14021214.mp3
18.18M
▫️🖌 حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🟪 درس خارج کلام
▪️ موضوع: نبوت (حقیقت و خاستگاه پیامبری)
👈 دلیل نهم آقای سروش: قرآن و علم زمانه
▫️قرآن و خلقت آسمان های هفت گانه
▫️نقد و ارزیابی
▫️قرآن و شهاب های آسمانی
▫️قرآن و خروج نطفه از میان صلت و ترائب
▫️قرآن و نسبت دادن تعقل به قلب
🟣 جلسه پنجاه و سوم
☀️۱۴۰۲/۱۲/۱۴
@kharejkalam
14021215.mp3
14.8M
صوت: درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔹 موضوع: مراجعه 58 از کتاب المراجعات
👈🏼 نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
🔸اشکال دیگر: نامناسب بودن زمان و مکان اعلان امامت
🔸 نقد و ارزیابی
🟧 جلسه سی ام
☀️۱۴۰۲/۱۲/15
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
14021216.mp3
15.4M
صوت: درس #خارج_امامت، بر اساس کتاب المراجعات
▪️حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
🔹 موضوع: مراجعه 58 از کتاب المراجعات
👈🏼 نقد و ارزیابی اشکالات حدیث غدیر
🔸بیکار نباشیم و به هر طریقی کاری برای اسلام انجام دهیم
🔸 در تبلیغ دین چه بگوییم و چگونه بگوییم؟
🔸 اشکال صاحب «الامامه و النص» بر حدیث غدیر
🔸 نقد و ارزیابی
🟧 جلسه سی و یکم
☀️1402/12/16
🌹 اللّهُمَّ عَجل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹
@kharejkalam
14021216a بیکار ننشینم.mp3
3.72M
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد:
| استفاده از فرصت بی نظیر ماه مبارک رمضان
#نکته_های_کوتاه
📥 متن 👇
🌐@kharejkalam
🔰نکته ای کوتاه از حضرت استاد:
| استفاده از فرصت بی نظیر ماه مبارک رمضان
⭕️ بیکار نباشیم و به هر طریقی کاری برای اسلام انجام دهیم
🔸ماه رمضان، ماه بسیار بزرگ و پربرکتی است و فرصت بی نظیری را ایجاد می کند. برای ما طلاب علاوه بر این مسائل، توفیق تبلیغ و ترویج دین نیز وجود دارد، و این همراه راهی است که به خاطر آن وارد حوزه علمیه شده ایم. امروزه شرایط و ابزارهای تبلیغی متنوع شده و با گذشته متفاوت است. یک روش آن، روش سنتی و حضور در مکان های مختلف است؛ روش دیگر آن استفاده از فضای مجازی است که فرد می تواند توسط آن جمع وسیعی را پوشش دهد. استقبال گسترده از فضای مجازی نیز نشان می دهد که این ابزار می تواند وسیله خوبی برای تبیلغ و نشر دین باشد.
🔸اگر شرایط برای ما طلاب فراهم است در خانه نمانیم و هجرت کرده و به مکان هایی که نیاز است برویم، و اگر این شرایط فراهم نیست لاقل از طرق دیگر به این مسئولیت بپردازیم. نباید این فرصت تبلیغی را از دست داد. امروزه تبلیغات مسموم فراوانی از سوی دشمنان صورت می گیرد و ما باید توانمان را در این زمینه مضاعف کنیم، و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، در زمینه جهاد تبیین تلاش کنیم.
⭕️ در تبلیغ دین چه بگوییم و چگونه بگوییم؟
🔸محور آنچه باید گفته شود همان سه رکن مباحث اسلامی یعنی اعتقادیات، اخلاقیات و احکام است. نباید نسبت به این مسائل و بیان احکام غفلت شود، البته بیان احکام هم باید به صورت گزینشی و بیان مسائل مبتلا به باشد. بحث اعتقادات نیز باید بیشتر برای مخاطب جوان و نوجوان بیان کرد، زیرا افراد میان سال به بالا، اعتقاداتشان شکل گرفته و آسیب چندانی متوجه آنها نیست. در بیان اعتقادات نیز بهتر است با رویکرد پاسخ به شبهات مباحث مطرح شود، مانند اینکه اجازه داده شود، مخاطبین سخنان و شبهات ذهنی خود را آزادانه بیان کنند و بعد پاسخ داده شود.
🔸روش تبلیغی هم باید بر اساس روش پیامبر اکرم (ص) باشد. ایشان «طبیب دوار بطبه» بودند و لذا این روحانی است که باید به سراغ مردم برود. این رسم و شیوه ای که ما به مسجد برویم تا مردم بیایند و بعد ما صحبت کنیم، روش خیلی موفقی نیست و همه جا جواب نمی دهد. گاه باید به سراغ خانه ها رفت و مسجدی تربیت کرد. باید با سر زدن به مردم و گفت و گو با آنها این راه را باز کرد. متاسفانه برخی تبلیغات بر علیه روحانیت باعث ایجاد دافعه در میان برخی شده است و باید اینها را با ایثار و از خودگذشتگی ترمیم کرد. نکته دیگر اینکه اگر طلبه برای تبلیغ به جایی رفته است، در صورتی که جایی برای ماندن دارد، همان جا و میان مردم بماند و با آنها حشر و نشر داشته باشد.
🔸کارهای تبلیغی بسیار ارزشمند است. قرآن کریم می فرماید: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسيبا» . به هر طریقه ای که می شود باید برای اسلام و نشر معارف کاری انجام دهیم و بیکار نباشیم؛ اگر کار تحقیقی است، اگر کار تبلیغی مستقیم است، اگر استفاده از فضای مجازی است.
نکته دیگر پرداختن به مناسبات ها است که کار تبلیغی را جذاب می کند و لازم است که از قبل برای آن مناسبت ها برنامه ریزی شود.
🔸امیدواریم که خداوند متعال توفیق دهد تا بتوانیم آن مسئولیتی که بر دوش داریم را در حد توانمان عمل کنیم.
@kharejkalam
💎توصیه پیامبر خدا (ص) درباره جوانان
✳️پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
🔸اوصیکُمْ بِالشُّبّانِ خَیْرا فَاِنَّهُمْ اَرَقُّ اَفـْئِدَةً اِنَّ اللّه َ بَعَثَنی بَشیرا وَ نَذیرافَحالَـفَنِی الشُّبّانُ وَ خالَفَنِی الشُّیوخُ
🔹 شما را به نیکی با جوانان سفارش می کنم، چراکه آنان دل های رقیق تری دارند؛ بهراستی که خداوند مرا بشارتدهنده و هشداردهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند.
📚سفینة البحار، ج ۲، ص ۱۷۶
#گزیده_های_اعتقادی | آزادی عقیده و جهاد اسلامی
💡 قسمت اول:
🤔 آیا جهاد اسلامی با اصل آزادی عقیده و مذهب سازگاری دارد؟
🔹 جهاد با دشمنان اسلام، یکی از فرایض مهم اسلامی است. قرآن کریم مؤمنان را به جهاد با جان و مال خویش در راه خدا دعوت میکند. جهاد با جان، یا جهاد مسلحانه دو گونه است؛ یکی جهاد ابتدایی و دیگری جهاد دفاعی. درباره جهاد دفاعی در ارتباط با مسأله آزادی بحثی نیست، چرا که دفاع از جان، مال، عقیده، دین و آیین و آنچه برای انسان اهمیت و حرمت دارد یکی از حقوق طبیعی بشر به شمار میرود، اما درباره جهاد ابتدایی این اشکال مطرح شده است که این جهاد با آزادی عقیده و مذهب و اینکه گفته شده اسلام طرفدار تحمیل عقیده و مذهب بر دیگران نیست –منافات دارد؛ جرا که در این جهاد، مسلمانان بدون اینکه از طرف کشور یا ملتی مورد حمله و یا تهدید واقع شده باشند، جهت بسط و گسترش اسلام به سرزمینهای دیگر یورش میبرند، و از آنان میخواهند تا به آیین اسلام ایمان آورند.
🔹 این امر سبب شده است که عدهای از مستشرقان گسترش اسلام را در سرزمینهای دیگر –خارج از شبه جزیره عربستان- نتیجه قدرت نظامی و شمشیر معرفی کرده و اسلام را به عنوان دین خشونت و شمشیر معرفی کنند (نمونههایی از این دیدگاه را دکتر شوقی ابوخلیل در کتاب «الاسلام فی قفص الاتهام» و گوستاولوبون در کتاب «تمدن اسلام و عرب» نقل کردهاند).
👇 پاسخ:
🔹 در پاسخ به این اشکال لازم است از یک طرف، ماهیت جهاد ابتدایی، اهداف، احکام و آداب آن از دیدگاه اسلام مورد مطالعه قرار گیرد و از طرف دیگر، فتوحات مسلمانان از نظر تاریخی و چگونگی برخورد آنان با ملتهای مغلوب بررسی شود.
⭕️ 1. دفاع از کیان اسلام و امت اسلامی
🔹 نگاهی گذرا به آیات جهاد در قرآن کریم این حقیقت را روشن میکند که در اسلام جنگ و جهاد مسلحانه با دیگران نقش بازدارنده، دفاعی، امدادی و یاری دادن مظلومان، و مبارزه با ستمگران دارد و هرگز به عنوان یک روش برتر برای توسعه قلمرو اسلامی تشریع نشده است.
🔹 در نخستین فرمانی که در تاریخ تشریع اسلامی درباره جهاد صادر شده آمده است: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ * الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ» (سوره حج، آیههای 40 -39) به مجاهدان اجازه پیکار داده شد، زیرا آنان مورد ستم واقع شدند، و خداوند بر نصرت آنان تواناست. آنان کسانیاند که به ناحق و به جرم اینکه خدا را پروردگار خود میدانستند، از سرزمینشان بیرون رانده شدند.
🔹مسلمانان در مدت سیزده سال که پیامبر اکرم (ص) در مکه اقامت داشت و مردم را به آیین اسلام دعوت میکرد، مورد شکنجههای فراوان مشرکان قرار داشتند. آنان از پیامبر (ص) درخواست کردند تا به آنها اذن جنگ و پیکار دهد، ولی آن حضرت آنان را به صبر و شکیبایی در برابر آزارهای مشرکان توصیه میکرد. اما آن هنگام که آنان توسط مشرکان از شهر و دیار و خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدند، و مال و ثروتشان توسط مشرکان تاراج شد، خداوند به آنان اجازه پیکار داد. آیا چنین پیکاری جز دفاع از حقوق طبیعی و مشروع انسانی، ماهیت دیگری دارد؟
🔹قرآن کریم در جایی دیگر میفرماید: «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» (سوره بقره، آیه 190): در راه خدا با کسانی که با شما میجنگند، نبرد کنید و از حدود الهی تجاور نکنید، زیرا خداوند تجاوزگران را دوست ندارد.
🔹 این آیات نیز بیان میدارد که مسلمانان وظیفه دارند با کسانی به پیکار برخیزند که آهنگ جنگ با آنان را دارند و نباید در جنگ با دیگران راه تعدی را برگزینند؛ مانند اینکه پیش از دعوت دیگران به آیین توحید و روشن شدن حقیقت برای آنان، اقدام به جنگ کنند، یا بدون اینکه دیگران قصد جنگ با آنان داشته باشند، جنگ را آغاز کنند، یا در جنگ با دشمن کودکان و زنان و افراد ناتوان را بکشند، یا دعوت به آتشبس را نپذیرند و مانند آن (ر.ک: المیزان، ج2، ص 61). آنچه از این آیات به دست میآید این است که جهاد با کافران نوعی اقدام تلافیجویانه و بازدارنده است، تا آیین اسلام و امت اسلامی از خطر تعدی کافران در امنیت بسر برد.
🔹 قرآن کریم تصریح میکند که خداوند مسلمانان را از روش مسالمتآمیز و آمیخته با احسان و عدالت با کافران باز نداشته است، بلکه تنها آنها را از داشتن رابطه دوستانه با آن دسته از کافران که مسلمانان را از دیارشان بیرون کرده و با آنان به جنگ پرداختهاند برحذر داشته است (سوره ممتحنه، آیههای 9 -8).
🔹 این قانون اسلامی، عادلانهترین، حکیمانهترین و انسانیترین قانونی است که میتوان درباره برخورد با دشمنان و بیگانگان تصور نمود، زیرا آنگاه که بیگانگان قصد توطئه، خصومت و جنگ با امت اسلامی نداشته باشند، نه تنها نباید با آنان جنگ کرد، بلکه احسان و نیکی به آنان نیز پسندیده است، ولی آنگاه که دست به توطئه و خصومت میزنند، نباید با آنان پیوند دوستی برقرار کرد، چرا که چنین پیوندی مایه سرشکستگی و ذلّت امت اسلامی خواهد شد.
#گزیده_های_اعتقادی
📙برگرفته از کتاب «آزادی از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم»، حضرت استاد ربانی گلپایگانی
🔍 ادامه را در قسمت بعد بخوانید:
@kharejkalam
📣 #مباحث_امامت
| 9 روش زیبا در تشخیص صحت احادیث
🔹 ابن صدیق الغماری الشافعی (م 1380 ق) یکی از عالمان برجسته اهل سنت است که برای اثبات صحت و درستی حدیث مدینه العلم، از 9 روش جالب استفاده کرده است.
🔹 وی در این باره کتاب «فتح الملک العلی بصحه حدیث باب مدینه العلم علی(ع)» را نوشته است. روش های بکار رفته در این کتاب آن قدر برای متخصصان این فن جالب است که علامه امینی صاحب کتاب گرانسنگ «الغدیر» درباره آن گفته است: «اگر سن من بالا نرفته بود آن قدر این کتاب را می خواندم تا حفظ شوم».
✅ از نکات جالب این کتاب پرداختن به مباحث علم رجال و حدیث شناسی به صورت کاربردی است. در سلسله مباحثی که برگرفته از درس خارج امامت حضرت استاد ربانی گلپایگانی است، به بیان مختصر و روان این روش ها می پردازیم.
#مباحث_امامت
#استاد_ربانی_گلپایگانی
@kharejkalam