۵-اینجا، «نقطۀ پایان» نیست و این داستان، صحنههای دیگری نیز خواهد داشت و ایران، همچنان یک «هستۀ سختِ الهامبخش» و «مولّد» برای «ایدئولوژی مقاومت» است. ممکن است مقاومت در سراشیبی قرار گرفته باشد، اما پایان نیافته است. در این نزاع، هر دو طرف، گزند دیدهاند و نمیتوان گفت «جبهۀ تجدّد»، کامیاب شده است.
#ویراست
5⃣ @khandozi_ir
۶-شهدای«مدافع حرم»، هرگز ضرر نکردند؛ تکلیف دیروز،«ایستادن» بود و اما امروز، معادله تغییر کرده است. هیچ صلح و معاهده و عقبنشینیای در این جهان، اجر و فلاح آنها را تضییع نخواهد کرد. مسألۀ خمینیِ کبیر و جنودِ عاشوراییاش، همواره «تکلیف» بوده و نه نتیجه.ما آموختهایم که مأمور به تکلیف هستیم و نه نتیجه.
#ویراست
6⃣ @khandozi_ir
۷-کسانی مبتلا به «خسران» و «تباهی» هستند که در ذهنیّت جمعی مردم، «بذر تردید» میپاشند و گمان میکنند که باید دربارۀ شهادت و شهدا، بر اساس «محاسبات مادّی» و «معادلات دنیایی» قضاوت کرد. «سلسلۀ» جنگهای میان جبهههای حق و باطل، تا «ظهور» ادامه خواهد یافت.(چقدر زود فاطمیه را فراموش کردیم). #تمام
#ویراست
7⃣ @khandozi_ir
🇮🇷 مدرسه طلوع نهایی برگزار میکند
دوره " #الهیات_مقاومت" سخنران
حمیدرضا خاندوزی در ۸جلسه ارائهگردید.
🔻 برای دسترسی آسان و استماع روی موضوع بزنید👇
الهیات مقاومت ۱
الهیات مقاومت ۲
الهیات مقاومت ۳
الهیات مقاومت ۴
الهیات مقاومت ۵
الهیات مقاومت ۶
الهیات مقاومت ۷
الهیات مقاومت ۸
🆔 @khandozi_ir
🔻 #خضر_و_موسی
قَالَ أَلَمْ أَقُلْلَكَ إِنَّكَ لَنْتَسْتَطِيعَ مَعِيَصَبْرًا گفت: آیا با تو نگفتم که تو هرگز ظرفیت و مقامآنکه با من صبرکنی نخواهیداشت؟
هان مَشو نومید چون واقِف نِهای از سِرِّ غیب
باشد اندر پرده بازیهایِ پنهان غم مخور
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
درنگی در تفسیر تسنیم(50).mp3
28.07M
📚 #درنگی_در_تفسیر_تسنیم(۵۰)
6⃣"فَأَزَلَّهُمَاالشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ"
• هفت فراز از ملاصدرا در رابطه با فرق بین الهام و وسوسه
۱-استحکامانسان در الهام یا وسوسه
۲- جنبههای ملکوتی و مُلکی قلب
۳- الهام یا وسوسه ؟
۴- فرق توفیق با خذلان؟
۵- راه تشخیص حقایق از خواطر
۶-چگونگی تثبیت الهام و دفع وسوسه
۷- دل، عرصهٔ تلاش شیطان و ملک
📆جلسه پنجاهم | ۱۴۰۳/۹/۱۲
⌚️ مدت زمان: ۲۳:۵۶
🕌 خانه طلاب ابوتراب علیه السلام
#امام_زمان
#سوره_بقره
🆔 @khandozi_ir
☔️ برای دسترسی آسان و استماعِ سخنرانیهای حمیدرضا خاندوزی از فروردین تا آذرماه ۱۴۰۳ بر روی عنوان کلیک کنید.
درنگی در تفسیر تسنیم (۴۹جلسه ادامه دارد...
وقتی قلب گریه میکند(۵جلسه)
حکیمانه ترین تربیت (۹جلسه)
میدان سیاست (۷جلسه)
اقلیّتِ منافقِ زیرک(۸جلسه)
مدرسه تشکیلات (۱۴جلسه)
استغفارترمیم و ترسیم(۳جلسه)
وحدتِ دلار اسلحه رسانه(۶جلسه)
وارستگیِ قبل از ظهور(۷جلسه)
فلسفه زندگی زمینی انسانها (۶جلسه)
مراحل مقدماتی تزکیه (۵جلسه)
سقیفه چرخش سیاسی (۶جلسه)
نقشه کلی هیئت(۱جلسه)
زنان محور تحول(۵جلسه)
نقطه زنی تربیتی (۷جلسه)
حجب و حیای نفس (۱جلسه)
کلبهٔ توکّل (۶جلسه)
فریاد علیه خاموشی(۱٠جلسه)
محفلی با نوجوانان(۳جلسه)
لایحهی نفس (۲جلسه)
در تکاپوی خوشفهمی (۱جلسه)
هدف عبادت چیست؟(۴جلسه)
غیرت دینی (۱جلسه)
قرائت تربیت هوشمندانه (۱٠جلسه)
چریک تربیتی (۸جلسه)
حضرت ولایت (۷جلسه)
مردابِ توقف (۳جلسه)
جریان سجده (۴جلسه)
پرواز منتظر (۶جلسه)
لذت مبارزه (۵جلسه ادامه دارد...
صبرتداوم حیات مربّی(۵جلسه ادامه دارد..
الهیات مقاومت(۸جلسه)
🆔 @khandozi_ir
💠بشار اسد گمان کرد که چون در «وضع ثبات» قرار گرفته و از «موقعیّت جنگی» عبور کرده، میتواند به دولتهای غربی «تکیه» کند و از «حمایت» آنها بهرهمند شود، اما ناگهان، از همین نقطه، «ضربۀ کاری» خورد و قدرت را واگذار کرد. «تجربهٔ اسد» همانند «برجام»، نشان داد که حاصل مذاکره، «قفلشدگی حاکمیّت» خواهد بود.
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
🔹تکفیریها، هر «نام» تازه و متفاوتی که برای خویش برگزینند، همچنان دستپروردههای «دولت آمریکا» هستند و کارکردی جز گشودن «معبر» برای آن دارند. اسد میخواست با کمک دولتهای غربی، این «عروسکهای خیمهشببازی» را مهار کند و چنین بود که به پیشخریدِ «وعدهها»ی آنها رو آورد.
اسد پس از سالها «تجربۀ عینی»، خام شد و بهای این خامی نیز، «واگذاری قدرت» و گریختنش از سوریه شد.
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
💢مقاومت از «متن» و «عمق جامعه» میجوشد و «اجتماعی» و «گفتمانی» و «ریشهدار» است. اسد و ارتش وی، هیچ درکی از این نوع «منطق مواجهۀ نظامی» نداشتند؛ هرچه که جامعه، «همسوتر» و «همداستانتر» با مقاومت باشد، «پیشرویها» و «فتوحات»، فزونتر خواهد بود.
از طرفی باید قدر «بدنهٔ اجتماعی وفاداری» که از «عمق جامعه» برآمده است، را برای «دوام» و «بقای حاکمیّت»، دانست و «تقویت» کرد.
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
⏰اولویت الان ما؛ فرهنگ و روحیهٔ «مقاومت» را باید از نظر فکری و معرفتی، در جامعه «نهادینه» و «تثبیت» کرد؛ باید «باور» و «اعتقاد» و «ایمان» آفرید و جامعه را فراموش نکرد.
اگر «جامعه» نتواند با مقاومت، نسبتِ معنوی و هویّتی بیابد و مقاومت به «گفتمان اجتماعی» تبدیل نشود، دشواریهای «معیشتی» و روزمرّه، «ارادهها» را خواهد فرسود و جامعه را خسته و ناهمخوان و «چندتکه» خواهد کرد.
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
36.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #مقاومت_قلّهٔ_دین
✓ روحیهٔ مقاومت، دستآوردِ بایدها و نبایدهای دینی
✓ دینداری واقعی در بستر مقاومت
✓ ما عاشقِ یحیی السنوار شدیم.
✓ رفتنِ راه صدساله با یک شب در بستر مقاومت
🎙 #حمیدرضا_خاندوزی
👇 دسترسی به سخنرانی کامل
👈 کلیک کنید الهیات مقاومت ۱
🆔 @khandozi_ir
لذت مبارزه(6).mp3
46.77M
↙️ #دورهمی_صمیمی_با_نوجوانان
🔊 #لذت_مبارزه(۶)
× دین، وسیلهای برای بلند همّتها
× باید احساس نیاز به دین کرد.
× حیاتشناسی و دینشناسی
× به حداقلها قانع نباشیم، دین برای حداکثرها است.
× خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ
× خلقت انسان برای؛ عالیترین، پایدارترین و بیشترین لذت
× بررسی یک سؤال: خدا، چرا ما را آفرید؟ اگر ما خلق نمیشدیم، نیازی هم به این کارها نبود.
× پاسخ این سؤال را باید شهود کرد. فقط در صورتی که انسان لذت ببرد، به پاسخ این سؤال رسیده است.
× لذت، خواسته محوری انسان و دین برنامهای برای رسیدن به لذت
× لذتپایدار لزوماً لذت نقد نیست.
× از نظر علوم تجربی و روانشناسی فیزیولوژی، انسان از لذت نسیه بیشتر لذت میبرد.
× افزایش دوپامین در دوران رسیدن به پاداش
× پیوندِ لذت نقد به لذت نسیه
× فاطمه (س) را چگونه همسری یافتی؟ علی (ع) گفت: «نِعْمَ الْعَوْنِ عَلی طَاعَةِ اللهِ»؛ «یاری کننده ای نیک، در راه اطاعت خداوند».
📆 جلسه ششم | ۱۴۰۳/۹/۱۲
⌚️مدتزمان ۴۰:۱۶
#امام_زمان
🆔 @khandozi_ir
🌹روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که خیلی جالب است. ایشان میفرمایند:
«أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ اَلْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلاَدِ آخِرِ اَلزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ اَلْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لاَ مِنْ آبَائِهِمُ اَلْمُؤْمِنِينَ لاَ يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ اَلْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلاَدُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ اَلدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاءٌ»
(جامع الأخبار، جلد۱، ص۱۰۶)
پیغمبر اکرم(ص) در این حدیث برای «تربیت نسل آخرالزمانی» اظهار «نگرانی» کرده و میفرمایند وای بر «کودکانِ آخرالزمان» به خاطر «پدرانشان»! چون یکی از ویژگیهای پدر و مادرهای مؤمن آخرالزمانی این است که «واجبات دینی» را به فرزندان «یاد نمیدهند» و نظرشان را به مهارت و دانشهایی جلب میکنند که «درآمدزایی» داشته باشد و اگر فرزندانشان هم بخواهند دین را یاد بگیرند، آنها را «منع» میکنند.
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
صبر، تداوم حیات مربّی(6).mp3
39.9M
↩️ #نشست_تربیتی_با_موضوع
🎙 #صبر_تداوم_حیات_مربّی(۶)
✓ ضرورت دو مهارت برای مربّی
✓ قالَ: اجْعَلْ لَيْلَكَ نَهاراً وَنَهارَكَ لَيْلاً.
قالَ: يارَبِّ! كَيْفَ ذلِكَ؟ قَالَ: اجْعَلْ ۱-نَوْمَكَ صَلاةً وَ ۲-طَعامَكَ الْجُوعَ.
✓ خداوند فرمود: شب خود را روز و روز خود را شب قرار بده. عرض كرد: چگونه چنين كنم؟ فرمود: خوابت را نماز و غذايت را گرسنگى قرار بده.
✓ اهمیت مراقبهٔ روز در بیداری شب
✓ یا ابْنَ عِمْرَانَ کذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یحِبُّنِی فَإِذَا جَنَّهُ اللَّیلُ نَامَ عَنِّی
ای فرزند عمران، دروغ می گوید کسی که خیال می کند مرا دوست دارد وقتی که شب شد می خوابد.
✓ حکومت نظام تن بر نظام نفس!!
✓ غذایی از جنس گرسنگی
✓ ریشهٔ نزاع تمدنها و ارادهها
✓ فلسفهٔ امام در صبر اجتماعی
✓ دعوا در تفسیر و روایت از انسانِ
✓ فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا(۶۵ نساء)
✓ امید دشمن به بی صبری ما در کنار ولایت است.
✓ جهان، تشنۀ رهبری واحد است.
✓ کربلا عالی ترین نمونۀ صبر در کنار ولایت
📆جلسه ششم | ۱۴۰۳/۹/۱۲
⌚️ مدت زمان ۳۴:۱۵
🕌 خانه طلاب ابوتراب علیهالسلام
#امام_زمان
🆔 @khandozi_ir
زیارت عاشورا(1).mp3
22.8M
🔊 #زیارت_عاشورا(۱)
🏴روضه حضرتزینب سلاماللهعلیها
😭ای پناه عالمیان زینبت پناه ندارد
✓شهیدمدافعحرم مصطفیصدرزاده:
"خودم و زنم و بچههام و دار و ندارم و هفت جد و آبادم فدای یک کاشی حرم حضرت زینبکبری سلاماللهعلیها
🎙 #حمیدرضا_خاندوزی
📅 ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
🕌 خانه طلاب ابوتراب علیهالسلام
#زیارت_عاشورا
#مدافعان_حرم
🆔 @khandozi_ir
قدم اول معرفت نفس(1).mp3
54.97M
🔊 #قدم_اول_معرفت_نفس(۱)
* اتحاد و رابطۀ بسیار محکم و پیچیدهای بین جسم و روح انسان
* روحیّات انسان بر وضعیّت جسمی انسان و وضعیّت جسمی بر وضعیّت روحی بسیار تأثیرگذار است.
* اول پاکی معده بعد خیال و قلب
* ریشهٔ مشکلات روحی و اخلاقی؟!
* پیامبر اکرم(ص): أکلُ اللَّحمِ یُحَسِّنُ الوَجهَ، و یُحَسِّنُ الخُلُق
* اللَّحْمُ مِنَ اللَّحْمِ مَنْ تَرَکَهُ أَرْبَعِینَ یَوْماً سَاءَ خُلُقُه؛ محاسن/2/255)
* وضعیّت جسمی و تغذیۀ ما، بر روح ما تأثیرگذار است.
* عَلَیْکُمْ بِالْعَدَسِ فَإِنَّهُ مُبَارَکٌ مُقَدَّسٌ یُرَقِّقُ الْقَلْبَ وَ یُکْثِرُ الدَّمْعَة؛ (عیوناخباررضا(ع)/2/41)
* امیرالمؤمنین(ع): غَسْلُ الثِّیَابِ یَذْهَبُ بِالْهَمِّ؛ (تحفالعقول/102)
* گفتن دین با دنیای شما کاری ندارد.
* آیتالله بهجت(ره) میفرمود: «گویا معروف است که اگر کسی چهل ساله بشود و دوای صحّت خود را نیابد، خیری در او نیست! (در محضر آیتالله بهجت/ج3/ص238)
* و سُئِلَ فَقیلَ: إنَّ فی القُرآنِ کُلَّ عِلمٍ إلَّا الطِّبَّ؟: أما إنَّ فی القُرآنِ لَایَةً تَجمَعُ الطِّبَّ کُلَّهُ: «وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا»؛ الدعوات/ 75)
* پیامبر(ص) فرمود: شما در امر زندگی دنیا از من داناتر هستید، در این زمینهها به حرف من گوش نکنید! (نقش ائمه در احیاء دین، علامه عسکری/ج1/ص236)
* عَجِبْتُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَاد؛ غررالحکم/6262
* تکنیکهایی برای تطهیر معده
📆 جلسه اول | ۱۴۰۳/۹/۱۶
⌚️مدتزمان ۴۶:۴۹
🕌 هیئت حسنابنعلی علیهالسلام
#امام_زمان
🆔 @khandozi_ir
✳️امامحسین(ع) در «شب عاشورا» به یارانشان فرمودند که لباسهای خودتان را بشویید و دوباره بپوشید. (ثُمَّ قَالَ لِأَصْحَابِهِ قُومُوا فَاشْرَبُوا مِنَ الْمَاءِ یَکُنْ آخِرَ زَادِکُمْ وَ تَوَضَّئُوا وَ اغْتَسِلُوا وَ اغْسِلُوا ثِیَابَکُمْ لِتَکُونَ أَکْفَانَکُم؛ امالی صدوق/ص157)
حتماً این کار یک آثاری دارد؛ مگر میشود نداشته باشد؟! طبق روایات، این کار باعث میشود که اندوه از دل انسان زدوده شود(غَسْلُ الثِّیَابِ یَذْهَبُ بِالْهَمِّ؛ تحفالعقول/102)
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
⛔️رسولُ اللّه (ص) :كُلْ وَ أنتَ تَشْتَهِي ، وَ أمْسِكْ وَ أنتَ تَشْتَهِي
[بحار الأنوار : 62/290]
«بخور درحالی که اشتها داری و امساک و خودداری کن از خوردن در حالی که اشتها نداری»
تا انسان «اشتها» و «میل» به غذا نداشت، «نباید» چیزی بخورد. منظور از میل به غذا و اشتهایی که میگویند، همان «نیاز بدن» به غذا است. یعنی کسی روی «شکمِ سیر» شروع نکند و چیزی نخورد، چون این مسئله «نفی» و «نهی» شده است؛ اگر انسان وقتی بدنش «سیر» است چیزی بخورد، برای بدنش «مضر» است.
#ویراست
🆔 @khandozi_ir
مناجات کمیل(2).mp3
24.29M
🔊 #مناجات_کمیل(۲)
😭روضه حضرتزهرا سلاماللهعلیها
پهنشد سفرۀاحسان،همهرا بخشیدی
باز با لطف فراوان همه را بخشیدی
ابر وقتی که ببارد همه جا میبارد
رحمتت ریخت و یکسان همه را بخشیدی
یک نفر توبه کند با همه خو میگیری
یک نفر گشت پشیمان، همه را بخشیدی
📅 ۱۴۰۳/۰۹/۱۵
🕌 هیئت محترم حسن ابن علی علیه السلام
#مناجات_شبجمعه
🆔 @khandozi_ir
زیارت آل یاسین(1).mp3
21.66M
🔊 #زیارت_آلیاسین(۱)
🔰مژدهٔ آمدنت قیمت جان می ارزد
ای جان جهان جهانِ جان ادرکنی
قیوم زمین و آسمان ادرکنی
احیاء کنندهی صد مسیحا الغوث
یا حضرت صاحب الزمان ادرکنی
🎙 #حمیدرضا_خاندوزی
📅 ۱۴۰۳/۰۹/۱۶
🕌 هئیت هفتگی حسن ابن علی علیهالسلام
#امام_زمان
#زیارت_آلیاسین
🆔 @khandozi_ir
۱- تاریخ تجدّدیِ غالب، به زیر کشیده شده و دیگر توان «ایستادن» و «استعمارگری» و «بسط» و «سیطره» ندارد و میرود که تمام بشود. نظریۀ «شرقیشدن قدرت» نیز همین سخن را میگوید و به یک «چرخش تاریخی» اشاره دارد. اما چرخش، بسیار دشوار است.
اما آنچه که در طول صد سالۀ اخیر در درون عالَم اسلامی به وقوع پیوسته، حاکی از «تثبیتشدگی» این چرخش است. ما در متن یک «پیچ تاریخی» قرار گرفتهایم و به هر سو که مینگریم، «قطعههای تکمیلکنندۀ» آن را مشاهده میکنیم.
#ویراست
1⃣ @khandozi_ir
۲-قطعههای مخالف و نقیض، نمیتوانند این «سیر تاریخی» را تغییر بدهند و پیچ تاریخی را با «امتناع» روبرو سازند. ما از وضع امتناع، عبور کردهایم و دورۀ «امکانها» و «گشودگیها» فرارسیده است.
تلاشهایی وجود دارد برای ممانعت از «تحقّق پیچ تاریخی»، اما در عمل و در بلندمدّت، «ناکام» و «علیل» هستند و نمیتوانند پیچ تاریخی را «ببلعند». ممکن است ما با «تأخیر» روبرو بشویم و یا نیروهای تاریخی، «جایگزین» بشوند، اما در «کلّیّت» این تاریخ، تغییری حاصل نخواهد
#ویراست
2⃣ @khandozi_ir
۳-این واقعیّتها، جزئی و موردی هستند و نمیتوانند «تقدیر تاریخی» را دگرگون کنند. در سطح کلّیّت تاریخی و برآیندها و افق وسیع، باید از «تاریخِ بیبازگشت» سخن گفت و «تجدّد» را در معرض «زوال» و «فنا» انگاشت و باور کرد که «عهد قدسی»، در حال برآمدن در «گسترۀ جهانی» است.
آنان که «اسیر جزئیّات» و «تلاطمهای روزمرّه» و «قطعههای لرزان» میشوند، نمیتوانند «سیر حرکتِ حتمیِ» مبتنی بر «فلسفۀ تاریخِ دینی» را درک کنند.
#ویراست
3⃣ @khandozi_ir
۱-اول قتلعامفرهنگی بعد قتلعامفیزیکی
رهبر معظم انقلاب فرمودند: دشمن از راه اشاعه فرهنگ «غلط»، فرهنگ «فساد» و «فحشا»، سعی میکند «جوانهای» ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی میکند، یک «تهاجم فرهنگی» است؛ بلکه باید گفت یک «شبیخون فرهنگی»، یک «غارت فرهنگی» و یک «قتلعام فرهنگی» است.
#ویراست
1⃣ @khandozi_ir
۲-حسن تهرانی مقدم به یکی از دوستان خود که برای انجام یک «کار بزرگ» و سخت انتخاب شده بود و از قضا در فناوری آن هم مشکل داشت، گفته بود: «میخواهی در این کار موفق باشی؟» او گفته بود: «بله!»
حسن تهرانی مقدم گفته بود: برو «بچههای گروهت» را جمع کن، دستانتان را به هم بدهید و «همقسم» شوید و بگویید خدایا! ما برای «رضای» تو این کار را میکنیم و هر چه ثواب و هم دارد، خودمان نمیخواهیم، تمام ثواب آن برسد به حضرتزهرا سلاماللهعلیها!
#ویراست
2⃣ @khandozi_ir
۳-با فعالیت گروهی نباید گذاشت که ولیّفقیه را از وادی «حقیقت» به وادی «مصلحت» سوق بدهند و استقرار شریعت را از نظر اجتماعی، ممتنع سازند.«جریان تجدّد» موقعیّتهایی میآفرینند که در آنها، باید بر اساس اصل «تزاحم» و «تقدیم» اهم بر مهم عمل کرد و از پارهای ارزشها گسست و «خطوط قرمزِ» دیگری را ترجیح داد.
وقتی بهصورت «کلّی» و «راهبردی» نگاه میکنیم، درمییابیم که «خطوط قرمزِ فرهنگی»، یکی پس از دیگری، در حال شکستهشدن هستند و ما همچنان در حال «عقبنشینیِ ارزشی» هستیم.
#ویراست
3⃣ @khandozi_ir
۴-ترفند جریان تجدّد در این زمینه، «عادیسازی» است و برای عادیسازی نیز باید «حوصله» داشت و کار را به «زمان» سپرد. ابتدا یکی از «ارزشها» را به بحث «عمومی» میکشانند و دربارۀ آن، «شبهه» و «اشکال» مطرح میکنند و در همین راستا، «مفهومسازیِ منفی» میکنند تا «زمینۀ اجتماعی»، فراهم آید.
سپس «ضربههای کاری» و «ناگهانی» وارد میآورند تا «پیشرویِ جهشی» رخ بدهد. تجربۀ «کشف حجاب»، صورت تامّ و تمامی از این صحنهآرایی است.
#ویراست
4⃣ @khandozi_ir
۵-برای زمینهسازی «حیازدایی»، کشف حجابِ پنهانی در دستورکار قرار گرفت. مفاهیمی همچون «آزادیهای یواشکی»، «چهارشنبههای سفید»، «نه به حجاب اجباری»،ساخته شدند.در سال نودوشش،ناگهان مفهوم «دختران خیابان انقلاب» را صورتبندی کردند که در ذیل آن، برخی زنان در خیابان و آشکارا، روسری خود را بر سرِ چوب نهادند.
#ویراست
5⃣ @khandozi_ir
۶- و گذر زمان، رخنه و عفونت ایجاد کرد و اصلاح و تغییر را دشوارتر نمود. بخشهایی از «حاکمیّت» نیز که بینش «لیبرالی» یافتهاند، کمترین اعتقادی به «خطوط قرمزِ فرهنگی» از جمله «حجاب» نداشتند.واقعیّت، بر رهاشدگی و هرجومرج «فرهنگی» دلالت میکند و «حلقۀ محاصرۀ فرهنگی»، هر لحظه تنگتر و منقبضتر میشود.
#ویراست
6⃣ @khandozi_ir