eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
640 دنبال‌کننده
548 عکس
320 ویدیو
98 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شبکه مربیان
گزیده شماره 1 مباحثه و تحلیل و دقت در جواب زیر می تواند آورده های زیادی برای مربیان به همراه بیاورد. اولا اینکه با متربیان نامه نگاری وجود داشته باشد و سپس اینکه در پاسخگویی چه اصولی باید رعایت شود را با تحلیل نامه زیر به دست بیاورید. 👌جواب استاد صفایی به نامه‌ی یک جوانِ گرفتارِ بسمه تعالى ✋ حضور محترم برادر خوبم سلام محسن جان نامه پر شور و صادقانه تو را خواندم از صداقت و از سوز تو لذّت بردم. گر چه تو در رنج و سختى دست و پا مى‌زنى ولى براى من كه علامت زندگى و حركت و مبارزه را در تو مى‌بينم اين تب و تاب و اين عكس العمل‌هاى متفاوت معناى ديگرى دارد. من به خاطر تجربه‌هاى زيادى كه دارم براى تو چند نكته را بازگو مى‌كنم؛ 1️⃣ اين فراز و نشيب‌ها تمام شدنى نيست. مادام كه راه نيفتاده‌اى مشكل برخورد و تصادف ندارى، فقط مشكل ماندن و گنديدن هست. با شروع حركت درگيرى شروع مى‌شود و با تصميم و انتخاب تو، مبارزه شدت مى‌يابد. هر چه قدر ارزش تو و انتخاب تو و عمل تو بيشتر شود، هجوم وسوسه‌ها و شيطنت‌ها زيادتر خواهد بود. من از هجوم وسوسه‌ها و درگيرى‌ها مى‌فهمم كه ارزش بيشترى به دست آورده‌ام. از هجوم راهزن‌ها بايد بفهمى كه متاع و كالاى ارزشمندى دارى ، پس براى مبارزه آماده باش! اين مبارزه در سه جبهه شكل مى‌گيرد : در مرحله ذهن و شناخت، در مرحله قلب و ايمان و عشق و در مرحله عمل و تمامى زندگى. هجوم وسوسه و شك عامل شناخت عميق‌تر و بينش‌تر است. تو به جاى اين فرار و پنهان كردن، به شك جواب مناسب‌تر بده. سؤالاتت را جمع بندى كن و از شك‌ها و وسوسه‌هاى مهاجم سؤال كن و آنها را مرتب و منظّم بساز. در مورد انسان و جهان و خدا و بهشت و جهنّم و دين و مذهب، برخوردهاى ريشه‌اى و بنيادى را آغاز كن، ولى اين تمام كار نيست. كار با عقب نشينى شيطان اين جبهه، تازه شهوات و جاذبه‌هاى ديگر شكل مى‌گيرد. بعد شبهات، شهوات و جاذبه‌ها سر بر مى‌دارند. و هر روز يك جور شهوت ؛ از شهوت جنسى و زن گرفته تا شهوت مال و ثروت و قدرت و رياست. شهوات را نمى‌توان با حرف كنترل كرد. احساس را با احساس بزرگ‌تر و عشق را با عشق نيرومندتر بايد مهار كرد. و اين جبهه دوم مبارزه است. و تازه علم و عشق براى مبارزه كافى نيست، كه با وجود ايمان باز هم انحراف و گرفتارى و وسوسه هست و اين است كه بايد در مبارزه توجّه داشت كه زمينه فساد را فراهم نكرد؛ مثل همان داستان ويدئو و حتّى براى تأمين نيازها و شهوات اقدام عقلايى كرد و براى انتخاب همسر از بستگان و اقوام، به صورت عقد بسته برنامه گذاشت و يا با ورزش و دوستان مناسب و دير به رختخواب رفتن ، مبارزه را دنبال كرد. و تازه با اين همه شناخت و عشق و تمرين و واكسيناسيون، باز ممكن است كه انسان در عمل بلغزد و به فسادى مبتلا بشود، پس سعى كن كه زود باز گردى و توبه كن و نااميد نباش. گناهى كه به توبه متصل شود و تو را به خدا تسليم كند از طاعتى كه تو را مغرور سازد بهتر است. 2️⃣ نكته دوم اين كه دوستان مناسب را جستجو كن و فضاى مناسب را فراهم كن. گوسفندِ تنها، طعمه گرگ مى‌شود. تنهايى آفت بدى است. در تنهايى به فكر توليد و تكثير باش و دوستان را خلق و يا كشف كن. 3️⃣ به مشكلات هجوم بياور. زندگى يعنى مشكل و انسان يعنى كسى كه اين مشكلات را از ميان بر مى‌دارد، نه خودش را ببازد و خودكشى كند. اگر مشكلات را محاصره نكنى، مشكلات تو را محاصره مى‌كنند و نااميد و ذليل مى‌سازند. 4️⃣براى تمركز جديد، شهوات را با ازدواج و يا ورزش و دوستان خوب كنترل كن. و ترس از آينده و رنج نااميدى را با تكيه بر فضل خدا و محبّت او مهار كن ؛ كه خود باختگى در شهوت و ترس و نااميدى سه پايه محكم شيطان هستند. 5️⃣ در هر حال تو با اين همه افت و خيز طبيعى هستى و سعى كن به جريان بالاتر از اين طبيعت همگانى دست بيابى اين سعى شامل شناخت و عشق و تمرين و عمل و در هنگام ناتوانى و زمين خوردن حتى عجز و اضطرار تو مى‌شود؛ كه «أَمَّن يُجيبُ الْمَضْطَرَّ اذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء» را فراموش مكن و مؤمن عاجز مى‌شود اما مأيوس هرگز. با انتظار رشد بيشتر. على صفائى حائرى- 25 / 8 / 75 @morabian_imam_reza
هدایت شده از آرشیو
آیت الله هادی زاده.mp3
25.64M
🔰 صوت کامل سخنرانی حضرت آیت الله هادی زاده زیده در مراسم عزاداری شام شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام 🔹 با موضوع آداب سفر زیارتی اربعین 📆 پنج ۲ شهریور ✅ به کانال بپیوندید: @masjed_ghoraba_Shahrood
292495106_-2041991998.mp3
17.73M
✨نظام تربیتی در نگاه اندیشمندان مسلمان 1⃣ 🔹در اندیشه های مرحوم صفائی، حتی زمانی که از «نظام سیاسی اسلام» گفتگو میکنند ،شروع بحث با تربیت است. 🔹اولین دغدغه مرحوم صفائی، اصالت و استناد طرح به آیات و روایات ست. 🔹تربیت از نگاه مرحوم صفائی، آغازِ همه چیز است. 🔹اولین هدف تربیت اسلامی از نظر مرحوم صفائی،این است که انسانها امکان انتخاب پیدا کنند. 🎙 🌷🇮🇷🌷
139665152_2028098111.mp3
19.48M
✨نظام تربیتی در نگاه اندیشمندان مسلمان 2⃣ 🔹شهید مطهری برای به فعلیت در آوردن تربیت، سه عامل مطرح میکند: آزادی، امنیت، ایجاد زمینه و تغذیه تربیتی... 🔹سه حیطه تربیتی داریم : تربیت عقلی، تربیت قلبی و تربیت بدنی.. 🔹لازمه تربیت عقلی، داشتن نظام فکری، ابزار تربیت قلبی تصفیه و ابزار تربیت بدنی، کار است... 🎙 🌷🇮🇷🌷
481632000_-1975068095.pdf
298.7K
✅ اضطرار به ولی + شرایط و اصول مقایسه دو اندیشه ❇️ *بررسی تطبیقی چهارچوب اندیشه‌های استاد علی صفایی حائری و شهید مطهری* 📝 متن سخنرانی شیرازی 🌷🇮🇷🌷
1003364099_-1548890883.mp3
20.36M
✨نظام تربیتی در نگاه اندیشمندان مسلمان 3⃣ 🔹آنچه شهید صدر را از دیگران متمایز می‌کند، این است که شهید صدر تربیت را در چهارچوب نظام های اجتماعی اسلامی می بیند. 🔹اگر در پی تحقق دین در همه عرصه های زندگی هستیم، راهی غیر از نظام سازی نداریم. با توصیه و درس اخلاق درست نمیشود. 🎙 🌷🇮🇷🌷
بررسی و نقد روش‌شناسی فهم قرآن در آثار صفائی حائری پایان نامه دکترا، مجید حیدری نیک، دانشگاه معارف چکیده: یکی از اضلاع مهم معرفتی علوم، مبحث روش‌شناسی است. روش‌شناسی صحیح می‌تواند پژوهشگران را به کشف حقایق علوم نزدیک کند این مهم در همه دانش‌ها ضروری است، اما در علوم معرفتی که متضمن هدایت‌بخشی در چگونگی حیات انسان است، نظیر علم تفسیر ضروری‌تر می‌نماید. ازهمین‌رو معرفی و نقد آثار علمی در ارزشیابی و تبیین واقعیت‌ها و برطرف کردن کاستی‌ها در حوزه پژوهش نقش بسزائی دارد. یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور و در دوره معاصر که شایسته است آثار قرآنی ایشان مورد مداقه و بحث و بررسی قرار گیرد، استاد علی صفائی حائری است. مهم‌ترین هدف این رساله بررسی و تحلیل، ارزیابی و سنجش مبانی و روش‌های تفسیری ایشان جهت راهیابی به شیوه صحیح تفسیر قرآن و الگوسازی برای پژوهشگران قرآنی بوده است؛ همچنین اثبات استقامت و برتری دیدگاه‌های اصیل تفسیری در برابر نظراتی که امروزه در میان برخی دگراندیشان در مجامع علمی مطرح می باشد. سؤال اصلی این رساله چیستی و چگونگی مبانی و روش‌های برداشت از قرآن از دیدگاه نویسنده مورد نظر بود. اینکه ایشان با چه هدف و رویکردی به این کتاب الهی نگریسته، قضاوت‌های کلی و پیشینی و روش برداشت وی از قرآن چه بود و چه وجه تمایزی با دیگر مفسران داشت، مورد بررسی قرار گرفت. این نوشتار در قسمت مبانی چهار محور مهم را مورد بررسی قرار دارد: نخست به‌دست آوردن نظریه‌های اولیه در مورد شناخت‌هایی که یک مفسر باید دارا باشد؛ دوم پیش‌فرض‌های مرتبط با هویت قرآن؛ سوم شناخت باورها و دیدگاه های مرتبط با چگونگی فهم قرآن و چهارم بررسی منابع تفسیری. در قسمت روش‌های برداشت از قرآن دو حوزه مورد بررسی قرار گرفت: یکی شناخت شیوه‌های دستیابی به مهارت‌های لازم برای فهم معنا و مدلول مفردات و گزاره‌های متنی و دوم آگاهی از معارت‌های لازم در جهت فهم مقاصد و هدایت کلی قرآن کریم. درنهایت در بخش آخر به ارزیابی و نقد فرآورده تفسیری ایشان در حوزه مبانی و روش‌ها و برداشت‌های تفسیری پرداخته شد. در پژوهش حاضر سعی شده است تا ضمن استخراج، تبیین و تحلیل و ارائه نظام‌مند روش‌شناسی فهم قرآن در تفسیر استاد صفائی حائری، دفاعی مستدل و منطقی از آن صورت بگیرد. بدیهی است این امر خطیر راه را برای نگاه تطبیقی و انتقادی به آرای ایشان هموارتر می‌سازد. یکی از نتایج مهم این رساله، الگوسازی تعامل بین مخاطب قرآنی و استاد مفسر در ساحت تلاوت آیات، ارجاع متشابهات به محکمات و زمینه‌سازی تدبر در آیات قرآن است. از دیگر نتایج این رساله نمایان‌سازی منسجم و نظام‌مند مزیت‌های تفسیرنویسی نویسنده مورد بحث، ازجمله استفاده از روش تقسیر قرآن به قرآن، توجه به دو جنبه عقلانیت و احساس، نوآوری و نثر ادبی جذاب، اقناع مخاطب، دقت در طرح سؤال، تنظیم سؤال و تحلیل سؤال پیرامون آیات قرآنی، امعان نظر به نیازهای مخاطب و مخاطب‌شناسی، جوابگوئی به شبهات روز، عصری بودن برداشت‌ها و تطبیق بر انسان معاصر، توجه ویژه به رویکرد هدایتی قرآن، تمرکز و ابتناء بر کتاب و سنت و حاکمیت روح روایات در تبیین و تنظیم تفسیر نویسی مؤلف مورد نظر می‌باشد.
بازخوانی سلوک معنوی از دیدگاه علی صفایی حائری پایان نامه دکترا، محمد حسین شیخ شعاعی، دانشگاه ادیان چکیده: پاسخ به نیازها و دغدغه‌های نظری و عملی در حیطه معنویت همواره ضرورتی انکارناپذیر داشته است. یکی از این دغدغه‌ها، چیستی و چگونگی سلوک معنوی است که باید در مراجعه به عارفان و اندیشمندان مختلف، پاسخ‌ بگیرند. یکی از اندیشمندان معاصر که آثارش با اقبال عموم روبروست اما مورد بررسی علمی قرار نگرفته است، علی صفایی حائری است. به این منظور باید ابتدا نظام فکری منسجمی از اندیشه وی در دسترس قرار گیرد. از آنجا که مباحث معنویت در آثار صفایی، پراکنده و گاهی مبهم مطرح شده‌اند، هدف این پژوهش، استخراج چهارچوبی منسجم در این‌رابطه بوده که با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه‌ای آن را دنبال کرده است. در این راستا، ابتدا رابطه معنویت، عرفان، سلوک و معنویت اسلامی در اندیشه صفایی روشن می‌شود که در واقع بر ضرورت حرکت انسان در طرحی اصیل از دین متمرکز است. سپس اهداف سلوک معنوی از دیدگاه ایشان بازخوانی شده است که عبارتند از رشد، توحید، عبودیت، وسعت وجودی و رضا؛ که هر کدام در ارتباط با یکدیگر، فضای کلی اندیشه صفایی را در این بحث نشان می‌دهند. بررسی مبانی سلوک معنوی از دیدگاه صفایی نشان می‌دهد از جنبه معرفت‌شناختی، ایشان معتقد به برتری ادراکات اولیه و شناخت شهودی و نیز شناخت حق به وسیله خود حق و ذومراتب بودن شناخت است. در مبانی انسان‌شناختی وی، جایگاه آغازین انسان در مسیر شناخت، ترکیب‌مندی انسان، اهمیت بلوغ، آمیختگی انسان با غفلت و حرکت او به سوی «احسن تقویم» قابل ذکر است. از منظر خدا شناختی، ظهور خداوند در همه چیز، حاکمیت او، جایگاه او به عنوان معشوق و عاشق و نقطه نهایی قابل اتکا، اهمیت بیشتری دارد. از نظر هستی‌شناختی، یکپارچگی هستی، عدم وجود شرّ، وجود حقیقت باطنی، زیبایی و عدم پایداری هستی دنیوی و از نظر نجات شناختی، اهمیت مسیر سلوک، درونی بودن آن، نقش مربی، لزوم تجربه و تمرین و حسابرسی از خویش در اندیشه صفایی شناسایی شده‌اند. در نهایت، به برنامه سلوک معنوی می‌رسیم که از شناخت شروع می‌شود و بر اساس آن به آزادی می‌رسد. آزادی زمینه را برای ایمانی فراهم می‌کند که از جنس گرایش قلبی و عشق است. این ایمان به عمل می‌انجامد و در سه بُعدِ ذکر، اطاعت و شکر نمود می‌یابد. در نهایت، سالک به مرحله اخبات می‌رسد که آن را از مسیر بلا و اضطرار و اعتصام دنبال می‌کند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولا می‌توان ساختاری منسجم را برای جمع‌بندی مباحث صفایی در سلوک معنوی ارائه داد و ثانیا این ساختار دارای نوآوری‌ها، جذابیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در پاسخ به مسائل سلوک معنوی است، ثالثا هماهنگی‌های متعددی با دستگاه عرفان اسلامی دارد. با این حال، عدم شفافیت در روش برداشت و استناد به دین، بی‌سابقه بودن استعمال برخی مفاهیم و برخی سوءبرداشت‌ها و تعمیم‌های نادرست نسبت به عرفان اسلامی از اشکالاتی است که در مباحث صفایی به چشم می‌خورد.
4_5949527262654107993.mp3
16.24M
🎧 صوت کامل کلمه چهل‌وچهارم - توسل گفتگو با حجت‌الاسلام سید‌عباس موسوی مطلق ▫️«برنامه تلویزیونی کلمه» 🏷️@kalame_tv1
دقیقه ۱۹:۵۰ را بشنوید. 🌷
🏞 روضه یک امانت است ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۹۱ #️⃣ ‌ ▫️@einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏞 چگونه کربلایی شویم؟ 📚 | ص ۲۱۷ #️⃣
در سفر اربعین همه می خواهند بروند، کسی نمی خواهد بماند، هر کی را می بینی از جایی رسیده و می‌خواهد به جای دیگری برود. انگار همه در حرکتند. حتی غذا خوردن و استراحت شان هم فرق می کند، کوتاه و مختصر برای اینکه زودتر بروند. هر جایی پیدا کنند می‌خوابند هرچه باشد می خورند، هر جایی بشود می نشینند سخت گیری ندارند که حتما باید جای خوابم فلان باشد و غذایم بهمان باشد. چرا؟ چون می خواهند بروند قرار نیست بمانند. این حالت خیلی قشنگ است این همان حالی است که به ما گفته اند در کل زندگی دنیا داشته باشید. به فکر رفتن باشید، به مقصد بعد از دنیا فکر کنید و اینجا را سخت نگیرید. فرصت اربعین تمرین خوبی است برای یاد گرفتن زندگی در حال حرکت، زندگی مومنانه. 🇮🇷 @Sh_Aviny ✴️ Eitaa.com/Sh_Aviny
سخنرانی.mp3
36.9M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام 📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی 🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب اول) ❇️ @Aqr_Javanan
سخنرانی.mp3
39.55M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام 📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی 🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب دوم) ❇️ @Aqr_Javanan
سخنرانی.mp3
40M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام 📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی 🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب سوم) ❇️ @Aqr_Javanan
سخنرانی.mp3
35.03M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام 📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی 🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب چهارم) ❇️ @Aqr_Javanan
سخنرانی.mp3
41.16M
♨️مجلس عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام 📜شرحی بر فرازهای زیارت عاشورا با نگاه توحیدی 🎙حجت الاسلام حاجی ابراهیم(شب پنجم) ❇️ @Aqr_Javanan
هدایت شده از نوجهان
تربیت عاشورایی-تقلید-استاد غنوی.mp3
3.72M
🔸این خیلی شنیدنیه.... تفاوت مهمی که قاسم بن الحسن(ع) با نوجوان های امروز داره می دونی چیه؟ چطور میشه که بچه ها اینقدر با هم متفاوت میشن؟ 🔅برای ورود به کانال، کلیک کنید
🔰 کارگاه آشنایی مقدماتی با فقه اجتماعی با سرفصل های؛ ▫️قرائت های فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر ربانی ▫️مسائل فقه اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر غفاری‌فر ▫️روش شناسی فقه اجتماعی با رویکرد هنر؛ حجت‌الاسلام دکتر میرخندان ▫️رابطه فقه اجتماعی و علوم اجتماعی؛ حجت‌الاسلام دکتر آقاجانی ▫️منطق حاکم بر روابط اجتماعی از منظر فقه؛ حجت‌الاسلام دکتر خیری 💢جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانید از طريق پیام به آیدی مجازی @mhd_p135 در تلگرام و بله و یا ایتا یا تماس با شماره 09307861971 اقدام نمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com