eitaa logo
دروس استاد رضا خانجانی
113 دنبال‌کننده
36 عکس
13 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 امام علی علیه السلام: از خدا بترس هر چند اندک... __________ 🆔 @erfaneamali 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
🔴یک نکته!!🔴 اخیرا بعضی از افراد غیر حوزوی پا را از سخنرانی های حول مسیحیت وشیطان پرستی و فراماسونری فراتر گذاشته و باوجود عدم تخصص در اولیات معارف دین واصول تربیت وسلوک؛ وارد عرصه های حساس و تخصصی دین شده و دستورات اخلاقی وسلوکی میدهند ودر ابعاد مختلف معارف و عناصر فکری و معرفتی دین نیز نظریه پردازی می کنند و چه بسا مریدانی به گرد خود جمع کرده و ازحدود و اندازه های شخصیتی و دانشی و معرفتی خود فاصله گرفته اند (قال علي ع: رحم الله امرءا عرف قدره ولم يتعد طوره:خدا رحمت كند انسانی را که اندازه خودرا بشناسد واز حدود خود تجاوز نکند )و صدالبته سابقه تاریخی ما نگران کننده است ودیده ایم افرادی ازین دست چه بسا آسیب هایی به مراتب عظیم‌تر نسبت به فایده خود داشته باشند که از عصر مشروطه حداقل به این طرف کم‌نداشته ایم لغزش هایی بزرگ از افراد سخنور وخطیب و متدین که عاقبتی دیگر داشته اند. البته چه بسا بعضی این مساله را به مقوله تلبس به لباس روحانیت و غیر آن تقلیل دهند که تحلیل نادرستی است. ظاهرا مساله و دغدغه؛ توسط این حضرات درست موردعنایت والتفات قرار نگرفته . صحبت سر لباس و کلاه نیست .مساله این است که کارویژه تربیت وسلوک وتبلیغ دین و تبیین معارف و اصول اعتقادی و باورهای دینی وصد البته تربیت وراهبری عملی وارشاد اخلاقی؛ برعهده شخصی است که تفقه در دین کرده(لیتفقهوا فی الدین ولینذروا قومهم) و صدروذیل وساقه وشاخ وبرگ دین را براساس روش های متعارف و در محضر اساتید فن آموخته است و خود صراط مستقیم دین را سلوک نموده باشد .کارشناس دین نیز درواقع بمعنی متخصص مجتهد و کاربلد در فروع واصول دین است والا گفته هایش اسلام سرایی است ونه اسلام شناسی( بقول استاد شهید مطهری ره) دعوا را به مساله بالباس وبی لباس تنزل ندهیم بلکه مشکل اصلی آن است که حافظ بدرستی بیان‌کرده نه هر که چهره برافروخت دلبری داند نه هر که آینه سازد سکندری داند نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه داری و آیین سروری داند.... هزار نکتهٔ باریک‌تر ز مو اینجاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند ╭═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╮ @khanjanidroos ╰═━⊰🍃🌸🌸🍃⊱━═╯ 🍃 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از  بسوی خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 ꧁༼﷽༽꧂🌸🍃 ✍آسیب وپیامد 😞 ⭕️ماه رمضان براے رفع 🎙سخنران ☝️ ➿➿➿➿🌺➿➿➿➿➿ https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 ࿐🌸🍃❒○ 🌺 ‌○❒🍃🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
✅ عمل به وظیفه، به هر قیمتی 🔸️زندگی سیاسی علیه السلام با شروع شد و با صبر خاتمه پذیرفت. در این مدت زندگی نامه علی علیه السلام صبرنامه است. ما اگر پیرو علی علیه السلام هستیم، باید این الگو را مد نظر داشته باشیم و بدانیم در هر زمان فتنه‌ای متناسب با آن زمان وجود دارد؛ و در برابر هر باید درست فکر کنیم و ببینیم مصلحت اسلام در چیست. نتیجه هرچه شد، به همان عمل کنیم؛ به هر قیمتی که باشد؛ و لو به منتهی شود؛ از و هم نترسیم؛ چون برای انجام است. ۹۴/۸/۴ 🌟 🌙 ↶【به ما بپیوندید 】↷ ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ 🆔➯ @khanjanidroos ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
✍ مقام الهی📿 ⬅️ آیت الله 🔸️برخورد عمومی اکثر مردم دنیا با حوادث این عالم این گونه است که آنها را طبیعی می‌دانند. حتی فکر این را هم نمی‌کنند که دستی در کار است. متاسفانه در میان طرفداران ادیان و طرفداران اسلام و کسانی که با قرآن آشنا هستند نیز چنین تفکری وجود دارد. 🔹️بعضی دیگر گرچه معتقد به وجود هستند، اما به یک تقسیم کار قائل هستند، یعنی یک سری کارهاست که خدا خودش انجام می‌دهد، مثل اصل خلقت، و کارهای دیگر را خدا به مخلوقات واگذار کرده است. می گویند در برابر کارهایی که خدا کرده شکر می‌کنیم، اما همه چیز که دست خدا نیست! اگر مریض شدی برو دکتر؛ اینکه ربطی به خدا ندارد! خدا عالم را خلق کرده و گفته بروید زندگی کنید! 📌 ↶【به ما بپیوندید 】↷ ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ 🆔➯ @rkhanjani ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🌸🍃 حضرت زهرا سلام الله علیها: هر کس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند متعال بهترین مصلحت ها و برکاتش را برای او مقدر می نماید✨ ! ________ 🆔 @erfaneamali 🍃🌸
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
✍ شرایط 🔸مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) در درس تفسیر می‌فرمودند: وقتی خدا می‌گوید: « ادْعُونِي اسْتَجِبْ لَكُمْ؛ مرا بخوانید، خواسته تان را برایتان مستجاب می‌کنم» (غافر، 60) این دعا و استجابت بر اساس آیه دوتا شرط دارد: یکی باشد، دیگر اینکه درخواست از خدا باشد. 🔹گاهی به صورت لقلقه زبان از خدا می‌خواهم، اما در واقع به کار خودم تکیه دارم. در این صورت، خدا ضمانتی نکرده که این دعا باشد. این نوع درخواست اساساً دعا و در خواست نیست. گاهی در خواست و دعا هست، اما از خدا نیست. 🔸مثلا وقتی می‌دانم که تمام کار‌های خدا بر اساس حکمت است، اگر چیزی را از او بخواهم که می‌دانم بر خلاف حکمت خداست، در واقع از خدای واقعی که بر اساس حکمت عمل می‌کند، تقاضا نکرده‌ام. یعنی دعا کرده‌ام، اما از خدا نه! 🔹 درخواست خلاف حکمت از خدای حکیم نوعی جمع بین نقیضین است. یعنی خدایا! این چیزی را که نمی‌خواهی من از تو می‌خواهم که بخواه. اگر در موردی، دعای من برخلاف مصلحت شخص من یا برخلاف مصلحت عالم بود یا بدون التزام به اسباب گفتم: خدایا به من مقام پیغمبر (ص) را بده یا خدایا تکلیف را از من بردار! این‌گونه دعا‌ها مستجاب نمی‌شود. 📌 ↶【به ما بپیوندید 】↷ ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ 🆔➯ @rkhanjani ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🏴 امام خمینی یک حقیقت همیشه زنده است✨ _____________ 🆔 @erfaneamali 🏴
🌸🍃 علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه: گردش زبان ، دل را به گردش آورد؛ اگر زبان به ذکر خدا مترنم گردد. دل نیز در حرم خدا حرکت می کند، و اگر زبان به گناه حرکت کند، دل نیز در این مرتع شیطان جولان می کند. یک علت مهم آشوب دلها همانا تکثیر در کلام ها است؛ به روایت عامه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: " اگر نبود تشویش و اضطراب در قلوب و زیاده سخن گفتن شما، قطعاً می دیدید آنچه را من می بینم و می شنیدید آنچه را من می شنوم. المیزان، ج۵، ص۲۷۰ __________________ 🆔 @erfaneamali 🌸🍃
♻️کمال انسان در تعادل و توازن اوست؛ یعنی انسان با این همه استعدادهای گوناگون، وقتی انسان کامل است که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعدادهای دیگرش را معطل نگذارد. علما میگویند اساسا حقیقت عدل به توازن و هماهنگی برمیگردد 🔹️مسئله ی هماهنگی: روح انسان و به تبع آن جامعه انسانی حالت جزر و مدی دارد و از این طرف و آن طرف کشیده میشود حتی ارزش های انسانی هم همینطور است و افرادی را میبینیم که واقعا گرایششان گرایش انسانی است اما گاهی در جهت یک گرایش خاص مد پیدا میکند به طوری که بقیه ارزش ها فراموش میشوند و این مثل آدمی است که فقط مثلا گوش یا دستش رشد کرده. بنابراین این یک نکته بسیار مهم است که غالبا جامعه ها از راه گرایش صددرصد به باطل گمراه نمیشوند، بلکه از افراط در یک حق به فساد کشیده میشوند و همچنین بسیاری از انسان ها. پس باید تمام ارزش ها و استعدادها را هماهنگ و با هم رشد دهیم مثل حضرت علی علیه السلام که نمونه یک انسان کامل است چون همه ارزش های انسانی در حد اعلی و به طور هماهنگ در او رشد کرده است. ◀️نمونه های افراط در رشد یک ارزش خاص: ۱_عبادت یکی از ارزش های انسانی که اسلام صددرصد آن را تایید میکند عبادت به معنای خاصش است یعنی همان خلوت با خدا و نماز و دعا؛ که اگر مراقبت نشود جامعه به حد افراط به سوی آن کشیده میشود چنانچه در تاریخ اسلام هم میبینیم که حضرت پیامبر(صلوات الله علیه و آله) بسیار نسبت به این مهم مراقب بودند و وقتی به ایشان خبر دادند که عده ای از اصحاب غرق عبادت شده اند با ناراحتی به مسجد میروند و فریاد میزنند: ما بالُ الاقوام؟ یعنی شما را چه میشود؟ من که پیغمبر شما هستم چنین نمیکنم؛ کسانی که این کارها را پیش گرفته اند از سنت من خارج هستند. پس باید مراقبت کنیم تا در امر عبادت دچار افراط نشویم ۲_خدمت به خلق یکی دیگر از ارزش های انسانی که اسلام صددرصد آن را تایید میکند، خدمت به خلق است اما امروزه عده ای روشنفکر خیال میکنند به منطق خیلی عالی دست یافتند و اسم آن را انسانیت نهاده اند و خدمت به خلق را بهترین عبادت میپندارند. اما می گوییم باید هم به خلق خدمت کرد ولی خود خلق خدا چه می خواهد باشد؟ به فرض گه شکم خلق را سیر کردیم و لباس پوشاندیم؛ تازه ما به یک حیوان خدمت کرده ایم و خلق خدا میشوند مجموعه ای از حیوانات!! ولی آیا حد اعلی  انسان این است که در حیوانیت باقی بماند؟ یا نه خدمت به انسان ارزش والایی است اما انسان به شرط انسانیت، چه فرقی است میان ابوذر و معاویه؟ پس اینکه انسانیت یعنی خدمت به خلق و هیچ ارزش دیگری مطرح نیست، باز یک نوع افراط دیگری است. ______________ 🆔 @erfaneamali 🌸🍃
جلسه هفتم توبه توبه الاوساط.mp3
4.99M
🔰🔸🔻🔰 شرح منازل السائرین ✍موضوع :👌 ( توبه اوساط) (جلسه هفتم از منزل توبه ) 💾🔊🔻 بامضامین ومطالب عرفانی🔻 @erfaneamali💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️🔹 نــخــســتــیــن و مــقــام راه حق برای وصول به سر منزل مقصود باید مقامات و منازلی را طی کند و توبه نخستین گامِ سالکان راه حق است؛ 🔸 آن که می خواهد به سوی او سِیر کند باید روی از دنیا، خود و هر چه غیر او است و با تمام هستی متوجه حق شود و این جز با انقلابی در درون که دیو منیت و هواها و شهوتها را از تخت سیطره و سلطنت دل برافکند ممکن نیست و این است که فراهم آور زمین‍ﮥ اجابت دعوت خدا و استفاضه از فیض او و آغازین پل‍ﮥ نردبانی است که آنسویش بامِ دریای بی کرانِ وجود الهی است؛ 📌به بیانی دیگر: برای اینکه واصل شود باید مقامات و منازل بس دشواری را بپیماید و توبه در آغاز آنها است زیرا این حرکت، یک حرکت الهی است بسوی خدا، با توفیق او و برای او است و جایگاهش خانه او؛👇 🔅 یعنی است پس برای اینکه چنین حرکت مقدسی آغاز شود نخست باید صفح‍ﮥ دل از آثار گناه پاک شود آنگاه با تمام وجود به حق متوجه شود تا خداوند وارد دل انسان شود و بدیهی است که او هرگز با دلی که خانه شیطان است، و سیاهکده است سنخیّتی ندارد چنین قلبی نمی تواند استفاض‍ﮥ او را برتابد رو به سوی او کند و از توفیقات الهی بهره مند شود. 🌐 از این رو برای این که این راه هموار گردد سالک طریق حق باید آتش در دل افکند و آن آتش شعله برکشد و شعله ها فروزان و فروزان تر شود تا هم‍ﮥ برگها، شاخه ها، میوه ها و ریشه های گناهان، غفلت ها و ترک اولی ها و... را بسوزاند تا دل او پاک و منزه گشته و آماده فراگیری فیض خدا و حرکت به سوی او شود 📚ڪتاب گرانسنگ ازحضرت امام خمینی(ره) 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰〰🔹〰〰〰 🔴 🔹مــقــدمــه : و عــنــایــت خــدا ✍همانگونه که رفت، مقامی مهم، بلند و مشکل است از این رو بطور طبیعی بدون زمینه سازی پیشین و فراهم آمدن مقدمه های مناسب تحقق نمی یابد یکی از مهمترین مقدمات توبه انسان، توفیق خداوند و به تعبیر قرآن توبه و بازگشت خدا به انسان است؛ 🔮در واقع و عنایت خدا است و هنگامی میسر و ممکن می گردد که انسان مورد توجه حق تعالی قرار گیرد، چهرۀ برجسته عرفان اسلامی، محیی الدین عربی در این باره چنین می گوید: 🔍«توبه با خدا به انسان تایب آغاز می شود؛ خدای به او محبتی می کند و او توبه می کند آنگاه دوباره به او محبتی می کند و توبه او را می پذیرد؛ در واقع توبه عبد میان دو محبت قرار می گیرد.» 📕مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه 17 و 18 سوره نساء در این باره بیان سودمندی به شرح زیر دارند؛ آن بزرگوار می نویسد: 🔹«از آنجا که انسان ذاتاً نیازمند به خدا است و به خیر و خوشبختی جز از طریق پروردگار نمی تواند برسد، در این بازگشت به خداوند نیز به عنایت و کمک او نیازمند است. از این رو بازگشت به خدا از طریق عبودیت و خشوع در برابر او نیازمند توفیق و عنایت او است و توبه خدایی سبحان که پیش از توبه انسان است معنایی جز این ندارد، خداوند متعال می فرماید: 🖍«ثم تاب علیهم لیتوبوا» (آنگاه خداوند به آنان بازگشت تا به خدا باز گردند) راحل اشارتی گذرا و شیوا بدین مطلب دارند آن بزرگوار می نویسد: «... و از خداوند تبارک و تعالی توفیق حصول مطلوب بخواه و از روحانیت رسول اکرم و ائمه هدیٰ سلام الله علیهم، استعانت کن، و به ولی امر و ناموس دهر، حضرت امام عصر – عج الله فرجه- پناه ببر. البته آن بزرگوار دستگیری ضعفا و بازماندگان را می فرماید و بیچارگان را دادرسی می نماید.» 🖇از توضیح فوق روشن می شود که امام راحل قدس سره روی ‍ﮥ تعیین کننده و حساسی تکیه نموده است ایشان به جای اینکه به توضیح مقدم‍ﮥ یاد شده بپردازد به یکی از مهمترین عوامل اختیاری آن پرداخته است، و آن اینکه توبه مقامی بلند است و بدون توفیق الهی حاصل نمی آید، توفیق الهی را از کجا و چگونه بدست آوردیم، پاسخ این است که شخص گناهکار در فرصتهایی که بدست می آورد باید از خداوند توفیق توبه را بخواهد و به پیشگاه پیامبر و امامان معصوم و بویژه امام عصر _ارواحنا لتراب مقدمه الفداء توسل جسته و استمداد کند و این نکته بسیار مهم و قابل توجه و در واقع امروزه مورد ابتلاء است. 🔅🔹... 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰〰🔸〰〰〰 📊 تــوبــه ✍‏‏درجاتی که برای ذکر کرده اند عبارت‏‎ ‎‏است از: ‏‏ ◀️«توبۀ »، که در این مرتبه انسان خاطی از اعمال فاسدی که انجام‏‎ ‎‏داده، به اعمال صالح روی می آورد.‏ ‏◀️«توبه »، که توبه از توجهی است که به دنیا پیدا کرده اند، سپس با‏‎# ‎‏بی توجّهی و با بی رغبتی به دنیا، آن حالت گذشته را جبران می سازند.‏ ‏‏◀️«توبه » که توبه از آن غفلتی است که احیاناً بر ایشان حاصل‏‎ ‎‏شده که با حضور، آن را جبران می سازند.‏ ‏◀️«توبه »، که رجوع از اخلاق سیّئه و تَخلّق به حسنات اخلاقی‏‎ ‎‏است.‏ ‏◀️«توبه »، که رجوع از رؤیت حسنات مخلوقات است، با انتساب‏‎ ‎‏همۀ خوبیها به منشأ و مبدأ آنها، آن را جبران می سازند.‏ ‏◀️«توبه »، که بازگشت از هرچه غیر حق است، می باشد. اینان‏‎ ‎‏در حقیقت کسانی هستند که به حقیقت توحید راه می یابند و موحّد‏‎ ‎‏حقیقی می باشند.‏ ‏💎🔸علاوه بر اینها، حضرت یکی از اقسام توبه را ‏‎ ‎‏دانسته اند و می فرمایند شیخ بهایی در معنی توبۀ نصوح وجوهی را از‏‎ ‎‏بزرگان نقل کرده است بدین شرح:‏ ❶➽منظور از نصوح، توبه ای است که می کند مردم را تا آن گناه‏ را از خود دور سازند و دیگر گِرد آن نگردند ❷➽منظور، توبه ای است که برای خدا و خالص از هر گونه‏‎# ‎‏شائبه ای باشد همان گونه که عسل خالص از شمع را «نصوح» گویند و‏‎ ‎‏منظور از خالص در اینجا آن است که علت پشیمانی و توبه و ندامت او‏‎ ‎‏شناخت زشتی گناه باشد نه ترس از دوزخ؛ و اما تصریح می فرمایند که‏‎ ‎‏محقق طوسی توبۀ از ترس عذاب و آتش را توبه نمی دانسته است.‏ ‏‏ ❸➽واژۀ از «نصاحة» به معنی «خیاطت» گرفته شده؛ یعنی توبه‏‎ ‎‏متصل می کند رابطۀ گناهکار را با اولیای خدا، آن رابطه ای که به دلیل گناه‏‎ ‎‏قطع شده بود. درست مانند خیاط که پارچه ها و قسمتهای قطع شدۀ لباس‏‎ ‎‏را به هم متصل می سازد.‏ ‏‏ ❹➽نصوح، تائب باشد و اسناد آن به توبه اسناد مجازی است نه‏‎ ‎‏حقیقی، و آنگاه معنی اش این است که تائبین خود را نصیحت می کنند که‏‎ ‎‏به کاملترین شکل، توبه کنند و آثار گناه را یکسره از قلوب خویش پاک‏‎ ‎‏گردانند و ظلمات بدیها را به نور خوبیها محو و نابود سازند.‏ 📚 سیری در عرفان امام خمینی (ره) 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا