرمود:
✨در تمام قرآن آیه اى وسیعتر از این آیہ نیست.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز بیست و چهارم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ اللهمّ إنّے أسْألُڪَ فیہ ما یُرْضیڪَ وأعوذُ بِڪَ ممّا یؤذیڪ
«اے خدا، من از تو چند چیز را در ماہ رمضان سؤال میڪنم،
👈اول اینڪہ تو از من راضے شوے و زندگے من طورے باشد ڪہ از من رضایت داشتہ باشے. این توفیق است ڪہ آدم ڪارهاے خود را بہ گونهاے انجام دهد ڪہ خدا از او راضے باشد
👈و پناہ میبرم بہ تو از چیزهایے ڪہ تو را اذیت میڪند، یعنے از گناہ و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس.»
🍃اگر میخواهید بدانید ڪہ خدا از شما راضے هست یا نہ، ببینید خودتان در تہ دل از خدا راضے هستید؟ اگر راضے باشید، خدا هم از شما راضے است.
🔶 حدیث داریم ڪہ شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دڪتر و طبیب. همانطور ڪہ دڪتر هر چہ بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چہ بہ ما داد، ما هم باید رضایت داشتہ باشیم.
💠 اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گلہ نڪنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنے اینڪہ ما از خداے راضے هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلے سخت است ڪہ انسان ذرهاے گله از خدا نداشتہ باشد.
⬅️ «وأسألُڪَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَڪ ولا أعْصیڪََ»
خدایا از تو توفیق میخواهم ڪہ در ماہ رمضان اطاعت تو را ڪنم و هیچ نافرمانے و گناہ انجام ندهم!
🌸 روایت داریم از امام نهم (ع) ڪہ فرمود:مؤمن باید 3 خصلت داشتہ باشد.
👈اول: توفیق داشتہ باشد،
👈دوم: خودش را موعظہ ڪند
👈سوم: اینڪہ نصیحت دیگران را قبول ڪند.
⬅️ یا جَوادَ السّائلین
اے خدایے ڪہ بہ هر ڪسے ڪہ از تو چیزے سؤال میڪند، تو جود میڪنے و نسبت بہ او بخشش دارے، دعاے ما را استجابت ڪن!
🔸ما گاهے سائلین را رد میڪنیم؛ اما خدا درخواست همہ را میدهد و رد نمیڪند؛ ولے گاهے چیزے ڪہ صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البتہ آن خواستہ را هم در قیامت برآوردہ میڪند.
❓در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها ڪہ بہ ما میدهے، چیست؟
💐خطاب میآید ڪہ در دنیا خواستے صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآوردہ میڪنیم.
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
4_6014759569543136829.mp3
909.3K
✅دعایروز #بیستوچهارم ماهرمضاݩ
با نــــوای #حاج_محـمدرضا_بذرۍ
▫️التـــماس دعــاۍ فـــــرج
👉 @YekJoreMarefat
4_6012533071381792320.mp3
5.83M
🔊
🎼 پادڪست بســیار زیـبا
🎤اسـتاد محـــمد شجاعی
✅ #استغــفار_دوای_روح
⏱ ۵ دقـــیقه و ۷ ثانـــیه
🌺 #نشـرپـیامصـدقهجـاریهاست
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_پنجم قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ شوری
🔶قانون اولیہ خدا در پخش روزے
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(۲۷- شوری)
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مےكنند ولى بہ اندازہ اى كہ مشیت او اقتضاء ڪند نازل مےكند زیرا او بہ حال بندگانش آگاہ و بیناست.
كلمہ «قَدَر» بہ معناى كمیت و حجم هر چیز است. پس این كہ مےفرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» بہ این معنا است ڪہ خداى تعالى هر چیز را بہ كمیت و حجم و مقدارے ڪہ مشیتش اقتضاء ڪند نازل مےكند.
معناى آیہ شریفہ این است: اگر خداى تعالى رزق همہ بندگان خود را وسعت بدهد و همہ سیر شوند، شروع بہ ظلم كردن در زمین مےكنند؛ چون طبیعت مال این است كہ وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مےآورد، همچنان كہ در سورہ علق فرموده:
«این انسان هنگامى كہ احساس بےنیازى كند طغیان مےكند» و بہ همین جهت خداوند متعال رزق را بہ اندازہ نازل مےكند و بہ هر كس بہ مقدارى معین روزى مےدهد؛ چون او بہ حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مےداند كہ هر یك از بندگانش استحقاق چہ مقدار از رزق را دارد و چہ مقدار از غنا و فقر، مفید بہ حال اوست؛ همان را بہ او مےدهد.
چرا خدا بہ ڪسانے ڪہ با داشتن مال بیشتر گناہ و ظلمشان هم افزون مےشود باز هم مال و ثروت مےدهد؟
علامہ طباطبایے(ره) در پاسخ بہ این سوال مےنویسد: این آیہ بیانگر قانون اولیہ خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است ڪہ حال هرڪس را مےبیند و بہ او روزے مےدهد؛ اما قوانین دیگرے نیز دارد ڪہ در عالم حاڪم است؛ یڪے از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است و دیگرے قانون مڪر و استدراج است. این دو قانون سبب مےشود ڪہ خدا بہ ڪسانے ڪہ در سوال مطرح شد با وجود ڪفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا ڪند.
این بحث نقطہ مقابلے هم دارد و آن اینڪہ چرا برخے حتے بہ مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزے الهے بےنصیبند ڪہ در پاسخ مےتوان بہ دو قانون الهے اشارہ ڪرد؛ یڪے همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگرے قانون اثر گناہ ڪہ برخے با عمل خود مانند ظلم بہ دیگرے یا ظلم پذیرے چنین نتیجہ اے را براے خود رقم زدہ اند.
🔶تلافے ڪار بد؛ ڪار بدے مثل آن است
جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(۴۰- شوری)
پاداش بدى ڪار بدے است مانند همان؛ ولى هر كہ بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهدہ خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد.
این آیہ حكم ڪسے را بیان مےڪند ڪہ ظلمے در حق او شدہ است بر اساس این آیہ چنین كسى مےتواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشتہ باشد و چنین تلافى و انتقامى دیگر ظلم نخواهد بود.
🔶نڪتہ مهم و قابل توجہ در آیہ
همانگونہ ڪہ در متن آیہ ملاحظہ مےشود خداوند متعال آن ڪارے ڪہ براے تلافے صورت مےگیرد با اینڪہ مجوز آن را هم صادر ڪردہ است اما آن را «سیئة؛ ڪارے بد و ناپسند» مےنامد ڪہ سوال برانگیز است.
در پاسخ بہ این سوال گفتہ اند: از این رو هر دو عمل را سیئہ و بد خواندہ چون با هركس چنین رفتار شود ناراحتش مےكند، ظالم با آن ڪار مظلوم را ناراحت ڪرد و مظلوم هم با انتقام و تڪرار آن ڪار ظالم را رنجاند، پس در آیہ شریفہ حقیقت معناى كلمہ رعایت شدہ است.
همانطور ڪہ این بزرگان فرمودہ اند مجوز انجام عملے آن از بد و آزار دهندہ بودن بہ خوب و گوارا بودن تبدیل نمےڪند. ڪار بد، بد است. چیزے ڪہ در این آیہ بین آن دو فرق گذاشتہ این است ڪہ اگر ابتدایے و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعے باشد حلال است و چون حرام نیست عقابے هم ندارد.
باید توجہ داشت ڪہ این تلافے با مجوز، «واجب نیست»؛ بلڪہ فقط «حلال است» و شاید براے همین نڪتہ بود ڪہ بلافاصلہ فرمود: «هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او بر خداست»
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_پنجم قرآن ڪریم
#بخش_دوم
🔶تعداد و جنسیت فرزندان، تنها بہ موهبت الهے است
(آیات ۴۹و ۵۰ سوره شوری)
مالكیّت و فرمانروایى آسمانها و زمین فقط در سیطرہ خداست، هر چہ را بخواهد مےآفریند، بہ هر كس بخواهد دختر عطا مےكند و بہ هر كس بخواهد پسر مےبخشد؛ یا پسر و دختر را با هم مےدهد و هر كہ را بخواهد عقیم مےكند و فرزند نمےدهد كہ او دانا و تواناست.
قرآن ڪریم براى نشان دادن این واقعیت كہ هر گونہ نعمت و رحمت در این عالم از سوى خدا است و كسى از خود چیزى ندارد بہ یك قانون كلى و یك مصداق روشن آن اشارہ كردہ و مےفرماید: «مالكیت و حاكمیت آسمانها و زمین براى خدا است و هر چہ بخواهد مےآفریند» و بہ همین دلیل همہ ریزخوار خوان نعمت او هستند و نیازمند بہ لطف و رحمت او؛ از این رو نہ غرور بہ هنگام نعمت منطقى است و نہ یاس بہ هنگام مصیبت.
آنگاہ بہ نمونہ روشنى از این واقعیت كہ هیچ كس از خود چیزى ندارد و هرچہ هست از ناحیہ او است اشارہ ڪردہ مےفرماید: بہ هر كس ارادہ كند دختر مےبخشد و بہ هر كس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد هر دو آنها را مےدهد و هر كس را هم ڪہ مصلحت بداند عقیم و بى فرزند مےگذارد.
🔵بہ این ترتیب مردم را بہ چهار گروہ تقسیم ڪرد:
آنهایى كہ تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند
و آنها كہ دختر دارند و در آرزوى پسرى و
آنها كہ هر دو را دارند
و گروهى كہ فاقد هر گونہ فرزندند و قلبشان در آرزوى آن پر مےكشد.
گر چہ نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمےتوان انكار كرد، ولى باید دانست كہ آن اثر را هم خدا در آن دارو و روشها قرار دادہ است و هیچ ڪدام خارج از علم و قدرت خدا نیستند
و این یك نمونہ بارز از عدم توانایى انسان از یك سو، و نشانہ روشن از مالكیت و حاكمیت و خالقیت خداوند از سوى دیگر است. گر چہ نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمےتوان انكار كرد، ولى باید دانست كہ آن اثر را هم خدا در آن دارو و روشها قرار دادہ است و هیچ ڪدام خارج از علم و قدرت خدا نیستند.
نڪتہ دیگرے ڪہ در آیہ بہ چشم مےخورد اینڪہ براے هر دو جنس از تعبیر «یهب؛ مےبخشد» استفادہ ڪرد و این دلیل روشنى است كہ هم دختران هدیہ الهى هستند و هم پسران و فرق گذاشتن میان این دو از دیدگاہ یك مسلمان راستین صحیح نیست.
💠سورہ زخرف
🔶آیاتے ڪہ هنگام سوار شدن خواندہ مےشود
لِتَسْتَوُاْ عَلىَ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ(۱۳)وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(۱۴- زخرف)
كہ بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را بہ یاد آورید و بگویید: منزّہ است خدایى كہ این را رام ما كرد كہ ما قدرت آن را نداشتیم و ما بہ سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.
و «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است كہ اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر بہ ڪنترل و ادراہ این مرڪبها نبودیم. و اینڪہ در پایان دعاے مومنین این چنین دارد ڪه: «وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بے شڪ ما بہ سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» براے آن است ڪہ آنها را بہ یاد قیامت بیندازد ڪہ امروز سوار بر وسیلہ اے گران قیمت شدہ و در زمین جابجا مےشویم بہ یاد داشتہ باشیم ڪہ بالاخرہ تابوتے هم هست ڪہ در انتظار ماست.
«استواء بر ظهر» بہ معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر مركب سوارے دیگر است. منظور از مرڪب با توجہ بہ آیہ قبل (آیہ۱۲) فقط چهارپایان نیست بلڪہ بہ قرینہ «ڪشتی» ڪہ در آیہ آمدہ است هر گونہ وسیلہ نقلیہ را در بر مےگیرد ڪہ در عصر حاضر ماشین، قطار و هواپیما از رایج ترین آنهاست
در حالات امیرالمومنین علیہ السلام آمدہ است كہ هنگامے ڪہ پاى خود را در ركاب گذاشت فرمود: «بسم اللَّه» و هنگامى كہ بر مركب استقرار یافت این آیات را تلاوت ڪرد: «سُبْحانَ الَّذِے سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ وَ إِنَّا إِلى رَبِّنا لَمُنْقَلِبُون»
از این رو مستحب است ڪہ انسان هنگام سوار شدن بر هر وسیلہ نقلیہ اے با خواندن این آیات هم شڪر خدا را بجا آورد و هم بہ یاد قیامت افتادہ و فراموش نڪند ڪہ روزے سوار بر تابوت بہ آن دیار باقے خواهدشد.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat
🔰شرح دعاے روز بیست و پنجم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
🌸شادے روحش ۱۴ صلوات🌸
⬅️ اللّهمّ اجْعَلْنے فیهِ محبّاً لأوْلیائِڪَ ومُعادیاً لأعْدائِڪَ
خدایا ڪارے ڪن تا در ماہ رمضان، خوبان را دوست بدارم و دشمن دشمنانت باشم!
🌹در مورد خودم، عملے ڪہ بہ من امید مے دهد تا در قیامت جزو نجات یافتگان باشم، این است ڪہ خوبان و اشخاص با تقوا را دوست دارم و از بے تقوایان بے زارے مے جویم.
💛 اگر پسرتان بے تقواست و نماز نمے خواند، نباید او را دوست داشتہ باشید. حدیث است ڪہ بہ حقیقت ایمان نمے رسید مگر آنڪہ نزدیڪ ترین خویشان خود را براے خدا دوست نداشتہ باشید، چون متدین نیست و دورترین افراد را براے اینڪہ متدین است، دوست داشتہ باشید.
✨امام باقر(ع) بہ شخصے فرمودند؛ «اگر ارادہ ڪردے ڪہ بفهمے بهشتے و یا جهنمے هستے، بہ قلبت مراجعہ ڪن، اگر دیدے اهل طاعت را دوست دارے، اهل بهشت و اگر اهل گناہ را دوست دارے، اهل جهنم هستے و انسان در قیامت با ڪسے ڪہ او را دوست دارد، محشور مے شود.»
❤️ در دورہ آخرالزمان قلب مؤمن آب مے شود؛ زیرا گناہ را مے بیند و استطاعت تغییر وضع ندارد.
هر ڪس ڪہ مؤمنے را دوست دارد، حتے اگر منحرف باشد پس از مدتے رستگار خواهد شد.
⬅️ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِڪَ
در این بخش از خدا مے خواهیم تا ما را یارے رساند براے اینڪہ بہ طریقہ پیغمبر در مستحبات، دعاها و دستورات اسلام عمل ڪنیم. از خدا مے خواهیم تا هر چہ پیامبر(ص) بہ ما فرمودہ است، دربارہ مستحب و واجب عمل ڪنیم و مڪروهات را از خود دور و حرام را ترڪ ڪنیم.
⬅️ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبیین
🌸 پیغمبران معصوم هستند؛ زیرا خدا قلب آنها را حفظ ڪردہ است و در فراز پایانے مے گوییم، اے خدایے ڪہ قلب پیغمبران را حفظ ڪردے، بہ حق این ڪارے ڪہ براے پیغمبران انجام دادہ اے، این دعا را در حق ما مستجاب ڪن!
⇩⇩⇩
@YekJoreMarefat
4_6016958176186861091.mp3
820.7K
✅دعایروز #بیستوپنجم ماهرمضاݩ
با نــــوای #حاج_محـمدرضا_بذرۍ
▫️التـــماس دعــاۍ فـــــرج
👉 @YekJoreMarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥
ڪلیپ تصـــویــرۍ
✅سخــنان اســتاد فاطمـی نـــیا
پیرامون #اهـــمیت روز قـــــدس
↷↷↷
http://eitaa.com/joinchat/1273167872C3b5cc0b4b0
#روز_قـــــدس
▫️قابـــل #تامـــل بخـــونید
جنگجویی از اســــتادش پرسید:
بهــــترین #شمشیر_زن ڪیست؟
استادش پاســـخ داد:
به دشت ڪنار صومعـه برو #سنگی
آنجاست به آن سنگ توهــــین ڪـن
شاگرد گفت: اما چــرا باید این ڪار
را بڪنم؟!! #سنگ پاسـخ نمیدهد!!
استاد گفت خوببا شمشیرت به آن
حمله ڪن شاگرد پاســـــخ داد: این
ڪار را هم نمیڪنم...
شمشــیرم #میشڪـــند و اگـــــر با
دستهایم به آن حمله ڪنم انگشتانم
زخمی میشوند و هیچ اثــــری روی
سنگ نمیگـــــذارد! مـــــن ایــــن را
نپرسیـدم... پرسیدم بهترین شمشیر
زن ڪیست؟!
👌استاد پاسخ داد: بهترین شمشیر
زن به آن #سنگــــ میماند بی آنڪه
شمشیرش را از غلاف بیرون بڪشد
با #سڪوتـــــش نشـان میدهد ڪه
هیچڪس نمیتواند بر او غلبه ڪند.
💟 @YekJoreMarefat
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_شش قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ احقاف
🔶نوید بہ ڪسانے ڪہ در دیندارے ڪم نمیآورند
َ(سوره احقاف. آیات ۱۳ و ۱۴)
بیتردید ڪسانے ڪہ گفتند: پروردگار ما اللہ است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نہ بیمے بر آنان است و نہ اندوهگین میشوند؛ اینان اهل بهشتاند ڪہ بہ پاداش اعمال شایستهاے ڪہ هموارہ انجام میدادند، در آن جاودانهاند.
در این فراز قرآن ڪریم بہ ڪسانے ڪہ گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سہ وعدہ ویژہ دادہ است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئڪَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا»
منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت بہ انحصار ربوبیت در خداے سبحان است و مراد از آن پایدارے و استقامت این است ڪہ آنها از آنچہ بہ حقانیتش شهادت میدهند و باور دارند؛ منحرف نمیشوند و رفتارے بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمیڪنند.
قرآن براے رسیدن بہ این درجہ از آرامش روحے، دو شرط را مطرح ڪردہ است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان بہ این است ڪہ انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تڪذیب نڪند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سہ حوزہ باید رعایت شود: تحمل سختے عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب
و چون خوف همیشہ در جایے پیدا میشود ڪہ احتمال خطرے در پیش باشد و اندوہ وقتے بہ دل میآید ڪہ خطرے واقع شدہ باشد؛ بنابراین نفے خوف و حزن از این عدہ بہ این معناست ڪہ ایشان هیچ خطر و عقابے نہ در پیش رو دارند ڪہ از آن بترسند و نہ در پشت سر داشتهاند ڪہ از آن اندوهناڪ باشند؛ گذشتہ آنها عبادت بود و بندگے خدا و آیندهشان هم لطف و پاداش خداست پس براے این گروہ ڪہ باور ڪردند و بر باور خود پا فشردند و با عمل، ادعاے خود را بہ امضاء رساندند جز امنیت و دل آرامے نیست نہ از گذشتہ و نہ نسبت بہ آیندہ.
در جملہ پایانے با وعدهاے حق آنها را ڪسانے معرفے میڪند ڪہ در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند.
💠سورہ حجرات
🔶زینت واقعے خریدنے نیست
َ(سوره حجرات، آیه۷)
خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایہ زینت دلهایتان قرار داد و در مقابل، ڪارے ڪرد ڪہ شما نسبت بہ ڪفر و فسق و گناہ، نفرت داشتہ باشید.
میل بہ زیبایے انسان را وامے دارد تا خود را با انواع و اقسام وسایل تزیینے بیاراید و زیبا ڪند. اما این خواست طبیعے هم بہ مانند سایر در خواستهاے غریزے، هم پاسخ صادق دارد و هم پاسخ ڪاذب.
قرآن ڪریم وسایل تزیینے عالم را بہ سہ دستہ تقسیم میڪند. در این تقسیم بندے ستارگان را زینت آسمان، آنچہ روے زمین است زینت زمین و در این آیہ «ایمان» را زینت انسان معرفے ڪردہ است.
این سخن هرگز بہ معناے نادیدہ گرفتن بهداشت و زیبایے تن نیست؛ اگر جان بہ ایمان مزین شد همان ایمان، انسان را وامے دارد ڪہ بہ ظاهر خود توجہ ڪردہ و بهداشت و زیبایے را آن گونہ ڪہ شایستہ یڪ فرد مؤمن است رعایت ڪند.
آنچہ در زیبایے ظاهر بین مؤمن و غیر مؤمن فرق میگذارد این است ڪہ مؤمن، زینت حقیقے خود را میشناسد و بہ دنبال آن است و در زیبایے ظاهر هم تا جایے پیش میرود ڪہ دین و ایمان بہ او اجازہ میدهند بنابراین او هرگز براے حرام زینت نمیڪند و بہ زیبایے خود چوب حراج نمیزند.
🔶آیهاے مهم دربارہ بدگمانے، تجسس و غیبت
(سوره حجرات، آیه۱۲)
اے اهل ایمان! از بسیارے از گمانها در حقّ مردم بپرهیزید؛ زیرا برخے از گمانها گناہ است و در امورے ڪہ مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیجویے نڪنید و از یڪدیگر غیبت ننمایید. آیا یڪے از شما دوست دارد ڪہ گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ بیتردید از این ڪار نفرت دارید و از خدا پروا ڪنید ڪہ خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است.
منظور از «الظَّنِّ» اولے، گمانهاے بد است ڪہ چون نسبت بہ گمانهاے خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر بہ ڪثیر شدہ و گر نہ حسن ظن یا همان گمان خیر، نہ تنها ممنوع نیست بلڪہ بہ آن توصیہ هم شدہ است.
گمانهاے بد، برخے مطابق با واقعند و برخے مخالف آن. آنچہ بےتردید گناہ است آن گمانهایے هستند ڪہ مخالف با واقع باشند لذا فرمود: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ». وجود همین دستہ از گمانهاے حرام در بین گمانهاے بد ڪافے است حڪم بہ پرهیز از تمام آنها بشود. بنابراین آیہ شریفہ مؤمنین را از هرگونہ گمان بد (خواہ موافق با واقع باشد؛ خواہ مخالف) بر حذر میدارد
«تجسس» بہ معنے جستجوگرے است ڪہ معمولاً در امور نامطلوب بہ ڪار میرود و عاملے است براے ڪشف اسرار و رازهاے نهانے مردم. از آنجا ڪہ اسلام میخواهد مردم در زندگے خصوصے خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازہ نمیدهد ڪہ رازهاے خصوصے آنها فاش شود.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
یڪ جرعہ معرفت
@yekjoremarefat