هنگامى كه من وارد حوزه شده بودم، افرادى كه دلسوزى مىكردند و استعداد مرا مىشناختند، مىگفتند: «پسرم! آخر آخوندى چه فايدهاى دارد؟ اصلًا آخوندى دورهاش گذشته».
و گاهى مىگفتند: «ببين آخوندها چقدر بد هستند و چه كارها كه نكردهاند!» و شروع مىكردند دادِ سخن دادن در اين زمينهها- و چقدر براى من خوب بود كه مسائل و گرفتارىها را از اول برايم مىشمردند تا با آگاهى و آمادگى شروع كنم- و هنگامى كه خطابه طولانى آنها تمام مىشد، مىگفتم:
«اين حرفها را قبول دارم و بهتر از شما هم مىدانم و چون اينها را دانستهام مجبور شدم كه در اين راه بيايم. اگر به اندازه احتياج، آخوند و روحانى داشتيم، كه به من احتياج نبود. اما حالا شما هم بايد بياييد تا اين زمينه پر شود و به اندازه احتياج و نياز اجتماع، فقيه در دين تهيّه شود و آنگاه به كارهاى ديگر بپردازيم؛ چون اجتماعى كه مغز و قلبش گرفتار است، فكر و روحش عليل است، نمىتوان برايش لباس قشنگ و وسايل قشنگ و مدرن و تكنيك پيشرفته درست كرد؛ چون اين تكنيك پيشرفته با اين فكر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودى و هلاكت ما خدمت نمىكند، جز تيغ دادن در كف زنگى مست نيست!»
و در اينجا بود كه همان خطابهسرايان زبردست، با بيچارگى مىگفتند: «آخر ما كار داريم و بار داريم و فلان داريم و بَهمان داريم». و من مىگفتم: «وقتى كه انسان كارهاى زيادى پيش رو دارد، بايد به ترتيب «الأَهَمُّ فَالأَهَم» شروع كند و با ملاك اهميت جلو بيايد. مگر اين تربيتها و آدمسازىها و درمان دردها، بيكارى است؟! اين بزرگترين نياز و بزرگترين احتياج و در نتيجه بالاترين كار است».
«آخر آدمهايى كه از درون پوك و فاسد شدهاند، طبيب و مهندس مىخواهند چه كار؟! يا مربّى مىخواهند و يا جلّاد. و تازه اينقدر داوطلب در آنطرف هست كه هر سال پشت ديوار كنكور روى هم كپك مىزنند و گند مىگيرند. پس براى اين طرف هم بايد كارى كرد و با اين توجه شروع به كار كرد، كه همه فاسد و بد هستند و همانطور كه مىگوييد فلان و بَهمان هستند».
و در اينجا بود كه مىگفتند: «آخر اين كارها هم نتيجه ندارد. اين همه آخوند، مگر چه كردهاند؟!» و در اينجا بود كه مشتشان باز مىشد، مىگفتم: «تا به حال مىگفتيد همه بد هستند و فلان و بيسار هستند. خب، از بدها چه توقع داريد و چه كارى مىخواهيد؟!»
و مىگفتم: «بر فرض اينها كارى نكرده باشند، اين وسيله تبرئه شما نمىشود و دليل نشدنِ كار نمىشود. شما دستها را بالا بزنيد و مريضها را درمان كنيد و از غرق شدهها دستگيرى نماييد و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذاريد تا هر كس بخواهد نجات بيابد و هر كس نخواست و از روى نخوت و عناد درمان نپذيرفت، با حجت تمام جان بكند و بميرد». 📕روحانيت و حوزه: مشكلات و راهكارها، ص: 177
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🔰 بايد حق آن گونه مطرح شود كه باطل بهره نگيرد.
استاد علی صفایی حائری (عینصاد)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی
✅ تفکّراسلامی.
ما با #ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید #دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمیافتد، جسمها به کار نمیافتد. این فرقِ بین #تفکّراسلامی و تفکّرات غیر اسلامیاست.۱۳۹۵/۱۱/۹
📡فرهنگ و کار فرهنگی
🆔 eitaa.com/joinchat/896729092C87611175bc
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🔰اگر آرام نگرفتیم
رنج ها غالبا مربوط به هواى نفس است. در واقع ما اگر عمل به تكليف كرده باشيم همان ما را آرام مى كند.
اگر امر حق محرك ما باشد، امتثال آن امر بايد ما را آرام كند، اگر امتثال كرديم و آرام نگرفتيم و هنوز بحرانى هستيم، هنوز در رنجيم، نشان مى دهد محرك ها چيزهاى ديگر بوده است. عبادت صحت مى آورد. چيزى تحريك نشده و ارضاء و اغناء نشده در ما باقى نمى گذارد كه اعصاب ما را خرد كند و ما را از بين ببرد.
📚شرح دعای مکارم الاخلاق | ص ۱۳۷
استاد #علی_صفایی (عین-صاد)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔰 حجم عمل مهم نيست، مهم ريشه هاى عمل و توجه ها و عنايت هايى است كه يك عمل را همراهى مى کنند.
❞ عینصاد
📚 #قیام
#️⃣ #جمله_کوتاه
📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ قدمی برداریم ﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #استوری #قدمی_برداریم
📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود کیفیتهای مختلف از آپارات:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.aparat.com/v/3UHNG
🌐سایت انتشارات لیله القدر
WWW.EINSAD.IR
╭✤ @Einsad ✤╮
صفایی اکنون در میان ما نیست، چه خوب و البته خوش بود اگر آنها که دل در گرو انسان دارند، پیش از اینکه هستی و موجودیشان تبدیل به خاک شود، از دانایی و دارایی و از خانه و خانواده و از تمام نعمتهایی که نزد آنهاست، سهمی برای دیگران میگذاشتند. به راستی کجا هستند مردان و زنانی که در عصر غریب غیبت، زیر بار تنهایی آدمها بروند و سفرهای باز کنند که در کنار آن دلضعفهها و دلخوریها و دلمردگیهای مردمان علاج شود و در امتداد آن راهی به ملکوت خدا بیابند؟
متن کامل این یادکرد را در لینک زیر بخوانید:
https://www.ettelaat.com/?p=630555
یادکرد استاد علی صفایی حائری_ تیرماه ۱۴۰۱_ روزنامه اطلاعات
هدایت شده از ذکری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 به زودی میفهمی! مفت نداند نعمت ها را!
✳️ یه سوال ✳️
❓با نعمت هامون چه کردیم...
❓بهره ای برای مقصد نهایی امون گرفته ایم؟
🎙 عینصاد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال یادداشت های تربیتی ذکری
🆔 https://eitaa.com/zeekra
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ اولین ظالم بر محمد و آل محمد ﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #استوری #اولین_ظالم_بر_محمد_و_آل_محمد
📢 |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود کیفیتهای مختلف از آپارات:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.aparat.com/v/aHoe4
🌐سایت انتشارات لیله القدر
WWW.EINSAD.IR
╭✤ @Einsad ✤╮
14_SOSH09-_Ostad_Safaei_Haeri-_Safaye_Del_(9).mp3
3.47M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔈 ملاعبه با مشکلات 👌
🔺بتهای لطیف!
#حالتها
#کارهای_خوب
#انکسار
#قول_سدید
#استاد_صفایی_حائری
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از ذکری
بسم الله
📝تولد دوباره
🔸تو يك بار از مادر متولّد شدى و اين بار بايد از خودت بيرون بيايى؛ از نَفس، از غريزه ها، از عادتها متولّد شوى؛ كه #عيسى مى گفت: «لا يَلِجُ فِى الْمَلَكُوتِ مَنْ لايُولَدُ مَرَّتينِ»؛ كسى كه دو بار #متولّد نشود، به ملكوت خدا راهى ندارد.
📚نامه های بلوغ، ص 17
🔸كسى كه دوبار #متولد نشود به ملكوت راه نمى يابد. كسى كه از خودش بيرون نيامده، همان حيوان است كه با غريزه حركت مى كند و با طبيعتش راه مى رود و بر اساس بازتاب ها و عمل و عكس العمل زندگى مى كند.
📚صراط، ص 97
💠پ.ن: تقدیم و تبریک به همهی کسانی که به فکر تولد خودشون هستن!
#عین_صاد
📌کانال یادداشتهای تربیتی «ذکری»
🆔 https://eitaa.com/zeekra
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🔰 انسان به خاطر کسریها و ضعفهایی که در او هست میخواهد عیب خود را با معیوب کردن دیگران به پوشاند.
🔰طلب زمينه روحى مناسبى را از خدا می کنى كه كسریهاى تو را جورى جبران كند كه عكس العملى برخورد نكنم. نه تنها بدى نكنم، بلكه احسان كنم؛ چرا كه انسان به خاطر كسریهاو ضعفهايى كه در او هست میخواهد عيب خود را با معيوب كردن ديگران بپوشاند.
خدايا! در من زمينهاى از تسديد را فراهم كن، كسریهاى من را به گونهاى پر كن تا من بتوانم در مقابل كسانى كه به من بدى كرده اند خوبى كنم.
🔰اين نوع برخورد يك زمينه روحى مى خواهد، كه انسان وقتى به او ضربه وارد مى شود، فريادش در نيايدو عملش در رابطه با طرف مقابل عكس العمل و بدون تأمل نباشد كه تو هم چه كردى و ...در مقابل ضربهاى كه خورده در مقام احسان نيست، بلكه مثل او عمل مى كند و اين به خاطر كسریها و ضعفهايى است كه در ما هست و مى خواهيم عيب خود را با معيوب كردن ديگران بپوشانيم و در مقام انتقام از ديگران بر مى آييم.
استاد #علی_صفایی (عینصاد)
📚 شرحی بر دعای مکارم الاخلاق، ص ۹۶
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🔰مذهب عاطفی؛ افیون ملت ها
🔺مادام كه سنجشى در ميان نباشد، ناچار عادت ها و سنت ها و تعصب ها ميانه دارى مى كنند و گرد و خاك بالا مى آورند و انسان را كور مى سازند و او را از حركت و رشد و پيشرفت باز مى دارند.
🔺 اما هنگامى كه از روى سنجش انتخاب كنيم آن وقت ديگر تعصب و سنت و عادت مى ميرند و شناخت و عشق، ما را به حركت و پيشرفت وا مى دارند.
🔺هر حقيقت متحركى هنگامى كه از سنجش و انتخاب نباشد و به عادت و تقليد رسيد در واقع به قبرستان خود رسيده و با دست خويش گور خود را كنده است.
🔺هر مذهب هنگامى كه از سنجش و انتخاب و تفكر و تعقل جدا شد از شور و عشق و حركت جدا شده و نه تنها از حركت ايستاده كه از حركت بازداشته و خود، سنگ راه گرديده است.
🔺 و اين است كه از جامعه و زندگى روزمره كنار مى افتد و از زمين بالا مى رود و به آسمان مى رسد و فقط روزهاى يك شنبه پايين مى آيد، آن هم فقط در كنيسه!
🔺بزرگ ترين جنايت به مذهب اين است كه آن را از تفكر و تعقل جدا كنيم و غير برهانى و عاطفى جلوه بدهيم، كه هر كس براى دلش به آن روى مى آورد
🔺چون اين مذهب عاطفى و آرام بخش همان است كه افيون ملت ها مى شود و دستاويز مادى گرى و عامل ضد مذهب!
استاد علی صفایی (عینصاد)
📚 اندیشه من | ص ۳۳
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang