47.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #جهاد_تبیین
🔊 #جلسه_پنجم
⏳ زمان: ۲۶ دقیقه
🎙 استاد: صلحمیرزایی
❓اصول و الزامات جهاد تبیین
- اصول و الزامات مهارتی
° التزام و پایبندی به قانون
° اقدام بهنگام
° هنرمندانه بودن
° مداومت در تکرار
° پرهیز از هوچیگری
° بهرهمندی از بستر فضای مجازی
° نوآوری در شیوه بیان
° بهرهگیری درست از عنصر عاطفه
❓مهمترین موضوعات نیازمند تبیین
- مبانی و معارف دین
- اصول اساسی انقلاب
- مسائل مهم انقلاب
- واقعیتها
- مسائل جاری انقلاب و کشور
❓ مسئله فوری امروز: روایت درست واقعیّتها
🔺 عزیزانی که این جلسات رو گوش داده و هر جلسه را #تقریرنویسی کرده و برای ادمین ارسال کنند، در پایان به تقریرات برتر هدایایی از طرف خانه طلاب تقدیم میگردد.
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
#سی_روز_سی_گفتار 1⃣1⃣
✅ شرایط چهارگانه استجابت دعا
❓چه دعایی باید بکنیم که دنبال آن، اجابت باشد. گاهی انسان چیزی را از خدا میخواهد و به حسب ظاهر احساس میکند که این خواسته برآورده نشد.
1⃣ شرط مهم اجابت دعا این است که دعا به #معنای_حقیقی کلمه و با شرایط خود انجام بگیرد. اولین شرط دعا این است که با دلِ باطراوت و بیآلایش درخواست شود؛ مثل دل جوانها؛ لذا دعای جوانان اقبال و احتمال اجابت را بیش از همه دارد. دعای آنها از هر دعایی میتواند به استجابت نزدیکتر باشد.
2⃣ یکی دیگر از شرایط دعای مستجاب این است که انسان دعا را با #معرفت انجام دهد؛ یعنی بداند که این دعا و این درخواست از کسی است که قدرت دارد همه آنچه را که انسان میخواهد، برای او انجام دهد؛ یعنی به اثر دعا باور داشته باشد.
🔸 به امام صادق علیهالصّلاةوالسّلام عرض شد که: «ندعوا فلا یستجاب لنا»؛ دعا میکنیم اما اثر اجابت را نمیبینیم؛ فرمود: «لأنّکم تدعون من لا تعرفونه»؛ بیمعرفت دعا میکنید. در روایتی درباره معرفت در دعا نقل شده است که: «یعلمون أنّی أقدر علی أن اعطیهم ما یسألونی»؛ به قدرت اجابت پروردگار باور داشته باشند.
🔸 در دعا همت بلند داشته باشید؛ درخواستهای بزرگ بکنید؛ سعادت دنیا و آخرت را بخواهید و نگویید اینها بزرگ است، اینها زیاد است؛ نه، برای خدای متعال اینها چیزی نیست. عمده این است که شما به معنای حقیقی کلمه و با همین شرایط، طلب کنید؛ خدای متعال این طلب را اجابت خواهد کرد. گاهی هم انسان نمیداند کاری که انجام گرفت، اجابت دعای او بوده؛ خود انسان غافل است.
3⃣ یکی دیگر از شرایط دعا، #اجتناب_از_گناه و #توبه است. این شبها هم شبهای توبه است. همه دچار گناه و تخلف هستیم. تخلفها کوچک و بزرگ دارد. از خدای متعال باید عذرخواهی و استغفار و طلب بخشش و توبه کنیم و به سوی خدا برگردیم. عزم ما باید این باشد که از ما گناه سر نزند.
4⃣ یکی دیگر از شرایط استجابت دعا، #حضور_قلب و خشوع است. همانطور که عرض کردیم، معنای دعا این است که شما با خدا حرف بزنید؛ خدا را در مقابل خود احساس کنید و حاضر و ناظر بدانید. اینکه انسان همینطور طبق عادت چیزی را بر زبان بیاورد و مطالبهای را ذکر کند -خدایا ما را بیامرز، خدایا پدر و مادر ما را بیامرز- بدون اینکه در دل خود حقیقتاً حالت طلبی را احساس کند، این دعا نیست؛ لقلقه لسان است. «لا یقبل اللَّه عزّوجل دعاء قلب لاه»؛ دل غافل و بیتوجه و سربههوا اگر دعا کند، خدای متعال دعایش را قبول نمیکند. دلهای آلوده و غرق در تمنیات و شهوات نفسانی -که اصلاً غافلند- چگونه دعا خواهند کرد؟ چه توقعی است که اگر انسان اینطور دعا کرد، مستجاب شود؟
🗓 خطبههای نماز جمعه تهران؛ ۱۳۸۴/۰۷/۲۹
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
✅ برشی از کتاب #جهاد_تبیین
در اندیشهی #آیت_الله_خامنه_ای
▫️ من از سابق مکرّر گفتهام که اگر ملّتی #قدرت_تحلیل خودش را از دست بدهد، فریب و شکست خواهد خورد. اصحاب امام حسن، قدرت تحلیل نداشتند؛ نمیتوانستند بفهمند که قضیّه چیست و چه دارد میگذرد. اصحاب امیرالمؤمنین، آنهایی که دل او را خون کردند، همه مغرض نبودند؛ امّا خیلی از آنها مثل #خوارج - قدرت تحليل نداشتند. قدرت تحلیل خوارج ضعیف بود. یک آدم ناباب، یک آدم بدجنس، یک آدم زباندار پیدا میشد و مردم را به یک طرف میکشاند؛ شاخص را گم میکردند. در جادّه، همیشه باید شاخص مورد نظر باشد.
▫️ اگر #شاخص را گم کردید، زود اشتباه میکنید. امیرالمؤمنین میفرمود: و لا يحمل هذا العلم إلا أهل البصر و البر؛ اوّل، بصیرت، هوشمندی، بینایی، قدرت فهم و تحلیل، و بعد صبر و مقاومت و ایستادگی. از آنچه که پیش میآید، انسان زود دلش آب نشود. راه حق، راه دشواری است.
🗓 گفتار سوم کتاب
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
#یادداشت
#پیشنهاد_مطالعه
⏳ زمان مطالعه: "۰۱:۳۰ (یک دقیقه و سی ثانیه)
⁉️ فرق میکند چه کسی رهبر باشد!
🔻 لطیفهای است تکراری اما نغز، از کسی پرسیدند چطور چپ کردی؟ گفت جاده پیچید، من پیچیدم، جاده پیچید، من پیچیدم، جاده پیچید، من نپیچیدم و تماااام
🔻 حالا حکایت #انسان_ایرانی است. آنجا که داشت جادهی پیشرفت جهانی میپیچید، ماشین انسان ایرانی نپیچید و به ته دره سقوط کرد. کِی؟ شروع #انقلاب_صنعتی در مغرب زمین. چطور؟ دقیقا همان زمانی که انقلاب صنعتی داشت اوج میگرفت، #صفویه افول کرد. و چه شد؟ #ایران تبدیل شد به پاساژ #فروش محصولات پر زرق و برق خارجی و مخصوصا انگلیسی.
🔻 اوژن فلاندن در سفرنامهی خود (۱۸۴۰) مینویسد: «از کارخانجات نساجی و اسلحهسازی و زربفت و مخمل ایران که روزگاری به تمام مشرقزمین صادر میشد، خبری نیست و همه نابود شدهاند. محصولات ایران از بین رفته و بهویژه همجواری با #انگلستان نتیجهی شومی بخشیده است... در سراسر ایران بهزحمت میتوان پارچهای را یافت که علامت سلطنتی انگلستان را نداشته باشد.»
🔻 بعدش چه شد؟ انسان ایرانی، به دلیل بیلیاقتی حاکمان و سیاستمداران وقت، هم از «علم» روز عقب افتاد، هم از «اقتصاد». و ما در این دویست و اندی سال، همیشه تمنای ترقی را به دل داشتیم و حسرت پیشرفت #انسان_غربی را به سر. ما همیشه از غرب عقب بودیم و در عصر قجری و #پهلوی، اوضاع بدتر هم شد. نه تنها عقب افتادیم، که تحقیر هم شدیم و سیاستمدار پهلوی زد توی سر ما و گفت ایرانیجماعت، عرضهی درست کردن یک لولهنگ هم ندارد.
🔻 #انقلاب اما اوضاع را تغییر داد. حالا رهبری روی کار است که حداقل در ۱۵ سال اخیر دو گفتمان را سفت و محکم سردست گرفته: «#پیشرفت_علمی» و «#مقاومسازی_اقتصاد». و امسال، که امتزاج این دو با هم است.
🔻 چرا تولید؟ برای آنکه برای #پیشرفت اقتصادی، دو راه کلی بیشتر وجود ندارد:
- یا «الگوی مبتنی بر واردات» ، که نتیجه میشود همان که در این دویست سال بر ما رفت.
- یا «الگوی مبتنی بر صادرات»، که راهش تمرکز بر تولید داخلی و تقویت آن است. یعنی همان کاری که از انگلیس و #آلمان کردند تا #ژاپن و #چین و #کره.
🔻 چرا دانشبنیان؟ برای آنکه حداقل دو خصوصیت دارد
- یکی آنکه لبهی علم روز دنیا است و ما این بار، همآهنگ با علم جهانی به پیش میرویم
- و دو اینکه «تحریمناپذیر» است. آن هم در شرایطی که دشمن، تولید و توان اقتصاد سنتی ما را نشانه رفته است. صنایع دانشبنیان اما از خاصیت ضدتحریمی بالاتری برخوردارند، که شرح آن، خود قصهی مفصلی دارد و مجالی دیگر.
✍️ نویسنده: محمد پورغلامی
#رهبر_انقلاب #تحریم #مذاکره
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
16.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شب قدر در بیان رهبر معظم انقلاب
🔺 به همراه لحظاتی از عبادت آیتالله خامنهای در حیاط #بیت_رهبری
#شب_قدر
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
35.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علیٌ مع القرآن و القرآن مع على
🎙 بامداحی: #حاج_مهدی_رسولی
🏴 ۲۱ رمضان، سالروز شهادت اميرالمؤمنين حضرت علی علیهالسلام را تسلیت عرض مینماییم.
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🆔 @Khanetolab
❓ما لازم است بدانیم که علیها چگونه کشته می شوند و به دست کهها کشته میشوند؟ امروز زمانی است که ما این را باید بیشتر و بهتر از همیشه بدانیم.
🔰 #علی یعنی #اسلام_مجسم، یعنی قرآن ناطق، یعنی بزرگترین شاگرد اسلام، به دست ابن ملجم کشته شد. ابن ملجم کیست؟
🔰 ابن ملجم یکی از #خوارج است. چند تا ویژگی دارد؛
- اولاً به ظاهر مسلمان است، آن هم مسلمان بسیار متعبّد؛ مسلمانی که قرآن را هم از بر و به خوبی میخواند؛ خیلی هم در اسلامِ خود، متعصب و پایبند است.
- ویژگی دومش این است که هیچکس را قبول ندارد، حتی علی را! علی را هم مسلمان نمیدانست.
🔰 او معتقد است که علی #سازش_کار است، او معتقد است که علی یک عنصر #غیر_انقلابی است! او به خاطر اینکه علی با معاویه، در لحظهای بسیار حساس و خطیر و بهخاطر ضرورتی بزرگ، جنگ را به آتشبس کشانید، مخالفت می کند.
🗓 ۲۴ مرداد ۱۳۵۸
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
#سی_روز_سی_گفتار 2⃣1⃣
🔹 برای اینکه از #امیرالمؤمنین درس بگیریم، یک بُعد از ابعاد فعالیت همهجانبه امیرالمؤمنین را عرض میکنم و آن بُعد #تربیت_اخلاقی است.
🔹 آن روزی که امیرالمؤمنین ع در جامعه اسلامىِ آن روز بر سر کار آمد، وضع #امت_مسلمان با آن روزی که پیغمبر اکرم از دنیا رفت، تفاوت زیادی کرده بود. این بیست و پنج سال فاصله بین رحلت پیغمبر اکرم و آمدن امیرالمؤمنین بر سر کار، حوادث زیادی اتفاق افتاده بود که این حوادث بر روی ذهن و فکر و اخلاق و عمل جامعه اسلامی اثر گذاشته بود و بعد، این نظام و این جامعه را امیرالمؤمنین تحویل گرفت.
🔹 نزدیک پنج سال امیرالمؤمنین در آن کشور بزرگ اسلامی #حکومت کرد. این پنج سال، هر روزش حاوی یک درس است. یکی از کارهای مستمر امیرالمؤمنین پرداختن به تربیت اخلاقی آن مردم است. همه انحرافهائی که در جامعه پیش میآید، برگشتش و ریشهاش در اخلاقیات ماست. اخلاق انسان، خصوصیات و خصال اخلاقی انسانها، عمل آنها را جهت میدهد و ترسیم میکند. اگر ما در یک جامعهای یا در سطح دنیا کجرفتاریهائی را مشاهده میکنیم، باید ریشه آنها را در خُلقیات ناپسند ملاحظه کنیم. این حقیقت، امیرالمؤمنین را به بیان یک حقیقت مهمتری وادار میکند و آن حقیقتِ بالاتر این است که اغلب این خصال باطل و مضر در انسانها، برمیگردد به #دنیاطلبی. لذا امیرالمؤمنین میفرماید: «الدّنیا رأس کلّ خطیئة»؛ دنیاطلبی ریشه و مرکز اصلی همه خطاهای ماست که در زندگی جمعی ما، در زندگی فردی ما، این خطاها اثر میگذارد.
❓خوب، معنای دنیاطلبی چیست؟ دنیا چیست؟
🔹 #دنیا عبارت است از همین طبیعت عظیمی که خدای متعال خلق کرده است و در اختیار انسانها قرار داده است؛ همه این مواهبی که خدای متعال در عرصه گیتی آفریده است، مجموعه چیزهائی هستند که دنیا را تشکیل میدهند. اولش عمر خود ماست. درآمدهای دنیوی و حاصل تلاشهای دنیوی، اینها همه دنیاست؛ فرزند، دنیاست؛ مال، دنیاست؛ علم، دنیاست؛ منابع طبیعی، دنیاست؛ این آبها، این ذخائر معدنی، همه این چیزهائی که در عالم طبیعت انسان ملاحظه میکند، اینها همین دنیا هستند؛ یعنی چیزهائی که اجزاء زندگىِ این جهانىِ ما را تشکیل میدهد.
🔹 خوب، کجای این بد است. یک دسته از آثار شرعی و اسلامی و معارفی به ما میگوید که دنیا را آباد کنید: «خلق لکم ما فی الأرض جمیعاً»؛ بروید دنیا را تحقق ببخشید، آباد کنید، بهرهبرداری از نعم طبیعی را برای خودتان، برای مردم آماده کنید. یک دسته از روایات اینهاست: «الدّنیا مزرعة الآخرة»، «متجر عباداللَّه»؛ از این قبیل تعبیرات وجود دارد که اینها همه نگاه مثبت به دنیا را نشان میدهد.
🔹 یک دسته از بیانات اسلامی و معارفی ما هم، دنیا را رأس خطایا و ریشه گناهان بهحساب میآورد.
🔹 ماحصل مطلبی که از این دو مجموعه معارفی بهدست میآید، حرف روشنی است -البته بحثهای تحلیلی و عمیق برای این کارها باید بشود و لازم است و شده؛ بحثهای خوبی هم انجام گرفته است- اما خلاصه مطلب این است که خدای متعال این سفره طبیعت را برای افراد انسان گسترده است و همه آحاد انسان را سفارش کرده است، دستور داده است که این مائده طبیعی الهی را هرچه میتوانند بالفعلتر، آمادهتر، رنگینتر در اختیار افراد بشر قرار بدهند و خودشان هم بهره ببرند؛ لکن یک حدود و ضوابط و قواعدی بر این حاکم است؛ یک منطقه ممنوعهای وجود دارد.
🔹 دنیای ممدوح این است که انسان این سفره طبیعی الهی، این موهبت الهی را آنچنانی که ضوابط و قواعد الهی دستور داده است، بر طبق او رفتار کند، از حدود و ضوابط تخطی نکند، در مناطق ممنوعه قدم نگذارد.
🔹 دنیای مذموم آن است که انسان این متاعی را که خدای متعال برای افراد بشر قرار داده است، برای خود بخواهد، سهم خود را افزونتر از دیگران بخواهد، به سهم دیگران دستاندازی کند، دلبستگی پیدا کند که این دلبستگی به مقتضای «حبّ الشّیء یعمی و یصمّ»، انسان را کر و کور میکند؛ تا آنجا که در راه بهدست آوردن چیزی که عاشق و دلبسته آن هست، هیچ خط قرمزی و هیچ حد و حدودی را رعایت نمیکند؛ این میشود دنیای مذموم.
🗓 خطبههای نماز جمعه تهران؛ ۱۳۸۷/۰۶/۳۰
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شب قدر، در بیان حاجآقا مجتبی تهرانی
🔰 پیرامون #شب_قدر، پیغمبر اکرم(ص) میفرمایند: «تُفَتَّحُ ابوابُ السَّماءِ فِی لَیلَۀِ القَدرِ»؛ تمام درهای آسمان در شب قدر گشوده میشود؛ یعنی تمام حجابها برطرف میشود.
🔰 در شب قدر هیچ حجابی بین عبد و ربّش نیست. البته این رفع حجاب از ناحیه ربّ است؛ به این معنا که از طرف پروردگار، هیچ مانعی وجود ندارد؛ بنابراین از خصوصیّات لیالی قدر این است که هیچ حجابی در کار نیست و اگر بنده بخواهد با پروردگارش سخن بگوید، هیچ مانعی وجود ندارد؛ بنابراین عبد در شب قدر باید در راز و نیاز کوشش کند و دردها و مشکلاتش را با ربّش مطرح کند و از او هم بخواهد که مشکلاتش را حل کند.
⁉️ امشب از خدا چه بخواهیم؟
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
❗️خط خوارج امروز...
▫️ #على، یعنى اسلام مجسّم، یعنى قرآن ناطق، یعنى بزرگترین شاگرد اسلام، به دست #ابنملجم کشته شد؛
▫️ ابنملجم کیست؟ ابنملجم یکى از خوارج است و چند ویژگى دارد:
1⃣ اوّلاً بظاهر مسلمان است، آن هم مسلمان بسیار متعبّدى که قرآن را هم از بَر و بخوبى میخوانَد و خیلى هم در اسلامِ خود متعصّب و پایبند است؛
2⃣ ویژگى دومّش این است که هیچ کس را قبول ندارد، حتّى على را! على را هم مسلمان نمیداند! او معتقد است که على سازشکار است؛ او معتقد است که على یک عنصر غیر انقلابى است؛ او به خاطر اینکه على با معاویه در لحظهاى بسیار حسّاس و خطیر و به خاطر ضرورتى بزرگ جنگ را به آتشبس کشانید، [با علی] مخالفت میکند.
❓آیا انگیزهى واقعى او هم دفاع از اسلام است؟ #تردید باید داشت، امّا ظاهراً به نام اسلام بزرگترینِ مسلمانها را متّهم به سازشکارى میکند، متّهم به ارتجاع میکند؛ چون على را مرتجع میداند، پس خود مدّعىِ ترقّىخواهى و انقلابیگرى است. با نام اسلام، با نام قرآن، با نام انقلابى بودن، با نام پارسایى و پایبندی به اسلام و اخلاق اسلامى، با نام قاطعیّت، مسلمانترین، پارساترین، قاطعترین، مفیدترین، ارزندهترین و بزرگترین پیروان اسلام را به خاک و خون میکشد.
▫️ خوارج نهروان یک چنین گره مشکل و معضلى بودند در زمان على، و این خط همیشه باقى است و #امروز هم هست. در تمام دورانهاى صدر اوّل اسلام تا قرن دوّم و سوّم که ردّ پاى خوارج پیدا است، آنها را با همین چهره، با همین نما، مىبینیم؛ با ادّعاى اسلام، با متّهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنى کردن با مغزها و لُبهاى اسلام و قرآن.
🗓 بیانات رهبر انقلاب به مناسبت شب بیستویکم ماه مبارک رمضان؛ ۱۳۵۸/۰۵/۲۴
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
#نشر_حداکثری
⏰ #جلسه_ششم،#امشب منتشر میشود...
✅ دوره آموزشی #جهاد_تبیین
"در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنهای"
(تدریس کتاب جهاد تبیین)
🎙 با تدریس استاد #صلح_میرزایی
📝 همراه با ارائه #مدرک_پایاندوره به شرکت کنندگان
🎁 و اهداء #هدایای نفرات برتر
🔺 این جلسات #روزهای_زوج در کانال خانه طلاب جوان منتشر خواهد شد.
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
49.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #جهاد_تبیین
🔊 #جلسه_ششم
⏳ زمان: ۲۸ دقیقه
🎙 استاد: صلحمیرزایی
❓مقابله با تحریف موقعیّت دشمن
❓انواع شیوهها و ابزارهای جهاد تبیین
❓جهاد تبیین عملی
❓تخاطب مستقیم یا غیرمستقیم و مجازی؟
❓اولویت جهاد تبیین برای دانشجویان یا تودههای مردمی؟
❓آسیبها در جهاد تبیین
- توقف در مرحله تبیین جهاد تبیین
- فراموش کردن جهاد تبیین
- تکرار عنوان بدون بیان راهکار
- تحریف معنوی
- اختصاص دادن به یک طیف خاص
- فازبندی نکردن
- برخورد احساسی
- اقدام انفرادی
- منحصر دانستن برای نخبگان
- حاکمیتی شدن
- عجله در نتیجه گرفتن
- اجبار بدون اقناع
🔺 عزیزانی که این جلسات رو گوش داده و هر جلسه را #تقریرنویسی کرده و برای ادمین ارسال کنند، در پایان به تقریرات برتر هدایایی از طرف خانه طلاب تقدیم میگردد.
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f