🔆 #پرونده_ویژه_فقه_اسلامی (۲) 🔆
❌ فکر جدید لازم است ❌
🔴 ما در طول زمان، به دین و فقه به عنوان قالب و شکلی برای #حکومت نگاه نکردیم. ما در دورانهای گذشته، گروه محکومی بودیم؛ حکومتها داشتند کار خودشان را میکردند و گاو خودشان را میدوشیدند؛ ما هم در این چارچوبی که حکومتها تشکیل داده بودند و در این اتوبوس یا قطاری که حکومتها مردم را سوار کرده بودند و به سمتی حرکت میدادند، در حالی که خودمان هم با این اتوبوس یا قطار حرکت میکردیم، میخواستیم چیزی در خصوص ارتباطات فردی افراد و مسافران به آنها یاد بدهیم؛ فقه ما اینطوری بوده؛ لااقل در این چند قرن اخیر اینطوری بوده است.
📖 امروز فقه ، شکلی برای #حکومت و شکلی برای #نظام_اجتماعىِ منها الحکومة است. حکومت جزیی از یک نظام اجتماعی است. کدامیک از فقها میتوانند بگویند که ما همهی اینها را تر و تازه و شسته و رُفته درآوردهایم، بفرمایید در اختیار شماست؛ قطعاً هیچکس چنین ادعایی نکرده و نمیکند؛ خیلی خوب، باید برویم اینها را پیدا کنیم؛ پس #فکر_جدید لازم است.
🎙۱۳۷۰/۱۱/۳۰
#امام_خامنه_ای
#پرونده_ویژه_فقه_اسلامی
#حکومت
🔆🔆🔆🔆 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 #پرونده_ویژه_سلوک_انقلابی (۱۴) 🔆
❌ حسرت امام خمینی(ره) در مقابل شاگردان سلوکی خود...
🔴 شما در کجای تاریخ سراغ دارید جوانان یک کشور عاشق دفاع و شهادت باشند...
#امام_خمینی
#سلوک_انقلابی
🔆🔆 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
🔆 #پرونده_ویژه_فلسفه_اسلامی (۲) 🔆
❌ نتیجه تعطیل کردن درس فلسفه علامه طباطبایی این شد که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. ❌
📖 در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای « #طباطبایی » مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، اینطور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و #معرفت_فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین #محدود است.
✳️ با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد. #این_نباید_تکرار_شود.
🎙۱۳۸۲/۱۰/۲۹
#امام_خامنه_ای
#پرونده_ویژه_فلسفه_اسلامی
#محدود_شدن_معرفت_فلسفی
✳️✳️✴️✴️ خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 #پرونده_ویژه_فقه_اسلامی (۳) 🔆
❌📖 در قم باید درس خارج های استدلالی قوی ای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد...
🔴 نیاز به بحث آزاد فقهی بر آورده نشده است
❌ فقه، متکفل بانکداری اسلامی
#امام_خامنه_ای
#پرونده_ویژه_فقه_اسلامی
#فقه_حکومتی
#بحث_آزاد_فقهی
📖📖 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
🔴 جهادی ها بخوانند(۱۶) 📚
🎙حضور بچه های نخبه در اردوهای جهادی...
🌕 حضور شما بچّههای #نخبه در اردوهای جهادی، شما را با #اوضاع_کشورتان، با قشرها، با وظایف سنگینی که برعهدهی همهی ما هست و با کمکاریهای ما در طول این سالهای بعد از انقلاب آشنا میکند و حرکت میدهد؛ خون در رگهای انسان با حضور در یکچنین جاهایی جریان پیدا میکند.
📍۱۳۹۵/۰۷/۲۸
#امام_خامنه_ای
#جهاد
#اردوی_جهادی
☑️☑️کانال خانه طلاب جوان🔰🔰
@khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 #پرونده_ویژه_سلوک_انقلابی (۱۵) 🔆
❌ آیت الله بهاءالدینی:
از برکات انقلابی اسلامی تحول نفسانی و الهی است...
#سلوک_انقلابی
🔆🔆 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
🔆 #پرونده_ویژه_فلسفه_اسلامی (۳) 🔆
❌ فلسفهی اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید.... فاخرترین عناصر معرفت در مکتب ملاصدرا ❌
📖 مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعهی در هم تنیده و به وحدت رسیدهی چند عنصر گرانبها است.
🔴 در فلسفهی او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی #عقل_منطقی، و #شهود_عرفانی، و #وحی_قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل #برهانی، و ذوق و #مکاشفهی_عرفانی، و #تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاهسالهی او رحلههای تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.
⭕️ ...مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفهها در محدودهی ملیت و جغرافیا نمیگنجد و متعلق به همهی #انسانها و #جامعهها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر #هستی نیازمندند.
❌ هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایهی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینهی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد .
🔴🔴 و چنین است که به گمان ما #فلسفهی_اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای #حکمت_صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید و سر انجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
📖 ۱۳۷۸/۰۳/۰۱ پیام به کنگره بزرگداشت ملاصدرا
#امام_خامنه_ای
#پرونده_ویژه_فلسفه_اسلامی
#مکتب_فلسفی_ملاصدرا
#حکمت_متعالیه
🔴📖🔴📖 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 #پرونده_ویژه_سلوک_انقلابی (۱۶) 🔆
❌ عبادت جدای از سیاست و مصالح اجتماعی نیست...
🔴 دعوت به خدا معنایش این نبوده که انسان در خانه بنشیند و ذکر بگوید...
#امام_خمینی
#سلوک_انقلابی
✴️✴️ خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
🔴جهادی ها بخوانند(۱۷_آخرین شماره)📚
🎙دعای رهبرانقلاب برای جهادی ها...
🌕 شاید بیست و چهار ساعتی نمی گذرد که من یک بار شما را دعا نکنم؛ یعنی از مجموعه هایی که من اسم می آورم و از خدای متعال صلاح و رشاد و حفظش را می خواهم، #جهاد است.
🏵 جهاد واقعا همیشه مثل یک نقطه ی درخشان و مثل یک پنجره ی باز در مقابل چشم ما به یک دنیای خوب است و به هیچ وجه، سرسوزنی از امید و اعتماد ما به جهاد کاسته نشده است.
🔆 عزیزان من، درست به این نکته توجه کنید: هر دستگاه و هر مجموعه ای بتواند در درون خودش، این #ایمان شاداب و پُر نشاط و فعّال و پُر برکت را بیشتر حفظ کند، بیشتر به درد این ملت، به درد این مملکت و این نظام و به درد این تاریخ می خورد و شما جهادگران، از آن قبیل هستید. شما توانستید این ایمان را در درون خودتان حفظ کنید. #ارزش_اصلی_جهاد به این است. عشق و ارادت بنده به امثال مجموعه ی شما به خاطر این است. ما هیچ قوم و خویشی با اشخاص نداریم.
💠اینکه شبانه روزی نمی گذرد که من شما جهادگران را به خصوص دعا نکنم، به خاطر وجود این #گوهر_تابناک در درون شما و در میان شماست. این را #حفظ کنید. این است که می تواند کشور را #نجات دهد. این است که به این ملت نیرو می بخشد که بتواند در مقابل فشارها مقاومت کند.
📍صهبای اردوی جهادی/صص۱۱۱و۱۱۳
#امام_خامنه_ای
#جهاد
#ایمان
#دعا
💢💢کانال خانه طلاب جوان🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
29.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ اولین پُست سال جدید کانال خانه طلاب جوان ❌
🎥 کلیپ جدید #هنرمند_جهادگر سید محمد #ساجدی 🎥
🌿 امسال در #اردوی_جهادی محبین ائمه (ع) جای سید محمد عزیز خالی بود 🌿
⭕️ کلیپ های امسال اردوی جهادی بزودی در کانال بارگزاری می شود...
✴️✴️ خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
🔴 طلبه ای که بخاطر نیاز مردم قدم بر می دارد ارزش بالاتری دارد 🔴
⚪️در حوزه نسبت به #ارزشهای_اسلامی، حداکثر عنایت و احترام بشود؛ مثلاً طلبهی جبههرفته و عمری در جبهه صرفکرده، بایستی ارزش والایی در حوزه داشته باشد. طلبهیی که بخشی از عمرش را در نظامی، در بخشی، در ارگانی از ارگانها صرف کرده، آنجا مشغول خدمت شده و به خاطر #مصلحت_نظام، خودش را از شوق و ذوق هر طلبهیی - که عبارت است از بودن در حوزه و درس خواندن و تحقیق و امثال اینها - دور نگهداشته، باید به او ارزش داده بشود. مبادا در حوزه طوری مشی بشود که تصور گردد اگر طلبهیی به ارگانی رفت و فرضاً پنج سال، ده سال مشغول خدمت شد، از ارزش طلبگی او در حوزه چیزی کم میشود؛ نخیر، باید بگوییم که بر ارزش او اضافه میشود. آیا ارزش این طلبه بیشتر است، یا آن کسی که اصلاً اعتنایی به این #نیاز_جامعه نکرد؟ در حالی که به او احتیاج بود، نیم نگاهی هم نکرد و مشغول درس خواندن خودش شد؟ معلوم است که راه راحتتر و بی دردسرتر و راه عافیت این است که انسان آنجا بماند، مشغول کار خودش بشود و اصلاً اعتنایی هم نکند. البته چهار کلمه هم بیشتر خواهد خواند، اما معلوم نیست که بیشتر و بهتر بفهمد و مسائل را بهتر درک کند.
✅ فرض کنیدطلبهیی است که به خاطر #نیاز_انقلاب، #نیاز_مردم، #نیاز_دینی، به نقطهی بد آب و هوای دوردستی - که به طور طبیعی کسی حاضر نیست به آنجا برود - رفته و شش ماه، یک سال، پنج سال در آنجا مانده است. حوزه باید برای این شخص #ارزش قایل بشود. این خیلی باارزش است، تا آن کسی که این زحمت را بر خودش هموار نکرده، این سرما و گرما و ناامنی و گرسنگی و مشکلات و تحقیر و خطرکردن و از زن و بچه دورماندن و امثال اینها را تحمل نکرده و در حوزه مانده است. ارزش کدامشان بیشتر است؟ یقیناً آن کسانی که #مجاهدت و #تلاش کردند، بایستی برای آنها ارزش بیشتری قایل شد. این ارزشها باید به حساب بیاید؛ نمیگوییم هم بیشتر؛ هر کدام یک ارزش است. ممکن است کسی هم در حوزه مانده و فرضاً تحقیق خیلی برجستهیی در حوزه کرده، که البته آن هم یک ارزش دیگر است.
✴️ #ارزشهای_اسلامی باید به حساب بیاید. یکی از این ارزشها، #تبلیغ در جاهای خطرناک و دوردست و در جاهای #محتاج_تبلیغ است. یکی از این ارزشها، حضور در #جبهههاست. یکی از این ارزشها، حضور در #ارگانها و از این قبیل چیزهایی که دارای اهمیت و ارزش است.
🔆۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#امام_خامنه_ای
#حوزه
#ارزشهای_اسلامی
#مجاهدت
#نیاز_جامعه
#تبلیغ
🔵🔴⚫️⚪️کانال خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 دیدار صمیمی شهید خوش لفظ با مقام معظم رهبری 🌿
🔆🔆 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
❌اینکه با به مسائل حکومت کار نداریم، سکولاریسم است...حوزه های علمیه باید خود را سرباز نظام بدانند ❌
✳️ حوزههای علمیه باید خود را #سربازان_نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام #دل_بسوزاند، در خدمت #تقویت_نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند. یک آخوندی یک گوشهای حرفی میزند، که علیالظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیدهی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصلهی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصلهای وجود دارد.
❌ بنابراین حوزههای علمیه نمیتوانند #سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این #سکولاریسم است...
⭕️ معنای حرف من این نیست که حالا همه باید از روز اول بیایند در #مشاغل_نظام کار کنند؛ نخیر، باید #درس بخوانید... بیمایه فطیر است؛ باید مایه پیدا کنید. اگر مایه پیدا کردید، آن وقت میتوانید در منصب و جایگاهی مثل جایگاه امام بزرگِ عالیمقام، این حرکت عظیم را انجام دهید.
✳️ ...نظام، مرتبط و متصل و همزاد است نسبت به روحانیت. اگر روحانیت نبود، شما بدانید این نظام تشکیل نمیشد؛ این انقلاب پیروز نمیشد.
⚜۱۳۹۱/۰۷/۱۹
#امام_خامنه_ای
#نسبت_حوزه_با_انقلاب
#سکولاریسم
#مایه_علمی
🔵🔴⚫️⚪️ کانال خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ جدید اردوی جهادی ۱۳۹۸ محبین ائمه(۲) 🎥
🎙 کلامی از #هنرمند_جهادگر سید محمد ساجدی
🔆بی آبرویم در اردوی جهادی آبرو پیدا می کنم... تلاش کردن، عرق ریختن در اردوی جهادی موضوعیت دارد 🔆
✴️✴️ کانال خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
خانه طلاب جوان
❌ اولین پُست سال جدید کانال خانه طلاب جوان ❌ 🎥 کلیپ جدید #هنرمند_جهادگر سید محمد #ساجدی 🎥 🌿 امسال
🔴 برای مشاهده کلیپ های جدید اردوی جهادی محبین ائمه(ع) نرم افزار ایتا را #بروزرسانی نمایید🔰🔰🔰🔰🔰
Eitaa-3.1.14.apk
14.57M
✨ آپدیت ایتا نسخه 3.1.14
🔴 برای مشاهده کلیپ های جدید اردوی جهادی محبین الائمه(ع) نرم افزار ایتا را #بروزرسانی نمایید.
بیانات آقا در جمع کارگزاران 79-9-12.pdf
893.5K
#جزوات_طلبگی (۱۴)
📖 پیشنهاد مطالعه در تعطیلات نوروز 📖
📥 دانلود فایل PDF
📗 متن کامل سخنرانی تاریخی مقام معظم رهبری
📆 در 12 آذر 1379( دیدار با کارگزاران نظام)
🔆 پیرامون:
1⃣ جهانبینی #انقلاب_اسلامی
2⃣ #اهداف و وظایف (ایدئولوژی مبتنی بر جهانبینی)
3⃣ #نقشه_راه حرکت انقلاب ( #مراحل_پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی)
📖📖 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
❌ برای اولین بار منتشر می شود ❌
🔆 قسمت اول...
🔴 مشخّصه ی مهم نهضت اسلامی... خطّ مبارزه و خطّ آگاهی بخشی... در آغاز نهضت امام خمینی(ره) کدام خطّ برجستگی داشت؟؟ 🔴
⭕️ در اینجا باید یکی از مشخّصه های مهمّ نهضت اسلامی ایران را بیان کنم. این مشخّصه عبارت است از وجود دو خط در این نهضت، که تعامل میان این دو خط، تشکیل دهنده ی روند تکاملی حرکت به سمت اسلام در این کشور بوده:
1⃣ نخست، خطّ #مقابله_ی_دینی با دستگاه حاکم، که برخاسته از عقیده ی دینی بود.
2⃣ دوم، خطّ #بیدارگری_فکری و ارائه ی برنامه اسلامی برای زندگی، با گفتمانی نو. یا به عبارت دیگر: خطّ #نوسازی_اندیشه_ی_دینی .
♨️ از یک سو کسانی بودند که خطّ مقابله با دستگاه حاکم را در پیش گرفتند، ولی از یک اندیشه ی مترقی اسلامی برخوردار نبودند، بلکه دچار تحجّر و جمود فکری بودند. آنها به انگیزه ی #غیرت_اسلامی شان به مقابله با قدرت حاکمه ای برخاسته بودند که حریم مقدّسات مسلمانان را مورد اهانت قرار داده بودند.
💢 از سوی دیگر، کسانی هم بودند که در خطّ بیدارگری حرکت می کردند و افکار روشنی در زمینه ی اسلام داشتند، میکوشیدند دین را با زبان روز به جامعه عرضه کنند، با کج روی های فکری هم مبارزه میکردند، اما در خطّ مقابله با قدرت حاکمه حرکت نمیکردند.
🔆 در آغاز نهضت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ با آنکه ایشان خود پیشگام عرصه #بیدارگری_فکری بودند، اما عامل 《 #مقابله 》، در نهضت برجستگی داشت. در اوایل، تمرکز نهضت روی مبارزه با دستگاه حاکمه ی دین ستیز بود. پس از آنکه روحیه ی مقاومت دینی در جامعه محکم و استوار شد و نهضت توانست به سمت ارائه ی نظریه ی اندیشه ی اسلامی به نحو مطلوب پیش برود، متحجّران عقب ماندند، اما کسانی که #بصیرت_دینی داشتند و از فکر باز و روشن بهره ای داشتند، در مسیر نهضت ماندند.
❌ ادامه دارد...
📖 منبع: خون دلی که لعل شد/ص۵۷ و۵۶
#امام_خامنه_ای
#مشخصه_مهم_نهضت_اسلامی
#خط_مبارزه
#خط_آگاهی_بخشی
🔴🔴🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
❌ برای اولین بار منتشر می شود ❌
🔆 قسمت دوم...
🔴 باید برای ثبت در تاریخ بگویم... تفاوت روش رهبری با شهیدان مطهری، بهشتی و باهنر از زبان رهبری... به این ویژگی معروف بودم 🔴
♨️ سپس، بویژه طیّ سالهای ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ که دشوارترین سالها برای انقلابیون بود و شاه همه ی گروه های مقاومت سیاسی را قلع و قمع و از میدان بیرون کرده بود، بسیاری از شخصیتهای نهضت اسلامی، گرایش به خطّ دوم (خطّ روشنگری دینی) را ترجیح دادند.
❌ کسانی بودند که هم در آغاز و هم در پایان زندگی جهادی خود، در میدان مقاومت حضور داشتند، اما در سالهای یاد شده همّ خود را مصروف #روشنگری_فکری کردند. شهیدان بزرگوار، #مطهّری و #بهشتی و #باهنر از این جمله اند.
📖❌ در اینجا باید برای ثبت در تاریخ بگویم که من از اندک افراد معدودی بودم که در همه ی لحظات نهضت، هر دو خط را با هم آمیختم و به این ویژگی معروف بودم. در تمام زندگی مبارزاتی خود، همواره هر دو خطّ 《 #مقاومت 》 و 《 #روشنگری 》 را با هم ادامه دادم و معتقدم این دو را کاملا با هم درآمیختم.
✴️ نهایت سعی من این بود که دین را چنان که خدای متعال خواسته، به عنوان روشی برای #رفتار_عملی، و برنامه ای برای زندگی و تغییری مستمر به سوی کمال مطلوب بفهمم و ارائه کنم. در همه کارهای فکری و عملی ام، و در سخنرانی و درسهایم، روی این خط تمرکز داشتم. همین گرایش به درک آگاهانه و روشن از اسلام، مرا واداشت تا به کتابهای اسلام گرایان عرب روی بیاورم...
✳️ در کنار این، به هر فعالیّتی که میتوانست مردم را علیه قدرت حاکم بسیج کند و به صورت هسته ای برای رهبری مردم به سوی برپایی حکومت اسلامی درآید، دست میزدم.
❌ ادامه دارد...
📖 منبع: خون دلی که لعل شد/ صص۵۸و۵۷
#امام_خامنه_ای
#مقاومت
#روشنگری
🔴🔴🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
❌ برای اولین بار منتشر می شود ❌
🔆 قسمت پایانی.
🔴 آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر شریعتی چگونه بودند؟...ترکیب مقاومت با آگاهی بخشی و رشد فکری، خط انقلاب اسلامی را تشکیل میدهد.🔴
⭕️ میان برادرانمان نیز کسانی بودند که این هر دو خط را با هم ادامه دادند. آقای #هاشمی_رفسنجانی یکی از برجسته ترین آنها بود. یک بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایشان گفتم: در این پانزده سال گذشته، یک روز هم از زندگی من بدون #مقاومت علیه رژیم نگذشت، در این مدت، یک شب هم بدون نگرانی نخوابیدم، چون شبهای ما یا در زندان میگذشت یا در تبعیدگاه، و یا در انتظار زندان و تبعید. آقای هاشمی گفت: من هم همین طور.
✴️ البته برادرانی که در 《 #خط_فکری 》 بودند، ما را پشتیبانی و یاری میکردند. #شهید_مطهری هجده سال از من بزرگتر بود با این همه، با هم دوستیِ فوق العاده ای داشتیم. ایشان همواره میکوشید از جایگاه اجتماعی من حمایت کند و در سخنرانی و ها و مجالسِ خود از من یاد میکرد.
✳️ #دکتر_شریعتی نیز زندگی اسلامی خود را در میدان #مقاومت آغاز کرد و سپس به #روشنگری و #آگاهی_بخشی روی آورد. من درباره ی افکار او ملاحظاتی دارم که در جای خود بیان خواهم کرد. برادرانم، برخی به مبارزه ی سیاسی میپرداختند و برخی نمیپرداختند، اما چنان که گفتم، با یکدیگر همکاری و تشریک مساعی داشتیم.
❌🔴 ... به عقیده من اگر فعالیّت آگاهانه ی فکریِ اسلامی از #جنبش و #مبارزه جدا شود، #خشک و #بی_روح میشود. روح مبارزه ی دینی هم اگر از #آگاهی و #اندیشه عاری گردد، دچار #ارتجاع و #تحجّر میگردد. ترکیب مقاومت با آگاهی بخشی و رشد فکری، #خط_انقلاب_اسلامی را تشکیل میدهد.
❌ پایان ❌
📖 منبع: خون دلی که لعل شد/ صص۵۹و۵۸
#امام_خامنه_ای
#مبارزه
#آگاهی_بخشی
#خط_انقلاب_اسلامی
🔴🔴🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
🔴می شود از ابتدای طلبگی تا رسیدن به اجتهاد به قرآن مراجعه نکرد! انزوای قرآن در حوزه علمیه مشکلاتی به وجود آورده است🔴
💠 در عین حالی که #فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر #علوم_اسلامی در حوزهها غفلت بشود. مثلاً میبایست #علم_قرآن، #شناسایی_قرآن، #فهم_قرآن و #انس_با_قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزهها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را #حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چهقدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آنها نمی افتیم.
🔴 این #انزوای_قرآن در حوزههای علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما #تنگنظری خواهد داد.
🔵 من یک وقت در سالهای قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبهها میگفتم که ما از اولِ «بدان ایّدک الله»، تا وقتی که ورقهی اجتهادمان را میگیریم، میتوانیم حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما اینطوری است که اگر طلبهیی از ابتدا حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکند، میتواند همین رشتهی ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمیکند. متأسفانه حالا هم که نگاه میکنم، میبینم همانطور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیهی قرآن را ذکر میکنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمیشود؛ به قدری که در روایات ما بحث میشود و کار میشود.
⚫️ قرآن از حوزهی ما منزوی است؛ مثلاً علم قرآن، مسائل مربوط به قرآن؛ همین چیزهایی که شما میبینید تحت عنوان علوم قرآن الان رایج شده و گذشتگان کتابهای زیادی دربارهی آنها نوشتند و حالاها هم خوشبختانه بعضیها توجهاتی به آنها میکنند. تفسیر هم که یک علم مستقل است، همینطور است. حدیث، آشنایی با حدیث، علم حدیث، شناخت حدیث، که غور در این علم، به دستهبندیهای خوب، فهرستبندیهای خوب و استفادههای خوب منتهی بشود - که متأسفانه از همهی آنها ما الان محروم هستیم - همینطور است. در رجال هم که باید کار و تحقیق بشود، همینطور است. اگرچه کتابهای خوبی نوشته شده، لیکن درعینحال انسان احساس میکند که خلأ عظیمی در رجال وجود دارد. ما از همین شناخت و معرفت رجال است که میخواهیم حجت را برای خودمان در باب سنت به دست آوریم؛ باید روی آن کار بشود. تاریخ هم همینطور بسیار مهم است. حتّی از تاریخ هم میشود در فقه استفاده کرد. بسیاری از مسائل فقهی است که به تاریخ ارتباط پیدا میکند؛ ولی ما کمتر به این ارتباط توجه کردهایم و حتّی آن را کشف نکردهایم. البته من تاریخ را به عنوان یک علم مستقل عرض میکنم، یک علم اسلامی است؛ بایستی کسانی در آن کار کنند.
🔆۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#امام_خامنه_ای
#حوزه
#قرآن
#انزوای_قرآن
◾️🔲◾️🔲 کانال خانه طلاب جوان⬇️⬇️⬇️⬇️
@khaneTolab
جهادی صبح.mp3
4.45M
🔆 صوت بیدار باش امسال گروه جهادی محبین ائمه(ع) 🔆
#امام_خامنه_ای
#شهید_آوینی
#سید_محمد_ساجدی
🔆🔆 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
🏝 انداختن تربت سیدالشهداء(ع) توسط آیت الله خامنه ای و بند آمدن سیل در ایرانشهر 🏚
📿 پس از پایان نماز دیدیم #سیل، شهر را فراگرفته و آب بالا آمده، تا جایی که به ایوان مسجد هم - که نیم متر از سطح زمین بلندتر بود - رسیده بود. با صدای بلند از مردم خواستم با این حادثه مقابله کنند. ابتدا گفتم فرشهای مسجد را جمع کنند و در جای بلندی بگذارند تا آب آن را از بین نبرد. بعد، از مردم خواستم احتیاطات لازم را برای حفاظت از کودکان و زنان به عمل آورند.
🏚جریان سیل دو سه ساعت ادامه یافت و در این مدت ما صدای آوار خانهها را یکی پس از دیگری میشنیدیم. حتی ترسیدم مسجد نیز خراب شود. همه چیز وحشتناک بود: تاریکی ناشی از قطع برق، سیل خروشان و بی امان، خراب شدن خانهها و فریاد کمک خواهی مردم.
♨️ در چنین حالت بحرانی و وحشتناک، ذهن انسان فعال میشود و به دنبال هر وسیلهای برای مقابله با وضع موجود میگردد. قبلاً این مطلب را شنیده بودم که برای رفع چنین خطر فراگیر گریزناپذیری میتوان به #تربت_سیدالشهداء (علیه السلام) - به اذن خدای متعال - توسل جست. قطعهای از تربت که خدا به برکت وجود ریحانهی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بدان شرافت بخشیده، در جیب داشتم.
آن را از جیب بیرون آوردم، به خدا توکل کردم و آن را در میان امواج پرتلاطم سیل پرتاب کردم. لحظاتی نگذشت که به لطف و فضل خدا سیل بند آمد. پس از آنکه سیل بند آمد کمیتهای برای کمک به سیل زدگان تشکیل دادیم. آن شب فعالیت مهمی امکانپذیر نبود؛ لذا کار را به صبح فردا موکول کردیم.
📖 منبع: خون دلی که لعل شد
#امام_خامنه_ای
#سیل
#تربت
#ایرانشهر
🔆🔆🔆🔆 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab