eitaa logo
خزینة الجواهر
1.2هزار دنبال‌کننده
31.5هزار عکس
29.4هزار ویدیو
35.2هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
بسته تبلیغی احسان ونیکوکاری وصدقات ومبرات حاوی دهها مطلب وروایت و داستان و نکته ی مفید است مبلغین می توانند با مطالعه و کپی کردن مطالب داخل فایلهای فوق ونشر در فضای مجازی در امر رزمایش مواسات و همدلی نقش بسیار بسیار مهم وموثری ایفاکنند 👇👇👇 https://eitaa.com/khazinatoljavaher
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
99-1-29.mp3
3.59M
بسم الله الرحمن الرحیم از خوبی های کروناتعطیلی بسیاری از مراکز ومراسم فساد وفحشا در سراسر جهان است کرونا نوعی پیچانده شدن گوش بشر است نصرت با رعب از عوامل پیروزی امام زمان ضعف بی نهایت بشر در مقابل عظمت قدرت الهی ومواردی از عجز بشر در دستگاه الهی مواسات نوعی روزی است حقیقت رزق وروزی چیست؟رزق معنوی از رزق مادی مهم تر است معنای سه مفهوم انفاق و مواسات و ایثار انفاق بخشش از مازاددرآمداست اما مواسات از نان خود به دیگران بخشیدن است وپله ی بالاتر ایثار است یعنی نان خود را هم نخوریم وبه دیگرا ن ببخشیم رهبری دستور الزامی به مواسات داده اندچون فرمودند ازکارهای لازم است این عزیزی که دستور به مواسات داده اند همان فرمانده ی سردار سلیمانی وهمان ولی فقیه است وهمان نایب عام امام عصر است روایتی بسیار ناب ازباقرالعلوم درباره سه تکلیف مهم وسخت مومنین 1-انصاف2-مواسات3-ذکرهمواره انصاف چیست؟ ذکر علی کل حال فقظ زبانی نیست بلکه یادقلبی است هدفهای رهبری از دستور به رزمایش همدلی با مستمندان علاوه بر رفع گرفتاری مومنین تزریق معنویت به جامعه و تمرین جامعه امام زمانی است امام باقر ازیکی ازیارانش پرسید: آیا در آنجائی که شما هستید، وضعیت اینجوری است که یکی از شماها بیاید دستش را توی جیب برادر دینی‌اش بکند و هر چه که لازم دارد، از توی جیب او بردارد، او هم ناراحت نشود؟جواب داد خیرفرمود پس هنوز خبری نیست یعنی هنوز به آن رشد اصلی نرسید اید برای شفای تمام بیماران حمدشفاهدیه کنیم سخنران:ح.ا نعمتی @a1nemati https://eitaa.com/khazinatoljavaher
شرح حدیث / صفای میان شیعیان شرح حدیثی از حضرت امام محمد باقر علیه‌السّلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه ِ ششم دی‌ماه 89 (بیست و یکم محرم‌الحرام 1432): * «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ یَجِی‏ءُ أَحَدُکُمْ إِلَی أَخِیهِ فَیُدْخِلُ یَدَهُ فِی کِیسِهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَدْفَعُهُ فَقُلْتُ مَا أَعْرِفُ ذَلِکَ فِینَا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَلَا شَیْ‏ءَ إِذاً قُلْتُ فَالْهَلَاکُ إِذاً فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد». کافی، ج 2، ص 174 * فی الکافی، عن الباقر (علیه‌السّلام)؛ «أ یجی‌ء احدکم الی اخیه فیدخل یده فی کیسه فیأخذ حاجته فلا یدفعه». حضرت امام محمد باقر (علیه‌السّلام) از یکی از اصحابشان سؤال میکنند - که این مقدمه دیگر ذکر نشده که آن صحابی که بود و چه سؤال کرده بود و از کجا آمده بود؛ اینها دیگر توی این روایت نیست - که آیا در آنجائی که شما هستید، وضعیت اینجوری است که یکی از شماها بیاید دستش را توی جیب برادر دینی‌اش بکند و هر چه که لازم دارد، از توی جیب او بردارد، او هم ناراحت نشود؟ به این حد رسیده‌اید که جیبتان برای همدیگر رایگان باشد؟ مرحوم حرزالدین نقل میکند که شیخ خضر در زمان مرحوم کاشف‌الغطاء از علمای بزرگ بود و خیلی مورد توجه مردم قرار داشت. میگوید در روز عید، مردم نجف و عشایر و اینها که به شیخ خضر علاقه داشتند، منزل او آمدند و هدایا آوردند - پول آوردند، طلا آوردند - و همین طور جلوی ایشان میگذاشتند و ایشان هم آن پولها و طلاها را جلوی دستش گذاشته بود و همان طور روی هم کوت شده بود. بعد شیخ جعفر کاشف‌الغطاء آمد. معلوم میشود آن وقتها هنوز شیخ جعفر به مقام ریاست نرسیده بود. ایشان آمد و نشست و چشمش به این پولها و طلاها افتاد. بعد یواش‌یواش نزدیک ظهر شد و مردم رفتند. شیخ جعفر بلند شد گوشه‌ی عبایش را پهن کرد و این طلاها و پولها را گوشه‌ی عبایش ریخت و گفت خداحافظ شما، و رفت! شیخ خضر هم نگاهی کرد و چیزی نگفت؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! حالا این قصه‌ای که نقل کردم، دنباله هم دارد، که دنباله‌هایش باز از این جالبتر هم هست. به هر حال حضرت سؤال میکنند که در اموال شخصی، شما اینجور هستید که مثلاً قبایتان را آنجا آویزان کرده‌اید، رفیقتان می‌آید دست میکند توی جیب قبای شما و یک مقدار پولی که لازم دارد، برمیدارد و بقیه‌اش را آنجا میگذارد و بعد راه می‌افتد میرود، به شما هم اصلاً برنخورد و ناراحت نشوید؟ چنین وضعی بین شما هست؟ «فقیل ما اعرف ذلک فینا». آن راوی گفت که در بین خودمان اینجور وضعی نیست. «فقال فلا شی‌ء اذاً»؛ فرمود: پس هنوز خبری نیست، هنوز چیزی نیست. من اینجا این حاشیه را اضافه کنم که این مالِ زمان امام باقر (علیه الصّلاة و السّلام) است. در آن زمان، شیعه تدریجاً داشت شکل میگرفت. بعد از حادثه‌ی عاشورا، در ظرف این 33 سال، 34 سالی که دوران امام سجاد (علیه الصّلاة و السّلام) بود، تدریجاً و یواش‌یواش مردم جمع میشدند؛ چون بعد از حادثه‌ی عاشورا، آن شدت عملی که به خرج داده شده بود، شیعه را متفرق کرد؛ بعضی‌ها برگشتند، بعضی‌ها منصرف شدند، بعضی‌ها از ولایت اهل بیت پشیمان شدند؛ هر کسی به یک طرفی رفت. در این 34 سال، یواش‌یواش مردم جمع شدند. در زمان امام باقر (علیه الصّلاة و السّلام) مردم بیشتر جمع شدند. مردم تدریجاً در شهرها، در نقاط مختلف، نزدیک و دور، جمع میشدند. این مال آن وقت است که حضرت میخواهند بگویند این کانونهای تشیع را باید در سرتاسر دنیای اسلام اینجوری تشکیل دهید، اینجور با هم باصفا باشید. حضرت وقتی فرمودند «فلا شی‌ء» - هنوز هیچ خبری نیست؛ آنی که باید بشود، نشده است - آن طرف ترسید؛ «قیل فالهلاک اذاً؟». «هلاک» در اینجا و در خیلی جاهای دیگر به معنای مردن نیست؛ به معنای بدبخت شدن است: یعنی پس دیگر بدبخت شدیم آقا؟ دیگر هیچی نیست؟ «فقال انّ القوم لم‌یعطوا احلامهم بعد». «احلام» در اینجا جمع «حلم» است. ماده‌ی «حَلُمَ یَحلُمُ» به معنای حلم ورزیدن است؛ با «حَلَمَ یَحلُمُ» که به معنای رؤیا و اضغاث احلامی که در قرآن هست، تفاوت دارد؛ آن از باب نَصَرَ یَنصُرُ است، حَلَمَ یَحلُمُ است؛ این از باب شَرُفَ یَشرُفُ است؛ حَلُمَ یَحلُمُ. اینجا احلام جمع حلم است. پس هنوز به آن بردباری و آن ظرفیت لازم نرسیده‌اید. بنابراین به معنای هلاک نیست که بگوئیم نابود شدید، عذاب خدا گریبان شما را گرفت؛ نه، به معنای این است که هنوز آن ظرفیت لازم را پیدا نکرده‌اید.
هدایت شده از انصارالقرآن
❣️دوستی با شهـــدآء... 👈تو این روزگار که همه از کمبود رفیق خوب می نالند... 👈تو این روزگار که دوست ها برای انسان نمیمونند... 👈تو این روزگار که شناخت آدمها و اثبات پاکیشون خیلی سخت شده... 👈تو این روزگار که کم پیدا میشن کسایی که بشه بهشون دل بست و بهشون اعتماد کرد... 👈تو این روزگار که...ـ. 🌹پیشنهادم دوستی با شهـــدآء است... من بهتون پیشنهاد میکنم که تجربه کنید... 🌹مراحل دوستی با شهدا رو بخونید و عمل کنید بهشون...
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
حقه ی گم شدن پول لو رفت
هدایت شده از طلاب الکریمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یا انسان محوری ⭕️شیوه هوشمندانه نفوذ شیطان در انسان و خروج او از دین و راهنمایی به سمت کفر از سطوح پایین!! @tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
🔴 نکته زیر درباره ی وام ۱ میلیونی دولت را حتما رعایت کنید : حتما باید شماره کد ملی به صورت اعداد فارسی به شماره ۶۳۶۹ ارسال شود و همان لحظه جواب پیام شما می آید و در صورت ارسال اعداد انگلیسی جوابی داده نمی شود. به حول و قوه الهی @tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
1.09M
🎙حضور فعالان فرهنگی در شبکه‌های مجازی خارجی آری یا خیر؟ ◽️آیا چنانچه از تلگرام و اینستاگرام خارج شویم، فضا را برای جولان دشمن فراهم نکرده ایم؟! ◽️ملزومات حضور در فضای مجازی بیگانه چه چیزهایی است؟! ◽️آیا تا به حال درباره فیلترینگ حبابی شنیده‌اید؟ 👤 استاد تبیین می‌کند @tollabolkarimeh 🌷
99-1-30.mp3
4.49M
بسم الله الرحمن الرحیم این ایام دعای اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفرلنا فیمابقی وارد شده است اهمیت ورود با آمادگی و توبه به ماه در درک برکات ماه رمضان بحث خدمت به بشریت در تعالیم دینی علامت بندگی خدا مخالفت ماباهوای نفس است تازمانی که مشکلی در جامعه پیش نیامده فرق بین افرادنیکوکار وخیرین با دیگران معلوم نمی شوود در روایت است که تا ظهور محقق نشده تا میتوانید صدقه بدهید چون در دوره حضرت مهدی دیگر فقیری پیدا نمی کنید که به او صدقه بدهید در تفکر غربی بخا طرفردگرائی و انسان مداری ولذت پرستی بخاطر لقمه نانی به سر بلا ها می آورند دلیل برخی رفتارهای خودخواهانه در جامعه ی ما اختلاط فرهنگ غربی با فرهنگ مااز طریق رسانه هاست در تفکر دینی تشویقها وثوابهای بسیار عظیمی برای خدمت به بندگان خدا گفته شده است تواب 9000سال عبادت برای تلاش برای رفع حاجت مومن دستور خدا در قرآن به پیامبر برای زیزپروبال گرفتن مومنین لزوم شباهت مسلمان با پیامبر شیر رابچه همی ماند بدو توبه پیغمبرمی مانی؟ بگو محبوب ترین افراد پیش خداوند کسی است که بیشترین خدمت را به بندگان خدابکند شرایط قبولی انفاق اخلاص دم نزدن اذیت نکردن منت نگذاشتن خدمت در حد توان گاهی برخی افراد مبالغی بسیار کمتر از توانائیشان کمک به فقیرمی کننداین درست نیست روایت است که خداوندبه برخی بندگانش نعمتهائی می دهد وآنها را ماموریت به رفع نیاز مردم می کند واگر این کار را انجام ندهند خداوندنعمت را از آنها می گیرد وبه دیگران می دهدراه بقای نعمت خدا رفع نیاز مردم است سه کار که انسان را به رضوان الله می رساندچیست...
بسم الله الرحمن الرحیم این ایام دعای اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفرلنا فیمابقی وارد شده است اهمیت ورود با آمادگی و توبه به ماه در درک برکات ماه رمضان بحث خدمت به بشریت در تعالیم دینی علامت بندگی خدا مخالفت ماباهوای نفس است تازمانی که مشکلی در جامعه پیش نیامده فرق بین افرادنیکوکار وخیرین با دیگران معلوم نمی شوود در روایت است که تا ظهور محقق نشده تا میتوانید صدقه بدهید چون در دوره حضرت مهدی دیگر فقیری پیدا نمی کنید که به او صدقه بدهید در تفکر غربی بخا طرفردگرائی و انسان مداری ولذت پرستی بخاطر لقمه نانی به سر بلا ها می آورند دلیل برخی رفتارهای خودخواهانه در جامعه ی ما اختلاط فرهنگ غربی با فرهنگ مااز طریق رسانه هاست در تفکر دینی تشویقها وثوابهای بسیار عظیمی برای خدمت به بندگان خدا گفته شده است تواب 9000سال عبادت برای تلاش برای رفع حاجت مومن دستور خدا در قرآن به پیامبر برای زیزپروبال گرفتن مومنین لزوم شباهت مسلمان با پیامبر شیر رابچه همی ماند بدو توبه پیغمبرمی مانی؟ بگو محبوب ترین افراد پیش خداوند کسی است که بیشترین خدمت را به بندگان خدابکند شرایط قبولی انفاق اخلاص دم نزدن اذیت نکردن منت نگذاشتن خدمت در حد توان گاهی برخی افراد مبالغی بسیار کمتر از توانائیشان کمک به فقیرمی کننداین درست نیست روایت است که خداوندبه برخی بندگانش نعمتهائی می دهد وآنها را ماموریت به رفع نیاز مردم می کند واگر این کار را انجام ندهند خداوندنعمت را از آنها می گیرد وبه دیگران می دهد راه بقای نعمت خدا رفع نیاز مردم است والا نعمت از ما زائل می شود سه کار که انسان را به رضوان الله می رسانداست1-استغفار2-فروتنی3-زیادصدقه دادن ماموریت ویزه ی امام جواد به رفع حوائج از طرف امام رضا امام جواد:نیاز اهل کار خیر به کار خیربیشتر از نیازمندان است چون پاداش وافتخار ثواب آن برای او می ماند در واقع کار خیر نور دارد و نورانی شدن بسیار بیشتر از مالی که در راه خدا خرج می کنیم ارزش دارد دراین ایام عده ای به فکر فرصت طلبی و سودبیشترند اما عده ای به فکر خدمت بیشتربه مومنین هستند برای سلامتی خادمین ملت و سلامت ومریضها حمد شفا وصلوات اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم
🔰 کتابخانه عمومی ایتا 🔰 👌بانک جامع PDF با تنوع موضوعی زیر : 💠 شروح درسی حوزوی در موضوعات متعدد 💠 کتاب های حوزوی 💠 آثار مرحوم امام خمینی ، مقام معظم رهبری و سایر علماء 💠 دیوان شعراء 💠 کتاب های عرفانی 💠 تراجم و زندگی نامه علماء 💠 فلسفه اسلامی و فلسفه غرب 💠 کتاب های حدیثی و کلامی و رجالی 💠 رمان های فلسفی و غیر فلسفی 💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید : 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
4_5999321511461128680.pdf
397.9K
کار خوب واحد فروش نشر مرکز. فهرستی از تقریباً همه‌ی کتاب‌فروشی‌های ایران و شماره تلفن‌هایشان. اگر این روزها بخواهید تلفنی کتاب بخرید، به دردتان می‌خورد. اغلب کتاب‌فروشی‌ها، دست‌کم تا پایان همه‌گیری ، ارسال با پست یا پیک دارند.
هدایت شده از امیرحسین ادیب
بسمه تعالی تولید شیلد (طلق محافظ صورت )با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت معمولی 4000تومان جنس عالی 8000تومان هزینه ی حاصله صرف امور خیریه میشود❤️ ارسال به سراسر کشور درصورت تقاضای بالای دویست عدد لطفا جهت سفارش کالا بااین شماره تماس بگیرید 09180021302 ادیب
99-1-31.mp3
4.37M
بسم الله الرحمن الرحیم سوره قدر در صدد یادآوری و تذکر اهمیت شب قدر است کل سال را باید برای درک شب قدر کار وبرنامه ریزی کنیم در روایات درباره آثار برخی گناهان گفته می شود که تا چهل روز مانع قبولی اعمال می شود یعنی حجاب و آلودگی روحی ایجاد می کند پس برای درک شب قدر باید ار دهم شعبان گناه را ترک کنیم اولین صفت مومن در سوره بقره ایمان به غیب است یعنی ایمان به خدا و ملکوت وملائکه و بهشت وجهنم برای پرهیز کرونای جسم بشر خیلی زحمت کشید وکاری معقول است امادر تفکر دینی بعد مهمتروجود ما روح است که بعد غیبی ماست علامت ایمان به خدا این است که برای سلامت روح بیشتر از سلامت جسم اهمیت قائل باشیم دولت هم اگربرای سلامت جسم ارزش بیشتری از روح قائل باشد کافرانه عمل کرده است فضای مجازی در حال مسموم کردن و قتل عام روحی ومعنوی جوانان ماست دولت می تواند این فضارا کنترل کندولی نمی کند( فتنه ی بنزینی براحتی کنترل کرد) متاسفانه دولت از تماشای فیلمهای مبتذل درآمد کلانی کسب می کندوبا اینپول راخرج کشور مسلمان می کنند مساله نفوذ بسیار جدی است دهها جاسوس دستگیرشده است وبرنامه های غیر دینی نظیر ستد2030را دراین دولت میخواستند اجرا کنند رفتاربد برخی دولتی ها با رزمایش بیولوژیک و گهگاه عدم همکاری با نیروهای انقلابی فعال مردم بحدی خبرهای منفی درباره فساد ودزدی شنیده اندکه نوعی فلج مغزی شده اند ودیگر ساسیت جامعه نسبت به این دزدی ها از بین رفته است مثل شخص بیهوشی که هرچه کتکش بزنند دردی حس نمی کند کم تحرک تنبل و جز فاسد ترین دولتهای تاریخ اانقلاب ماهواره ومجازی رهاشده تاسرگرم کند ونیز به نفع جناح فاسد
🔺‏در بزرگی رضاخان همین بس که سال 1320 چند ساعته تسلیم شوروی و انگلیس شد تا افتخار بستن زنجیر چرخ کامیونهای آمریکاییها بین برف و سرما نصیب کودکان ایرانی بشه😉 یک عده هم الان به زدن پایگاه آمریکا و پودر کردنش افتخار میکنن
🔴 دوباره مدلّل و دوباره شایعه ای تکراری 🔻با پخش تصاویری از ماجرای تلخ جوجه کُشی و به تبع آن طرح مشکلات مربوط به خوراک های دامی ، دوباره نام برادران مدلّل به سر زبان ها افتاد و بعد از انتساب مدلل تحت عنوان سلطان شکر به داماد آیت الله مکارم شیرازی ، این بار مدیر شرکت آوا تجارت صبا را به عنوان داماد ایشان معرفی کرده اند تا از آب گل آلود ماهی مطلوب خود را صید کنند. 🔻سال های قبل دفتر معظم له در اعلامیه به شرح ذیل اعلام کرده اند چنین دامادی نداشته و هرگز نامبرده را ندیده و نمیشناسم. 🔹 " اعلامیه دفتر : مکرر از معظم له شنیده ایم که هرگز نامبرده را ندیده و نمی شناسم و هیچگونه رابطه ای با ما نداشته و ندارد. اما آنها که نه ایمان دارند و نه وجدان، از تکرار دروغ های خود ابا ندارند." ✅ : دوستان عزیز عنایت داشته باشند تکرار و بازنشر شایعات و انتساب کذب دادن به افراد مسئولیت اخلاقی و شرعی دارد. 🖌
🔴 استعمار از این شفاف تر ؟‼️ 🔺 جو بایدن (۱۹۸۶): «دلیلی ندارد که بابت حمایت از اسرائیل عذرخواهی کنیم. این حمایت ۳ میلیارد دلاری بهترین سرمایه‌گذاری ما است. حتی اگر اسرائیلی وجود نداشت، آمریکا باید یک اسرائیل جدید اختراع می‌کرد تا منافع خود در منطقه را تامین کند.» 🔻 : امید بستن به پایان دوئل انتخاباتی ترامپ _ بایدن و دل بستن به روی کار آمدن دموکرات ها برای حل مشکلات داخلی خطاست
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
💠تاملات_کرونایی 🖋حسین مهدیزاده(طلبه حوزه علمیه قم) 🔸1- حضور جهادی در پشت سر طبیبان و پرستاران، ماموریت فرعی بلکه فرعی فرعی حوزه است. 🔸2- حوزه باید طرحش از سلامت و بیماری که آن را متناسب با جهانگری است که از انبیاء گرفته است پیدا کند. طب قدیم ما به نحوی طب بابل و مصر و یونان است. کتاب العین می گوید الطب: السحر. یعنی طب قدیم علم نسخه نویسی بر اساس یک جهان نگری خاص بود که از بابل و مصر تا یونان آمده بود و نمی دانم در چه دورانی(شاید هلنیسم اسکندر مقدونی)، تقریبا جهانی شد. در این مدل بدن در جبر مزاجهایش اسیر است و تنها نقطه اختیار انسان تعادل این مزاجهاست و این نقطه سلامتی، این نقطه اخلاق است، این نقطه عدل است. در رسیدن به این تعادل هم طبیعت بیرون از بدن، ابزار و تکنولوژی رسیدن به سلامتی است. پس باید به کمک خود طببعت، از مدخل تغذیه، تنفس(مثل غلیان)، روغن مالی، دارو(سم طبیعی)، ورزش و.... این تعادل را به درون بدنمان راهنمایی کنیم. چینی ها اما درک دیگری از جهان داشتند و همان را هم به طب تبدیل کردند. آنها در عالم جریان انرژی های حیات را دنبال می کردند و در بدن نیز کارشان با همین انرژی هاست. مثلا طب سوزنی نوعی خاص از اثرگذاری بر روی گذرگاه های انرژی حیات بود که منتهی به اثراتی در بدن می شد. یا ورزش هایی (که امروز به آن ورزش رزمی میگوییم) در اصل نحوه از رشد فاعلیت بر اساس این انرژِی را هم دنبال می کردند و توسعه اختیار را به نحوی با توسعه انرژِی هایی که در تصرف بدن شان است جستجو می کردند طب جدید هم که «کمیت» را در عالم اصل می داند و اندازه کمیت های مادی را عامل تحولات کیفی عالم میداند. همین مساله را در فهم زیربنایی از سلامت هم بکار می برد. تعداد کرومزوم ها را می شمارد. تعداد ویروس ها را اندازه می گیرد، تکثیر آنها را دنبال میکند. با کم و زیاد کردن سلول ها، باکتریها، ریز مغزی ها و... از بدن تا روان انسان را کنترل و بهینه می کند. 🔸3- اما طرح ما حوزه های علمیه که می خواهیم بگوییم جهان معنایی انبیاء نه جهان معنایی سحره بابل و مصر است و نه دنیای انرژِ چینی های یاجوج و ماجوج، چیست؟ آیا همه جهان بینی ها طرحی دارند برای فهم عالم و بدن اما طرح انبیاء که می گفتند ما واسطه حقیقی عالم بالا با زمین هستیم هیچ معنایی برای سلامت و تعادل و... ارائه نمی کرد؟ یعنی انبیاء طرح دیگران را به کار می گرفتند؟ طب نسخه نویسی بر اساس فهمی است که از جهان داریم. ما اصلا هیچ فهمی از جهان و بعد سلامت و تعادل در جهان نداریم که برای خودمان باشد و بگوییم بر اساس آن می خواهیم دست به گزینش از طب موجود، سنتی، چینی، روایات طبی و... بزنیم؟ حالا تاسیس طب که پیشکشمان! 🔸4- بلکه اصلا مساله انسان شناسی را رها کردیم. کار ما شده است نسبت دادن مطالعات دیگران به اسلام و بعد اثبات اینکه اسلام هم همین را می گوید! ایا واقعا قابل قبول است که جهان معنایی انبیاء، سلامت را به نحوی جبر طبایع یا انرژی ها یا کمیت مادی عناصر بدن بداند؟ من کاری به نسخه نویسی و کارآمدی نسخه های هر کدام از این طب ها ندارم. مساله ام جهان معنایی است که سلامت را معنی می کند. وضعیت موجود طلبه های جهادی در طی کشیدن زیرپای پزشکان و پرستاران استعاره ای از رفتاری است که با اصل ایده سلامت انجام داده ایم. 🔸5- ما اگر طرحی برای سلامت نداریم، آیا واقعا هیچ نقدی به نظریه «مراقبت» مدرن که در بیمارستان و قرنطینه بیمار کرونایی انجا می شود هم نداریم؟ شواهد میدانی نشان می دهد که ناامیدی و ترسی که اصل ایده «مراقبت در بیمارستان» در دل بیمارکرونایی ایجاد کرده است(فارغ از تغذیه بیمارستان، نحوه ضد عفونی کردن بیمارستان و...) به اندازه خود کرونا قربانی داشته است. ما حتی الان نمی دانیم که چه میزان از مرگ و میر کرونا، بخاطر ویروس است و چه مقدار بخاطر علم ناامید و خشنی که این روزها با زور و ترس بیماران را زندانی می کند. فوکو که به شبیه ترین بیماری به کرونا -یعنی ایدز- مرده است، تز دکتری اش مقایسه ایده مراقبت بیمار و تنبیه دیوانه در بیمارستان و تیمارستان مدرن با دنیاهای ماقبل آن است و می خواهد بگوید مدرنیته در اصل با بیمارستان هدف اصلی اش درمان نیست، بلکه چیزی شبیه زندانی کردن اوست. طنز تلخ تاریخ این است که جمهوری اسلامی و حوزه علیمه و طلبه هایش یک ماه است همه تلاش خود را برای صرف «ایثار» طلبه ها و طبیان و پرستاران جان برکف و ایثار گر برای زندانی کردن بیمار ناامید و ترسیده کرونایی می کند و به گفته آقای دکتر حریرچی نیروی انتظامی هم رَحِم بیمار را با زور از بیمارستان اخراج می کند چرا که ایده بیمارستان چنین اقتضا می کند. 🔻🔻🔻🔻 @daghdagheha
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
💠کرونا و معنویت در خلوت 🕌 یکی از ابعاد ظهور و بروز دین، عرصه اجتماعی دین و مناسک جمعی و با عظمت است. این جلوه از حضور دینی در ایرانِ ما و پس از انقلاب تبلور بسیار بزرگ تری یافت. 🔺 این اجتماعات حس و حال معنوی را شدت می بخشد و هویت جمعیِ دینی را ارتقا می دهد. در سنت اسلامی نیز به شدت به این هویت جمعی تاکید شده است. تاکید به مسجد، نماز جماعت، زیارت، مجالس عزا، جهاد و ... از همین قبیل است. 🔺 اما در ادبیات دینی ما عنصر مهمی در معنویت وجود دارد به نام «خلوت». در اعمال ام داوود که مناسبت آن چند روزی است سپری شده، امام صادق (ع) خطاب به ام داوود می فرماید: «وَ اجْتَهِدِي أَنْ لَا يَدْخُلَ عَلَيْكِ أَحَدٌ يُكَلِّمُكِ أَوْ يَشْغَلُك‏» (فضائل الاشهر الثلاثه، للشیخ الصدوق ص 35) یعنی تلاش کن در این حال کسی وارد بر تو نشود که با تو سخن گوید و مشغولت سازد. 🔺اتصال و توجه حقیقی انسان به خدا با توجه به غیر و فرورفتن در کثرات جمع نمی شود. به همین دلیل مساله «خلوت» در عبادات در ادبیات اسلام و بعدها عرفان اسلامی بسیار جدی شده است. به نحوی که مساله «عزلت» از ارکان اساسی سلوک عرفانی مطرح شده و می شود. در میان علمای شیعه کتبی مانند التحصینِ مرحوم ابن فهد حلی و کشف المحجه سید بن طاووس و آثار ابن عربی و اتباع او و نیز کتب مهم عرفان عملی مانند قوت القلوب اشاراتی جدی به این مساله وجود دارد. برخی جوهره حقیقی «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» را همین می دانند. 🔺 البته گاهی این خلوت در برخی تعابیر به «عزلت»ی حداکثری گسترش پیدا کرده و هر حضور و کنش اجتماعی را منتفی می داند. مرحوم شهید مطهری در نقاط مختلفی از آثار خود این نگاه به عزلت را نقد می کند. (مراجعه کنید به بررسی مکتب عرفا در کتاب انسان کامل، و مساله تقوا در کتاب آزادی معنوی) مرحوم امام نیز عملا با انقلاب اسلامی معنای جدیدی به سلوک و خلوت و عزلت داد. و ظهور و بروز اجتماعیِ معنویت را به اوج رساند. 🔺 اما در کلام هیچ یک از حتی اجتماعی ترین علمای اهل اخلاق و عرفان نمیتوانیم نشانه ای پیدا کنیم که حضور در اجتماع را در حد از بین بردن خلوت بین انسان و خدا جایز بدانند. بلکه حداکثری ترین امور اجتماعی مانند جهاد و سیاسات باید با عمیق ترین جوهره تقوایی همراه باشد. 🔺 گسترش مناسک جمعی برکات بسیار زیادی دارد اما شاید یکی از اشکالاتی گاهی در متن این اجتماعات دامن ما را می گیرد شرطی شدن باشد. به این معنا که برای برخی حالِ زیارت و دعا و توسل و ... تنها متوقف بر حضور در اجتماعات باشد. به طوری که اگر در شب قدری نتوانست جمعی پیدا کند، بخوابد یا با کمترین حس و حال آن شب را صبح کند. 🔺 این ایام که اجتماعات با اجبار بیماری برگزار نمی شود شاید فرصت تمرین این خلوتِ معنوی و توجه به خدا بدون نیاز به سایر افراد باشد. 🔺 برای کسانی که در این مسیر قرار گیرند افسردگی از تنهایی و قرنطینه بی معناست. 🔺 شاید در تعبیرات امام و مرحوم علامه طباطبایی خلوتی در ضمن حضور حداکثری در جامعه بتوان یافت که با حقایق قرآنی و روایی نیز سازگار است و در جای خود باید از آن بحث شود. 🔺 ان شاء الله که به زودی باب زیارت و دعای جمعی مومنان دوباره باز شود. 🔻🔻🔻🔻 @ofoqemobin 🆔@daghdagheha
هدایت شده از دغدغه‌های حوزوی
💠تمدن غرب در آستانه فروپاشی قرار دارد 🖋دکتر ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه هم‌اندیشی: 🔸شکی نیست که ویروس کرونا نوعی سلاح بیولوژیک و آزمایشگاهی است ولی از آنجا که نوعی تفکر روشن فکری و غرب گرایی در دنیا حاکم است در نتیجه به شدت با این واقعیت که این ویروس دست ساز و هدفمند به وجود آمده مقاومت می شود. 🔸رسانه های غربی در روزهای اولِ همه گیری این ویروس  در ایران و چین که فرضیه بیولوژیک بودن آن مطرح  می شد به شدت به این فرضیه حمله کردند. بویژه  به کشور چین که علاوه بر حمله ای بیولوژیک، درگیر حمله  رسانه ای تمام عیار از سوی شبکه ها و رسانه های غربی قرار گرفته بود و شاهد بودیم در حالی که ویروس کرونا تنها شهر ووهان چین را درگیر کرده ولی رسانه های غربی به دروغ تمام کشور چین را درگیر مقابله با این ویروس جلوه می دادند و طبعاً افکار عمومی دنیا نیز خیال می کرد که کرونا در مدت کوتاهی سراسر چین را فرا گرفته و این کشور را فلج خواهد کرد.  🔸از سوی دیگر اظهارات رئیس جمهور آمریکا در روزهای ابتدایی ورود کرونا به آمریکا که مدام از ویروس چینی سخن می گفت بر این واقعیت صحه گذاشت که دولت چین علاوه بر حمله ای بیولوژیک و برنامه ریزی شده، باید در برابر حملات رسانه ای آمریکا نیز ایستادگی کند. 🔸براساس برخی یافته های آزمایشگاهی ویروسی که ابتدا از سوی آمریکا علیه مردم ووهان به کار گرفته شد در بردارنده 40 درصد قدرت تهاجمی بود در حالی که چینی ها پس از به کنترل در آوردن این ویروس،  با تغییراتی در ساختار آن،  قدرت تهاجمی کرونا را به 70 درصد رسانده و بار دیگر آن را به آمریکا و سایر کشورهای غربی صادر کردند. 🔸همین مسئله باعث شد که کشورهای غربی و بویژه آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم با هیچ چالش خارجی که موجب تحمیل تلفات سنگین جانی به آنها شود، مواجه نشده بودند این بار خود را در مواجهه با ویروسی ببینند که به شکل گسترده آنها را درگیر کرده و امنیت عمومی شان را به طور جدی تهدید می کند. 🔸بنابراین در حال حاضر دنیا شاهد جنگی تمام عیار میان چین و کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا است که به نظر می رسد این جنگ تازه شروع شده و باید منتظر تلفات سنگین کشورهای غربی بویژه آمریکا در روزها و هفته های آتی باشیم. 🔸اینکه بر تلفات سنگین آمریکا در این جنگ بیولوژیک تاکید می کنم به این دلیل است که این کشور به واسطه موقعیت جغرافیایی منحصر بفردی که دارد همواره مصون از هرگونه تهدید خارجی بوده و طبعاً از نظر پدافند غیرعامل نیز تدابیر لازم برای مواجهه با چنین هجوم خارجی را اتخاذ نکرده است و با توجه به دست ساز بودن ویروس کرونا، مسئولان امنیتی آمریکا به هیچ عنوان فرصت ارزیابی و متعاقب آن صف آرایی در برابر این ویروس را ندارند. البته باید این شرایط ویژه را در کنار نوع پراکندگی جمعیتی کشور آمریکا نیز قرار داد که با توجه به اینکه به جز برخی ایالات آمریکا از جمله کالیفرنیا، نیویورک و واشنگشتن بسیاری از ایالات این کشور از نظر امکانات درمانی دچار کمبودهای اساسی هستند پیش بینی من این است که شیوع کرونا در این ایالت ها تلفات سنگین دهها هزار نفری را بر روی دست دولت مرکزی آمریکا بگذارد. 🔸امروز حتی ارتش آمریکا با چالش هایی جدی تری در بحث شیوع کرونا مواجه شده است، به طوری که رسانه های آمریکایی به نقل از فرمانده یکی از ناوهای هواپیمابر این کشور خبر از ابتلای بیش از 100 نفر از خدمه این ناو به ویروس کرونا داده اند. مسئله ای که رسانه ای شدن آن منجر به برکناری فرمانده این ناو شد که نشان از عمق آشفتگی و درماندگی سیستم مدیریتی ایالات متحده آمریکا دارد،  این در حالی است که آمریکایی ها این ویروس را با هدف زمین گیر کردن اقتصاد چین ایجاد کرده بودند. 🔸از آنجا که این ویروس آزمایشگاهی و دستکاری شده است، طبعاً عملکردی غیرقابل پیش بینی دارد و همانطور که متخصصان پزشکی نیز تاکنون اذعان کرده اند هیچ درمان قطعی برای کرونا حداقل تا ماه های آینده نمی توان کشف کرد و در روزهای گذشته شاهد بودیم که در برخی موارد حتی از داروهای ضد شپش برای کاهش اثر مخرب این ویروس استفاده شده که نشان از ناشناختگی و تغییر ساختار مداوم این ویروس دارد. 👇👇👇