هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
292495106_-2041991998.mp3
17.73M
✨نظام تربیتی در نگاه اندیشمندان مسلمان
1⃣ #استاد_علی_صفایی
🔹در اندیشه های مرحوم صفائی، حتی زمانی که از «نظام سیاسی اسلام» گفتگو میکنند ،شروع بحث با تربیت است.
🔹اولین دغدغه مرحوم صفائی، اصالت و استناد طرح به آیات و روایات ست.
🔹تربیت از نگاه مرحوم صفائی، آغازِ همه چیز است.
🔹اولین هدف تربیت اسلامی از نظر مرحوم صفائی،این است که انسانها امکان انتخاب پیدا کنند.
🎙#استاد_غنوی
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
139665152_2028098111.mp3
19.48M
✨نظام تربیتی در نگاه اندیشمندان مسلمان
2⃣ #استاد_شهید_مطهری
🔹شهید مطهری برای به فعلیت در آوردن تربیت، سه عامل مطرح میکند: آزادی، امنیت، ایجاد زمینه و تغذیه تربیتی...
🔹سه حیطه تربیتی داریم : تربیت عقلی، تربیت قلبی و تربیت بدنی..
🔹لازمه تربیت عقلی، داشتن نظام فکری، ابزار تربیت قلبی تصفیه و ابزار تربیت بدنی، کار است...
🎙#استاد_هاشمیگلپایگانی
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
481632000_-1975068095.pdf
298.7K
✅ اضطرار به ولی +
شرایط و اصول مقایسه دو اندیشه
❇️ *بررسی تطبیقی چهارچوب اندیشههای استاد علی صفایی حائری و شهید مطهری*
📝 متن سخنرانی #استاد_حجتالاسلامهادیزاده شیرازی
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از محتوای تربیت دینی 🇵🇸 کودک و نوجوان
1003364099_-1548890883.mp3
20.36M
✨نظام تربیتی در نگاه اندیشمندان مسلمان
3⃣ #استاد_شهید_صدر
🔹آنچه شهید صدر را از دیگران متمایز میکند، این است که شهید صدر تربیت را در چهارچوب نظام های اجتماعی اسلامی می بیند.
🔹اگر در پی تحقق دین در همه عرصه های زندگی هستیم، راهی غیر از نظام سازی نداریم. با توصیه و درس اخلاق درست نمیشود.
🎙#استاد_ملکزاده
🌷🇮🇷🌷
بررسی و نقد روششناسی فهم قرآن در آثار صفائی حائری
پایان نامه دکترا، مجید حیدری نیک، دانشگاه معارف
چکیده:
یکی از اضلاع مهم معرفتی علوم، مبحث روششناسی است. روششناسی صحیح میتواند پژوهشگران را به کشف حقایق علوم نزدیک کند این مهم در همه دانشها ضروری است، اما در علوم معرفتی که متضمن هدایتبخشی در چگونگی حیات انسان است، نظیر علم تفسیر ضروریتر مینماید. ازهمینرو معرفی و نقد آثار علمی در ارزشیابی و تبیین واقعیتها و برطرف کردن کاستیها در حوزه پژوهش نقش بسزائی دارد. یکی از شخصیتهای تأثیرگذار در حوزههای علمیه و دانشگاههای کشور و در دوره معاصر که شایسته است آثار قرآنی ایشان مورد مداقه و بحث و بررسی قرار گیرد، استاد علی صفائی حائری است. مهمترین هدف این رساله بررسی و تحلیل، ارزیابی و سنجش مبانی و روشهای تفسیری ایشان جهت راهیابی به شیوه صحیح تفسیر قرآن و الگوسازی برای پژوهشگران قرآنی بوده است؛ همچنین اثبات استقامت و برتری دیدگاههای اصیل تفسیری در برابر نظراتی که امروزه در میان برخی دگراندیشان در مجامع علمی مطرح می باشد. سؤال اصلی این رساله چیستی و چگونگی مبانی و روشهای برداشت از قرآن از دیدگاه نویسنده مورد نظر بود. اینکه ایشان با چه هدف و رویکردی به این کتاب الهی نگریسته، قضاوتهای کلی و پیشینی و روش برداشت وی از قرآن چه بود و چه وجه تمایزی با دیگر مفسران داشت، مورد بررسی قرار گرفت. این نوشتار در قسمت مبانی چهار محور مهم را مورد بررسی قرار دارد: نخست بهدست آوردن نظریههای اولیه در مورد شناختهایی که یک مفسر باید دارا باشد؛ دوم پیشفرضهای مرتبط با هویت قرآن؛ سوم شناخت باورها و دیدگاه های مرتبط با چگونگی فهم قرآن و چهارم بررسی منابع تفسیری. در قسمت روشهای برداشت از قرآن دو حوزه مورد بررسی قرار گرفت: یکی شناخت شیوههای دستیابی به مهارتهای لازم برای فهم معنا و مدلول مفردات و گزارههای متنی و دوم آگاهی از معارتهای لازم در جهت فهم مقاصد و هدایت کلی قرآن کریم. درنهایت در بخش آخر به ارزیابی و نقد فرآورده تفسیری ایشان در حوزه مبانی و روشها و برداشتهای تفسیری پرداخته شد. در پژوهش حاضر سعی شده است تا ضمن استخراج، تبیین و تحلیل و ارائه نظاممند روششناسی فهم قرآن در تفسیر استاد صفائی حائری، دفاعی مستدل و منطقی از آن صورت بگیرد. بدیهی است این امر خطیر راه را برای نگاه تطبیقی و انتقادی به آرای ایشان هموارتر میسازد. یکی از نتایج مهم این رساله، الگوسازی تعامل بین مخاطب قرآنی و استاد مفسر در ساحت تلاوت آیات، ارجاع متشابهات به محکمات و زمینهسازی تدبر در آیات قرآن است. از دیگر نتایج این رساله نمایانسازی منسجم و نظاممند مزیتهای تفسیرنویسی نویسنده مورد بحث، ازجمله استفاده از روش تقسیر قرآن به قرآن، توجه به دو جنبه عقلانیت و احساس، نوآوری و نثر ادبی جذاب، اقناع مخاطب، دقت در طرح سؤال، تنظیم سؤال و تحلیل سؤال پیرامون آیات قرآنی، امعان نظر به نیازهای مخاطب و مخاطبشناسی، جوابگوئی به شبهات روز، عصری بودن برداشتها و تطبیق بر انسان معاصر، توجه ویژه به رویکرد هدایتی قرآن، تمرکز و ابتناء بر کتاب و سنت و حاکمیت روح روایات در تبیین و تنظیم تفسیر نویسی مؤلف مورد نظر میباشد.
بازخوانی سلوک معنوی از دیدگاه علی صفایی حائری
پایان نامه دکترا، محمد حسین شیخ شعاعی، دانشگاه ادیان
چکیده:
پاسخ به نیازها و دغدغههای نظری و عملی در حیطه معنویت همواره ضرورتی انکارناپذیر داشته است. یکی از این دغدغهها، چیستی و چگونگی سلوک معنوی است که باید در مراجعه به عارفان و اندیشمندان مختلف، پاسخ بگیرند. یکی از اندیشمندان معاصر که آثارش با اقبال عموم روبروست اما مورد بررسی علمی قرار نگرفته است، علی صفایی حائری است. به این منظور باید ابتدا نظام فکری منسجمی از اندیشه وی در دسترس قرار گیرد. از آنجا که مباحث معنویت در آثار صفایی، پراکنده و گاهی مبهم مطرح شدهاند، هدف این پژوهش، استخراج چهارچوبی منسجم در اینرابطه بوده که با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانهای آن را دنبال کرده است. در این راستا، ابتدا رابطه معنویت، عرفان، سلوک و معنویت اسلامی در اندیشه صفایی روشن میشود که در واقع بر ضرورت حرکت انسان در طرحی اصیل از دین متمرکز است. سپس اهداف سلوک معنوی از دیدگاه ایشان بازخوانی شده است که عبارتند از رشد، توحید، عبودیت، وسعت وجودی و رضا؛ که هر کدام در ارتباط با یکدیگر، فضای کلی اندیشه صفایی را در این بحث نشان میدهند. بررسی مبانی سلوک معنوی از دیدگاه صفایی نشان میدهد از جنبه معرفتشناختی، ایشان معتقد به برتری ادراکات اولیه و شناخت شهودی و نیز شناخت حق به وسیله خود حق و ذومراتب بودن شناخت است. در مبانی انسانشناختی وی، جایگاه آغازین انسان در مسیر شناخت، ترکیبمندی انسان، اهمیت بلوغ، آمیختگی انسان با غفلت و حرکت او به سوی «احسن تقویم» قابل ذکر است. از منظر خدا شناختی، ظهور خداوند در همه چیز، حاکمیت او، جایگاه او به عنوان معشوق و عاشق و نقطه نهایی قابل اتکا، اهمیت بیشتری دارد. از نظر هستیشناختی، یکپارچگی هستی، عدم وجود شرّ، وجود حقیقت باطنی، زیبایی و عدم پایداری هستی دنیوی و از نظر نجات شناختی، اهمیت مسیر سلوک، درونی بودن آن، نقش مربی، لزوم تجربه و تمرین و حسابرسی از خویش در اندیشه صفایی شناسایی شدهاند. در نهایت، به برنامه سلوک معنوی میرسیم که از شناخت شروع میشود و بر اساس آن به آزادی میرسد. آزادی زمینه را برای ایمانی فراهم میکند که از جنس گرایش قلبی و عشق است. این ایمان به عمل میانجامد و در سه بُعدِ ذکر، اطاعت و شکر نمود مییابد. در نهایت، سالک به مرحله اخبات میرسد که آن را از مسیر بلا و اضطرار و اعتصام دنبال میکند. نتایج این بررسیها نشان میدهد که اولا میتوان ساختاری منسجم را برای جمعبندی مباحث صفایی در سلوک معنوی ارائه داد و ثانیا این ساختار دارای نوآوریها، جذابیتها و قابلیتهای زیادی در پاسخ به مسائل سلوک معنوی است، ثالثا هماهنگیهای متعددی با دستگاه عرفان اسلامی دارد. با این حال، عدم شفافیت در روش برداشت و استناد به دین، بیسابقه بودن استعمال برخی مفاهیم و برخی سوءبرداشتها و تعمیمهای نادرست نسبت به عرفان اسلامی از اشکالاتی است که در مباحث صفایی به چشم میخورد.
هدایت شده از برنامه تلویزیونی کلمه
4_5949527262654107993.mp3
16.24M
🎧 صوت کامل کلمه چهلوچهارم - توسل
گفتگو با حجتالاسلام سیدعباس موسوی مطلق
#فایل_صوتی
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
🏷️@kalame_tv1
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
#حرکت
در سفر اربعین همه می خواهند بروند، کسی نمی خواهد بماند، هر کی را می بینی از جایی رسیده و میخواهد به جای دیگری برود.
انگار همه در حرکتند.
حتی غذا خوردن و استراحت شان هم فرق می کند، کوتاه و مختصر برای اینکه زودتر بروند. هر جایی پیدا کنند میخوابند هرچه باشد می خورند، هر جایی بشود می نشینند سخت گیری ندارند که حتما باید جای خوابم فلان باشد و غذایم بهمان باشد. چرا؟
چون می خواهند بروند قرار نیست بمانند.
این حالت خیلی قشنگ است این همان
حالی است که به ما گفته اند در کل زندگی
دنیا داشته باشید.
به فکر رفتن باشید، به مقصد بعد از دنیا
فکر کنید و اینجا را سخت نگیرید.
فرصت اربعین تمرین خوبی است برای
یاد گرفتن زندگی در حال حرکت، زندگی
مومنانه.
#تربیت_اربعینی
#اربعین_۱۴۰۲
🇮🇷 @Sh_Aviny
✴️ Eitaa.com/Sh_Aviny
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
سخنرانی.mp3
36.9M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام
📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی
🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب اول)
❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
سخنرانی.mp3
39.55M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام
📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی
🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب دوم)
❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
سخنرانی.mp3
40M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام
📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی
🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب سوم)
❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
سخنرانی.mp3
35.03M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام
📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی
🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب چهارم)
❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از موسسه جوانان آستان قدس رضوی
سخنرانی.mp3
41.16M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام
📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی
🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب پنجم)
❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از نوجهان
تربیت عاشورایی-تقلید-استاد غنوی.mp3
3.72M
🔸این #پادکست خیلی شنیدنیه....
تفاوت مهمی که قاسم بن الحسن(ع) با نوجوان های امروز داره می دونی چیه؟
چطور میشه که بچه ها اینقدر با هم متفاوت میشن؟
#استاد_غنوی
#تربیت_عاشورایی
#احلی_من_العسل
#نوجهان
🔅برای ورود به کانال، کلیک کنید
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆دعوت حوادث
عینصاد
@AkhbareFori
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 کارگاه آشنایی مقدماتی با فقه اجتماعی
با سرفصل های؛
▫️قرائت های فقه اجتماعی؛ حجتالاسلام دکتر ربانی
▫️مسائل فقه اجتماعی؛ حجتالاسلام دکتر غفاریفر
▫️روش شناسی فقه اجتماعی با رویکرد هنر؛ حجتالاسلام دکتر میرخندان
▫️رابطه فقه اجتماعی و علوم اجتماعی؛ حجتالاسلام دکتر آقاجانی
▫️منطق حاکم بر روابط اجتماعی از منظر فقه؛ حجتالاسلام دکتر خیری
💢جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانید از طريق پیام به آیدی مجازی @mhd_p135 در تلگرام و بله و یا ایتا یا تماس با شماره 09307861971 اقدام نمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_اجتماعی
#کارگاه_آشنایی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از فضائل 🌙ماهمن علي علیهالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شبی که گذشت شب اول ماه ربیع الاول « لیلة المبیت »
🔻بعد از دو ماه عزاداری و پیادهروی و موکبداری و هزینه و...
✨شب مقایسه و سنجش
🔺السَّلاَمُ عَلَى يَعْسُوبِ الْإِيمَانِ وَ مِيزَانِ الْأَعْمَالِ
⚡️مقایسه:
🔻مایه گذاشتنهای خودمان
🔺با ایثار و جانفشانی امیرالمومنین علیه السلام ارواحنا فداه
فداکاریای
#عاشقانه
#مستانه و خالصانه
#بدون_توقع جزا و شکور
#بدون_منّ و اذی
#کامل و سرشار
در آن
#بزنگاه تاریخی
#رسول_الله (صلی الله علیه وآله وسلم)
را #یاری نمودند تا #هجرت تاریخی خود را شروع نمایند و
#اسلام_تمدنی متولد شود. 💐
🔺به نقل مفسران بزرگ شیعه و نیز اهل سنت
شب نزول آیۀ ۲۰۷ سوره بقره است:
📗 "وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَئُوفٌ بِالْعِباد"
📚حاکم نیشابوری،المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۵؛ عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۰۱؛ زرکشی، ش البرهان، ۱۹۵۷م، ج۱، ص۲۰۶.
حداقل حاصل #بیدارترین_شبتاریخ با این مقایسه برای ما میتواند :
احساس #شرمساری و #بدهکاری باشد.
تنها با این حالت، دل برای روئیدن آمادهتر میشود تنها با این #هوای_تازه
میتوان #بهار_اول سال جدید قمری را آغاز کرد.
که
حتی خیال نای اسماعیل خود را
همسایه با تصویری از خنجر نکردیم !!
مرحوم #قیصر_امینپور
با این مقایسه و زمینه میتوان به استجابت دعای زیبای این ساعات امیدوارتر بود:
که
" وَ اجْعَلْنَا فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ
بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین"
"معبودا بحق محبوبان درگاهت بحق الحسین علیهالسلام رستگارمان کن"
#ربیع_الاول💐
🌷🇮🇷🌷
* اندیشکده فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می کند*
📌 *طرح مطالعاتی آثار استاد صفایی حائری (عین.صاد)*
⏱️ مدت زمان دوره: ۲۰ جلسه
📜 *سرفصلهای دوره:*
🔹️ چیستی و چرایی، چگونگی تربیت
🔹️نظام تربیتی اسلام
🔹️ شناخت تيپهای شخصیتی مختلف در تربیت
🔹️ ویژگیهای مربی
⭕️ *برای پاسخ به این سؤالات و ده ها سوال دیگر از منظر استاد صفائی حائری، دعوت میکنیم در این طرح مطالعاتی شرکت نمایید.*
📆 *مهلت ثبت نام:* تا ۷ مهر ماه
📲 این دوره به صورت *برخط* (آنلاین) برگزار میشود.
🔔 همراه با اعطای *گواهی*
🌐 *ثبت نام در سایت کرامت:*
www.keraamat.ir
✅ https://ble.ir/farhang_tarbiat
✨رساله «طراحی بسته معنادرمانی بر اساس دیدگاه آیت الله صفایی حائری و تعیین اثربخشی آن بر هویت دینی و خودکارآمدی تحصیلی» 📕فرانکل(1965) معتقد است انسان مدرن وسیله برای زیستن دارد اما معنایی که بخاطر آن زندگی کند ندارد. بیماری دوران ما بی معنایی یا خلا وجودی است( به نقل از کری، 1385). در برابر این بی بیماری قرن، معنادرمانی که یک رویکرد فلسفی درباره ی مردم و وجود انها است به مضامین و موضوعات مهم زندگی مانند معنای رنج، خلاء وجودی، مرگ و زندگی، آزادی و مسئولیت پذیری در قبال خود و دیگری، معنایابی و کنارآمدن با بی معنایی می پردازد.