🏴 ألَسْنَا عَلَى الْحَقِّ؛ مگر ما بر حق نیستیم!؟
▪️امام حسين (عليه السلام) در همين راه بسيار پرمخاطره و ماندنى در تاريخ، حوادثى داشت؛ ...بين راه، روى اسب، همينطور كه حركت ميكردند، خواب كوتاهى به امام دست داد؛ لحظهاى به خواب رفت. .... آن حضرت از خواب كه بيدار شد، با صداى بلند فرمود:
«إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ».
▪️علىاكبر كه نمونهى يك چهرهى منوّر و زيباى قرآنى و اسلامى است؛ اينجا شخصيّتش را نشان ميدهد. كنار پدر حركت ميكرد. فقط فرزند پدر نيست، بلكه شاگرد هوشمند و مطيع پدر هم هست. پسر بزرگ امام حسين (عليه السلام) كنار پدر داشت اسب ميراند، ناگهان ديد پدر استرجاع كرد؛ كلمهى «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» را بر زبان راند. احساس كرد چيز فوقالعادهاى پيش آمده است. پرسيد: پدر! چه شد كه اين كلمه را بر زبان جارى كردى؟ فرمود: من الان كه خواب چشمم را گرفت، خوابى ديدم؛ از آن خواب، اين كلمه را بر زبان راندم.
ديدم منادى ندا ميكند: اين قافله به سوى مرگ حركت ميكند و مرگ، اين قافله را استقبال ميكند. از خواب بيدار شدم و اين كلمه را گفتم.
▪️براى سپاهيانى كه به سمت #مبارزه با حكّام غاصب ميروند، اين خبر خوش محسوب نميشود كه شما كشته خواهيد شد و همهى اين كاروان به قتل ميرسند؛
اما علىاكبر به جاى اينكه دلش بلرزد، به پدر گفت: اى پدر! «أَلَسْنَا عَلَى الْحَقِّ»؛ مگر ما بر حق نيستيم؟ راه ما راه حق نيست؟
فرمود: بلى، ما حق هستيم و به سوى حق ميرويم.
عرض كرد: «إِذاً لا نُبَالِى بِالْمَوْتِ»؛ حالا كه در راه حق ميرويم، هيچ باكى از مرگ نداريم. همين حرف را هم علىاكبر ثابت كرد.
▪️در روز عاشورا بعد از آنكه اصحاب، يكىيكى، با اصرار و گريه اجازه گرفتند و به ثقتلگاه رفتند و جنگيدند و به شهادت رسيدند و جز جوانان بنىهاشم، از آن حلقهى متّصل به حسينبنعلى (عليه السلام) كسى باقى نماند، اوّل جوانى كه خدمت امام حسين (عليهالسلام) خواهش كرد اجازه بدهد به ميدان برود و بجنگد و شهيد بشود، علىاكبر بود. خدمت امام حسين (عليه السلام) آمد. شگفت اينكه امام حسين (عليه السلام) بيهيچ تأمّلى اجازه داد على به ميدان برود ....
▪️مقدارى جنگيد و خسته شد. جوان شجاعى است؛ توانست خودش را از ميان لشكر دشمن خارج كند و به نزد پدر برساند. به امام حسين (عليه السلام) عرض كرد: تشنگى دارد مرا ميكشد.
معلوم بود آبى در دستگاه حسينبنعلى (عليه السلام) نيست؛ لذا فرمود: پسرم! برو به مبارزهى خودت در راه خدا ادامه بده، زود است كه از دست پيغمبر (عليه السلام) جامى بنوشى. ديرى نگذشت صداى علىاكبر از وسط ميدان به گوش همه رسيد كه صدا ميزد: «يَا أَبَتَاهْ عَلَيْكَ مِنِّي السَّلام»؛ پدر جان! خداحافظ، «هَذَا جَدِّي رَسُولُالله».
🗓 ۱۳۶۲/۷/۱۵
•┈••✾🔹✾••┈•
💠 خانه طلاب جوان را همراهی کنید 🔰
🆔 https://ble.ir/khanetolab
🆔 http://eitaa.com/Khanetolab
🆔 https://rubika.ir/khanetolab
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 لحظاتی از سینهزنی مردم و رهبر انقلاب در مراسم عزاداری شب عاشورا در حسینیه امام خمینی
▪️رنگ سرخ علمت یا ثارالله؛ این عالم رو میگیره انشاءالله
▪️تو قلب شرقی و غربی، غم تو زده جوونه؛ هر کی بشناسه شما رو تا ابد مریدتونه
▪️ قدرتها میگذارن و میگذرن و حسین میمونه...
🎙 حاج مهدی رسولی
•┈••✾🔹✾••┈•
💠 خانه طلاب جوان را همراهی کنید 🔰
🆔 https://ble.ir/khanetolab
🆔 http://eitaa.com/Khanetolab
🆔 https://rubika.ir/khanetolab
☑️ خروش حسین، خاموشی مردم:
مرگ محافظهکاری، ماندگاری انقلابیگری
1⃣ نمیتوان از عاشورا گفت و روضۀ جزئیّات گدازنده را شنید اما از «تنهایی» و «#غربت» حسینبنعلی -علیهالسلام- پرسش نکرد. مردمانِ مسلمان آن روزگار از قیام حسین، بیخبر نبودند؛ نه از #قیام او، نه از حقانیّت و فضیلت او. شاید راه او را باور نداشتند و شاید با وجود باور به انتخاب دشوار او، نتوانستند مخاطرۀ همراهی با او را بپذیرند و در منازعۀ میان عقل اینجهانی و عشق آنجهانی، هودار هوس خویش شدند. هرچه که هست، حسین در طول دوران امامت خویش، تنها توانست هفتاد و اندی را با خود در کربلا همراه کند. دیگران یا در جبهۀ مخالف او بودند یا بیطرفان و خاموشانی بودند که سر به مرداب زندگی خویش فرو بردند و او را در آن معرکۀ تاریخی، تنها و بییاور نهادند.
اما چرا حسین، «تنها» ماند؟
چرا جامعۀ اسلامی که پنجاه سال بیشتر با رحلت رسول اکرم فاصله نداشت، جانب او را نگرفت؟
اگرچه پس از کربلا، غوغاها و قیامها و طغیانها برخاست، امّا مسأله این است که چرا در آن «#لحظۀ_تاریخی» که او پرچم اعتراض و مقاومت برافراشت، نه فریادی به حمایت از او، سکوت سنگین را شکست و نه شمشیری در کنار او از نیام سر بر کشید؟! درد و داغ غربت و تنهایی حسین، کمتر از شهادت او نیست.
2⃣ در میانۀ این ابتلاء عظیم، بسیارند آنان که نه در این سو بودند و نه در آن سو، امّا در آن زمانه بودند و میتوانستند حسین را در کربلا تنها نگذارند؛ حتّی به بهای جان خویش، امّا چنین نکردند و اندکی بیش زندگیکردن را بر این «#همراهی_مؤمنانه» ترجیح دادند. آنان، سالیانی بیشتر زیستند و طعم لذایذ دنیا را چشیدند، امّا حیاتشان، بیاثر و خنثی بود. مردگانی بودند که زندگی را در «تنفّس در اکنون» میدیدند و شهامت دستکشیدن از اکنون را برای آفریدن یک «#تاریخِ_جدید» نداشتند. کوتهاندیشانی که خواستهها و تمنیّاتشان، از زندگی روزمرّهاشان فراتر نمیرفت و دینداری را به بازی دنیا گرفته بودند و تاب زیان را نداشتند. نبرد نابرابر کربلا، حاصل کنارهگیریِ انبوهِ مردمانِ مسلمان از این نزاع تاریخی بود، وگرنه تقدیر دیگری رقم میخورد و عالَم اسلامی به سوی دیگری روانه میشد. مردمان، #حقّ را شنیدند، امّا به یاریاش نشتافتند و باطل را دریافتند، امّا در برابر آن صف نکشیدند. همگان، نظارهگر و خاموش ماندند و حسین در تراکم سکوت اینان، به مسلخ رهید و جرعۀ زهرآگین غربت را نوشید و زخمهای بسیار چشید.
3⃣ عاشورا، آداب شوریدن است و ازاینرو، نقطۀ مقابلِ «بیتفاوتی» و «انفعال» و «نظارهگری» است. #عاشورا، رسم خروشیدن و جوشیدن میآموزد و «#محافظهکاری» و «#مصلحتاندیشی» را بدنام و منفور میسازد. در منطق عاشورا، باید از همهچیزِ خویش گذشت و فانی در حقّ شد؛ باید به بیابان بلا رفت و در گرداب خون، غوطهور شد؛ باید تمام محاسبههای معطوف به خود را کنار نهاد و به حکمِ عقل سرخ، دل به دریای شمشیر سپرد؛ باید آداب عافیّت را نادیده انگاشت و هزینۀ گزاف #مقاومت را پراخت؛ باید میان تسلیم و مرگ، از جان گذشت و با زندگی در سایۀ حقارت، بدرود گفت. عاشورا، یک قاعده است نه یک استثناء؛ یک منطق است نه یک مورد؛ یک فلسفه برای حیات است نه یک داستان گزنده برای گریستن؛ یک تاریخ مستمر است نه یک امر تاریخیشده.
4⃣ سرانجام، حسین در سال شصتویک هجری رفت و اینان –مردمانِ مسلمان آن روزگار- ماندند، امّا نه! اگر همۀ زمانها عاشورا و همۀ زمینها کربلاست، پس باید گفت حسین ماند و اینان رفتند. قافلۀ حسین از حرکت بازنایستاده است و همچنان در متن تاریخِ «حیاتِ باطنیِ انسان»، سیر میکند و تکرار میشود و حماسهها و خیزشها و صیرورتهای قدسی میآفریند. این او بود که به تاریخ، معنای تازه بخشید و در این امتداد، خوبان هر نسل و عصر را از تاریکخانۀ تعلّقاتِ زندگی برگزید و به قافلۀ جریانمند خویش افزود. او در دل تاریخ قدسی، جاریست؛ همچون چشمهای زلال، میجوشد و جان اصحابِ حقیقت را سیراب میکند. تاریخ حسین، تاریخِ در سایه نیست، بلکه معنی حیات است و غایت آن. غیر از آن، هرچه که هست، بیش از لایههای ظاهری و نمودهای پوشالی نیست. و این مقاومت و ایستادن و انقلابیگری و دل به دریای موّاج حادثه سپردن است که تاریخ میآفریند، نه محافظهکاری و مصلحتاندیشی و تسلیم و هراس. محافظهکاران از زمانۀ خویش فراتر نمیروند و در فردای تاریخ، به شمار نمیآیند.
✍ نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
"طلبگی از همه تخصص های موجود، تأثیرش بیشتر است"(رهبر انقلاب)
📌 با توجه به حضور طلاب در تبلیغ
ثبت نام#تمدید شد.
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
اولین اردوی سالیانه "مثل خمینی"
•هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب•
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
۱۵ الی ۲۰ مرداد ماه
قم، مدرسه علمیه سجادیهی دستجرد
مهلت ثبت نام: تا ۱۰ مردادماه
👈برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید👉
📱جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @mesle_komeini در ارتباط باشید.
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
May 11
• معرفی کتاب •
#خونآورد
سه سخن در یک محفل:
• آقای خامنهای(قیام حسین)
• مطهری(معنای ثورة)
• شریعتی(معنای ثار)
١٠/ ١٠/ ١٣۵۵ مصادف با روز تاسوعا
صورتی از بحث اول(بحثی ممتّع):
○ الگوی درست مطالعۀ یک حادثه تاریخی
○ نقش مفهومشناسی امامت در فهم رفتار ائمه
○ لزوم استفاده از ادبیات دینی
○ نهضت نبوی
• ورود نبی با فکری نو به جامعۀ جاهلی
• خصائص جامعۀ جاهلی
۱.جامعۀ دو طبقه، مستکبر و مستضعف
۲.ارزش محسوب نشدن «انسان»
۳.برای خدای یکتا نبودن عبودیّت
• رسالت بر هم زدن نظام جاهلی
• درگیری قهری پس از قیام نبی
• اقدامات لازم به دنبال این درگیری
□ ایجاد تشکّل ولایی
۱.پایههای جامعۀ آینده را بسازد(کادرسازی)
۲.شعارهایی درست کند و در آنها بدمد(تبلیغ)
۳.منطقهای برای استقرار جامعۀ توحیدی بیابد
۴.تشکیل نظام(بسط آن پیوستگی کادر درکل جامعه)
۵.شکلگیری امامت
۶.تدبیر برای شرایط «انحراف امّت»(حکم متمّم ومکمّل)
▫️«اگر سلطان ستمگری دیدید که حرمات الهی را زیرپا میگذارد و در عمل هیچ اقدام اصلاحی نیز ندارد(لم یغیّر علیه بفعل و لاقول)، اینجا باید یک ورود الهی کرد»
□ پیوندقیام امام حسین ع به نهضت نبوی
▫️نیامیختن هدف ونتیجه درقیام امام حسین
. هدف امام حسین:نه حکومت،نه شهادت،بلکه «طلب اصلاح در امّت جدّ خود».
. نتیجه وسرنوشت: یاحکومت مستعجل است یاشهادت،ولی هدف مهم است.
▫️این نهضت حلقهای است درنهضت نبوی، اگر نبوداین سلسله ناقص بود.
✍ نویسنده: استاد #فلاح_شیروانی
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"
هدایت شده از نشریه خط
✅ #دسترسی_آسان
💠شــرحی بر بیانات رهـبــر انقـلاب💠
🔻در دیـدار با طلاب در پرونـده🔻
💠 «راهبر حوزه» 💠
🔰 برای انتقال به یادداشت مورد نظر، روی آن ضربه بزنید.
1️⃣ سیلی به اسلام
2️⃣ تعطیلی دیدار سالیانه
3️⃣ ظاهرگرایی (برخورد اشتباه با بیانات رهبری)
4️⃣ لیبرالیسم دروغین
5️⃣ راهکارهایی برای ترغیب جوانان به دین
6️⃣ دموکراسی یا دماگوژی؟
7️⃣ مخاطب امروز چه وضعیت فکری متمایزی با ادوار قبلی دارد؟
8️⃣ سادهانگاری ممنوع (تصویری از کانونهای عظیم تبلیغی)
9️⃣ راهبرد رهبری (نقش گفتمانسازی در تبلیغ مطلوب رهبرانقلاب)
🔟 تبلیغ و چالش وحدت و کثرت در حوزهعلمیه
1️⃣1️⃣ حوزههای علمیه را نمیخواهیم (هویت و رسالت طلبه از منظر امام خمینی(ره))
2️⃣1️⃣ آرزوی انبیاء (نگاهی به مأموریت کانونهای تبلیغی)
3️⃣1️⃣ تغییرات خزنده (استحاله فرهنگی چیست و چگونه اتفاق میافتد؟)
4️⃣1️⃣ اتصال معرفت (چرا تبلیغ، اولویت اول نیست؟)
5️⃣1️⃣ مندرس نخواهد شد!(تبلیغ سنتی و مدرن)
6️⃣1️⃣ عصای خمینی و شمشیرهای آخته دشمن
7️⃣1️⃣ تناقضات درونی لیبرالیسم
8️⃣1️⃣ حَرِّض المؤمنین علی القتال (احیای تبلیغ تهاجمی در کنار تبلیغ تدافعی)
9️⃣1️⃣ سینمای تبلیغ دین (تأملی در روشهای تبلیغی(۱))
0⃣2⃣ نعلینپوش متاورسی (تأملی در روشهای تبلیغی(۲))
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
#دیدار_طلاب
#کانونهای_عظیم_تبلیغی
#تبلیغ
#تبلیغ_تهاجمی
#استحاله_فرهنگی
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
گزارش کوتاه از حرکت تبلیغی و تبیینی تمیز طلاب مبلغ در رشت؛
🔺گفتگوی پررنگ مردم و روحانیت در قلب رشت
طلبه خبرنگار صدای حوزه از رشت:
▫️همزمان با دهه اول محرمِ امسال، جمعی از طلاب گیلانی حوزه علمیه قم، در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت حضور یافتند و در گروه های دو نفره و به همراه پرسشنامه های علمی مشخص درباره سبک زندگی و آسیبهای موجود در خانواده، گفتگوهای موثری را به انجام رساندند.
🔹تصورش را بکنید هر ۵۰ قدم یک روحانی و طلبه، قدم میزدند و با مردم گفتگو میکردند؛ نه حتما درباره سیاست و اقتصاد و حجاب، بلکه درباره خانواده، آن هم نه یک گفتگوی خشکِ بی سر و ته، بلکه در قالب یک پژوهش اجتماعی حول معضلات مربوط به خانواده؛ ازدواج، طلاق، فرزندآوری و اعتیاد با پرسشنامه علمی و مکتوب، همراه با کارت شناساییِ رسمی بر گردن و نماد مخصوص خود با عنوان «خانواده پیشرو».
🔸هرچه با خودم فکر میکنم نمیدانم چه چیزی بیشتر باعث شد این گروه ۳۰-۴۰ نفره از قم، فرصتِ تبلیغِ سنتی را کنار بزنند و همراه خانواده ۱۰-۱۲ روز را اینجا بگذرانند:
بیانات اخیر رهبری با طلاب؟
نیاز حیاتی جامعه به تبیین و گفتگو؟
و یا نیاز خانواده گیلانی به احیای سبک زندگی اصیل؟
مطالعه متن کامل گزارش:
🌐 v-o-h.ir/?p=44034
🆔 @sedayehowzeh
•┈••✾🔹✾••┈•
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا"