🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 ختم نهج البلاغه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه و مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🔷 سهم روز دویست و چهل و دوم
📣 نهج البلاغه خطبه ۱۲۷ بند ۱ و ۲
📔 رساله حقوق امام سجاد علیه السلام حق ۴۴ : حق بزرگسالان
🌸 هر روز نهج البلاغه رساله حقوق امام سجاد علیه السلام به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است.
🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند.
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۱)👇👇
https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۲)👇👇
https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۳)👇👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۴)👇👇
https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۵)👇👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۶)👇👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) (۷)👇👇
https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
🌸🌷🌸🌷🌸🌷
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا👇👇
https://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌷 نهج البلاغه رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
خطبه ۱۲۷ بند ۱ و ۲.m4a
زمان:
حجم:
4.28M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و چهل و دوم
📔 خطبه ۱۲۷ بند ۱ و ۲
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و چهل و دوم
📣 خطبه ۱۲۷ بند ۱ و ۲
📣 (قبل از جنگ نهروان در سال ۳۷ هجری در رد اعتقادات خوارج ایراد فرمود، خوارج عقيده داشتند: كسی كه گناه كبيره انجام دهد كافر و از اسلام خارج شده است، مگر توبه كند و دوباره مسلمان گردد)
1⃣ افشاء گمراهی خوارج
♦️پس اگر چنين می پنداريد که من خطا کرده و گمراه شدم، پس چرا همه امّت محمّد(صلی الله علیه و آله) را به گمراهی من گمراه می دانيد؟ و خطای مرا به حساب آنان می گذاريد؟ و آنان را برای خطای من کافر می شماريد؟ شمشيرها را بر گردن نهاده، کورکورانه فرود می آوريد و گناهکار و بی گناه را به هم مخلوط کرده، همه را يکی می پنداريد؟ در حالیکه شما می دانيد همانا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) زناکاری را که همسر داشت سنگسار کرد، سپس بر او نماز گزارد و ميراثش را به خانواده اش سپرد و قاتل را کشت و ميراث او را به خانواده اش بازگرداند، دست دزد را بريد و زناکاری را که همسر نداشت تازيانه زد و سهم آنان را از غنايم می داد تا با زنان مسلمان ازدواج کنند. پس پيامبر(صلی الله علیه و آله) آنها را برای گناهانشان کيفر می داد و حدود الهی را بر آنان جاری می ساخت، امّا سهم اسلامی آنها را از بين نمی برد و نام آنها را از دفتر مسلمين خارج نمی ساخت. (پس با انجام گناهان کبيره کافر نشدند.) شما خوارج بدترين مردم و آلت دست شيطان و عامل گمراهی اين و آن می باشيد.
2⃣ پرهيز از افراط و تفريط نسبت به امام علی (علیه السلام)
♦️به زودی دو گروه نسبت به من هلاک می گردند: دوستی که افراط کند و به غيرِ حق کشانده شود و دشمنی که در کينه توزی با من زياده روی کرده به راه باطل در آيد. بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه رو هستند. از آنها جدا نشويد، همواره با بزرگ ترين جمعيّت ها باشيد که دست خدا با جماعت است. از پراکندگی بپرهيزيد که انسانِ تنها بهره شيطان است آن گونه که گوسفندِ تنها طعمه گرگ خواهد بود. آگاه باشيد هر کس که مردم را به اين شعار «تفرقه و جدايی» دعوت کند او را بکُشيد هر چند که زير عمامه من باشد.
┄┄┅┅✿•❀◦•🦋•◦❀•✿┅┅┄┄
۴۴- حق بزرگسالان.m4a
زمان:
حجم:
1.58M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۴۴ : حق بزرگسالان
🍀 " و اما حق سالمند این است که او را احترام کنی و اگر سابقه مسلمانی اش بیشتر است، اسلام اش را بزرگ داری و ارج نهی و از دشمنی و رویارویی با او بپرهیزی و در هیچ کار بر او سبقت نگیری و به هنگام راه رفتن از او پیشی نگیری و نابخردانه با او برخورد نکنی، چنانچه او جهالت ورزیده، تحمل کنی پس او را به دلیل اسلام و بزرگسال بودنش گرامی بداری، که حق بزرگسال به اندازه اسلام او است ". ❇️
🌹🌺🌸🌷🌸🌺🌹
📚 *شرح خطبه ١٢٧ نهجالبلاغه*
آیت الله مکارم
✴️ *خطبه در يك نگاه:*
🌴 *امام عليه السلام اين خطبه را در برابر «خوارج» ايراد كرد و مخاطبان اصلى، آنها بودند هر چند نفع خطبه، عام است و در واقع از چند بخش تشكيل مى شود.*
🔰 در بخشى از اين خطبه عليه السلام امام *بطلان نظريه «خوارج» را در خصوص كافر دانستن مرتكبين گناهان كبيره، و حكم به قتل عموم امت پيامبر صلى الله عليه و آله با استدلال قوى آشكار مى سازد.*
🔰در بخش ديگرى به غفلت و جهل آنان، اشاره مى كند كه *در دشمنى راه تفريط را پيموده اند* همان گونه كه *گروه ديگرى در دوستى راه افراط و غلوّ را طى كرده اند و هر دو گروه را گمراه مى شمرد.*
🔰در بخش سوّم *تأكيد بر همگام شدن با معظم مسلمين و اجتناب از تكروى فرموده و از تفرقه و جدايى بر حذر مى دارد و شعار «خوارج» را يك شعار گمراه كننده و خطرناك مى شمرد.*
🔰در بخش چهارم اشاره به *اشتباه «حكمين»* مى كند و اين نكته را روشن مى سازد كه *آنها وظيفه داشتند دستور قرآن را احيا كنند ولى آنها به راه خطا رفتند به همين دليل حكم آنها هيچ گونه ارزشى ندارد.*
❇️ *خشونت بى منطق خوارج:* 🔻
🟠اين بخش از خطبه ناظر به *پاسخ به شبهات «خوارج» است که بر اثر جهل و نادانى و تعصب و تقليد کورکورانه دامنگير آنها شده بود.*
✅ *آنها معتقد بودند، هر کس مرتکب هر گناه کبيره اى شود کافر مى شود و کافر واجب القتل است و در اين جا صغرا و کبرايى براى خود درست مى کردند و بر طبق آن به خود اجازه مى دادند که بر هر يک از اصحاب على (عليه السلام) دست يابند او را به قتل رسانند،*
📛 اين تشنه هاى خون ريزى و شرارت و جنايت به همين جهت شمشير بر دوش گذاشته و در گوشه و کنار خونهاى بى گناهان را مى ريختند و کارى کردند که صفحه تاريخ را سياه نمودند.
📛آنها براى خود صغرا و کبرا درست مى کردند و مى گفتند :
على (عليه السلام) حکميّت افراد را در برابر قرآن پذيرفته، بنابراين مرتکب گناهى شده، و هر کس مرتکب گناهى شود کافر است و پيروان على (عليه السلام) نيز همانند او هستند پس آنها هم کافرند و کافر واجب القتل است.
🌴امام (عليه السلام) در عبارت بالا با پاسخهاى بسيار روشن و منطقى، اشتباهات آنها را آشکار مى سازد و به آنها اتمام حجّت مى کند.
✅اين بخش از کلام امام (عليه السلام) اشاره به چند پاسخ دارد : 🔻
🔸نخست اين که : *اين تصوّر که من خطا کردم و گمراه شدم، پندار باطلى بيش نيست.*
🔸 اوّلاً : من تحت فشار شما و امثال شما تن به حکميّت دردادم.
🔸و ثانياً : اگر حکميّت به صورت صحيح انجام شود، مطابق قرآن است،
فى الواقع، حَکَم، قرآن مى باشد، و مردانى که در نقش حکميّت ظاهر مى شوند به قرآن مراجعه مى کنند و حکم خدا را از آن استنباط مى نمايند و کليات را بر مصاديق تطبيق مى کنند همان گونه که در خطبه هاى قبل گذشت،
📙بنابراين *هيچ کارى بر خلافِ حکم خدا انجام نمى گيرد که موجب ضلالت و خطا گردد.*
🔸ثالثاً : به فرض که من مرتکب خلافى شدم ساير مسلمين چه گناهى دارند ؟
چرا آنها را تکفير مى کنيد و خون بى گناهان را مى ريزيد ؟
اين چه قانونى است که شما از آن پيروى مى کنيد ؟ و به کدامين آيين، ايمان داريد ؟
🌴سپس امام (عليه السلام) به سراغ اشتباه اصلى آنان مى رود که مى گفتند : «هر گنهکارى کافر است»، و پاسخ دندان شکنى به آنان مى دهد.
💠امام (عليه السلام) با اين بيان، شواهد متعددى از سنّت پيغمبر (صلى الله عليه وآله) بر *اشتباه و خطاى واضح «خوارج»* مى آورد نخست اين که :
🔻🔻🔻
💠 پيغمبر (صلى الله عليه وآله) هم، زانى محصن را اعدام مى کرد و هم قاتل را سپس بر آنها نماز مى خواند و ارث آنها را به وارثان مسلمانش مى داد، در حالى که اگر آنها با ارتکاب زنا و قتل نفس، کافر شده باشند نبايد ارثشان ـ به عقيده شماـ به وارثان مسلمان برسد، چرا که مسلمان از کافر ارث نمى برد. (اين اعتقاد غالب فقهاى اهل سنّت است).
💠ديگر اين که : پيامبر (صلى الله عليه وآله) گنهکاران ديگرى را همچون سارق و زانى غير محصن مشمول حکم حدّ قرار مى داد، دست يکى را قطع مى کرد و ديگرى را شلاّق مى زد ولى بعد از آن در صفوف مسلمين بودند و تمام احکام اسلام از جمله ازدواج با زنان مسلمان و گرفتن سهم از بيت المال را براى آنها مجاز مى دانست، در حالى که اگر کسى با گناه کبيره کافر شود بايد هيچ يک از اين امور در حق او اجرا نگردد.
🌴💠🌴💠🌴💠
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *ادامه شرح خطبه ١٢٧ نهجالبلاغه*
آیت الله مکارم
📛 *شرورترين مردم!*
🌴 امام (عليه السلام) در بخش نخستين اين خطبه با دلايل منطقى اشتباه «خوارج» را در تکفير مسلمين آشکار ساخت و در نهايت آرامش به مقتضاى بحث منطقى، با آنان سخن گفت ولى در اين بخش (بخش دوّم) *براى شکستن ابهّت خيالى آنها در ميان مسلمانان، آنها را زير شديدترين ضربات سرزنش و ملامت قرار مى دهد.*
💠و نيز مصداق روشن اين آيه بودند که مى فرمايد: 🔻
📙 *« بگو آيا به شما خبر دهيم که زيانکارترين (مردم) در کارهايشان چه کسانى هستند ؟ آنها که تلاشهايشان در زندگى دنيا گم و نابود شده، با اين حال مى پندارند کار نيک انجام مى دهند»*
🔸کهف، آيات 103 ـ 104.
🔰اشاره ای دیگر اين که اگر شما به خاطر جهل و جنايت، مرا کافر خوانديد گروهى به عکس شما ـ آن هم از سر جهل و نادانى ـ مرا خدا پنداشتند که هر دو، راه غير حق را پيمودند نه آن درست بوده و نه اين.
💠جالب توجه اين که *پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) از سالها پيش اين افراط و تفريط را در مورد اميرمؤمنان على (عليه السلام) پيش بينى فرمود،*
🔸و بنا به گفته «ابن عبدالبرّ مالکى» در کتاب «استيعاب» خطاب به على (عليه السلام) چنين گفت : 🔻
*« اى على ! جز مؤمن کسى تو را دوست نمى دارد و جز منافق، کسى تو را دشمن نمى شمرد... و درباره تو دو کس هلاک مى شوند، محبّ افراط گر و دروغگوى افترا زننده... و امت من درباره تو از هم جدا مى شوند، همان گونه که بنى اسرائيل درباره «عيسى (عليه السلام)» جدا شدند».*
🔰(اين سخن اشاره به آن است که گروهى از بنى اسرائيل ايمان آوردند و او را خدا پنداشتند و گروهى ايمان نياوردند وى را ـ نعوذ بالله ـ فرزند نامشروع خطاب کردند).
🟪مرحوم سيّد «محسن امين» در «اعيان الشيعه» از «مسند احمد» و «صحيح ترمذى» و «استيعاب» «ابن عبدالبر» و «مستدرک حاکم» نقل مى کند که در نزد صحابه : *«بغض على (عليه السلام) علامت منافق و تمييز او از مؤمن صادق بود»*
🔰سپس مى افزايد : «اين نکته به طور قطع از نظر تاريخى ثابت است که «معاويه» هم خودش على (عليه السلام) را سبّ مى کرد و هم مردم را به سبّ و دشنام او دعوت مى نمود (بنابراين نتيجه مى گيريم که «معاويه» جزء منافقان بود)
🟠به هر حال، *هميشه جاهلان يا در طرف افراط قرار مى گيرند يا تفريط يا در صف غلوّ کنندگان يا دشمنان سرسخت.*
🟦 *هميشه توده هاى مؤمن، در مسير حق حرکت مى کنند و اگر گروهى دچار اشتباه شوند، گروه ديگر آنها را آگاه مى سازند و از خطر گمراهى نجات مى دهند،*
⛔ ولى *افراد تکرو و گروه هاى کوچک و منزوى از جامعه اسلامى، گرفتار انواع خطاها و انحرافات مى گردند.*
و *شيطان هميشه وسوسه هاى خود را در ميان آنها تشدد مى کند، و صيد خوبى براى لشکر شيطانند همان گونه که وقتى گوسفندى از گله گوسفندان جدا و از زير نظر چوپان خارج مى شود، گرگها به او حمله مى کنند و طعمه خود مى سازند.*
🟪و به اين ترتيب، *حکم نهايى* را درباره اين گروه فاسد و مفسد و بى رحم و خونخوار که نه تنها خطرى براى مسلمين بودند که خطر عظيمى براى اسلام و قرآن نيز محسوب مى شدند صادر مى فرمايد.
🟠در اين که منظور امام (عليه السلام) از واژه «شعار» که در عبارت بالا آمده کدام شعار است شارحان «نهج البلاغه» احتمالات گوناگونى داده اند، گاه گفته اند :
💠 *منظور «شعار تفرقه» است و گاه «شعارى» که در چگونگى اصلاح موى سر خود داشتند که وسط آن را مى تراشيدند و دور آن را همچون تاجى که بر سر بگذارند، باقى مى گذاشتند.*
*و گاه شعار «لا حکم إلاّ للّه» دانسته اند ولى مناسبتر از همه همان احتمال سوّم است که همه جا به عنوان «شعار خوارج» محسوب مى شد، و در سايه آن فتنه ها و فسادهاى فراوانى کردند و آتش سوزانى در جامعه اسلامى بر پا نمودند و در واقع آنان با اين شعار اسباب تفرقه و جنگ و خونريزى و فساد فى الارض را فراهم مى ساختند و به همين دليل طرفداران اين شعار محکوم به اعدام شدند.*
📙درباره جمله «وَلَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هذِهِ» (اگر چه زير اين عمامه من باشد) نيز تفسيرهاى متعددى کرده اند که از همه مناسبتر همان است که در بالا اشاره شد و آن اين که هر چند اين افراد فاسد به خانه من پناه بياورند و زير لباس من باشند.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin