eitaa logo
خاطره از مرحوم علی صفایی حائری
641 دنبال‌کننده
548 عکس
320 ویدیو
98 فایل
دل آدمي بزرگتر از اين زندگيست و اين راز تنهايي اوست... یاد مربی موحد، مجاهد، سردار جبهه تربیت و سازندگی، فقیه صاحب مکتب تربیتی، صفای اهل صفا، سالک خالص، ستاره آسمان گمنامی، سمبل اندیشه‌های ناب، بی‌تاب بوتراب و تطهیر شده با جاری قرآن...
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️کتاب مسئولیت و سازندگی 💠اولین کتابی است که از استاد علی صفایی در سن جوانی منتشر شد. این کتاب در دو جلد و ده فصل تهیه و تنظیم یافته و در مورد روش تربیتی اسلام، حرف هایی برای گفتن دارد. 📌در این کتاب از : مسئولیت و زیربناها، تربیت و مفهوم آن، مربی و ویژگی هایش، روش تربیتی و شناخت، جهان بینی اسلامی استعدادها و روحیه ها سخن به میان آمده است. 📍کتاب «مسئولیت و سازندگی» اثری دوجلدی درباره این دو امر مهم در زندگی بشری است که این جا هر دوجلد در کنار هم گردامده است. ⬅️در این اثر تربیتی و آموزشی از موضوعاتی نظیر مسئولیت و زیربناهای آن، تربیت، مفهومش و امکاناتش، مربی، دیدگاه‌ها ویژگی‌ها و ضرورت‌ها   روش‌های شناخت اسلامی جهان‌بینی اسلامی، آرمان‌های اسلامی، استعدادها و روحیه‌ها و زمان مناسب سازندگی انسان سخن‌ رفته است:   «معرفت و شناخت را چگونه بدست بیاوریم؟   🔰با تفکر و تجربه، با این دو عامل، انسان به شناخت‌ها می‌رسد. علوم و معارف انسان در طول قرن‌ها، از همین راه بدست آمده و رشد کرده و جوانه زده است.   ♦️پس تفکر سنگ اول رشد انسان و زیر بنای تربیت او و سرنخ این کلاف سر درگم است.   🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️ کتاب صراط ♦️«، دیداری تازه با سور‌ه‌ی حمد)» نوشته علی صفایی حائری (عین – صاد) مباحثی دینی و اخلاقی را در سوره‌های گوناگون قرآن جست‌جو کرده است. ♦️جهاد و مبارزه، بلا و ضربه عجز و اضطرار، ایمان و انتخاب سنجش معبودها و…   ♦️علی صفایی حائری با زبانی روان و شیرین و بیانی عرفانی در این کتاب ما را به تفکری دوباره در کتاب آسمانی دعوت کرده است:   ♦️«صراط و عبودیت، اساس تقسیم بندی و تیپ سازی‌هاست. دسته دسته کردن آدم‌ها، نه در رابطه با خاک و آب و نه در رابطه با رنگ پوست و نه در رابطه با شغل‌ها و نه در رابطه با ابزار تولید، که در رابطه با صراط و در رابطه با سنت‌ها و نظام‌هایی است که امرها و دستورها از آنها توضیح می‌دهند، چون انسان در جهان مطرح است، نه تنها در کارگاه و نه تنها در جامعه. ♦️در سوره‌ی حمد و در سوره‌ی بقره این دسته بندی مشخص گردیده است. انسان در رابطه بانظام و سنت‌های حاکم و در رابطه با جهت حرکت این نظام تقسیم شده. و در این تقسیم‌بندی متقی و کافر و منافق و یا انعام یافته‌ها و مغضوب‌ها و گمشده‌ها مطرح گردیده‌اند.» 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
✳️کتاب انسان در دو فصل 📘کتاب «انسان در دو فصلِ» علی صفایی حائری (عین- صاد) به مسئله تربیت انسان در دوفصل پرداخته است. این کتاب پیش‌تر به صورت سخنرانی در تالار وحدت ارائه شده است. 📌این کتاب در عین اختصار حاوی نکات تربیتی فراوانی است که تامل خواننده را می طلبد. ♦️تربیت بر شناخت و احساس و عمل اثر می‌گذارد و در این تأثیرها به علم هم خط می‌دهد، انگیزه و کیفیت کار و طرح جامع را پایه می‌گذارد و نیازها به تجربه و تجربه‌ها به صنایع ساده و صنایع به جمع بندی علمی و گسترش علوم لازم در این مبادله زنده می‌انجامد. و تحمیل تخصص‌ها و سنگینی رشته‌های علمی کنار می‌رود. و امتحان‌ها هم به سوی نشان دادن ابتکار و مهارت روی خواهند آورد. 1️⃣فصل اول: به محیط‌های تربیتی، شکل‌های تربیتی و عوامل تربیتی و وسایل تربیت، توجه دارد 2️⃣فصل دوم: انسان را در چهار حوزه معرفت، احساس، عمل و علوم ارزیابی کرده است و در این مباحث از تربیت اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی و اخلاق اسلامی نیز سخن رفته است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بچه نباش! 👤 استاد به نقل از مرحوم استاد ✨«با يكى از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بوديم. او به پياز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. كودكى در آن جا بود، مقدارى از آن پياز را دهان گذاشت. اشكش سرازير شد و زبانش سوخت و آن را رها كرد. دوستم خنديد؛ خنده‏اى پربار و پر از برداشت؛ كه عده‏اى به خاطر جهتى از چيزهايى مى‏گذرند، اما عده‏اى ديگر، همان چيز را به همان خاطر مى‏خواهند. آن تيزى و تندى كه كودك را فرارى كرده، مرا به سوى خود كشانده است و سپس ادامه داد در برابر سختى‏ها و ناراحتى‏ها عده‏اى به همان خاطر كه ما فرار مى‏كنيم، به استقبال مى‏روند و از سختى‏ها بهره مى‏گيرند. همان و كه ما را از پاى در مى‏آورد، همان‏ها به عنوان پا، عامل و و عده‏اى مى‏شود». 📗 کتاب ، ج ۱، ص ۱۰۹. و یا 📗 کتاب ، ص ۱۳. آثار على ، نشر . 👇 https://einsad.ir/shop/ 🤔 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکاتی از زندگی مرحوم آیت الله علی صفایی از زبان حجت الاسلام رنجبر 🌷 @khatereazalisafaee 🌷
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 نصیحتى مشفقانه 🔷 حاج آقا حیدری: روزی از استاد صفایی رحمة الله علیه خواستم رهنمودی آموزشی بدهند. 🔷 گفتند: قبل از خواب سه حدیث و سه مسأله بخوان و بخواب. 🔷 توصیه را جدّی نگرفته و یک هفته گذشت. با خود گفتم اگر خوانده بودم ۲۱ حدیث و ۲۱ مسأله شده بود. 🔷 سرانجام شروع نمودم و از برکت آن هدایت در یک سال، اصول کافی و رساله با تأمل خوانده شد و سرمایه ای نورانی شد. 📚 مشهور آسمان، ص ۲۲۶ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
🍃آیه های سبز : در تاریخ آمده که یکی از نواب در حال احتضار، دور فراش او جمع شده اند. عده ای از بزرگان مخصوصا یکی از بزرگان قمیین هست که به حساب همه، او نفری است که باید نایب بعدی باشد. بالای سر نشست و بقیه هم دور تا دور فراش را گرفتند. نائب امام(ع) چشم باز میکند و نامه ای را از حضرت بیرون می آورد که تو خواهی مُرد و فلانی_ نایب بعدی_ را ما منصوب کردیم و آن فلانی است، که در صف نعال، پایین فراش نشسته بود. " این بزرگ قمی بلند شد و او را بوسید و او را بر جای خود نشاند. دیگر نمی گوید مثل اینکه حضرت کانالیزه شده اند. مثل اینکه از جایی دیگر اطلاعاتشان کامل نبوده است." استاد علی صفایی حائری (آیه های سبز ص ۶۸) ↫【بِ کانال ما در ایتا بپیوندید.҉ 】 ↬ ┄═❁[⚙]❁═┄ ҉ ҉ʝօɨռ↷ ‌‌╭─────────•༊• 🇮🇷 ⃟⃟ ⃟↬『 دِلْنِوِشْتِـہ هٰاے بُـٓـــــــلُوٖغٌ..!』 🌿⃢⃟☕️ @Bologh_Ain_sad ╰───────────────•༊•
‏ 12- 💫كسى كه می خواهد 🍯آش بپزد 🚗يا رانندگى كند، بدون آموزش وارد نمی شود. 💫آيا می ‏شود عمرى از دو طرف را بدون 📚 آموزش و شناخت ضعف‏ها و نيازها و شناخت روش برخوردها و گفت و گوها به تباهى كشيد؟ 🌿@ravabetmotekamel
*🟢 انسان بی نهایت سرمایه دارد و بی نهایت راه فقط هفتاد سال وقت دارد ....* ✍️ *استاد علی صفایی*
✂️ برشی از یک کتاب مطالعه ی بیش از دویست هزار صفحه ادبیات ، در مدت زمان کوتاهی ، بیشتر از آن جهت برایم بود ، که احساس می‌کردم که دانشمندان و ادیبان شرق و غرب ، ذهن انسانِ گرفتارِ جنگ و سرگشته ی ماشین و سرعت را ، با ادبیات تغذیه می کنند و و نفی و نفی و وحی و معاد ، در میان طنز ها و تمسخر ها و یا تجزیه و تحلیل هایی از درد و رنج در انسان و ظلم و ستم در و تفاوت و تبعیض در آفرینش ریخته می شود . 📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، صفحه ۵۲ 🔰 برشی از یک کتاب : https://ble.ir/ahlebasar
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب هیچ گاه خدا ، باج بیکاری و تنبلی ما را نمی دهد ! او می خواهد که زمینه ی و تحول ما را فراهم کند و امکان ما را آماده سازد . پس دنیایی همراهِ و حادثه هایی بی امان و درگیری‌هایی و مداوم می‌آورد تا ما با به تمامیّت خویش برسیم . مشکلات تمامیّت ندارد . این ما هستیم که باید تمامیّت خود را به دست بیاوریم و پایداری کنیم . 📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، صفحه ۱۰۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔸امام علی علیه السلام: «فإن کنتَ شاغلًا نفسَك بِلذّةٍ فلْتَکُن لَذّتُك في محادثة العلماء و دَرْسِ کُتُبِهم.» 🔹برای اهل معنا و حقیقت و طالبان فضیلت و کمال، لذتی بهتر از حضور در خدمت علما و دانشمندان واقعی و مذاکره و تعلّم کتابهای آنها نیست.
🌸کتاب حاضر از مجموعه «تطهیر با جاری قرآن» به بیان تفسیر سوره مسد پرداخته است. 🔹گزیده مطالب کتاب: ای سرپرست من، من به سوی تو آمده ام؛ هم برای دیدار و هم برای مهمانی و هم برای پناه،. پناه نه از دشمن و نه از بیگانه؛ پناه از جنایت خودم که بر خودم روا داشتم و پناه از این هیزم هایی که بر پشتم نکاه داشته ام، که من «حمالة الحطب» خویشم و برای سوختن خودم، اینها را به دوش کشیده ام. این تحلیلی از عذابی است که باید انسان از آن بترسد، و این آتشی است که راستی می سوزاند. تو نه از خدا و نه از بیگانه، که از خودت می سوزی.
هدایت شده از چشمه جاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 تولدی دوباره 🔷👈 فصل دوم سیر مطالعاتی کتاب های استاد صفایی رحمة الله علیه 🆔 کانال 👈 چشمه جاری
خاطراتی از استاد.mp3
7.75M
✳️ بیان خاطراتی از حاج شیخ علی صفایی حائری ✂️«برشی از صوت لایو اینستاگرام» (شرح گلستان سعدی) 🎙 استاد محمدرضا رنجبر 🌷@khatereazalisafaee 🌷
📌 | نیرومندتر از تمام غریزه‌ها ▫️آن‏‌ها كه به سوى حق گرويده‏‌اند و به سوى الله آمده‌‏اند، از عشق، از محبت شديدترى، نسبت به حق برخوردارند. 🔹به‌دانشگاه‌فعالان‌فرهنگی‌بپیوندید: 🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
🔺نقش معلم: چرا معلم شده ای؟🤔 👈تو با انسان هایی سر و کار داری که بسیاری از مسائل زندگی شان را از تو می آموزند، اعمال‌ تو را الگو قرار می دهند. اگر فاسد باشی، نسل هایی را فاسد کرده ای و اگر صالح باشی،نسل ها را اصلاح کرده ای. ما تا نقش انسان در هستی را درک نکرده باشیم، نقش معلم در کلاس را نخواهیم فهمید. 🔸برای تحمل بار سنگین معلمی، زمینه هایی لازم است، که از تفکر در انسان و جهان و نقش او در جهان شروع می‌شود. 🔸این تفکر ما را به عقیده هایی می رساند 🔸و این عقیده هاست که می‌تواند نظام و احکام را تحمل کند. 📗کتاب تربیت کودک.دعین، صاد
✨دو اصل نیاز و غریزه الفت طلبی انسان‌ها را دور هم جمع می‌کند به‌هم ربط می‌دهد و وابسته می‌کند. پس اگر در یک گردهمایی و یک مجتمع این نیازها تامین نشود و این غریزه سرکوب شود خواه‌ناخواه جامعه ازهم‌گسسته می‌شود و اگر در کنار یکدیگر هم باشند جز صفحه گذاشتن پشت سر هم کاری ندارند. اینجاست که با این دید جمع شروع می‌شود مادامی‌که این نیازها در جمع تامین شود این جمع ادامه دارد و در چنین جمعی درگیری و خستگی کم و بهره‌برداری زیاد است. این‌چنین جمعی که براساس نیازهایی که در نهادشان ریشه دوانده دور هم جمع شده‌اند جواب سؤال بعدی را هم می‌دهند؟ این‌که {در جمعشان چه کنند؟}. 🤔 📚جمع ها و حاصل جمع ها: استاد صفائی حائری(رحمة الله علیه)
❗️چگونه می‌خواهیم دیگران را بسازیم در حالی که هنوز خویش را نساخته ایم! 🤔 🔆معلم قبل از هرچیز باید حر شود و در این مرحله است که به عبودیت می رسد.🔆 ♻️مراحل خودسازی:👇 ◀️خودشناسی ◀️خودسوزی و تزکیه ◀️کشف نقاط ضعف و تسلط بر آنها ◀️کشف استعدادها و تقویت نقاط قوت ◀️انقلاب درونی 👈لذا معلم باید اعمال خود را کنترل کند، 👋این کافی نیست که حرف های خوب بزنیم. 🔴اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم؟🔴 🔶معلم موحد را لازم نیست که بخشنامه ها و مدیر مدرسه کنترل کند،بلکه او خدا را بر خویش ناظر می‌داند.چرا که توحید واقعی زمانی است که کارهای ما محرکی جز الله نداشته باشد. 🔴ان الله بما تعملون بصیر🔴 ◾️بنابراین مدرسه معبد است و معلم،عابد و کارش عبادت.معلم باید بیشتر از هرکس،صداقت داشته باشد چون الگو است. و صدق چیزی نیست جز👈 هماهنگی میان حرف و عمل و نیت. 📗کتاب تربیت کودک. عین، صاد
✨ اول باید نیاز رفیقمان را تامین کنیم اگر غذا داریم با او بخوریم و اگر نداریم در او وسعت،ظرفیت و گنجایشی را ایجاد کنیم در این برخوردها هم او به گنجایش می‌رسد هم حتی ما از زبان خودمان هم‌درس می‌گیریم پس فکر نکنید اگر چیزی نداشتیم مسئولیتی نداریم مسئله این است که می‌توانیم در او وسعتی ایجاد کنیم اگر می‌توانیم غم‌هایش را کم کنیم یاعلی! وگرنه خود او را زیاد کنیم حتی بهتر این است که خود او را زیادتر کنیم تا غم‌های زیادش ظرفیتش را پر نکند و انفجاری در او به وجود نیاورد... 📚جمع ها و حاصل جمع ها: استاد صفایی حائری(رحمة الله علیه)
✅ نیازها در برخوردها باید تامین گردد: در یک مرحله با ارضاء و در مرحله دیگر با رهبری و هدایت کردن که این‌گونه نیازها به‌طور عمیق‌تری اشباع می‌شود. رفیقی که با او پیمان بستیم و به خاطرش در جهتی همراه شدیم باید شرایط رشد را در ادامه برایش فراهم کنیم: غذایی را که می‌خواهیم بخوریم با هم بخوریم، لباسی را که می‌خواهیم بپوشیم با هم بپوشیم، نه این‌که ما خرج چند ساله خودمان به انگشتمان و وسایل یک کاروان در دستمان باشد و آذوقه یک گردان را انبار کرده باشیم بدون این‌که دوست‌مان را شریک کنیم و بازهم از دوستی دم بزنیم. این رفاقت به‌جایی نمی‌رسد. رفاقت‌های پوشالی دوامی ندارد. 📚جمع هاو حاصل جمع ها: استاد صفائی حائری(رحمة الله علیه)
✨آن‌هایی که می‌خواهند در جمع‌هایشان نیازها را برطرف کنند و از آن نیرویی که آن‌ها را جمع کرده از آن غریزه و انس و الفتی که آن‌ها را به‌هم ربط داده بهره‌برداری کنند در مرحله اول باید نیازها را بشناسند تا بتوانند آن‌ها را برآورده کند. با این نگاه این توجه می‌آید که ما باید در جمعمان با همدیگر در همان زمینه موردنیاز صحبت کنیم مثلاً اگر می‌بینیم که شوق درما مرده‌است یا غافلیم باید روایتی را بخوانیم که در ما شوق ایجاد کند یا ذکر ما باشد اگر می‌بینیم به الله کم‌توجهیم باید مسائلی گفته شود که توجه به الله را در ما به وجود بیاورد یعنی روایتی از محبت خدا از محبت دنیا از اهل دنیا از گرفتاری دنیا خوانده شود که دردهای ما را درمان و توجهی در ما ایجاد کند نه این‌که بدون هدف کتابی باز کنیم و روایتی بخوانیم. خیال نکنیم همین‌که در جمع یک روایتی بخوانیم و برویم کار تمام می‌شود بلکه باید بررسی شود که درد هر کدام از ما در جمع چیست؟⁉️🤔 📚جمع هاوحاصل جمع ها: استاد صفائی حائری (رحمة الله علیه)