🏴 بمناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه
« معیار فاطمی »
فاطمه، اسوه و سرمشق است،
در اندیشیدن و مهر ورزیدن،
در پارسایی و عبادت،
در دین شناسی و معرفت،
در تربیت فرزند و مادری،
در ازدواج و خانه داری و آئین همسری،
در خورد و خوراک و معیشت و ساده زیستی و حیا و حجاب و پاکدامنی،
در تلاش و مبارزۂ اجتماعی،
در موضعگیری و تعهد شناسی،
در بودن و زیستن و سخن گفتن و عمل کردن.
او فاطمه ی فلاح و زهرای زندگی و الگوی ایمان است.
مگر نه این که از الگو باید سرمشق گرفت و با او همسو و همسان و همراه و هم روح و همرنگ بود؟
بانوان مدعی فاطمه دوستی، بیخود برچسب «شیعه» و «مُحبّ» به خود نزنند،
خود حضرت زهرا«ع»فرمودند:
«شیعه ما» کسی است که:
۱.به آنچه گفتیم،عمل کند،
۲.ازآنچه نهی کرده ایم،بپرهیزد.
پس باید کوشید تا از مرتبه دوست داشتن به رتبۂ والای پیروی کردن رسید.
این ، معیار «شیعه بودن» از نگاه زهرای اطهر است.
رعایت «حجاب» هم یکی از همین هاست. آیا می توان در این مسیر پاک،به فاطمه رسید ؟
طیّ این فاصله ، با گام تقوا و تدیّن و تعهد ممکن است .
اشک و عزاداری، تنها شاهد محبت است ، نه نشان تبعیت،
گریه و روضه هم ، گواه «عشق» است، نه نشان «شیعگی»
«فاطمه» به ما آموخت که می توان با
جامۂ قناعت بر تن ،زره صبر و استقامت در بر،و پوشش حیا و حجاب در سیما، در میدان زندگی به برترین چهرۂ فضیلت
آراسته گشت و با رفتار خویش، حیا و عفاف را معنی کرد و برای همۂ زنان در طول تاریخ در عرصۂ «زن و زندگی» الگو شد .
خودرا با «معیارفاطمی» ارزشگذاری کنیم.
✍🏼جواد محدثی
🔳
#نثر_ادبی #تلنگر_اخلاقی #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا #حضرت_زهرا #معیار_فاطمی #زنان_مسلمان
🔳
🍃 کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
📍#گفتمان_تربیتی(۲۳)
💠 تفکر یعنی انسان بتواند
1️⃣ از دانش، تجربه، مهارت و حافظه
خود برای تصمیمگیری درست استفاده کند.
2️⃣ در مواجهه با مشکلات راهکار عملیاتی
ارائه داده و در بحرانها به بهترین نتیجه
ممکن برسد.
🔆 این دو امر چطور ممکن میشود؟!
با پردازش و به کارگیری سریع و درست
دادهها؛ کسانی که بصورت مستمر تمرین
تفکر درست دارند از تجربیات خود و دیگران
درس گرفته، آنها را مثل قطعات پازل کنار
یکدیگر قرار میدهند تا در زمان مناسب از
آنها استفاده کنند.
⚛️ متاسفانه سبک زندگی امروزی، عموماً
سبک متفکرانهای نیست و تنها در آن به
افزایش و انباشت اطلاعات پرداخته میشود.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#تفکر_کردن
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۷)
💠 سوال:
راهکار جهت مدیریت و کنترل کلاس
بچههای زیر ده سال که شلوغ نکنند!!
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود این نکات رعایت گردد:
1️⃣ برنامه به صورت کامل چیده شود؛ یکی
از علل شلوغی بچهها در کلاس این است
که مربی بیست دقیقه وقت میگذارد تا
تکالیف را یک به یک بررسی کند لذا سایر
بچهها بیکار میشوند، این باید تدبیر شود.
2️⃣ معلم باید ارتباط کلامیاش را حفظ
کند، مثلاً هنگامی که بچهها مشغول
نوشتن تکالیف خود هستند؛ بگوید به
خوشخط نویسیتان توجه کنید و ...
این طور نباشد که بچهها حس کنند
بود و نبود معلم در کلاس یکسان است.
3️⃣ حتماً در کلاس به نیازهای اصلی توجه
شود؛ ایجاد نشاط در کلاس و بین بچهها
مساله مهمی است.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#مدرسه
#مدیریت_کلاس
#کسب_مهارتهای_تربیتی
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج چهارم
💠 حکومتهای طاغوتی، عامل انحراف از اسلام
💠 تأثیر وضعیت عمومی جامعه، بر سرنوشت آن
💠 مسئولیت هدایت و اصلاح جامعه نسبت به خودش
💠 اثر رسانه و افراد پر سروصدا بر شخصیت جامعه
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
حکومتهای طاغوتی، عامل انحراف از اسلام
برخی از آموزشهای دینی تحت تأثیر تسلط طواغیت در طول تاریخ بر جامعۀ اسلامی، بهشدت از راه اصلیشان خارج شدهاند. یکی از آن تعلیمات توجه به امت بودن و زندگی اجتماعی است. مثلاً مسجد بیشتر بهعنوان نمازخانه تلقی میشود، در حالیکه مسجد محل تجمع مؤمنین است. در اسلام تقریباً زندگی فردیِ دینی و معنویت فردی نداریم. بسیاری از درسهای اخلاق فردی ذیل «لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَامِ» (دعائم الاسلام، ص193) نفی میشود.
تأثیر وضعیت عمومی جامعه، بر سرنوشت آن
ما دو گرفتاری خیلی بزرگ داریم. هم در دنیا و هم در آخرت، بهصورت جمعی و قومی محاسبه و جزا میبینیم. ما گرفتار جامعه هستیم. خدا در دنیا از جامعه معدل میگیرد. مثلاً وقتی آدمهای هرزه مظلومنمایی کرده و یک عده از افراد جامعه شفقت و گرایشی به آنها پیدا کنند؛ خدا جمعبندی میکند و اگر تعدادشان زیاد باشد، عصارهاش را در نظر میگیرد و ممکن است همان را بر مردم حاکم کند.
در مورد افراد خدا به سِرّ آنها نگاه میکند، هرچه در دلشان باشد در مقدرات افراد قرار میدهد و آن را به سرشان میآورد. از این بیشتر خدا به جمعبندی وضعیت جامعه نگاه میکند و هرچه باشد به سر جامعه میآورد. پس اگر بناست از خدا بترسی اعمال بدِ خودت یک درصد ماجراست، برای اعمال بد جامعهات بترس! در غزوۀ حُنین تعداد لشکر اسلام بیشتر از لشکر دشمن بود، اما شکست خوردند؛ چون بعضیها غرور پیدا کردند و دست از توکل برداشتند. جامعۀ مغرور شکست میخورد حتی اگر رسولخدا(ص) در میانشان باشد. بدیهای افراد با امتحان و گناه ظاهر میشود؛ اما بدیهای جامعه با مسئولین بد و خوبیهای جامعه با مسئولین خوب آشکار میشود.
مسئولیت هدایت و اصلاح جامعه نسبت به خودش
بعضیها آنقدر تقابل امیرالمؤمنین(ع) با معاویه و تقابل امام حسین(ع) با یزید را برجسته میکنند که از ماهیت اجتماعی تاریخ غافل میشوند. مسئول هدایت و اصلاح یک جامعه، خود آن جامعه است. وقتی جامعه مرض داشته باشد امیرالمؤمنین(ع) را از دست میدهد و معاویه بر آن مسلط میشود. لذا امیرالمؤمنین(ع) خودِ جامعه را خطاب قرار میدهد.
مردم شهرهای بصره، شام و حتی مدینه بدتر از مردم کوفه بودند؛ اما خدا به مردم کوفه غضب کرد و آنها قاتل امام حسین(ع) شدند. امیرالمؤمنین(ع) پنج سال میان آنها زندگی کرد و حجت بر آنها تمام شد. خدا کسانی را که علی(ع) را اذیت کردند، نابود کرد.
اثر رسانه و افراد پر سروصدا بر شخصیت جامعه
جامعه مثل فرد برای خودش شخصیت و صفاتی دارد. هرکس در جامعه پرروتر است همان شخصیت جامعه را شکل میدهد. کسانی که سروصدا دارند مسئولین را تعیین میکنند و افکار عمومی را شکل میدهند. الآن اسم اینها را رسانه گذاشتند. در یک کلاس هرکس پرروتر باشد، کلاس را اداره میکند. اگر معلم بخواهد زندگی جمعی به بچهها یاد بدهد، باید با از بین ببردن خجالت و ترس بچهها، همۀ آنها را پررو کند تا همه حرف بزنند. توابین -که همه شهید شدند- چهارهزار آدم خوب ولی کمرو بودند که نتوانستند به جامعۀ کوفه شکل بدهند.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۱۹
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
فرزند بیشتر، زندگی شادتر (2).pdf
2.44M
در شمارۀ اول این مقاله، بیان شد که این نوشتار بر آن است رابطهٔ افزایش فرزند با افزایش نشاط در خانواده را بررسی کند. برای این منظور، ابتدا نشاط را تعریف و سپس جایگاه فرزندآوری از منظر آیات و روایات را تبیین کردیم. در این شماره به بررسی جایگاه نشاط از منظر اسلام و رابطۀ افزایش فرزند با مؤلفههای نشاطآفرین، مانند سلامت جسمانی، سلامت روانی، رشد شخصیت افراد و اقتدار میپردازیم تا گامی.....
✍️منصوره مؤدب - دانش پژوه سطح 3 جامعه الزهراء سلام الله علیها
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۴)
💠 دو نوع فرار از خانه داریم
1️⃣ رسمی و فیزیکی
✅ که باید والدین به پلیس اطلاع داده
و بدنبال فرزندانشان بگردند.
2️⃣ عاطفی
🔆 مثلاً فرزند به اتاق میرود، درب را
میبندد یا در خیابان پرسه میزند و
نیمه شب برمیگردد خانه، چرا؟ چون
محیط خانواده را امن نمیداند؛ خیلی
وقتها دلیل این است که پدر و مادر اجازه
نمیدهند فرزندشان حرف خود را تا آخر
بزند و در اوایل بحث، داد و بیداد میکنند
یا در خوشبینانهترین حالت او را نصیحت
میکنند؛ این نوع رفتار، اعتبار اجتماعی و
خانوادگی انسان را از بین میبرد.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#گفت_و_گو
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۸)
💠 سوال:
جواب برای پسربچه ۷ ساله که والدین او
در حال طلاق هستند و سوالاتی از قبیل
اینکه چرا باهم دوست نیستید میپرسد.
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود:
1️⃣ والدین سعی کنند طلاق نگیرند؛ در
طلاقی که پای بچه در میان است، آن زن
و مرد تا آخر درگیر هستند و بچه طلاق تا
پایان عمرش گوشت قربانی است؛ به
اعتقاد بنده بین زن و شوهر مشکل لاینحل
وجود ندارد به شرطی که هر دو بخواهند
مشکل را حل کنند؛ لذا طلاق اصلاً تصمیم
درستی برای زندگی مشترک نیست.
2️⃣ باید حواس او را پرت کنند؛ بچهها را
نباید خیلی درگیر مساله طلاق والدین کرد.
3️⃣ احیاناً اگر خدایی نکرده طلاق گرفتند،
زن و شوهر حق ندارند در حضور فرزندشان
از یکدیگر بدگویی کنند.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#والدین
#نه_به_طلاق
#تربیت_فرزندان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📌رویکرد تاریخی قرآن برای تعلیم و تربیت دینی/ج ۵ - قسمت اول
💠 فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
💠 ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
💠 زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
💠 برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
💠 درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
استاد #علیرضا_پناهیان در حسینیۀ امابیها(س)
فاجعهبار بودن تلقی فردی از دین
ما معمولاً دین را با اصول عقائد شروع میکنیم. این روش ناخواسته القا میکند که دین یک امر فردی است، درحالیکه دین بهشدت اجتماعی است. تلقی فردی از دین فاجعهای است که همین امروز داریم در آن زندگی میکنیم. دین سهمیۀ کمی در انتخابات ما دارد، درحالیکه سهمیۀ دین در جامعۀ ما خیلی بالا است. حدود هفتاد درصد افراد در عزاداریهای عاشورا شرکت میکنند یا دوست دارند شرکت کنند، اما همه این افراد در انتخابات شرکت نمیکنند. در اسلام نابی که امام خمینی(ره) معرفی میکند، بالاترین گناه کبیره عدمشرکت در انتخابات است ولی برداشت عمومی از دین اینطور نیست، حتی به منِ طلبه میگویند چرا دربارۀ انتخابات و مسائل سیاسی حرف میزنی؟!
ضرورت بیان آثار اجتماعی دین
بیایید به شیوۀ قرآن حرف بزنیم. قرآن وقتی میخواهد مخاطبش را به دینداری متقاعد کند از تاریخ اقوام و نحوۀ برخورد آنها با انبیاء سخن میگوید. شهید صدر با برداشت از قرآن میگوید انسان اهل محسوسات است، باید اول حسّ او را تحریک کرد. تاریخ و مسائل اجتماعی همین محسوسات است. ایشان میفرماید صدر اسلام که مردم خودشان را فدای پیغمبر(ص) میکردند، ریشهاش ایمان به مبدأ و معاد نبود؛ ریشهاش دیدن آثار اجتماعی وجود پیغمبر در زمان خودشان بود. ایشان میفرماید در آخرالزمان که دینداری سخت میشود باید به بیان آثار اجتماعی دین پرداخت. ما هنوز این کار را شروع نکردیم.
قرآن -که متن اصلی دین است - در تربیت انسانها بیشتر به تاریخ توجه دارد، یک دلیلش اجتماعی بودن تاریخ است. قرآن به تاریخ سلاطین نپرداخته، حتی به تاریخ انبیاء هم بسنده نکرده، بلکه از تاریخ اقوام بحث کرده است. وقتی شما با تاریخ تربیت شوید، به یک عنصر اجتماعی تبدیل میشوید.
زبان مناسب برای گفتگو با نوجوان دربارۀ دین
اگر خواستید با یک نوجوان از دین صحبت کنید، بگویید آیا تو میخواهی عضو گروه پیغمبر بشوی؟ این زبان نوجوان است، نه مباحث اعتقادی، اخلاقی و حتی عرفانی؛ چون نوجوان گروهگرا است و میخواهد عضو گروه بشود. زندگی اجتماعی دردسرساز است، راحتی را از انسان میگیرد. ما سعی میکنیم دینداری فردی را برای جوانهایمان جا بیندازیم، درحالیکه شیرینی زندگی اجتماعی زیر سایۀ دین بیشتر است، اگرچه سختتر است.
برخی عوارض «اجتماعی ندانستن دین»
چرا جا انداختن حجاب برایمان سخت است؟ چون اجتماعی بودن دین را جا نینداختیم. چرا در سیاستمداران و مدیران جامعه افراد مشکلدار پیدا میکنیم؟ چون زندگی اجتماعی را بلد نیستیم. اگر ما بخواهیم اجتماعی زندگی کنیم، نهایتاً کارمندی زندگی میکنیم ولی زندگی کارمندی با زندگی اجتماعی دینی فرق دارد.
درک اهمیت امامت با تلقی اجتماعی از دین
امامت و ولایت، اصل و اساس دین است. اکثر شیعیان نمیدانند چرا امامت مهمترین امر دین است؛ چون تلقی اجتماعی از دین ندارند. وقتی انسان از فردیت بیرون بیاید و اجتماعی شود و مثل یک رهبر نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند، میفهمد که چرا امامت از نماز هم مهمتر است.
📢 صوت: @panahian_mp3
🚩 حسینیۀ امابیها(س) - ۱۴۰۳.۰۴.۲۰
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
فجازی و جوانان پیر.pdf
370.6K
از آسیبهای مهم اجتماعی افزایش سن ازدواج است. بر طبق آمارها، میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۱۳۹۸ در مردان ۷/۲۹ سال و در زنان ۸/۲۴ سال بوده و هرساله درصد آن نسبت به کل ازدواجها، رو به فزونی است. تأخیر در سن ازدواج نهتنها به دختر و پسر و خانوادههای آنان آسیب میرساند، بلکه تبعات....
✍️محمد کهوند- کارشناس رسانه و فضای مجازی
برگرفته از #_شمارۀ_بیست_و_دوم
#ماهنامۀ_خانوادۀ_مبلغان
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/khanevademoballeghan
🌐http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
🏴 #مادر_هستی
▫️دستی به پهلو دارد و دستی به دیوار
▫️دادهست تکیه مادر هستی به دیوار
▪️هر لحظه دردی تازه داغی تازه دارد
▪️در چشم خود غمهای بیاندازه دارد
▫️مثل شبی تیرهست دنیای مقابل
▫️تنها هلالی مانده از آن ماه کامل
▪️گاهی که بر دیوار و در دارد نگاهی
▪️آهی به لب میآورد از درد آهی
▫️لبریز از دردست اما غرق احساس
▫️دستی به پهلو دارد و دستی به دستاس
▪️آه این نسیم با محبت مادرانه
▪️دستی کشیده بر سَر و بر روی خانه
▫️شرمنده احساس او شد خانهداری
▫️با هر نفس آه از در و دیوار جاری
▪️نیمهشب، خسته، شکسته، مات، مبهوت
▪️دستی به سر میگیرد و دستی به تابوت
▫️از خانه بیرون میرود ناباورانه
▫️جان خودش را میبرد بر روی شانه
▪️خورده گره با گَرد غربت سرنوشتش
▪️در خاک پنهان میشود پنهان بهشتش
📝 شاعر: سید محمدجواد شرافت
#فاطمیه
#الگوی_نمونه
#حضرت_فاطمه_زهرا
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#گفتمان_تربیتی(۲۵)
💠 مهمترین راهکار برای رسیدن به
شخصیت سالم این است که انسان از
ظرفیت درونی خود بهرمند شده و نهایتاً
از همراهی حمایتگر یا مربی استفاده کند.
🔆 از قوانین مهم در رشد و تعالی انسان
این است که نباید خیلی از این شاخه به آن
شاخه بپرد چون پُرآسیب است؛ لذا در امور
تربیتی نیز باید یک متولی وجود داشته تا
محوریت امور با او باشد.
✅ مثلاً در مباحث تربیتی خانواده؛ در
حوزه درس خواندن، اگر دانش آموز متکی
به والدین، خواهر یا برادر باشد دیگر سراغ
ظرفیت خود نرفته، از توانایی و مهارت
روی پای خود ایستادن دور میشود.
📝«استاد تراشیون»
🚨 ادامه دارد ...
#فرزندان
#خانواده_موفق
#تربیت_نسل_آینده
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir
📍#پرسش_و_پاسخ_تربیتی(۱۹)
💠 سوال:
چگونگی امر به کودکان
تا با یک بار گفتن کارها را انجام دهند.
✅ پاسخ:
🔆 توصیه میشود:
1️⃣ والدین سعی کنند به سمت امر و نهی
نروند، در عوض بهتر است ایجاد انگیزه
کرد؛ حال ممکن است همراهی دوستان،
مسافرت، برنامه تفریحی و... انگیزهسازی
کرده و بیشتر حرف گوش کنند.
2️⃣ مهم است برنامههای روزانه بچهها که
قرار است صبح تا شب انجام دهند روشن
به آنها گفته و روی یک تابلو نوشته شود؛
به عبارت دیگر مسؤولیتسپاری گردد.
📝«استاد تراشیون»
🚨ادامه دارد ...
#والدین_موفق
#تربیت_فرزندان
#مسئولیت_سپاری
🏡به خانوادۀ مبلغان بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanevademoballeghan
http://mobaleghankhanvade.ismc.ir