eitaa logo
رهبر حوزه‌ها
3.6هزار دنبال‌کننده
409 عکس
81 ویدیو
13 فایل
توصیه‌های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به طلاب و مسئولین حوزه‌های علمیه Khamenei.ir روبیکا و روبینو: rubika.ir/khamenei_hawzah روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وظیفه عالم 🔻شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. یکی از دوستان به درستی اشاره کردند به منشور روحانیّت و آن نامه‌ی مفصّل امام. 🔸منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. 🗓۱۳۹۸/۲/۱۸ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰غیر منطقی ‼️این منطقی نیست که طلبه حتماً در دورانهای اولیه‌ی درس هجرت کند، برود به حوزه‌های بزرگ، بعد هم دیگر برنگردد؛ این نمیشود. 🔸در همین شهرستانهای اطراف خراسان بزرگ، علمای بزرگ داشتیم. من به خیلی از این شهرها رفتم؛ مجتهدین درجه‌ی یک در آنجا اقامت داشتند. در بیرجند دو تا مجتهد بودند که اگر چنانچه در نجف بودند، به احتمال زیاد جزو مراجع تقلید میشدند: مرحوم تهامی و مرحوم آشیخ محمدحسین آیتی. اینها در بیرجند مانده بودند و متعلق به مردم بیرجند شده بودند. 🔹در قوچان، کسی مثل مرحوم آقا نجفی قوچانی می‌آید ساکن میشود، که یکی از شاگردان برجسته‌ی مرحوم آخوند خراسانی است. 🔸در بجنورد - عرض کردیم - مرحوم حاج میرزا احمد مرتضوی بود، و در شهرستانهای دیگر هم همین جور؛ علمای بزرگ و علمای برجسته‌ای بودند. 🗓۱۳۹۱/۷/۱۹ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔹السلام علیک یا باقر العلوم علیه السلام 🔸لا فَضیلَةَ کالجِهادِ ، ولا جِهادَ کمُجاهَدَةِ اَلهَوی. امام محمد باقر - علیه السلام - می فرماید: فضیلتی چون جهاد نیست ، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست. تحف العقول ص ۲۸۶. مستدرک الوسائل  ج ۱۱ ص ۱۴۳. 🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🕋 هم‌اکنون؛ #تیتر_یک سایت Khamenei.ir 📝 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام #حج: 🔹️ دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند 🔸️ این محرومیّت، بحول و قوّه‌ی الهی دیر نخواهد پایید. 📝 متن کامل پیام👇 https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46127
🔰تبلیغ عملی 🔹مبلّغِ دین و مبیّنِ معارف دینی، باید به زبان اکتفا نکند؛ بلکه عمل او هم باید ایمان و اخلاص و صفایش را در بیان این حقیقت برای مخاطب ثابت کند و نشان دهد. 🔻این‌که مشاهده می‌کنید در هر کاری که علمای دین پیشگام باشند، مردم پاسخ مثبت می‌دهند و اجابت می‌کنند و جمع می‌شوند و عمل می‌کنند - چه جبهه باشد، چه امر سیاست و چه خودِ انقلاب - به خاطر این است که این لباس و شغل و زیّ، به خاطر عمل اخیار و نیکانی که قبل از ما بوده‌اند، توانسته است ایمان مردم را به خود متوجّه و جلب کند. 🔸این، اخلاص علمای گذشته و بزرگان ماست و سرمایه‌ی ارزشمندی محسوب می‌شود. باید این را حفظ کنیم. وقتی علمای دین، چنین ایمان و اخلاصی را از خود نشان می‌دهند و عملاً برای مردم ثابت می‌کنند، کار هدایت آنها را آسان می‌سازند. 🗓۱۳۷۴/۱۰/۲۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰موسم پرواز ▫️اعمال شب و روز عرفه 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنای اجتهاد ‼️حالا بعضی از طلبه ها میگن آقا چرا همش طهارت و صلات و فلان... 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰اینگونه درس بخوانید! ▫️اینجوری باشید عزیزان من، فرزندان من، جوانهای طلبه! با نیت صادقانه درس بخوانید، به قصد اینکه در این میدان عظیم که در صفوف مقدمش خواهید بود، جزو برجستگان صفوف مقدم باشید. 🗓۱۳۷۴/۱۰/۲۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰وظیفه فضلا مدرّسان و عامه‌ی طلّاب و حضرات مراجع عظام در تحول حوزه 🔹امروز، انقلاب‌ اسلامي‌ پيروزمندي‌ بر محور حوزه‌ي‌ علميه‌ به‌ پيروزي‌ رسيده‌ و نظامي‌ به‌ وجود آمده‌ است‌. حوزه‌، در اين‌ نظام‌ كه‌ بيگانه‌ نيست‌؛ بلكه‌ از لحاظ حرمت‌ و تأثير واقعي‌ و آينده‌نگري‌، محور و هسته‌ي‌ مركزي‌ است‌. در اين‌ كه‌ بحثي‌ نيست‌. 🔸امروز، بهانه‌ها منقطع‌ است‌ و همه‌ بايد براي‌ ساختن‌ و اصلاح‌ حوزه‌ ـ و اگر اين‌ تعبير به‌ گوشها سنگين‌ نيايد، بگوييم‌ براي‌ مدرنيزه‌ كردن‌ حوزه‌ ـ منطبق‌ با نيازها بكوشند. همه‌ مسؤوليت‌ دارند و تمام‌ كساني‌ كه‌ دستشان‌ مي‌رسد كاري‌ انجام‌ بدهند ـ از طلاب‌ تا فضلاي‌ جوان‌ تا مدرسان‌ و مراجع‌ عظام‌(اعلي‌الله‌كلمتهم‌) تا مسؤولان‌ كشور و مؤمنان‌ و علما و دين‌باوران‌ و مخلصان‌ دانشگاهي‌ كه‌ در سطح‌ كشور هستند ـ هر كدام‌ مي‌توانند سهمي‌ در اين‌ كار داشته‌ باشند. 🗓۱۳۶۸/۹/۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰پیروز نبرد 🔸بالاخره در نبرد بین امام هادی علیه‌ السّلام و خلفایی که در زمان ایشان بودند، آن کس که ظاهراً و باطناً پیروز شد، حضرت هادی علیه‌السّلام بود؛ این باید در همه‌ی بیانات و اظهارات ما مورد نظر باشد... 🔹یک روزِ مجاهدت این بزرگوارها - ائمه (علیهم‌السّلام) - به قدر سالها اثر میگذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سالها کار کنند، در جامعه اثر میگذاشت. 🔸این بزرگواران دین را همین‌طور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش متوکل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل یحیی‌بن‌اکثم که با آن‌که عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده میشد؛ تمام میشد. 🔹این مجاهدت و تلاش ائمه (علیهم‌السّلام) نه فقط تشیع بلکه قرآن، اسلام و معارف دینی را حفظ کرد؛ این است خاصیت بندگان خالص و مخلص و اولیای خدا... ‼️این‌که قرآن سالم بماند، حدیث نبوی بماند، این همه احکام و معارف بماند و معارف اسلامی بعد از هزار سال بتواند در رأس معارف بشری خودش را نشان دهد، کار طبیعی نبود؛ کار غیرطبیعی بود که با مجاهدت انجام گرفت. البته در راه این کار بزرگ، کتک‌خوردن، زندان‌رفتن و کشته‌شدن هم هست، که اینها برای این بزرگوارها چیزی نبود. 🗓۱۳۸۳/۵/۳۰ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰آنچه که باید بدانیم 🔻آنچه ما طلبه‌ها در هر جا که هستیم - چه در قم، چه در مشهد، چه در حوزه‌های شهرستانها و چه شاغل به تحصیل، چه شاغل به شغل ملایی و طلبگی و روحانی، چه شاغل در دستگاههای دولتی و اجرایی - باید بدانیم، این است که امروز روحانیت در کشور ما یک نقش ممتاز و بی‌نظیری دارد. 🗓۱۳۸۵/۸/۱۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلّاب 1⃣ 🔹یک مطلب ‌-که این را جلو بیندازیم- راجع به نفْس این تشکّل شما است. این تشکّل چیز بسیار خوبى است؛ شما آنچه اتّفاق افتاده را محکم حفظ کنید؛ یعنى انتخاباتى که انجام گرفته و اساسنامه‌اى که در دستور کار شما است ‌-که نمیدانم تصویب شده یا نه- کار مبارکى است؛ این را به هیچ‌وجه متوقّف نکنید. با ایراد شبهه و اینکه چرا این‌جورى شد، چرا آن‌جورى نشد، نگذارید کار لَنگ بماند. کار مهمّى انجام گرفته. 🔸خداوند نور و رحمت و فضل خودش را بر روان پاک امام عظیم‌الشّأن ما ‌-آن انسان استثنائى دوران معاصر- فروببارد که در آخرین قدمهاى آن زندگى سرشار از برکت، یک چنین برکتى را به وجود آوردند؛ مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ اَجرُها وَ اَجرُ مَن عَمِلَ بِها؛ هر کارى بکنید، دنباله‌ی آن سنّت حسنه‌اى است که ایشان با آن پیام (https://b2n.ir/740079) پُرطنین و پُرمحتوا و سرشار از روح و تپش بنیان‌گذارى کردند. این را دنبال کنید و سعى کنید کار را در همان چهارچوبى که امام در آن پیام آوردند، محتوا بدهید و پیش ببرید؛ یعنى نگذارید اندکى توقّف در کار به وجود بیاید. 🗓۱۳۶۸/۹/۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
💠 مسئله‌ی غدیر 🔸جزو مسائلی است که در پیرامون آن فکر کردن، امروز به جامعه‌ی اسلامی و بخصوص به مردم و کشور ما خیلی کمک میکند برای اینکه راه درستِ حرکت را گم نکنند. 🗓۱۳۸۷/۹/۲۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
‼️ دو سه نکته را در پیرامون مسئله‌ی غدیر عرض میکنیم...
رهبر حوزه‌ها
‼️ دو سه نکته را در پیرامون مسئله‌ی غدیر عرض میکنیم...
💠 یک نکته خود واقعه‌ی غدیر است... 🔸دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود، شاهد یک امر بسیار مهمی بودند و آن اعلام جانشینی امیرالمؤمنین بود. قضیه‌ی حادثه‌ی غدیر را فقط شیعه نقل نکردند، محدثین اهل سنت و بزرگان اهل سنت هم بسیاری این حادثه را نقل کردند، ولی فهم آنها از مسئله گاهی متفاوت است؛ اما اصل این حادثه در بین مسلمین جزو مسلّمات محسوب میشود. ‼️این حادثه که تعیین جانشین برای پیغمبر در ماه‌های آخر زندگی ایشان - تقریباً هفتاد روز به پایان زندگی پیغمبر - بود، رخ داده است و در حقیقتِ خود نشان‌دهنده‌ی اهمیت مسئله‌ی حکومت و سیاست و ولایت امر امت اسلامی از نظر اسلام است. 🔹اینکه امام بزرگوار ما و پیش از ایشان بسیاری از بزرگان فقها بر روی مسئله‌ی وحدت دین و سیاست و اهمیت مسئله‌ی حکومت در دین تکیه میکردند، ریشه‌اش در تعالیم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدیر است. این اهمیت موضوع را میرساند. 🔸همه‌ی مردمانی که از واقعه‌ی غدیر خم این معنا را میفهمند - یعنی ما شیعیان و حتی بسیاری از غیر شیعه که همین معنا را احساس کردند یا درک کردند از قضیه‌ی غدیر - بایستی در همه‌ی دوران‌های تاریخ اسلام توجه کنند به اینکه مسئله‌ی حکومت یک مسئله‌ی اساسی و مهم و درجه‌ی اول در اسلام است؛ نمیشود نسبت به مسئله‌ی حکومت و حاکمیت بی‌اعتناء و بی‌تفاوت بود. نقش حکومت‌ها هم در هدایت مردم یا در گمراه کردن مردم امری است که تجربه‌ی بشر به آن حکم میکند. 🔹اینکه در نظام جمهوری اسلامی - چه در قانون اساسی، چه در بقیه‌ی معارف جمهوری اسلامی - این همه بر روی مسئله‌ی مدیریت کشور اسلامی تکیه میشود، به خاطر همین ریشه‌ی بسیار عمیق و عریقی است که در اسلام نسبت به این قضیه هست. این یک نکته است که نباید از نظر دور باشد. 🗓۱۳۸۷/۹/۲۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزه‌ها
💠 یک نکته خود واقعه‌ی غدیر است... 🔸دنیای اسلام در زمان پیامبر اکرم که بالنسبه وسعتی پیدا کرده بود،
💠 خصوصیات جانشین پیغمبر اسلام... 🔸نکته‌ی دیگر در کنار این مسئله این است که در واقعه‌ی غدیر، پیغمبر اسلام امیرالمؤمنین؛ علی بن ‌ابی طالب (علیه الصّلاة و السّلام) را معرفی کردند. خصوصیاتی که در آن دوران و در دوران‌های بعد، زندگی به آن شناخته شد، چه بود؟ 🔹این‌ها برای ما معیار است. امیرالمؤمنین اولین خصوصیتش دلبستگی و پایبندی به رضای الهی و حرکت در مسیر صراط مستقیم بود؛ هر مقداری که دشواری داشته باشد، هرچه مجاهدت بخواهد، هرچه گذشت، بخواهد. این مهمترین خصوصیت امیرالمؤمنین است. 🔸امیرالمؤمنین کسی است که برای خدا و در راه خدا از دوران کودکی تا لحظه‌ی شهادت یک لحظه و در یک قضیه پا عقب نکشید و دچار تردید نشد و همه‌ی وجود خود را در راه خدا به میدان آورد. آن‌وقتی که باید تبلیغ میکرد، تبلیغ کرد؛ آن‌وقتی که باید شمشیر میزد، در رکاب پیغمبر شمشیر زد و از مرگ نترسید؛ آن‌وقتی که لازم بود صبر کند، صبر کرد؛ آن‌وقتی که لازم بود زمام سیاست را به دست بگیرد، سیاست را به دست گرفت و وارد میدان سیاست شد. و در همه‌ی این دوران‌های گوناگون، آنچه لازمه‌ی فداکاری از آن بزرگوار بود، بروز و ظهور پیدا کرد. 🔹پیغمبر اکرم یک چنین کسی را در رأس جامعه‌ی اسلامی قرار میدهد. این شد درس؛ این یک درس برای امت اسلامی است. فقط یک حافظه‌ی تاریخی و خاطره‌ی مربوط به قرن‌های گذشته نیست. این نشان میدهد که برای اداره‌ی جامعه‌ی اسلامی و جوامع اسلامی و امت اسلامی، معیارها این‌هاست: 🔻خداپرستی، در راه رضای خدا مجاهدت کردن، جان و مال را به عرصه آوردن، از هیچ سختی و مشکلی روگردان نبودن، و از دنیا اعراض کردن. این قله، امیرالمؤمنین است؛ شاخص، وجود امیرالمؤمنین است. ‼️این درس بزرگ غدیر است. 🗓۱۳۸۷/۹/۲۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزه‌ها
💠 خصوصیات جانشین پیغمبر اسلام... 🔸نکته‌ی دیگر در کنار این مسئله این است که در واقعه‌ی غدیر، پیغمبر
💠 اعتقاد به غدیر، مایه‌ی اتحاد نه اختلاف 🔸یک نکته‌ی دیگر هم در باب مسئله‌ی غدیر عرض کنیم. مسئله‌ی غدیر برای ما شیعیان پایه‌ی عقیده‌ی شیعی است. ما معتقدیم که بعد از وجود مقدس نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه و علیه و اله و سلّم) امام به‌حق برای امت اسلامی، امیرالمؤمنین بود؛ این، پایه و مایه‌ی اصلی عقیده‌ی شیعه است. 🔹معلوم است که برادران اهل سنت ما، این عقیده را قبول ندارند؛ جور دیگری نظر میدهند، جور دیگری فکر میکنند؛ این شاخص وجود دارد. 🔸لکن همین قضیه‌ی غدیر در یک نقطه وسیله و مایه‌ی اجتماع امت اسلامی است و او شخصیت امیرالمؤمنین است. درباره‌ی شخصیت و عظمت این انسان بزرگ و والا، بینِ مسلمین اختلافی نیست. امیرالمؤمنین را همه در همان نقطه‌ی عالی و سامی(رفیع) که باید به او در آن نقطه نگریست - از لحاظ علم، از لحاظ تقوا، از لحاظ شجاعت - مینگرند و میبینند؛ یعنی ملتقای عقیده‌ی همه‌ی آحاد امت اسلامی امیرالمؤمنین است. 🔹آنچه که ما امروز باید به آن توجه کنیم، این است که شیعه این عقیده را برای خود مثل جان عزیزی در طول قرن‌های متمادی حفظ کرده است؛ با وجود دشمنی‌هایی که شده است. ‼️ اما توجه بکنید که این اعتقاد مایه‌ی دعوا و نزاع نباید بشود. این، آن حرفی است که ما سال‌هاست این را گفتیم و تکرار کردیم، باز هم تکرار میکنیم. و میبینیم که دشمن چه نیتی دارد، چه قصد خبیثی دارد از ایجاد اختلاف بین آحاد امت اسلامی به عناوین مختلف، از جمله با عنوان شیعه و سنی. 🔸دشمن یعنی دشمن اسلام، دشمن قرآن، دشمن مشترکات، دشمن توحید؛ نه دشمنِ یک بخشی از اسلام. دشمن سعیاش این است که بین امت اسلامی، دشمنی برقرار کند؛ میفهمد که اتحاد دنیای اسلام چقدر برای او مضر است. 🗓۱۳۸۷/۹/۲۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰تکلیف ما 🔹تكلیف ما جامعه‌ی روحانیت این است كه هرچه توان داریم، بر استحكام معنوی جامعه‌ی علمی روحانیت بیفزاییم. 🗓۱۳۶۸/۴/۴ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰پیشرو در مقابله 🔻امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزه‌های علمیه باید این شبهات و راه مقابله‌ی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفه‌ها و گرایشها و مذهبها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. 🗓۱۳۷۰/۶/۳۱ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزه‌ها
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلّاب 1⃣ 🔹یک مطلب ‌-که این را جلو بیندازیم- راجع به نفْس این تشکّل شما
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلاب 2⃣ 📍داشتن هدفی روشن 🔸اگر یک تشکیلاتى به وجود آمد امّا هدف روشنى نداشت، یا هدف داشت لکن برنامه‌ریزى براى رفتن به سمت آن هدف انجام نگرفت، و تشکیلات بیکار ماند، به خودىِ خود، تشکیلات از هم خواهد پاشید. اگر هم بماند، صورت بی‌جانى است؛ خاصیّت تشکّل انسانى این است. 🔹هدف را محدّد کنید، مشخّص کنید که میخواهید چه‌کار کنید. و هدف را از پیام امام بگیرید؛ امام در این پیام پیشنهاد خاصّى ندادند و طرح خاصّى را ارائه نفرمودند؛ امّا اوّل تا آخر پیام سرشار است از جهت و ارائه‌ی جهت‌ها؛ آن اَعلام لازم و تابلوهاى سر راه که انسان را هدایت میکند، در پیام مبارک ایشان پُر است... 🗓۱۳۶۸/۹/۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰کتابها ابدی نیستند ▫️این کتابهای درسی ما ابدی نیست که باید تا آخر گفت: «ثلاثة لیس لها نهایة؛ رسائل، مکاسب، کفایة». ‼️نه، یک روز رسائل نبود، یک روز مکاسب نبود، ملایی مثل شیخ درست شد. یک روز کفایه نبود، ملایی مثل آخوند درست شد. این‌چنین نیست که ما خیال کنیم تحصیل حتماً از طریق این کتابهاست. 🗓۱۳۷۰/۶/۲۱ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شرح حدیث اخلاق | فرزندانی که برای ‌والدین، عمل صالح اند 🗓۱۳۹۵/۹/۱۵ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
🔰شأن طلبگی 🔹شأن طلبگی این است كه انسان یك زیّ متوسطی همراه با قناعت، سلامت مالی و سادگی به طور نسبی برای خودش نگه دارد. سلامت اخلاقی، خیلی مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد. 🗓۱۳۸۵/۸/۱۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
رهبر حوزه‌ها
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلاب 2⃣ 📍داشتن هدفی روشن 🔸اگر یک تشکیلاتى به وجود آمد امّا هدف روشنى
🔰چند توصیه به مجمع نمایندگان طلاب 3⃣ ⭕️ هدف، بر اساس این پیام (منشور روحانیت) روشن بشود، حیطه‌بندى بشود، مشخّص بشود که در حوزه چه‌کار میخواهیم بکنیم؛ بعد بر اساس آن هدف برنامه‌ریزى کنید و بر اساس آن برنامه‌ریزى، هر دستگاهى مشغول کار خودش بشود. 🔸اگر بتوانید کارى بکنید که هر طلبه‌اى در قم ‌-هر طلبه‌ی احساس مسئولیّت‌دارى- صبح که بلند میشود، همچنان که به فکر برنامه‌ی درس و بحث روزانه‌اش است، بداند که براى آن هدف چه‌کار باید بکند، این ایدئال است؛ حدّ اعلىٰ است. 🔹لکن اگر این هم نشود، همین اندازه که معلوم باشد شما میخواهید ده سال دیگر چه اتّفاقى در قم بیفتد یا حوزه در ده سال دیگر چه فرق و تفاوتى با امروز داشته باشد، این میشود آن هدف. این را مشخّص کنید، بر اساس این هدف برنامه‌ریزى کنید. 🗓۱۳۶۸/۹/۷ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah
💠 روز مباهله 🔸 روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. ‼️نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه می‌آورد برای محاجه‌ای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. 🔻یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ می‌آورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. 🗓۱۳۸۸/۹/۲۲ 📌کانال رهبر حوزه‌ها 🌐@khamenei_hawzah