هدایت شده از حوزه علميه همدان
بیانیه مهم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان آیت الله شعبانی و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان و مدیر حوزه های علمیه استان همدان آیت الله موسوی اصفهانی در خصوص اتفاقات اخیر
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نخست
🔰 شاگردِ #حسن_روحانی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نخست
🔰 شاگردِ #حسن_روحانی
🔺 محسن غرویان در سال 1338 در نیشابور بدنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم فنى راه و ساختمان در سال 1357 راهى #حوزه_علمیه_قم شد و در سال 1358 رسما شروع به تحصیل علوم حوزوى نمود.
🔺 وی در حوزه علمیه قم از محضر علمای بنامی مانند آیات عظام وحید خراسانى،فاضل لنکرانى، شیخ جواد تبریزى، مکارم شیرازى، جوادى آملى و #مصباح_یزدی بهره برد.
🔺 غرویان با وجود برخورداری از اساتید بزرگ و به نام حوزه علمیه قم اما کانّه روش و منش فکری، اعتقادی و سیاسی خویش را مرهون حسن روحانی، رئیس جمهور، میداند. وی بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ چنین میگوید:
🔸 «آشنایی بنده با دکتر روحانی به قبل از انقلاب بازمیگردد. من در واقع جزو #شاگردان آقای روحانی در دوران قبل از انقلاب بودم. دکتر روحانی در آن زمان دوران سربازی خود را در سپاه دانش میگذراند و در یکی از روستاهای اطراف #نیشابور خدمت میکرد. آن روستا به شهر خیلی نزدیک بود و دکتر روحانی جمعهشبها به مسجد جامع نیشابور میآمد.
🔸 آقای روحانی آن وقتها جوان کت و شلواری شیکپوش و خوشبیانی بود و نسل جوان به او علاقه داشت. اندکی بعد، آقای روحانی به ما گفت شما جوانها جلسهای تشکل دهید تا من #مباحث_اعتقادی را برایتان مطرح کنم. ما هم خانه حاج آقای حسامی در خیابان ایستگاه نیشابور را به این جلسات اختصاص دادیم.
🔸 این جلسات در سال 54 یا 55 برگزار میشد. به نظرم آقای روحانی در آن زمان دوران طلبگیاش را شروع کرده، بعد به دانشگاه رفته و لیسانس گرفته و سپس برای خدمت سربازی به نیشابور اعزام شده بود. من هم دانش آموز اول دبیرستان یا آخر راهنمایی بودم.
🔸 جلسات ما حالت مخفیانه داشت زیرا ساواک و شهربانی مخالف سخنرانیهای آقای روحانی و در پی دستگیری ایشان بودند. ایشان علیه #رژیم_شاه سخنانی انقلابی میگفت و مطالبی را مطرح می کرد که رژم شاه از آن مطالب میترسید. آقای روحانی مباحث اعتقادی و دینی و تفسیری را به شکل انقلابی به ما تدریس میکرد تا ما را برای مبارزه با رژیم شاه، پرورش دهد.
🔸 ما ده بیست نفر جوان مذهبی انقلابی بودیم که در جلسات تدریس دکتر روحانی شرکت میکردیم. البته پس از مدتی ساواک متوجه شد و شهربانی آمد و آن جلسات را تعطیل کرد. بنده از همان زمان به آقای دکتر روحانی علاقهمند شدم و ایشان هم مرا از همان زمان میشناسد.
🔸 دکتر روحانی در آن زمان جزو جوانان #روشنفکر و دانشگاهیای بودند که تحت تاثیر دکتر #شریعتی قرار داشتند و حرفهای انقلابی را برای مخاطبین خود مطرح میکردند.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
📸 #عکس_نوشته| #شهیدسیدمصطفی_خمینی امید آینده اسلام
💠 #امام_خامنه_ای: اینکه امام فرمودند که (سیدمصطفی) امید آینده اسلام بود، این بخاطر #جامعیت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ #شجاعت.
🔹 چراکه یک مرجع که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند #مسائل_جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند، انصافاً آقای حاجآقا مصطفی اینجور بود؛ ایشان شخصیّت برجستهای بود!
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دوم
🔰 سابقه حضور در #انجمن_حجتیه
🔺 #امام_خمینی در تبعید به سر میبرد و مردم ایران با اعلامیههای ایشان در جریان امور سیاسی کشور قرار میگرفتند و فشار بر رژیم میآوردند تا اینکه رژیم منحوس #پهلوی به اصطلاح خودش دست به ابتکار عمل زد و در یکی از مطبوعات حکومتی آن زمان مقالهای در توهین به حضرت امام منتشر کرد.
🔺 این مقاله که به عنوان #ایران_و_استعمار_سرخ_و_سیاه در 17 دی 1356 در #روزنامه_اطلاعات منتشر شد باعث جوش و خروش مردم انقلابی شد و حادثه عظیم 19 دی #قم رقم خورد.
🔺 غرویان در آن زمان جوانی 18 ساله بود و به گفته خودش پای درس #انجمن_حجتیه رشد و نمو داشت. وی با اینکه در انجمن حجتیه پرورش یافته بود باز همراه مردم بر علیه #رژیم_شاه به مبارزه برخاسته بود و شعار و #پلاکارد برعلیه نظام شاهنشاهی بر سر دست میگرفت.
🔺 وی آن دوران را اینگونه بیان می کند: «امام خمينی (ره) در خارج از كشور در #عراق، #تركيه و تبعيدگاههای ديگر سخنرانی میكردند و از طريق شاگردانشان اطلاعيههای پنهانی میدادند و مخفيانه نوارهايی پر میكردند. اينها را میآوردند و پخش میكردند و مردم میدانستند كه يك آيتالله خمينی وجود دارد كه با شاه مخالف است.
🔸 اين جريانها رسيد به جايی كه من به خوبی خاطرم هست مقالهای عليه امام در روزنامه اطلاعات چاپ كردند و به ايشان اهانت كردند. عنوان آن مقاله در روزنامه اطلاعات «ارتجاع سرخ و سياه» (ايران و استعمار سرخ و سياه) بود.
🔸 من خودم آن روزنامه را ديدم و مقاله را با قيچی بريدم و نگه داشتم. آن مقاله باعث شد كه ناگهان كبريتی به بنزين بيفتد و جامعه ايران و مذهبیها و به خصوص #حوزه_علميه_قم مشتعل شود. طلبهها و #مراجع_تقليد كه ديدند روزنامه اطلاعات وابسته به حكومت شاه به يك مرجع تقليد توهين كرده در خيابانها ريختند و تظاهرات شروع شد.
🔸 از اين مقطع به بعد را ديگر خيلي خوب به خاطر میآورم. من در همان سال ٥٧ برای تحصيلات حوزوی به قم آمدم و در جريان حوادث و راهپيمايیهای طلاب و بعد كشتار آنها و چهلم آنها در #تبريز و #شيراز و جهرم و آبادان و غيره قرار گرفتم.
🔸 خاطرم میآید که بعضی شعارها را از خودمان روی پلاکاردها مینوشتیم. دو تا چوب میزدیم طرفینش و در خیابان میچرخاندیم. من بعدها دیدم تصویر برخی از همین شعارهای ما و آن پرچمها در کتابهای درسی هم چاپ شده است.
🔸 مثلا ما چند طلبه در #مدرسه_رسالت بودیم که نوشتیم «تا حکومت مهدی قیام ادامه دارد، انقلاب ادامه دارد» و خلاصه به همین مضمون. ما آن زمان در انجمن حجتیه بودیم و تفکرات #مهدویت در ذهنمان غلبه داشت که این انقلاب را باید به حکومت امام زمان وصل کنیم.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| حاكم اسلامی بايد مردمی باشد
آيت الله #سيدجعفرمرتضی_عاملی (ره):
🔺 در دین اسلام امام و پیامبر شخصیتهایی منزوی از مردم و زندگی آنان نیستند؛ طوری که از مردم خواسته شده باشد که فقط تقدیسشان کنند و به آنان تبرک جویند.
🔺 امام و پیامبر این گونه نیستند که در جایگاه مقدسی قرار داشته باشند و مردم فقط امر و نهیهایشان را دریافت کنند؛ جایگاهی که نزدیک شدن به آن برای مردم ممنوع باشد؛ مگر اینکه بخواهند اظهار کوچکی و خشوع نمایند یا از اشراقات فرشتهگونه ایشان – که فرصت کوتاهی برای نگاه کردن ارادتمندانه ایجاد میکند – بهره ببرند و خیلی زود دوباره به پشت پردههای خفا باز گردند و در پوششی رازگونه مخفی شوند.
🔺 اینگونه نیست که پردههایی از ابهام و معما در اطراف امام و پیامبر وجود داشته باشند. آنها خود را در جنگلهای تودرتوی توهم و خیال پنهان نکردهاند؛ بلکه امام و پیامبر ، مردان تلاش و کوشش هستند؛ با مردم زندگی میکنند؛ بین آنها به سر میبرند و حتی میتوان گفت به نزدیکترین شکل ممکن میان مردم هستند.
🔺 مردم آنها را میبینند و مستقیم و بدون هیچ واسطهای با ایشان تعامل میکنند و هر ریز و درشتی را از آنها فرا میگیرند و تمام حرکات و سکناتشان را به دقت از نظر میگذرانند، میتوان گفت به همین دلیل است که خداوند آنان را اسوه و پیشوا قرار داده است و چون از هر عیب و نقصی که موجب خجالتشان شود مبرا هستند، چیزی را از مردم مخفی نمیکنند؛ مگر آنچه را خداوند مخفی کردن آن را بر او و بر سایر مردم واجب فرموده باشد که البته این پنهان کردن هم از سر تعبد و دیانت است و با هدف حفظ مصونیت و سلامت عمومی جامعه صورت میگیرد این حضور دائمی و شفاف امام يا پیامبر، لازمه مأموریت ایشان در جامعه است. مأموریتی که میتوان از آن با این تعابیر یاد کرد هدایت امت.
🔺 اصلاح و رتق و فتق امور جامعه؛ راهنمایی مردم به خیر، صلاح، موفقیت و رستگاری؛ زمینهسازی برای جلوگیری از تجاوز اشرار و اوباش؛ تربیت شخصیت مردم به گونهای که بتوانند رفتار خود را کنترل کنند و به نفس خود مسلط شوند و از طغیان هوسها، شهوات و غرایزشان جلوگیری کنند و آنها را در مسیر خیر و صلاح به کار گیرند؛ ایجاد امکانات و مقدماتی که مردم در سایه آن بتوانند آیندهای درخشان و پربار را پایهریزی کنند؛ آیندهای که خیرات و برکات در آن جوشان و فراوان است و برترین و ارزشمندترین اهداف در آن محقق میشوند؛ آیندهای که شیرینترین و روشنترین آرزوها در آن به وقوع میپیوندند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4304
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش نهم
🔰 افراط و تفریط در مواضع
🔺 تهرانی در نوع مواضع خود، بسیار تند و نامتعادل است. درباره او این امکان بود که به سرعت موضع خویش را نسبت به مسئلهای عوض کند و در موضع جدید، با همان شدت و حدّت رفتار کند.
🔺 وی در طرفداری از امام و الفاظی که در عشق و علاقه خود به ایشان به کار میبرد، افراط میکرد؛ چنان که بعدها نیز در دشمنی با ایشان به افراط گرایید.
🔺 آیت الله مسعودی درباره تهرانی میگوید: «آشنایی ما از مدرسه حجتیه بود. ایشان ابتدا با مثنوی و عرفان و مسائلی از این دست سروکار داشت مدتی با این افکار و اوهام مشغول بود تا این که ناگهان خبر رسید که ایشان مثنوی و حافظ را کنار گذاشته و مدعی است که این کتابها نجس هستند و آنها را با انبر بر میدارد.
🔸 ما از این چرخش تعجب کردیم. حالت عدم اعتدال در رفتار و گفتار این فرد به چشم میخورد. تهرانی از نظر درسی پیشرفت خوبی داشت و هم بحث مرحوم آقا مصطفی بود.»
🔺 آیت الله یزدی هم با اشاره به خاطرات روزهای مدرسه حجتیه میگوید: «این آقای تهرانی در مدرسه حجتیه هم که بود، قدری خشک بود.» وی از رفتار مخصوص او صحبت کرده میگوید: «وقتی در سیرجان به دیدنش رفتم، یک مرتبه در خلال ناهار، او به ناگاه از جای برخاست و ایستاد به نماز.»
🔺 برای تحلیل و بازشناسی رفتاری – اخلاقی افراد باید به نحوه تعامل آنها با محیط اطراف و رخدادهای اجتماعی که ماهیت انسان را بروز میدهد، توجه کرد. در بازخوانی عدم ثبات رفتاری وی، مرحوم آیت الله مهدوی کنی میگوید:
🔸 «ایشان از شش هفت ماه یا یک سال بعد از اینکه من طلبه شدم به مدرسه لرزاده آمدند و مشغول تحصیل شدند. ایشان ۱۹ ساله بودند و من ۱۴، ۱۵ سال داشتم.
🔸 حجره من پهلوی حجره ایشان بود. یک شب دیدم که دیوار حجره ما کوبیده میشود گویا کسی محکم به دیوار میکوبد، آمدم ببینم چه شده، دیدم که شیخ علی کلهاش را به دیوار میزند.
🔸 گفتم علی اقا چه کار میکنی؟ گفت: «من حاشیههای کتاب جامع المقدمات را که میخوانم درست نمیفهمم، سرم را به دیوار میزنم تا مغزم باز شود و بفهمم.
🔸 البته ما آن وقت به عمق مطلب پی نبردیم، میگفتیم شیخ علی آقا خوب درس میخواند، واقعا هم خوب و زیاد درس میخواند، ولی بعدها که این جریانها پیشامد فهمیدیم که این آقا از اول غیر عادی بود. بله ما با شیخ علی آقا سالها مباحثه میکردیم، ولی غالبا بحثهای ما به مجادله میکشید و ایشان در مدرسه فیضیه داد و فریاد زیاد میکرد و کلمات تندی میگفت.»
🔺 آیت الله سید منیرالدین حسینی شیرازی (ره) هم میگوید: «به یاد دارم، وقتی کتاب اقتصاد اسلامی آقا شیخ علی تهرانی را نزد آقا مصطفی آوردند، آن را شدیدا رد کرد و گفت: مؤلف، عمامهای بر سر افکار کمونیستی گذاشته است.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش سوم
🔰نقدی بر اصلاحات
🔺 پرونده هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 76 با پیروزی سیدمحمدخاتمی و جریان چپ که سالیانی از منتقدان دولت #هاشمی به شمار می آمد، بسته شد و واژه #دوم_خرداد وارد ادبیات سیاسی کشور شد.
🔺 این طیف که با شعارهای جذاب و عام پسند توانسته بود ریاست جمهوری را فتح کند، دو سال بعد نیز توانست اکثریت #مجلس_ششم را دست بگیرد.
🔺 #اصلاح_طلبان که دو قوه از قوای سه گانه کشور را در دستان خود می دیدند با یورشی همه جانبه به دنبال اصلاحات مدنظر خود برآمدند و در این راه پا بر خیلی از مقدسات دینی و انقلابی نهادند تا به هدف اصلی یعنی تضعیف #ولایت_فقیه برسند.
🔺 اصلاح طلبان از همان روزهای ابتدایی اصلاحات را پلی برای اغراض سیاسی خویش قرار دادند و نوک پیکان را به سمت ساختارشکنی نشانه رفتند که نمونه بارز آن را می توان در مجلس ششم و خروج از حاکمیت و #نامه_جام_زهر و ... مشاهده کرد.
🔺 #مقام_معظم_رهبری در مقام تبیین بارها در سخنرانی هایشان بر اصلاحات تأکید داشتند. ایشان در دیدار با دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر فرمودند: «اصلاحطلبی، یک تکلیف و یک مجاهدت است. دولت و ملت موظفند اصلاحطلب باشند؛» ۱۳۷۹/۱۲/۰۹
🔺 ایشان در جای دیگر در تبیین چارچوب اصلاحات فرمودند: «اصلاحات باید ضابطهمند و مبتنی بر ارزشها و معیارها و خطكشهای اسلامی و ایرانی باشد. معیار اصلاحات، #قانون_اساسی است؛ بر این اساس، باید ما اصلاحات كنیم؛ ما به اصلاحات احتیاج داریم. اصلاحات، تصحیح روشهای ماست؛ تصحیح هدفهای مرحلهای ماست؛ تصحیح تصمیمگیریهای ماست؛ تعصب نورزیدن روی تصمیمگیریها ناحق است. این، غیر از ساختارشكنی و مبارزهی با قانون اساسی، مبارزهی با اسلام و مبارزهی با #استقلال یك كشور است.» ۱۳۸۵/۰۳/۲۹
🔺 البته حوزه علمیه قم نیز در آن زمان با شیوههای مختلف به مقابله و مخالفت با مبانی و طرفندهای طیف اصلاحطلب برآمد و روحانیون اهل قلم در مقالات و یادداشتهای خویش به نوبه خود سعی در خنثی کردن توطئههای آنان داشتند که از آن جمله میتوان به مقاله «نگاهى به اندیشه اصلاحطلبى» که توسط غرویان در سال 79 در #مجله_معرفت به رشته تحریر درآمد، اشاره کرد.
🔺 وی که در آن زمان هنوز به جریان اصلاحطلبی نپیوسته بود در نقد این طیف اینگونه مینویسد: «اصلاحطلبانى که به چیزى فراتر از قانون اساسى و اسلامى دل بستهاند، خواسته یا ناخواسته در مسیر غیر اسلامى گام برمىدارند.
🔸 با توجه به شعارهاى انقلاب که برخاسته از متن #منابع_دینى است اصلاحات در کشور و نظام دینى ما به هیچ روى نمىتواند خارج از معیارهاى اسلامى و انقلابى باشد. قانون اساسى ما سند واضح و تبیین کننده اندیشه اصلاحطلبى در #جمهورى_اسلامى مىباشد.
🔸 اصلاحات امریکایى که مورد نظر غربىها به ویژه امریکایىها و برخى طرفداران آنها در داخل است، با اصلاحات اسلامى تفاوت اساسى دارد.
🔸 یکى از تفاوتهاى عمده این دو این است که #اصلاحات_آمریکایى فقط به بعد مادى آدمى توجه دارد و معناى انسان در فرهنگ اصلاحات #پست_مدرنیستى یک سره ملهم از #اومانیسم و #سکولاریزم است که دو رکن اساسى توسعه سیاسى به معناى غربى است. بدون شک هدف اصلاحات امریکایى حذف برخى باورها و ارزشهاى دینى است که بامنافع آنان تنافى دارد.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از آخرین خبر
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ایست قلبی و مرگ دردناک کارگر پمپ بنزین در اثر حمله آشوبگران
🔹آشوبگران مجهز به وسایل خرابکاری، با به آتش کشیدن پمپ بنزین شخصی، جان یک کارگر بی گناه را گرفتند/فارس
@akharinkhabar
هدایت شده از آخرین خبر
🔺رئیسی: حاشیهسازیها و ملامتها ما را دلسرد نخواهد کرد/ استفاده از قضات اهلسنت در مناطق سنینشین
رئیس قوه قضائیه در دیدار 3 ساعته با 100 نفر از نمایندگان مجلس:
🔹مساله ما قاچاق سازمان یافته کالاست و بحثی در خصوص کولبری نداریم.
🔹«حیف» بیت المال همانند «میل» بیت المال باید مورد رسیدگی قرار گیرد زیرا خسارت برخی حیفها و ترک فعلها از برخی میلها و فعلها بیشتر است
@Akharinkhabar
🔺روحانی: فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود
رئیس جمهور در دیدار سفیر جدید استرالیا:
🔹تحریمهای آمریکا یک اشتباه بزرگ سیاسی و اقتصادی و اقدامی علیه مقررات و قطعنامههای بینالمللی است.
🔹مقابله با تحریمهای غیرقانونی آمریکا وظیفه قانونی همگان است
🔹نباید اجازه دهیم آمریکا در مقابله با تعهدات بینالمللی موفق شود.
🔹آمریکا باید بفهمد رهبر جهان نیست
🔹دعوت آمریکا از کشورهای مختلف برای حضور نظامی در منطقه به ضرر امنیت و ثبات منطقه و جهان است
🔹ایران همچنان به تعهدات خود در توافق هستهای برجام پایبند است.
🔹فروپاشی برجام به ضرر دنیا خواهد بود
🔹ایران نسبت به تامین امنیت آبراههای بینالمللی به ویژه در دریای عمان و خلیج فارس متعهد است./ایرنا
@Akharinkhabar
هدایت شده از امام جمعه شهرغرق آباد-مرکزی
💢 #هشدار
🔹 دوستان انقلابی حتی به شوخی هم در مورد تعدد زوجات (چند همسری) حرف نزنید
🔸 از حربه های موذیانه دشمن در روزهای مانده به انتخابات، تحریک کردن زنان جامعه اسلامی برای ایجاد اعتراض های مدنی با هدف شرکت نکردن در انتخابات است
🔹 پس در دام عملیات روانی دشمن نیفتید
👈 تمرکز روی وضعیت اقتصادی باشد و ارگان هایی را که مسئولیت اقتصادی دارند ولی متاسفانه منفعل عمل میکنند را مورد هجوم رسانه ای قرار دهید و خواستار اقتصاد داخلی بشوید
🔸 دولت، مجلس و ارگان های اقتصادی که از کفایت کافی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم برخوردار نیستد باید بروند تا جوانان انقلابی و جهادی وضعیت مردم را درست کنند
🔹 نمونه کار انقلابی موفق و جهادی که رضایت خدا و مردم را جلب کند قوه قضائیه به ریاست آیت الله رئیسی هست
🔸 پس در این انتخابات تلاش کنیم دولت و مجلس آینده به کمتر از افرادی مانند رئیسی قانع نباشیم
🔹 این مردم که ۴۰ سال است پای انقلاب و آرمانهای رفیع اسلام ایستاده اند لیاقت یک دولت و مجلس انقلابی را دارند
🔸 نگذاریم عده ای شیاد و دروغگو با امثال شعار های " به عقب برنمیگردیم" و " چنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که مردم به همین ۴۵ هزار تومان یارانه هم نیاز نداشته باشند " مردم را فریب بدهند و کشور را عملا تعطیل کنند
🔻 @noruolmahdi1397