#تغذیه
#کودکان_مدرسه
🌷نیازهای تغذیه ای در سنین مدرسه🌷
🔸بخش اول
🔹انرژی:
در دوران مدرسه رشد کودکان به صورت نسبتاً یکنواختی ادامه دارد و سالهای آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است.بنابراین تامین انرژی مورد نیاز بسیار ضروری است.میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه ای،به دلیل تفاوت در اندازه بدن،میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت است و هر چه میزان تحرک و فعالیت بدنی دانش آموز بیشتر باشد نیاز او به انرژی بیشتر خواهد بود.کربوهیدراتها که عمدتاً در نان و غلات وجود دارند و همچنین چربیها منابع تامین کننده انرژی هستند.در صورتی که انرژی مورد نیاز از این منابع تامین نشود پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافتهای بدن شود به مصرف تولید انرژی میرسد.زمانی که به علت کمبود دریافت انرژی منابع پروتئینی صرف تولید انرژی می شوند از وظیفه اصلی خود که رشد سلول و ترمیم بافتهاست باز می مانندو نهایتاً رشد کودک مختل می شود.
برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان در سنین مدرسه باید گروه نان و غلات مانند نان،برنج و ماکارونی در برنامه غذایی روزانه آنها گنجانده شود.مصرف بیسکویت،کیک،کلوچه و شیرینیهایی از این قبیل که معمولاً به عنوان میان وعده مصرف می شوند بخشی از انرژی مورد نیاز کودک را تامین می کنند.چربیها مانند روغن های مفید و مغزها ( بادام ، پسته ،...) نیز در این کودکان منبع تامین انرژی هستند و باید در برنامه غذایی روزانه در حد متعادل گنجانده شوند.
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#قصه
🌸 ملکه گل ها 🌸
روزی روزگاری، دختری مهربان در کنار باغ زیبا و پرگل زندگی می کرد، که به ملکه گل ها شهرت یافته بود. چند سالی بود که او هر صبح به گل ها سر می زد، آن ها را نوازش می کرد و سپس به آبیاری آن ها مشغول می شد. مدتی بعد ، به بیماری سختی مبتلا شد و نتوانست به باغ برود. دلش برای گل ها تنگ شده بود و هر روز از غم دوری گل ها گریه می کرد. گل ها هم خیلی دلشان برای ملکه گل ها تنگ شده بود، دیگر کسی نبود آن ها را نوازش کند یا برایشان آواز بخواند.
روزی از همان روزها، کبوتر سفیدی کنار پنجره اتاق ملکه گل ها نشست. وقتی چشمش به ملکه افتاد فهمید، دختر مهربانی که کبوتر ها از او حرف می زنند، همین ملکه است، پس به سرعت به باغ رفت و به گل ها خبر داد که ملکه سخت بیمار شده است. گل ها که از شنیدن این خبر بسیار غمگین شده بودند، به دنبال چاره ای می گشتند. یکی از آن ها گفت : «کاش می توانستیم به دیدن او برویم ولی می دانم که این امکان ندارد! »
کبوتر گفت : « این که کاری ندارد ، من می توانم هر روز یکی از شما را با نوکم بچینم و پیش او ببرم. » گل ها با شنیدن این پیشنهاد کبوتر خوشحال شدند و از همان روز به بعد ، کبوتر ، هر روز یکی از آن ها را به نوک می گرفت و برای ملکه می برد و او با دیدن و بوییدن گل ها، حالش بهتر می شد.
یک شب، که ملکه در خواب بود، ناگهان با شنیدن صدای گریه ای از خواب بیدار شد. دستش را به دیوار گرفت و آرام و آهسته به سمت باغ رفت، وقتی داخل باغ شد فهمید که صدای گریه مربوط به کیست، این صدای گریه غنچه های کوچولوی باغ بود. آن ها نتوانسته بودند پیش ملکه بروند، چون اگر از ساقه جدا می شدند نمی توانستند بشکفند، در ضمن با رفتن گل ها، آن ها احساس تنهایی می کردند. ملکه مدتی آن ها را نوازش کرد و گریه آن ها را آرام کرد و سپس به آن ها قول داد که هر چه زودتر گل ها را به باغ برگرداند.
صبح فردا ، گل ها را به دست گرفت و خیلی آهسته و آرام قدم برداشت و به طرف باغ رفت، وقتی که وارد باغ شد، نسیم خنک صبحگاهی صورتش را نوازش داد و حال بهتر پیدا کرد، سپس شروع کرد به کاشتن گل ها در خاک با این کار حالش کم کم بهتر می شد، تا اینکه بعد از چند روز توانست راه برود و حتی برای گل ها آواز بخواند. گل ها و غنچه ها از اینکه باز هم کنار هم از دیدار ملکه و مهربانی های او، لذت می بردند خوشحال بودند و همگی به هم قول دادند که سال های سال در کنار هم، همچون گذشته مهربان و دوست باقی بمانند و در هیچ حالی، همدیگر را فراموش نکنند و تنها نگذارند.
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#تربیت_کودک
#کتابخوانی
وقتی برای کودکتون کتاب قصه می خونید یکی از روشهایی که می تونید استفاده کنید اینه که گاهی وقتها اجازه بدید کودک خودش داستان رو بر اساس چیزی که خودش دوست داره تموم کنه. شما تا یه قسمت داستان رو بگید و بخواین کودک ادامه بده که به نظرش چه اتفاقی میفته.
✅این طوری هم قوه خلاقیت کودک تقویت میشه و هم می تونید با ترسها و آرزوها و شادی های کودکتون آشنا بشید.
کودکان رویاها و ترس هاشون رو در غالب شخص سوم در داستان راحت تر بیان می کنند.
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#گزیده_من_دیگر_ما
#محسن_عباسی_ولدی
#جلد_اول
🔸بخش دوم :
پایه ها را بشناسیم و تربیت را روی آنها بنا کنیم .(مبانی تربیت دینی)
🔹د)ساز وکار تربیت :
تربیت ،یک ساز وکار(سیستم) است.
ساز وکار ،اجزای به هم پیوسته و هماهنگی است که در یک ارتباط تعریف شده،نتیجه مشخصی را ایجاد می کند.اختلال در قسمتی از ساز وکار،موجب اختلال در رسیدن به هدفی می شود که برای آن ساز وکار تعریف شده است.
▫️یکی از دلایل اصلی ناکارآمدیی برخی از آموزه های تربیتی که ما در تربیت فرزندانمان به کار می گیریم،بی توجهی به اجزای مختلف ساز وکار تربیت است.
حالا برای تبیین بهتر ساز وکار تربیتی ،مثالی از تربیت فرزند می زنیم.قهرکردن،یکی از مواردی است که در مکتب اسلام ،ابزارتنبیهی برای تربیت فرزند ،معرفی شده است؛اما اگر چنین تنبیهی،درصورتی کارایی دارد که پدر و مادر ،درمسیرتربیتی خوبه قدری به فرزند محبت کرده باشند که قهر آنها برای فرزند،قابل تحمل نباشد.اگر این ارتباط عاطفی میان پدر و مادر با فرزند برقرار شده باشد،قهر برای او،بسیار آزاردهنده خواهد بود به شرطی که طولانی نباشد.
و ... .
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#تغذیه
🌷 درمان سرفه🌷
🍯🍯مسکن شیرین
مطالعات اخیر نشان میدهد که #عسل برای درمان سرفه از داروهای سرفه بهتر است و به کودک مریض کمک میکند تا بهتر بخوابد.
✍ محقق لان پل، عضو کمیته داروشناسی و درمان بالینی میگوید: عسل برای کودکان یک سال و بالاتر ایمن است و کودکان از اینکه آن را به جای دارو بخورند خوشحال میشوند، زیرا طعم خوبی دارد. عسل تیره، مثل گندم سیاه ممکن است بهتر عمل کند زیرا آنتی اکسیدان آن بیشتر است. نصف قاشق چایخوری عسل به کودکان یک تا پنج سال و یک قاشق به کودکان شش تا یازده سال بدهید.
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#هر_روز_با_قرآن
🌷برای تعجیل در ظهور حضرت صاحب
الزمان(عج)🌷
سوره : بقره
صفحه : ۳۳
جزء : دوم
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#بازی
#تقویت_انگشتان
از کودک بخواهید کش ها را در شیارهای گوشه مقوا قرار دهد، وقتی قفس تکمیل شد، کش ها را جدا کند و طوطی را آزاد کند.
📣 توجه: اندازه قفس کوچک باشد تا کشیدن کش در توان کودک باشد و اذیت نشود.
🌷مناسب کودکان 3 تا 4 سال🌷
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#تربیت_کودک
✅ اصلاح رفتار نادرست کودک
(برداشتن وسایل دیگران_ بدون اجازه)
یکی از راه های مناسب برای آموزش رعایت حق مالکیت دیگران ، رعایت این حقوق از سوی والدین است.
پدران و مادران باید مراقب رفتار خود باشند. مثلا بدون اجازه به وسایل سایر اعضای خانواده دست نزنید و حتی برای استفاده از وسایل کودک نیز از او اجازه بگیرند.
زمانی که پی بردید بچه چیزی را برداشته است، به هیچ عنوان نباید واکنش شدید نشان دهید. در آن لحظه باید رفتاری مناسب و سنجیده از خود نشان دهید. باید بکوشید آرامش خود را حفظ کرده و روشی منطقی اتخاذ کنید.
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#هر_روز_با_قرآن
🌷برای تعجیل در ظهور حضرت صاحب
الزمان(عج)🌷
سوره : بقره
صفحه : ۳۴
جزء : دوم
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انیمیشن مهارت های کودک
🌹من گم شده ام!🌹
🌷مسوولیت پذیری وکمک به دیگران🌷
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#شعر_کودکانه
📿🕋 نماز 🕋📿
دوست دارم خوب باشم
صاف و ساده مثل آب
مثل خورشیدی که دارد
نور گرم آفتاب
دوست دارم چشمهایم
چشمهای زیبا شود
دوست دارم رود باشم
تا دلم دریا شود
دوست دارم پاک باشم
بهتر از گلهای ناز
صورتم شبنم بگیرد
صبحها وقت نماز
دوست دارم دوست باشم
با خدای مهربان
دستهایم را بگیرم
رو به سوی آسمان
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
🔸 دوره بازی، زندگی کودک
سرفصل های دوره:
🔹 تعریف و ضرورت بازی
🔹 روان شناسی بازی
🔹 کودک و اسباب بازی
🔹 بازی های رایانه ای؛ مزایا و آسیب ها
☘ همراه با گفت و گوی دو طرفه با مشاور، جهت پاسخگویی به سوالات شما عزیزان
✅ به صورت رایگان
🖋 مدرس دوره: حجت الاسلام سید عبد المطلب موسوی
⏰ زمان شروع دوره: از 7 مهر ماه، پنجشنبه و جمعه هر هفته
✅ کانون خانواده مهدوی با همکاری مرکز نخبگان خاتم الاوصیا عجل الله تعالی ،قم
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
https://eitaa.com/joinchat/785645754C5ec258235b
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#پرسش_و_پاسخ
#پست_ویژه
#استاد_تراشیون
💠 آیا درست است که به خاطر ترس از آسیبهای محیط خارج از خانه، فرزند را در خانه نگهداریم و به عنوان مثال او را در باشگاه و کلاسهای بیرون ثبت نام نکنیم؟
✍ چند نکته در پاسخ به این سوال:
1⃣ شما باید مجموعههای خوب را پیدا کنید و فرزندان را به آنجا برسانید.
2⃣ با اساتید مجموعه ارتباط برقرار کنید و دغدغه خود را از فرستادن فرزندان به محیط و مجموعه بازگو کنید، به عنوان مثال بگویید فرزندم را آوردهام تا ورزش رزمی یاد بگیرد نه چیز دیگری.
3⃣ در سنین پایین، دوست خوب برای او انتخاب کنید. در اینصورت وقتی به سنین 15-16 سالگی که رسید و آزادتر شد، اشتباه نمیکند و حتما با دوستان فرزندانتان هم رابطه بگیرید.
🔸روزی پیامبراکرم صلی الله علیه و آله، کودکی که در کوچه بازی میکرد را بغل کردند و بوسیدند و مهربانی کردند.
اصحاب سوال کردند که او که بود؟
حضرت فرمودند: او دوست حسین(ع) بود.
این کودک بعدها در رکاب امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، شهید شد.
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
هدایت شده از 🌷🌸سبک زندگی مهدوی🌸🌷
🔸 دوره بازی، زندگی کودک
سرفصل های دوره:
🔹 تعریف و ضرورت بازی
🔹 روان شناسی بازی
🔹 کودک و اسباب بازی
🔹 بازی های رایانه ای؛ مزایا و آسیب ها
☘ همراه با گفت و گوی دو طرفه با مشاور، جهت پاسخگویی به سوالات شما عزیزان
✅ به صورت رایگان
🖋 مدرس دوره: حجت الاسلام سید عبد المطلب موسوی
⏰ زمان شروع دوره: از 7 مهر ماه، پنجشنبه و جمعه هر هفته
✅ کانون خانواده مهدوی با همکاری مرکز نخبگان خاتم الاوصیا عجل الله تعالی ،قم
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
https://eitaa.com/joinchat/785645754C5ec258235b
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
#پرسش_و_پاسخ
#پست_ویژه
#تربیت_دینی
نوع برخورد با فرزندی که در مورد نماز کاهل است؛
#استاد_تراشیون
❓ پرسش:
من یک دختر دوازده ساله دارم که ایشان خیلی در نماز خواندن کاهلی می کند. وقتی با محبّت به او می گویم که نمازت را بخوان، به من می گوید: من چطور می توانم در برابر خدایی که نمی بینم، بایستم و نماز بخوانم؟ حوصله ام سر می رود! همچنین من یک پسر هفت ساله دارم و این ها خیلی با هم ناسازگار هستند و زیاد درگیر می شوند. دختر من هم خیلی حساس و عاطفی است و چون رابطه ی عاطفی او با پدرش کم است، من نمی توانم خیلی این خلا را جبران کنم. می خواستم من را راهنمایی کنید.
⬇️ پاسخ استاد تراشیون:
اگر به من اجازه بفرمایید، من در اینجا بحثی را با عنوان خدا داشته باشم. این مورد را که عرض می کنم، خاصّ بچّه های نه، ده سال به بالا است؛ یعنی این سفارش را برای بچّه های زیر این سنین صلاح نمی دانم که والدین اجرایی کنند.
↩️ اوّلین نکته ای که در باب #خداشناسی باید به بچّه ها یاد بدهیم، این است که خدا موجودی شبیه ما انسان ها نیست؛ لذا خیلی از کارشناسان معتقد هستند که ما باید آن تصویر غلطی که از خدا در ذهن بچّه وجود دارد را پاک کنیم؛ آن وقت چطور؟
می گویند: گاهی وقت ها ما باید به فرزندان این طور بگوییم که خدا مثل ما آدم ها سر ندارد، مثل ما آدم ها دست ندارد، مثل ما آدم ها پا ندارد و این طور نیست که مثل ما آدم هم گوش و چشم داشته باشد؛ یعنی اوّل تصویری را که بچّه ها در ذهن خود ساخته اند، [باید پاک شود]. [آن ها تصوّر می کنند] که خدا موجودی است شبیه انسان ها؛ پس حالا که نمی بینیم، نمی توانیم با او صحبت کنیم. [نه این تصوّر درست نیست و] ما باید این فکر را از ذهن بچه ها پاک کنیم.
پژوهشی در کشور ما انجام شد که عدّه ای در همین مراکز پیش دبستانی رفتند و از یک گروه از نوآموزان و مقطع سنّی خاصّی پرسیدند که شما خدا را چطور می بینید؟ دیدند که همه بچّه ها یک تصویر را برای خدا بیان کردند؛ مثلا گفتند: خدا آدمی است که از پدر من بزرگتر است یا عموی من خیلی بزرگ است، ولی می گویند که خدا از او بزرگتر است، دستش بزرگ است، سرش بزرگ است، قدش بلند است؛ یعنی بچّه ها تصویری که از خدا در ذهن خود قرار می دهند، تصویرهای انسانی است. بعد که به این سنین می رسند، چون این تصویر هنوز از ذهن آنها پاک نشده است، به دنبال موجودی می گردند که او را ببینند تا با او صحبت کنند. لذا اوّل باید این تصویری را که در ذهن بچّه ها ایجاد شده است، پاک کنیم.
🔴 آن وقت خدا را برای آن ها چطور معرفی کنیم؟
خود این دوباره یک بحث جدیدی است؛ یعنی چطور آن خدایی را که مثل انسان نیست، جایگزین کنیم. این بحث یک مقداری سخت تر است. اگر اجازه بفرمایید فعلا به این موضوع راه پیدا نکنیم؛ چون می دانم که زمان زیادی را از ما می گیرد. بعدا در این باره صحبت خواهیم کرد، ولی فعلا باید از ذهن این بچّه آن تصویر را پاک کنیم و بعد مفهوم نماز را به فرزندانمان یاد بدهیم. اگر بچّه ها مفاهیم کلماتی را که می گویند متوجّه نشوند، خود این آسیب می رساند.
یک وقت در کشور ما قاری قرآنی را آورند که خیلی ناراحت شد. [از دلیل ناراحتی او سوال کردند]، گفت: من وقتی جاهایی از قرآن را تلاوت می کنم، همه “الله“ می گویند؛ در صورتی که آنجا جای الله گفتن نیست؛ چون با معنی هیچ سنخیتی ندارد. اصلا مرسوم نیست که وقتی آیه ی عذاب تلاوت می شود، الله گفته شود. ولی چون مخاطب همین صدای قشنگ را شنیده و مفهوم را متوجّه نشده است و بدون مناسبت کلمه ای را می گوید.
دقیقا در بچّه های ما نیز همین طور است؛ چون در حال نماز خواندن، مفهوم نماز را نمی دانند، زیرا حتی ترجمه ی لفظی کلماتی را که بیان می کنند نمی دانند، می بینیم که بی انگیزه می شوند. یعنی مدام بهانه می گیرند که چرا من باید یک سری الفاظ تکراری را بیان کنم؟ ولی وقتی مفهوم شکرگذاری و سپاسگذاری و تمجید الهی را در نماز متوجّه شوند و بدانند که چه چیزی می گویند، خود او هم از خواندن نماز و عباراتی که در نماز وجود دارد، چه در سوره حمد، چه در سوره توحید، چه در رکوع و سجود، [لذّت می برد].
📣 باور کنید خیلی از بچّه ها نمی دانند که همین عبارت “ربّنا آتنا“ در قنوت یعنی چه؛ ولی وقتی مفهوم را بفهمند، توجّه آن ها به قنوت افزایش پیدا می کند. انگار که یک گوش شنوای در پس این جملات هست که تک تک این جملات را می شنود و دریافت می کند.
ادامه مطلب در پست بعدی
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•
@khanevademahdvi
•---•••~~~°🍀🌸🍀°~~~•••---•