eitaa logo
دروس استاد رضا خانجانی
113 دنبال‌کننده
36 عکس
13 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
✍ شرایط 🔸مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) در درس تفسیر می‌فرمودند: وقتی خدا می‌گوید: « ادْعُونِي اسْتَجِبْ لَكُمْ؛ مرا بخوانید، خواسته تان را برایتان مستجاب می‌کنم» (غافر، 60) این دعا و استجابت بر اساس آیه دوتا شرط دارد: یکی باشد، دیگر اینکه درخواست از خدا باشد. 🔹گاهی به صورت لقلقه زبان از خدا می‌خواهم، اما در واقع به کار خودم تکیه دارم. در این صورت، خدا ضمانتی نکرده که این دعا باشد. این نوع درخواست اساساً دعا و در خواست نیست. گاهی در خواست و دعا هست، اما از خدا نیست. 🔸مثلا وقتی می‌دانم که تمام کار‌های خدا بر اساس حکمت است، اگر چیزی را از او بخواهم که می‌دانم بر خلاف حکمت خداست، در واقع از خدای واقعی که بر اساس حکمت عمل می‌کند، تقاضا نکرده‌ام. یعنی دعا کرده‌ام، اما از خدا نه! 🔹 درخواست خلاف حکمت از خدای حکیم نوعی جمع بین نقیضین است. یعنی خدایا! این چیزی را که نمی‌خواهی من از تو می‌خواهم که بخواه. اگر در موردی، دعای من برخلاف مصلحت شخص من یا برخلاف مصلحت عالم بود یا بدون التزام به اسباب گفتم: خدایا به من مقام پیغمبر (ص) را بده یا خدایا تکلیف را از من بردار! این‌گونه دعا‌ها مستجاب نمی‌شود. 📌 ↶【به ما بپیوندید 】↷ ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ 🆔➯ @rkhanjani ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
🏴 امام خمینی یک حقیقت همیشه زنده است✨ _____________ 🆔 @erfaneamali 🏴
🌸🍃 علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه: گردش زبان ، دل را به گردش آورد؛ اگر زبان به ذکر خدا مترنم گردد. دل نیز در حرم خدا حرکت می کند، و اگر زبان به گناه حرکت کند، دل نیز در این مرتع شیطان جولان می کند. یک علت مهم آشوب دلها همانا تکثیر در کلام ها است؛ به روایت عامه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: " اگر نبود تشویش و اضطراب در قلوب و زیاده سخن گفتن شما، قطعاً می دیدید آنچه را من می بینم و می شنیدید آنچه را من می شنوم. المیزان، ج۵، ص۲۷۰ __________________ 🆔 @erfaneamali 🌸🍃
♻️کمال انسان در تعادل و توازن اوست؛ یعنی انسان با این همه استعدادهای گوناگون، وقتی انسان کامل است که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعدادهای دیگرش را معطل نگذارد. علما میگویند اساسا حقیقت عدل به توازن و هماهنگی برمیگردد 🔹️مسئله ی هماهنگی: روح انسان و به تبع آن جامعه انسانی حالت جزر و مدی دارد و از این طرف و آن طرف کشیده میشود حتی ارزش های انسانی هم همینطور است و افرادی را میبینیم که واقعا گرایششان گرایش انسانی است اما گاهی در جهت یک گرایش خاص مد پیدا میکند به طوری که بقیه ارزش ها فراموش میشوند و این مثل آدمی است که فقط مثلا گوش یا دستش رشد کرده. بنابراین این یک نکته بسیار مهم است که غالبا جامعه ها از راه گرایش صددرصد به باطل گمراه نمیشوند، بلکه از افراط در یک حق به فساد کشیده میشوند و همچنین بسیاری از انسان ها. پس باید تمام ارزش ها و استعدادها را هماهنگ و با هم رشد دهیم مثل حضرت علی علیه السلام که نمونه یک انسان کامل است چون همه ارزش های انسانی در حد اعلی و به طور هماهنگ در او رشد کرده است. ◀️نمونه های افراط در رشد یک ارزش خاص: ۱_عبادت یکی از ارزش های انسانی که اسلام صددرصد آن را تایید میکند عبادت به معنای خاصش است یعنی همان خلوت با خدا و نماز و دعا؛ که اگر مراقبت نشود جامعه به حد افراط به سوی آن کشیده میشود چنانچه در تاریخ اسلام هم میبینیم که حضرت پیامبر(صلوات الله علیه و آله) بسیار نسبت به این مهم مراقب بودند و وقتی به ایشان خبر دادند که عده ای از اصحاب غرق عبادت شده اند با ناراحتی به مسجد میروند و فریاد میزنند: ما بالُ الاقوام؟ یعنی شما را چه میشود؟ من که پیغمبر شما هستم چنین نمیکنم؛ کسانی که این کارها را پیش گرفته اند از سنت من خارج هستند. پس باید مراقبت کنیم تا در امر عبادت دچار افراط نشویم ۲_خدمت به خلق یکی دیگر از ارزش های انسانی که اسلام صددرصد آن را تایید میکند، خدمت به خلق است اما امروزه عده ای روشنفکر خیال میکنند به منطق خیلی عالی دست یافتند و اسم آن را انسانیت نهاده اند و خدمت به خلق را بهترین عبادت میپندارند. اما می گوییم باید هم به خلق خدمت کرد ولی خود خلق خدا چه می خواهد باشد؟ به فرض گه شکم خلق را سیر کردیم و لباس پوشاندیم؛ تازه ما به یک حیوان خدمت کرده ایم و خلق خدا میشوند مجموعه ای از حیوانات!! ولی آیا حد اعلی  انسان این است که در حیوانیت باقی بماند؟ یا نه خدمت به انسان ارزش والایی است اما انسان به شرط انسانیت، چه فرقی است میان ابوذر و معاویه؟ پس اینکه انسانیت یعنی خدمت به خلق و هیچ ارزش دیگری مطرح نیست، باز یک نوع افراط دیگری است. ______________ 🆔 @erfaneamali 🌸🍃
جلسه هفتم توبه توبه الاوساط.mp3
4.99M
🔰🔸🔻🔰 شرح منازل السائرین ✍موضوع :👌 ( توبه اوساط) (جلسه هفتم از منزل توبه ) 💾🔊🔻 بامضامین ومطالب عرفانی🔻 @erfaneamali💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️🔹 نــخــســتــیــن و مــقــام راه حق برای وصول به سر منزل مقصود باید مقامات و منازلی را طی کند و توبه نخستین گامِ سالکان راه حق است؛ 🔸 آن که می خواهد به سوی او سِیر کند باید روی از دنیا، خود و هر چه غیر او است و با تمام هستی متوجه حق شود و این جز با انقلابی در درون که دیو منیت و هواها و شهوتها را از تخت سیطره و سلطنت دل برافکند ممکن نیست و این است که فراهم آور زمین‍ﮥ اجابت دعوت خدا و استفاضه از فیض او و آغازین پل‍ﮥ نردبانی است که آنسویش بامِ دریای بی کرانِ وجود الهی است؛ 📌به بیانی دیگر: برای اینکه واصل شود باید مقامات و منازل بس دشواری را بپیماید و توبه در آغاز آنها است زیرا این حرکت، یک حرکت الهی است بسوی خدا، با توفیق او و برای او است و جایگاهش خانه او؛👇 🔅 یعنی است پس برای اینکه چنین حرکت مقدسی آغاز شود نخست باید صفح‍ﮥ دل از آثار گناه پاک شود آنگاه با تمام وجود به حق متوجه شود تا خداوند وارد دل انسان شود و بدیهی است که او هرگز با دلی که خانه شیطان است، و سیاهکده است سنخیّتی ندارد چنین قلبی نمی تواند استفاض‍ﮥ او را برتابد رو به سوی او کند و از توفیقات الهی بهره مند شود. 🌐 از این رو برای این که این راه هموار گردد سالک طریق حق باید آتش در دل افکند و آن آتش شعله برکشد و شعله ها فروزان و فروزان تر شود تا هم‍ﮥ برگها، شاخه ها، میوه ها و ریشه های گناهان، غفلت ها و ترک اولی ها و... را بسوزاند تا دل او پاک و منزه گشته و آماده فراگیری فیض خدا و حرکت به سوی او شود 📚ڪتاب گرانسنگ ازحضرت امام خمینی(ره) 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰〰🔹〰〰〰 🔴 🔹مــقــدمــه : و عــنــایــت خــدا ✍همانگونه که رفت، مقامی مهم، بلند و مشکل است از این رو بطور طبیعی بدون زمینه سازی پیشین و فراهم آمدن مقدمه های مناسب تحقق نمی یابد یکی از مهمترین مقدمات توبه انسان، توفیق خداوند و به تعبیر قرآن توبه و بازگشت خدا به انسان است؛ 🔮در واقع و عنایت خدا است و هنگامی میسر و ممکن می گردد که انسان مورد توجه حق تعالی قرار گیرد، چهرۀ برجسته عرفان اسلامی، محیی الدین عربی در این باره چنین می گوید: 🔍«توبه با خدا به انسان تایب آغاز می شود؛ خدای به او محبتی می کند و او توبه می کند آنگاه دوباره به او محبتی می کند و توبه او را می پذیرد؛ در واقع توبه عبد میان دو محبت قرار می گیرد.» 📕مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه 17 و 18 سوره نساء در این باره بیان سودمندی به شرح زیر دارند؛ آن بزرگوار می نویسد: 🔹«از آنجا که انسان ذاتاً نیازمند به خدا است و به خیر و خوشبختی جز از طریق پروردگار نمی تواند برسد، در این بازگشت به خداوند نیز به عنایت و کمک او نیازمند است. از این رو بازگشت به خدا از طریق عبودیت و خشوع در برابر او نیازمند توفیق و عنایت او است و توبه خدایی سبحان که پیش از توبه انسان است معنایی جز این ندارد، خداوند متعال می فرماید: 🖍«ثم تاب علیهم لیتوبوا» (آنگاه خداوند به آنان بازگشت تا به خدا باز گردند) راحل اشارتی گذرا و شیوا بدین مطلب دارند آن بزرگوار می نویسد: «... و از خداوند تبارک و تعالی توفیق حصول مطلوب بخواه و از روحانیت رسول اکرم و ائمه هدیٰ سلام الله علیهم، استعانت کن، و به ولی امر و ناموس دهر، حضرت امام عصر – عج الله فرجه- پناه ببر. البته آن بزرگوار دستگیری ضعفا و بازماندگان را می فرماید و بیچارگان را دادرسی می نماید.» 🖇از توضیح فوق روشن می شود که امام راحل قدس سره روی ‍ﮥ تعیین کننده و حساسی تکیه نموده است ایشان به جای اینکه به توضیح مقدم‍ﮥ یاد شده بپردازد به یکی از مهمترین عوامل اختیاری آن پرداخته است، و آن اینکه توبه مقامی بلند است و بدون توفیق الهی حاصل نمی آید، توفیق الهی را از کجا و چگونه بدست آوردیم، پاسخ این است که شخص گناهکار در فرصتهایی که بدست می آورد باید از خداوند توفیق توبه را بخواهد و به پیشگاه پیامبر و امامان معصوم و بویژه امام عصر _ارواحنا لتراب مقدمه الفداء توسل جسته و استمداد کند و این نکته بسیار مهم و قابل توجه و در واقع امروزه مورد ابتلاء است. 🔅🔹... 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰〰🔸〰〰〰 📊 تــوبــه ✍‏‏درجاتی که برای ذکر کرده اند عبارت‏‎ ‎‏است از: ‏‏ ◀️«توبۀ »، که در این مرتبه انسان خاطی از اعمال فاسدی که انجام‏‎ ‎‏داده، به اعمال صالح روی می آورد.‏ ‏◀️«توبه »، که توبه از توجهی است که به دنیا پیدا کرده اند، سپس با‏‎# ‎‏بی توجّهی و با بی رغبتی به دنیا، آن حالت گذشته را جبران می سازند.‏ ‏‏◀️«توبه » که توبه از آن غفلتی است که احیاناً بر ایشان حاصل‏‎ ‎‏شده که با حضور، آن را جبران می سازند.‏ ‏◀️«توبه »، که رجوع از اخلاق سیّئه و تَخلّق به حسنات اخلاقی‏‎ ‎‏است.‏ ‏◀️«توبه »، که رجوع از رؤیت حسنات مخلوقات است، با انتساب‏‎ ‎‏همۀ خوبیها به منشأ و مبدأ آنها، آن را جبران می سازند.‏ ‏◀️«توبه »، که بازگشت از هرچه غیر حق است، می باشد. اینان‏‎ ‎‏در حقیقت کسانی هستند که به حقیقت توحید راه می یابند و موحّد‏‎ ‎‏حقیقی می باشند.‏ ‏💎🔸علاوه بر اینها، حضرت یکی از اقسام توبه را ‏‎ ‎‏دانسته اند و می فرمایند شیخ بهایی در معنی توبۀ نصوح وجوهی را از‏‎ ‎‏بزرگان نقل کرده است بدین شرح:‏ ❶➽منظور از نصوح، توبه ای است که می کند مردم را تا آن گناه‏ را از خود دور سازند و دیگر گِرد آن نگردند ❷➽منظور، توبه ای است که برای خدا و خالص از هر گونه‏‎# ‎‏شائبه ای باشد همان گونه که عسل خالص از شمع را «نصوح» گویند و‏‎ ‎‏منظور از خالص در اینجا آن است که علت پشیمانی و توبه و ندامت او‏‎ ‎‏شناخت زشتی گناه باشد نه ترس از دوزخ؛ و اما تصریح می فرمایند که‏‎ ‎‏محقق طوسی توبۀ از ترس عذاب و آتش را توبه نمی دانسته است.‏ ‏‏ ❸➽واژۀ از «نصاحة» به معنی «خیاطت» گرفته شده؛ یعنی توبه‏‎ ‎‏متصل می کند رابطۀ گناهکار را با اولیای خدا، آن رابطه ای که به دلیل گناه‏‎ ‎‏قطع شده بود. درست مانند خیاط که پارچه ها و قسمتهای قطع شدۀ لباس‏‎ ‎‏را به هم متصل می سازد.‏ ‏‏ ❹➽نصوح، تائب باشد و اسناد آن به توبه اسناد مجازی است نه‏‎ ‎‏حقیقی، و آنگاه معنی اش این است که تائبین خود را نصیحت می کنند که‏‎ ‎‏به کاملترین شکل، توبه کنند و آثار گناه را یکسره از قلوب خویش پاک‏‎ ‎‏گردانند و ظلمات بدیها را به نور خوبیها محو و نابود سازند.‏ 📚 سیری در عرفان امام خمینی (ره) 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰🔸〰〰 🖍 : شــنــاخــتِ پــیــامــدهای ویــرانــگــر ✍مقدم‍ﮥ دیگرِ علم به پیامدهای ویرانگر گناه است، آثار شوم گناه فراوان است یکی از نتایج بد گناه زیانی است که بر دل وارد می کند، دل خانه خدا است، تنها راه ارتباط مستقیم با حضرت حق، کانون معنویت و پایگاه رشد و تقویت نیروهای روحانی انسان است. 🔅🔹 گناه را نابود می کند، نیروهای معنوی آن را تضعیف و ریشه های درخت تنومند ایمان و تقوا را که در اعماق جان نفوذ کرده است سوخته و برگهای سبز و خرّم آن را زرد و پژمرده می سازد؛ دیگر اینکه وقتی انسان گناه می کند لک‍ﮥ سیاهی در قلب او پدید می آید و متقابلاً نکته ای از نور می رود، خوشک خوشک که گناهانش بیشتر و بیشتر می شود این تباهی هم گسترده و گسترده تر می گردد تا آنجا که سرتاسر دل را فرا گرفته و بر هم‍ﮥ آن سایه می افکند و در واقع چنین کسی تنگ دل و سنگ دل می شود و به تعبیر رسا و زیبای قرآن «دل او از سنگ سختر است.» 🔮و از آنجا که ارتباط او با سست و ضعیف می شود دعاهایش به استجابت نمی رسد، 📊 توفیقات معنویت زا که رشد و تکامل ابعاد روحانی انسان را بدنبال می آورد از وی سلب می شود،بلاهای گوناگون محسوس و نامحسوس بر او فرود می آید، پرده های عصمت حریم کبریایی را می درد و در برابر خداوند جسور و بی باک گشته و بی پروا گناه می کند و فشرده سخن اینکه به راه راست و سعادت پشت کرده و دوان، دوان بسوی شقاوت و بدبختی حرکت می کند از مسیر آفریدگار، معبود و محبوب و فطرت خود دور شده و به راه شیطان می رود توجه به این قبیل پیامدهای ویرانگر گناه سبب بیداری و پشیمانی می شود و در واقع توبه را در پی دارد. 💎🔸 امام راحل -قدس سره- این مطلب را به گونه ای دقیق و فنی بیان کرده است ◀️ ... 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰〰🔹〰〰〰 ✍ 🔸▪️ #‏‏پیرهرات نیز به سرایر مترتّب‏‎ ‎‏می داند و می گوید:‏ ‏‏و لطایف سَرائر التوبة ثلاثة اشیاء: اوّلها اَنْ تَنْظُرَ بین الجنایة و القضیّة فتعرَّف‏‎ ‎‏مراد اللّه فیها... .‏ 🔸▪️‏خلاصه آنکه، اول قدم این است که طریق یا به حق‏‎ ‎‏بازگشته، به رابطۀ میان عمل خلافی که انجام داده، با قضای الهی که او را‏ ‏به انجام چنین کاری قادر ساخته، پی ببرد و تفکر به این حقیقت: ‏‏ 1⃣ در قضای الهی، عزّت خداوند را دریابد.‏ ‏‏ 2⃣ در پرده پوشی بر گناهان نیکی و احسان خداوند را ببیند‏ ‏‏ 3⃣در پذیرفتن عذر بندگان خاطی، کرم و بزرگواری خداوند را‏‎ ‎‏مشاهده کند.‏ ‏‏4⃣در بخشش و مغفرت به فضل حق پی برد؛ و سرانجام متوجه شود‏‎ ‎‏حجت و برهان خداوند را چنان است که همواره خداوند با حجت قاطع‏‎ ‎‏خویش ـ که مورد قبول بندگان است بر گناهان آنها کیفر می دهد.‏ ‏‏ خداوند به بندگان خود هشدار می دهد که این خود شما هستید که‏‎ ‎‏برای خود کیفر و مجازات رقم می زنید و با اختیار و قدرت خود به‏‎ ‎‏مخالفت برخاسته اید حال آنکه برانجام ندادن آن امور نیز توانا بودید.‏ ‏‏🔸و اللطیفة الثانیة: اَنْ یعلم ان طلب البصیر الصادق سیئة لم یبق له حسنة‏‎ ‎‏بحالِ... .‏‎ ‏‏ 🔹 ‏‏اگر انسان بصیر و روشن بین در پی شناخت و جستجوی گناه خود برآید‏‎ ‎‏حسنه و نیکی برای خود نمی بیند؛ زیرا اگر عملش خوب و خالص بوده، آن‏‎ ‎‏را منّت و لطفی از خالق خود می داند که به او ارزانی داشته، و اگر آن را‏‎ ‎‏مشوب به عیب و نقصهایی همچون ریا و مثل آن ببیند درمی یابد که عمل،‏‎ ‎‏ناقص است و لایق پیشگاه حضرت محبوب نخواهد بود، پس عمل ناقص‏‎ ‎‏خود را حقیقتی قابل توجه و اعتبار نمی داند. امام در این زمینه می گویند:‏ ✔️‏‏هر کسی از پوزش و بخشش طلبد‏‏ دوست در طاعت من غافر و توّاب من است‏‎ 📕سیری در امام خمینی (ره) 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃 🔸〰〰 🔴📣 ســلــســلــه مــخــتــلــفِ دررابــطــه بــامــبــحــث وشــرح ڪــتــاب 📗👇 📕🎙جلسه ↙️ https://eitaa.com/erfaneamali/135 📕🎙جلسه ↙️ https://eitaa.com/erfaneamali/177 📕🎙جلسه ↙️ https://eitaa.com/erfaneamali/183 📕🎙جلسه ↙️ https://eitaa.com/erfaneamali/185 📕🎙جلسه ↙️ https://eitaa.com/erfaneamali/187 📕🎙جلسه ↙️ https://eitaa.com/erfaneamali/194 📕🎙جلسه ↙️ https://eitaa.com/erfaneamali/251 〰〰🔸〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰🔸〰〰 🖍 🔆🔹‏‏توبه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا‏‎ ‎‏تا و رجوع نباشد سِیرصعودی‏ ‏‎ ‎‏حاصل نمی شود. بنابراین، در آغاز سیر و سلوک قرار می گیرد و قوام‏‎ ‎‏بخش حرکت سالک می شود و ساختار فکری سالک را مستحکم می کند.‏‎ ‎‏پیر هرات در اهمیت توبه می نویسد.‏ 🔶🔹راه سفر معنوی، پیموده نمی شود مگر اینکه مقدمات به طور صحیح‏‎ ‎طی شود همان گونه که ساختمان جز بر پایه های محکم استوار نمی ایستد 📕‏‏ ‏سیری در عرفان امام خمینی (س)صفحه 166 🖍‏‏شستشویی کن و آنگه به خرابات درآی ‏‏ ‏‏ تانگردد ز تو این دیر خراب آلوده‏ 🔶🔹 ‏‏هجویری، توبه را برای سالک طریق، لازم و ضروری می داند و معتقد‏‎ ‎‏است توبه موجب طهارت باطن می شود و بدون طهارت باطن، نَیل به‏‎ ‎‏قرب حضرت دوست میسّر نمی شود.‏‎ ‏‏ 🔶🔹 هرات در بیان منزل توبه ـ به شیوۀ خود از آیات شریفۀ قرآن مدد‏‎ ‎‏می جوید و با اشاره به کریمۀ شریفۀ: ‏‏📌ومن لم یتب فاولئک هم الظالمون📌 ‎‎ ‎ 🔶🔹‏چنین بهره می گیرد که ظلم، صفت کسی است که توبه نکند، و راه رهایی از‏‎ ‎‏انحراف و ظلمت گناه که نفس را آلوده می کند، توبه است. پس، عدم توجه‏‎ ‎‏به توبه، ظلم به نفس است؛ و توجه به آیۀ شریفه انگیزۀ توبه را در انسان‏‎ ‎‏تقویت می کند و برای گریز از اینکه مبادا در زمرۀ ستمکاران قرار گیرد روی‏‎ ‎‏به توبه می آورد، زیرا پیام خداوند دلالت دارد که غیر تائب، ظالم است 〰〰📚〰〰 @erfaneamali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃 🔸〰〰 ✍شروع ↙️↘️ 📕فــصــل اول: ‏ 📩‏‏دعــوت بــه و 🔆🔹‏‏قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لله مَثْنَی و فُرَادَی 👈خداوند تعالی‏‎ ‎‏می فرماید که به مردم ابلاغ کن که من شما را به یک چیز دعوت‏‎ ‎‏می کنم، موعظه به یک چیز. واعظ خدا؛ واسطه رسول اکرم؛ و‏‎ ‎‏ملت ـ همۀ ملتها، همۀ مخلوق ـ طرف موعظه که قهراً ماها هم‏‎ ‎‏هستیم. 🔶🔹وآن یک موعظه که خدای تبارک و تعالی می فرماید بگو‏‎ ‎‏من یک موعظه دارم، این یک موعظه باید سرآمد تمام‏‎ ‎‏موعظه هایی باشد که خدای تبارک و تعالی فرموده است و انبیاء و‏‎ ‎‏اولیاء و همین طور هم هست، این یک موعظه این است که ‏‏أَنْ‏‎ ‎‏تَقُومُوا لله ِ‏‏ قیام کنید و نهضت کنید برای خدا... اهل معرفت می گویند‏‎ ‎‏که اول منزل سلوک، «یَقظه» است؛ یعنی «بیداری». و به همین آیه‏‎ ‎‏تمسک می کند خواجه عبدالله انصاری از ـ که‏‎ ‎‏منازل اهل سلوک را ذکر می کند ـ اول منزل را منزل «یَقظه»، منزل‏‎ ‎‏بیداری ذکر می کند. و این آیۀ شریفه را هم شاهد می آورد که خدا‏‎ ‎‏فرموده است ‏‏أَنْ تَقُومُوا لله ِ‏‏. ایشان تعبیرش این است که یعنی بیدار‏‎ ‎‏بشوید، بیدار شدن هم یک قسم از «قیام» است. و تمام نهضتهایی‏‎ ‏که در عالم واقع می شود آن هم قیام است؛ قیام از خواب، و قیام‏‎ ‎‏بعد از بیداری.‏ 🔆🔹‏قیام از برای ماها که خواب هستیم و باز بیدار نشدیم.‏‎ ‎‏ماها که برای سُکْرِ طبیعت بیهوش هستیم؛ در خواب غفلت‏‎ ‎‏هستیم؛ و چشم و گوشمان همه اش متوجه به عالم طبیعت است.‏‎ ‎‏موعظۀ خدا، به حسب قول این مرد سالک‏‎ این است که یک‏‎ ‎‏موعظه هست. و آن اینکه بیدار بشوید از این غفلت و از این خوابی‏‎ ‎‏که سنگین است 🔶🔹خوابی است که طبیعت غلبه کرده است بر ما و ما‏‎ ‎‏را خواب کرده است. 📗منبع:تهذیب نفس وسیروسلوک ازدیدگاه امام خمینی(س) 〰〰🔸〰〰 @erfaneamali
هدایت شده از نسیم فقاهت و توحید
🌸 ارزش این خاک! اگر مردم می‌دانستند و قدر (س) را می‌شناختند، دور حرم ایشان یک خندق حفر می‌شد. یعنی از بس می‌آمدند خاک های اطراف حرم ایشان را بر می‌داشتند، یک خندق دور حرم پدید می‌آمد. نمی‌دانند این خاک چقدر ارزش دارد! ۹۰/۰۷/۲۴ ↶【به ما بپیوندید 】↷ ╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮ 🆔➯ @rkhanjani ╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 📖 🔆🌸 🔶🔹اول قدم این است که ما بیدار بشویم و توجه‏‎ ‎‏کنیم به اینکه عالم طبیعت چی هست؛ و ما در عالم طبیعت به کجا‏‎ ‎‏می رویم؟ در سیر هستیم همه، این سیر به کجا منتهی می شود؟ این‏‎ ‎‏اول قدمی است که برای کسانی که سلوک «الی الله » می کنند. اول‏‎ ‎‏قدم این است که بیدار بشوند؛ غفلت را کنار بگذارند؛ توجه به‏‎ ‎‏معنویات بکنند؛ به ماوراء طبیعت بکنند. این راهِ یک راه طولانی‏‎ ‎‏است که ما در اوایلش واقع هستیم؛ و باید سیر بکنیم، و تا آخر‏‎ ‎‏سیر بکنیم. اگر در حال غفلت ما را سیر دادند و ما بیدار نشدیم تا‏‎ ‎‏وقتی که از عالم طبیعت بیرون رفتیم، ما سعادتمند نیستیم.‏ 🔶🔹‏‏چنانچه بیدار ‏‏[‏‏شدیم‏‏]‏‏ و راه را یافتیم و آن راهی که خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی فرموده است راه مستقیم است، راه «الی الله » است،‏‎ ‎‏ما آن راه را طی کردیم، از انحرافات کناره گرفتیم، توجه به خدا،‏‎ ‎‏توجه به احکام خدا کردیم، این راهی که قهراً ما را می برند، با قدم‏‎ ‎‏اختیار آن مقداری که مربوط به اختیار است طی کردیم، وقتی که از‏‎ ‎‏اینجا منتقل شدیم به عالم دیگر، همۀ آن سعادت، همۀ آن نور‏‎‏‏است‏‏. 🔶🔹این ، دارِ است: ‏‏ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ‏‏ اگر ما‏‎ ‎‏تکلیف خودمان را دانستیم و بیدار شدیم و فهمیدیم که باید سیر‏‎ ‎‏کنیم «الی الله »، باید کنیم برای خدا، کنیم برای خدا، و‏‎ ‎‏در همۀ ابعادی که هستیم و داریم به تکلیف خودمان، به‏‎ ‎‏تکلیفهایی که خدای تبارک و تعالی به وسیلۀ برای ما بیان‏‎ ‎‏فرموده است عمل بکنیم، راه مستقیم را طی بکنیم، منتهی‏‎ ‎‏می شویم به . 🖍 ، مقدمۀ ‏👇 ‏‏اول است: ‏‏قُلْ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لله ِ.‏‎.. ... 📗منبع:تهذیب نفس وسیروسلوک ازدیدگاه امام خمینی(س) 〰〰🔸〰〰 @erfaneamali